#قاعده_شانزدهم
3⃣ سعه و گستردگی
الف) آیا قاعده حاضر شامل خیارهایی غیر از خیار شرط و خیار حیوان هم می باشد؟
چهار قول وجود دارد:
- اختصاص به خیار حیوان و خیار شرط(زمانی که مورد شرط، بیع حیوان باشد)
- اختصاص به دو خیار حیوان و شرط مطلقا(چه مورد خیار شرط حیوان باشد، چه مثلا خانه باشد یا هر چیز دیگر)
- جریان در سه خیار: حیوان، شرط و مجلس؛ زیرا هر سه مشتمل بر زمان هستند
- جریان در همه خیاراتِ زمانی و غیرزمانی، مگر اینکه بعد از عقد، خیاری حادث شود.
🔅از این میان، قول اول صحیح است زیرا این قاعده بر خلاف اصول اولیه است، پس باید بر مقتضای تنها دلیل موجود(نصوص روایی) اکتفاء کرد.
بلکه جریان قاعده در مورد بیع حیوان(چه خیار حیوان باشد و چه خیار شرط) هم مقتضای شرط ضمنی است.(نه حکمی تعبّدی)
📚 القواعد الفقهیة للمکارم: ۲/۳۹۵
#قاعده_تلف_در_زمان_خیار
@Qabasat
1_381419185.mp3
10.89M
- روششناسی کاربردی اجتهاد فقهی
🔊 حجت الاسلام واعظی(زید عزّه)
💠 جلسه هجدهم
#مکتب_شناسی_فقهی
@yaddashhayetalabegi
@Qabasat
هدایت شده از ادمین یار نهضت(هر محب علی یک کانال)
03-تبیین نهضت فراگیر نهج البلاغه خوانی-قسمت سوم.mp3
5.79M
🔈 آشنایی سریع و کوتاه با نهج البلاغه و نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی
- چرا نهج البلاغه بخوانیم؟
- به چه روشی بخوانیم؟
- چگونه کلام امام علی را به دیگران معرفی کنیم؟
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
امروز هیچ دلیل شرعی و عقلی وجود ندارد که اختلاف سلیقهها و برداشتها و حتی ضعف مدیریتها دلیل به هم خوردن الفت و وحدت طلاب و علمای متعهد گردد.
... لحن و تعابیر نباید افکار جامعه و آیندگان را از مسیر شناخت دشمنان واقعی و ابرقدرتها که همه مشکلات و نارساییها از آنان سرچشمه گرفته است، به طرف مسائل فرعی منحرف کند و خدای ناکرده همه ضعفها و مشکلات به حساب مدیریت و مسئولین گذاشته شود و از آن تفسیر انحصارطلبی گردد که این عمل کاملاً غیر منصفانه است و اعتبار مسئولین نظام را از بین میبرد و زمینه را برای ورود بیتفاوتها و بیدردها به صحنه انقلاب آماده میکند.
#سالروز_صدور_منشور_روحانیت
#فائده
@Qabasat
#قاعده_شانزدهم
3⃣ سعه و گستردگی
ب) آیا قاعده حاضر مختص به مبیع است یا شامل ثمن هم می باشد؟
برخی بزرگان مانند مرحوم صاحب عروه فرموده اند: «الحق عدم شمول الحکم لتلف الثمن؛ لعدم الدلیل و کون الحکم علی خلاف القاعدة»
اما
در مقابل مرحوم شیخ انصاری قائل به تعمیم شده. اصلی ترین ادله تعمیم، که در بیان ایشان و سایرین آمده، چنین اند:
۱. استصحاب بقاء ضمان ثمن قبل از قبض؛ ولی این دلیل سه اشکال دارد:
- استصحاب در شبهات حکمیه حجت نیست
- ثبات موضوع، شرط جریان استصحاب است و در محل نزاع قطعا موضوع تغییر کرده
- استصحاب در فرض جریان، توان مقابله با قاعده مسلم «کون تلف کل ملک من مالکه» را ندارد و باید دلیل أقوایی برای ثبوت ضمان پیدا کرد.
۲. شمول عنوان قاعده(التلف) که در معقد اجماع أخذ شده؛ اما این دلیل هم تمام نیست زیرا احماعی در محل بحث وجود ندارد و اگر باشد هم حجت نیست.
۳. عمومیت ملاک قاعده که از صحیحه ابن سنان استفاده می شود، زیرا طبق آن روایت حضرت فرموده اند: «الضمان علی البائع حتی ینقضی الشرط و یصیر المبیع للمشتری» و این بیان در قوه قاعده کلیه است که: «ما لم تنقض مدة الخیار، لا یرتفع الضمان.»
نکته مهم این است که اصل إشعار حدیث شریف به چنین قاعده ای کلی، مردود است فضلا از دلالت.
📚 القواعد الفقهیة للمکارم: ۲/۳۹۶
#قاعده_تلف_در_زمان_خیار
@Qabasat
قاعده تلف در زمان خیار.pdf
275.2K
📚جزوه جامع #قاعده_تلف_در_زمان_خیار
❗️هر نوع استفاده جایز است، مشروط به قصد قربت.
@Qabasat
🔊 صوت تدریس قاعده «تلف در زمان خیار»
استاد آیت الله العظمی سبحانی(دام ظله)
قاعده تلف در زمان خیار 1.wma
7.9M
#قاعده_تلف_در_زمان_خیار
جلسه اول
آیت الله العظمی سبحانی
@Qabasat