eitaa logo
کانال سخنرانی وحدیث مجمع الذاکرین ع ایتا
6.9هزار دنبال‌کننده
679 عکس
756 ویدیو
119 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
اسوه بودن حضرت زهرا(س) برای امام زمان(عج)؟! پرسش : الگو بودن حضرت زهرا(علیها السلام) برای حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه) به چه معناست؟ پاسخ اجمالی: سه احتمال در معنای الگو بودن حضرت زهرا(س) برای حضرت مهدی(عج) داده شده است: 1. امام زمان(عج) مانند مادرش حضرت زهرا(س) با هيچ حاكم ظالمى بيعت نمي كند. 2. امام مهدي(عج) مانند مادرش براى باز گرداندن خلافت از اسباب غير عادى استفاده نمي كند. 3. حضرت مهدي(عج) مانند مادرش از دلسوزى و دعا و راهنمايى براى شيعيان چيزى فرو گذار نمي كند. پاسخ تفصیلی: امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) در توقيعى به خط مبارك خود بعد از دعا براى دور ماندن شيعيان از ضلالت و فتنه ها و درخواست روح يقين و عاقبت به خيرى آنها و تذكر به امورى چند مى فرمايد: «وَ فِي ابْنَةِ رَسُولِ اللَّهِ(صلى الله عليه و آله) لِي أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ»(1)؛ (فاطمه دختر رسول خدا(صلى الله عليه و آله) براى من اسوه و الگويى نيكوست». در اينكه حضرت مهدى(عجل الله تعالی فرجه) كدام گفتار يا رفتار حضرت فاطمه(سلام الله عليها) را سرمشق خويش ‍ قرار داده اند، احتمالات فراوانى بيان شده است كه در اين جا به سه مورد آن اشاره مى كنيم: 1. حضرت زهرا(سلام الله عليها) با هيچ حاكم ظالمى بيعت نكرد. حضرت مهدى(عجل الله تعالی فرجه) هم بيعت هيچ سلطان ستمگرى را بر گردن ندارد. 2. شأن صدور اين نامه اين است كه برخى از شيعيان امامت ايشان را نپذيرفتند. حضرت در جواب عملكرد آنها فرمود: «اگر مى توانستم و مجاز بودم آن چنان مى كردم كه حق بر شما آشكار گردد به گونه اى كه هيچ شكى بر شما باقى نماند؛ ولى مقتداى من حضرت زهرا(سلام الله عليها) است. ايشان با اينكه حق حكومت از حضرت على(عليه السلام) سلب شد، هيچ گاه براى باز گرداندن خلافت، از اسباب غير عادى استفاده نكرد. من نيز از ايشان پيروى مى كنم و براى احقاق حقم در اين دوران راه هاى غير عادى را نمى پيمايم». 3. حضرت در پاسخ نامه ای فرموده اند: «اگر علاقه و اشتياق ما به هدايت و دستگيرى از شما نبود، به سبب ظلم هايى كه ديده ايم از شما مردمان روى گردان مى شديم». امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) با اشاره به حضرت زهرا(سلام الله عليها) مى خواهد بفرمايد: همان طورى كه دشمنان به حضرت زهرا(سلام الله عليها) آزار و اذيت روا داشتند و سكوتى كه مسلمانان پيشه كردند هيچ كدام سبب نشد كه ايشان از دعا براى مسلمانان دست بكشند؛ بلكه ديگران را بر خود مقدم مى داشتند، من نيز اين ظلمها و انكارها را تحمل مى كنم و از دلسوزى و دعا و راهنمايى و ... براى شما چيزى فرو نمى گذارم.(2) پی نوشت: (1). الغيبة / كتاب الغيبة للحجة، طوسى، محمد بن الحسن‏، محقق / مصحح: تهرانى، عباد الله و ناصح، على احمد، دار المعارف الإسلامية، ايران، قم، ‏ 1411 قمری، چاپ: اول‏، ص 286، (فصل بعض معجزات الإمام المهدي(علیه السلام) و ما ظهر من جهته(علیه السلام) من التوقيعات على يدي سفرائه). (2). گردآوری از: موعود شناسی و پاسخ به شبهات، رضواني، علی اصغر، مسجد مقدس جمکران، قم، چاپ هفتم، 1390 ش، ص 396. @manbarmajma
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📘 💠تاجی بر سر سلمان فارسی 🔹عبد الله بن عباس، عموزاده و صحابه امیرالمومنین علی (علیه السلام) نقل می‌کند: سلمان فارسی را در خواب دیدم و از او پرسیدم: تو سلمان هستی؟ گفت: آری. پرسیدم: تو همان آزاده‌ی رسول خدا نیستی؟ گفت: چرا من همانم. 🔹در این وقت دیدم بر سر او تاجی از یاقوت است و لباس‌های زیبا و زیورها بر تن دارد. به او گفتم: ای سلمان! این مقام و منزلت نیکویی است که خداوند به تو عنایت کرده؟ گفت: آری. گفتم: در بهشت پس از ایمان به خدا و پیامبر او، چه چیز را برتر از چیزهای دیگر دیدی؟ 🔹در جواب گفت: در بهشت پس از ایمان به خدا و پیامبر او (صلی الله علیه و آله و سلم) برترین چیزها دوستی علی بن ابی طالب علیه السلام و پیروی از او است و برتر از آن چیزی نیست. 📚 بحارالانوار، ج ۲۲، ص ۲۴۱. ┏━━━━━━━━🌺🍃━┓ @manbarmajma ┗━━🌺🍃━━━━━━━┛ @manbarmajma
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﷽✨ 🖤 فاطمه (س) ، مبارز عدالت‌خواهی ◾ فدک مفهومی نمادین دارد که به معنایی بزرگ اشاره می‌کند و مقصود از آن، فقط همان قطعه زمین غصب‌شده در حجاز نیست. و همین معنای نمادینِ فدک بود که آن مبارزه را از یک دادخواهی عادی با افقی محدود و دایره‌ای تنگ، به انقلابی با قلمروی وسیع و آفاقی گسترده تبدیل نمود. ◾هریک از مستندات تاریخیِ مسلّم در این موضوع را که می‌خواهید، بررسی کنید. آیا ستیزی مادی یا اختلاف دربارۀ فدک به معنای محدود و واقعیت کم‌دامنۀ آن را می‌بینید؟! آیا مسابقه‌ای را شاهد هستید که برای دستیابی به محصولاتِ آن زمین درگرفته است؟! محصولاتی که هرقدر هم در برآورد آن مبالغه و اغراق شود، بازهم آن‌قدر نیست که دو طرف، ارزشی برایش قائل بوده باشند. ◾هرگز چنین نیست! این دادخواهی، قیامی بر ضد بنیان‌های حکومت بود؛ فریادی بود که فاطمه می‌خواست با آن، بنیادی را که سنگ‌بنای تاریخ بعد از سقیفه بود، از جای برکند. برای اثبات این سخن،‌ کافی است به خطبۀ فاطمه در مسجد و در برابر خلیفه و در میان آن جمع انبوه مهاجران و انصار نظر بیفکنیم که بیش از هرچیز بر مدار ستایش علی و تحسین مواضع جاودان وی در اسلام و اثبات حق اهل‌بیت می‌چرخد. فاطمه در این خطبه اهل‌بیت را وسیله‌های رسیدن به خدا در میان بندگان، برگزیدگان ویژۀ خدا، جایگاه قداست الهی، حجت او و وارثان خلافت و حکومت پیامبرانش می‌شمرد و همچنین مسلمانان را توجه می‌دهد که به نگون‌بختی دچار گشته‌اند، نسنجیده تصمیم گرفته‌اند، به دوران پیشینیانشان بازگشته‌اند، در پی سراب رفته‌اند و کار را به‌دست نااهل سپرده‌اند. این خطبه از فتنه‌ای که مردم به آن درافتاده‌اند و از انگیزه‌هایی سخن می‌گوید که باعث شد کتاب خدا را کنار نهاده و با حکم آن در مسئلۀ خلافت و امامت به مخالفت برخیزند. ◾پس مسئلۀ میراث و هدیه تنها به همان اندازه مطرح می‌شد که با موضوع سیاستِ کلان پیوند داشت. مسئله در دیدگاه فاطمه، مطالبۀ زمین و خانه نبود؛ بلکه از نگاه او مسئله، مسئلۀ اسلام و کفر، ایمان و نفاق، و نص (تعیین صریح) و شورا بود. 📚 کتاب فدک در تاریخ ، صفحه ۷۲ . @manbarmajma
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 آیا حضرت فاطمه(س) پس از ظهور رجعت می کند؟ حدیثی در منابع روایی وجود دارد که حکایت از رجعت حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) بعد از ظهور امام زمان (عجل‌الله تعالی فرجه والشریف) دارد. داستان رجعت آن حضرت(سلام‌الله‌علیها) در ضمن روایتی طولانی که در پرسش مفضل از امام صادق (علیه السلام) مطرح شده، آمده است. مفضل می گوید از امام صادق (علیه السلام) پرسیدم: آقا، آیا پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) و علی (علیه‌السّلام) با قائم (عجل‌الله تعالی فرجه و الشریف)خواهند بود؟ فرمودند: آرى، والله پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) و علی (علیه‌السّلام) ناگزیر می باید قدم روى زمین بگذارند.... اى مفضل! گویا مى ‏بینم که ما ائمه(علیه‌السّلام) آن موقع جلوی پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) جمع شده و به آن حضرت(صلی‌الله‌علیه‌وآله) شکایت مى ‏کنیم که امت بعد از وى چه به روز ما آوردند، و مى ‏گوییم امت، ما را تکذیب کردند؛ بى ‏اعتنایى، نفرین، لعنت و تهدید به قتل نمودند، حاکمان ستمگر آنها ما را از وطن بیرون آورده به پایتخت خود بردند و جمعى از ما را با سم و حبس کشتند. در این وقت پیغمبر سخت گریه می کند و می فرماید اى فرزندان من! هر چه به شما رسید بیشتر به جد شما رسید. آن گاه فاطمۀ زهرا (سلام‌الله‌علیها) مى ‏آید و از ظلم هایی که در حق او همسرش شده و غصب فدک‏، ملک خود توسط آنها، و رفتن به میان مهاجرین و انصار و ایراد خطبه ‏اش در خصوص غصب فدک، شکایت می کند. سپس نقل می کند که چگونه جمعى امیر المؤمنین(علیه‌السّلام) را از خانه خود براى بیعت گرفتن در سقیفه بنى ساعده بردند،... بنابر این، طبق این روایت که مفضل از امام صادق (علیه‌السّلام)نقل می کند، حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها) نیز جزو رجعت کنندگان خواهند بود؛ 📚بحار الانوار، ج ۵۳، ص ۱۷ 📚مهدى موعود، (ترجمه ج ۵۱، بحار الأنوار)، ص۱۱۶۶ @manbarmajma
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﷽✨ ◾️فاطمه زهرا (عليها السلام) الگوى برتر زن مسلمان‌ ✍روايات فراوانى وجود دارد كه عصمت حضرت زهرا (عليها السلام) را اثبات مى‌كند. حضرت پيامبر اکرم (ص) فرمود: «إن الله يغضب لغضب فاطمة و يرضى لرضاها؛ (امينى، 1375، 49)؛ كسانى كه خدا و رسول او را مى‌آزارند، خداوند آنان را در دنيا و آخرت لعنت كرده و براى آنها عذابى خواركننده فراهم مى‌آورد»؛ يا فرمودند: «فاطمة بضعة منّي فمن اغضبها اغضبني». 📚صدوق، 1417 ق، 165 و 575) از محتواى اين روايات به دست مى‌آيد كه آزار رساندن به حضرت زهرا (عليها السلام) باعث آزار خدا و رسولش مى‌شود و مصداق اين آيه خواهد بود: إِنَّ الَّذِينَ يُؤْذُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذاباً مُهِيناً؛ بى‌گمان كسانى كه خدا و پيامبر (ص) او را آزار مى‌رسانند، خدا آنان را در دنيا و آخرت لعنت كرده و برايشان عذابى خفت‌آور آماده ساخته است 📚احزاب: 57
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا