ا🇮🇷 ویژه نامه فرهنگ «جهاد» 🇮🇷ا
در سایت: makarem.ir
👇 با عناوین و سرفصل هایی چون:
🔸جایگاه شهید در اسلام
🔸تروریسم از منظر اسلام
🔸جایگاه «جهاد» در اسلام
🔸پوشش های کاذب جنگ افروزان
🔸مرز بین تروریسم و جهاد در اسلام؟
🔸فضیلت و پاداش مجاهدان در راه خدا
🔸«رحمت اسلامی» حتی در میدان جنگ
🔸پیامدهای ترک جهاد در کلام امام علی(ع)
🔸نظر امام علي(ع) درباره شتاب به سوی «شهادت»
🔸ضرورت تبیین دیدگاه اسلام درباره «جنگ و صلح»
🔸امام علی(ع) و هشدار به یارانش درباره فرار از «جنگ»
🔸امام علی(ع) و بزرگداشت فرمانده شهیدش «محمد ابن ابی بکر»
📖 مطالعه:
https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=40&lid=0&mid=415489
#امام_علی #اسلام #جهاد #فرمانده
#شهادت #تروریسم #جنگ #سردار
#مجاهد #حاج_قاسم_سلیمانی #صلح
___________________________
هدایت شده از makarem.ir
#احکام_شرعی
🔹دفاع در برابر نفوذ اقتصادی دشمن
🔹دفاع در برابر نفوذ سياسى
🔹لزوم دفاع در برابر توطئه استیلاء دشمن بر ممالک اسلامی
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در:
http://mk6.ir/WcMgY
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
❗️ نزول آيه اکمال در 9 ذی الحجّه و روز عرفه!
⁉️ ما اهل سنّت رواياتي داريم که بر اساس آنها آيه اکمال در 9 ذي الحجه (روز عرفه) نازل شده است؛ آيا باز هم مي توان از آن براي ولايت علي(ع) و ماجراي غدير استفاده کرد؟!
✍️ پاسخ اجمالی:
اولا: اين روايات که از طرق حديثي گوناگوني نقل شده با هم تناقض دارند. حتي روايتي که از خليفه دوم اين شأن نزول را براي آيه معرفي مي کند روزهاي متفاوتي را اعم از پنج شنبه و جمعه به عنوان روز نزول آيه معرفي مي کند و اين در حالي است که طبق همان مباني تاريخي و حديثي، نقلي يافت نشده که بنابر آن، پيامبر اکرم در روز عرفه حجه الوداع، نماز جمعه برپا کرده باشند!
ثانيا: چنين شأن نزولي براي آيه با دو عقيده مشهور اهل سنت نيز تناقض دارد. يکي وفات پيامبر 81 روز بعد از نزول اين آيه و ديگر وفات ايشان در روز 12ربيع الاول. اگر آنچنان که ادعا شده اين آيه در عرفه بر پيامبر نازل شده، فاصله بين روز وفات ايشان (12ربيع) تا روز عرفه بيش از 90 روز است نه 81 روز!
✍️ پاسخ تفصیلی:
http://maaref.makarem.ir/fa/article/index/419174
#آيه_اکمال #ذی_الحجه #عرفه
#اهل_سنّت #ولايت #غدير #حجه_الوداع
#نماز_جمعه #وفات_پيامبر #ولايت_علی
___________________________
ا🇺🇸 ویژه نامه استکبار شناسی
در سایت: makarem.ir
👇 با عناوین و سرفصل هایی چون:
🔸بیان قرآن درباره مستضعفان و مستکبران
🔸داستان عبرت انگیز سقوط «ابلیس» به خاطر غرور و تکبّر
🔸تواضع و تسلیم در برابر پروردگار، از ویژگی های رهبران الهی
🔸تعبیر قرآن از «فرعون»، به «ذو الأوتاد»
🔸آثار پيروى كوركورانه از «رؤساى قبايل» و «رهبران متکبّر»؟!
🔸آثار سوء «تواضع» در برابر ثروتمندان به جهت ثروت آنها
🔸حمایت از مظلوم، در فرهنگ اسلام
🔸نه ظلم کن، نه تن به ظلم بده
🔸سیاست ظالمان و ظلم ستیزی آزادگان
🔸چگونگی تعلّق مشیت خدا، به حکومت ستمگران
🔸«استعمار» شاخصه اصلی فرهنگ غرب
🔸سیاست آمریکا در قبال اسلام
🔸نترسیدن از دشمن، حتی با کمی طرفداران
🔸منظور از واژه «طاغوت»، در قرآن
🔸«وحدت» تنها راه نجات ملل شرقی در برابر استعمار غرب
🔸سرچشمه ناکامى مسلمانان
📖 مطالعه:
https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=40&lid=0&mid=393990
#استکبار #آمریکا #استعمار #ظلم
#آزادگی #اسلام #وحدت #طاغوت
___________________________
❗️ تعارض عقيده مهدويّت شيعی با سير تکامل تمدن بشري!
⁉️ تمدن بشري هميشه در حال تکامل است، آيا ظهور کسي با ويژگيهای موعود شيعيان که بعد از ظهور برای يکسان سازي عقيده ها يک جنگ تمام عيار تخريبي و جهاني راه مي اندازد، با سير تکاملي تمدن تعارض ندارد؟!
✍️ پاسخ اجمالی:
اولا: ادعاي راه افتادن جنگي خانمان سوز توسط آن امام ادعايي بي اساس است و قيام ايشان با حداقل جنگ و بيشتر با تکيه بر تشنگي بشر به صلح و عدالت و تبليغ ها و اتمام حجت هاي خود امام و يارانش به ثمر مي نشيند. چرا که حرکت تکاملي تاريخ و آموزه هاي ديني راجع به آينده به ما مي گويد که در عصر او سطح عقل عمومي و دانش بشری به ميزان بسيار زيادي گسترش مي يابد.
ثانيا: اگرچه در آن زمان اسلام با تبليغ منطقى و پي گير از طرف اكثريت قاطع مردم جهان پذيرفته خواهد شد، اما باز هم همه اديان از بين نمي روند و گروهي هنوز متدين به اديان ديگر باقي مي مانند. زيرا آن حضرت دنبال تحميل دين اسلام با خشونت و زور بر همگان نخواهد بود.
ثالثا: ما شيعيان معتقديم که قيام جهاني حضرت ولی عصر(عج) نه تنها نابود کننده تمدن بشري نيست، بلکه آن را تکميل مي کند. زيرا بازگشت به عقب نه ممكن است و نه منطقى و اين بر خلاف سنت آفرينش و اصل تكامل در زندگى انسانها است.
✍️ پاسخ تفصیلی:
makarem.ir/maaref/l/0419170
📖 مطالعه بیشتر درباره امام زمان(عج)؛
با 781 مطلب:
makarem.ir/maaref/fa/category/articles/27416
#امام_مهدی #مهدویت
#شیعه #تمدن #تکامل
#موعود #ظهور #جنگ
#تخریب #بشر #خشونت
#مهدویت #قیام #ولی_عصر
__________________
🌑 ویژه شاخه مصائب فاطمه زهراء(س)
👈 در سایت: makarem.ir
👇 با عناوینی چون...
🔸محل دفن حضرت زهرا(س)
🔸نبود دربهای چوبی در زمان حضرت زهراء (س)!؟
🔸حادثه هتک حرمت خانه حضرت زهرا(س) در کلام علمای اهل سنّت
🔸یورش خلیفه دوّم به خانه فاطمه(س)
🔸فاطمه(س) و ردّ عذر خواهی ابوبکر و عمر
🔸انکار ارثیه پیامبر(ص) توسط عایشه!
🔸اعتراض حضرت فاطمه زهرا (ع) در برابر انحراف مسلمین
🔸نارضایتی و خشم فاطمه(س) از ابوبکر
🔸کثرت مصائب فاطمه(س) بعد از پیامبر(ص) در منابع اهل سنت
🔸درد دل امیرالمومنین(ع) با پیامبر(ص) در کنار قبر حضرت زهرا(س)
🔸اعتراض ابن تیمیه به قهر کردن حضرت زهرا(س) با ابوبکر
📖 مطالعه:
http://makarem.ir/maaref/fa/category/articles/30013
#فاطمه_زهرا #حضرت_فاطمه #حضرت_زهرا
#شهادت #هجوم #خانه_زهرا #مصائب_زهرا
___________________________
هدایت شده از makarem.ir
#معارف_اسلامی
🔸دلالت «آيه انذار» بر امامت امام علي(علیه السلام)
🔸تفسیر شیعه از كلمه «هاد» در آيه «انذار»
🔸منظور از «هاد» در عبارت «لکلّ قوم هاد»
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در:
http://mk6.ir/KrDsM
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
❗️ شک و ترديد برخي پيامبران در وجود الهي و معاد!
⁉️ حضرت ابراهيم(ع) از خدا خواست تا زنده شدن مردگان را ببيند و حضرت موسی(ع) نيز از خداوند تقاضاي رويت کرد؟! اين موارد چگونه با يقين پيامبران و عصمت ايشان سازگار است؟!
✍️ پاسخ اجمالی:
کمي تأمل در متن آيات و رجوع به روايات نشان مي دهد درخواست اين دو پيامبر بزرگ الهي با يقين آنها به توحيد و معاد و عصمت آنها منافات ندارد و همانطور که در قرآن آمده حضرت ابراهيم با وجود ايمان به معاد براي اطمينان قلبي چنين درخواستي کرد؛ «لِيَطمَئنّ قَلبى»، آن هم درباره چگونگى و کيفيت رستاخيز نه درباره اصل معاد. حضرت موسي هم درخواست رؤيت قلبي نمود. حتي اگر رؤيت ظاهري اراده شود، اين تقاضا را از زبان برخي از جاهلان قوم كرد که اصرار داشتند كه بايد خدا را ببينند تا ايمان آورند وگرنه خود او يقين داشت که خدا با چشم ديده نمي شود.
✍️ پاسخ تفصیلی:
http://makarem.ir/maaref/fa/article/index/419186
#توحید #معاد #یقین #رویت
#حضرت_ابراهيم #حضرت_موسی
#اطمینان #عصمت #پیامبران
___________________________
🌑 حادثه هتک حرمت خانه حضرت زهرا(س) در کلام «ابن عبد ربّه»
✍️ متن اجمالی:
«ابن عبد ربه» درباره هتک حرمت خانه حضرت زهرا(س) چنین آورده است: «ابوبكر، عمر را فرستاد تا افرادی که در خانه فاطمه هستند را بيرون كند و در صورت امتناع با آنان نبرد كند! عمر با مقدارى آتش به سوى آنها روانه شد، ناگاه با فاطمه روبه رو شد. دختر پيامبر گفت: اى فرزند خطاب آمده اى خانه ما را بسوزانى؟ او در پاسخ گفت: بلى مگر اينكه در آنچه امّت وارد شدند، شما نيز وارد شويد». او همچنین نقل می کند که ابوبکر در بستر بیماری گفت: «ای کاش خانه فاطمه را نمى گشودم هر چند آن را براى نبرد بسته بودند».
✍️ متن تفصیلی:
https://maaref.makarem.ir/fa/article/index/403711
#حضرت_زهرا #ابوبكر #عمر_بن_خطاب
#ابن_عبد_ربه #حضرت_فاطمه #آتش
___________________________
❓ آيا خود ائمه ادّعای عصمت داشته اند؟ آيا سخنی در اين باره از آنها نقل شده است؟
✍️ پاسخ اجمالی:
نه تنها از خود امامان اهل بيت(ع)، بلکه احاديثي ازحضرت رسول(ص) نيز در اين باره نقل شده است؛ احاديث متعددي از رسول خدا(ص) و ائمه معصومين(ع)، همچون امام علي(ع)، امام باقر(ع)، امام کاظم(ع)، امام صادق(ع) و امام رضا(ع) نقل شده که موضوع عصمت ائمه اهل بيت(ع) در آنها مورد تاييد قرار گرفته است.
اين احاديث دو گونه اند: در برخي از احاديث ويژگي هايي براي ائمه بيان شده که لازمه آن عصمت است. مثل حديث ثقلين که اهل بيت، همانند قرآن مانع از گمراهي و جداناشدني از کتاب خدا معرفي شده و يا حديث نبوي همراهي هميشگي امام علي(ع) با حق و حقيقت که در هر حال لازمه معصوم بودن آنهاست.
گروه ديگري از احاديث نيز وجود دارند که صريحا بر عصمت ائمه و پاکي شان از گناه دلالت دارند. براي مثال حضرت رسول(ص) خود، امام علي(ع)، امام حسن(ع) و امام حسين(ع) را صريحا مطهر و معصوم معرفي مي کند. در حديثي ديگر حضرت امير(ع) با هم عرض قرار دادن خودشان و ديگر معصومين با قرآن، از معصوم مخلوق شدن شان سخن به ميان آورده است. همچنين امام صادق(ع) مي فرمايد: «ما ترجمان فرمان خداييم ما جماعتى معصوم هستيم».
✍️ پاسخ تفصیلی:
http://makarem.ir/maaref/fa/article/index/419120
#اهل_بیت #ائمه #رسول_خدا #پیامبر
#عصمت #ثقلین #معصوم #الحق #عترت
#کتاب_الله #الحق_مع_علی_و_علی_مع_الحق
___________________________
⁉️ آیا درست است که حضرت علی(ع) از دختر ابوجهل خواستگاری کردند و رسول خدا(ص) به همین مناسبت فرمود: «فاطمه پاره تن من است، هر کسی او را بیازارد، مرا آزرده است»؟!
✍️ پاسخ اجمالی:
اولا: پذیرش این ادعا متضمن پذیرش مخالفت پیامبر(ص) با حکمی است که صریحا در قرآن مجاز شمرده شده است؛ یعنی«جواز ازدواج همزمان مرد مسلمان با چهار زن». چگونه رسول خدا(ص) آنچه را که اسلام مباح کرده، انکار نموده است؟!
ثانیا: طبق روایات اهل سنّت و شیعه، رسول خدا(ص) فرمود: «من فاطمه را به عقد علی در نياوردم مگر آنكه خدا در آسمان او را به همسرى علي در آورد»؛ آیا معقول است که خداوند كسى را برای همسری حضرت زهرا(س) برگزیده باشد که او را آزار نمايد؟!
ثالثا: نقل این واقعه در در منابع اهل سنّت، نهایتا به یک راوی، یعنی «مسور بن مخرمه» باز می گردد؛ بنابراین این انتظار می رود که این راوی وقایع مربوط به این موضوع را به یک گونه نقل کند. در حالی که وحدتی در چگونگی نقل جزئیات آن وجود ندارد! چنین تناقض و تهافتی اعتبار این واقعه را به شدت زیر سؤال می برد.
تاریخ نویسان می گویند به دنیا آمدن مِسوَر بعد از هجرت پیامبر(ص) از مکه به مدینه بوده و مسور در آن زمان نهایتا شش یا هفت سال بیشتر نداشته است؛ اگر راوی اصلی در سنّی نبوده باشد که این وقایع را دیده و در حافظه خود ضبط کند، یا خود در بزرگ سالی این روایات متناقض را ساخته، یا جاعلان به زبانش بسته اند و از آنجا که دروغ گو کم حافظه است دچار تناقض می شود.
رابعا: سند این حدیث حتّی با معیار های اهل سنّت نیز قابل پذیرش نیست؛ درباره دو تن از رجال سند این حدیث، یعنی «مسور» و «زهری»، در منابع رجالی و تراجم اهل سنّت اوصافی ذکر شده که قبول این حدیث را از آنان دچار مشکل می کند.
✍️ پاسخ تفصيلي:
http://makarem.ir/maaref/fa/article/index/412654
#فاطمه_زهرا #حضرت_فاطمه #حضرت_زهرا
#حضرت_علی #دختر_ابوجهل #خواستگاری
#رسول_خدا #پاره_تن #ازدواج #اسلام #شیعه
#مسور #زهری #حدیث #اهل_سنّت #تاریخ
________________________