eitaa logo
پاسخ به شبهات
361 دنبال‌کننده
3هزار عکس
209 ویدیو
2 فایل
🔸پاسخ به شبهات معارفی و اعتقادی 🔸بخش پژوهشهای معارفی و اعتقادی 🔸پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم شیرازی
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از makarem.ir
🔸انحرافات دينی كوفيان زمینه به وجود آمدن حادثه كربلا 🔸مخالفت و بيعت نکردن امام حسين(علیه السلام) با يزيد در تاريخ 🔸کینه امویان از شکست هایشان در دوران رسول الله(صلّی الله علیه وآله) عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "ريشه هاي قيام حسینی": http://mk6.ir/EjRiH 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔰 واکاوی رجزهای اصحاب عاشورا از منظر آیت الله العظمی مکارم شیرازی مفهوم شناسی «رجز» / توجه به والدین و طایفه / برخورداری از روحیّه مقاومت / توجّه به پروردگار / امام شناسی / دشمن شناسی / شهادت طلبی؛ مهم ترین رجز آیینه داران کربلا‌ http://mk6.ir/SgNrA 🆔 @makarem_ir
معاویه از زمینه سازان حادثه عاشورا ✍️ متن اجمالی: در دوران بیست ساله خلافت معاویه حوادثى اتّفاق افتاد که مقدّمات پدید آمدن ماجراى کربلا را فراهم ساخت. ستم ها، بدعت ها، نقض صلح نامه امام حسن(ع)، نصب منافقان در پست های حساس، تحریم ذکر فضائل حضرت علی(ع) و سب و دشنام به ایشان، به شهادت رساندن امام مجتبی(ع)، کشتن شیعیان به بهانه های مختلف و زمینه سازى براى خلافت فرزند فاسدش یزید و اصرار یزید براى بیعت گرفتن از همه مسلمین به عاشوراى سال 61 منتهى گردید. ✍️ متن تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0323259 مطالعه بیشتر: makarem.ir/maaref/fa/category/articles/27735 _______________
❗️ منافات آیه «ادْعُوني‏ أَسْتَجِبْ لَكُمْ‏»، با گفتن «يا رسول الله، یا محمد، يا علی، یا حسین و ...»! ⁉️ با توجه به اين كه خداوند فرموده «ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ»؛ (مرا بخوانيد تا ـ دعای ـ شما را اجابت کنم!)، آیا گفتن «يا رسول الله، يا علي، يا حسين و...» سبب شرك نمی شود؟! ✍️ پاسخ اجمالی: 🔹 اولا: نمى توان گفت هر ندا و درخواستى عبادت و پرستش است؛ چرا که در قرآن مجيد لفظ «دعوت» در مواردى به كار رفته است كه هرگز نمى توان گفت مقصود از آن عبادت است. نیز دعا در مجموع آيات مورد استناد وهابی ها علیه شیعه، انصراف به «عمل بت پرستان» دارد و ارتباطی با «توسّل» شیعیان ندارد و خود آيات ياد شده گواه روشن هستند كه مقصود از «دعوت» در آنها، مطلق درخواست و طلب حاجت نيست، بلكه «دعوت عبادت و پرستش» است. 🔹 ثانیا: زمزمه کردن عباراتی چون «یا رسول الله» و «یا علی» و «یا حسین» و طلب یاری از وجود مقدس ایشان اصطلاحا «توسل» نامیده می شود و توسل امری مشروع است. شخص متوسّل در واقع خواسته خود را از خدای متعال طلب می کند و فقط احترام و جایگاه انبیاء و اولیاء را نزد خدای متعال، واسطه ای برای جریان یافتن کرامات و فیض های الهی قرار می دهد. 🔹 ثالثا: مستقلّ در تأثير، تنها ذات پاك خداست و در توسل نیز چیزی جای خدا را نمی گیرد. انسان استغاثه کننده، تنها زمانی عملی مشرکانه و کفر آمیز مرتکب شده است که ایجاد امور را به دست عاملی مستقل از خداوند بداند. اگر کسی بر این باور باشد مشرک یا کافر شده است؛ امّا اگر به تبعی و اکتسابی بودن عمل ولیّ یا پیامبر خدا باور داشته باشد، ایرادی نخواهد داشت. 🔹 رابعا: ندا و تخاطب با اولیا و انبیا هیچ اشکالی ندارد؛ زیرا: گاهی از آنها می خواهیم برای ما استغفار کنند، که می توان نمونه هایی را از قرآن مجید در مشروعیت آن یافت. گاهی این ندا و تخاطب در واقع التماس مستقیم از خداوند به احترام این نام هاست. گاهی نیز ما از آنها می خواهیم که حاجت های ما را از خداوند طلب کنند، چون آنها خود اسباب و محل فیض الهی هستند. هیچ کدام از این حالات شائبه شرک ندارند. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0415601 📖 مطالعه بیشتر درباره «توحيد در عبادت»: makarem.ir/maaref/fa/category/articles/27181 _________________
هدایت شده از makarem.ir
🔸تاریخچه بنای شهر کوفه 🔸روحیّه سرکشی مردم کوفه 🔸علت سستی کوفیان در امر جهاد عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "کوفیان": http://mk6.ir/UoDdB 🆔 @makarem_ir
⚫️ سقیفه و انحراف در تعیین جانشین ✍️ متن اجمالی: یکی از نتایج سقیفه، تبدیل خلافت الهی، که اعتبارش از نصّ و تعیین مستقیم خدا و رسولش نشأت می گرفت، به یک امر عادی بشری بود. در نظام اجتماعی، اگر قانونی شکسته شد، تضمینی وجود ندارد که اصل های دیگر، شکسته نشود. به همین دلیل، پس از سقیفه، انتخاب خلیفه از هیچ قانونی پیروی نکرد. روزی در بین مشاجره انصار و چند نفر از قریش، روزی با وصیت خلیفه اول، روزی با شورای شش نفری و روزی هم معاویه برای یزید بیعت گرفت. این محصول نهال شومی است که در سقیفه غرس شده بود. ✍️ متن تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0322038 📖 مطالعه بیشتر در شاخه سقیفه: makarem.ir/maaref/fa/category/articles/27757 makarem.ir/maaref/fa/category/specials/111875 _________________
«عمران و آباداني» و «اتمام حجت» هدف از هبوط آدم(ع) به زمین ✍️ متن اجمالی: امام علی(ع) در خطبه 91، به هدف از فرستادن آدم(ع) به زمین اشاره کرده می فرماید: «خداوند آدم(ع) را بعد از توبه از بهشت فرو فرستاد تا با كمك نسل خود، زمين را آباد سازد و حجّت را بر بندگانش، اقامه كند». تعبير به عمران و آبادسازى به وسيله آدم(ع) و نسل او نشان مى دهد كه بايد هدف همه انسان ها عمران و آبادى زمين باشد، نه تخريب آن با جنگ ها و اختلافات ويرانگر. نكته ديگر مسئله اتمام حجّت بر بندگان است. گر چه خداوند به انسانها عقل داده ولى به آن اكتفا نفرموده و با فرستادن پيامبران و نزول كتاب هاى آسمانى، حجّت را بر بندگانش تمام كرده است. ✍️ متن تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0415780 📖 مطالعه بیشتر در شاخه حضرت آدم(ع): makarem.ir/maaref/fa/category/articles/27398 _________________
❓ علت اظهار پشیمانی یزید از کشتن امام حسین(ع)؟ ✍️ پاسخ اجمالی: به يقين عقب نشينى يزيد و تغيير موضع سياسى او، بر اثر خطبه هاى افشاگرانه حضرت زينب(س) و امام سجاد(ع) در شام و بيدارى مردم بود، وگرنه هرگز يزيد با آن سابقه و آن كلمات مسرّت و کفر آميزى كه در آغاز بر زبان راند، از كار خود پشيمان نبود و از اين رو، پسر مرجانه و ديگر فاجعه آفرينان حادثه كربلا را هرگز محاكمه و مجازات نكرد و همچنان آنان را بر مناصبشان باقى گذاشت. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0323083 ________________
❓ روایاتی که در مذمت مختار وارد شده است چقدر ارزش دارند؟ ✍️ پاسخ اجمالی: روایاتی که دربارۀ مذمت مختار در کتب روایی و رجالی ذکر شده پنج روایت است؛ سند سه روایت به طور جدّی ضعیف است و روایت چهارم مرسل است و متن روایت پنجم هم دچار تحریف است. اگر اقوال ائمه(ع) را ملاحظه کنیم، می فهمیم که مختار از پیشگامان مجاهدانی است که خداوند جل جلاله آنها را ستوده است. واضح است که دشمنان مختار برایش عیوبی را ساختند تا او را از قلوب شیعه دور کنند. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0325582 📖 مطالعه بیشتر درباره مختار: makarem.ir/maaref/fa/category/articles/27923 ___________
🔰 تبدیل تهدید به فرصت؛ درس بزرگ جنگ احزاب(غزوه خندق) ✍️ متن اجمالی: یکی از غزوات مهم رسول خدا(ص) و مجاهدت های بزرگ مسلمانان صدر اسلام که نقطه عطفی در تاریخ نبرد های حکومت نوپای اسلام در یثرب به شمار می رود، «غزوه خندق» یا «جنگ احزاب» است. در این جنگ همه دشمنان حکومت نوپای مدینه با همه امکانات و ساز و برگ خود، با هدف نابودی اساس اسلام، به تقابل با رسول خدا و شهر بی پناه مدینه آمده بودند. امّا در اوج نگرانی ها و ناامیدی ها شکست سنگینی برای دشمنان مهاجم پیش آمد که زمینه شکست های بعدی آنها را فراهم و پایه های حکومت مدینه را تقویت کرد. ✍️ عناوین یادداشت: مقدمه / زمینه های شکل گیری جنگ احزاب / حفر خندق به عنوان یک استراتژی نظامی / ساحت جنگ، ميدان بزرگ آزمايش‏ / حساسیت ها و سختی های جنگ احزاب / پيكار تاريخى حضرت على(ع) با عمرو بن عبد ود / شکاف افكنى در لشكر دشمن! / اقدامات نظامى و سياسى پيامبر در ميدان‏ نبرد / پایان جنگ خندق با یاری غیبی الهی / پيامدهاى جنگ احزاب 📖 مطالعه یادداشت: makarem.ir/maaref/l/0419871 _________________
❓ سیمای مختار در روایات اهل بیت؟ ✍️ پاسخ اجمالی: در روایات اهل بیت درباره مدح مختار آمده است که: او قاتیلین ما را کشت و خون ما را مطالبه کرد؛ او خانه های ما را بنا کرد و دشمنان ما را کشت؛ بیوه زنان ما را شوهر داد و حق ما را گرفت و...؛ و دعاهایی مثل خدا او را رحمت کند، به او جزای خیر دهد و... درباره او گفته اند. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0325444 ___________
هدایت شده از پاسخ به شبهات
🔰 شهادت امام زين العابدين؛ حضرت سجّاد(ع) علی بن الحسين(ع)، مشهور به «زین العابدین» و «سجّاد»، چهارمین امام شیعه است که بنا به قول مشهور در سال 38 هجری متولد شده است. ایشان در دوران امامت اميرالمؤمنين(ع)، دو سال و در دوران عمويش امام حسن(ع)، 10 سال و با پدرش حضرت حسين(ع)، 10 سال زندگی کردند و مدت زندگانى آن جناب پنجاه و هفت سال بود. در روايت ديگرى است كه در سال 37 هجرى متولد شد و در پنجاه و هفت سالگى در سال 94 هجرى به شهات رسیده است. جاحظ، از علماى معروف اهل سنت درباره فضایل آن امام همام، مى ‌گفت: «درباره شخصیت على بن الحسین(ع)، شیعه و معتزلى، خارجى و عوام و خواص همه یکسان مى ‌اندیشند و هیچ یک تردیدى در برترى و تقدم او (بر سایرین) ندارند». یکی از این بیدارگری های آن حضرت بعد از عاشورا خطبه معروف امام سجاد(ع) در مسجد شام در برابر یزید است. هنگامى که حضرت در حضور یزید پیشنهاد سخنرانى داد، یزید مانع شد، جمعى از مردم گفتند: بگذار منبر برود و سخنى از او بشنویم. یزید گفت: اگر منبر برود پایین نخواهد آمد مگر این‌ که من و آل ابى‌ سفیان را رسوا خواهد کرد. به او گفتند: این جوان چه مى‌ تواند بگوید که چنین تأثیرى داشته باشد؟ گفت: «اِنَّهُ مِنْ أَهْلِ بَیْتٍ قَدْ زُقُّوا الْعِلْمَ زَقّا»؛ (او از خاندانى است که از کودکى علم به او آموخته‌ اند). ولى مردم همچنان اصرار کردند و یزید ناچار شد اجازه دهد و امام به منبر رفت و آن خطبه معروف و بى‌ نظیر را خواند و دل‌ ها را تکان داد و چشم ‌ها را گریان ساخت. امام سجاد(ع) در طول امامت خود با چهار نفر از حاکمان ظالم بنی امیه و دشمنان قرآن و اهل بیت(ع) مواجه بود: يزيد بن معاويه، مروان بن حكم، عبد الملك بن مروان، وليد بن عبد الملك‏. قسمت مهمى از زندگى آن‌ حضرت در دوران حکومت عبدالملک، خلیفه بى ‌رحم و سفاک اموى و دوران فرماندارى حجاج بر کوفه بود. در چنین شرایطى نه آزادى زمان حکومت امیرمؤمنان(ع) بود تا دانشمندان و علماى اسلام بتوانند حقایق را بازگو کنند و علاقه ‌مندان به اهل‌بیت از آنها سخن بگویند و نه ضعف حکومت ‌هاى بنى‌ امیه و بنى‌ عباس در دوران امام باقر و امام صادق(ع) در آن زمان وجود داشت تا بتوانند از آن فرصت استفاده کنند و به نشر علوم اسلام و علوم اهل ‌بیت بپردازند. با این حال حضرت امام سجاد زین العابدین على بن الحسین(ع)، سکوت اختیار نکردند و از راه هاى دیگر به بیان معارف اسلام و حقایق این دین مبین پرداختند، مبادا فتنه بنى امیه آثار این آئین را بر باد دهد. یکی از بهترین کارها برای بیان معارف در چنین شرایطی دعا بود؛ چنانکه از پیامبر(ص) نقل شده است: «الدُّعَاءُ سِلَاحُ الْمُؤْمِن‏»؛ (دعا اسلحه مؤمن است). امّا حكومت اموى نتوانست چهره تابناك امام را تاب بياورد. آرى تا وقتى خورشيد تابناكى چون وجود امام مى‏ درخشيد، هرگز سنگريزه‏ هاى بى‏ مقدارى چون هشام و وليد و... فرصتى براى خودنمايى نمى‏ يافتند، سرانجام عمّال وليد بن عبد الملك، زهرى كشنده را به امام(ع) خورانيدند و آن اسوه علم و عبادت و تقوى را به شهادت رساندند، در همان سال بسيارى از فقها و شاگردان امام سجاد(ع) نيز چشم از جهان فرو بستند و آن سال را (سنة الفقهاء، سال فقيهان) نامگذارى كردند. هنگامى که آن حضرت را براى غسل برهنه کردند بر پشت آن حضرت برآمدگى خاصى که نشانه جراحت بود مشاهده کردند و این بر اثر حمل انبان ‌هایى بود که بر دوش مى ‌کشید و به خانه ‌هاى فقرا و مساکین مى ‌برد از ابوجعفر حضرت باقر(ع) نقل شده است: پدرم على بن الحسين(ع) ناقه اى داشت كه بيست و دو نوبت سوار بر آن به حج رفته بود و حتى يك تازيانه به آن شتر ننواخته بود. بعد از وفات پدرم بود كه يكى از خادمان آمد و گفت: ناقه از طويله گريخته و در بقيع‏، كنار قبر على بن الحسين گردن بر روى قبر نهاده و نعره مى‏ كشد. گفتم: هر چه زودتر بشتابيد پيش از آنكه مردم آگاه شوند، شتر را بازگردانيد. ✍ متن تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0419815 ✍ عناوین یادداشت: نام، نسب، کنیه و القاب / فضائل امام زین العابدین(ع) از زبان علمای اهل سنّت / امام سجاد(ع) در کربلا و حوادث پس از عاشورا / امام سجاد(ع) بعد از کربلا / شهادت امام سجاد(ع) / تاریخ شهادت امام سجاد(ع) / زینت اهل کرامت و عطوفت ___________
⁉️ مدح «خلفا» توسط امام سجاد(ع)!!! ✍️ پاسخ اجمالی: «واحدى» در «أسباب النزول» از عبدالرحمن بن حمدان عدل از محمّد بن سليمان بن خالد فحّام، از على بن حسين(ع) روایتی به این مضمون نقل کرده، ولی حق اینست که هيچ كرامتى با چنين سندى ثابت نمى شود؛ چرا که سندى كه مركّب است از فردى مجهول چون عبدالرحمن عدل، و محمّد فحّام، و كسى كه در آخر عمرش خِرِف شد تا جايى كه بنا به گفته ابوالحسن بن فرات، چيزى از آنچه برايش خوانده مى شد نمى فهميد، اعتباری ندارد. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0325419 📖 مطالعه بیشتر درباره امام سجاد: makarem.ir/maaref/fa/category/articles/27856 ___________
❓ آیا هر ندا و دعائى عبادت است؟ ✍️ پاسخ اجمالی: نسبت بین دعا و عبادت به اصطلاح منطقى عموم و خصوص من وجه است. یعنى بعضى دعاها عبادت هستند و بعضی نه؛ ما یکدیگر را دعوت می کنیم، صدا می زنیم، طلب مى کنیم، مى خوانیم، یا از هم سوال مى کنیم حتى خواندن پیغمبر(ص)، امام و اولیاء(ع)، همه اینها دعاست امّا عبادت نیست. عبادت هایى هم داریم که در آن دعا نیست؛ مانند پرداخت زکاة و خمس. گاهى نیز عملى هم عبادت است و هم دعا مانند نماز که هم دعاست و هم عبادت یا مانند دعائى که انسان در برابر خداوند مى خواند. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0325932 📖 مطالعه بیشتر درباره توحيد در عبادت: makarem.ir/maaref/fa/category/articles/27181 ___________
❓ تفاوت ولايت «مطلقه» فقيه با سلطنت مطلقه؟ ⁉️ ولايت مطلقه فقيه با اختيارات بسياری که دارد، چه تفاوتی با سلطنت مطلقه دارد؟! نظام ولایت فقیه یک نوع نظام مشروطه به قوانین و معیارهای اسلامی است؛ مشروع بودن ولایت فقیه، منوط به پایبندی فقیه به احکام اسلامی و اتّصاف مداوم به «عدالت اخلاقی» می باشد. نظارت همگانی مردم، بویژه، عالمان دینی نیز بر ولی فقیه پذیرفته شده است. «ولایت مطلقه فقیه» به معنی حق اعمال نظر فقیه در همه امور «اجتماعی» است و به معنی حق دخالت در شؤون «فردی» و تصمیم و اقدام فرا قانونی نیست؛ بلکه او نیز در برابر قانون مثل یک فرد عادی است. makarem.ir/maaref/l/0406550 مطالعه بیشتر درباره اسلام، حکومت و سیاست: makarem.ir/maaref/fa/category/articles/27286 ___________
❗️ اختصاص اسلام به اعراب، به اعتراف قرآن! ⁉️ با توجّه به اينکه آياتی از قرآن تاکيد دارند که اسلام برای «اعراب» آمده است، چرا این اصرار وجود دارد که ما «ایرانیان فارس زبان» آن را بپذیریم؟! ✍️ پاسخ اجمالی: آيات مختلف قرآن گواه این است كه اسلام يك دین «جهان شمول» است و اختصاص به قوم و گروه خاصی ندارد. شبهه «اختصاص اسلام به اعراب» مبتنی بر «ترجمه و تفسیری دروغین و تحمیلی» است و آیاتی که در این شبهه به آنها تمسّک شده با ترجمه و تفسیر صحیح قابل پاسخ می باشند. ضمن اینکه با توجه به مجموعه آیات قرآن می توان گفت، که جهانى شدن دعوت پيامبر اسلام «تدريجى» و مرحله به مرحله بوده است. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0407545 📖 مطالعه بیشتر درباره جهان شمولی اسلام: makarem.ir/maaref/fa/category/articles/27284 ________________
❓ نخستین قیام پس از شهادت امام حسین(ع) چه بود؟ ✍️ پاسخ اجمالی: قیام توابین نخستين عكس العمل همگانی بود که بعد از حادثه كربلا، شكل گرفت. شيعيان كوفه خود را بيش از ديگران مستحق ملامت مى دانستند و از عدم نصرت فرزند رسول خدا(ص) احساس گناه مى كردند، براى جبران اين خطاى بزرگ، در پى قيام برآمدند و نزد بزرگان شيعه در كوفه رفته و قیام توابین را پایه ریزی کردند. آنها نه طالب پيروزى بودند و نه حكومت و نه غنايم؛ در واقع آنان مى خواستند با كشتن و كشته شدن، از عذابى كه به جانشان افتاده، رهايى يابند و گناهان خويش را شستشو دهند. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0323091 📖 مطالعه بیشتر درباره قیام توابین makarem.ir/maaref/fa/category/articles/27913 (ع) ___________
عبدالله بن زبیر فرزند نامبارک! ✍️ متن اجمالی: زبیر بن عوام یکی از دوستان علی(ع) بود و در جریان سقیفه به حمایت از ایشان پرداخت. زبیر طعم ثروت را در دوران خلفای پیش از علی(ع) چشید اما در قدرت سهیم نبود، در دوره حکومت علی(ع) با تحریک فرزندش، در خلافت طمع کرد و با یاری طلحه و سردمداری عایشه و با شعار انتقام خون عثمان بر علیه علی(ع) شوریدند. حدیث مشهور درباره شومی ابن زبیر این است که حضرت امیر(ع) فرموده اند: «زبیر همیشه از ما اهل بیت بود تا زمانی که فرزند نامبارکش، عبدالله بزرگ شد». ✍️ متن تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0325609 📖 مطالعه بیشتر درباره عبدالله بن زبیر: makarem.ir/maaref/fa/category/articles/2996 ___________
❗️ اسلام ابوبکر پیش از ولادت على(ع)! ❓ آیا روایتى که اسلام آوردن ابوبکر را قبل از ولادت على(ع) مى داند اعتبارى دارد؟ ✍️ پاسخ اجمالی: این روایت بی اعتبار است. چون: 1- شبابه [از راویان حدیث] دشمن اهل بیت بود. و طبق گفته بخارى و نسائی، حدیث فرات بن سائب غیر مقبول و متروک است. همچنین عجلى و ابن حجر می گویند: میمون بن مهران [یکی دیگر از راویان حدیث]، کینه على را در دل داشت. 2- رفت و آمد ابوبکر میان پیامبر(ص) و خدیجه، در هیچ یک از کتب سیره و تاریخ ثبت نشده. 3- روایت تقدم اسلام ابوبکر قبل از ولادت على(ع)، را تعدادى از حافظان، ضعیف دانسته اند. 4- در روایات مختلفی از پیامبر(ص) آمده که نشان می دهد علی(ع) اولین مسلمان بوده. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0325068 📖 مطالعه بیشتر درباره فضائل ساختگی خلفای سه گانه: makarem.ir/maaref/fa/category/articles/29983 (ص) (ع) (س) _______
❓ زشتی برخی افراد و مسئله عدل الهی؟ ⁉️ انسان هایی با اعتماد به نفس برآمده از از زیبایی خداداد، در بسیاری از امور زندگی موفق می گردند و در مقابل انسان های دیگری به خاطر زشتی مادرزادی بسیاری از توفیقات زندگی را از دست می دهند؛ با توجه به این واقعیّت ها، آیا آفرینش افراد زشت بی عدالتی نیست؟! ✍️ پاسخ اجمالی: 🔹 اولا: اقتضای آفرینش الهی زیبایی است و خداوند بخلی در چنین آفرینشی نمی ورزد؛ بلکه موجودات به خاطر تفاوت در قابلیت ها و استعدادهای شان، بهره متفاوتی از فیوضات الهی می برند؛ یعنی زمینه های موجود، استعداد ها و قابلیّت های هر جسمی، اقتضای خاص خود را دارند. 🔹 ثانیا: زیبایی در منطق انسانها نسبی است و چه بسا چهره ای که برای گروهی از مردم بسیار زیبا و دلنشین و بی نقص به نظر می رسد، در نظر گروهی دیگر، نامتناسب و نازیبا باشد. بر این اساس صدور مطلق این حکم که برخی «زشت» و برخی دیگر «زیبا» هستند امری دور از واقعیّت بیرونی است. 🔹 ثالثا: توجه زیاد به ظاهر و اهمیت قائل شدن برای آن در شکل گیری سرنوشت آدمی، خلاصه کردن تمام قابلیت ها و ویژگی های او در جسم و خلاصه کردن تمام جسم در چهره است؛ در حالی که نه قابلیت ها و استعدادهای انسان منحصر به ویژگی های ظاهری اوست و نه زندگی انسان منحصر به زیست در این جهان است. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0418955 📖 مطالعه بیشتر درباره عدل الهی: makarem.ir/maaref/fa/category/articles/27203 ______________
❓ فسادهاى دوگانه یهود منظور از دو فساد تاریخى بنى اسرائیل که در قرآن به آن اشاره شده چیست؟ ✍️ پاسخ اجمالی: در سوره «اسراء»، به دو انحراف اجتماعى بنى اسرائیل، و به دنبال آن، مجازات سخت آن ها توسط مردانی نیرومند اشاره شده است. درباره این فسادها و مجازات کنندگان تفاسیری شده است از جمله: 1- ابتدا فسادی که موجب تسلط بخت النصر پادشاه بابل و دیگری موجب حمله ی قیصر روم به آنهاست. 2- این دو حادثه تشکیل حزب «صهیونیسم» بعد از جنگ جهانى دوم است. منظور از انتقام اولى پس گرفتن بیت المقدس و قسمتى از «فلسطین» توسط مسلمانان است و منظور از فساد دوم، هجوم «اسرائیل» و اشغال بیت المقدس و مسجد الاقصى است. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0323114 📖 مطالعه بیشتر درباره بنى اسرائیل: makarem.ir/maaref/fa/category/articles/27379 ______________
❗️ شيعه، ساخته و پرداخته ی عبدالله بن سبا! ❓ آیا شیعه توسط عبدالله بن سبا به وجود آمد؟ ✍️ پاسخ اجمالی: این فرضیه بى پایه نوعى برداشت از نقل طبرى است که گروهى از مورخان بدون بررسی و دقت و تنها به پیروى از او در کتاب هاى خود آورده اند. آنچه طبرى در این جا نقل کرده، هم از جهت سند و هم از جهت مضمون و محتوا مردود است. محققان بزرگی، همچون علامه امینی در شخصیت ابن سبأ تشکیک کرده و آن را یک افسانه تاریخى قلمداد نموده اند؛ و این داستان را، ساخته و پرداخته جاعلان تاریخ و حدیث دانسته اند. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0325887 📖 مطالعه بیشتر درباره تاريخچه شيعه: makarem.ir/maaref/fa/category/articles/27819 ______________
❗️ منافات دعا کردن با حکمت و مصلحت الهی! ⁉️ وقتی که شما معتقد باشید تمام امور و وقایع جهان بر اساس حکمت و مصلحت الهی مقدّر می شود، دعا کردن چه ضرورتی دارد؟! آنچه اتفاق خواهد افتاد بر اساس حکمت و مصلحت الهی خواهد بود و شاید خواسته شما در این محدوه قرار نگیرد! ✍️ پاسخ اجمالی: 🔹 اولا: دعا کردن دستوری است که خدای حکیم داده است و حُکم خدای حکیم منافاتی با حکمت او ندارد. 🔹 ثانیا: دستور به دعا فقط برای اجابت نیست؛ حکمت اصلی دعا ارتباط با خداست. 🔹 ثالثا: دعا خود در «سلسله اسباب» حکمت و مصلحت الهی قرار دارد. خداوند به همان دليل كه حكيم است، مواهب او نسبت مستقيمى با شايستگى ها و لياقت هاى افراد دارد؛ دعا كنندگان واقعى با رفتن به در خانه خدا ميزان اين شايستگى را در خود بالا مى برند. 🔹 رابعا: توجه به اثرات و برکات دعا، نشان می دهد این آموزه دینی به هیچ وجه موضوعی بی ثمر نیست و به خاطر این آثار و برکات امری «راجح» و قابل اعتناء می باشد. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0411923 📖 مطالعه بیشتر درباره حکمت الهی: makarem.ir/maaref/fa/category/specials/111645 ______________
❓ نظر حضرت علی(ع) درباره «انفاق» بعد از درخواست فقير؟ ✍️ پاسخ اجمالی: امام صادق(ع) فرمود: اميرمؤمنان(ع) براى نيازمندى، پنج بار شتر خرما فرستاد و او شخصى آبرومند بود كه جز از امام(ع) از ديگرى سؤال نمى‌ كرد. يك نفر خدمت حضرت بود، گفت: يا علی(ع) آن مرد از شما تقاضايى نكرد، وانگهى يك بار شتر او را كفايت مى كرد. امام فرمودند: «اگر به كسى كمك كنم بعد از آن كه سؤال نمايد، در اين صورت آن ‌‌چه به او داده ‌ام قيمت همان آبروى اوست كه ريخته است! هر كس چنين كارى با برادر مسلمان خود بنمايد، به خداى خويش دروغ گفته؛ زيرا براى همان برادر دينى خود درخواست بهشت مى ‌كند؛ ولى از كمك مختصرى به مال بى ‌ارزش دنيا مضايقه مى‌ نمايد». ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0417240 📖 مطالعه بیشتر درباره انفاق: makarem.ir/maaref/fa/category/articles/27311 (ع) (ع) (ع) ______________
❗️ آفرينش برای دوزخ! ⁉️ با توجه به اينکه بسياری از انسانها به کمال مطلوب نمی رسند و طبق آيه 179 سوره اعراف عاقبت آنها دوزخ است، آيا چنين آفرينشی با حکمت و عدل الهی سازگار است؟! ✍️ پاسخ اجمالی: 🔹 اولا: طبق این آيه، هدف اصلی و اوّليّه آفريننده انسان، جهنّم بردن او نيست، بلکه اقتضای خصوصيات، سبک زندگي، اختيار و عمل بعضي از انسانها جهنّمی شدن آنهاست. وضع انسانهايی که در اين آيه آمده (انسانهايي که فکر نمی کنند و گوش و چشم خود را بسته اند و در نتيجه هيچ بهره ای از هدايت نمي گيرند)، به چوب های بی ارزشی می ماند که جز سوزانده شدن هيچ سرنوشت ديگری ندارند. 🔹 ثانيا: اينکه طبق آيات قرآن و واقعيت موجود در انسانها، تنها عده کمی به مراتب بالای کمال می رسند به اين معنی نيست که ديگران به هيچ مرتبه اي از کمال نرسيده اند و نيز اينطور نيست که اکثر انسان ها جهنّمي شوند؛ بلکه فقط آنها که با علم به بطلان يک عقيده از آن پيروي کنند چنين سرنوشتي خواهند داشت. خيلی از انسان ها مستضعف فکری به شمار می روند. 🔹 ثالثا: منحصر شدن آفرينش خداوند به انسان های بهشتی به معنای پديد آمدن جبر است؛ زيرا بايد انسان هايی را تصور کنيم که جز خوبی چيزی را انتخاب نکنند و الا محکوم به عدم می باشند. بديهی است که در چنين وضعيتی، اختيار معنا نخواهد داشت و همگی آن ها مجبور به بهشت رفتن خواهند بود. ✍️ پاسخ تفصیلی: http://maaref.makarem.ir/l/0419019 📖 مطالعه بیشتر درباره حکمت الهی: makarem.ir/maaref/fa/category/specials/111645 ________
❗️ لازمه شفاعت، «تاثیر پذیری و انفعال» در ذات الهی است! ⁉️ آیا لازمه عقیده به شفاعت این نیست که خداوند از «شفیع» تاثیر بپذیرد، در حالی که ما معتقدیم هیچ چیزی در خدا اثر نمی گذارد و فقط خداست که در همه چیز اثر دارد؟! ✍️ پاسخ اجمالی: 🔹 اولا: در معنی صحیح شفاعت جبر و تاثیری وجود ندارد؛ چرا که شفاعت شفیع از جنس «التماس و سؤال» است نه «امر»؛ یعنی درخواستی از «موضع پایین» است که تحقّق آن بستگی به اراده خداوند دارد. 🔹 ثانیا: توهم شبهه گر در دعا و توبه نیز می تواند مطرح باشد؛ چرا که در آنها نیز خداوند خواسته بنده را قبول و به نوعی تحت تاثیر قرار می گیرد! 🔹 ثالثا: اجازه شفاعت، انتخاب شفیع، شرایط شفاعت و تحقق آن به اختیار خدا می باشد؛ لذا معنا ندارد او تحت تاثیر اموری قرار گیرد که خودش وضع کرده! ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0407455 📖 مطالعه بیشتر درباره افعال الهی: makarem.ir/maaref/fa/category/specials/111650 ______________
❗️ منظور از فاعلیت خداوند؟ ملازمه فاعلیت خداوند با جسمانیت! ⁉️ منظور از فاعلیّت خداوند چیست؟ آیا خداوند نیز در انجام هر فعلی محتاج به عمل فیزیکی و ابزار است و باید حرکتی انجام دهد؟! آیا لازمه فعل و عمل او تغییر و جسمانیت در ذات خدا نیست؟! ✍️ پاسخ اجمالی: فاعلیت خداوند به معنی «آفرینش و تدبیر اشیاء» است. فعل یا عمل خدا فقط با اراده الهی محقق می شود و در ذات الهی حرکتی پدیدار نمی شود. وقتی خلق و تدبیر با اراده صورت می گیرد به ابزار نیازی نیست. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0408557 📖 مطالعه بیشتر درباره افعال الهی: makarem.ir/maaref/fa/category/articles/27589 ______________
❓ هدايت و ضلالت الهی، و مسئله عدل الهی؟ ⁉️ خداوند چندين بار در قرآن هدايت و گمراه نمودن انسانها را به خود نسبت داده است؛ آيا اين مسئله جبر نيست؟! آيا مجازات و جهنّمی نمودن انسانی را که خدا گمراه نموده، با عدل الهي منافات ندارد؟! ✍️ پاسخ اجمالی: عمل و انتخاب انسان در هدايت و ضلالت او نقش مهمّي دارد و اگر مى بينيم که گمراهي بشر به خدا نسبت داده شده است، به خاطر آنست که اين خاصيّت را «خداوند» در اعمال و انتخاب هاي او نهاده است. خداوند زمينه هدايت همگان را فراهم نموده است؛ ولی برخي از افراد با ارتکاب گناه و معصيت خود را از آن محروم مي سازند و به ضلالت و گمراهي مي افتند. «هدايت الهى» به معناى توفيق بر كارهاى خير و راه‏ هاى نيك بختى و سعادت است و آن مخصوص كسانى است كه در راه حق گام بردارند و در اين راه مجاهده كنند. «ضلالت» نيز به معني سلب اين توفيق و قطع اين كمك الهى که مخصوص گنهكاران و ستمگران و مسرفان و افراد بى‏ ايمان است. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0419202 📖 مطالعه بیشتر درباره هدایت الهی: makarem.ir/maaref/fa/category/articles/27204 ________________________
اثبات وجود خدا از طريق حدوث جهان ✍️ متن اجمالی: بسیاری از متکلمان، برای اثبات وجود خدا، به دلیل تغییر استناد کردند. آنها معتقدند، ماده در حال تغییر و دگرگونی است، و هر حركت داراى آغاز و انجامى است و نمى تواند ازلى باشد بلکه نیازمند محرکی ازلی است. علوم تجربى نيز از طرق مختلف همانند قانون کهولت و فرسایش و از طریق بررسی اجسام رادیواکتیو، مسأله حدوث جهان را اثبات كرده و از اين جا ضرورت وجود يك خالق ازلى و ابدى براى پيدايش عالم هستى روشن مى شود. ✍️ متن تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0322034 📖 مطالعه بیشتر درباره برهان تغيير و حرکت: http://mk6.ir/LmSnG _______________
❤️«اربعین» نماد «عشق بشریّت» به «اهل بیت(ع)»❤️ ❓ چرا باید اربعین حسینی را گرامی بداریم؟ ✍️ پاسخ اجمالی: اربعین، گردهمایی عظیمی است که جمعیّت زیادی براى بزرگداشت قیام عاشورا، به سوی کربلا رهسپار می شوند. نکته اعجاب آور این گردهمایی، حضور پیروان ادیان و مذاهب مختلف در این مراسم شیعی است. البته این علاقه تازگی ندارد و در طول تاریخ دارای پیشینه است. زیرا آنان پاسخ فطرت حقّ جوی خویش را در نزد اهل بیت(ع) می یافتند و مشتاق و تابع ایشان می گشتند؛ تبعیتی که در زمان حضرت مهدی(عج) قلوب همگان را فرا خواهد گرفت، و به ایمان قلبی مبدّل خواهد شد. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0400500 📖 مطالعه بیشتر درباره اربعین: http://mk6.ir/DqMaS (ع) (عج) _______________