eitaa logo
کانال سخنرانی وحدیث مجمع الذاکرین ع ایتا
6.9هزار دنبال‌کننده
701 عکس
764 ویدیو
122 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
9.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✨♥️ امام عسکری(ع) می‌فرمایند: کسی که این دو صفت رو داشته باشه، دلش پر میکشه به طرف امام زمان(عج)... 🎙 حجت الاسلام فرحزاد @manbarmajma
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 پنج نفر که شیطان را بیچاره می‌کنند؟! 🌷امام صادق علیه السلام فرمودند: شیطان گفته است؛ پنج نفر مرا بیچاره ساخته اند و سایر مردم در قدرت و اختیار من هستند: ➊کسی که از روی نیت صادق و درست به خدا پناه ببرد و در تمام کارها توکل به او کند. ➋کسی که در شبانه روز بسیار تسبیح خدا گوید. ➌ کسی که هرچه برای خویشتن می‌پسندد برای برادر مؤمن خود نیز بپسندد. ➍کسی که به هنگام رسیدن مصیبت به او، ناله و فریاد نزند. ➎و کسی که به آنچه قسمت او کرده راضی باشد و برای رزق و روزیش غم  و غصه نخورد. 📚جامع احادیث شیعه، ج14 بحارالانوار، ج63 ┈┈••••✾•🏴🥀🏴•✾
💓  ❣  💓      💓  ❣  💓          💓  ❣  💓 هر روز یک فضیلت از (علیه السلام) ............... ۱۰۰ ✨ مُطْعِمُ الطَّعامِ ✳️ « وَیطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلَی حُبِّهِ مِسْکِیناً وَیتِیماً وَأَسِیراً »؛(۱) و غذای (خود) را با اینکه به آن علاقه و نیاز دارند، به مسکین و یتیم و اسیر می دهند. 💫 این آیه در شأن امیرمؤمنان صلوات الله علیه و خانواده آن حضرت نازل شده، که سه روز روزه گرفتند و هرشب، افطار خود را به مسکین و یتیم و اسیر اطعام دادند. (۲) 💠 امام هادی صلوات الله علیه در زیارت آن حضرت به ایشان چنین خطاب می کند: « أَنْتَ مُطْعِمُ الطَّعامِ عَلی حُبِّهِ مِسْکِیناً وَیتِیماً وَأَسِیراً لِوَجْهِ اللَّهِ، لا تُرِیدُ مِنْهُمْ جَزآءً وَلا شَکُوراً »؛(۳) آن مطعم که در قرآن آمده، تو هستی که به مسکین و یتیم و اسیر اطعام دادی، آن هم به قصد قرب الهی که از ایشان هیچ گونه پاداشی و توقع تشکری نداشتی. 📚۱) سوره انسان، آیه ۸ ۲) تفسیر اللباب، ج۱۶، ص۱۳۱، تفسیر آلوسی، ج۲۲، ص۱۲، تفسیر البغوی، ج ۸، ص۲۹۵ ۳) بحارالانوار، ج۹۷ 📗فضیلت شماره ی  ۱۰۱ از کتاب اوصاف امیرالمؤمنین صلوات الله علیه( بیش از دوهزار منقبت)         https://eitaa.com/manbarmajma          💓  ❣  💓      💓  ❣  💓   💓 ❣  💓
☘🌹☘ ☘🌹☘ ☘🌹☘ 🌹 روزی است که در روایت معتبر به «غدیر ثانی» تعبیر شده است.  امیرمؤمنان حضرت علی علیه السلام به صحابی جلیل القدر حذیفه فرمودند:  «یا حذیفة، هذا یوم الاستراحة، ویوم تنفیس الهم والکرب، والغدیر الثانی...؛(1) ای حذیفه، امروز روز رفع سختی و دشواری، روز زدودن اندوه و پریشانی و روز غدیر دوم است».  قرار دادن روز نهم ماه ربیع الاول به عنوان غدیر ثانی در کنار روز هیجدهم ماه ذی الحجه روز عید غدیر، در واقع دو بال و دو بازوی اعتقادی اسلام، یعنی اصل تولی و اصل تبری را تشکیل می دهد و این بدان معناست که غدیر اول و غدیر ثانی به عنوان تولی و تبری مکمل یکدیگر هستند و هیچ یک از دیگری جدا نیست.  البته در مقام تعلیم و شمارش فروع دین مقابل شمارش اصول دین، تولی و تبری جزء فروع ده گانه دین آمده است که این امر تنها بار آموزشی و حفظ کردن دارد، اما در واقع تولّی و تبرّی از ثوابت اساسی دین و از مسائل اعتقادی اسلام است و نه از فروع آن. به دیگر سخن، تولی و تبری دو بال نیرومند توحید هستند، زیرا توحید یعنی: ایمان به خدا و وحدانیت اوست، وتولی یعنی: دوستی نسبت به اولیای خدا و تبری یعنی: بیزاری از دشمنان خداست و این از شئون توحید است. در مورد نبوت و امامت نیز همین امر صادق است. و در حقیقت تولی و تبری جزء فروع و اعمال نیست، بلکه جزء اصول و امور قلبی و اعتقادی است و هرجا که تولی باشد تبری نیز هست و از یکدیگر جدا نیستند و در همین راستا است حدیث شریفی که می گوید: «هل الدین الا الحب والبغض؛ مگر دین چیزی است جز دوستی خدا و دوستان خدا، و دشمنی دشمنان آنان؟» و لذا در غیر این صورت، اسلام و مسلمانی، دین و دین داری کامل نخواهد بود. شیخ مفید علیه الرحمه نیز فرموده است:  «ولایـة أولیـاء الله تعالـی مفترضـة وعداوة أعدائه واجبة علی کل حال؛(2) دوستی اولیای خدا فریضه الهی بوده و دشمنی با دشمنان او در هر حال واجب است.  قرآن کریم درباره تولی و تبری می فرماید:  «لاَّ تَجِدُ قَوْمًا یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الاَْخِرِ یُوَآدُّونَ مَنْ حَآدَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ...؛(3) هیچ قومی را نَیابی که به خدا و روز واپسین ایمان داشته باشند [و] با کسانی که با خدا و رسولش مخالفت و دشمنی کرده باشند، دوستی ورزند».  معنای این آیه ی کریمه این است که دوستی اولیای خدا و محبت دشمنان او قابل جمع نیست، بلکه اسلام، یعنی: تولّی اولیای خداست که در عید غدیر تجلی یافته و تبری از دشمنان خداست که در غدیر ثانی چهره نموده است.  روایات فراوانی نیز با بیان های گوناگون درباره این دو غدیر هیجدهم ذیحجه و نهم ربیع از معصومین علیهم السلام در دست داریم که این معنی را به اثبات می رساند.  تعبیر غدیر ثانی در روایت احمد بن اسحاق از آن رو شایان تفکر و تدبر است که مکمل غدیر اول و از آن تفکیک ناپذیر است، که همان معنای تولّی و تبرّی است.  امیدوارم به برکت عید غدیر ثانی و صاحب آنروز اولین شهیده راه تولی و تبری، حضرت فاطمه زهرا علیها السلام همگی مورد عنایت خدای متعال قرار گیریم و در حد خود قدر و منزلت این روز را بشناسیم و به اندازه توان، انجام وظیفه کنیم. همچنین به لطف و کرم الهی امید دارم که افراد دورمانده از اهل بیت و تعالیم سعادت بخش آنان، با شناخت این مفاهیم، به مسیر حق هدایت، و از برکات این شناخت بهره مند شوند، ان شاء الله.  وصلی الله علی محمد وآله الطاهرین  1. بحارالانوار، ج 95، ص 354.  2. شیخ مفید، المقنعه، ص 33.  3. مجادله (58)، آیه 22. https://eitaa.com/manbarmajma ☘🌹☘ ☘🌹☘ ☘🌹☘
❢░🌸‍ꦿ🍃🌸‍🍃 ꦿ🌸‍🍃 🌸‍ ꦿ🍃🌸‍ ꦿ🍃 ❢░🌸‍ꦿ🍃 🍃 🔴 دعای امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف دعا است پس خیلی برای دعا کنیم ✨قال امیرالمومنین علی علیه السلام: إِنِّی لَأَعْرِفُ لِهَذَا الْیَوْمِ اثْنَیْنِ وَ سَبْعِینَ اسْماً ... وَ یَوْمٌ یُسْتَجَابُ فِیهِ الدَّعَوَاتُ ✨امیرالمومنین علی علیه السلام: ✍همانا من برای این روز هفتاد و دو اسم می شناسم ... و روزی که در آن دعاها مستجاب است. 📚بحارالانوار الجامعة لدرر اخبار الائمة الاطهار عليهم السلام ج 95 ص 354 👇👇👇 👌اگر خواستید برای اهل بیت و امام عصر ارواحنافداه دعا کنید این دعا را بخوانید که مرحوم سید بن طاووس در جمال الاسبوع و مرحوم شیخ حر عاملی در وسائل الشیعه و مرحوم علامه مجلسی در بحارالانوار و مرحوم شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان نقل کرده‌اند: 🌼اَللَّهُمَّ عَظُمَ اَلْبَلاَءُ وَ بَرِحَ اَلْخَفَاءُ وَ اِنْكَشَفَ اَلْغِطَاءُ وَ ضَاقَتِ اَلْأَرْضُ بِمَا وَسِعَتِ اَلسَّمَاءُ وَ إِلَيْكَ يَا رَبِّ اَلْمُشْتَكَى وَ عَلَيْكَ اَلْمُعَوَّلُ فِي اَلشِّدَّةِ وَ اَلرَّخَاءِ اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اَلَّذِينَ أَمَرْتَنَا بِطَاعَتِهِمْ وَ عَجِّلِ اَللَّهُمَّ فَرَجَهُمْ بِقَائِمِهِمْ وَ أَظْهِرْ إِعْزَازَهُ يَا مُحَمَّدُ يَا عَلِيُّ يَا عَلِيُّ يَا مُحَمَّدُ اِكْفِيَانِي فَإِنَّكُمَا كَافِيَايَ يَا مُحَمَّدُ يَا عَلِيُّ يَا عَلِيُّ يَا مُحَمَّدُ اُنْصُرَانِي فَإِنَّكُمَا نَاصِرَايَ يَا مُحَمَّدُ يَا عَلِيُّ يَا عَلِيُّ يَا مُحَمَّدُ اِحْفَظَانِي فَإِنَّكُمَا حَافِظَايَ يَا مَوْلاَيَ يَا صَاحِبَ اَلزَّمَانِ يَا مَوْلاَيَ يَا صَاحِبَ اَلزَّمَانِ يَا مَوْلاَيَ يَا صَاحِبَ اَلزَّمَانِ اَلْغَوْثَ اَلْغَوْثَ اَلْغَوْثَ أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي اَلْأَمَانَ اَلْأَمَانَ اَلْأَمَانَ.🌼 ✔️ همانطور که ملاحظه می‌فرمایید در این دعا نخست برای فرج اهل بیت و امام زمان علیهم‌السلام دعا می‌کنیم و می‌گوییم: "وَ عَجِّلِ اَللَّهُمَّ فَرَجَهُمْ بِقَائِمِهِمْ وَ أَظْهِرْ إِعْزَازَهُ" و سپس برای خودمان دعا می‌کنیم. ✅ لطفا این پیام را به نیت فرج امام عصر ارواحنافداه آنقدر منتشر کنید تا همگان برای اهل بیت و امام زمان علیهم‌السلام دعا کنند. https://eitaa.com/manbarmajma 🍃 ❢░🌸‍ꦿ🍃 🌸‍ ꦿ🍃🌸‍ ꦿ🍃 ❢░🌸‍ꦿ🍃🌸‍🍃 ꦿ🌸‍🍃
💚💜💚💜💚💜💚💜💚 ✒️📃 🎓 ڪــ🎒ــــلاس درس مهدویت 👌🏼ویژهٔ روز بیعت با امام زمان (عج) 📌 🔹هشتم ربیع الاول سال ۲۶۰ هجری، امام عسکری (ع) به شهات رسید و فرزندش، امام مهدی (ع)، جانشین ایشان شد. اولین بیعت گران افتخارآمیز امام زمان (ع)، کاروانی از ایران و از شهر قم و مناطق غربی ایران بودند.(۱) ✅آغاز تاریخی به همان دلیلی که باید عید غدیر خم " را جشن گرفت و اهتمام ورزید و جایگاه امامت و رهبری امام معصوم را ارج نهاد، آغاز امامت هر امام نیز، شایسته تکریم است، ولی نسبت به ائمه دیگر چنین رسمی نبوده و معمولاً روز شهادت هر امام، آغاز امامت امام بعدی است یعنی هم داغ شهادت امام و هم تهنیت و بیعت برای امام بعدی درباره حضرت ولی عصر (ع)این مسئله اهمیت خاصی پیدا می کند، چون آن امام، هم اکنون زنده و حاضر است و دوران امامت اوست. و برای این که دل ها و ذهن ها توجه بیشتری به آن حضرت پیدا کند و مسئله امامت در عصر غیبت از یادها نرود و شوق انتظار در دل ها برافروخته تر شود، سالروز آغاز امامت آن حجت الهی را یاد می کنیم و جشن می گیریم؛ به خصوص با توجه به شرایط حاضر در جهان معاصر که نسبت به وجود آن حضرت، از سوی دشمنان، دشمنی می شود و وجود نازنینش را زیر سوال می برند، گرامیداشت این روز، تلاش برای ریشه دارتر کردن این باور اسلامی و شیعی در دل های اهل ایمان و منتظران ظهور آن حضرت است. 👈🏼این شیوه حتی امروزه معمول است که وقتی رهبر یک مجموعه از دنیا می رود و پس از او شخص دیگری جانشین می شود اگر این جایگزینی از قبل تدارک دیده شده باشد بلافاصله فرد جدید به عنوان رهبر، شناخته شده و طبق آداب و رسوم آن جامعه به وی تهنیت می گویند و چه بسا در سال های بعدی آن روز را گرامی می دارند. دربارهٔ امامان معصوم و رهبران شیعه نیز این شیوه مرسوم بود و بلافاصله پس از رحلت هر امام، جانشین او که از سوی پیامبر و به دستور خدای متعال و با تأکید پیشوای پیشین تعیین شده بود به ریاست و زعامت جامعه شیعه می رسید. خواص و نزدیکان آن امام ضمن تسلیت شهادت پدر (یا برادر در خصوص امام سوم) با پیشوای جدید بیعت می کردند. هر چند اوضاع سیاسی ورعایت تقیه، غالباً مانع از بیعت عمومی یا حتی اطلاع همگانی از موضوع بود. ☀️در خصوص دوازدهمین امام شیعیان نیز همین روش جاری است و از آنجا که آن حضرت، امام زمان ماست شایسته است زمان شروع امامتش گرامی داشته شود و به دلیل غیبت طولانی آن بزرگوار و لزوم توجه به ایشان، هرساله به مناسبت آغاز امامتش تجدید عهد و پیمان صورت گیرد.🌟 📚منابع ۱. رضایی، نهم ربیع، ص ۲۱ 📘 کتاب:"بیعتی تا همیشه " ✍🏼حجت الاسلام محمد رضا
💚💜💚💜💚💜💚💜💚 ✒️📃 🎓 ڪــ🎒ــــلاس درس مهدویت 👌🏼ویژهٔ روز بیعت با امام زمان (عج) 📌 🔆امام عسکری(ع) تنها در سال ۲۴۳ با فشار متوکل عباسی به سامراء منتقل شد، چون تصور عباسیان این بود که ممکن است امامان، همانند سایر علویان، با داشتن هوادارانی چند دست به قیام بزنند. لذا حضور آن ها در مرکز خلافت، مانع از چنین اقدامی می شود. 👌🏼اقامت طولانی امام عسکری(ع) در سامراء جز نوعی بازداشت از طرف خلیفه قابل توجیه نیست؛ به طوری که حضرت مجبور بودند هر دوشنبه و پنجشنبه به دارالخلافه رفته و حضور خود را اعلام کنند(۱) از طرفی هم تنها پیروان و شیعیان خاص می توانستند با آن حضرت ارتباط داشته باشند.(۲)امام عسکری(ع) اگرچه بسیار جوان و تحت مراقبت جاسوسان و عاملان خلیفه بود، ولی به دلیل موقعیت بلند علمی و اخلاقی شهرت فراوانی پیدا کرده بودند، حتی روزهایی که حضرت به مقر خلافت می رفت،در طول مسیر حضرت، که مملو از مردم و بسیار شلوغ بود، مردم به احترام ساکت می شدند و جمعیت با شور و شعف بسیار به امام (ع)اظهار ارادت می کردند.(۳) 👈🏼در این زمان شیعیان به صورت یک قدرت عظیم در عراق مطرح بود و علنا با حاکمان عباسی مخالفت می کردند و حاکمان عباسی نیز توجه و فشار خود را معطوف امامان شیعه و پیروان آنان کرده بودند. از یک سو عباسیان می دانستند که مهدی موعود (ع)در نسل امام عسکری(ع) خواهد بود، لذا با گسترش جاسوسان خود مراقب وضع زندگی امام(ع) بودند؛ حتی در زمان معتز، امام(ع) بازداشت و روانه زندان شده بود و به «سعید حاجب » مأموریت داده بود تا امام را به سوی کوفه ببرد و در بین راه حضرت را به شهادت برساند ولی پس از سه روز همراهان وی، خود او را به هلاکت رساندند.(۴) 🔹" مهتدی» هم تصمیم به قتل امام (ع)گرفت ولی موفق به اجرای آن نشد. از سوی دیگر، امام عسکری (ع) باید زمینه را برای امامت فرزندش و آمادگی مردم برای ورود به عصر غیبت را فراهم می کردند که با فشار و محدودیتهای حاکمان عباسی کار بسیار دشواری بود، البته این زمینه سازی از قبل توسط امامان گذشته انجام گرفته بود، ولی در زمان امام عسکری(ع) جلوه بیشتری می یافت، زیرا امام(ع) با وجود تأکید بر تولد حضرت مهدی (ع)، او را تنها به شیعیان و مریدان خاصی نشان داده بود و تماس مستقیم شیعیان، با خود آن حضرت، روز به روز محدودتر و کمتر می شد. 📚منابع ۱. طوسی، الغیبه، ص ۱۲۹. ۲. ابن شهرآشوب، مناقب، ج ۳ ص ۵۳۳. ۳. طوسی، الغیبه، ص ۱۲۹ ۴. علامه مجلسی، بحارالانوار، ج ۵۰، ص ۳۱۱-۳۱۳. 📘 کتاب "بیعتی تا همیشه " ✍🏼حجت الاسلام محمد رضا
💚💜💚💜💚💜💚💜💚 ✒️📃 🎓 ڪــ🎒ــــلاس درس مهدویت 👌🏼ویژهٔ روز بیعت با امام زمان (عج) 📌 👌🏼نخستین اقدام حضرت مہدی (ع)درآغاز امامت 👈🏼بنابراین، روز شهادت امام یازدهم، و نخستین روز امامت ایشان، فرارسید.و آن حضرت ناگزیر میان مردم آمده، بر پیکر پدر نمازگزارد."(۱) 🔹به نظر می رسد، حضرت مهدی (ع) پس از شهادت پدر در نخستین ساعتهای غیبت، با حضور در کنار بدن وی و اقامه نماز بر ایشان، مسائلی را مورد توجه قرار داد، که همگی به نوعی درارتباط با بحث امامت ایشان بود.👇🏼 1⃣. اجرای سنت الهی در اقامه نماز امام بر امام، 2⃣. پیشگیری از اعلام ختم امامت، 3⃣. پیشگیری از انحراف داخلی در جریان امامت،(جریان جعفر)(۲) 4⃣. تثبیت ادامه جریان امامت حقه، و اعلام استمرار امامت در امام زنده.(۳) 📚منابع (۱)-کمال الدین و تمام النعمه،ج ۲، ص۴۷۵،باب ۴۳ ،ج ۲۵، همچنین ر.ک: منتخب الانوار المضینه، ص۱۵۷؛ راوندی، قطب الدین، الخراج و الجراح، ج ۳. ص ۱۱۰۱. ☆این رخداد به گونه هایی چند روایت شده است. (۲)-کمال الدین و تمام النعمه، ج ۲، ص ۴۰۹. باب ۳۸،ح ۹ܪ܂ (۳)-خورشید مغرب، ص ۲۴- ۲۵. 📘"بیعتی تا همیشه " ✍🏼حجت الاسلام محمد رضا