eitaa logo
مکتب وحی
2.6هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
547 ویدیو
10 فایل
برای برقراری ارتباط با مدیر کانال بر روی لینک زیر کلیک فرمایید. @maktabevahy_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
⁨💠 علاقمندان به معارف اسلامی میتوانند جهت عضویت در صفحات "مکتب وحی" در شبکه های اجتماعی، به لینکهای زیر مراجعه نمایند 💠 Sound Cloud : https://soundcloud.com/maktabevahyorg Instagram : https://www.instagram.com/maktabevahyorg Twitter : https://twitter.com/maktabevahyorg Aparat : https://www.aparat.com/maktabevahyorg Youtube : https://www.youtube.com/c/maktabevahyorg1 Facebook : https://facebook.com/maktabevahyorg1 @maktabevahyorg 🌺..🌺..🌺..🌺⁩ ⁨https://t.me/maktabevahyorg/20⁩
💠 علاقمندان به معارف اسلامی میتوانند جهت عضویت در صفحات "مکتب وحی" در شبکه های اجتماعی، به لینکهای زیر مراجعه نمایند 💠 Sound Cloud : https://soundcloud.com/maktabevahyorg Instagram : https://www.instagram.com/maktabevahyorg Twitter : https://twitter.com/maktabevahyorg Aparat : https://www.aparat.com/maktabevahyorg Youtube : https://www.youtube.com/c/maktabevahyorg1 Facebook : https://facebook.com/maktabevahyorg1 تلگرام @maktabevahyorg ___________________ @maktabe_vahy 🌺..🌺..🌺..🌺
💠. از خصوصیات نفس... 🌐 🔸. نفس احتياج به تذكّر هر روزه و ساعتى دارد، و گاهى اوقات نیاز به تذكر لحظه‌ای دارد، كه يك‏ دفعه می‌بینیم در تصميمی كه می‌خواهد بگيرد، چشمش به چيزى می‌افتد و تصميمش عوض می‌شود؛ 🔸. يعنى نياز دارد به اينكه دائما متذكّر شود، مرتّب خودش را تغيير دهد، تا اينكه اين ملكات و صفات و خصوصيات تبديل به يك جايگاه برای او شود، يعنى ملکه بشود؛ غريزه بشود. آن ‏وقت ديگر خود به‏ خود در آن مسير حركت می‌کند و ديگر اصلا خلافش متصوّر نمی‌شود. 🎙. حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدس الله سره 🔉.( ها) ص 49 @maktabe_vahy 🌸.🌸.🌸.🌸.🌸
🔶شیعۂ واقعی، امام معصوم را در اولویت همه امور قرار می دهد🔶 🔹[از آنجایی که علّامه مجلسی رحمه الله فقط در مسائل مربوط به علوم روایات متبحّر بوده و تسلّط کاملی بر مسائل فلسفی نداشته اند؛ علّامه طباطبایی رضوان الله علیه اقدام به نگارش تعلیقاتی بر کتاب بحارالانوار نمودند تا سطح علمیِ این کتاب در چاپ جدید خالی از ایراد باشد. ایشان این کار را تا جلد ششم ادامه دادند.] 🔸علّامه طهرانی رضوان الله علیه در این باره می‌فرمایند: «ليكن به لحاظ يكى دو تعليقه‏ اى كه صريحاً در آنجا نظر علّامه مجلسى را رد كردند، اين امر براى طبقه‏ اى كه تا اين اندازه حاضر نبودند نظريّاتِ مجلسى، مورد ايراد واقع شود خوشايند نشد. و متصدّى و مباشرِ طبع، بنا به الزاماتِ خارجيه، از ايشان تقاضا كرد كه در بعضى از مواضع، قدرى كوتاه‏ تر بنويسند؛ و از بعضى از ايرادات صرف نظر كنند. 🔹علّامه حاضر نشدند؛ و فرمودند: 🔺در «مكتب‏ شيعه‏» ارزش‏ جعفر بن محمّد الصّادق‏ از علّامه مجلسى بيشتر است؛ و زماني كه دائر شود به جهت بيانات و شروح علّامه مجلسى، ايراد عقلى و علمى بر حضرات معصومين عليهم السّلام وارد گردد، ما حاضر نيستيم آن حضرات را به مجلسى بفروشيم. و من از آنچه به نظر خود ــ در مواضع مقرّر ــ لازم مى‏ دانم بنويسم يك كلمه كم نخواهم كرد.🔺 🔹 لذا بقيّه مجلّداتِ «بحار» بدون تعليقۂ علّامه طباطبائى طبع شد؛ و اين اثرِ نفيس، فاقدِ تعليقات علّامه گرديد.» 📚مهر تابان، ص 56 @maktabe_vahy 🌸.🌺.🌸.🌺
⁨🌺. طلوع خجستۀ سیزدهمین درخششِ خورشید ولایت، یازدهمین آیه از سورۀ عترت، حضرت امام حسن عسکری علیه السلام بر همگان مبارک باد. #امام_حسن_عسکری #نصیحت @maktabe_vahy 🌸.🌸.🌸.🌸⁩⁩
⭕. [اسحاق کِندی] یکی از فیلسوفان عراق در زمان امام حسن عسکری علیه السلام بود. او تالیف کتابی پیرامون اثبات تناقض در قرآن را شروع کرده بود و دائما به نگارش آن مشغول بود. روزی یکی از شاگردان وی به خدمت امام علیه السلام شرفیاب شد. 🔹امام حسن عسکری علیه السلام به او فرمودند: "آیا در میان شما کسی نیست که استادتان را از تصمیمی که در مورد قرآن گرفته باز دارد؟” شاگرد کِندی گفت: ما شاگردان او هستیم، چگونه می توانیم در کارهای او دخالت کنیم و اعتراض نمائیم؟! امام علیه السلام فرمودند: "هر چه بگویم به او میرسانی؟" گفت : بله. 🔹امام علیه السلام فرمودند: "به نزد او برو، با او انس و الفت بگیر و یار و مددکار او باش. وقتی با هم مأنوس شدید به او بگو: «سؤالی برایم پیش آمده، اگر گوینده قرآن بیاید آیا امکان دارد که مراد و مقصودش از این کلمات قرآنی با آنچه که تو گمان کرده ای متفاوت باشد؟» حتماً او در جوابت خواهد گفت که : آری؛ امکان دارد. زیرا او مردی است که درباره چیزهایی که می شنود فکر می کند. پس از آن بگو: «در این صورت شاید گوینده قرآن معنا و مقصودی را در نظر داشته که تو آن را متوجه نشده ای!» 🔹آن مرد برگشت و با استاد خویش مأنوس شد، تا اینکه زمان ایراد سؤال فرا رسید. سؤالی که امام علیه السلام به او یاد داده بود را از کِندی پرسید. کندی گفت: "دوباره تکرار کن!" دوباره سوال را تکرار کرد. کِندی در فکر فرو رفت و متوجه شد که این احتمال از نظر عقلی و کلامی ایرادی ندارد. 🔹 رو به شاگردش کرد و گفت: "تو را قسم می دهم که به من بگویی این سوال را از کجا آورده ای؟" گفت: از خودم. استاد گفت: "ممکن نیست! از مثل تو این نوع سوال ها بر نمی آید! به من بگو از کجا آوردی؟" گفت: دستور امام حسن عسکری علیه السلام بوده است. کِندی گفت: "آری! الان جواب حق و سخن صدق را بر زبان آوردی! این مطالب جز از این خانه برون نمی آید." 🔹باری، اسحاق کندی آتشی فراهم آورد و همه کتاب خویش را که بر ضد قرآن نوشته بود به آتش کشید. 📚. مناقب ابن شهرآشوب، ج ،4 ص 457. @maktabe_vahy 🌺.🌺.🌺.🌺
💠. در زندگی سراسر امتحان و در سنجش عقاید و دیدگاه‌ها چه چیزی را میزان قرار دهیم؟ 🔸. زندگى انسان سراسر مملوّ است از امتحانات و حادثه‏ ها و در اين امتحان ردّ و قبول فراوان. و ما بايد كاملًا هشيار و بيدار باشيم كه در اين معركه، صلاح را فداى فساد نسازيم و حقّ را به مسلخ با باطل نبريم. 🔸. و در مضمار سنجش عقايد از مولايمان على عليه‏ السّلام پيروى كنيم كه فرمود: لا يُعرَفُ الحَقُّ بأقدار بِالرِّجالِ اعرِفِ الحَقَّ تَعرِف أهلَه وَ اعْرِفِ الْبَاطِلَ تَعْرِف أهلَه‏. «شخصيّت و شؤون افراد ميزان حقّانيّت كلام و رفتار آنان نيست. ابتداء حقّ را خوب بشناس تا بتوانى اهل و دنباله‏ روان آن را بشناسى. و باطل را بشناس تا افراد باطل‏ گرا بر تو معلوم گردند.» 🔸. در دفاع از مكتب، آنچه كه بايد هميشه نصب‏ العين و محطّ بحث و نظر قرار گيرد فقط حقّ است نه پيروان آن و در هرجا كه بر پيروان، ايراد و اشكالى وارد آيد، به خاطر رعايت مصلحت از آن چشم نپوشيم و درنگذريم. 📝 حضرت آیة الله حاج سید محمد‌محسن حسینی طهرانی قدس الله سرّه 📚. ، ص 682 علیه السلام @maktabe_vahy 🔵..🔵..🔵..🔵
⭕️. انحصارگرائی !!! 🔹اشتباه ما این است که خودمان را بندۀ خدا می‌دانیم و دیگران را از عبودیت و بندگی خدا خارج می‌کنیم و آنها را آدم حساب نمی‌کنیم. 🔹می‌گوییم: «نماز و روزه و مسجد با ماست؛ دیگران از کجا آمده اند!» نه آقا! خیلی ها از ما جلوترند. همین هایی که در خیابان هستند از ما جلوترند. وقتِ استجابت دعا می‌بینیم که چه بسا خدا از یک عمامه به سر نمی‌پذیرد اما از مردم عادی می‌پذیرد. 🎙. حضرت آیة اللَه حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔊. ، سنه 1438، جلسه 15. @maktabe_vahy 🌸🌸🌸🌸
💠. گنهکار بی ادعا! 🔹خداوند با دل افراد کار دارد نه با ظاهر آنها، در دل چه خبر است و چه در افکار می گذرد؟ 🔹بعضی افراد اهل گناه هستند ولی دلشان پاک است. اسم خدایی که می آید گریه می کنند و می گویند: «خدا که می داند چقدر کار ما خراب است!» اینگونه افراد خیلی جلوتر هستند از افرادی که یک عمرِ نوح را بدون دستور و بدون رعایت موازین تزکیه و تربیت، و بدون ارشاد و دستگیری و هدایت تحت اشرافِ فرد خبیر و استاد کامل به عبادت گذرانده اند. 🔹چون اَقَلَّاً در دل این گناهکار، صفایی باقی مانده است، اما در طرف دیگر اصلاً هیچی باقی نمانده است! برای این گنهکاران هنوز راهی در دل آنها با پروردگار وجود دارد و قلب آنها هنوز برای پذیرش دستور آماده است. 🎙. حضرت آیة اللَه حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی، قدّس الله سرَّه 🔊.، جلسه 155 @maktabe_vahy 🌸..🌸..🌸..🌸
⁨💠. تحلیل رفتار، قبل از تذکّر استاد #ولایت #عقلانیت #استاد #اخلاق #مراقبه @maktabe_vahy 🌸🌸🌸🌸⁩
⭕. هميشه در طول تاريخ، نويسندگان و مورّخين بر اساس تخيّلات و براساس منافع و مصالحِ خود، حقايق را رقم می‏زدند. كم اتّفاق افتاده كه يك واقعه، آنچنان كه هست مطرح شود و يك شخصيّت، همان‏طور كه بوده است در معرضِ قضاوتِ افكار و وجدان‏ها قرار بگيرد. همه ‏اش قيچى می‌کردند؛ آنچه ‏را كه نمی‌بایست نمی‌گفتند، آنچه‏ را كه می‌بایست می‌گفتند. 🔹براى اينكه اين اسوه در ديدگاه مردم زيبا بنمايد، اين اسطوره در ديدگاه مردم به زيبانمايى و به جلوه ‏نمايى بپردازد. اگر قرار شود كه آن خصوصيّتِ ناقصه در كنار آن فضيلت، ذكر شود ديدگاهِ افراد نسبت به شخص تغيير می‌کند؛ ديگر كسى دنبال وی نمی‌رود‏، ديگر كسى حرف او را نمی‏شنود، ديگر آن ذهنيّتى كه بر اساس آن، بايد اطاعت كامل و اطاعت محض كرد به‏ وجود نمی‌آید. ناچاريم بدی‏ها را بپوشانيم و خوبی‏ها را در معرض قرار دهيم تا افكار را اغفال كنيم و حقايق را از ديدگان ببنديم، 🔺و اين خيانت است‏! 🎙. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔉. جلسه 96 @maktabe_vahy 🌸..🌸..🌸..🌸
💠به دنبال امام حقیقی باشیم نه امام توهمی و تخیّلی! 🔸ما بايد براى امام ‏شناسى و معرفت، به خصوصيات مراحل سير و سلوكِ امام برويم و با نهايت كنجكاوى، حقيقت و عقيده و صفات نفسيّه و افعال خارجيۀ وى را بسنجيم، و او را كَما كانَ و حَيثُ ما كانَ، اسوه و الگوى خود در جميع شئون قرار دهيم، 🔸 نه آنكه در تصوّر و خاطره ی خود امامى درست كنيم و سپس آن را تحميل بر امامِ موجود در خارج بنمائيم. آن دويّمى امام خارجى و واقعى نمى‏ باشد. امامى است "پندارى و تخيّلى و وَهْمى". 🔸آنگاه اگر از او تبعيت كنيم، از امام حقيقى پيروى نكرده ‏ايم، بلكه از امام تصوّرى خودمان، و در حقيقت از "خودمان" تبعيت نموده ‏ايم، و چه بسا عمرى را به "نام امامت و ولايت" سپرى نموده باشيم، و فى الواقع از "نفس خود" تجاوز ننموده و تبعيّت از غير آن نكرده باشيم. 🔸در اين صورت عمرى "نفس ‏پرست" بوده‏ ايم، نه خدا پرست، و نه پيرو و تابع امامى كه خداوند براى ارشاد و هدايت ما به ما نشان داده است. 📝. علامه طهرانی رضوان اللَه علیه. 📚امام شناسی، ج 15، ص 290. @maktabe_vahy 🌸..🌸..🌸..🌸
⁨🔹حرفِ درویشان بدُزدد مردِ دُون تا بخوانَد بر سلیمی زآن فسون/ کارِ مردان روشنیّ و گرمیَست کارِ دُونان حیله و بی شرمیَست رحمه الله @maktabe_vahy 🌸🌸🌸🌸⁩
🔶. از ما همه بیچارگی و عجز و نیاز است 🔹می‌گویند: (وقتی بعضی مسیرها را آسفالت می‌کردند برخی شرکت‌ها با پیمانکار قرار می‌گذاشتند یک لیوان آب را که در ماشین می‌گذارند، هنگام حرکت روی آن آسفالت، نباید آن لیوان حرکت کند!) این‌قدر باید جاده صاف و صیقلی باشد! 🔹خدا می‌گوید: «اینچنین جاده‌ای برای شما درست می‌کنم؛ صاف و صیقلی! اصلاً ماشین خودش سُر بخورد، نیاز به گاز دادن نداشته باشید، بروی جلو اصلاً نفهمی از کجا خوردی!! این مهم است، که ندانی از کجا خوردی!» امام زین العابدین علیه السلام در دعای خود می‌گویند: «ما هیچ هستیم، ما فقیریم، چیزی نداریم، خطاکاریم؛ خدایا خودت بیا و دست ما را بگیر و خودت علل و اسباب را آماده کن، خودت مُعدّات و شرایط را برای ما به وجود بیاور، ما دلمان می‌خواهد ولی جاهل هستیم، خطاکاریم، قدرت نداریم.» 🔹این برای این طرفِ قضیه، برای آن طرف هم به همین صورت است. یک وقت نیاییم به خدا بگوییم: من این کار را می‌کنم‌! مبادا اینچنین خطایی از ما سر بزند و بگوییم که: (ما می‌توانیم، ما قدرت داریم، ما اراده داریم، ما می‌رویم) اگر از این خطاها سر بزند خدا می‌گوید: «حال که می گویی خودم می توانم، پس این افسار را بر سر خودت انداختم، برو حالا ببینیم که تا کجا می‌روی!» 🎙. حضرت آیت اللَه حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی، قدّس الله سرّه 🔊. ، سنه 1435، جلسه 1 @maktabe_vahy 🌸..🌸..🌸..🌸
💠. مهمترین مسئله در سلوک و حرکت به سمت پروردگار ...⁉️ 🔸. كسى كه نگران مَآلش نيست سالك نيست! انسان بايد نگران باشد، اما ترس از نرسيدن، خلافِ سلوك است. سالك كه ترس نبايد داشته باشد! می‌رویم ان‏ شاءالله می‌رسیم، خدا اين رحمت و غفرانش را براى چه وقت گذاشته است؟ آیا اين‏قدر خدا را عاجز و ناتوان می‌دانیم؟! كه زورش نرسد [و فقط] يك نفر را به لقاء خودش برساند؛ چرا همه را نرساند؟ اين چه قانونى است كه حتماً بايد خدا بخواهد فقط يك نفر را برساند!!؟ 🔸. لذا مهمّترين مسئله‌ای كه بزرگان در ارتباط با سالک فرموده‌اند اين است كه رجاء و امید خودش را به خدا زياد كند؛ اين مسئله مهمّ است! که: «خدايا اگر قرار است ما را امتحان كنى، از این امتحانْ صحيح بيرون بياور! خدايا اگر قرار است ما را مورد آزمايش قرار بدهى ما را از اين آزمايش ناجح و موفق بيرون بياور! خدايا اگر قرار است كسى را عذاب كنى ما را در زمرۀ آن‏ها قرار مده!» 🔺اين‏ها چيست؟ اینها رجاء و امید است. 🎙. حضرت آیة الله حاج سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔉. ، جلسه 8 رمضان 1422 @maktabe_vahy 💎..💎..💎..💎
⁨🔹روی را پاک بشُو، عیب بر آیینه منه/ نقدِ خود را سِرِه کن، عیب ترازویْ مکن! #مولانا رحمه الله #عیب #معرفت_نفس #خودشناسی #اخلاق #تهذیب_نفس #غضب @maktabe_vahy 🌸.🌸.🌸.🌸⁩
🔶. خوش‌بینی و حُسنِ ظنِّ بی‌جا! 🔹حسن ظنِّ بى‏‌جا نسبت به یک شخص، يكى از بزرگترين آفتها برای سالك است. آفت بزرگي است و مانعِ او از وصول به بسيارى از درجات مى‌شود و مطالب بسیاری را از او سلب مى‏‌كند. انسان هميشه باید در حُسنِ ظنّش به افراد، جانب اعتدال را پيش بگيرد. 🔹همان طور كه پيغمبر اكرم صلی الله علیه و آله فرمودند: «اگر صلاح بر اهل زمانى غلبه كرد آنگاه سوء ظنّ به افراد، خلاف است و اگر فساد بر اهل زمانى غلبه كرد حُسن ظنّ به افراد، خلاف است.» ملاکی که این روایت ارائه می‌دهد این است که انسان بايد به درستی حسنِ ظنّ داشته باشد، نه به غلط. 🔹بعضى‌‏ها هميشه مى‏‌خواهند با همان فكر ابتدائى با افراد برخورد كنند و بعد از آن مبانى را بر اساس آن قرار دهند؛ يعنى نه تنها ارتباط با افراد و حُسنِ ظنّى كه نسبت به آنها دارند در محدودۀ خاصّى تمام نمى‏‌شود بلکه مبنای خویش را بر اين اساس قرار مى‏‌دهند و مطالبى را بار مى‏‌كنند و مسائلِ مهمّى را در اختيار او قرار مى‏‌دهند. اينجا ديگر مسأله، مسألۀ حسن ظنّ نيست، اينجا باختن است و اينجا ابطال عمر و ابطال حيات است. 🔺صحيح نيست كه انسان نسبت به هر قضيّه‌‏اى يك نوع‏ عمل كند. 🎙. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔉. جلسات شرح حديث عنوان بصرى مجلس ۴۱ @maktabe_vahy 🌸.🌸.🌸.🌸.🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁨💠. دیدگاه اولیای الهی در تبلیغ دین و تألیف کتاب 📼. حضرت آیت اللَه حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🎞.، جلسه 209، دقیقه 52:13. @maktabe_vahy
✅. یَومَ یَفِرُّ المَرءُ مِن أخیه و أُمِّه و أبیه و... [روزی که انسان از برادر و مادر و پدر خویش فرار می‌کند...] 🔸. آن چیزی كه هميشه با انسان است، آن چيست؟ آن فعل و عمل انسان است! در خواب، بيدارى، مرض، عروسى، عزا و در قبر هم با انسان است. همه می‌‌روند، خاك هم می‌‌ریزند، «و خداحافظِ شما و يك فاتحه هم بخوانيم!» ولى عمل می‌‌ماند! 🔸. پيغمبر می‌فرماید: «به فكر آن باش، و الّا بقيه می‌روند.» بالاخره گریه برای یک ماه است و ديگر تمام می‌شود و زمانه مسئله را كم‏ كم به نسيان می‌سپارد؛ مگر چقدر انسان ناراحتى می‌کند؟ حالا مادر و پدر و برادرش می‌میرند؛ يك هفته، دو هفته، يك ماه، يك سال، نه ديگر تا آخر عمر!! اما آن چیزی كه می‌ماند، همان عمل است كه آن می‌ماند، همان كارهايى است كه می‌ماند، همان رفتارى است كه می‌ماند، همان كردارى است كه می‌‌ماند. در روز قيامت هم با انسان محشور می‌‌شود. 🔸. دارم به رفقا عرض می‌‌کنم و با خودم حديثِ نفس می‌‌کنم: 💎. در روز قيامت كسى به دنبال ما نیست! نه پدر ما به دنبال ماست، نه مادر، نه خواهر، نه برادر، نه شوهر، نه زن؛ هيچ‏كس نيست! خودمان هستیم. 🎙. حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔉. ، 25 رجب 1433 @maktabe_vahy 💠.💠.💠.💠.💠
🔵. تمرین مواجهه با حق! 🔸مسئلۀ كيفيّت وقوف در برابر حقّ، مسئلۀ مهمى است. بارها بنده تذّكر داده‌ام تا مادامى كه ما اين مطلب را در وجود خود زنده نگه داريم شاداب در طريق هستيم و هر وقت احساس كرديم از مقابلۀ با حقّ می‌خواهیم فرار كنيم آن موقع به فكر بيفتيم كه چه بر سر ما دارد مى‏ آيد!؟ 🔸اين مطلب را بايد دائماً با خود تمرين كنيم. «تفكّرُ ساعةٍ خيرٌ مِن عبادةِ سبعين سنة؛ (یک ساعت تفکر از هفتاد سال عبادت بهتر است) يعنى هميشه انسان باید موقعيّت نفسانىِ خود را در قبال حقائق بررسى كند و ببيند كه چقدر می‌تواند در ارتباط با حقّ پذيرش داشته باشد. اگر چه واقع نشده باشد، ولی خودش را در آن واقعيّت قرار دهد و جاى ديگران بگذارد؛ و در عالم تخيّل، خودش را در يك واقعه قرار دهد. 🔺...چون تمام اين مسائل برگشتش به كيفيّتِ تصميم ‏گيرىِ نفس است. 🎙. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔉. جلسات شرح حديث عنوان بصرى مجلس 88 @maktabe_vahy 🌸.🌸.🌸.🌸.🌸
⁨🔸. راهِ خود شناسی #معرفت_نفس #خودشناسی #اخلاق #تهذیب_نفس @maktabe_vahy 💠.💠.💠.💠⁩
💠. جایگاه شخصیت....! 🔹*بزرگ‏ترين آفت بشر و مهم‏ترين آفت در سيروسلوك اين است كه شخصيت كسى انسان را اغفال كند.* هركس مرتبه ‏اى دارد؛ اگر مرا از اين مرتبه كه الآن در آن هستم بالاتر ببريد، خودتان مسئوليد؛ چنانچه شما نيز در مرتبه ‏اى هستيد كه من بايد وظيفه‏ ام را نسبت به همان مرتبه انجام دهم، و الّا مسئول هستم. چه ‏بسا ممكن است‏ من نسبت به كسى عملى را انجام دهم كه براى او نامناسب و غيرصحيح باشد؛ در اين‏صورت بايد خودِ او، راه حق را تشخيص دهد. 🔹البته انسان بايد از مشورت و صحبت و رفاقت با ديگران استفاده كند، اما اينكه تحت ‏تأثيرِ شخصيت كسى واقع شويم و مطالب خلاف او را صحيح جلوه دهيم، خود را گول زدن و فريب دادن است. بنابراين هر چيزى بايد به‏ جاى خود محفوظ باشد. 🔹انسان نبايد بدون جهت از كسى انتقاد كند و نبايد خلاف ديگرى را به ديدۀ حُسن بنگرد؛ هر دو غلط است! حمل به صحّت در جاى خود معنا دارد و صحيح است، ولى انسان نبايد خلاف را هم صحيح ببيند؛ زيرا خلاف، خلاف است و در اين مسئله ميانِ افراد هيچ تفاوتى نيست. 📝. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 📚. ، ج‏2، ص 41 @maktabe_vahy 🌸.🌸.🌸.🌸.🌸
💠. طالبِ فهم بودم ولی نمی‌خواستند! 🔸علّت مخالفت بسيارى از افراد در حوزه با بنده اين بود كه: 🔹من می‌خواستم فهم پيدا كنم ولى آنان نمی‌خواستند. من می‌خواستم از دائرۂ تقليد و متابعتِ طوطى‏ صفتانه خارج شوم و ديگران می‌خواستند ما همين‏ طور بمانيم. 🔹من مى‏ خواستم عقل خود را به كار اندازم و حقائق را با نعمت و فيضِ خدادادى درك كنم و سايرين را اين طرز عمل خوش نمی آمد. 🔹من مى ‏خواستم روى پاى خود بايستم و خودْ سرنوشت خويش را رقم بزنم و به آن‏چه يقين حاصل نموده ‏ام پايبند باشم؛ ولى بقيه می‌خواستند ساكت و خموش و نفهم و منحطّ باقى بمانم. 🔹من می‌خواستم به واسطۂ اطلاع و اشراف بر علومِ آل محمد، به خدا برسم و حقائق بر من منكشف گردد ولى ديگران می‌خواستند سر در لاكِ خويش فرو برم و به همين درس و بحثِ ظاهرى بپردازم و در مجالسِ لهو و لعِب و غيبت و گناه و غيره شركت كنم و به امورى كه باعث آبرو ريزى و باز شدن دستِ فريب و مكرِ مكّاران است نپردازم. 🔹من مى ‏خواستم با قدم گذاردن در سير و سلوكِ الهى و حشر و نشر با اولياء و صالحين، به سرمنزلِ عشق و يقين فائض شوم ولى آقايان به انحاءِ وسائل در ردع و منع و ايجاد موانع و توصيه به دورى گزيدنِ افراد از من و قطعِ ارتباط متمسّك می‌شوند. 🔺خلاصۂ كلام اين‏ كه من می‌خواستم آدم شوم و افراد نمی‌خواستند و مايل بودند ... بمانيم.🔺 📝. علامه طهرانی قدّس الله سرّه. 📚سالک آگاه، ص 18. @maktabe_vahy 🌸🍀🌸🍀
🔵. امام زمان حقیقی کجاست ⁉️ 💠. آن شخصى كه می‌خواهد امام زمان را در جمكران‏ پيدا كند، آن امام زمانِ خيالى است نه امام زمانِ حقيقى! 🔺. امام زمانِ حقيقى در منزل خودِ تو است؛ اسبابِ گناه را از منزلت بردار امام زمان پايش را می‌گذارد آن جا. اگر اسبابِ گناه را از منزل برنداشتى، امام زمان را در جمكران‏ هم پيدا نمی‌کنی❗️ آن‏چه را كه او می‌گوید انجام بده، او خود به دنبال تو خواهد آمد؛ نه تو به دنبال او! 💠. اين مطالبى كه عرض می‌کنم مطالب خودم نيست! امام زمان عليه السلام جداى از سنّتِ پروردگار كه كارى انجام نمی‌دهد، مسير امام زمان عليه السلام مسير دستگيرى و هدايت و ارشاد است. و اين قدر فضل الهى بزرگ است و رحمت الهى واسع است كه اگر بخواهيم راجع به اين قضيه صحبت كنيم ممكن است براى بعضى شبهه ايجاد شود. 🎙. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 📋. ، طهران، مجلس 21 (8 ذى القعده 1424) علیه السلام @maktabe_vahy 💎..💎..💎..💎
⁨🔹. یک سخن حکیمانه.... #حکمت #فهم #عقلانیت #عبادت @maktabe_vahy 🌸🌸🌸🌸⁩