eitaa logo
پاسخ به شبهات
365 دنبال‌کننده
3هزار عکس
209 ویدیو
2 فایل
🔸پاسخ به شبهات معارفی و اعتقادی 🔸بخش پژوهشهای معارفی و اعتقادی 🔸پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم شیرازی
مشاهده در ایتا
دانلود
❓ دلایل انصراف «مسلم ابن عقیل» از ترور ابن زیاد؟ ✍️ پاسخ اجمالی: بر اساس شواهد تاریخی، «مسلم بن عقیل» در لحظه آخر از «ترور» و قتل «ابن زیاد» خودداری کرد و دلیلش این بود که پیامبر(ص) از حیله و مکر نهی کرده بود و اینکه «ترور» با سیره مسلم سازگاری نداشت؛ از سویی مسلم وظیفه داشت از مردم «کوفه» برای حضرت بیعت بگیرد و ... ، در این حال «ترور» ابن زیاد سبب خروج مسلم از حیطه وظایفش می شد. از سوی دیگر مسلم وظیفه اش بیداری مردم بود و این هدف با قتل و «ترور» حاصل نمی شد. و در نهایت اینکه ابن زیاد در پناه «هانی بن عروه» بود؛ و اسلام در این شرایط از «ترور» و قتل نهی می کند، گرچه شخصی فاجر و فاسق باشد. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0409265 (ع)
❓ عبادت امام حسین(ع) در منابع اهل سنت؟ ✍️ پاسخ اجمالی: ابن صباغ مالکى روایت کرده: «هنگامى که امام حسين(ع) به نماز مى ايستاد رنگش زرد مى شد، به او گفته شد: اين چه حالتى است؟! فرمود: شما نمى دانيد که من در مقابل چه کسى مى خواهم بايستم». از عبدالله بن عبید بن عمیر روایت شده: «حسين بن على(ع) بيست و پنج مرتبه حج را پياده انجام داد در حالى که اسبان نجيبش به همراهش بودند». ابن عبدالبر مى گوید: «حسين(ع) مردى فاضل و ديندار بود و نماز و روزه و حج بسيار انجام مى داد». طبرى به سندش از ضحاک بن عبدالله مشرقى نقل کرده: «چون در کربلا شب هنگام فرا رسيد، حسين و اصحابش تمام آن شب را به نماز و استغفار و دعا و تضرّع به سر بردند». ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0325126 (ع)
هدایت شده از makarem.ir
8.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 اهداف قیام حسینی؛ 6. تشکیل حکومت اسلامی امام حسین علیه السلام چرا به کربلا رفت؟ برای شهادت؟ نه؛ آن حضرت می فرماید: برای تشکیل حکومت آمدم اگر چه می دانم در این راه به شهادت می رسم. عبارت آن حضرت این است: من در راستای تشکیل حکومت قیام کردم تا در سایه ی آن مظلوم ها در امان باشند، حقوق آنها از ظالمان گرفته شود، آثار اسلام همه جا ظاهر شود و احکام اسلام جاری گردد. http://mk6.ir/WdFkC 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔹مطلوب نبودن نذر زمان عمل به آن 🔹تبدیل نذر به دلیل ضرر داشتن مورد نذر 🔹ممانعت از انجام قربانی در معابر عمومی عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام ویژه نذورات عزاداری": http://mk6.ir/TxArJ 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸 آثار بُعد عاطفی فاجعه کربلا؟ 🔸 نظر امام سجّاد علیه السلام درباره پيروز كربلا؟ 🔸 نخستین قیام پس از شهادت امام حسین علیه السلام؟ عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "ثمرات قيام حسینی": http://mk6.ir/OkLkY 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔹 اضافه نذورات 🔹فروش گوشت اضافی نذری 🔹فروش اضافی نذورات با رضایت نذر کنندگان عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام ویژه نذورات عزاداری ": http://mk6.ir/YgGkV 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸 منافات عزاداری با پذیرش قضا و قدر الهی! 🔸 فلسفه عزاداری برای امام حسین علیه السلام؟ 🔸 نجات و بهشت رفتن انسان گنهکار به صرف گریه بر امام حسین علیه السلام! عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "فلسفه عزاداری": http://mk6.ir/VoEeT 🆔 @makarem_ir
❗️ عزاداری عاملی برای تخدیر اجتماعی و مانع عمل گرایی انقلابی! پرسش: گریه عامل فروکش کردن خشم انقلابی نسبت به دشمنان حق است و عقده‌های متراکم جبهه حق را تخلیه می‌کند؛ آیا جامعه ای که با عزاداری همه احساسات خود را تخلیه می کند، می تواند اهل اقدام و عمل باشد؟! ✍️ پاسخ اجمالی: اولا: استمرار حیات شیعه حول عزاداری امام حسین(ع) در دوران سخت و پرتقیه خلفای اموی و عباسی خلاف این فرض را ثابت می کند. ثانیا: هر اقدام انقلابی متوقف بر تزکیه و آموزش آحاد جامعه و گرد آمدن حول موضوع و «هدفی واحد» است که این مهم نیز در مجالس عزاداری امام حسین انجام می گیرد. ثالثا: خاستگاه همه انقلابها، توفیقات و اقدامات اصلاح گرانه شیعه در نیم قرن اخیر، «مجالس عزادرای» امام حسین(ع) بوده اند. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0412697
❗️ منافات عزاداری با پذیرش قضا و قدر الهی! آیا عزاداری با پذیرش قضا و قدر الهی و دستورات دینی صبر بر مصیبتها منافات ندارد؟ ✍️ پاسخ اجمالی: اولا: گریه و عزاداری نیز با خواست الهی در فطرت بشر نهاده شده است؛ لذا گریه و عزاداری با دستور به صبر و پذیرش قضا و قدر الهی منافاتی ندارد. ثانیا: اگر گریه و عزاداری برای عزیزان با پذیرش قضا و قدر منافات داشت باید از سوی پیامبر(ص)، اهل بیت(ع)، خلفای راشدین، بزرگان صحابه نهی می شد، اما آنها نه تنها از آن نهی نکرده اند بلکه خود این کار را انجام می دادند. ثالثا: گریه و عزاداری شیعه انفعالی و احساسات محض نیست تا به معنی اعتراض باشد. رابعا: گریه خود در پذیرش قضا و قدر الهی نقش مثبت دارد و صبر آفرین است. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0407539
⁉️ عزاداری، فقط بخاطر ثواب!؟ ✍️ پاسخ اجمالی: فرض ثواب براى عملى، فرع وجود حکمت و مصلحت در نفس آن عمل است. تا عملى داراى مصلحت و حکمتى معقول نباشد ثوابى در بر نخواهد داشت. در اینجا ما به دنبال فلسفه عزادارى یعنى مصلحت و حکمت این عمل هستیم. طبعاً سخن از ثواب ـ که در ردیف معلولات حکم است نه علل آن ـ در این مرحله جایى ندارد. به علاوه، آیا ممکن است در طول تاریخ احساسات میلیون ها انسان را فقط به خاطر تحصیل ثواب تحریک کرد و آنان را گریاند؟ راستى اگر عشقى در کار نباشد و کانون دل، مالامال از محبّت و شور نباشد، آیا این وعده مى تواند عواطف و احساسات را برانگیزد؟! ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0322025
هدایت شده از makarem.ir
🔹 فراموشی و شک در مورد نذر 🔹 فراموشی محدوده زمانی نذر 🔹 نذر برای علم عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام ویژه نذورات عزاداری": http://mk6.ir/HhUdK 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸 تعطیلی کسب و کار در عزاداری 🔸عزاداری حسینی، محور اتّحاد و قیام علیه ظالمان 🔸نوحه سرائی در عزاداری در عصر معصومین علیهم السلام عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "عزای حسینی": http://mk6.ir/UxDuH 🆔 @makarem_ir