eitaa logo
پاسخ به شبهات
361 دنبال‌کننده
3هزار عکس
209 ویدیو
2 فایل
🔸پاسخ به شبهات معارفی و اعتقادی 🔸بخش پژوهشهای معارفی و اعتقادی 🔸پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم شیرازی
مشاهده در ایتا
دانلود
❗️ توجیه ابن ابی الحدید در مورد غصب «خلافت» ✍️ متن اجمالی: ابن ابی الحدید در مورد سخنان حضرت علي(ع) مبني بر غصب خلافتش توسط قریش، چنين توجيه مي كند كه: «منظور اين است كه امام(ع) از آنها برتر و سزاوارتر بود! و اين يك واقعيت است! نه اينكه پيامبر(ص) بر طبق نصّ صريح، ايشان را به اين مقام برگزيده؛ چرا كه اين كار سبب مى شود تا بزرگان مهاجر و انصار را تكفير يا تفسيق كنيم [به آنها نسبت كفر يا فسق دهيم]»؛ ولى سخن صريح امام(ع) كه مى گويد: «آنها حق مرا غصب كردند»، توجيه و تفسير خاصى ندارد، چه مانعى دارد بگوييم گروه كثيرى از مهاجر و انصار بعد از پيامبر(ص) در مورد خلافت به خطا رفتند؛ مگر آنها معصوم بودند؟ (ع) ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0416549
❓ نحوه رفتار حاكمان با توده مردم در فرهنگ اسلامی؟ ✍️ پاسخ اجمالی: در فرمان امام علی(ع) به مالك اشتر آمده محبوب ترين كارها بايد امورى باشد كه با رضايت توده مردم همراه باشد؛ چون خشم توده مردم، خشنودى اقليّت خواص را بى اثر می كند، امّا ناخشنودى خواص با رضايت عموم جبران پذير است. علت آن اين است كه پايه دين و اجتماع مسلمين و نيروى ذخيره براى دفاع در برابر دشمنان تنها توده مردم هستند. بايد كسانى كه نسبت به مردم از همه عيب جوتر هستند از حاكم دورتر باشند؛ زيرا مردم عيوبى دارند كه والى در پوشاندن آن عيوب از همه سزاوارتر است. نبايد درصدد كشف عيوب پنهانى مردم بود. (ع) ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0416623
❓ صحت سند حدیث «ردّ شمس»؟ ✍️ پاسخ اجمالی: گروهى از علماى اهل سنت حدیث «ردّ شمس» را تصحیح کرده اند، از قبیل: ابو جعفر طحاوى که گفته: ...راویان آن مورد وثوقند، و به کسى که در رجالِ این حدیث خدشه وارد کرده اعتبارى نیست؛ شهاب احمد خفاجى، او تعدّد طرق آن را شاهد صدقى بر صحّت آن می داند و مى گوید: طبرانى این قضیه را به سندهاى مختلف نقل کرده که اکثر آن ها ثقه هستند؛ حافظ طبرانى که گفته: این حدیث حسن است؛ هیثمى؛ حسکانی؛ بیهقى؛ قسطلانى؛ زرقانى؛ زینى دحلان؛ ملا علی قاری و... . (ع) (ع) ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0323975
هدایت شده از makarem.ir
🔹 - تکلیف قرارداد مزارعه در صورت عدم سود 🔹 - صاحب درختی که در زمین مشاع کاشته شده 🔹 - تکلیف محصولی که بعد از اتمام مدت مزارعه رشد کرده عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام ویژه مزارعه": http://mk6.ir/IsWhQ 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
به مناسبت روز جهانی میراث فرهنگی: میراث فرهنگی هر ملّتى به آثار باستانى خود كه چندين هزار سال قدمت دارد، افتخار مى كند. زيرا قدمت اين آثار نشان از تمدّن و سابقه تاريخى آنها مى دهد. اين نگاه خوب است؛ امّا بايد نگاه عبرت آمیز هم به اين آثار داشته باشيم. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی http://mk6.ir/EmGbH 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸فوائد مطالعه «تاریخ» از زبان امام علی علیه السلام 🔸رویکرد صاحب نظران به علل انحطاط تمدن ها 🔸«تاریخ تدوین» و «تاریخ تکوین» عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "تاریخ": http://mk6.ir/WqEqA 🆔 @makarem_ir
❗️ اصرار اسلام بر قتل پیروان عقاید دیگر! پرسش: قرآن دستور داده است، مشرکین و کافران را هر جا یافتید بکشید؛ «واقتلوهم حیث ثقفتموهم». چرا در دین اسلام اصرار بر قتل کافران و مشرکان وجود دارد؟! در حالی که خود مسلمانان از قتل هم کیشان خود توسط کافران، یهودیان، بودایییها و مسیحیان بسیار ناراحت هستند؟! آیا این خود پسندی نیست؟! ✍️ پاسخ اجمالی: آیه «واقتلوهم حیث ثقفتموهم‏» را باید با توجه به آیات قبل و بعد از آن تفسیر کرد؛ آیات 190 تا 193 سوره بقره درباره حکم و آداب جهاد با مشرکان و کافران «تجاوزگر» است. اين آیات دعوت به پيكار با كسانى مى كنند كه بر مسلمانان تاخته بودند، و آنها را از خانه خود بيرون كرده و از هيچ جناياتى در حقشان ابا نداشتند، مسلمانان را براى تغيير دينشان پيوسته در فشار گذاشته و شكنجه مى دادند. قرآن پيكار با اين گونه افراد را واجب مى‏ داند، نه بخاطر اینکه کافر یا مشرک بودند بلکه بخاطر اینکه با اسلام در ستیز بودند. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0394752
❓ نقش دانشمندان و متخصصان در حكومت اسلامی؟ ✍️ پاسخ اجمالی: همكارى و همگامى با دانشمندان، آگاهان و متخصصان هر فن يكى از نكات مهمّ فرهنگ اسلامى حاكم بر نظامات اجرائى است. در عهدنامه مالك اشتر چنين آمده است: «با دانشمندان زياد به گفتگو بنشين، و با خردمندان بسيار بحث كن و درباره تثبيت امورى كه به وسيله آن وضع كشورت اصلاح مى شود و موجب قوام كار مردم در گذشته نيز بوده است گفتگو كن». از اين تعبير به خوبى استفاده مى شود كه زمامداران و حاكمان اسلامى بايد هميشه مشاوران يا گروه‌هاى متعدّدى از مشاوران براى مسائل مختلف سياسى و اجتماعى داشته باشند و بدون رايزنى با آنها هرگز در مسائل مهم تصميم گيرى نكنند. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0416624
❓ رویکرد صاحب نظران به علل انحطاط تمدن ها؟ ✍️ پاسخ اجمالی: برخی از صاحب نظران در تبیین عوامل موثر در انحطاط تمدن ها معتقدند هر تمدنی در طول حیات خود مراحلی را طی می کند. «ویل دورانت» می گوید: «مردمانِ هر تمدنی بر اساس رشد عقلی، پس از مدتی به جای توحید، به ستایش عقل و علم می پردازند. از این پس جنگ بین ارزش و دانش آغاز شده، و بتدریج نیروی محرّک جوامع متوقف شده و دوره انحطاط آغاز می گردد». اما به نظر «ابن خلدون» هر تمدنی سه مرحله را طی می کند: مرحله پیکار و مبارزه اولیه، مرحله پیدایش خودکامگی و استبداد و مرحله تجمّل و فساد که پایان تمدن بشر می باشد. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0410228
هدایت شده از makarem.ir
🔹 - انجام چند غسل با یک نیت 🔹 - تکلیف غسل در صورت اشتباه در نیّت 🔹 - کفایت یک غسل از تمام غسل‌های واجب یا مستحب http://mk6.ir/LjHfL 🆔 @makarem_ir
❗️ نسبت «تحریف قرآن» به شیعیان! ✍️ پاسخ اجمالی: با توجه به صراحت ديدگاه انديشمندان شيعه درباره پيراستگی قرآن از هرگونه تحريف، دانشوران منصف اهل سنت با اذعان به مبرّا بودن دامان شيعه از نسبت تحريف، هم‌صدا با شيعه بر پيراستگی قرآن تأكيد كرده‌اند. ايشان به خوبی دريافته‌اند كه جمع‌آوری احاديث در كتب روايی يا نگارش كتاب از يك نفر، همانگونه كه برای اهل‌سنت باعث نسبت تحريف نمی‌گردد، درباره شيعه نيز مجوز چنين نسبتی نمی‌گردد. آنچه كه در دوران ما به تهمت‌های ناروا عليه شيعه دامن زده است، پيدايش فرقه‌ای است به نام «وهابيت» با پيشينه‌ای كمتر از يك سده. نوك پيكان حمله اين فرقه گمراه كه بيشتر از طرف استكبار جهانی حمايت می‌شود به سوی عقايد حقه شيعه است. اينان برای دستيابی به هدف شوم خود به رغم آنكه از آراء صدها انديشمند شيعه از عصر مرحوم «مفيد» تا دوره چهره‌های علمی معاصر همچون امام خمينی و آيت الله خويی مبنی بر نفی صريح تحريف قرآن آگاهند، با انتشار كتاب «فصل الخطاب» نگاشته «محدث نوری» و انتساب آن به تمام شيعه، در صدد مشوّه ساختن چهره اين مذهب در نگاه مسلمانان جهان می‌باشند. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0420962
⁉️ عدل الهی و جهنّمی شدن کودکان مشرکین و کفار؟! پرسش: اینکه در روایات وارد شده: «أَوْلَادُ الْمُشْرِكِينَ مَعَ آبَائِهِمْ فِي النَّار»؛ (اطفال مشرکین به همراه پدران شان در آتشند)، چگونه با عدل الهی تطابق دارد، در حالی که اطفال با اختیار خود در خانواده مشرکین متولد نشده اند؟ چرا اینان به گناه پدارن شان مجازات می شوند؟! ✍️ پاسخ اجمالی: این روایت از لحاظ سندی اعتباری ندارد و علمای رجال حدیث «وهب بن وهب» را که در سند حدیث قرار دارد، كذّاب می دانند. سایر ادله هم - اعم از آیات و روایات - که مسئولیت گناه هر کسی را مربوط به خودش می دانند، مضمون این روایت را نفی و رد می کنند. ضمن اینکه طبق برخی روایات، كودكان بعد از مرگ دوباره آزمایش می شوند و فقط اگر از فرمان خدا سرپیچی کردند وارد جهنم خواهند شد. از طرفی بنابر دلالت ادلّه متقن دینی، همه کودکان فطرتا پاک هستند و از اوّل كافر متولد نمی شوند تا به خاطر چنین کفری مستوجب عقاب باشند! بر فرض اگر چنین حدیثی را قبول کنیم، دلالت آن شامل اولادی است که مکلّف شده و راه پدران خود را ادامه و در آزمایشات الهی کفر خود را نشان داده اند، نه کودکان غیر مکلّف؛ چرا که تعذيب غير مكلّف قبيح شمرده می شود و خدا از انجام چنین قبیحی منزّه است. در آخر و با وجود همه این پاسخ ها، به نظر می رسد بهترین راه واگذار کردن علم این امر به خداست و او هرگز به بندگانش ظلم نمی کند. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0419695
منافات دعای فرج با روایات «نهی از عجله در ظهور»؟! پرسش: اگر روایات اسلامی ما را از عجله كردن در ظهور نهی نموده اند پس چرا براى فرج حضرت مهدى(عجل الله تعالی فرجه) دعا می کنیم؟ ✍️ پاسخ اجمالی: ميان دعا كردن برای تعجيل در «فرج» و نهی از عجله درباره «ظهور» منافاتي نيست؛ زيرا اولاً: عجله در ظهور، به معنی اصرار زياد بر فرج حضرت بدون وجود مقدمات و شرايط و زمينه هاست؛ ولى دعا براى ظهورِ حضرت، همراه با مقدمات و شروط است. ثانياً: خود دعا مى تواند به منزله جزئی از علل ظهور، تأثير بسزايى در تسريع آن داشته باشد. (عج) (عج) ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0411240
هدایت شده از makarem.ir
🔸 فضیلت سوره یس 🔸فضیلت تلاوت سوره روم 🔸فضیلت تلاوت سوره قصص عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "فضيلت سوره ها": http://mk6.ir/UmQoU 🆔 @makarem_ir
⁉️ تفاوت های طبیعی انسان ها، و مساله عدل الهی؟! پرسش: چگونه تفاوت های طبیعی انسان ها در زیبایی، سلامت و توانایی ها و... با عدل الهی در آفرینش سازگار است؟! ✍️ پاسخ اجمالی: اولا: یکی از لوازم و ویژگی های نظام احسن، وجود تفاوت در استعداد و توانایی ها و ظاهر مخلوقات است. اگر انسان ها همانند بودند، هرگز زندگی اجتماعی که کمال محسوب می شود، ادامه نمی یافت و مشکلات عدیده ای را در پی داشت. چرا که افراد انسان باهم يك درخت بزرگ و بارور را تشكيل مى ‏دهند كه هر دسته بلكه هر فردى رسالت خاصى در اين پيكر بزرگ بر عهده دارد، و متناسب‏ آن دارای ویژگی هایی است. ثانیا: در ميان افراد بشر يك سلسله تفاوتهاى مصنوعى نیز وجود دارد كه یا نتيجه مظالم و «ستمگرى» بعضى از انسانها نسبت به بعض ديگر است، یا حاصل «سبک زندگی» انسان و نحوه تعامل او با طبیعت و سایر انسان ها است. مسلما اين تفاوت ها را به حساب دستگاه آفرينش نمى ‏توان گذارد. ثالثا: هیچکدام از تفاوتهای طبیعی، مانع رشد و کمال نمی گردند. در قیامت نیز بر اساس توانایی انسانها حکم خواهد شد. از دید قرآن آنچه سعادت ابدی را در پی دارد تقوا و عمل صالح می باشد و آنچه به اقتضای حکمت الهی سبب فضیلت و برتری برخی از افراد شده، وسیله امتحان است و مسئولیّت ایشان را سنگین تر خواهد کرد. ✍️ پاسخ تفصیلی: http://mk6.ir/VmQdE
هدایت شده از makarem.ir
🔹 حکم غسل ما فی الذمه 🔹 حکم غسل در صورت اشتباه در نیت 🔹 حکم عبادات در صورت غسل با آب نجس عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "غسل": http://mk6.ir/RjFxO 🆔 @makarem_ir
❓ منظور از «وسیله» در توسل و آیه «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ»؟ ✍️ پاسخ اجمالی: وسيله در لغت به معناى مطلق چيزى است كه انسان را به ديگرى نزدیک كند؛ بنابراين وسيله در این آيه معنى بسيار وسيعى دارد و هر كار و هر چيزى را كه باعث نزديك شدن به پروردگار مى‏ شود، شامل مى گردد. بسیاری از مفسران اهل سنت نیز یکی از اقسام وسیله را توسل به پیامبر(ص) و درخواست دعا و شفاعت او می دانند. سایر آیات قرآن نیز توسّل به اولیای الهی جایز می دانند. وقتی به سیره مسلمین نیز رجوع می کنیم می بینیم همین معنی را از آیه برداشت کرده اند و عملا به «اولیاء الهی» متوسل می شدند. (ص) ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0407453
❗️ بی فایده و غیر عقلی بودن توسل به مردگان و شفاعت جستن از آنها! پرسش: توسل به افرادی مثل رسول خدا(ص) و شفاعت جستن از آنها در هنگام حیاتشان یا در آخرت امری معقول است؛ امّا توسل به مرده و شفاعت جستن از او با توجّه به بیان الهی که می فرماید: «تو نمی توانی سخنت را به گوش مردگان برسانی»، چه فایده ای دارد؟! ✍️ پاسخ اجمالی: از نظر قرآن مردگان سخن ما را می شنوند و درود بر پيامبر در حال تشهد نیز به معنی امکان ارتباط با اموات است. شواهد تاریخی نیز می گوید پیامبر با اموات سخن می گفت. طبق تعالیم قرآن اساس وجود انسان روح اوست و روح بعد از مرگ جسم باقی است. همچنین مراد از نفى سماع(شنیدن) نفى انتفاع است كه از آن به كنايه تعبير به نفى سماع شده است؛ يعنى مشركان سخن پیامبر را مى‏ شنوند، ولى از آن نفع نمى‏ برند. (ص) ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0407323
⁉️ حکمت و شرایط ثواب فراوان برای زیارات؟! پرسش: حکمت ثواب های زیاد برای یک عمل مستحبّی در روایات چیست؟ مثلا برای زیارت امام رضا(ع) گفته شده ثواب یک میلیون حج را دارد! با این اوصاف آیا کسی به حج می رود؟! ‮✍️ پاسخ اجمالی: اولا: ثواب عمل «واجب» به مراتب بیشتر از ثوابهایی است که به اعمال «مستحب» تعلق می گیرد و اگر کسی به جای واجبات مشغول عمل مستحبی شود، مشمول ثواب های آن نمی گردد. ثانیا: همه اعمال واجب و مستحب، با هر مقدار از ثواب و فضیلت، مشروط به رعایت «تقوا» شده و قرآن کریم می فرماید: «انَّما يَتَقَبَّلُ اللهُ مِنَ المُتَّقين»؛ ترک واجبات نیز بی تقوایی است. ثالثا: در بسیاری از روایات بیان کننده چنین ثوابی صریحا ذکر شده که این ثواب منوط به «معرفت» داشتن زائر از شأن و مقام امام(ع) است تا بدینوسیله معلمین واقعی دین شناخته شوند. رابعا: بر ثواب زیارت امام حسین(ع) و امام رضا(ع) تاکید ویژه شده است؛ چون آنها جایگاه بی بدیلی در احیای اسلام و حفظ هویت دینی و مذهبی شیعیان بواسطه اتفاقات تاریخی معاصرشان دارند. خامسا: امامان اهل بیت(ع) جایگاه ویژه ای در کسب فیوضات الهی دارند و ایشان مجرای وصول و جریان عنایات الهی هستند؛ از این جهت زیارت آنان یکی از ضروریات ارتباط با خداست. (ع) (ع) ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0415977
هدایت شده از makarem.ir
🔸 زمینه های شکل گیری تمدن اسلامی 🔸عوامل مؤثر در اعتلای تمدن های بشری 🔸تاثیر پذیری غرب از علم و تمدن اسلامی عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "تمدن اسلامی": http://mk6.ir/NkHfW 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔹 حکم غسل با آب مضاف 🔹 حکم غسل با پمپ آب منازل آپارتمانی 🔹 وظیفه ی کسی که بعد از غسل متوجه نجاست بدن شود عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "غسل": http://mk6.ir/DrTkP 🆔 @makarem_ir
❓ محورهای «اتحاد» بین پیروان ادیان آسمانی؟ ✍️ پاسخ اجمالی: قرآن کریم محورهایی را برای وحدت در حوزه پیروان ادیان آسمانی معرفی کرده است. از قبیل: 1- پرستش خداوند سبحان، که در این زمینه می فرماید: «ما پیش از تو هیچ پیامبری را نفرستادیم مگر این که به او وحی کردیم که: معبودی جز من نیست، پس تنها مرا پرستش کنید». 2- قرآن نفی شرک را یکی از محورهای اتحاد قرار داده و می فرماید: «فقط مرا مى پرستند و چیزى را همتاى من قرار نخواهند داد». 3- قرآن نفی سلطه را محور اتحاد قرار داده و می فرماید: «و بعضى از ما، بعض دیگر را - غیر از خداى یگانه - به ربوبیت نپذیرد». ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0410272
❓ شیوه «مناظره» پیامبر(ص) با مخالفین؟ ✍️ پاسخ اجمالی: در سخنان معصومین(ع) نمونه هایی از مناظره پیامبر(ص) با پیروان ادیان آسمانی وجود دارد. امام صادق(ع) می فرماید: «روزی پیامبر با یهودیان، مسیحیان، مشرکان عرب، و ... مناظره ای داشتند. یهودیان گفتند: عُزیر(ع) پسر خدا است، مسیحیان گفتند: مسیح(ع) پسر خداست، مشرکان گفتند: بت ها خدایان ما هستند، و... ، آمده ایم ببینیم تو چه می گویی؟ پیامبر(ص) فرمودند: من به خدای بی شریک ایمان دارم و به هر معبودی غیر او کافرم. سپس فرمودند: چرا عُزیر(ع)، پسر خدا شد، و موسی(ع) که تورات را آورده، پسر خدا نشد؟ ... ». ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0410225
❓ اسباب و عوامل «غربزدگی» مسلمانان؟ ✍️ پاسخ اجمالی: اسباب و عوامل متعددی سبب غربزدگی و خودباختگی در جوامع اسلامی شده که می توان آنها را به عوامل داخلی و خارجی تقسیم کرد. عوامل داخلی، عواملی هستند که مربوط به طرز تفکر و برداشت غلط انسان از واقعیت های موجود در شرق و غرب عالم است. مانند: فریفته شدن به قانون جهانی و پیشرفت مادی نزد غرب و ارتباط دادن پیشرفت های فرهنگی و اخلاقی به پیشرفت های اقتصادی و نظامی، و ... . اما عوامل خارجی در گرایش به فرهنگ غرب عبارتند از: استعمار غربی، تبلیغات شرق شناسان، حکومت های خودفروخته، و... . ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0410176
❓ عوامل انحطاط و عقب ماندگی مسلمانان؟ ✍️ پاسخ اجمالی: عوامل متعددی سبب انحطاط مسلمانان شده، که می توان آنها را به عوامل درونی و بیرونی تقسیم کرد. 1- عوامل درونی: عواملی هستند که از ناحیه خود مسلمانان سبب انحطاط تمدن اسلامی گردیده است. همانند: ایجاد حکومت های موروثی مانند بنی امیه و بنی عباس، فقدان وحدت و ثبات لازم پس از رحلت پیامبر(ص)، وجود جنگ های مستمر، فرقه گرایی و انحرافات فکری و ... 2- عوامل بیرونی: که از ناحیه دشمنان اسلام و مسلمانان بود. مانند: پدیده استعمار اقتصادی، توطئه های مخالفان دین و پدیده استعمار فرهنگی، ظهور مغولان و ... . ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0410170
هدایت شده از makarem.ir
🔹 حکم غسل در صورت پرداخت قبوض از پول قبض حرام یا غیر مخمس 🔹 حکم غسل در صورت عدم نصب کنتور خانگی 🔹 حکم غسل در مصرف بیش ار انداره ی آب عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "غسل": http://mk6.ir/PlVsU 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار دکتر زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری: نباید هیچ فرد مستعدی بخاطر نداشتن شهریه، از تحصیل در دانشگاه محروم گردد اینکه در 400 سال قبل مسجد جامعی در اصفهان بنا شده که رنگ گنبد آن نیز تاکنون ثابت است، در حالی که یک بنای ده طبقه که هنوز مراحل ساختمانی آن تکمیل نشده، فرو می ریزد و عده ای کشته و مجروح می شوند، بیانگر بی مسئولیتی و بی اخلاقی برخی هاست‌ http://mk6.ir/NuLuQ 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸 ساختمان بدن «خفّاش» و نحوه تولید مثل آن 🔸«خداشناسی» از راه زيبایی های خلقتِ پر «طاووس» 🔸شگفتی های خلقت «پرندگان» از زبان امام علی علیه السلام عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "نشانه عظمت جهان": http://mk6.ir/XqYfT 🆔 @makarem_ir
❗️ احتمال خلق موجودات، به صورت تصادفی! پرسش: چه لزومی دارد که بگوییم همه موجودات را خداوند آفریده است؟ مگر نمی شود اتفاقی خلق شده باشند؟ ✍️ پاسخ اجمالی: احتمال نظم و هماهنگی در امور اتفاقی و تصادفی در حد صفر است. نظم و هماهنگی در پدیده های عالم، شائبه اتفاقی و تصادفی بودن آفرینش را از موضوعیت می اندازد و خبر از خالقی دانا، توانا، هوشمند و حسابگر برای آن می دهد. ما هرگز نمى ‏توانيم اندازه‏ گيرى موجودات مختلف اين جهان و كميت و كيفيت حساب شده آن را معلول تصادف بدانيم، زیرا با «حساب احتمالات» سازگار نيست. ما روی هر پدیده ای که مطالعه کنیم خواهیم دید که ساختار آن از انسجام و عملکرد آن از قوانین مشخص و ثابتی پیروی می کند. ما هر قدر مطالعات خود را دقيق تر و عميق تر كنيم به وحدت و يگانگى خالق جهان هستی ايمان بيشترى پيدا خواهيم كرد و امکان ناپذیری پدید آمدن آن بر اساس تصادف را عمیق تر درک خواهیم نمود. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0415579
❓ مفهوم تقدّس و مقدّس و محدوده هاله تقدّس؟ پرسش : مفهوم تقدّس و مقدّس چيست؟ مقدّس کيست؟ و يا چيست؟ تقدّس را از کجا آورده اید؟! چرا بسياری از پديده ها مقدس شمرده شده و امکان نقد آنها وجود ندارد؟! ✍️ پاسخ اجمالی: تقدس و مقدس از قدس به معنی پاکی گرفته شده است. از جمله اموری که پاکی آن مورد قبول همه می باشد عقل و احکام عقل است. لذا خداوند که خالق عقل است نیز مقدس است؛ بلکه مقدس حقیقی اوست و سایر امور به اعتبار انتساب آنها به خدا مقدس شمرده می شوند. آنچه با دلایل قطعی پاکی آن ثابت شود شکی در مقدس بودن آن نیست. اما آنچه مردم بدون دلیل آن را مقدّس می دانند، باید با روش مناسب با آن برخورد شود. ضمن اینکه توهین به مقدسات یک قوم یا ملت، از آنجا که بی حرمتی به میثاق جمعی آنها به شمار می آید، می تواند موجب بروز کدورت ها و خون ریزی های محتمل گردد، و از همین رو جلوگیری از آن الزامی عقلایی و اجتماعی به شمار می آید. با این حال می بینیم کسانی که بدون دلیل به مقدسات اسلام توهین می کنند خود برخی امور مثل هولوکاست را مقدس می شمارند. ✍️ عناوین مقاله: معنای لغوی و مفهوم تقدّس و مقدّس؟ / معیار عقلی تقدس / معیار تقدّس در قرآن / نقد امور مقدّس / قاعده ای کلی در نقد امور مقدس / احترام به مقدسات از باب احترام به انسان ها / پشت پرده اهانت به مقدّسات ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0421039