eitaa logo
پاسخ به شبهات
366 دنبال‌کننده
3هزار عکس
209 ویدیو
2 فایل
🔸پاسخ به شبهات معارفی و اعتقادی 🔸بخش پژوهشهای معارفی و اعتقادی 🔸پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم شیرازی
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از makarem.ir
🔸تبعیض در مجازات والدین قاتل فرزند؟! 🔸تاوان عمومی در مصائب و بحران ها و مسأله عدل الهی؟! 🔸حکمت آفرینش میکروب های خطرناک، و مسئله عدل الهی؟ عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "عدل الهی": http://mk6.ir/GgCgQ 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸تقابل عقل و وحی! 🔸تفاوت وحی با پیشگویی؟ 🔸تعارض ميان نزول قرآن در «شب قدر» با «نزول تدريجى» عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "متفرقه وحی": http://mk6.ir/JiQsE 🆔 @makarem_ir
⁉️ وحی، حقیقتی غیر قابل درک برای عموم بشر و بی ثمر! آیا می توان ماهیّت چیزی را فهمید که فقط عدّه ای خاص توانایی دریافت آن را دارند و حکایت از مفاهیم غیبی و ماواء طبیعت دارد؟! اگر حقیقت وحی قابل درک نباشد، نزول وحی چه ثمره ای دارد؟! ✍️ پاسخ اجمالی: اولا: اگرچه «حقیقت وحی» جز برای انبیاء برای هیچ کس دیگر قابل درک نیست، اما چنین موضوعی هیچ ملازمه ای با «بی اثر و بی نتیجه بودن وحی» ندارد. ما می توانیم با اطلاع از معارف افاضه شده به انبیاء، راه سعادت را بیابیم. آثار وحی در رفتارها و مأموریت ها و مسئولیت های تبلیغی و هدایتی انبیای الهی نمود می یابد و به واسطه آن، آدمی امکان هدایت و کمال را می یابد. ثانیا: «داده ها» و معارفی وحیانی ای که پیامبران به بشر می آموزند نمی توانند مانند خود «وحی» برای عامه مردم «نامفهوم» باشند؛ زیرا موجب نقض شدن غرض اصلی خدا از بعثت انبیا می گردد. ثالثا: نامفهوم بودن بخش هایی ناچیز از اطلاعات وحیانی - مثل روح، وقت قیامت و... - برای بشر، خللی به غرض خداوند از بعثت انبیاء و ارتباط با آنها از راه وحی وارد نمی کند؛ چرا که اطلاع یافتن و نیافتن انسان از این امور، اثری در تکامل او و رسیدن به اهداف متعالی تعیین شده از سوی خداوند یا تزکیه و تربیتش ندارد. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0412795 📖 مطالعه بیشتر: http://mk6.ir/JiQsE _____________
هدایت شده از makarem.ir
🔸راه اثبات صدق و كذب مدّعي «نبوّت» 🔸فرق «معجزه» با خوارق عادات بشري؟! 🔸ماجرای «معجزات درخواستي» و علّت ردّ آنها عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "متفرقه نبوت و رسالت": http://mk6.ir/PmPlB 🆔 @makarem_ir
❓ چرا اسلام خوردن برخی از خوراکی ها را تحریم نموده است؟ ✍️ پاسخ اجمالی: اسلام با تحریم گوشت درندگان، نمي خواهد انسان مسلمان خوى درندگى پيدا كند. همچنین گوشت خنزير(خوك) را تحريم كرده؛ زیرا اين حيوان معروف به بى بند و بارى جنسى است، و اسلام نمى خواهد از طريق هورمونهاى موجود در گوشت این حیوان، اين صفات ناپسند به جامعه اسلامی منتقل شود. اگر اسلام، شرب خمر را حرام كرده به خاطر آن است كه آثار آن ناميمون است و ضررهاى فراوانى به دنبال دارد، تا آنجا كه در روايات به «امّ الخبائث»؛ «مفتاح كلّ شرّ»؛ «رأس كلّ اثم»؛ و مانند آن تعبير شده، و تمام پيامبران آن را تحريم كرده اند. ✍️ پاسخ تفصيلي: makarem.ir/maaref/l/0406664 📖 مطالعه بیشتر در «فلسفه احکام»: http://mk6.ir/MxRmY ___________________
❗️ کناره گیری امام حسن(ع) از خلافت به نفع یک کافر! اگر معاویه کافر بود، چرا امام حسن(ع) - به عنوان امام معصوم - به نفع یک کافر از خلافت مسلمین دست کشید؟! ✍️ پاسخ اجمالی: اولا: صلح، بدون رضایت امام(ع) به ایشان تحمیل شد؛ ایشان جنگ با فردی چون معاویه را بر صلح ترجیح می دادند. چنانکه خود ایشان خطاب به منتقدین صلح می فرمایند: «اگر یارانى داشتم شبانه روز با او مى‏ جنگیدم تا کار یکسره شود» و خطاب به معاویه می فرمایند: «اگر قرار به جنگ باشد پيش از هر كس بايد با تو بجنگم. چه مبارزه با تو از جنگ با خوارج لازم تر است». ثانیا: امام حسن(ع) نه تنها هیچ گاه معاویه را تایید نکرد، بلکه همواره از انتقاد نسبت به معاویه دست نکشید و همواره با بیانات و اقدامات خود اعلام می کرد که خلافت معاویه را به رسمیت نمی شناسد. مناظره های آن حضرت با معاويه و مزدوران و طرفداران او شاهد اين معنا است. ثالثا: معاویه فردی نیست که با پذیرش اجباری صلح توسط امام حسن(ع) تطهیر شود؛ گرچه معاویه با حجّت ظاهری مسلمان نامیده می شود، ولی منابع تاریخی اهل سنّت او را در حد یک منافق متظاهر، یک فرد فاسق و جنایت کار، یک حاکم بدعت گذار و دغل کار معرفی می کنند! ✍️ پاسخ تفصيلی: http://mk6.ir/UnBlR 📖 مطالعه درباره صلح امام حسن: http://mk6.ir/CoLhF 📖 مطالعه درباره مظلومیت امام حسن: http://mk6.ir/CaYeJ (ع) ___________________
هدایت شده از makarem.ir
🔸اهمیّت و جایگاه حجاب در قرآن؟ 🔸جایگاه حجاب در سیره اهل بیت(علیهم السلام)؟ 🔸تاثیر حجاب و بی حجابی، در عاقبت اخروی انسان؟ عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "حجاب": http://mk6.ir/HeAsT 🆔 @makarem_ir
⁉️ تکرار «جنایت» با «حکم قصاص» و مسئله حکمت الهی و عطوفت اسلامی؟! تکرار جنایت قتل، با اجرای حکم قصاص در اسلام، چگونه با حکمت الهی و رأفت اسلامی سازگار می باشد؟! ✍️ پاسخ اجمالی: اولا: نوع بشر قصاص را با توجّه به حس تظّلم جویی و آرامش طلبی، عاقلانه و عادلانه می دانند؛ چرا که قتل نفس مهمترین عامل تهدید کننده حیات و اجتماعات انسانی است. در اسلام نیز مسأله قصاص يك مسأله احساساتى و انتقامجويى نيست، بلكه قانونى است كه با تكيه بر عقل وضع شده است. ثانیا: فلسفه قصاص در اسلام، حيات، آرامش و حمايت از زندگى است؛ ضرورت حفظ جامعه انسانی ایجاب می ‌کند که اقدامات بازدارنده‌ و متناسب با جنایت و در جهت حفظ حق اولیاء دم، علیه قاتلین در نظر گرفته شود و چه بسا که اگر این حق برای اولیاء دم لحاظ نشود، آنان بدون مجوز اقدام به انتقام نمایند؛ در این صورت، پایانی برای قتل های ناشی از انتقام جویی های پی در پی نخواهد بود. ثالثا: در اسلام قصاص واجب یا مستحب نمى باشد، بلکه امری مباح است. ضمن اینکه در سراسر قرآن مجيد چهار بار كلمه «قصاص» تكرار شده است، در حالى كه كلمه «رحمت» هفتاد و نه بار، و كلمه «رحمان» صد و شصت مرتبه، و كلمه «رحيم» صد و نود و هشت مرتبه، تكرار شده است؛ اينها همه دلالت روشنى دارد كه قصاص يك استثناء است، و اصل بر رحمت و رأفت و عطوفت اسلامى است. ✍️ پاسخ تفصيلی: makarem.ir/maaref/l/0419182 📖 مطالعه بیشتر در «فلسفه احکام»: http://mk6.ir/MxRmY ___________________
هدایت شده از makarem.ir
🔸حکم شرط بندی با «سلاح» و «مرکب» روز 🔸استفاده از قرص ضدبارداری مصداق تغییر «ما خلق الله»!؟ 🔸محرمیت فرزند حاصل از «لقاح مصنوعی» با مادرِ جانشین و شوهر او عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "مسائل مستحدثه": http://mk6.ir/CcAoQ 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸خطرات کاهش ازدواج 🔸علل بالا رفتن سن ازدواج 🔸تعیین قراردادی سنّ ازدواج؟! عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "خواستگاری و ازدواج": http://mk6.ir/GkXeB 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸ماجرای واقعه حرّه؟ 🔸قیام توابین ثمره قیام عاشورا 🔸انتشار اخبار کربلاء و تاثیر آن در میان مسلمانان عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "ثمرات قيام حسینی": http://mk6.ir/IlOoQ 🆔 @makarem_ir
❓ فلسفه خواندن نماز به زبان عربی؟ ✍️ پاسخ اجمالی: خواندن نماز به زبان عربى يکى از نشانه هاى جهانى بودن دين اسلام است، زيرا جمعيّتى که در يک جبهه واحد فعّاليّت مى کنند، ناگزيرند زبان واحدى داشته باشند که به وسيله آن تفاهم کنند؛ و نماز با زبان واحد و به سوى قبله واحد و در اوقات معيّن، رمز وحدت آنها می باشد. خصوصا اينکه زبان عربى به اعتراف اهل فن، يکى از جامع ترين زبان هاى دنياست. ضمن اينکه خواندن نماز به يک صورت معيّن، آن را از تحريف و آميخته شدن به خرافات نگاه مى دارد. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0319371 📖 مطالعه درباره «فلسفه احکام»: http://mk6.ir/WrCfL __________