eitaa logo
پاسخ به شبهات
361 دنبال‌کننده
3هزار عکس
209 ویدیو
2 فایل
🔸پاسخ به شبهات معارفی و اعتقادی 🔸بخش پژوهشهای معارفی و اعتقادی 🔸پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم شیرازی
مشاهده در ایتا
دانلود
❤️«اربعین» نماد «عشق بشریّت» به «اهل بیت(ع)»❤️ ❓ چرا باید اربعین حسینی را گرامی بداریم؟ ✍️ پاسخ اجمالی: اربعین، گردهمایی عظیمی است که جمعیّت زیادی براى بزرگداشت قیام عاشورا، به سوی کربلا رهسپار می شوند. نکته اعجاب آور این گردهمایی، حضور پیروان ادیان و مذاهب مختلف در این مراسم شیعی است. البته این علاقه تازگی ندارد و در طول تاریخ دارای پیشینه است. زیرا آنان پاسخ فطرت حقّ جوی خویش را در نزد اهل بیت(ع) می یافتند و مشتاق و تابع ایشان می گشتند؛ تبعیتی که در زمان حضرت مهدی(عج) قلوب همگان را فرا خواهد گرفت، و به ایمان قلبی مبدّل خواهد شد. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0400500 📖 مطالعه بیشتر درباره اربعین: http://mk6.ir/DqMaS (ع) (عج) _______________
🔰 نگاهی کوتاه به تاریخچه و فلسفه زیارت اربعین ✍️ یادداشت: یکی از باشکوه ترین و پرشورترین مناسک مذهبی شیعیان، زیارت اربعین است. زیارتی که زیباترین جلوه های ایثار و همدلی و صمیمیت و ایمان در آن ترسیم می گردد و به تدریج تبدیل به یکی از نمادهای فرهنگی و هویت ساز تشیع شده است. این زیارت چه منشأ تاریخی ای دارد؟ چرا این اندازه بر آن تأکید می شود؟ ریشه های معرفتی این تأکید به چه عواملی بازمی گردد؟ این یادداشت، مرور اجمالی پاسخ این پرسش هاست. ✍️ عناوین یادداشت: درآمدی بر تاریخچه زیارت اربعین / جابر بن عبدالله انصاری؛ پیشگام زیارت اربعین / منشأ استحباب زیارت اربعین و فلسفه تأکید بر آن / زیارت اربعین در دهه های اخیر و زمانه حاضر / زیارت نامه اربعین / درس قیام حسینی برای زائران اربعین 📖 مطالعه یادداشت: makarem.ir/maaref/l/0419933 _______
❓ مذهب خواجه حافظ شیرازی؟ ✍️ پاسخ اجمالی: خواجه حافظ شیرازی با توجه به مذهب زمانه و شهرش و شواهدی فقهی و کلامی که در دیوان او وجود دارد، مقلد فقه شافعی و پیرو کلام اشعری است. با این حال تعلق خاطری عمیق و صادقانه به اهل بیت(ع) دارد و در مسلک عرفانی به عرفان شیعه نزدیک تر است تا صوفی گری سنی. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0406548 📖 مطالعه بیشتر درباره شخصیت های دینی، علمی, فرهنگی و تاریخی: http://mk6.ir/DbUeB 👇با عناوینی چون: معرفی «ملاصدرا» همدستي خواجه نصيرالدين طوسي با مغول؟! فردوسی نماد ايمان به دين اسلام و عشق به وطن ايرانی معرفی سید على همدانى و... ___________
❗️ ظلم و بی عدالتی در سن بلوغ دختران! واداشتن دختران در 9 سالگی (6سال پيشتر از پسران) به تکالیف دینی تبعیض و بی عدالتی نیست؟ ✍️ پاسخ اجمالی: 🔹 به خاطر شرایط فیزیولوژیک، رشد بدنی، عقلانی و روانی دختران زودتر از پسران صورت می گیرد و تکلیف بر قدرت عقلانی، توانایی جسمی و «بلوغ» مترتب است. «بلوغ» به معناى رسيدن به سنّ خاصّى است كه انسان در آن سن «آمادگى انجام كار مورد نظر را دارد». تعیین زمان بلوغ شرعی دختران چند سال زودتر از پسران، بر اساس صلاحیت طبیعی و به معنای هماهنگی قوانین تشریع با مقررات تکوین است. 🔹 از طرفی زودرس بودن دوره بلوغ جنسی دختران در مقایسه با پسران، باعث قرار گرفتن آنان در معرض گناه می شود؛ اما اسلام با بیان لزوم مسئولیت پذیری دختران از همان سن در قبال احکام شرعی، زمینه پیشگیری از گناه و واکسینه شدن از خطاها در آنان ایجاد می کند. 🔹 ضمن اینکه بلوغ مراحل و صورت بندی های مختلفی دارد و بر اساس همین مراحل فقها، عباداتی را که ممکن است برای دختران در سن پایین مشقت بار باشد، با یک سری از احکام جایگزین، مورد تخفیف قرار داده اند. شارع مقدس در این موضوع که متناسب با هر سن و توانی، چه خواسته هایی را از شخص مکلف بخواهد، ظرافت ها و دقت ها و اقضائات مورد نیاز را لحاظ کرده است. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0411882 _______
⁉️ عایشه نزدیکترین فرد به پیامبر(ص) هنگام رحلت؟! آیا این ادعا که نزدیکترین شخص به پیامبر(ص) هنگام رحلت عایشه بوده صحیح است؟! ✍️ پاسخ اجمالی: این ادعا را که رسول خدا هنگام وفات، سرش در دامن عایشه بود، غیر از خود عایشه دیگرى نقل نکرده است. اما این که آن حضرت به هنگام وفات به سینه على تکیه داده بود، از على، ابن عباس، ام سلمه، عبداللّه بن عمرو، شبعى، على بن الحسین، و سایر ائمه اهل بیت(ع) نقل شده است. لذا این سخن از نظر سند رجحانش بیشتر و به مقام رسول خدا(ص) لایق تر است. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0323983 📖 مطالعه بیشتر درباره همسران پیامبر: makarem.ir/maaref/fa/category/articles/27347 ___________
🔰 مظلوميت مضاعف امام حسن(ع) در حیات سیاسی و تحلیل های تاریخی امام حسن مجتبی(ع) از خانه تا لشگرگاه در معرض خیانت بود، یارانی داشت که با سنگین شدن کفه قدرت در جناح مقابل، به آن سو متمایل می شدند. یارانی داشت که به راحتی خود را در برابر پول می فروختند. افرادی در لشگر خود داشت که بواسطه شایعات از پشت بر امام خویش شمشیر کشیدند. امام با کسانی به جنگ معاویه می رفت که رهبری امام را فقط با انگیزه قومی تقابل سنّتی و تاریخی عراق با شام و یا خصومت با عثمانی مذهبان و خاندان بنی امیه، پذیرفته بودند. آیا اینان حاضر می شوند که تا پای جان با معاویه بجنگند؟ این در حالی است که جنگ فقط با حضور شیعیان خالص می توانست به نابودی نسل شیعه منجر شود. امام حسن(ع) در زمانه خود، از پس و از پیش، از خودی و دشمن مکّار، آماج ضربه شمشیر، شایعه، تهمت و اهانت بود. نیز در زمانه ما آماج تهمت، کج فهمی و غفلت مدعیان دانش و عوام ناآگاه به صورت همزمان است. این یعنی ظلم مضاعف در حق سرور جوانان بهشت و یکی از مصداق های بارز آیه طهارت و عصمت. عدم تحلیل درست جزئیات حوادث منتهی به این واقعه و بی توجهی به سیره سیاسی آن حضرت، موجب پدید آمدن برخی شبهات و پندارهای ناصواب راجع به شخصیت آن امام همام، شده است. لذا در ادامه به مرور اجمالی حوادث منجر به این صلح و پیش زمینه ها و عوامل آن می پردازیم. 📖 مطالعه یادداشت: http://mk6.ir/XhPgP 📖 مطالعه بیشتر درباره امام حسن(ع): http://mk6.ir/OqPwO __
⚫️ آخرین لحظات عمر پیامبر(ص) از زبان علی(ع) امیر مؤمنان علی(ع) در خطبه 197 نهج البلاغه آخرین لحظات حیات شریف رسول خدا(ص) را اینچنین توصیف می نماید: «وَ لَقَدْ قُبِضَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله وَ إِنَّ رَأْسَهُ لَعَلَى صَدْرِي. وَ لَقَدْ سَالَتْ نَفْسُهُ فِي كَفِّي، فَأَمْرَرْتُهَا عَلَى وَجْهِي. وَ لَقَدْ وُلِّيتُ غُسْلَه صلى الله عليه و آله وَالْمَلائِكَةُ أَعْوَانِي، فَضَجَّتِ الدَّارُ وَ الْأَفْنِيَةُ. مَلَأٌ يَهْبِطُ، وَ مَلَأٌ يَعْرُجُ، وَ مَا فَارَقَتْ سَمْعِي هَيْنَمَةٌ مِنْهُمْ. يُصَلُّونَ عَلَيْهِ حَتَّى وَارَيْنَاهُ فِي ضَرِيحِهِ. فَمَنْ ذَا أَحَقُّ بِهِ مِنِّي حَيًّا وَ مَيِّتاً؟...»؛ (رسول خدا (ص) در حالى که سرش بر سینه ام قرار داشت، قبض روح شد، نفْس او در دستم روان گشت. سپس آن را به چهره کشیدم. من عهده دار غسل او بودم، در حالى که فرشتگان مرا یارى مى کردند. در و دیوار و صحن خانه، به ضجّه درآمده بودند. گروهى [از فرشتگان] به زمین مى آمدند و گروهى به آسمان مى رفتند و گوش من از صداى آنان که آهسته بر آن حضرت نماز مى خواندند، خالى نمى شد! تا زمانى که او را در قبر به خاک سپردیم. چه کسى به آن حضرت در حیات و مرگش از من سزاوارتر است؟ ...). 🔗 لینک مطلب: http://mk6.ir/KaTdL 📖 مطالعه بیشتر درباره پیامبراعظم(ص) با بیش از 590 مطلب: http://mk6.ir/BgVfD _____________
❓ حدیث دواة و قلم در منابع اهل سنت حدیث دواة و قلم در منابع اهل سنت چگونه نقل شده است؟ ✍️ پاسخ اجمالی: از ابن عباس نقل شده: وقتی بیماری پیامبر(ص) شدت یافت، فرمود: «کاغذ و قلم بیاورید تا نوشته ای بنگارم که با داشتن آن هرگز گمراه نخواهید شد». عمر گفت: «بیماری بر پیامبر(ص) غالب آمده، کتاب خدا ما را بس است». مسلم بدون اینکه نامی از گوینده جسارت ببرد، واژه هذیان را به کار برده. ابن ابی الحدید: این حدیث را بخاری و مسلم در صحیح خود ذکر کرده اند، وهمه محدثان در صحت آن اتفاق دارند. سعید بن جبیر آنرا از ابن عباس نقل کرده و جسارت را به شخصی غیر از عمر نسبت داده بدون اینکه نامی از او ببرد. ✍️ پاسخ تفصیلی: http://mk6.ir/DlWnA 📖 مطالعه بیشتر درباره رحلت رسول خدا(ص): http://mk6.ir/HeWmU _____________
هدایت شده از makarem.ir
📌 پیام حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدّظلّه) در پی وقایع منطقه قره باغ پس از اشغال ظالمانه این منطقه در سال ها پیش، دوباره آتش جنگ در این منطقه برافروخته شده و خون مسلمانان مظلوم آن دیار بر زمین ریخته و برخی نیز از خانه و کاشانه خود آواره شدند که مسئولیت این امور متوجه مسببان اولیه آن یعنی اشغالگران می باشد‌ http://mk6.ir/BgCcR 🆔 @makarem_ir
روز اول ربیع الاول: ۱ق. لیلة المبیت و هجرت پیامبر (ص) ۱۱ق. هجوم به خانه حضرت زهرا(س) ___________ علت «هجرت» پیامبر(ص) از مکه به مدینه؟ ✍️ پاسخ اجمالی: سران قريش از وجود پيغمبر(ص) احساس خطر شديدى كردند كه اگر برنامه آن حضرت به همین صورت ادامه يابد به زودى همه قدرت خويش را از دست خواهند داد و شهر مكّه برایشان به صورت زندانى در خواهد آمد، بنابراين تصميم گرفتند يكى از این سه برنامه را در برابر آن حضرت اجرا كنند: يا حضرت را به قتل برسانند و يا براى هميشه زندانى كنند و يا از مكّه تبعيد نمايند، اكثريت آنها كشتن حضرت را ترجيح دادند لذا پيغمبر اكرم(ص) به فرمان پروردگار تصميم گرفت از دايره محاصره به طرز اعجازآميزى خارج شود و شبانه راه مدينه را پيش گيرد. ✍️ پاسخ تفصیلی: http://mk6.ir/YgGdW 📖 مطالعه بیشتر درباره هجرت: http://mk6.ir/XsWoW ___________ حادثه هتک حرمت خانه حضرت زهرا(س) در کلام «ابن عبد ربّه» ✍️ متن اجمالی: «ابن عبد ربه» درباره هتک حرمت خانه حضرت زهرا(س) چنین آورده است: «ابوبكر، عمر را فرستاد تا افرادی که در خانه فاطمه هستند را بيرون كند و در صورت امتناع با آنان نبرد كند! عمر با مقدارى آتش به سوى آنها روانه شد، ناگاه با فاطمه روبه رو شد. دختر پيامبر گفت: اى فرزند خطاب آمده اى خانه ما را بسوزانى؟ او در پاسخ گفت: بلى مگر اينكه در آنچه امّت وارد شدند، شما نيز وارد شويد». او همچنین نقل می کند که ابوبکر در بستر بیماری گفت: «ای کاش خانه فاطمه را نمى گشودم هر چند آن را براى نبرد بسته بودند». ✍️ متن تفصیلی: http://mk6.ir/CcQhO 📖 مطالعه بیشتر درباره شهادت حضرت زهرا: http://mk6.ir/AyBoX ___________
هدایت شده از makarem.ir
🔸راویان واقعه «لیلة المبیت» از اهل سنت 🔸تکذیب واقعه «لیلة المبیت» توسط ابن تیمیه 🔸شأن نزول آيه «ليلة المبيت» از منظر روايات اهل سنت عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "واقعه ليلة المبيت": http://mk6.ir/YpByR 🆔 @makarem_ir
امام حسن(ع) پیشنهاد دهنده صلح نبود نکته‌ ای که در تبیین موضع امام حسن(عليه السلام) در مساله صلح با معاویه اهمیت دارد، آن است که امام(ع) خود درخواست صلح را مطرح نکرده است. بلکه این معاویه بود که می‌ خواست بدون دردسر عراق را تصرف کند و لذا اصرار داشت تا امام(ع) را راضی به کناره ‌گیری از حکومت کند. در برابر این نظر، برخی از منابع، به تبع شایعاتی که در همان زمان نشر می‌ شده - و کسانی از راویان اخبار، آنها را به عنوان خبر تاریخی گزارش کرده اند - چنین وانمود کرده‌ اند که امام(عليه السلام) خود صلح را مطرح کرده و طبعا به آن تمایل داشته است.(22) در رد این نظر، شواهدی وجود دارد که به آنها اشاره می‌ کنیم. نخستین شاهد خبر «یعقوبی» است که می‌ گوید: معاویه گروهی را به «ساباط مدائن» فرستاد تا درباره صلح با امام حسن(علیه السّلام) سخن بگویند. این همان ملاقاتی است که امام در آن، صلح را رد کرده است.(23) بنابراین امام(عليه السلام)، اولین درخواست های معاویه را [براي صلح] رد کرده است. شاهد دیگر نامه‌ های نخست امام(عليه السلام) است که در همه آنها بر موضع جنگ پافشاری شده و در آنها [معاويه] تهدید شده است که اگر تسلیم نشود با سپاه امام(ع) مواجه خواهد شد. شاهد دیگر آن که امام(عليه السلام) در سخنرانی خود با مردم به صراحت بر این نکته تأکید کردند که معاویه صلحی را از ما خواسته است که هیچ شرافت و عزتی در آن نیست. اگر برای جنگ آماده هستید من در کنار شما هستم؛ اما اگر حیات را دوست دارید، بگویید تا صلح او را بپذیریم.(24) زمانی که امام حسن(علیه السّلام) دریافت که مردم از اطراف او پراکنده شده و کوفیان به او خیانت کرده‌ اند، به صلح تمایل یافت. پیش از آن، معاویه او را به صلح دعوت کرده بود؛ اما امام(ع) آن را نپذیرفته بود. در واقع شایعات و دروغ هایی که معاویه درباره صلح منتشر کرد، سبب شد تا جمعی از مورخان اظهار کنند که خود امام(عليه السلام)، صلح را پیشنهاد کرده است. او برای فریب «عبیدالله بن عباس» به او نوشت: «حسن برای صلح با من نامه نگاری کرده است».(25) چنین شایعاتی، بعدها به صورت نقل‌ های تاریخی در آمده و واقعیات را دگرگون کرده است.(26) https://makarem.ir/maaref/fa/article/index/419926
ماجرای جنگ ناتمام امام حسن(ع) با معاویه؟ پس از آن که نامه نگاری میان امام(ع) و معاویه نتیجه ای نداد امام(ع) به معاویه نوشت: بین او و معاویه چیزی جز شمشیر حاکم نخواهد بود. امام(ع) سپاهیان را به فرماندهی «عبیدالله بن عباس» به «نخیله» فرستاد. اما عبیدالله با رشوه معاويه، سپاه امام(ع) را ترک کرد و به معاویه پیوست. سپس بخش اعظم سپاه عراق، به شامیان پیوستند. امام(ع) نیز در «مدائن» توسط یکی از خوارج مجروح شد. شايعه پذبرش صلح از سوی امام(ع) و پيوستن قيس به معاويه و...، باعث شد امام(ع) نتواند كوفيان را برای نبرد متحد كند، در نتیجه امام(ع) صلح تحميلی معاويه را پذیرفت. 📖 مطالعه تفصیلی: https://makarem.ir/maaref/fa/article/index/412929 📖 مطالعه بیشتر درباه امام حسن: https://makarem.ir/maaref/fa/category/articles/27426
❓ دلایل پذیرش صلح توسط امام حسن(ع)؟ ✍️ پاسخ اجمالی: دلایل چندی سبب شد تا امام نتواند به مقصد اصلی که جنگ شرافتمندانه با معاویه بود دسترسی پیدا کند، لذا ضرورت دید تا برای حفظ اصل اسلام و نیز جلوگیری از خونریزی بی‌ نتیجه، از جنگ خودداری کند. اینک مواردی از آن دلایل: 🔹 الف: سستی مردم در حمایت از امام، از مهمترین دلایل اقدام امام برای اتخاذی موضع جدید بود. هیچ‌کس نمی‌ تواند مدعی شود که امام به جنگ با معاویه اعتقاد نداشته است. سخنان و مواضع او کاملاً خلاف این نکته را ثابت می‌ کند. ماجرای «ساباط» یکی از مهمترین نشانه‌ ها برای روشن ساختن عدم قابلیت مردم در ادامه جنگ بود. در آنجا بود که امام به قول شیخ «مفید»، دریافت که مردم او را خوار کرده‌ اند. 🔹 ب: نکته دیگری که دلیل صلح را از دید امام روشن می‌ کند، آن است که اساسا بر پایی جنگ در شرایط عادی، منوط به حضور مردم بوده و حاکم در حد خاصی می‌ تواند، آنان را به حضور در جنگ وادار کند. در واقع دو نکته را باید از یکدیگر جدا کرد، یکی آن که آیا حاکم مسلمانان می‌ تواند به هر صورت و حتی در شرایط مخالفت آشکار اکثریت مردم، جنگ را آغاز کند؟ اگر چنین کاری را می‌ تواند انجام دهد، در چه شرایطی؟ نکته دوم آن که به فرض حاکم بتواند چنین کند، آیا چنین کاری به مصلحت مسلمانان است یا نه؟ امام مجتبی(ع) زمانی که می‌ دید مردم خود مایل به داشتن چونان امامی نیستند و حاضر به حفظ موقعیت خویش در برابر شام نیستند، طبیعی بود که او بعد از نصایح لازم که بخش عمده را پدرش پیشاپیش کرده بود، عراق را رها کرده و به مدینه برود. 🔹 ج: یکی دیگر از دلایل امام برای پذیرش صلح، آن بود که اقدام مزبور برای حفظ شیعیان انجام شده است. معترضان به امام از دو گروه بودند، کسانی که از افراطیون خارجی بوده و به همین دلیل با امام علی(ع) نیز درگیر شده بودند و گروهی از شیعیان که روحیه انقلابی و آتشین داشته و با تسامح میانه‌ ای نداشتند. آنها با صلح مخالف بوده و گاه‌ و بی‌ گاه به امام اعتراض می‌ کردند. از میان معترضان کسانی بودند که امام را «مُذِلُّ الْمُؤْمِنِینَ» می‌ خواندند. امام در برابر، اقدام به پذیرش صلح را «عزت‌آور» دانسته و خود را «مُعِزُّ الْمُؤْمِنِینَ» معرفی می‌ کردند. دلیل این امر را نیز چنین یاد می‌ کردند: «زمانی که دیدم شما قدرت کافی در اختیار ندارید، کار را تسلیم کردم تا من و شما بمانیم». از عبارات دیگر آن حضرت، چنین به دست می‌ آید که مقصود از ماندن آنها و خود، حفظ تشیع بوده است. امام در سخنی، اقدام خود را شبیه سوراخ کردن کشتی توسط آن عالِم همراه موسی(ع) کرد که هدف او حفظ کشتی برای صاحبانش بود. ✍️ پاسخ تفصیلی: http://mk6.ir/XiGiJ 📖 مطالعه بیشتر درباه امام حسن(ع): http://mk6.ir/PxUrH ___________
هدایت شده از makarem.ir
🔸معیار انتخاب خلیفه در سقیفه 🔸ایرادهای وارده بر «سقیفه بني ساعده» 🔸اعتراض صحابه پیامبر(صلّی الله علیه وآله وسلّم) به خلافت ابوبکر عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "سقیفه": http://mk6.ir/AnOeH 🆔 @makarem_ir
❓ شأن نزول آيه «ليلة المبيت» از منظر روايات اهل سنت؟ ✍️ پاسخ اجمالی: آیه 207 سوره بقره معروف به «ليلة المبيت» مربوط به شبی است كه مشركين مکه قصد قتل پيامبر(ص) را داشتند ولی امام علی(ع) با جان فشانی، پا در این مهلکه گذارد و با خوابیدن در بستر پیامبر(ص)، جان ایشان را حفظ نموده و مقدمه هجرت را فراهم کرد. علاوه بر مفسران شیعه، مفسران برجسته اهل سنت نیز معتقدند این آیه در شأن امام على(ع) نازل شده است؛ ثعلبى، ابن صباغ مالكى، حاكم نيشابورى، احمد حنبل و ديگران احادیث مربوط به این واقعه را نقل كرده اند. ✍️ پاسخ تفصیلی: http://mk6.ir/YaDtY 📖 مطالعه بیشتر درباره «ليلة المبيت»: http://mk6.ir/AdVuO ___________
هدایت شده از makarem.ir
🔸تعریف و جایگاه «قناعت» در معارف اسلامی 🔸منظور از ميانه روي پرهيزکاران درباره غِنا و بي نيازي 🔸«تحمل فقر» و «داشتن عفاف» روش زندگي علماي شيعه عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "فقر و غنی": http://mk6.ir/KvVyT 🆔 @makarem_ir
❓ نقش مردم در اتّخاذ صلح و قیام از سوی حسنین(ع)؟ یکی از علل قیام امام حسین(ع) را باید در بیدارى افکار عمومى و افزایش نفوذ دعوت شیعیان پس از صلح امام مجتبى(ع) جستجو کرد؛ زیرا جنبشى که پس از امضاى صلح، بر ضد حکومت اموى آغاز شده بود، روز به روز در حال گسترش بود. حسین بن على(ع) در واقع دنباله برنامه برادر ارجمند خود را گرفت، زیرا حضرت مجتبى(ع) با کمال شهامت، خرده‏ گیریهاى کوته فکران و عناصرافراطى را تحمل کرد و به تدریج زمینه انقلاب را فراهم ساخت، و در این هنگام حسین بن على(ع) ضربت قاطع را بر پیکر حکومت فاسد بنى امیه وارد ساخت. ✍️ پاسخ تفصیلی: http://mk6.ir/WmLiY 📖 مطالعه بیشتر در شاخه "صلح امام حسن(ع)": http://mk6.ir/GiCqC ___________
هدایت شده از makarem.ir
🔹صلح امام حسن (علیه السلام) 🔹هدف امام حسن(علیه السلام) از صلح با معاویه 🔹دلایل پذیرش صلح توسط امام حسن(علیه السلام) عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "صلح امام حسن (علیه السلام)": http://mk6.ir/GiCqC 🆔 @makarem_ir
🔰 واقعيت تلخ (حرمتی که نگه داشته نشد) ✍️ مقاله تاریخی: با رحلت پيامبر(ص) طوفان‏هاى تازه‏اى از حوادث پيچيده و بحرانى وزيدن گرفت؛ احقاد و كينه‏ هاى بدر، خيبر و حنين كه در عصر پيامبر(ص) در زير خاكستر پنهان بود آشكار گشت؛ احزاب منافقين به جنب و جوش افتادند تا هم از اسلام انتقام بگيرند و هم از خاندان پيامبر(ص)؛ و فاطمه زهرا(س) در مركز اين دايره بود كه تيرهاى زهرآگين دشمنان از هر سو به سوى آن پرتاب مى‏ شد. ✍️ عناوین مقاله: 🔹قطره ای از بحر فضائل زهرای مرضيه سلام‌الله عليها در منابع اهل سنت 🔹نارضايتی حضرت زهرا عليها السلام از خليفه اول 🔹تهديد به آتش زدن خانه حضرت توسط خليفه دوم 🔹اثبات «عملی شدن» اين تهديد 📖 مطالعه مقاله: https://makarem.ir/maaref/fa/article/index/323589 📖 پیشنهادی دیگر برای مطالعه: آتش در خانه وحی (مسائل سوال برانگيز تاريخ اسلام) https://makarem.ir/maaref/fa/article/index/252866 📖 مطالعه بیشتر درباره فاطمة الزهراء (س) با 214 مطلب: https://makarem.ir/maaref/fa/category/articles/27378 (س) (س) _______
هدایت شده از makarem.ir
🔸معرفي فرزندان امام حسين(علیه السلام) 🔸ازدواج حضرت سكينه با مصعب بن زبير 🔸جايگاه امام حسين(علیه السلام) در ميان مسلمانان عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "متفرقه امام حسين(علیه السلام)": http://mk6.ir/PbHsB 🆔 @makarem_ir
❓ ابن تیمیه که بود؟ ✍️ پاسخ اجمالی: ابوالعباس تقى الدین احمد بن عبدالحلیم بن عبدالسلام حرانى دمشقى حنبلى ابن تیمیه(661-728 ق)، در حرّان به دنیا آمد و پدرش او را به دمشق برد و در همانجا رشد و شهرت یافت. او یکى از جنجال آفرین ترین شخصیت هاى دینى اهل سنت به شمار مى رود، او به سبب یک فتواى نادرست، به مصر تبعید شده و زندانى گشت و پس از آزادى به اسکندریه رفته و سپس به دمشق بازگشت. در دمشق نیز به دلیل مطالب نادرستى که اشاعه مى کرد، چندین بار بازداشت شد و در نهایت امر نیز در زندان در گذشت. او در یارى و استحکام بخشیدن مذهب سلفیه بسیار تلاش کرد و سرآمد سلفیان و وهابیون کج فهم گشت و بسیارى از عقاید نادرست و بدعت‌ها را بر ضد شیعه امامی و اثنى عشرى رواج داد. کتاب هاى گمراه کننده او از مهم ترین منابع وهابیون امروزى براى مخالفت و کینه توزى با شیعیان و عقاید الهى و پاک آنان مى باشد. ابن تیمیه داراى نظرات عجیب و غریبى در مسائل مختلف اسلامى بود که هیچ سابقه اى در تاریخ اسلام حتی در میان اهل سنت نداشت و اگر هم سابقه داشته است، از جمله نظرات مردود و نادرست تلقى شده بود؛ به طورى که برخى از دانشمندان اهل سنت نیز از چنین بدعت هایى در تعجب مانده اند. ✍️ پاسخ تفصیلی: http://mk6.ir/MsOaO 📖 مطالعه بیشتر درباره سلفیه: http://mk6.ir/QxHjD ___________
❓ رحلت یا شهادت امام حسن عسکری(ع)؟ ✍️ پاسخ اجمالی: در این باره که آیا امام حسن عسكري(ع) به مرگ طبیعی بدرود حیات گفته و یا به شهادت رسیده؟ اختلاف نظر وجود دارد. برخی از علمای شیعه با استناد به این سخن امام صادق(ع) که فرمود: «مَا مِنَّا اِلَّا مَسْمُومٌ أَوْ مَقْتُولٌ»؛ حتی درباره امامانی که روایتی درباره شهادتشان در دست نیست، بر این باورند که خلفای جور، آنان را به شهادت رسانده اند. سوابق بازداشت امام حسن عسکری(ع)، وجود خطر از طرف حكومت، رحلت در سنین جوانی و این که حضرت یک شخصیت مخالف سیاسی به حساب می آمد، همگی می تواند مؤید شهادت ايشان باشد. ✍️ پاسخ تفصیلی: http://mk6.ir/FvKyE 📖 مطالعه بیشتر درباره امام حسن عسکری(ع): http://mk6.ir/KcQqS (ع) (ع) ___________
⁉️ چرا امام حسن عسکری(ع) پیوسته تحت مراقبت خلفاى عباسى بود؟! ✍️ پاسخ اجمالی: اگرچه خلفاى عباسى از هر گونه اِعمال فشار به امامان دریغ نمى‏ كردند، ولى مشکلات امام عسكرى(ع)، به دو علّت، از امام جواد(ع) و امام هادی(ع) بیشتر بود: 1- در زمان ایشان شیعه به صورت یك قدرت عظیم درآمده بود که حكومت هیچ یك از عباسیان را مشروع نمى‏ دانست و معتقد بود امامت در فرزندان على(ع) و در آن زمان شخصیت ممتاز این خاندان امام عسكرى(ع) است. 2- خاندان عباسى، طبق اخبار متواتره، مى‏ دانستند مهدى موعود از نسل حضرت عسكرى(ع) خواهد بود، لذا پیوسته مراقب او بودند تا بتوانند فرزند او نابود كنند. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0321199 📖 مطالعه بیشتر درباره امام حسن عسکری(ع): http://mk6.ir/KcQqS (ع) (ع) (ع) (ع) (عج) ___________
🔰 آماده سازی شيعيان برای دوران غيبت ✍️ متن اجمالی: امام هادى(ع) و امام عسكرى(ع) نسبت به پیامبر(ص) و امامان قبل از خود، به صورت محسوس ترى مردم را با موضوع غیبت امام آشنا و افكار را براى پذيرش آن آماده مى‏ كردند. امام هادى(ع)، اقدامات خود را نوعاً توسط نمايندگان انجام مى‏ داد. امام عسكرى(ع) با وجود تأكيد بر تولد حضرت مهدى(ع) او را تنها به شيعيان خاصّ نشان مى ‏داد و از طرف ديگر تماس مستقيم شيعيان با خود را روز بروز محدودتر می کرد، به طورى كه حتى در خود شهر سامرّاء به مراجعات و مسائل شيعيان از طريق نامه يا توسط نمايندگان خويش پاسخ مى‏ داد. ✍️ متن تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0321289 📖 مطالعه بیشتر درباره امام حسن عسکری(ع): http://mk6.ir/KcQqS (ع) (ع) (ع) (عج) (عج) ___________
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❗️ تعارض عقيده مهدويّت شيعی با سير تکامل تمدن بشري! ⁉️ تمدن بشري هميشه در حال تکامل است، آيا ظهور کسي با ويژگيهای موعود شيعيان که بعد از ظهور برای يکسان سازي عقيده ها يک جنگ تمام عيار تخريبي و جهاني راه مي اندازد، با سير تکاملي تمدن تعارض ندارد؟! ✍️ پاسخ اجمالی: اولا: ادعاي راه افتادن جنگي خانمان سوز توسط آن امام ادعايي بي اساس است و قيام ايشان با حداقل جنگ و بيشتر با تکيه بر تشنگي بشر به صلح و عدالت و تبليغ ها و اتمام حجت هاي خود امام و يارانش به ثمر مي نشيند. چرا که حرکت تکاملي تاريخ و آموزه هاي ديني راجع به آينده به ما مي گويد که در عصر او سطح عقل عمومي و دانش بشری به ميزان بسيار زيادي گسترش مي يابد. ثانيا: اگرچه در آن زمان اسلام با تبليغ منطقى و پي گير از طرف اكثريت قاطع مردم جهان پذيرفته خواهد شد، اما باز هم همه اديان از بين نمي روند و گروهي هنوز متدين به اديان ديگر باقي مي مانند. زيرا آن حضرت دنبال تحميل دين اسلام با خشونت و زور بر همگان نخواهد بود. ثالثا: ما شيعيان معتقديم که قيام جهاني حضرت ولی عصر(عج) نه تنها نابود کننده تمدن بشري نيست، بلکه آن را تکميل مي کند. زيرا بازگشت به عقب نه ممكن است و نه منطقى و اين بر خلاف سنت آفرينش و اصل تكامل در زندگى انسانها است. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0419170 📖 مطالعه بیشتر درباره امام زمان(عج)؛ با 781 مطلب: makarem.ir/maaref/fa/category/articles/27416 __________________
🔰 بررسی روايات دال بر «شكست هر قيام قبل از ظهور» ⁉️ منظور از رواياتی كه می گويند هر قيامی قبل از قيام حضرت مهدی(عج) با شكست مواجه می شود، چيست؟ ✍️ پاسخ اجمالی: در اين باره چند دسته روايت داريم كه می گويند: هر قيامی قبل از ظهور شكست می خورد و اين كه تا نشانه‌ های ظهور آشكار نشده قيام نكنيد. در پاسخ بايد گفت: امر به معروف و نهی از منكر از مسلمات اسلام است و به خاطر اخبار واحد آنها را نبايد كنار گذاشت. ضمن این که حضرات امامان علیهم السلام قيام ‌هايی را در عصر خود و عصر غيبت تاييد كرده ‌اند؛ مانند قيام زيد بن علی(ع) و قيام شهيد فخ. همچنین رواياتی را كه می گويد «هر قيام قبل از ظهور شرك آلود است» را بايد توجيه نمود به این که، منظور قيام بدون امامان، يا قيام برای دعوت به خويشتن، يا قيام‌ در زمان عدم آمادگی است. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0416520 📖 مطالعه بیشتر درباره امام زمان(عج)؛ با 781 مطلب: makarem.ir/maaref/fa/category/articles/27416 (عج) (عج) (عج) ______________________
❓ اعتبار چاه عریضه در مسجد جمکران؟ آیا چاه عریضه که در مسجد جمکران وجود دارد به دستور امام زمان(عج) حفر شده است و اعتباری دارد؟ ✍️ پاسخ اجمالی: درمورد چاهی که در مسجد جمکران حفر شده و افراد عریضه های خود را در آن می اندازند، توجّه به چند نکته ضروری است: 1- روایات اسلامی، شرعی بودن اصل عمل عریضه نویسی را تأیید می کنند. 2- در همان روایات، به انداختن عریضه در چاه اشاره شده است. 3- چاه جمکران، به دستور امام زمان(عج) نبوده و یک چاه معمولی است، که می توان عریضه را در آن یا هر چاه دیگری انداخت. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0322925 📖 مطالعه بیشتر درباره امام زمان(عج)؛ با 781 مطلب: makarem.ir/maaref/fa/category/articles/27416 (عج) (ع) ______________________
❓ نسَب حضرت مهدی(عج) در منابع اهل سنّت؟ ✍️ پاسخ اجمالی: اعتقاد به امام زمان و نهضت جهانی او در آخرالزمان، در میان تمامی مذاهب اسلامی امری پذیرفته شده است. آثار مکتوب محدثین، تاریخ نگاران و سیره نویسان اهل سنّت در قرون و دوره های مختلف مملو از بیانات تاریخی و روایاتی است که نسب حضرت مهدی(عج) در آنها ذکر شده. این منابع ایشان را یا از اهل بیت و اولاد پیامبر اکرم(ص)، یا به عنوان فرزند حضرت علی(ع)، یا از نسل حضرت زهرا(س)، یا از فرزندان امام حسین(ع)، یا فرزند امام حسن عسکری(ع) معرفی کرده اند و یا اینکه سلسه نسب ایشان را از امام عسکری(ع) تا پیامبر اکرم(ص) گزارش داده اند. به هر حال انتساب آن حضرت به پیامبراکرم(ص) چیزی مخفی نیست که فقط شیعه اعتقادی در باره آن داشته باشد. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0412698 📖 مطالعه بیشتر درباره امام زمان(عج)؛ با 781 مطلب: makarem.ir/maaref/fa/category/articles/27416 (عج) (ع) (س) (ص) (ع) ______________________
هدایت شده از makarem.ir
📍 عیدالزهرای واقعی شیعه؛ آغاز امامت و ولایت حضرت مهدی (عج) است عیدالزهرایی که حضرت فاطمه سلام الله علیها به سبب آن خوشحال هستند آغاز امامت حضرت مهدی عجل‌الله تعالی فرجه الشریف است، نه تفرقه گرایی و اهانت به مقدسات دیگران. http://mk6.ir/OcQjR 🆔 @makarem_ir