eitaa logo
مکتب وحی
2.6هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
547 ویدیو
10 فایل
برای برقراری ارتباط با مدیر کانال بر روی لینک زیر کلیک فرمایید. @maktabevahy_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘نکات عجیب در ملاقات زید و پیامبر صلوات اللَه علیه 🔹حضرت آیت اللَه حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی حفظه اللَه. 🎞. شرح دعای ابوحمزه ثمالی، سنه 1435، جلسه پنجم، دقیقه 53:33. @maktabe_vahy
🔘داستانی از کیفیت برخورد رسول خدا با یک غلام سیاه🔘 🔸رسول اللَه صلّى اللَه عليه و آله در بازار مدينه مى گذشت. غلامى سياه را در بازار مى فروختند و او مى گفت: هر كس مرا بخرد بايد مرا در اوقات نماز مانع نشود، كه من پنج نماز در قفاى رسول به جماعت مى گذارم. مردى با اين شرط او را خريدارى نمود و او در پنج وقت با پيغمبر نماز جماعت مى خواند، و رسول صلّى اللَه عليه و آله و سلّم در همه وقت غلام را ملاقات مى كرد. 🔸روزى چند برآمد كه غلام را نديد؛ از خواجه اش حال او را پرسش نمود، خواجه گفت: يارسول اللَه، غلام تب كرده است. حضرت فرمود: بيا برويم و از او احوال پرسى و عيادت كنيم. 🔸روزى چند كه نيز برآمد، حضرت از خواجه احوال غلام را سؤال كردند؛ خواجه گفت: غلام در حال احتضار است. خود حضرت برخواست و به بالين غلام رفت، و ساعتى بعد غلام جان داد. رسول اكرم صلّى اللَه عليه و آله، خود تولّاى غسل و تكفين او و دفن او را نمودند. 🔸مهاجر و انصار از اين داستان بسيار غمگين شدند، كه ما خانمان خود را براى كمك پيغمبر صلّى اللَه عليه و آله رها كرده ايم و پيغمبر با هيچ يك از ما چنين عمل نكرد كه با غلام سياه كرد! انصار گفتند كه: ما به جان و مال مواسات كرديم، چرا غلام حبشى بر ما مزيت پيدا كرد؟! 🔸آيه آمد: «يا أيُّها النّاسُ إنّا خَلَقناكُم مِن ذَكَرٍ وَ أُنثى و جَعَلناكُم شُعوباً و قَبائِلَ لِتعارَفُوا إنَّ أكرَمَكُم عِندَ اللَهِ أتقاكُم إنَّ اللَه عَلِيمٌ خَبيرٌ»، اى مردم! ما شما را از يك مرد و زن آفريديم، و به دستجات و قبائل مختلف منقسم كرديم تا در اثر اين اختلاف شناخته شويد! تحقيقا گرامى ترين شما نزد خداوند كسى است كه تقوايش افزون باشد.» 📝. علاّمه طهرانی رضوان اللَه علیه 📚مطلع انوار، ج12، ص 511، به نقل از تفسیر ابوالفتوح رازی. @maktabe_vahy 🔘..🔘..🔘..🔘
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 من که ملول گشتمی از نفس فرشتگان 🔹آیت اللَه حاج سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی. 🎞. شرح دعای ابوحمزه ثمالی 1438، جلسه 15، دقیقه 31:24 @maktabe_vahy
🔘پیامبر اکرم بزرگترین و کاملترین نمونه کرامت نفس است🔘 🔸قاضی عیاض در کتاب «الشفاء» گوید: روایت شده مشرکین در جنگ احد، دندان رباعی حضرت را شکستند. پیشانی ایشان نیز شکسته شد. این مسئله خیلی بر اصحاب و یاران پیامبر گران آمد. گفتند: ای رسول خدا آنها را لعن و نفرین کنید! حضرت ختمی مرتبت پیامبر رحمت فرمودند: 🔺من برای نفرین و لعن برانگیخته نشدم بلکه برای "دعوت و رحمت" مبعوث شده ام.🔻 🔸 سپس حضرت روی به درگاه بی نیاز عرضه داشت: 🔺پروردگارا! قوم مرا هدایت کن! بدرستی که آنها جاهل و نادانند. (اللهم اهد قومی فانهم لایعلمون ).🔻 🔸قاضی عیاض در ادامه توضیح می دهد: در این کلام حضرت بنگرید که چگونه همه فضایل و درجات احسان و حسن خلق و کرامت نفسانی و نهایت صبر و حلم را در خود جمع کرده است. چون حضرت به "سکوت" اکتفا نکرد بلکه آنها را "بخشید" و برای آنها دلسوزی نمود و دعایشان کرد و در حقشان "شفاعت" نمود. و به پیشگاه الهی عرضه داشت: بار پرودگارا!آنها را بیامرز یا هدایت کن! (اللهم اغفر أو اهد). سپس با عبارت : (قومی: قوم من) شفقت و دلسوزی و رحمتش را ابراز کرد . باز به این اکتفا نکرد بلکه برای آنها "عذر آورد" که آنها جاهلند و نمی دانند.(فإنهم لایعلمون). 📝. علامه طهرانی رضوان اللَه علیه. 📚. امام شناسی، ج 13، ص 93. @maktabe_vahy 🔘.🔘.🔘.🔘
شهادت جانگداز فریادرس امت نبوی، پور علی مرتضی، حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام، بر جمیع آستان بوسان درگاه ولایتش تسلیت باد. #امام_رضا علیه السلام #والدین @maktabe_vahy
🔷 پسندم آنچه را جانان پسندد🔷 🔹 مرحوم حاج سید هاشم حداد رضوان اللَه علیه با داشتن سرمايه هاى معنوى الهى و متحقّق بودن به ولايت، كه هر گونه كارى حتّى كرامات عجيبه و غريبه از او ساخته است، در تمام مدّت عمر يكبار ديده نشد كه از آن طريق ارتزاق كند و يا رفع حاجت بنمايد؛ 🔺و مي فرمود: خدا دوست دارد بنده اش تسليم باشد و او براى بنده خود اختيار كند، نه آنكه بنده چيزى را اختيار كند. اختيار بنده مطلوب نيست؛ و خواست او گرچه برآورده شود و مى شود، خلاف روش محبّت و عبوديّت است. خدا دوست دارد بنده اش بنده شود، يعنى از اراده و اختيار بيرون شود.🔻 🔹به شاگردان خود توصيه مى نمودند: دنبال كشف و كرامات نرويد! اين طلب ها سالك را از خدا دور مي كند گرچه مطلوبش حاصل شود. كرامت و كشفى كه خدا پيش آورد ممدوح است نه آن را كه بنده دنبال كند. 📝. علامه طهرانی رضوان اللَه علیه. 📚. ، ص 556. @maktabe_vahy 🔘..🔘..🔘..🔘
🔹محبت به مردم ... #مردم_دوستی #عقل #امیرالمؤمنین علیه السلام @maktabe_vahy 💠.💠.💠.💠
🔶«علم نور است» یعنی چه؟🔶 🔸برخی در پروراندن مطالب حذاقت خاصی دارند؛ مثلاً اگر راجع‌ به موضوع عدالت یا نفاق دو ساعت هم صحبت کنند، آن‌ قدر از امثله و حکایات زیبا بدون یک بار تکرار و اشتباه، مطلب بیان می‌ کنند که انسان اصلاً خسته نمی‌ شود. 🔸ــ می‌گویند اگر شخصی یک جمله را در یک ساعت دو بار تکرار نکند، بسیار بلیغ است ــ اما مسئلۀ بلاغت و کیفیت عالی ایراد مطالب، هیچ ارتباطی با دل پاک و صاف و نورانی داشتن ندارد. 🔸... اما در مقابل این عده، افرادی هستند که چنین قدرتی ندارند ولی قلب آنها مانند چراغِ روشن درخشندگی دارد و می‌ توانند حق را از باطل تشخیص دهند، و این همان مراد از «العِلمُ نورٌ» در کلام امام صادق علیه السّلام است. 📝. آیة اللَه سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی. 📚. ، ج 3، ص 31. @maktabe_vahy 🔘..🔘..🔘..🔘
🔷چرا کسی حق ساختن دعای جدیدی ندارد؟🔷 🔹. عبدالرحیم قصیر گوید: دَخَلتُ علیٰ أبی عبدِ اللَه، فقُلتُ: جُعِلتُ فِداکَ، إنّی اختَرَعتُ دعاءً، فقال: «دَعنی مِن اختراعِکَ... .» «خدمت امام صادق علیه السّلام رسیدم و عرض کردم: فدایت شوم، من دعایی از پیش خود اختراع کرده‌ ام. حضرت فرمودند: «مرا با اختراع تو چه‌کار؟! (اختراعت برای خودت باشد)... .» 🔹حضرت در این فرمایش می‌ خواهند به او بفهمانند: تو خیال مکن که دعا عبارت از گزینش و چیدن یک سری الفاظ و عبارات موزون و هم‌ سجع و هم‌ قافیه در کنار هم است، 🔹بلکه مفهوم دعا، اتصال روح و سرّ بنده با ذات اقدس حق است که بنده به‌ واسطۀ این اتصال، نفس حقایق و معانی ملکوتی را از مبدأ اعلی تلقّی و اخذ نموده، سپس آنها را در مقام عبودیت و ذلت به‌ سوی ذات اقدس حق صعود و عروج می‌ دهد، 🔹نه اینکه از پیش خود ابداع و اختراع نماید و آنگاه به پیشگاه عظمت الهی عرضه بدارد. حال امام علیه السّلام می‌ خواهند به او بفرمایند: آیا تو به این مرتبت رسیده‌ ای که می‌ خواهی از پیش خود دعا اختراع نمایی؟! 📝. آیة اللَه سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی. 📚. ، ص 20. @maktabe_vahy 🔘..🔘..🔘..🔘
🔹نشانه حقیقت اخلاص... #اخلاص #تکبر #عبودیت @maktabe_vahy 💠.💠.💠.💠
🔶فقهِ خوب، فقهِ بد🔶 🔸فقه واقعی که راه انسان را باز و روشن می‌ کند و فکر او را از تحجّر درمی‌ آورد، با حکمت و امثال‌ ذلک تفاوتی ندارد و همه در یک راستا هستند. 🔸... فقهی که بزرگان به ما فرموده‌ اند، فهم را باز می‌ کند؛ نه اینکه با عامی و نفهم شمردن مخاطب، فهم او را ببندد. تا حدی که مکلّف می‌ فهمد باید به او فهماند؛ ما از چه چیز می‌ ترسیم و نگرانیم؟ آیا از اینکه مشتمان باز شود و مطلب مختفی افشا گردد هراس داریم؟! 🔸این شیوه سابقاً وجود نداشته است و بعدها کم‌ کم ایجاد شد و مشخص است که برای چه به‌ وجود آمد! فقهی که دور مجتهد و فقیه را ببندد و او را در محدوده‌ ای قرار دهد که حسابش از حساب مردم جدا شود و بین او و مکلف مرزی به‌ وجود آورد فقه نیست، بلکه نوعی صنعت و فن است. 📝. آیة اللَه سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی. 📚. ، ص 45 و 47. @maktabe_vahy 🔘..🔘..🔘..🔘
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠. شرط اساسی در ورود به عالم سلوک و عرفان چیست؟ 📼. آیة اللَه حاج سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی 🎞.، سنه 1435،جلسه 6، دقیقه 11:14. @maktabe_vahy
▪️شهادت جانگداز یازدهمین خورشید آسمان امامت و ولایت، حضرت امام حسن عسکری علیه السلام بر جمیع پیروان راستین هدایت تسلیت باد. #امام_حسن_عسکری علیه السلام #عقل @maktabe_vahy 🔘.🔘.🔘.🔘
🔘. روایتی از امام حسن عسکری علیه السلام در "مذمّت تقلید کورکورانه" 1️⃣ بخش اول 🔶. امام حسن عسکری در روایتی طولانی مطالب نفیسی در رابطه با اوصاف علما بیان می دارند که خلاصه آن بدین شرح است: 🔸گروهی از مردم یهود بودند که نمی توانستند حق را از باطل؛ کتاب محرَّف را از اصلی؛ دروغ را از راست؛ خُدعه را از صداقت تشخیص دهند. هر چه علمای آنها به خدا نسبت می دادند حتی اگر دروغ و جعلی باشد، کورکورانه می پذیرفتند. پس وای بر این علمای فریبکار! 🔹از طرفی این مردم به خاطر این تقلید کورکورانه، در قرآن مورد توبیخ خداوند قرار گرفتند. اگر چه به راه حق آگاه نبودند ولی به "صفات علمای خویش" آگاه بودند و چون علمای سوءِ خود را می شناختند و از ویژیگی های آنها ــ مثل حرام خواری و دریافت رشوه و تنافیِ رفتارهایشان با مبانی الهی ... ــ خبر داشتند مورد توبیخ قرار گرفتند. 🔹عوام امّت ما نیز اگر از فقهای خویش، فسقِ ظاهر و دنیاطلبی و مانند آن دیدند اگر از آنها تقلید کنند مانند همان عوام یهود هستند که کورکورانه از علمای خود تقلید کردند و مستحقّ همان توبیخی هستند که خداوند عوام یهود را مورد خطاب قرار داد. 🔸اما علما و فقهایی که "حافظ نفس خویش بوده و از دین حراست می کنند و با نفس خویش مخالفت می ورزند و مطیع حق هستند"، تقلید از آنها بر عوامّ امّت ما لازم وضروری است. 🔺ولی اگر از فقیهی فعلِ قبیح، امرِ حرام، دنیاپرستی، ریاست طلبی و فروغلطیدن در شهوات و مادیّات مشاهده کردند نباید از آنها تقلید کنند و حرفشان را بپذیرند و به آنها اعتماد و تکیه کنند. 🔻 🔴. جهت اطلاع بیشتر پیرامون مفاد این روایت رجوع شود به «اسرار ملکوت، ج 1، ص 67». @maktabe_vahy 🔘.🔘.🔘.🔘.
مکتب وحی
🔘. روایتی از امام حسن عسکری علیه السلام در "مذمّت تقلید کورکورانه" 1️⃣ بخش اول 🔶. امام حسن عسکری د
🔘. روایتی از امام حسن عسکری علیه السلام در "مذمت تقلید کورکورانه" 2️⃣ بخش دوم 🔶زمانه حق و باطل را با هم در آمیخته: 🔹گروهی از فاسقان از روی جهالت از ما فرا می گیرند و طبق سلیقۀ خویش تحریف می کنند. 🔹گروهی آگاهانه از روی عِناد بر ما دروغ می بندند تا به متاع دنیا برسند. 🔹گروه سوم دشمنان منافق صفت و رذالت پیشه ای هستند که مخالفتِ صریح از خود نشان نمی دهند اما مکّارانه برخی علوم ما را فرا می گیرند و با آن، شیعیان ضعیف ما را به سمت خود جذب می کنند و به آن اندوخته ها مغرضانه، مطالب دروغ اضافه می کنند و با این مجموعه های فریب و نیرنگ، ادعای ارشاد و هدایت می نمایند. "ضرر اینها نسبت به شیعیان ما از ضرر و خطرِ لشکر یزید بر حسین بن علی علیه السلام بسیار بیشتر و مفسده انگیز تر است". 🔸ولی چنانچه فردی از عوام ما که نیّتش صادق و بر دین حنیف پایدار باشد، خداوند او را در دست این علمای خائن و منافق رها نمی کند بلکه مؤمنی را جهت نجات و رستگاری او بر می انگیزاند تا او را هدایت کند. 🔺باید بدانیم بهترینِ خلق علما هستند اگر صالح و پارسا باشند. و بدترین خلق نیز علما هستند اگر فاسد و ناصواب باشند.🔻 🔴. جهت اطلاع بیشتر پیرامون مفاد این روایت رجوع شود به «اسرار ملکوت، ج 1، ص 67». @maktabe_vahy 🔘.🔘.🔘.🔘.
حقیقت_تبری،_جدایی_از_مسیر_دشمنان .mp3
1.38M
💠حقیقت تبری،جدایی از مسیر دشمنان حق در باطن است.💠 🔊حضرت آیت الله سید محمد محسن حسینی طهرانی حفظه اللَه 🔊شرح دعای ابوحمزه ، سال 1423 جلسه 16، دقیقه 19:16 🌕🌕🌕🌕 @maktabe_vahy
🔷 حقیقت دوستی و دشمنی نسبت به ولایت!🔷 🔹یک روز رسول خدا صلی اللَه علیه و آله و سلم نشسته بودند که شخصی آمد و از کنار حضرت گذشت و گفت: «یا رسول اللَه چقدر شما زیبایی! من به زیبایی تو ندیده‌ ام! انسان از دیدن تو سیر نمی‌ شود! هیچ وقت انسان از دیدن تو دل سرد نمی‌ شود!» حضرت فرمودند: «راست می‌ گویی، همینطور است!» 🔹پس از مدتی شخص دیگری آمد و گفت: «یا رسول اللَه چرا اینقدر شما زشتی! چرا اینقدر بدقیافه هستی! قبض و کریه هستی!» حضرت فرمودند: «راست می‌ گویی، درست است، همینطور است!» 🔹شخصی در آنجا بود؛ از حضرت سؤال کرد: «دلیل این دو جواب متفاوت چه بود؟!» 🔹حضرت فرمود: 🔺هر دو راست می‌ گویند؛ من آینه هستم و آینه فقط چهرۀ رائی را می‌ نمایاند؛ اوّلی آمد خودش را در من دید و چون نفسش پاک بود، پاک دید؛ خودش را در من دید و زیبا دید. آن دیگری نیز چون نفس خبیثی داشت و نفسش مکدَّر بود، وقتی چشمش به من افتاد خودش را دید؛ چون من صاف هستم همان نفسِ او را، به او برگرداندنم لذا او مرا کریه دید و راست هم می گفت!🔻 🎙. آیة اللَه سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی. 🗒. متن جلسات پرسش و پاسخ، جلسه 9. @maktabe_vahy 🌺.🌺.🌺.🌺
مکتب وحی
🔷 حقیقت دوستی و دشمنی نسبت به ولایت!🔷 🔹یک روز رسول خدا صلی اللَه علیه و آله و سلم نشسته بودند که شخ
⭕️. توضیحی در مورد "حقیقت دوستی و دشمنی نسبت به ولایت" 🔸آن دو نفر نیامدند خلاف آنچه را که دیدند بگویند؛ هر دو دیده‌ اند و واقعاً هم دیده‌ اند! ولی صحبت در این است که: کدام یک از این دو دیدن با واقع منطبق است؟ 🔸شیطان می‌ آید از همین راه وارد می‌ شود؛ یعنی می‌ آید و صورت‌ ها را در انسان تغییر می‌ دهد و وضعیت انسان را از یک مرتبه به مرحلۀ ‌دیگر برمی‌ گرداند. آن‌ وقت این مسکین نیز که نمی‌ تواند تشخیص بدهد، خیال می‌ کند آنچه را که دیده حق است و واقعیت است! اینجا است که ما نیاز به ملاک داریم، نیاز به مبنا داریم، نیاز به این داریم که این مسئله‌ ای که مشاهده شده است، مورد ارزیابی قرار بگیرد. 🔸بارها و بارها شده که من خدمت رفقا و دوستان عرض کردم: به هر [مکاشفه و] صورتی که می‌ بینید نمی‌ توانید عمل کنید و به هر چیزی که مشاهده می‌ کنید نمی‌ توانید استدلال و احتجاج کنید؛ لعلّ اینکه آن صورتی که مشاهده شده است، صورت رحمانی نبوده است! 🎙. آیة اللَه سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی. 🗒. متن جلسات پرسش و پاسخ، جلسه 9. @maktabe_vahy 🌺.🌺.🌺.🌺
🔹در ریاضت، نفسِ بد را گوشْ مال/ تا نیندازد ترا اندر وَبال #عطار رحمه الله #هوای_نفس #سلوک #حق @maktabe_vahy 🌸..🌸..🌸..🌸
🔷چرا امام صادق فرمود: علم نور است؟🔷 🔹کسی‌ که آن نور باطن را ندارد زندگیِ او جهت نمی‌ یابد، و لذا بسیاری از اهل علوم متداول، در مسائل حساس و حیاتیِ زندگی خود دچار نوسانات، تزلزل‌ها و انحرافاتی شدند و از مسیر حقی که سرنوشت‌ ساز است، کناره گرفتند. 🔹خدا نکند که این افراد بخواهند بر‌اساس منویّات و مشتهیّات نفسانیِ خود حرکتی را پیش بگیرند که در آن‌ موقع از این ابزارِ علوم ظاهری برای توجیه مرامِ خود کمک می‌ گیرند و ممکن است دنیایی را به فساد بکشانند؛ 🔺و لذا امام صادق علیه السّلام به عنوان بصری می‌ فرماید: إنّما هُوَ نورٌ یَقَعُ فی قلبِ مَن یریدُ اللَه تعالی أنْ یَهدِیَه؛ خداوند نور علم را در قلب هرکسی که می‌ خواهد او را هدایت کند قرار می‌ دهد.🔺 📝. آیة اللَه سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی. 📚. ، ج 3، ص 28. @maktabe_vahy 🌸..🌸..🌸..🌸
💠 تو بگشا چشم عبرت گیرِ خود/ سازْ عبرت رهنمایِ سیر خود @maktabe_vahy 🌺.🌺.🌺.🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️. شیطان چگونه انسان را فریب می دهد؟ 📼. آیة اللَه حاج سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی 🎞.، سنه 1435،جلسه 6، دقیقه 03:30. @maktabe_vahy
⁉️. مرتبه ای ما ورای تصور و فهم 🔹بعضی‌ [اولیای الهی] در این دنیا زندگی می‌ کنند تا دیگران از بودنشان نفع ببرند و اصلاً به اینکه خدا می‌‌ خواهد به آنها چیزی بدهد یا ندهد کاری ندارند. 🔹 یک سال به دکتر مراجعه می ‌کند، زیر تیغ جراحی می‌ رود، هزار درد و گرفتاری را تحمل می‌ کند، در بستر استخوان‌ درد و کمردرد و دیسک و هزار درد دیگر می‌افتد، فقط برای اینکه یک سال بیشتر زنده بماند و دیگران از این سفره بیشتر استفاده کنند! در این دنیا می‌ ماند و به‌ اندازه‌ ای درد را برای خود می‌ خرد که خدا به او عطوفت و رحمت می‌ کند و او را می‌ برد تا دیگر بیش از این درد نکشد! 🔹به‌راستی اینان در چه مرتبه‌ای قرار دارند؟! 📝. آیة اللَه سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی. 📚. ، ص 62. @maktabe_vahy 🌸.🌸.🌸.🌸
🔹حضور انتشارات مکتب وحی در بیستمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد مقدس 🔹سالن فردوسی، غرفه 136، انتشارات مکتب وحی @maktabe_vahy
💠دین، نسیم روح بخش است، نه گرد و غبار نَفَس گیر💠 🔹حضرت آیت الحق حاج سید هاشم حداد رحمه اللَه در مورد سفر حج خویش نقل کردند: يك شب در مسجد الخَيف ديدم آقاى حاج سيّد احمد زنجانى با همراهان نشسته و سخت از وضع طهارت و نجاست حجّاج و مَعابر بسیار ناراحت و متغیّر است. 🔹من به او پرخاش كردم و گفتم: ...آقا جان من! شما چرا دين خدا را عوض مى كنيد؟! چرا شريعت را وارد پيچ و خم مى نمائيد؟! چرا مردم را از خدا مى بُريد و به اعمالشان سوق می دهيد؟! مگر دين رسول اللَه دين آسان و راحت نيست؟! مگر نفرمود: 🔺بعِثتُ عَلى شَرِيعَةٍ سَمحَةٍ سَهلَةٍ. «من بر شريعت بدون گير و بند، و شريعت قابل إغماض و گذشت، و شريعت آسان مبعوث شده ام.»؟!🔻 🔹مگر رسول خدا و أئمّه نفرموده اند: هر چيز، به هر شكل و صورت و در هر زمان و مكان طاهر است، مگر آن وقت كه علمِ يقينى به نجاست آن پيدا كنى؟! شما مطلب را واژگون نموده ايد و می گوئيد: همه چيزها نجس است تا ما علم يقينى به طهارت آن پيدا كنيم! 🔹چرا دست از سر مردم بر نمي داريد؟! چرا مردم را با «پيغمبرشان» و با «دين سهل و سَمْحه و آسانشان» رها نمى كنيد؟! چرا راه توجّه و انقطاع به خدا را مى بنديد؟! چرا بر روى بابِ مفتوح، قفل می زنيد؟! 🔹همه مردم حجّ مى كنند، بايد از ابتدا تا انتها توجّهشان به خدا باشد. غير از خدا نبينند و نشنوند، و ذهنشان يك لحظه از خدا منقطع نگردد. اعمال و رفتار را نبايد به نظر استقلالى نظر كرد. در تمام اين اعمال بايد منظور خدا باشد، نه عمل. بايد فكر و انديشه به خدا باشد نه به صحّت و بطلان عمل. اين همان مجوسيّت مَحضه است كه خداوندِ واحد را پنهان نموده و دو خداى «عمل خوب» و «عمل بد» را بجاى آن نشانده است. 🔹اين مردمِ بدبخت را شما از ابتدا تا انتهای حجّ از خدا جدا مى كنيد! از وقت احرام در تشويش مى اندازيد كه مبادا ترشّحى به بدنم، به احرامم برسد. مبادا شانه ام از خانه منحرف شود. مبادا نمازم باطل باشد. مبادا طواف نِساءَم باطل آيد و تا آخر عمر، زن بر خانه ام حرام باشد. هيچ يك از اينها در شريعت نيامده است. همين نماز معمولى كه خود مردم می خوانند درست است. طوافشان درست است. شما آنها را باطل مى كنيد و مُهر بطلان به آنها مى زنيد! 🔹...اصل اوّلى ما در قرآن كريم «و تَبَتَّل إلَيهِ تَبتِيلًا»است. (يعنى يكسره از همه ببُر و به خداوند روى آور). 📝. علامه طهرانی قدّس سرّه. 📚. روح مجرد، ص 142 الی 146؛ با تلخیص @maktabe_vahy 🌼.🌼.🌼.🌼.