🌀 این سنتها را نباید از دست داد
📝 حفظمحوری بلای تعلیم و تربیت جدید
💠 امام خامنهای
🔹 حفظ محورى، همان چیزى است که امروز بلاى تعلیم و تربیت جدید ماست و ما مدتهاست که داریم با آن مقابله و مبارزه مىکنیم و هنوز هم روبهراه نشده است و باید روبهراه شود.
🔹 در حوزه، اساس سنتى ما بر پایهى فکر کردن است. طلبه درس را که مىخواند، اولًا قبلًا پیشمطالعه مىکند، ذهنش را آماده مىکند تا از استاد حرف نو بشنود. بعد از درس، آن درس را با یک زمیلى، رفیقى مباحثه مىکند؛ یک بار به او درس مىگوید، یک بار او به انسان درس مىگوید؛ لذا در ذهن جایگزین مىشود.
در بعضى از حوزهها مثل نجف، تقریر درس استاد معمول بود- در قم کمتر وجود داشت یا نداشت و خیلى به ندرت بود- طلبهى فاضلى بعد از درس استاد مىنشست، همان درسى را که استاد گفته بود، براى بعضى از طلابى که احتیاج داشتند، دوباره مىگفت. ببینید این کار چقدر در عمق بخشیدن به علم و سواد و معلومات محصل و طالب علم تأثیر مىگذارد. این سنتها را نباید از دست داد؛ اینها حیف است.
#نظام_آموزش
#حفظ_محوری
@Manahejj
🌀 موقوفهای در کرمانشاه با ۲۳ هزار رقبه
👤 حجتالاسلام صادق ایرانی مدیر حوزه علمیه کرمانشاه
🔹 از افتخارات مکتب تشیع و حوزه های علمیه در کشور، موقوفه عظیم آیت الله کرکوکی(ره)، با ۲۳ هزار رقبه در کرمانشاه است.
🔹 ویژگی ممتاز موقوفات کرمانشاه در این است که غالب آنها، توسط علمای بزرگ و دارای اندیشههای آیندهنگرانه و در عین حال عام المنفعه، صورت گرفته است.
🔹 علمای خیراندیش که با ورود به دروازه عتبات عالیات، مورد احترام مردم میهمان نواز کرمانشاه قرار گرفتند، منشأ خیلی از موقوفات شدند.
🌐 b2n.ir/Karkuki
#احیای_موقوفات
#تدبیر_علما
@Manahejj
🌀 چرا باید اموالی که مرتبط به حوزهها است، به دست آنان نرسد؟!
📝 موقوفات حوزوی باید در اختیار مرکز مدیریت حوزهها قرار بگیرد
👤 سید محیالدین طاهری؛ دبیر جامعه روحانیت شیراز
🔹 از ابتدای تاریخ اسلام، امور موقوفات تحت مدیریت فقها و روحانیت بوده است. در وقف نامههای سابق نیز اگر نگاه کنیم غالب آنان با نظارت علما نوشته شده است.
🔹 #موقوفات_حوزوی باید مدیریت شود، اگر اختیارات موقوفات در اختیار مرکز مدیریت حوزهها باشد، می تواند فعالیتهای خوبی شکل گیرد.
❓چرا باید اموالی که مرتبط به حوزه ها است، به دست آنان نرسد؟ این کمیته عالی موقوفات و منابع پایدار است، حوزه باید منابع پایدار داشته باشد، امکاناتی باید در زمینه های مختلف در اختیار حوزه گذاشته شود.
🔹 اداره منابع طبیعی و کشاورزی زمین هایی را در اختیار حوزه قرار دهد، اینچنین نباشد که در جریان معیشت طلاب از مشکلات گفته می شود الا معیشت طلاب، محروم ترین قشر جامعه امروز که بیشترین توهینها را متحمل میشوند روحانیت است.
🔹 بیشترین شهدا را روحانیت داشتهاند، امروز نیز بیشترین خدمات را ارائه میدهند، منابع پایدار باید در اختیار حوزهها گذاشته شود، روحانیت از ابتدای تاریخ بر روی پای خود بوده است، و قاطعانه در مقابل دشمنان ایستاده است.
#احیای_موقوفات
#منابع_پایدار
#معیشت
@Manahejj
#یادداشت_مهمان
🌀 امنیتیشدن یک پروژه فکری
📝 سید کمال حیدری و هزینههای هنگفت اظهارات وی برای شیعیان
🖋 طه حیدری نژاد
یک.
طی سالهای گذشته اظهارنظرها و سخنان آقای سید کمال حیدری -از کنشگران فکری حوزه علمیه قم- همواره محل تأمل اساتید و حوزویان بوده است. اظهاراتی که هرچه جلوتر حرکت کرد به سمت و سوی جریان روشنفکری دینی نزدیکتر شد و با ایشان همگراتر و به همان میزان از جریانات فکری اصیل موجود در حوزه فاصله گرفت! همین مسأله کافی بود تا از شخصیتهای نهادهای انقلابی همچون جامعه مدرسین گرفته تا جریانات سنتی حوزه نسبت به سخنان وی واکنش نشان دهند.
دو.
یکی از سنتهای همیشگی در حوزههای علمیه سنت مباحثه، گفتگو و نقد و ابرام بوده و همانطور که از کتابهای کلاسیک حوزه نیز برمیآید قلت و انقلت، روندی جاری و ساری در حوزههاست. بر اساس این مبنا حوزویان حق دارند در چهارچوبهای موجود به اظهارنظر پرداخته و دیدگاههای خود را در مسائل گوناگون مطرح کنند و هماکنون نیز در حوزههای علمیه جریانات مختلف فکری با وجود همه اختلافات تلاش میکنند این سنت را حفظ کنند.
سه.
علیرغم همه تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر مقوله آزاداندیشی در حوزه معالاسف آنگونه که بایسته بود به برقراری کرسیهای آزاداندیشی پرداخته نشد. غالب کرسیها در فضای اختلافات سلیقه و نه اختلافات مبنایی تشکیل میشود و همین مسأله برخی پروندههای مهم را به سرانجامی نامعلوم میکشاند. ماجرای تحولخواهی یکی از همان دست پروندههاست که همچنان حوزه در خصوص آن نتوانسته به یک نظریه واحد برسد. افکار و اظهارات سید کمال حیدری نیز از آن دسته از جریاناتی است که حوزه میتوانست و امکان آن بود که در غالب یک سلسله تمهیدات درونحوزوی از جمله کرسی آزاداندیشی، ضعفهای فکری وی عیان و آسیبهایش کمتر شود.
چهار.
به نظر میرسد که سید کمال حیدری -که از جمله نظریات شاذ وی میتوان به جواز تعبد به ادیان، جواز تعدد قرائتها از دین، تمایز بین مرجعیت فقهی و دینی اشاره داشت- با اظهار نظر اخیر خود مبنی بر «تکفیر اهل سنت توسط تمام علمای شیعه»، پروژه فکری خود را وارد فاز جدیدی نمود. انتشار این اظهار نظر در روزهایی که نزدیک به هفته وحدت میشویم موجی از تعارضات و تنشها را در درون جامعه شیعی به راه انداخته است. در مقطعی که باید فعالانه به دنبال دفع نقشههای استکبار جهانی در ایجاد تنش بین مسمانان بود، طیفی از بزرگان حوزه قم درگیر دفع و پاسخگویی به شبهات ایشان شده تا از تنشزا شدن فضا و از امنیتیشدن یک تفکر جلوگیری کنند.
پنج.
مهمترین سوال بسیاری از دغدغهمندان در چنین شرایطی این است که چه باید کرد و فضای تنشزای موجود را چگونه میتوان کنترل کرد؟ به نظر میرسد هر تفکری در سه سطح نمود پیدا میکند:
🔹 سطح اول: سطح فکری و نظری
در این سطح تفکر و اندیشه در قالب کتاب، نظریه، کرسی آزاداندیشی و ... عرضه گردیده و تنشزایی آن منجر به ابعاد اجتماعی و سیاسی و امنیتی نمیگردد.
🔸 سطح دوم: سطح سیاسی و اجتماعی
برخی از تفکرات و اندیشهها در سطوح مختلف امتداد پیدا میکنند و رفته رفته با جذب افراد به سطوح سیاسی و اجتماعی امتداد پیدا میکنند.
🔻 سطح سوم: سطح امنیتی
این سطح بالاترین سطح تخاصم یک اندیشه با چهارچوبهای موجود میباشد. به عنوان مثال داعش و تفکر تکفیری به عنوان یک اندیشه در میان سلفیت در سالهای متوالی، صرفا در سطح فکری بود و عرصه میدانی نداشت اما در سالهای گذشته سطح امنیتی پیدا کرد و باعث جنگها و ریختن خونهای زیادی در بین مسلمانان شد.
📛 در نهایت به نظر میرسد با اظهار نظر اخیر آقای سیدکمال حیدری در شبکه الاخباریه عراق، این جریان فکری خیلی زود وارد سطح سوم گردید، سطحی که احتمالا در صورت اهمال دلسوزان میتواند در سالهای آینده هزینههای زیادی برای کشور و فعالان تشیع در سایر کشورها داشته باشد.
#سید_کمال_حیدری
@Manahejj
🌀 باید حرمت رؤسای قوا حفظ شود
📝 تراز انقلابیگری و انتقاد
💠 امام خامنهای؛ دیدار امروز با ستاد ملی مبارزه با کرونا
🔹 کاری که در یکی دو هفتهی قبل در برخورد با دولت و رئیسجمهور، از سوی بعضیها انجام گرفت -ولو در میان آنها برادران خوبی بودند و هستند- لکن کار کار غلطی بود.
🔹 رهبر انقلاب اسلامی همچنین با انتقاد شدید و صریح از اقدام برخیها در برخورد با دولت و رئیسجمهور و هتک حرمت ایشان، گفتند: هتک حرمت حرام است و انتقاد با هتک حرمت تفاوت دارد ضمن اینکه امروز کشور بیش از هر زمان دیگری به همکاری و اتحاد و انسجام نیاز دارد.
🔹 رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر لزوم اتحاد و انسجام درونی در کشور، به اقدام اخیر برخیها در مواجههی با دولت و شخص رئیسجمهور اشاره کردند و گفتند: اگرچه در میان این برادران، افراد خوبی هم هستند، اما این کار غلط بود و این موضوع را بطور صریح اعلام میکنم.
🔹 حضرت آیتالله خامنهای، انتقاد را غیر از هتک حرمت دانستند و افزودند: هتک حرمت در میان مردم حرام است و نسبت به مسئولان بیشتر، بخصوص در میان مسئولان بالای کشور.
🔹 ایشان خاطرنشان کردند: ممکن است انتقاد درستی داشته باشید، انتقاد کنید اشکالی ندارد اما انتقاد با اهانت و هتک حرمت متفاوت است اینگونه رفتارها و هتک حرمت، روش آمریکاییها است که در مناظرهها و کارهای مطبوعاتی، خود را در دنیا رسوا کردهاند تا جایی که یک شخصیت برجسته سیاسی آنها می گوید، دنیا با هراس و تحقیر به ما نگاه میکند.
🔹 رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: روش ما اسلامی و قرآنی است، یعنی انتقاد بیان میشود اما هتک حرمت انجام نمیگیرد.
🔺 حضرت آیتالله خامنهای در جمع بندی این موضوع گفتند: باید حرمت رؤسای سه قوه و مسئولان کشور که در عرصه خدمت رسانی به مردم هستند، حفظ شود.
#انتقاد_اسلامی
#هتک_حرمت_آمریکایی
@Manahejj
🌀 بیعت سربازی برای امام زمان (عج)
🔹 چه لقب سنگینی است «سربازی امام زمان (عج)». نمیدانم آخرین بار، کی بود که کمی درباره این لقب فکر کردم. اینکه چه سعادتی دارد، چه لیاقتی میخواهد و چه وظایفی دارد. آنقدر سرگرم روزمرگی شدهام که از عنوان و لقب خودم هم غافل شدم.
🔹 آقاجان، چه سربازهایی داشتهای؛ صدوقها، مفیدها، حلیها، انصاریها، امینیها و خمینیها. اما چه سربازی شدهام من! چه جان برکفانی داشتهای که در سختترین شرایط معیشتی و خفقان سیاسی، عالِم شدند و خدمت کردند. اما چه جان به لبرسانی شدهام من که به بهانه مشکلات معیشتی، در اوج اقتدار سیاسی شیعه، بر زمین چسبیدهام و بهانه میتراشم. هر کاری میکنم و هرچیزی میگویم تا دستاویزی برای کار نکردن داشته باشم. راستی دیگر حتی توجیهاتم خود مرا هم توجیه نمیکنند؛ منتظرم دیگران شرایط خوب را بسازند تا شاید من هم کاری کنم.
🔹 آقاجان، طلبی از شما ندارم که بدهکار هم هستم. بدهکارم؛ چون بهترین راهها را برایم گشودی و قدر ندانستم، چون نتوانستیم خوبیهایت را جبران کنیم. بدهکارم چون همیشه سرگرم شکوه و گلایه هستم. ای کاش دست از گلایه و شکایت برمیداشتم و فقط به وظیفه سربازیام فکر میکردم، که با این شرایط و حتی بدتر از آن چه کارهایی میتوانیم انجام دهیم که اسلام سربلند شود.
🔹 با تمام کمکاریها و کسالتها، هنوز مرا به عنوان سرباز تو میشناسند. پس به حرمت همین توفیق و فضیلت، باز هم آمدهام به درگاهت، تا مرا بپذیری. بیعت دیگری با شما میبندم و امیدوارم که آن را حفظ کنم.
✅ دعاگوی این سربازت باش:
اللَّهُمَّ أُجَدِّدُ لَهُ فِي هَذَا الْيَوْمِ وَ فِي كُلِّ يَوْمٍ عَهْداً وَ عَقْداً وَ بَيْعَةً لَهُ فِي رَقَبَتِي، اللَّهُمَّ فَكَمَا شَرَّفْتَنِي بِهَذَا التَّشْرِيفِ، وَ فَضَّلْتَنِي بِهَذِهِ الْفَضِيلَةِ، وَ خَصَصْتَنِي بِهَذِهِ النِّعْمَةِ.
فَصَلِّ عَلَى مَوْلَايَ وَ سَيِّدِي صَاحِبِ الزَّمَانِ، وَ اجْعَلْنِي مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَشْيَاعِهِ وَ الذَّابِّينَ عَنْهُ، وَ اجْعَلْنِي مِنَ الْمُسْتَشْهَدِينَ بَيْنَ يَدَيْهِ، طَائِعاً غَيْرَ مُكْرَهٍ، فِي الصَّفِّ الَّذِي نَعَتَّ أَهْلَهُ فِي كِتَابِكَ، فَقُلْتَ: صَفًّا كَأَنَّهُمْ بُنْيانٌ مَرْصُوصٌ، عَلَى طَاعَتِكَ وَ طَاعَةِ رَسُولِكَ وَ آلِهِ عَلَيْهِمُ السَّلَامُ، اللَّهُمَّ هَذِهِ بَيْعَةٌ لَهُ فِي عُنُقِي إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ.
#یادداشت_مهمان
#عهد_مجدد
#بیعت_با_ولیّ_زمان
@Manahejj
🏴 شهادت امام حسن عسکری علیهالسلام تسلیت باد
🌀 فرزندان و برادران امام حسن عسکری
💠 امام خامنهای
امام حسن عسکری(علیهالسلام) حزب طرفدار خود را نزدیک خودش میداند و میفرماید که میان ما و شما خویشاوندی نزدیک است. یعنی قوموخویش درجهی یک هستیم، مثل پدر و فرزند، مثل برادر؛ و مؤمن برادر مؤمن است! یعنی ارتباط میان دو مؤمن، پیوند برادریِ پدر و مادری است، نه برادریِ ناتنی. مراد از مؤمن کیست؟ آن کس که دنبال راه امام عسکری(علیهالسلام) است، این همان ارتباط مستحکم تشکیلاتی است میان امام و پیروانش.
📗 کتاب همرزمان حسین علیهالسلام
#تشکیلات_تشیع
@Manahejj
🌀 ویژهنامه هوش مصنوعی و کاربردهای آن در علوم اسلامی
📝 کاری از هفتهنامه افق حوزه با همکاری دبیرخانه نخستین همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی
🔹 برخی از مهمترین عناوین این ویژهنامه:
➖ ضرورت بهرهگیری حوزههای علمیه از هوش مصنوعی: آیتالله اعرافی
➖ هوش مصنوعی میتواند در فرآیند استنباط به کمک فقیه بیاید: دکتر بهروز مینایی
➖ ضرورت کاربست هوش مصنوعی در علوم اسلامی: حجتالاسلام بهرامی
➖ سامانه «نجف» یا «ناصر جامع فقیه» و کاربرد آن در اجتهاد
➖ کاربردهای هوش مصنوعی در علوم اسلامی
➖ دستاوردهای اولیه هوش مصنوعی در حوزه دین
📌 دانلود ویژهنامه در پست بعد
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
#حوزه_و_فناوری
#هوش_مصنوعی
@Manahejj
هوش مصنوعی و علوم اسلامی.pdf
8.47M
🌀 ویژهنامه هوش مصنوعی و کاربردهای آن در علوم اسلامی
📝 کاری از هفتهنامه افق حوزه با همکاری دبیرخانه نخستین همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی
#حوزه_و_فناوری
#هوش_مصنوعی
@Manahejj
🌀 نقش مرجعیت در کاپیتولاسیون
📝 حرکتی عظیمتر از تحریم تنباکو
🖋 محمد حقپرست
یک.
چهارم آبان، سالروز مخالفت امام خمینی (ره) با قانون کاپیتولاسیون است. برخی، روحانیت را به انزوا و بیتفاوتی در مقابله با طاغوت متهم میکنند و در حافظه و آگاهی تاریخی خویش، چیزی جز تحریم تنباکو را به یاد نمیآورند. حال آنکه این ادعا دلیلی بر بیاطلاعی ایشان نسبت به نهضتهای روحانیت و نقش آنها در مبارزه با طاغوتها است. تاریخ روحانیت و مراجع تشیع در صده اخیر، پر از قیام و اقدام علیه طاغوت و ظلم است. اقدام علیه قانون کاپیتولاسیون حتی بزرگتر از تحریم تنباکو است، چون سخنرانی و اقدام تاریخی امام امت، علیه دستگاه استعمار جهانی بود، نه فقط علیه یک قرارداد ننگین.
دو.
بعد از سخنرانی امام، قانون کاپیتولاسیون یکی از محورهای اصلی مبارزات انقلابیون میشود. عدهای دیگر نیز نسبت به این قانون موضع داشتند، اما هیچکدام به اندازه مخالفت امام نتوانست مبارزه با طاغوت را گفتمان و جریانسازی کند. یعنی اینقدر که عالم شیعی بر قلوب مردم تأثیرگذار است، هیچ جریان دیگری چنین نفوذی ندارد؛ تا جایی که اگر این ظرفیت به درستی هدایت شود، میتواند منشأ اتفاقات بزرگ اجتماعی و سیاسی باشد.
سه.
حضرت امام در این سخنرانی از تمام علمای نجف و قم، دعوت به مبارزه علیه طاغوت میکنند. در همین راستا طیف عظیمی از روحانیت از ایشان حمایت و تبعیت کردند. تاریخ گواه بر این است، که هرجا علما در مقابله با ظلمی به اتفاق رسیدند و اقدام کردند، آن ظلم دوام نخواهد آورد. پس اقتدار تأثیر فتوای مرجعیت، به حمایت سایر علما و روحانیون از اوست و وظیفه همه طلاب است که همواره از کیان مرجعیت دفاع کنند.
#کاپیتولاسیون
#تحریم_تنباکو
#امام_حوزه
@Manahejj
🌀 بخشی از بیانات امام خمینی بر علیه قانون کاپیتولاسیون
🔺 سكوت، گناهى كبيره
آقا فكرى بكنيد براى اين مملكت؛ فكرى بكنيد براى اين ملت. هى قرض روى قرض بياوريد؟! هى نوكر بشويد! البته دلارْ نوكرى هم هست! دلارها را شما مىخواهيد استفاده كنيد، نوكريش را ما بكنيم! اگر ما زير اتومبيل رفتيم، كسى حق ندارد به امريكايىها بگويد بالاى چشمت ابرو! لكن شماها استفادهاش را بكنيد؛ مطلب اين طور است.
نبايد گفت اينها را؟ آن آقايانى كه مىگويند كه بايد خفه شد، اينجا هم بايد خفه شد؟ اينجا هم خفه بشويم؟ ما را بفروشند و خفه بشويم؟! قرآن ما را بفروشند و خفه بشويم؟ و اللَّه، گناهكار است كسى كه داد نزند؛ و اللَّه، مرتكب كبيره است كسى كه فرياد نكند [گريه شديد حضار].
🔻 به داد اسلام برسيد!
اى سران اسلام، به داد اسلام برسيد [گريه حضار]. اى علماى نجف، به داد اسلام برسيد [گريه حضار]. اى علماى قم، به داد اسلام برسيد؛ رفت اسلام [گريه شديد حضار]. اى ملل اسلام، اى سران ملل اسلام، اى رؤساى جمهور ملل اسلامى، اى سلاطين ملل اسلامى، اى شاه ايران، به داد خودت برس. به داد همه ما برسيد.
ما زير چكمه امريكا برويم، چون ملت ضعيفى هستيم؟! چون دلار نداريم؟! امريكا از انگليس بدتر، انگليس از امريكا بدتر، شوروى از هر دو بدتر. همه از هم بدتر؛ همه از هم پليدتر. اما امروز سر و كار ما با اين خبيثهاست! با امريكاست. رئيس جمهور امريكا بداند -بداند اين معنا را- كه منفورترين افراد دنياست پيش ملت ما. امروز منفورترين افراد بشر است پيش ملت ما. يك همچو ظلمى به دولت اسلامى كرده است، امروز قرآن با او خصم است؛ ملت ايران با او خصم است. دولت امريكا بداند اين مطلب را. ضايعش كردند در ايران؛ خراب كردند او را در ايران.
📅 ۴ آبان ۱۳۴۳
#کاپیتولاسیون
@Manahejj
🌀 لزوم حساسیت ادبیات و متانت نمایندگان مجلس
🖋 محمد حقپرست
🔹 از ابتدای مجلس فعلی تاکنون، رهبر معظم انقلاب دو مرتبه نسبت به رفتارها و سخنان برخی از نمایندگان، از تعبیر «حرام است – جایز نیست» استفاده کردهاند. برخی از ایشان متأسفانه از صنف روحانیت هستند از جبهه انقلاب؛ البته اکثریت نمایندگان روحانی و انقلابی، اهل دقت و رعایت هستند؛ اما در اینباره چند نکته قابل ذکر است:
1️⃣ نماینده اگر روحانی و انقلابی باشد، حساسیت بیشتری نسبت به دیگران دارد. برای همین، خطای نماینده روحانی از نماینده غیر روحانی بیشتر است. پس باید بیشتر احتیاط کنند و حتما از نظرات مشاورین دلسوز رسانهای استفاده کنند.
2️⃣ شکی در نیت خیرخواهانه برخی نمایندگان نیست، اما ادبیات برخی اصلا زیبنده کشور اسلامی نیست. متأسفانه این ادبیات هنوز در اتفاقات مختلف تکرار میشود و برخی نسبت به روش خود تعصب دارند. این ادبیات هرچه هست، ربطی به انقلاب و انقلابیها ندارد و این آخرین فرصت است که این افراد دست از این رویه بردارند.
3️⃣ تمام تلاش رهبری آن است که این ادبیات توهینآمیز -بخوانید ادبیات آمریکایی- تکرار نشود؛ چون اگر این گویش رسمی شود، هر جریانی به خود اجازه میدهد از چنین ادبیات زننده و حرامی علیه دیگران استفاده کند. در این صورت، هیچ مسئول حقوقی و حقیقی از هیچ جناح و حزب سیاسی اعتباری نخواهد داشت. توهین به رئیس جمهور، توهین به کسانی است که او را انتخاب کردند و اگر نمایندهای به این جایگاه، بیحرمتی کند، به شعور یک ملت توهین کرده است.
4️⃣ آنچه از جریان انقلابی مجلس انتظار میرود، الگوبودن برای تمام نمایندگان فعلی و آینده مجلس است. نماینده انقلابی باید تجسم عقلانیت و مجاهدت انقلابیگری باشد، نه حرکتها و حرفهای بیمنطق و توهینآمیز که جز خسارت چیزی ندارد. نماینده انقلابی، «شهید دیالمه» بود که با صراحت، مستند و بدون هیچ توهین و بیادبی از حقوق مردم دفاع کرد. دیالمهها را احیا کنید.
✅ شکی نیست که شاهد انقلابیترین مجلس این ادوار هستیم؛ لذا حساسیتها و تذکرات دلسوزین باید بیشتر باشد و این تذکرات به هیچ وجه به معنای تنقیص مجلس انقلابی فعلی نیست.
#مجلس_انقلابی
#ادبیات_اسلامی
#ادبیات_آمریکایی
@Manahejj
📝 آیتالله اعرافی اعلام کرد:
🌀 لبیک حوزه و حوزویان به ندای امام خامنهای
🔹 آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه،در پیامی لبیک حوزه و حوزویان به ندای امام خامنهای برای حضور در بیمارستانها و آرامستانها، و در میدان مواسات مومنانه در #موجسومکرونا اعلام کرد که به این شرح است:
◻️ با سلام محضر شریف عموم طلاب، فضلا، گروه های فرهنگی، تبلیغی و جهادی حوزوی سراسر کشور، با تبریک ایام و اعیاد و موالید مبارک ماه ربیع الاول.
عنایت و توصیه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی به استمرار حضور نیروهای جهادی در مواجهه با کرونا و خدمترسانی به مردم عزیز در موج سوم، جان تازهای به نیروهای جهادی کشور بخشید و تکلیف آنان را مضاعف ساخت.
طلاب عزیز جهادی در موج اول و دوم کرونا خوش درخشیدند و با حضور در عرصههای مشاوره معنوی و پاسخگویی به پرسشها و نیز حضور در بیمارستانها و آرامستانها، و در میدان مواسات مومنانه و دیگر عرصههای خدمت به مردم عزیز، برگ زرین دیگری بر تاریخ خدمات روحانیت افزودند.
اکنون شایسته است بار دیگر مسئولان و مدیران حوزههای علمیه، اساتید محترم و طلاب معزز جهادی و علاقهمندِ خدمت به مردم عزیز، با مراجعه و اعلام آمادگی خود به مدیران ستادهای حوزوی بحران در استانها، به دعوت مقام معظم رهبری(مدظله) پاسخ گفته و مدیران محترم ستادهای حوزوی استانها، زمینههای حضور و خدمت آنان را با هماهنگی روسای دانشگاههای علوم پزشکی و ستاد بحران استانداریها فراهم نمایند و با شکلگیری #قرارگاههایجهادی خدمت، شاهد اوجگیری امداد و خدمت باشیم.
ستاد مرکزی و حوزوی بحران که در قم از هدایتهای رهبری معظم انقلاب و مراجع عظام(مدظلهم) برآمده و هماهنگ کنندهی نهادهای حوزوی است، با عزمی استوارتر، آماده هرگونه راهنمایی و پشتیبانی میباشد و لازم است برنامهای جامع، دقیق و با استفاده از تجارب پیشین طراحی و با بهرهگیری از محور بزرگ نیروهای فداکار و ایثارگر جهادی و حوزوی، قرارگاهها برای خدمت به مردم شریف و جامعه عزیز بهداشت و درمان پایهریزی نمایند و زمینه پیروزی بر این بحران و ارائه الگوی اسلامی و انسانی مواجهه با حوادث فراهم آورند.
توفیقات همگان را از خداوند منان خواستارم.
علیرضا اعرافی
مدیر حوزههای علمیه
@Manahejj
🌀 نیازمند مشورت مجمع نمایندگان طلاب به سازمان تبلیغات کشور هستیم
👤 حجتالاسلام قمی در جمع نمایندگان طلاب
🔻 رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور در جمع رئیس و هیأت رئیسه مجامع استانی و همچنین اعضای هیأت رئیسه کمیسیون های دوازده گانه مجمع نمایندگان طلاب:
➖ امروز متأسفانه فضای مجازی کشور رها شده است و این مسئله را در مجلس شورای اسلامی نیز بیان کردهام.
➖ سازمان تبلیغات اسلامی با مشکلات بودجهای فراوانی مواجه است و گاهی حتی برای پرداخت حق الزحمه یک روحانی که در فلان نقطه مرزی کشور مشغول به فعالیت است، با مشکل مواجه میشویم.
➖ نیازمند اولویتبندی مشکلات فرهنگی کشور از سوی نمایندگان طلاب هستیم تا بتوانیم به مهمترین مسائل و مشکلات روز بپردازیم.
➖ سازمان تبلیغات اسلامی کشور دارای بیش از ۴۰۰ اداره تبلیغات اسلامی در سطح کشور بوده که بسیاری از نیروهای آن در آستانه بازنشستگی قرار دارند؛ اما اجازه جذب نیروی جدید نداریم و دولت همکاری های لازم را با این سازمان ندارد.
➖ بنده از طرف رهبر معظم انقلاب در سازمان تبلیغات اسلامی مأمورم و محکم سر کار خود ایستاده ام و ان شاءالله حکم مأموریت آقا را در کفن بنده بگذارند.
🌐 b2n.ir/151613
#سازمان_تبلیغات
@Manahejj
🌀 نظام مدارک علمی حوزه، معقول نیست
📝 ذبح هویت علمی اساتید و طلاب
👤 حجتالاسلام رفیعی، مدیر مدرسه علمیه صدوقی فاز پنج
🔹 مشکلی که در نظام مدرکی و آموزشی حوزه در حال اتفاق است، این است که شما اگر بخواهید بین مدرک حوزوی با دانشگاهی مقایسهای داشته باشید، به این نتیجه میرسید که حتی ما بر اساس مبنای دانشگاه، به حوزویان و طلاب مدرک نمیدهیم.
🔹 طلبه ما در سطح یک بالای چهار هزار ساعت درس میگذراند و ۹۰ درصد آن حضوری است؛ اما دکتری دانشگاه نصف این چهار هزار ساعت است؛ ما در اینجا مدرک سطح یک معادل فوق دیپلم به طلبه میدهیم؛ در حالی که در دانشگاه با نصف این ساعت، مدرک دکتری داده میشود.
حال به دانشجویی که با لیسانس یا کارشناسی ارشد به حوزه آمده، چه مدرکی خواهیم داد؟
🔹 نکته دوم این است که ما در حوزه یک مقدمات داریم، یک سطح داریم.
ما میگوییم طلبه ما در بخش ادبیات دروسی را میخواند که لیسانس ادبیات دانشگاه و بلکه بالاتر است؛ مدرکی که در بخش ادبیات باید به طلبه بدهیم، این است که آقای طلبه، شما حداقل کارشناس ادبیات هستید؛ طلبه ما پنج دوره کلام عمیق کار میکند که از کلام نقلی شروع شده و به کلام عقلی و فلسفی رسیده است؛ در اینجا طلبه ما باید مدرک کارشناسی کلام دریافت کند.
🔹 طلبه ما دو دور اصول می خواند که در رشته حقوق بخشی از این اصول خوانده میشود؛ ما باید کارشناسی اصول به طلبه خود بدهیم؛ این طلبه ما یک دوره فقه میخواند و بماند که طلبه ما در سطح عالی حوزه کفایه، رسائل، مکاسب، بدایه، نهایه و ... را میگذارند؛
مشکل اول این است که نگاه داخلی و برنامهای حوزه مشکل دارد.
🔹 کجای نظام آکادمیک جهان اینجور است که بعد از هشت سال یا نه سال به طلبه خود مدرک سطح دو بدهیم و بگوییم این لیسانس است؛ کجا بعد از ۱۲ سال فوق لیسانس با پایاننامه میدهند؛ نظام مدرکگرایی حوزه معقول نیست؛ حتی اگر جدلی بخواهیم بحث کنیم و از اشکال مبنایی مدرک بگذریم، باز این مدرکی که میدهیم، متناسب با مدرک دانشگاهی نیست.
دوما اینکه حوزه در این فضا منفعلانه رفتار میکند؛ وقتی به مقام معظم رهبری مدرک دکترای افتخاری دادند، ایشان به صراحت این مدرک را قبول نکردند؛ این کار یک مبناست؛
حوزه چرا به این سمت نرفته است؟
❓این یک اشکال است که برخورد انفعالی انجام می دهیم؛ چرا حوزه ساختاری برای مدرک خود تعریف نکرده است.
اشکال ما این است که به آزمونهای خود اعتماد نداریم؛ استاد حکم خود را از مرکز مدیریت حوزههای علمیه میگیرد و هیأت علمی حوزه است؛ چرا به او نگاه هیأت علمی حوزه نمیکنیم؟ ما حرمت خودمان را هم رعایت نمیکنیم. استاد حکمدار باتجربه و باسابقه گواهی میدهد که طلبه من فلان مدارج را طی کرده است؛ اما توجهی به آن نمیشود و اعتباری ندارد.
🔹 حوزه جایگاه اجتماعی و شخصیت اجتماعی برای طلاب و اساتید خود نمیسازد؛ لذا استاد ما دچار این آفت می شود که باید به دنبال عنوان دکتری برود؛ ما در درون حوزه هویتسازی نکردیم؛ آنوقت انتظار داریم طلبههای ما به سمت دانشگاه هم نروند.
🔹 متأسفانه در حوزه برخورد با معلول می شود؛ نه برخورد با علت.
حوزه باید موانع قانونی در کشور و موانع ساختاری در درون خود را حل کند تا بتوان مشکل مدرک حوزه را حل کرد.
ما باید از لحاظ قانونی مطالبه کنیم که اگر حوزه به عنوان یک نهاد دینی برای شخصی گواهی صادر کرد، مطابق با همان گواهی رفتار شود.
〰〰〰〰〰〰
📌 پ.ن:
آنچه ملاحظه فرمودید بخشی از گفتگوهای نشست بررسی تحول در حوزه است که اخیرا در خبرگزاری رسمی حوزه بدان پرداخته شده است.
#شورای_عالی
#مدرک_حوزوی
#هویت_علمی
@Manahejj
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 بخشی از پیام آیتالله نوریهمدانی درپی اهانت به ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص)
‼️ مسلمانان در هر كجای جهان هستند با وحدت وهمبستگی خود این جنایت را محكوم كنند و این اهانت كنندگان را مورد #تحریم قرار دهند.
🔹 اینجانب ضمن محكوم كردن این اهانت از مجامع بین المللی خصوصاً كشورهای اسلامی میخواهم واكنش سریع نسبت به این موضوع داشته باشند.
@HozeTwit
🌀 واکنش آیتالله شب زندهدار به گستاخی ماکرون به ساحت مقدس پیامبر اعظم (ص)
📝 کشورهای اسلامی، باید سفرای فرانسه را احضار و کالاهای فرانسوی را #تحریم کنند
🔥 خداوند صحنهی بشریت را از این جرثومههای فساد پاک بفرماید.
📌 مشروح بیانات در پست بعد
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
#تحریم_فرانسه
#جرثومه_فساد
@Pand_Saadat
@Manahejj
🌀 واکنش آیتالله شب زندهدار به گستاخی ماکرون به ساحت مقدس پیامبر اعظم (ص)
📝 کشورهای اسلامی، باید سفرای فرانسه را احضار و کالاهای فرانسوی را #تحریم کنند
🔸 از رئیس جمهور فرانسه نقل شده كه: من توهین به اسلام را محكوم نمیكنم چون در كشور ما آزادی بیان است!!
سؤال این هست كه آیا شما میپذیرید در كشورتان كه شخصی به شخصی بخاطر آزادی و استناد به آزادی ضرب، جرح، قتل وارد بكند؟ میگوید آزادم هر كاری از دستم میآید میخواهم انجام بدهم، دیگری را بكشد، دیگری را مضروب كند دیگری را مجروح بكند، آبروی دیگری را ببرد. خب اینها را كه اجازه نمیدهید.
ما الفرق؟ چه فرق است بین این امور كه قبول دارید آزادی نمیتواند مستند این اعمال واقع بشود و بین این توهینی كه با آن میلیاردها انسان را برنجانید؟ توهین به پیامبری كه مسلمانان او را قبول دارند و او را رسول الهی میدانند.
آزادی اینقدر سعه ندارد كه این امور را تجویز كند.
🔹 آیا عواطف انسانها، مانند بدن آنها اهمیت ندارد پیش شما؟ كه اگر یك كسی سیلی توی گوش كسی زد میگویید آزادی این اجازه را نمیدهد و این حق را نمیدهد، آیا اگر سیلی نزد اما عواطف آنها را، احساسات آنها را لطمهدار كرد مضروب كرد، علاوهی بر این، خود آن پیامبر عظیمالشأن به عنوان یك انسان، به عنوان رسول هم نگاه نكنید فرض كنید، آیا شما اجازه میدهید كه آزادی بیان در این حد باشد كه بیایند یك انسان اندیشمند و بزرگ را مسخره كنند؟ شما اجازه میدهید مثلاً ادیسون را بیایند مسخره كنند؟ انیشتین را بیایند مسخره كنند اینها فطرت انسانی، عقل عملی انسان؛ آیا اینها را تجویز میكند؟
🔹 بنابراین این مطلب از #كوتهبینی گوینده كاشف هست كه متأسفانه وجود دارد و این واكنشی كه حالا دیده میشود در جهان اسلام كمابیش پیدا شده واكنش صحیحی است و حتی باید خیلی بیشتر از اینها كه جلوی این مسائل گرفته بشود.
🔻 شما میدانید كه اگر پرده كنار برود این جسارتها در عالم ملكوت چه میكند؟ پیامبر عظیمالشأن، خاتم الانبیاء، حبیب اله العالمین، افضل الخلایق؛ این چیز خیلی عظیمی است.
🔻 باید واقعاً سُفرای این كشور را بخواهند و اعتراضات شدید خودشان را اعلام بكنند، همهی كشورهای اسلامی و غیر اسلامی حتی، و این كاری كه الان بالاخره در بعضی از جاها شروع كردند كه اجناس فرانسوی را #تحریم كردند این هم بالاخره یك حركت نمادینی است كه خب آنها را به فكر وادار میكند.
بالاخره این اتفاق و اجماع بر اعتراض، كار بسیار شایستهای است به خصوص از حوزههای علمیه، بزرگان علماء و روحانیت كه ساكت گذشتن از كنار اینجور مسائلی كه هر از چندی هم تكرار میشود، درست نیست.
🔥 انشاءالله خداوند صحنهی بشریت را از این جرثومههای فساد پاک بفرماید.
📅 ۶ آبان ۱۳۹۹
#گستاخی_ماکرون
#جرثومه_فساد
#تحریم_فرانسه
@Pand_Saadat
@Manahejj
🌀 بنبست تعریف مدرک مستقل حوزوی!!
📝 برای تحقق دغدغه رهبری و تعریف مدارک حوزوی هیچ کاری نشده است
👤 حجتالاسلام حبیبیان، معاون علمی مجموعه مدارس حوزوی مشکات
🔹 واقعیت امر این است که این ماجرا یکی از امور سهل و ممتنع به حساب می آید. حوزه یک ساختار علمی است که یک خروجی برای تعیین سطوح می تواند داشته باشد؛ اما مسئله مدرک حوزوی فی الواقع به یک عویصه ای تبدیل شده است.
🔹 اگر بخواهیم فرایند تاریخی این ماجرا را رصد کنیم، باید بگوییم که در ابتدای انقلاب با بسیاری از امور به شکل مسئله «ناچار» با آن مواجه شدیم؛ به قول طلبهها از باب «لابد منه» برای آن تصمیمگیری فوری شد و در داستان حوزه به یک مرحلهای رسیدند که الان برای بکارگیری از فضلای حوزه در ادارات و نهادها باید چیزی تعریف شود.
🔹 ابتدا که به شهادت بزرگان و فضلا اتفاقاتی میافتاد؛ به مرور زمان تلاش شد یک معادلسازی و متأسفانه گرتهبرداری ناقصی رخ داد؛ این کار در آن مقطع از باب اینکه یک کار ضروری است تا تکمیل شود، قابل قبول بود؛ اما معالاسف به نظر میآید هم در آن مقطع خیلی دقیق عمل نشد و هم در ادامه به فکر یک طرح درستی نیفتادند یا موفق به رسیدن به خروجی نشدند؛ بعد از یک فترت طولانی که از این مسئله گذشت، حضرت آقا تذکر دادند و هنوز هم اتفاق درستی رخ نداده است؛ البته حق میدهیم به دست اندرکاران که نتوانستند این مشکل را حل کنند.
🔹 ما در گذشته عناوینی همچون ثقه الاسلام، حجت الاسلام، آیت الله و آیت الله العظمی داشتیم که برای خود بار معنایی داشت و برخی از سطوح را تعریف میکرد و همین مقدار کارکرد کافی بود، چون ما به ازای دیگری نمیخواست.
🔹 آنچه هم که حضرت آقا به عنوان اجتهاد تأکید میکنند، رسمیترین وجه مدارک حوزوی بود که اعتبار آن به فردی بود که این حکم اجتهاد را صادر میکرد یا اجازه نقل روایت میداد یا عناوین شبیه به این.
به نظرم واقعا نمیشود اجتهاد را در قالب مدارک آکادمی جدید گنجاند؛ امروز یکی از سوالات همین است که اگر کسی در ثبت نام خبرگان رهبری شرکت کرد و موفق به اخذ تأییدیه اجتهاد شد، به معنای پیشینی، آیا مجتهد است؟ که نمیتوان اینطور گفت و کماکان میبینیم در عرف حوزوی به آنان حجت الاسلام گفته میشود.
🔹 به گمانم وقتی این فرایند به بن بست خورد و نتوانستند معادلی را طراحی کنند، این دغدغه به وجود آمد که به همان وضعیت سطوحی که تعریف شده، محاسبه شود.
شما ببینید به دنبال این فرآیند ناقص، وضعیت به گونهای میشود که ریاست اسبق دانشگاه تهران پیشنهاد دکتری افتخاری به رهبر انقلاب میدهد؛ البته آنان از باب تکریم و لطف این کار را انجام دادند؛ اما در ساختار حوزوی این کار غلط است و مرجعیت را نمیتوان با دکتری افتخاری مقایسه کرد.
🔹 اینها معلول همین خلأ موجود است. گمان بنده این است که باید یک فکر جدی در این عرصه شود و تا جایی که بنده رصد کردم، هیچ کار جدی عطف بر فرمایش و دغدغه رهبر انقلاب اتفاق نیفتاده است و اگر هم کاری می خواهد انجام شود، نیازمند یک گروه نخبگانی است که هم ارتباط وثیقی با مراجع و فضلای صاحب نظر داشته باشد و هم مراجعهای به نهادها، ارگان ها و مراکز علمی مشابه در فضای علمی دنیا داشته باشند.
🔻 همچنین #اتفاق_ناگوار این است که سازمان دیوان عدالت اداری رسما اعلام کرده به افرادی که سطح چهار حوزه دارند، نباید دکتر اطلاق شود؛ این خیلی اتفاق بدی است و نشان میدهد که ضعف های تصمیم خام هرچه بیشتر میگذرد، بیشتر خودنمایی می کند.
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
📌 پ.ن:
آنچه ملاحظه فرمودید بخشی از گفتگوهای نشست بررسی تحول در حوزه است که اخیرا در خبرگزاری رسمی حوزه بدان پرداخته شده است.
#شورای_عالی
#مدرک_حوزوی
#هویت_علمی
@Manahejj
📠 نظرات اعضا درباره #بحران مدارک حوزوی
💬 مسلم:
اینکه شورای محترم عالی موضوع با اهمیتی مثل مدارک حوزوی و حفظ شئون اجتماعی حوزه و روحانیت را حدود سه دهه معطل گذاشتهاند برای حقیر قابل درک نیست. حیثیت اجتماعی و هویت «روحانیت و کل حوزههای علمیه» با مدارک دانشگاهی، باید قیاس و معامله شود؟؟؟ واقعا چرا؟
💬 حجتالاسلام معادل دکتر:
یکی از بزرگترین مشوقین برای مهاجرت نخبگان حوزوی (چه استاد چه طلبه) به دانشگاه، شورای عالی و مرکز مدیریت هستند. وقتی شما تحصیل حوزوی را ناخواسته در اذهان جامعه حوزوی و حتی مردم، بیارزش جلوه دهید؛ وقتی مدرک با ارزشی تعریف نکنید؛ نتیجه چیست؟
استاد حوزه میبیند اگر هیأت علمی دانشگاه باشد چه اجر و قرب و مواهب بسیاری دارد.
طلبه میبیند مدارک حوزوی، نه اعتبار اجتماعی دارد نه هیچ خاصیت دیگری جز پذیرش تعریف ذیل مدارج دانشگاه؛ آن وقت چرا مستقیم سراغ تحصیلات موازی دانشگاهی و مدارک آن نرود؟
در اطلاعیههای مختلف مرکز مدیریت برای استخدام در نهادهای مختلف ببینید یکی از مؤلفههای مؤثر برای گزینش، تحصیلات و مدرک دانشگاهی است!!
این که خود ما به دست خودمان، در حال کوچ از حوزه هستیم، وحشتناک نیست؟
💬 وارث علمای سلف:
گاهی در این فکرم که چه چیزی باعث شد مدارک اصیل حوزوی به تاریخ و موزهها بپیوندد؟ اجازه روایت، اجازه اجتهاد و... .
ما قرار بود سوار بر سنتهای اصیل به ساحل تحول برسیم یا با تن دادن به بدعتهای دانشگاهی و مصائب آن، موقعیت خود را متزلزل و از جایگاه خود، سقوط کنیم؟
این حرف من، نه برای تنقیص و توهین به مسؤولین زحمتکش حوزوی است؛ بلکه صرفا یک هشدار است که آنچه قابل علاج است را نگذارند سرطان شود و غیر قابل کنترل و درمانناپذیر. تا حوزه زنده است و نفس میکشد و علایم حیاتی دارد کمک کنید. همه ما در پیشگاه خدا مسؤولیم؛ در برابر خدمات هزار ساله علما و ذره ذره جمع کردن آبرو برای حوزه و روحانیت، مسؤولیم.
💬 منتقد آسیبشناس:
گاهی غفلت از یک موضوع، صرفا موجب وارد شدن لطمات به آن محدوده خاص موضوع، نخواهد شد؛ بلکه کل سیستم را درگیر میکند.
برای نمونه نمیدانم آیا شورای عالی و مرکز مدیریت تابحال به فکر آسیبشناسی کاهش ورودیهای حوزه بودهاند یا نه؟
یکی از دلایل عمده آن عدم انگیزهسازی برای نوجوانان و جوانان است؛ آینده تحصیلات دانشگاهی باوجود فقر شدید محتوای علمی دانشگاه، بسیار خوش رنگ و لعاب تعریف شده تا جایی که مردم، بین لیسانسهی بیکار و بیسواد دارای شغل، قائل به وجاهت فرد دارای لیسانس هستند و احترامش میکنند.
حوزه بر اساس کدام مدرک اصیل و وجاهت اجتماعی که مبتنی بر مدارک اصیل حوزوی برای خود ساخته، میخواهد به جذب جوانان برای ورود به حوزه بپردازد؟!!
حتما طبق معمول، باز یک عده خواهند گفت: تحصیل برای خدا باشد نه مدرک! بله صحیح است؛ اما همین خروجیهای تحصیل کرده حوزه، بدون مدرک کجا میتواند وارد عرصههای اجتماعی شوند و برای خدا کار کند؟!
البته کاهش ورودیهای حوزه، دلایل مختلف و متکثری دارد که مجال آن در این وجیزه نیست و باید تخصصی بدان پرداخته شود.
#نظر_اعضا
#شورای_عالی
#مرکز_مدیریت
#مدرک_حوزوی
@Manahejj
🌀 نه دکتر، نه حجتالاسلام!
📝 خروجی واقعی عدم تمرکز تحصیلی
🖋 علی مهدوی
🔺 تشویق طلاب و اساتید به سمت دانشگاهها
🔹 یکی از معضلات فعلی حوزه علمیه، فرار نخبگان حوزوی به سمت دانشگاههاست. چراکه از طرفی دانشگاهها رشتههای متکثر و مختلف علوم انسانی را پوشش میدهند و مثل حوزه علمیه محدود به فقه و اصول و چند رشته خاص نیستند؛ و از سوی دیگر مدارک دانشگاهی بسیار پرطمطراق و دارای اعتبار هستند؛ حتی در جذب سازمانها و نهادهای مختلف، حجتالاسلام دانشگاهرفته را مقدم میدارند!! آنچه از نظرات مخاطبین و فرهیختگان رسانه حوزوی هم روشن شد، مؤید همین معناست.
🔹 لذا ناخواسته در سیستم فعلی حوزوی به طلاب و روحانیت اینگونه القا میکنیم که در حوزه خبری از شهادات و تصدیقهای اصیل حوزوی نیست! اینجا اکثریت قریب به اتفاق طلاب، تنها مدرکی که میگیرند در رشته فقه و اصول است؛ لذا غیر مستقیم و البته غلیظ به طلاب میگوییم بروید دانشگاه!!
همین را البته به اساتید حوزه هم میگوییم که: اینجا خبری از عناوینی همچون استادیار و استاد تمام و هیأت علمی و ... نیست؛ حتی عنایتی که در سابق به اساتید بود و میتوانستند اجازه روایت یا اجازه اجتهاد بدهند هم از ایشان، سلب شده است!
🔻 نتیجه: نه دکتر نه حجتالاسلام
🔹 اما همه اینها یک روی سکه است؛ روی دیگر سکه حکایت از فاجعهی هولناکتری دارد! طلبهای که هنوز به صورت عمیق با فقه و اصول آشنا نشده و حتی الفبای اجتهاد و بررسی ادله و منابع را هم نیاموخته است به سمت دانشگاه و تحصیلات دانشگاهی تشویق میکنیم؛ برای چه؟ یادگیری علوم انسانی ترجمهشده غرب؟! خروجی این داستان چه خواهد بود؟ حجتالاسلامهایی که با تحمیلِ آموختههای غربی و چه بسا فاسد بر روایات و منابع دینی، تلاش میکنند به داشتههای خود، رنگ دینی بدهند! واقعا هم غرض و عمدی برای تحریف دین ندارند؛ خیال میکنند دین را میفهمند و حال آنکه نمیفهمند!
🔹 حتی اگر فرض را بر این بگذاریم که علوم انسانی دانشگاهی، ترجمان فساد فکری غرب نیست و محتوایی غنی و درست دارد؛ آیا تحصیل همزمان و موازی در دانشگاه و حوزه، عملی است؟! آیا خروجی این ماجرا، هم دکتر، هم حجتالاسلام است؟ هم بر شاخه علوم انسانی آموختهی خود، تسلط و تخصص لازم را دارد و هم درک عمیقی از فقه و اصول دارد؟! یا اینکه نه، محصول چنین فضایی، عملا نه دکتر است و نه حجتالاسلام؟!
آیا علاج و مانعی برای این دامن زدن به بیسوادی خودساخته وجود ندارد؟!!
📌 یادمان باشد وقتی پای بررسی یک سیستم آموزشی در میان است؛ ظرفیت عموم افراد را ملاک قرار دادهایم نه استثنائات و برخی نوابغ نادر را.
همچنین آیتالله اعرافی بارها گفتهاند چندصد رشته تحصیلی برای حوزه علمیه در نظر گرفتهاند؛ اولا باید دید تحقق آن و گستره آزادی طلاب برای انتخاب رشته، چه زمان و به چه کیفیتی خواهد بود. و ثانیا آیا تحصیلات در آن رشتهها هم بر همین منوال بیمدرکی و بیهویتی است و نهایتا مدرک معادل دانشگاهی، خواهیم داد؟
#شورای_عالی
#مرکز_مدیریت
#مدرک_حوزوی
@Manahejj
🌀 پیام امام خامنهای خطاب به جوانان فرانسه
باسمه تعالی
جوانان فرانسه!
🔹 از رئیس جمهور خود بپرسید چرا از اهانت به پیامبر خدا حمایت میکند و آن را آزادی بیان میشمارد؟ آیا معنی آزادی بیان این است: دشنام و اهانت، آن هم به چهرههای درخشان و مقدس؟ آیا این کار احمقانه، توهین به شعور ملتی نیست که او را به ریاست خود انتخاب کرده است؟
🔹 سوال بعدی این است که چرا تردید در هولوکاست جرم است؟ و اگر کسی چیزی در این باره نوشت باید به زندان برود؛ اما اهانت به پیامبرآزاد است؟
#ماکرون
#جرثومه_فساد
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 نه دکتر، نه حجتالاسلام! 📝 خروجی واقعی عدم تمرکز تحصیلی 🖋 علی مهدوی 🔺 تشویق طلاب و اساتید به سم
🌀 خطر دانشهای مسموم دانشگاهها
🔹 اینكه بنده دربارهى علوم انسانى در دانشگاهها و خطر این دانشهاى ذاتاً #مسموم هشدار دادم به خاطر همین است.
🔹 این علوم انسانىاى كه امروز رایج است، محتواهایى دارد كه ماهیتاً معارض و مخالف با حركت اسلامى و نظام اسلامى است؛ متكى بر جهانبینى دیگرى است؛ حرف دیگرى دارد، هدف دیگرى دارد.
🔻 وقتى اینها رایج شد، مدیران بر اساس آنها تربیت مىشوند...
📌 مناهج:
❓بنا بر کدام حجت و مجوز شرعی، طلاب را به سمت تحصیلات دانشگاهی و اخذ مدارک دانشگاهی سوق میدهیم؟
⛔️ قرار بود علوم انسانی مسموم را اصلاح و متحول کنیم تا دانشگاهها را آباد کنیم؛ نه اینکه فضایی ایجاد کنیم که نتیجهاش فرار نخبگان حوزوی به دانشگاهها باشد.
♨️ بخش قابل توجهی از این معضل، عدم مدارک مستقل و با هویت حوزوی است؛ بخشی هم مربوط به عدم رشتههای متکثر و متنوع در حوزههای علمیه است.
#شورای_عالی
#مرکز_مدیریت
#مدرک_حوزوی
@Manahejj
📠 نظر اعضا
💬 طلبه:
از یکی از اساتید بزرگ حوزه علمیه قم (اگر نام ببرم همه میشناسند) پرسیدم برای کسب مدرک دکتری به دانشگاه بروم؟ کنکور هم داده بودم و با رتبه تک رقمی پذیرفته شده بودم.
استاد پاسخ دادند: رفتن به دانشگاه برای طلبه #دهن_کجی به امام زمان (عج) است. یعنی دستگاه امام زمان را نپسندیدم؛ ناقص بود؛ نیازم را برطرف نکرد.
همینجا بنده عرض کردم آقا بنده غلط بکنم جسارت کنم؛ نمیروم و همانجا کنار گذاشتم.
اما از آن تاریخ به بعد چنان گشایشی در زندگیام به وجود آمد هم به لحاظ علمی و هم به لحاظ مسائل مالی که برای این تصمیم بارها خدا را شاکرم و دعاگوی آن استادم.
✅ بنده فارغ از اینکه حوزه در خصوص مدرک دادن قطعا درست عمل نکرده است، میگویم مدرک دانشگاهی ارزش از دست دادن روحیه طلبگی را ندارد. متأسفانه طلاب دانشگاهی غالبا دیگر طلبه نیستند.
#نظر_اعضا
#شورای_عالی
#مدرک_حوزوی
@Manahejj