eitaa logo
مکتب‌خانه
240 دنبال‌کننده
217 عکس
127 ویدیو
17 فایل
پیامبر اعظم -صلی‌الله‌علیه‌و‌آله- زکاتِ دانش، نشر آن است‌. جواهراتی مکتوم از لابلای گفتارها و نوشتارها گاهی هم بدلیجاتی از جنس خود‌نوشت! علی‌رضا ملااحمدی طلبه‌ی سطح چهار حوزه دانشجوی دکتری فلسفه تطبیقی. ارتباط مستقیم: @Molla_ahmadi
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از سُلَّمْ | کـاوه
♦️ آیندۀ مقاومت در گرو همدلی ایمانی 🌐 IR شناسۀ کـاوه W وبـگـاه سُـلَّـم 🔹 حدود ده روز درگیر طرح و برنامه‌ای ویژه تحت عنوان «مقاومت آینده» (ناظر بر آیندۀ گفتمان و میدان جبهۀ جهانی مقاومت) در قم، تهران و مشهد بودم... اگر بخواهم آخرش را اول بگویم باید عرض بکنم که: همدلی ایمانی اصلی‌ترین عامل منجر شدن هم‌اندیشی‌های گفتمانی به هم‌افزایی میدانی است. 🔸 مرحله و گام نخست این طرح و برنامۀ خلاقانه و پربرکت که با همت حجت الاسلام دکتر احمد رهدار و همچنین عنایت و اهتمام اساتید ارجمندی با تخصص‌های متنوع اما دغدغه‌ای مشترک دایر شد. إن‌شاءالله خروجی این هم‌اندیشی در آینده‌ای نزدیک در قالب کتاب و مقالات علمی منتشر خواهد شد... 🔹 در این هم‌اندیشی هر استادی از منظر تخصصی خود با تنظیم مقاله و ارائۀ اجمالی ایدۀ مرکزی آن توصیف و تجویزیات خود را ناظر بر مسائل، ظرفیت‌ها و چالش‌های مختلف آیندۀ مقاومت بیان می‌کرد و سایر اساتید نیز با ارائۀ اجمالی نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود در جهت ارتقای آن مشارکت می‌کردند. 🔸 یکی از ویژگی‌های مثبت این سلسله نشست هم‌اندیشانه این بود که علی‌رغم تنوع تخصص‌ها و رویکردها هرچقدر که استمرار می‌یافت نه تنها منجر به هم‌فرسایی نمی‌شد بلکه موجب همدلی و هم‌افزایی نظری نیز می‌گشت. إن‌شاءالله این هم‌اندیشی و همدلی منجر به هم‌افزایی در میدان نیز بگردد. 🔺 امیدوارم تا انتشار رسمی مکتوبات، گزیده‌هایی از این سلسله نشست هم‌اندیشی به صورت صوتی-تصویری در اختیار رسانه‌ها و مخاطبین قرار بگیرد... 👤 حسین کاوه ✍️ #️⃣ 🆔 @SOLLAM 👈 عضو شوید ✌️
هدایت شده از ماهنامۀ سوره
‌شمارهٔ هفدهم‌وهجدهم ماهنامهٔ سوره منتشر شد و از امروز، از کیوسک‌های مطبوعاتی سراسر کشور قابل تهیه است. ‌ با آثار و گفتارهایی از؛ حمید دباشی، محمدباقر خرمشاد، محمدکاظم کاظمی، حمید حسام، وهب رامزی، علی‌رضا ملااحمدی، حمزه وطن‌فدا، سجاد مهرگان، علی‌رضا سمیعی، سحر دانشور، فردین آریش، سارا عاقلی، فاطمه رومنا، محمدجواد نجفی و زینب شوندی ‌ ➕ سخنرانی شهید سید هاشم صفی‌الدین ‌ ‌ 🆔 @Sourehmagazine
مکتب‌خانه
‌شمارهٔ هفدهم‌وهجدهم ماهنامهٔ سوره منتشر شد و از امروز، از کیوسک‌های مطبوعاتی سراسر کشور قابل تهیه ا
در این مقاله، ضمن تلاشی ستودنی سعی کردم مقاله‌ای ۱۲۰۰۰ کلمه‌ای را با مشقت فراوان در ۳۵۰۰ کلمه خلاصه کنم و با ادبیات ژورنالیستی بازنویسی کنم. اینکه چه مقدار موفق بودم را خواننده باید قضاوت کند... @Maktabkhaaneh
هدایت شده از «مطالعات جهان عرب»
«هر که می‌خواهد حلبش سقوط نکند» 🔸روزی که راشد الغنوشی بعد از فرار بن علی به عنوان قهرمان ملی وارد تونس شد،فکر نمی‌کرد یک دهه بعد دچار چنان زندانی شود که کسی حتی سراغش را هم نگیرد. مهم‌ترین داشته راشدِ آن روز و نداشته امروزش، پشتوانه«جامعه» بود. 🔹 آنچه محمد مرسی را بعد تحولات مصر هر چند با تزلزل به اریکه قدرت رساند و کمتر از یک سال حاضر نشد برای ماندنش هزینه دهد نیز«جامعه»بود. 🔸 بالعکس، آنچه بعد چهل هزار شهید، همچنان غزه را استوار نگه داشته،«جامعه» ای است که ایده مقاومتش را به قیمت جان پذیرفته یا مهم‌ترین عاملی که از دل آوارهای جنوب و ضاحیه، غنچه حزب الله را شکوفا و به آینده امیدوارتر می‌کند؛چیزی جز؛«جامعه» مقاوم جنوب نخواهد بود. 🔹در پس همه عوامل منطقه ای و بین المللی که در سقوط حلب سهم زیادی داشتند؛ این سرعتِ فروپاشی باز نشان داد هر نظامی در جهان عرب تکیه گاهش در نهاد «جامعه» متزلزل شود، حلبش سقوط خواهد کرد عاجل ام آجل 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
⁉️ آیا جریان «فُطرُس ملَک» واقعیت دارد؟ آیت‌الله جوادی آملی (سایه‌اش مستدام) 🔹 ملائكةالله دارای درجاتی هستند. يک عدّه حاملان عرش‌ الهی‌اند. مثل حضرت جبرئيل که بر قلب مطهّر پيغمبر-صلّی‌الله عليه‌وآله- نازل می‌شد كه «نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِينُ *عَلَی قَلْبِك». 🔹 بعد از آنها ملائكه‌ی ميانی هستند؛ بعد از آنها ملائكه‌ی درجه سوم هستند؛ بعد از آنها ملائكه‌ی درجه چهارم و پنجم و ششم تا برسد به «ملائكةالأرض». در بيانات نوراني امام سجاد علیه‌السلام هست كه فرمود «هر قطره بارانی كه می‌آيد، فرشته‌ای آن را همراهی می‌كند» اين مَلَک ديگر يك فرشته‌ی حاملِ عرش كه نيست. ملَکی نیست که در آن درجات بالای از قرب الهی باشد. 🔹 در آن زيارت سوم شعبان سيّدالشهداء (سلام‌الله‌عليه) هم عنوان «فرشته» نيامده؛ سخن از «فطرس» است. 🔹 ولی بالأخره اگر هم روايت صحیح‌السند و صحیح‌الدلالتی یافت شود مبنی بر این‌كه مَلَكی معصيت كرده، اين مَلك قطعاً جزء ملائكه‌ی بهشت و ملائكه‌ی خازن جهنم نيست كه «لاَ يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ» که امکان ندارد معصیت خدا را مرتکب شوند. جزء ملائكه‌ای نيست كه «عِبَادٌ مُّكْرَمُونَ * لاَ يَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَهُم بِأَمْرِهِ يَعْمَلُونَ» که إلاولابدّ هرآنچه حق‌تعالی امر می‌کند را بدون کم‌وزیاد امتثال می‌کنند. اینها ملائكة الأرض، ملائكة‌الهواء، ملائكةالبحر، ملائكةالبرّ هستند که در آن درجۀ از قرب‌الهی نیستند و فرض قصور در اوامر الهی درباره‌شان ممکن است؛ و إلی‌ماشاءالله کثیرند: «مَا يَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّكَ إِلَّا هُوَ...» 📝 درس تفسیر به تاریخ ۹۱.۹.۲۱ @Maktabkhaaneh
هدایت شده از نردبان فقاهت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
(3) ✔️ ناز کردن برای خدا در مناجات شعبانیه در کلام آیت‌الله جوادی آملی @Nardebane_feghahat
📢 | نشست تحلیل بیانات (۲۶) 🔰موضوع: تحلیل بیانات رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) در دیدار جمعی از فرماندهان نیروی هوایی ارتش در تاریخ ۱۹ بهمن ۱۴۰۳ ✅ استاد: حجت الاسلام و المسلمین علیرضا ملااحمدی 🗓 زمان: یکشنبه ۲۱ بهمن ماه ساعت ۱۶:۳۰ 🏢 مکان: مجتمع نور، پاتوق اندیشه 🔴 ویژه خواهران 📱 @qom_khamenei_ir
5.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍃 هجرت؛ شرط شهادت 🎙 شهیدِ حکیم حاج‌قاسم سلیمانی «وَمَن يُهَاجِرْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يَجِدْ فِي الْأَرْضِ مُرَاغَمًا كَثِيرًا وَسَعَةً وَمَن يَخْرُجْ مِن بَيْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا» (سوره النساء، آیه ۱۰۰) @Maktabkhaaneh
🔰 در نقد اسلامِ مخدّر! 🔹 این فهم از اسلام -که بسیار هم رایج است و اختصاص به علامه طهرانی (ره) ندارد- یک وجه صحیح دارد و یک وجهِ به‌غایت غلط و مخدّر: 🔻 وجه صحیحش اینست که خداوند خود حافظ دینش هست و برنامه‌ای مشخص برای پیش‌بردن دینش دارد که از اختیار ما آدمیان خارج است. 🔻 اما وجه غلطش آنجاست که نتیجه میگیریم که ما قرار نیست مسئولیتی در تحقق نقشه‌ی الهی برای حفظ دین را به دوش بکشیم. ما مسئول حفظ دین نیستیم و دین الهی نیازی ندارد (لذا حق نداریم) برای خودمان مأموریت و مسئولیتی در این زمینه تعریف کنیم. 🔸 همین نتیجه‌گیری غلط باعث کناره‌گیری از مسئولیت‌های کلان اجتماعی و تمدّنی می‌شود و بالتبع بازگذاشتن عرصه برای تاختن پرقدرتِ اصحاب جبهه‌ی باطل. 🔹 مضافاً براینکه اراده‌ی تشریعیِ الهی که همان "دین" است، اساساً اهمّیتش به اینست که مجرای تحققی جز اراده‌های انسانی ندارد و لذا اصلاً معنای ایمان اینست که انسان مسئولیت حفظ دین را بر دوش خود حس کند و به لوازمش متعهّد باشد. ▪️احتمالاً اگر این وجه غلط را به‌عنوان نتیجه‌ی وجه درست به علمای بزرگ همچون علامه طهرانی (ره) بگوییم، با قاطعیت این انگاره را ردّ میکنند و به آن ملتزم نیستند. اما بالاخره در سطح عموم مسلمین این انگاره ناخواسته استنتاج میشود... 🖌 ملااحمدی @Maktabkhaaneh
هدایت شده از فکرت
💠 مأموریت تاریخیِ انقلاب اسلامی در تحقق «قیام قائم» 🖌 علیرضا ملااحمدی به تحریریه فکرت ارسال کرد: ✅با انقلاب اسلامی، عالَمیّتِ عالَم ارتقا پیدا می‌کند و جهان انسانی در مرتبه وجودیِ برتری قرار می‌گیرد و یک گام در قوس صعود به جلو می‌روَد. انقلاب اسلامی در سطح تمدّنی این مأموریت بزرگ تاریخی را بر دوش دارد. 🔰 برای فهم درستِ نسبت انقلاب اسلامی با مسأله «انتظار فرج»، باید این سؤال را پاسخ دهیم که؛ چه چیزی باعث شده غیبت امام عصر (عج) تا امروز ادامه یابد و این امر تا چه زمان قرار است طول بکشد؟ 🔹 پاسخ باید حاوی وظیفه عملی برای ما باشد چرا که در معروف‌ترین حدیثی که درباره دوران غیبت می‌شناسیم، «انتظار فرج» اساساً بر «عمل» عنوان شده است (أفضل الأعمالِ إنتظارُ الفَرَج). 🔻 خواجه نصیرالدین طوسی، متکلّم بزرگ شیعه، تمام فلسفه غیبت را در این جمله خلاصه کرده: «وُجُودُهُ لُطْفٌ وَ تَصَرُّفُهُ لُطْفٌ آخَرُ وَ عَدَمُهُ مِنّا» وجود امام عصر در عالَم دنیا، لطفی از سوی خداوند و تصرّف او در امور عالَم هم لطفی دیگر است؛ اما اینکه در حال حاضر غایب است به دلیل وجود مانع از سوی ماست. شاگرد ایشان علامه حلّی در شرح عبارت «عَدَمُهُ مِنّا» می‌فرماید «وظایفی بر مردم واجب بوده که در انجام آنها کوتاهی کردند و این، موجب غیبت ایشان شد.» 🔸 آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در تحلیل حرکت تاریخیِ ائمه‌ هدی و شرح موقعیّت حسّاسِ دوران امام باقر (ع) به بشارت‌های ایشان نسبت به قریب‌الوقوع بودنِ «قیامِ قائم» اشاره کرده و تحلیلی فقه‌الحدیثی از معنای «قائم» ارائه می‌دهد که فهمِ را ما نسبت به مسأله غیبت ارتقاء می‌دهد. ❇️ «قیام در عرف ائمّه و شیعه، دارای همان مفهومی است که امروز از این کلمه فهمیده می‌شود: قیام‌کننده کسی است که بر ضدّ قدرت مسلّط، قدرتمندانه کمر می‌بندد و به‌پا می‌خیزد؛ این مفهوم نمایشگر یک تعرّض و هجوم است؛ نمایشگر اقدام به کاری سنگین و خطیر است؛ در زمینه فعّالیّت‌های فکری، یا سازندگی افراد، یا ایجاد تشکّل و تَحَزُّب و رهبری یک نهضت پنهانی، ولی به‌هرصورت آمیخته با قهر و تعرّض.» ✔️ آن وظایفی که کوتاهی در آنها باعث شد امام عصر (ع) غیبت کنند، مسلّماً از سنخ واجبات و محرّماتِ فردی نیست؛ چرا که اگر چنین بود، بی‌تردید غیبت تا امروز طول نمی‌کشید. ✳️ بنابراین باید از وظایفی جستجو کنیم که «از سنخی دیگر» هستند؛ وظایفی که تناسبِ معناداری با «انتظار فرج» و «قیام قائم» داشته باشند. «انقلاب اسلامی ایران» دقیقاً برای همین رخ داد. حضرت خمینیِ بزرگ (ره) با تکّیه بر میراث معارفیِ شیعه، توانست با این انقلاب، بستر و امکانی متفاوت برای «شیوه مُنتظربودن» را طراحی و به شیعیان و بلکه عالَمیان پیشنهاد دهد. 👈 انقلاب اسلامی در واقع مهم‌ترین «اقدامِ تشکیلاتیِ کلان» برای زمینه‌سازیِ ظهور بود که در کلّ دوران غیبت سابقه نداشته است. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی وبگاه| فکرت | مدرسه فکرت | رادیو فکرت
هدایت شده از محفل راه نشان
💠مرز بین زمین و آسمان را افق می‌گویند. 🔅هم‌افق شدن با کسی یعنی مرز زمین و آسمانت را با زاویه نگاه او تنظیم کنی. 🟢در محفل «راه نشان» می‌خواهیم با حضرت آقا هم‌افق شویم.مرز زمینی و آسمانی بودن‌‌مان را با زاویه نگاه کسی تنظیم کنیم که خدا ضمانت کرده هدایتش می‌کند. 📖🔍خوانش و تحلیل بیانات اخیر حضرت امام خامنه ای در دیدار با : ♦️اعضای شورای رهبری حماس در تاریخ ۱۴۹۳/۱۱/۱۹ و ♦️ دانشمندان، متخصصان و مسئولان صنعت دفاعی کشور در تاریخ ۱۴۰۳/۱۱/۲۴ 💠با حضور: حجت الاسلام والمسلمین ملا احمدی 📆زمان: یکشنبه ۲۸ بهمن ⏰ساعت ۱۶ 📌مکان: مجتمع فرهنگی نور،پاتوق اندیشه 🔰ستاد خواهران جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان قم و 🔰موسسه پژوهشی انقلاب اسلامی و 🔰مجتمع فرهنگی نور 🔻محفل "راه نشان"🔻 https://eitaa.com/rahneshan1318
هدایت شده از المرسلات
📌تسلط عجیب بوعلی بر حکمت ذوقی و عرفانیات/ جایگاه والای مقامات العارفین بوعلی ◽️شيخ محقق رئيس ابن سينا، در حكمت ذوقى نيز صاحب سهم تام و تمام است و مقامات عارفان او در اشارات چنان عالى و مملو از ذوقيات است كه مسلما از برخى از آثار شيخ اشراق كه به رسم صوفيه نوشته شده است، نفيس‌تر و كلمات او وزين‌تر و در تحرير ذوقيات راسخ‌تر و خود قدرت ابداع بهترين عبارات و كلمات در ذوقيات را داراست. ◽️رئيس ابن سينا، مرد بزرگى است كه مجموعا در دوران اسلامى تالى ندارد، اگر او اثرى مبسوط‍‌ تر در ذوقيات و عرفانيات به وجود مى‌آورد و در اين طريقه بررسى بيشتر مى‌نمود، مسلما توفيق تام در اين راه مى‌يافت. ◽️اگر از آنچه را كه شيخ اشراق با آن نبوغ ذاتى و استعداد فطرى كم‌نظيرى كهدارد به رشته تحرير آورده، مطالب كتب شيخ رئيس را از آثارش برداريم، معلوم مى‌شود كه شيخ به قول خاتم الفقها و قدوة الحكما فاضل هندى، مؤسس علوم عقلى و امام و پيشواى مطلق و بانى سماء العلوم و الصناعات است. ◽️استعداد و فهم ذاتى شيخ و تناسب فكرى او با عقليات و «ذكائه الذى لم يعدل به ذكاء» به يك معنا او را از كليۀ مشايخ علوم و فنون ممتاز مى‌سازد. ◽️شيخ در عرفانيات و ذوقيات قدرت خود را در مقامات عارفان اشارات آشكار ساخته و نشان داده است كه آثار خود را بدان جهت به روش مشائيّه نوشته است كه اين قسم فلسفه در دوران او رواج داشته و بين افاضل مرسوم بوده است و خود به اين معنا در مقدمۀ برخى از آثار خود تصريح فرموده است. ◽️استاد محقق صاحب‌نظر بعد از دوران شيخ، خواجه نصير طوسى نيز در حكمت اشراق و مشاء استاد مسلم بوده است و در استقامت فكر و سليقه و نبوغ ذاتى، مقام خاصى دارد. 📚منتخباتی از آثار حکماء الهی ایران(سید جلال آشتیانی). ج چهارم. ص 48-50 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b