eitaa logo
پاسخ به شبهات
361 دنبال‌کننده
3هزار عکس
209 ویدیو
2 فایل
🔸پاسخ به شبهات معارفی و اعتقادی 🔸بخش پژوهشهای معارفی و اعتقادی 🔸پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم شیرازی
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از makarem.ir
راه نجات اگر اقوام و ملت ها، هوی و هوس ها و سلیقه های شخصی خود را کنار بگذارند و دست به دامن راهنمایی پیامبران بزنند، اثری از خرافه ها، اختلاف ها و اعمال ضد و نقیض باقی نمی ماند، بلکه اسباب سعادت بشر با بعثت پیامبر اکرم صلّی الله علیه وآله وسلّم و آیین پاکی که او آورده فراهم است. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی http://mk6.ir/LaSkK 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
بعثت، تعیین ارزش‌های مردم شناختی هدف از بعثت‏ پيامبران اين است كه فطرت و عقل انسان‏‌ها را كشف و استخراج كنند. در روايتى از وجود مقدّس پيامبر اکرم صلّی الله علیه وآله وسلّم آمده است: «النَّاسُ مَعادِنُ كَمَعادِنِ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ» يعنى مردم با تمام تفاوت‌هايى كه دارند، همه داراى وجود با ارزشى هستند يعنى وجود آن‌ها همچون معادن گرانبهاست كه بايد زير نظر معدن شناس استخراج شود. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی http://mk6.ir/AmOtT 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شیوه های مدیریت نبوی 🌸حضرت زهرا سلام الله علیها در خطبه فدکیه در معرفی شیوه های مدیریت پیامبر صلّی الله علیه وآله وسلّم می فرماید: آن حضرت در مقابل مطیعان و حتی گنهکاران مهربان بود و از خشونت پرهیز می کرد. 🌼پیامبر صلّی الله علیه وآله وسلّم از جنس مردم بود، لذا از صميم جان دلسوز مردم بود و به دنبال رفع مشکلات و هدايت مردم به دور از خشونت بود. مدیر باید اینگونه باشد. http://mk6.ir/FxYbU 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸 مشكلات عظيم پیامبر صلّی الله علیه وآله وسلّم در دوران رسالت؟! 🔸 تناقض قرآن درباره جهانی بودن و یا حجازی و عربی بودن دعوت اسلام! 🔸 دیدگاه قرآن و انجیل درباره «بشارت پيامبری حضرت محمّد صلّی الله علیه وآله وسلّم» عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "بعثت پيامبر اکرم صلّی الله علیه وآله وسلّم": http://mk6.ir/AgTcK 🆔 @makarem_ir
مجموعه مقالات کنگره نقش شیعه در گسترش علوم اسلامی نقش شيعه در گسترش علم فقه 1. نقش فقهای شیعه در بروزرسانی «فقه خانواده» 2. «بیمه» از دیدگاه فقه شیعه 3. تحلیل حقوقی «سهام» و معاملات مترتب با آن براساس فقه امامیه 4. «معاملات بانکی» و حل آن توسط فقهای شیعه 5. بررسی فقهی حقوقی «شخصیت حقوقی» با رویکرد نهادهای مالی 6. «مسائل مستحدثه» و اصول كلّى حاكم بر آن 7. نقش انقلاب اسلامی ایران در گسترش «فقه و اصول» 8. بررسی نقش کتاب «المبسوط» شیخ طوسی در پیشرفت فقه 9. نقش فقهای شیعه در تدوین «فقه خلاف» و «فقه مقارن» 10. نقش فقیهان امامی در سلوک بین‌المللی دولت اسلامی 11. نقش شیعه در تدوین «فقه مقارن» 12. تلاش فقهای شیعه در تبیین «مبنای مسئولیت مدنی» 13. نقش امام زین‎العابدین(ع) درگسترش حقوق و فقه عبادی 14. جامعیت فقه شیعه با رویکرد ادله، امتیازات، توانمندی و دستگاه اجتهاد 15. جایگاه امامان اهل‌بیت(علیهم السلام) در پایه‌گذاری و گسترش «فقه» 📖 مطالعه: https://makarem.ir/maaref/fa/category/articles/25445
هدایت شده از makarem.ir
🔸 نیاز به «امام»، حتی پس از كامل شدن عقلها در عصر ظهور 🔸 ظهور نکردن امام موعود شیعه با وجود تشکیل حکومتهای شیعی! 🔸 بررسی روايات دال بر «شكست هر قيام قبل از ظهور» حضرت مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشریف عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "ظهور": http://mk6.ir/ErOfC 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
حضرت مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشریف از دیدگاه اهل سنت از منظر آیت الله العظمی مکارم شیرازی مدّ ظلّه العالی تواتُر احادیث مهدویت در میان اهل سنت / بشارت پیامبر اکرم صلّی الله علیه وآله وسلّم به حضرت مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشریف / حکومت صالحان در زمین / عدالت گستری حضرت مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشریف / پاسخ جالب توجه مرکز مهم وهابیت‌ http://mk6.ir/PyKfY 🆔 @makarem_ir
معارف و شبهات مهدویت در شاخه امام زمان(عج) با 792 مطلب، با عناوینی چون: - حل مشکلات، فلسفه انتظار؟! - طول عمر شايسته پيامبر(ص) يا امام(ع)؟! - تعارض عقیده مهدویّت شیعی با سیر تکامل تمدن بشری! - اختلاف بین مسلمین در مسئله «مهدویّت»! - ظهور نکردن امام موعود شیعه با وجود تشکیل حکومتهای شیعی! - وضعیت مؤمنان راستین در «آخرالزّمان» - جزئیّات علائم و مفاسد آخر الزمان در روایات - مصلح بزرگ جهانى و آینده جهان - آغاز جنگ جهانی سوّم و ظهور مصلح جهانی! - مسئله «انتظار» و حل نشدن در مفاسد محيط؟ - مسئله «انتظار» ابزاری برای تخدیر توده ها! - اثرات سازنده «انتظار» در روح و جان؟ - «انتظار» اعتقادی اسلامی یا تفکّری وارداتی؟ - عوامل زمینه ساز برای «حکومت جهانی» - نگاهي به مفهوم «انتظار»؟ - فرضیه «جبر استعماری» و مسئله «انتظار»! - نگاهي به فلسفه «انتظار» - «عقيده انتظار» سبب ركود و عقب ماندگي جوامع اسلامي! - تطبیق «دجّال» بر رهبران ستمگر و فریبکاران - فراگیر شدن ظلم و فساد در آخر الزمان - ترویج فساد، به منظور تعجیل در ظهور! - «ظهور» معطل مهیا شدن «313 نفر»؟! - منافات روایات «علائم ظهور» با احادیث «نفی توقیت»! - فرق ميان «علائم ظهور» و «شرائط ظهور» - منافات دعای فرج با روایات «نهی از عجله در ظهور»؟! - اصلاح تمام مردم در حکومت امام زمان(عج)؟! - خصوصیات مصلح جهانى در روایات اسلامى - اعتقاد به مصلح جهانى، در نزد فرق و مذاهب اسلامی - اعتقاد به مصلح جهانی در میان غربیان؟ - مصلح جهانی در کتب عهد جدید؟ - مصلح جهانی در کتب عهد قدیم؟ - مصلح جهانی در کتب برهمائیان و هندیان - مصلح جهانی در کتب زردشتیان - ادیان زنده، در عصر ظهور؟ (عج) (عج) https://makarem.ir/maaref/fa/category/articles/27416
هدایت شده از makarem.ir
🔸 نزول حضرت عیسی علیه السلام پس از «ظهور» 🔸 جزئیّات علائم و مفاسد آخر الزمان در روایات 🔸 «دجّال» و ارتباط آن با «علائم ظهور» عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "نشانه های ظهور": http://mk6.ir/SgKfE 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از اجتهاد
🌙دفتر حضرت آیت‌الله سیستانی، فردا پنج شنبه را اول ماه مبارک رمضان اعلام کرد ✔️در اطلاعیه‌ای که به همین مناسبت از سوی دفتر معظم‌له منتشر شد آمده است: رویت هلال ماه مبارک رمضان بعد از غروب امروز چهار شنبه برابر با ۲۹ شعبان ۱۴۴۴ هجری به اثبات رسید و فردا پنج شنبه (سوم فروردین ۱۴٠۲ شمسی) برای عراق و مناطق اطراف اولین روز این ماه پر برکت است. از خداوند متعال مسئلت داریم که توفیق اعمال صالح را به مومنان عنایت فرماید که او صاحب توفیق است. دفترحضرت آیت الله سیستانی – نجف اشرف 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از امیررضا حیدری
سلام امشب شب اول ماه مبارک رمضان است و در حدود ۱۴ نقطه کشور ماه دیده شده که حدود ۱۱ مورد با چشم عادی و سه مورد با چشم مسلح بوده است دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی
هدایت شده از اجتهاد
🌙دفتر آیت‌الله سبحانی، فردا پنج شنبه را اول ماه مبارک رمضان اعلام کرد ✔️رویت هلال ماه مبارک رمضان بعد از غروب امروز چهار شنبه برابر با ۲۹ شعبان ۱۴۴۴ هجری به اثبات رسید و فردا پنج شنبه (سوم فروردین ۱۴٠۲ شمسی) ماه پر برکت رمضان خواهد بود. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
🌙دفتر رهبر انقلاب اسلامی فردا را روز اول ماه رمضان اعلام کرد ✔️بنا بر اطلاعیه دفتر مقام معظم رهبری، درپی محرز شدن رؤیت هلال ماه رمضان برای رهبر معظم انقلاب اسلامی، فردا روز اول ماه مبارک رمضان است. ✍️متن اطلاعیه دفتر مقام معظم رهبری به این شرح است: بسمه تعالی. به اطلاع عموم برادران و خواهران ایمانی و ملت شریف ایران می‌رساند، بر اساس گزارش‌های موثق از گروه‌های رصدگر در غروب روز چهارشنبه دوم فروردین ماه ۱۴۰۲، حلول ماه مبارک رمضان برای رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(مدظله العالی) محرز شده است. بنابراین پنج‌شنبه سوم فروردین ماه، اول ماه مبارک رمضان می‌باشد. از خداوند متعال آرزوی توفیق و بهره‌مندی کامل از برکات این ماه شریف را مسئلت داریم. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
🌙 اطلاعیه دفتر آیت‌الله جوادی آملی: فردا پنجشنبه، روز اول ماه رمضان است ✔️در این اطلاعیه آمده است: به اطلاع عموم مؤمنین می‌رساند با توجه به اینکه رؤیت هلال در غروب چهارشنبه برای حضرت آیت‌الله جوادی آملی به اثبات رسید، بنابراین روز پنجشنبه 3 فروردین 1402 اول ماه مبارک رمضان خواهد بود. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
🌙آیت‌الله نوری همدانی، فردا پنج‌شنبه را اول ماه مبارک رمضان اعلام کرد ✔️در اطلاعیه‌ای که از سوی دفتر معظم‌له صادر شده آمده است: به اطلاع مومنین و مومنات می رساند رویت هلال ماه مبارک رمضان بعد از غروب چهار شنبه برابر با ۲۹ شعبان ۱۴۴۴ هجری برای مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله نوری همدانی مدظله العالی به اثبات رسید و فردا پنج شنبه (سوم فروردین 1402 شمسی) اول ماه مبارک رمضان می‌باشد. از خداوند متعال توفيق همگان را خواهانیم. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
🌙هلال ماه مبارک رمضان برای آیت‌الله وحید خراسانی ثابت گردید ✔️در اطلاعیه دفتر معظم‌له آمده است: بنابر شهادت بعضی از موثقین، حلول ماه مبارک رمضان برای حضرت آیت‌الله وحید خراسانی ثابت گردید. بنابراین پنجشنبه ۳ فروردین ماه ۱۴۰۲، اول ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴ می‌باشد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
بر اساس گزارش‌های متعدد مبنی بر رؤیت هلال با چشم غیر مسلح در غروب روز چهارشنبه دوم فروردین، حلول ماه رمضان برای حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی به اثبات رسید و بدین ترتیب فردا پنجشنبه سوم فروردین 1402، اول ماه رمضان 1444 خواهد بود. http://mk6.ir/NyOgJ
هدایت شده از makarem.ir
پنجشنبه سوم فروردین، اول ماه رمضان است 🌙 بر اساس گزارش‌های متعدد مبنی بر رؤیت هلال با چشم غیر مسلح در غروب روز چهارشنبه دوم فروردین، حلول ماه رمضان برای حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی مدّ ظلّه العالی به اثبات رسید و بدین ترتیب فردا پنجشنبه سوم فروردین 1402، اول ماه رمضان 1444 خواهد بود. http://mk6.ir/NyOgJ 🆔 @makarem_ir
مجموعه مقالات کنگره نقش شیعه در گسترش علوم اسلامی نقش شيعه در گسترش علم اصول فقه - نقش امامان اهل‌بیت(ع) در پایه‌گذاری و گسترش دانش «اصول» - ویژگی‌ها و امتیازات «اصول فقه» شیعه و نقش آن در گسترش علوم اسلامی - تأثیر روش‌شناسی اجتهاد شیعه بر نظام حقوقی - تأسیس مسائل جدید اصول فقه شیعه و تأثیر آن در استنباط احکام از سوی امام خمینی، آیة‌الله العظمی خویی و آیت‌الله شهیدسیدمحمدباقر صدر(رحمهم الله) - بررسی نقش امام خمینی(ره) در گسترش، پیشرفت و تحول علم «اصول فقه» - واکاوی نقش شهیدسیدمحمدباقر صدر در گسترش و پیشرفت علم اصول فقه 📖مطالعه: https://makarem.ir/maaref/fa/category/articles/25445
🔰 نگاهی به حیات علمی و سیاسی رئیس مذهب جعفری ✍️ اشاره: منصور، خلیفه وقت عباسی که همواره درگیر مبارزه با علویان بود، می‌ کوشید تا شخصیت فقهی امام صادق(ع) را با مطرح کردن برخی از فقهای اهل سنت مثل «مالک بن انس» کم رنگ جلوه دهد. این حرکت «منصور» ناشی از علاقه وی به مالک نبود، بلکه بر آن بود تا با برجسته کردن مالک، آتش کینه و حسد خود را نسبت به امام صادق(ع) و دیگر علمای مخالف فرو نشاند. این خلیفه عباسی «منصور» به منظور ایراد خدشه به شخصیت علمی و فقهی امام(ع)، به هر وسیله ای توسل می‌ جست، چنانکه «ابو حنیفه» را واداشت تا رو در روی امام ایستاده و با وی به بحث بپردازد تا در صورت پیروزی «ابو حنیفه»، امام(ع) را در صحنه علم و دانش اسلامی تحقیر کند. اما در مباحثه ای که بین ابوحنیفه و امام(ع) صورت گرفت، امام به 40مسأله پیچیده ای که ابوحنیفه مطرح کرده بود، به صورت مبسوط پاسخ گفت به طوری که خود ابوحنیفه نیز به برتری علمی امام گواهی داد. ✍️ عناوین: جايگاه علمی و اخلاقی امام صادق(ع) / نقش امام صادق(ع) در توسعه و پیشرفت فقه شیعه / تاکید امام صادق(ع) بر کتابت و حفظ حدیث / رخدادهای مهم سیاسی عصر امام صادق(ع) / فشار سياسی بر شيعيان در عصر امام صادق(ع) / شهادت امام صادق(ع) 📖 مطالعه تفصیلی: https://makarem.ir/maaref/l/0419641 📖 مطالعه بیشتر درباره امام جعفر صادق(ع): https://makarem.ir/maaref/fa/category/articles/27858 (ع) (ع) (ع) (ع)
📚 توصيه‌های امام صادق(ع) به شيعيان خويش امام صادق(عليه السلام) در جمع عدّه‌اى از شيعيانش آنان را مورد خطاب قرار دادند و فرمودند: «مَعَاشِرَ الشِّيعَةِ كُونُوا لَنَا زَيْناً وَ لاَتَكُونُوا عَلَيْنَا شَيْناً قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً وَ احْفَظُوا أَلْسِنَتَكُمْ وَ كُفُّوهَا عَنِ الفُضُولِ وَ قُبْحِ القُولِ». اى شيعيان ما! آبرو و زينت ما باشيد و باعث ننگ و بى آبرويى ما نباشيد، با مردم خوب صحبت كنيد، زبانتان را حفظ كنيد و از حرف‌هاى اضافى و زشت بپرهيزيد. (ع) 📖 شرح حديث: makarem.ir/maaref/l/0406797
🔰 فشار سياسی بر شيعيان در عصر امام صادق(ع) در گزارشات تاريخی ✍️ اشاره: با وجود آزادی نسبی در زمان امامت امام صادق(ع)، شدیدترین فشارها علیه شیعیان در دوران امویان و پس از آن در زمان منصور عباسی، اعمال می شد، به طوری که كسی جرأت ابراز وجود نداشت و مشایخ شیعه نمی توانستند احادیث ائمه را نقل كنند و اصحاب امام(ع) نیز برای صیانت خود از گزند منصور، مجبور بودند به طور کامل تقیّه كنند. منصور عباسی يكی از غلامان امام صادق(ع) را گرفت و هزار ضربه شلاق بر او زد تا جان داد. در این دوره اتهام رفض درباره هر کس، کافی بود که امنیت جانی و مالی او از بین رفته و گرفتار شکنجه شود. (ع) 📖 مطالعه تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0414692
🔰 منشور «مردم داری» در مکتب جعفری از منظر آیت الله العظمی مکارم شیرازی مدّ ظلّه العالی ✍️ اشاره: منظور از انصاف در برابر مردم ترک هرگونه تبعیض و تمایل به افراد مورد نظر است؛ همان چیزى که غالب زمامداران در گذشته و حال گرفتار آن بوده و هستند که وقتى به قدرت می رسند براى دوستان و بستگان و افراد مورد علاقه خود امتیازاتى قائل می شوند که هرگز آن به دیگران نمی دهند. این تبعیض سرچشمه انواع انحرافات و نابسامانى‏ هاى حکومت ‏هاست. باید توجّه داشت که «انصاف» از ریشه «نصف» گرفته شده که به نیمه هر چیزى اطلاق می شود و از آن جایى که عدالت سبب می شود انسان حقوق اجتماعى را در میان خود و دیگران عادلانه تقسیم کند، از این جهت به آن انصاف گفته ‏اند. در بیان دیگر انصاف آن است که انسان هرچه براى خود و دوستان و نزدیکان خود می خواهد براى دیگران هم بخواهد و آنچه درباره خود و افراد مورد علاقه ‏اش روا نمی دارد درباره دیگران نیز روا ندارد. در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) می خوانیم که فرمود: «سَیدُ الْأَعْمَالِ ثَلَاثَةٌ إِنْصَافُ النَّاسِ مِنْ نَفْسِک حَتَّى لَاتَرْضَى بِشَی‏ءٍ إِلَّا رَضِیتَ لَهُمْ مِثْلَهُ...». ✍️ عناوین یادداشت: اصلاح میان مردم / انصاف با مردم / خدمت به مردم / صداقت با مردم / خوش رفتاری با مردم / خوش گفتاری با مردم / حفظ کرامت مردم / تأمین معیشت مردم / احترام به عقاید مردم / عیب پوشی از خطای مردم / مردم داری در پرتو تبلیغ عملی (ع) 📖 مطالعه یادداشت: http://mk6.ir/SxDmX
📚 ويژگی های «مؤمن» از منظر امام صادق(ع) امام صادق(عليه السلام) مى‌ فرمايد: «المُؤْمِنُ مَنْ طَابَ مَكْسَبَهُ وَ حَسُنَتْ خَلِيقَتُهُ وَ صَحَّتْ سَرِيرَتُهُ وَ أنْفَقَ الفَضْلَ مِنْ مَالِهِ وَ أمْسَكَ الفَضْلَ مِنْ كَلاَمِهِ». مؤمن كسى است كه كسب و كارش پاك و پاكيزه، اخلاقش خوب و درون نيّت و باطنش درست است، اگر اضافه‌اى بر نياز زندگى دارد، انفاق مى‌كند و اضافات سخن را حذف مى‌كند. (ع) شرح حديث: makarem.ir/maaref/l/0406813
🔰 ولادت حضرت معصومه(س) و روز دختران ✍️ اشاره: تولد دختر در احاديث اسلامى به عنوان گشوده شدن ناودانى از رحمت‏ خدا به خانواده معرفى گردید و خود پيامبر(ص) آن قدر به دخترش بانوى اسلام فاطمه زهرا(س) احترام مى‏ گذاشت كه مردم تعجب مى‏ كردند. مثلا آن حضرت با تمام مقامى كه داشت، دست دخترش را مى‏ بوسيد. پيامبر(ص) با اين عمل مى خواست حقيقتى را نيز به مردم تفهيم كند و ديدگاه اسلام را در زمينه ديگرى روشن سازد و در فضای جهل زده جامعه عربی آن روز، انقلاب فكرى و فرهنگى بيافريند و بگويد: دختر، موجودى نيست كه بايد زنده به گور شود، ببينيد من دست دخترم را مى بوسم، او را بر جاى خود مى نشانم و اين همه عظمت و احترام براى او قائلم. دختر انسانى است همچون ساير انسان ها، نعمتى است از نعمت هاى پروردگار، موهبتى است الهى. دختر نيز مى تواند مانند پسر مدارج كمال را طى كند و به حريم قرب خدا راه يابد. پیامبر(ص) به اين ترتيب شخصيت در هم شكسته زن را در آن محيط تاريك احيا فرمود. در حديثى مى‏ خوانيم كه به پيامبر(ص) خبر دادند خدا به او دخترى داده است ناگهان نگاه به صورت يارانش كرد ديد آثار ناخشنودى در آنها نمايان گشت - گويى هنوز رسوبات افكار جاهلى از مغز آنها بر چيده نشده - پيامبر(ص) فوراً فرمود: «اين چه حالتى است در شما مى‏ بينم؟! خداوند گلى به من داده آن را مى‏ بويم، و اگر غم روزى او را مى ‏خوريد، روزي اش با خدا است». در حديث ديگرى از پيامبر(ص) مى‏ خوانيم كه فرمود: «چه فرزند خوبى است دختر! هم پر محبت است، هم كمك كار، هم مونس است و هم پاك و پاك كننده». در روایتی ديگر از رسول اکرم(ص) نقل شده است که فرمود: «كسى كه بازار مى ‏رود و تحفه‏ اى براى خانواده خود مى‏ خرد... هنگامى كه مى ‏خواهد تحفه را تقسيم كند نخست بايد به دختر و بعد به پسران بدهد، چرا كه هر كس دخترش را شاد و مسرور كند چنان است كه گويى كسى از فرزندان اسماعيل(ع) را آزاد كرده باشد». تجلیل اسلام از جایگاه دختران و تأکید بر لزوم توجه و محبت و اکرام آنان منحصر به این موارد نیست و آن قدر توصیه پربسامدی است که در منابع روایی شیعه بخش های جداگانه ای را به خود اختصاص داده است. (س) (س) (س) 📖 مطالعه تفصیلی یادداشت: makarem.ir/maaref/l/0419632
🔰 مقام و منزلت حضرت فاطمه معصومه(س) ✍️ اشاره: حضرت فاطمه معصومه(س) 25 سال بعد از تولد امام رضا(ع) دیده به جهان گشود. در مورد روز تولدشان اختلاف وجود دارد؛ بنابر نقلى، اوّل ذى القعده سال 173 هجرى، روز ميلاد حضرت فاطمه معصومه‏(س) است. پدرش امام موسى بن جعفر(ع) و مادرش بانویى پاكیزه به نام «نجمه» بود كه وقتی حضرت رضا(ع) را به دنيا آورد امام كاظم(ع) او را «طاهره» ناميد، و اسامى ديگرى نيز داشت؛ از جمله: نجمه، اروى، سَكَن، سمانه و تكتم كه آخرين نام او بود. مهمترین لقب فاطمه دختر امام کاظم(ع) «معصومه» می باشد و از روایتی منتسب به امام رضا(ع) اخذ شده است که فرمود: «مَنْ زارَ الْمَعْصُومَةَ بِقُمْ كَمَنْ‏ زارَنى‏»؛ (هركس حضرت معصومه(س) را در قم زيارت كند گويا مرا زيارت كرده است). حضرت معصومه(س) از لحاظ علمی و حدیثی مثل مادرش حضرت زهرا(س) «عالمه» و «محدثه» بود و همان گونه كه حضرت زهرا(س) با استدلالهاي متين و استوار، حقانيت ولايت حضرت علي(ع) را تبيين مي كرد، حضرت معصومه(س) نيز چنين بود. رواياتي كه از آن حضرت نقل شده غالباً درباره امامت و ولايت علی(ع) است كه با اثبات ولايت او ولايت سایر امـامـان معصوم نيز ثابت مي شود. براي نمونه حضرت معصومه با چند واسطه از حضرت زهرا نقل مي كنند كه فرمود: پيامبر در شب معراج به بهشت رفت و بر روي پرده اي در قصر بهشت ديد كه چنين نوشته شده: «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ‏ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ عَلِيٌ‏ وَلِيُ‏ الْقَوْمِ»؛ (معبودي جز خداي يكتا و بي همتا نيست محمد رسول خدا و علي ولي و رهبر مردم است) ... و بر روي پرده درگاه قصر ديگري نوشته شده است: «شِيعَةُ عَلِيٍّ هُمُ الْفَائِزُون» ؛ (شيعيان علي رستگارند).‏ (س) (س) (س) (س) 📖 مطالعه تفصیلی یادداشت: makarem.ir/maaref/l/0406172
📚 مجموعه مقالات کنگره نقش شیعه در گسترش علوم اسلامی نقش شيعه در گسترش علم اخلاق - «سید‌بن طاووس» بنیان‌گذار تربیت اخلاقی و سلوکی کودک - نمونه‌هایی از دیدگاه‌های عالمان شیعه در علوم «روان‌شناختی» - نقش علمای شیعه در گسترش «اخلاق کاربردی» - نقش عالمان شیعه در «فقه‌التربیة» - نقش اندیشمندان شیعه در مباحث «فلسفه اخلاق» - نقش اهل‌بیت(ع) در پی‌ریزی نظام تربیتی اسلام و پیش‌برد آن 📖مطالعه: makarem.ir/maaref/fa/category/articles/25389
📚 مجموعه مقالات کنگره نقش شیعه در گسترش علوم اسلامی نقش شيعه در گسترش دانش عرفان - نقش «سیدعلی قاضی طباطبایی» در ایجاد مکتب عرفانی شیعی در عصر اخیر - نقش صدرالمتألهین شیرازی در بازخوانی عقلانی آموزه‌های عرفانی و تأثیر وی در شکل‌گیری دوره جدید عرفان اسلامی - «تمهید القواعد» نخستین متن درسی در فن عرفان نظری - نقش «سیدحیدر آملی» در گسترش عرفان اسلامی - نقش دعاهای عرفانی اهل‌بیت(علیهم السلام) در گسترش معارف عرفانی - نقش امامان اهل‌بیت(علیهم السلام) در عرفان اسلامی، با تأکید برآموزه‌های عرفانی امام علی(علیه السلام) 📖مطالعه: makarem.ir/maaref/fa/category/articles/68597
🔰 امامت و حیات علمی امام رضا(ع) ✍️ اشاره: امام علی بن موسی بن جعفر علیهم السلام، امام هشتم ما شیعیان دوازده امامی است؛ کنیه ایشان ابوالحسن و مشهورترین لقب آن جناب «رضا» است. اگرچه القاب دیگری مانند صابر، صدّیق، رضی و وفی نیز داشته اند و از سوی فرزندشان امام جواد(ع) با لقب «رئوف» و توسط پدرشان امام کاظم(ع) با تعبیر «عالم آل محمد» مورد خطاب قرار گرفته اند. آن حضرت هنگام حضور در مدینه، با حضور نزد قبر مطهر پیامبر اکرم در مسجد این شهر، پاسخ گوی سؤالات دانشمندانی بود که پاسخ گویی برای پرسش های شان نمی یافتند. هنگام انتقال اجباری به مرو نیز جلوه های جاودانه و تکرارنشدنی ای را از میزان اشراف شان بر ابواب مختلف علمی آفریدند. پس از شهادت امام كاظم(ع) متأسفانه بین برخی از شیعیان آن حضرت، با انگیزه هایی خاص، عقیده ای نافی و منکر امامت امام رضا(ع) پدید آمد که به «واقفیه» مشهور شدند. گرایش «واقفیه» به بهانه باور نداشتن به درگذشت امام كاظم(ع) بر اعتقاد به امامت یا مهدویت آن حضرت باقی ماند. در مقابل «قطعیّه» رحلت امام كاظم(ع) را تأیید کرده و امامت امام رضا(ع) را پذیرفت. ✍️ عناوین یادداشت: مقدمه (نام، نسب، القاب، عبادت، اخلاق و نگاه تربیتی امام رضا علیه السلام ) / امامت امام رضا(ع) و گروه های انحرافی بعداز شهادت امام کاظم(ع) / مواجهه امام رضا(ع) با شبهات كلامی و رفع اتهام از تشیع / مناظره های امام رضا(ع) / امام رضا(ع) با چه کسانی و درباره چه موضوعاتی مناظره کرد؟ / نتایج و ثمرات مناظرات امام رضا(ع)؟ / درس های مناظره های امام رضا(ع) برای اصحاب علم و معرفت (ع) (ع) (ع) 📖 مطالعه یادداشت: makarem.ir/maaref/l/0419668
هدایت شده از پاسخ به شبهات
🔰 مسأله ولایت عهدی امام رضا(ع) برای مأمون عبّاسی؟! یکی از مهم ترین مقاطع حیات امام رضا(ع) جریان ولایت‌ عهدی آن حضرت است. مأمون، خلیفه وقت عباسی، امام(ع) را به اجبار از مدینه به مرو، پایتخت خلافت عباسی آن دوره، آوردند و طی اتفاقاتی که جزئیات فراوانی دارد، ولایت‌ عهدی را به حضرت تحمیل کردند. آنچه از ظاهر رفتار مأمون به دست می‌ آید، آن است که وی با ظرافت خاصی کوشید تا وانمود کند که در این اقدام خلوص نیت دارد و از سر حق‌ باوری نسبت به حق علویان و نیز علاقه وافری كه به امام رضا(ع) دارد دست به این کار زده است. ظاهرسازی مأمون به اندازه‌ ای ماهرانه انجام گرفت که حتی بعدها، موضوع شهادت امام(ع) به دست مأمون، برای دانشمندان شیعه ای چون سید بن طاووس نیز تبدیل به موضوعی ناپذیرفتنی شد. هدف مأمون از این کار چه بود؟ امام رضا(ع) در برابر این سیاست مأمون چه واکنشی از خود نشان دادند؟ آیا مأمون با واکنش های امام(ع) توانست به اهداف خود برسد؟ این یادداشت تحلیلی از «انگیزه های مأمون از طرح موضوع ولایت عهدی» و «واکنش امام رضا(ع) به پيشنهاد «ولایت عهدی» است. (ع) 📖 مطالعه یادداشت: makarem.ir/maaref/l/0419667