eitaa logo
دروس معرفت نفس
6.5هزار دنبال‌کننده
38 عکس
1 ویدیو
1 فایل
شرح دروس معرفت نفس به بیان شیوا استاد صمدی آملی 🚩این کانال رسمی #نمی_باشد🚩 ✔️تقدیم به شهید والا مقام سپهبد #علی_صیاد_شیرازی 🔴استفاده از مطلب فقط با لینک کانال🔴 . . . . . . نظرات و پیشنهادات: @ . . . .
مشاهده در ایتا
دانلود
MAREF084.mp3
4.84M
🎵 شرح کتاب معرفت نفس اثرماندگار علامه حسن زاده املی 👤شارح استاد صمدی آملی 🎤جلسه هشتاد و چهارم🌹 http://eitaa.com/joinchat/1795031071C84daa31f54
5️⃣2⃣ 👈 چه بسا دانشمندِ سالیان عمرش را در کسب در موجودات به سر ببرد، اما خروج از عادت پیدا نکند و نمی کند! نوعا هم می بینید که آنها خروج از عادات ندارند! 👈 این همه آپولو سواران، ، داران به رفتند و آمدند، مشاهده می شود از آنها به آن صورت، حالی نقل نشده است. بعضی ها (تک تک) جرقه هائی در آنها زده شد که اوّلین شوروی سابق (لوری گاگارین) وقتی با سفینه به ماه رفت و در آنجا پیاده شد، آن لحظۀ خروج از سفینه و ورود به فضا گفت یکدفعه به خود آمدم که خدا هست که دارد خدائی می کند. این،خوب شده است، این آدم یک لحظه برایش چنین پیش آمد. ولی دیگران عادت دارند و الّا اینها باید بیشتر در مقامِ خروج از عادت باشند، که در اصطلاح عرفانی تعبیر به می شود، که اگر آدمی برخیزد، آن نهاد بیدار شود که چیست این نظامِ عالم؟ 👈 که مطابق با زمان و مکان و حالات افراد، این خروج از عادت خیلی گوناگون است و هیچ معیار خاصی ندارد؛ معیارش خودِ شخص و حالات و وضع اوست؛ حالا یکی باید از سفینه در فضا پیاده شود و یکدفعه چنین حالی بیاید و دیگری با دیدنِ یک تکّه سنگ، یکی با دیدنِ آب، دیگری با دیدنِ باران، دیگری با دیدنِ رعد و برق، یکی با زلزله و ... ، لذا هیچ معیارِ خاصی ندارد و هر شخصی مطابق با کانال وجودی خودش باید خودش را مواظب باشد. 👈 خودتان، خودتان را بفرمائید. خودتان در نهانخانۀ غیبتان، رصدخانۀ نفس خودتان را به راه بیندازید و بنشینید خودتان را رصد کنید که خواندن یک کتاب معیار نمی شود. 📔 شرح کتاب معرفت نفس 👤شارح استاد صمدی آملی http://eitaa.com/joinchat/1795031071C84daa31f54
5️⃣3⃣ 🍃👈 الان جنابعالی بخواهی در فلان بیابان آهویی و یا چیز دیگری کنی، باید برداری، وسائل راه برداری و تا به آنجا که هست و بعد باید کنی تا معلوم شود آن آهو چه وقت رد می شود یا پرنده چه وقت می کند؟ 🍃👈 بارت را می بندی، ان شاء الله آرام آرام سیرت را آغاز می کنی و می روی منطقۀ شکارگاه، شکار خود را انجام می دهی! خوب این هم حرفی است. 🍃👈حالا یکی در بین الطلوعین با شکار می کند؛ دیگری در بین الطلوعین با شکار می کند؛ یکی در بین الطلوعین با خواندنِ شکار می کند؛ یکی در بین الطلوعین با شکار می کند، و ... ، که دیگر حالتِ خاصّی ندارد و هر کس مطابق با کانال وجودی خودش است، باید بنشیند و خودش را رصد کند، باید زحمت بکشد، کتاب این را خواندن و کتاب آن را خواندن نه، فلانی چه می گوید نه، حتی حضرت آقا هم در حالات شخصی شان چه می فرمایند نه، اما در آن جاهایی که ایشان و می دهند آن خودش حسابی دارد و جداست؛ که بعد از دستور و برنامه، باید انسان خودش را رصد کند ببیند چطوری است! 🍃👈 بعضی ها هم هنگام برایشان خوب است؛ اینطور هم هست! حالا چه تناسبی است؟ از این طرف آفتاب که می کند، مثل این است که این طلوع آفتاب با ورود بر قلب، یک نحوه مناسبت خاصی دارد؛ این هم یک حرفی است! 🍃👈 می بیند شبانه روز برای ایشان پیش نمی آید، ولی وقت طلوع آفتاب شکار ایشان صورت می گیرد، برای دیگری بین الطلوعین وقت شکار است. حالا شاید ده نفر بین الطلوعین شکار کنند و یازدهمی شاید در وقت طلوع آفتاب باشد، دوازدهمی شاید در باشد، سیزدهمی شاید در اوّلِ شب باشد، چهاردهمی مثلا در نصف شب باشد، پانزدهمی در وقتِ باشد، و بعدی در وقتِ باشد و بعضی ها مثلا در وقت ها باشد، بعضی در هست و گروهی در و ... 📔 شرح کتاب معرفت نفس 👤شارح استاد صمدی آملی http://eitaa.com/joinchat/1795031071C84daa31f54
MAREF085.mp3
6.85M
🎵 شرح کتاب معرفت نفس اثرماندگار علامه حسن زاده املی 👤شارح استاد صمدی آملی 🎤جلسه هشتاد و پنجم🌹 http://eitaa.com/joinchat/1795031071C84daa31f54
MAREF086.mp3
6.77M
🎵 شرح کتاب معرفت نفس اثرماندگار علامه حسن زاده املی 👤شارح استاد صمدی آملی 🎤جلسه هشتاد و ششم🌹 http://eitaa.com/joinchat/1795031071C84daa31f54
5️⃣4⃣ 🍁 👈 در خروج از عادت، هر کسی باید خودش را، هم کند و هم تحویلِ اهلِ فنّی بدهد، 🍁👈 یعنی به یک معنا حالاتش را برای کسی که آگاهی و توجّه دارد بازگو کرده و خود را تحویلِ او نماید تا تشخیص داده شود که در مسیر هست یا نه، که یک وقتی  به خطایی، چیزی، رهزنی ها پیش می آید آن هم چه رهزن هائی!! 🍁👈 به تعبیرِ یکی از عزیزان و آقایان که می فرمود: شما را آدم کوچک فرض نفرمائید؛ او داشت؛ همین سامری که با یک گوساله مردم را به بازی گرفت حالاتی داشت ؛ خیلی حالاتِ عجیبی هم داشت؛ آدمی جاهل و نفهم و عوام مردمی نبود که بیاید و در مقابلِ یک پیغمبرِ خدا بایستد. خیلی کار کرده بود. حالات داشت و حالاتِ خودش را به کار گرفت و گوساله ای مصنوعی ساخت و آن را طوری جلوه داد و تصرّفش می کرد که مردم باورشان شد. 🍁👈 این امر هنگامی صورت گرفت که موسای کلیم 40 شبانه روز به کوهِ رفته و در بین مردم نبود و برادرشان جنابِ را به جای خودش گذاشتند، سامری آمد و میدان دار شد و خوب هم میدان داری کرد که جنابِ هارون مجبور به سکوت شد و دم برنیاورد. 🍁👈 در قرآن داریم که وقتی جنابِ آمد و پیشانی برادر را گرفت (وَ هُوَ آخِذٌ بِناصِیَتِها) و خیلی ناراحت به او گفت من این همه زحمت کشیدم چند نفری را جمع کردم تو چرا اینها را از دست دادی؟ حضرتِ هارون در جواب به خدمتِ آقا عرض کرد: یَا ابنَ اُمّی، ای فرزند مادرجان من (از راه وارد شد که و غضبِ برادر را فرو نشاند)، من اگر حرف می زدم نزدیک بود اینها من را بکشند. دیدم نمی توانم کاری بکنم رهایشان کردم تا شما خودتان تشریف بیاورید. 🍁👈 حال غرض از این بحث این بود که آدم کوچکی نبود و خیلی هم کار کرده و کشیده بود و خیلی راه رفته بود منتها کج، که در مقابلِ پیامبر خدا ایستاد!! 📔 شرح کتاب معرفت نفس 👤شارح استاد صمدی آملی http://eitaa.com/joinchat/1795031071C84daa31f54
MAREF087.mp3
7.01M
🎵 شرح کتاب معرفت نفس اثرماندگار علامه حسن زاده املی 👤شارح استاد صمدی آملی 🎤جلسه هشتاد و هفتم🌹 http://eitaa.com/joinchat/1795031071C84daa31f54
MAREF088.mp3
7.33M
🎵 شرح کتاب معرفت نفس اثرماندگار علامه حسن زاده املی 👤شارح استاد صمدی آملی 🎤جلسه هشتاد و هشتم🌹 http://eitaa.com/joinchat/1795031071C84daa31f54
5️⃣5⃣ 🍁👈 داریم و ، 🍁👈 ریاضت های خوش مثل این است که به تعبیر شریف حضرت آقا، آدم خودش را در آبِ ببیند و ریاضت های ناخوش این است که انسان خودش را در آبِ گل آلود ببیند. هر دو تا راه هست، هر دو تا مسیر هست. 🍁👈 در درس ها حضرت آقا بارها می فرمودند که اصلا نفس طوری است که اگر آدم چیزکی آن را به نخوردن، نخوابیدن، کم حرف زدن و اینگونه اموری که نوعا مردم در اجتماع دارند، وادار کند، فوران می کند، اصلا معمولا اینطوری است؛ اما هر نخوردنی نه! الان مرتاض ها در کارهایشان چیزها دارند، روش ها دارند؛ مثلا باید باشد نه هر طوری، آنطوری باشد که مقدّس می فرماید، آنطورکه انبیاء می فرمایند؛ آنطور که اولیاءالله عمل می کنند. 🍁👈 غرض این است که این ، خودش چیزِ عجیبی است، که در آن حالِ خروجِ دفعی نه خروجِ تدریجی، آنهایی که براساسِ خروج تدریجی از این عالَم طبیعت زاییده بشوند و به عالَمِ ماوراء طبیعت بروند، دو دسته هستند؛ یا خروجِ تدریجی ای هست که از آن تعبیر به می کنیم که طرف به نحو متعارف در اینجا زندگی می کند و به حادثه ای، تصادفی، مریضی سنگینی، یا به پیری و ... و به یکی از این انحاء گوناگون، از این نشئه متولد می شود و به نشئۀ بالاتر می رود. این یک طور تولّد است! 🍁👈 این تولد دوم، از نشئۀ هست، اما تولدی نیست که خروج از عادت پیدا کند، و چه بسا با عاداتِ اینجا در آنجا متولّد شود که اگر بعد از مرگ طبیعی که تعبیر می کنیم به اینکه فلانی مرده است و برویم تشییعش کنیم و ... ، همچنان با آن خُلق و خوی و عاداتِ این سویی از اینجا برود، چه بسا سالیانی بگذرد و هنوز برای این آقا هنوز آن مرگ حقیقی ایجاد نشود!! عنایت دارید چه عرض می کنم؟!! که آن می شود اشخاص! که شخص شروع می شود و هست و ... ، 🍁👈 نه این قبرِ ظاهری، نه این قبر خاکی، نه این جسم خاکی، چون از این جسم خاکی که دیگر قطع علاقه و تعلق شده است! 🍁👈 اما می خواهد از آن عادت های خودش در بیاید گرفتار می شود! نه یک قبر و دو قبر، نه صد قبر و نه هزار قبر! آنقدر و و در خودش دارد که می خواهد آن ها را از خودش دور و کند نمی شود و گرفتار است! لذا از این بدن جدا شده است، من و شما این بدن را بردیم دفنش کردیم، ولی ایشان با آن مرگ طبیعی که از این بدن جدا شد، از این بدن آزاد شده است، اما تمام آن خُلق و خوی های نفس او، همه برایش قبر است و می خواهد از این قبر در بیاید نمی تواند، 🍁👈 آن قبر است که دارد، آنجاست که تاریک است، خودش را که نگاه می کند می بیند تاریک است! 📔 شرح کتاب معرفت نفس 👤شارح استاد صمدی آملی http://eitaa.com/joinchat/1795031071C84daa31f54
MAREF089.mp3
6.14M
🎵 شرح کتاب معرفت نفس اثرماندگار علامه حسن زاده املی 👤شارح استاد صمدی آملی 🎤جلسه هشتاد و نهم🌹 http://eitaa.com/joinchat/1795031071C84daa31f54
MAREF091.mp3
6.29M
🎵 شرح کتاب معرفت نفس اثرماندگار علامه حسن زاده املی 👤شارح استاد صمدی آملی 🎤جلسه نود و یکم🌹 http://eitaa.com/joinchat/1795031071C84daa31f54
5️⃣6⃣ ✍ اگر شخص خود را به صورتِ ناخوش در خواب ببیند، این همان خُلق و خوی هائی است که آدمی است و باید از این قبرها دربیاید نمی تواند. حالا وقتی شد و کمی و را قوی کرد، دوباره خودش را در خواب یا بیداری به شکل و شمایل و صورتِ خوشی می بیند. معلوم می شود دارد از قبر در می آید و چه بسا در اینجا باشد، دم به دم از این گرفتاریها برایش باشد. ✍ گاهی از قبر در می آید و زائیده می شود ولی دوباره به دنیا باز می گردد و تعلّقات پیدا می کند، به هر حال هست، برخوردها هست، منزل هست، دیگران هستند و باید هم باشند و نمی شود که همه را رها کرد!! ولی باز گرفتاری ها پیش می آید؛ و دوباره باید از آن ها متولّد شود و همینطور گیر و دار هست، تا آن دولتِ حقّۀ توحیدیِ قرآنیِ وحدتِ صمدیۀ حق برای انسان تجلّی بفرماید که به تعبیرِ آقا در بیت دوّم قصیدۀ ینبوع الحیوة می فرماید: «شَهِدتُ مُحَیَّاهُ بِعَینِ شُهُودِهِ صَباحاً مَّسائاً کَرَّةً غِبَّ کَرَّةٍ»، که من به همان شهود حق، وجهه و چهره و مُحیای او را در نظاره و تماشایم، دارم آن چهره را تماشا می کنم، صبح و شب، و همینطور پشت سر هم! که بعد از این در غزل تازه به تازه نو به نو به صورت «جلوه کند نگار من تازه به تازه نو به نو» شده است. ✍ بعد، «وَ اِذَالوُحُوشُ حُشِرَت» که تحقّق پیدا کند... در ... در یکی از وقایعش که می فرماید در شبی فلان اتفاق افتاد و ... ، در این شب، آیۀ مبارکۀ «وَ اِذَا الْوُحُوشُ حَشِرَت» برای ایشان متمثّل شد که تمام ارواحِ انسان های موجود و افرادی که الان هستند را به ایشان نشان دادند که ببینند اینها چی هستند و کی هستند که شما به عنوانِ یک ولیِّ حق در بینِ اینها هستی؟ بدان این مردم کی هستند و چگونه اند؟ ✍ برای ایشان، این آیه شد که اشخاص و افراد و چهره ها شناخته شوند. ✍ خداست؛ نظامِ هستی است؛ باید اولیاءالله به عالَم آگاهی داشته باشند؛ به اسرارِ وجودی عالَم آگاه باشند؛ منتها کتوم هستند که در تمام این 24 واقعه حرف نیمه کاره هست و در هیچ جا حرف به آخر نرسیده است، یا اول حرف نیست، یا وسطش نیست، یا آخرش نیست، یا هر سه جا نیست، یا دو جایش نیست 📔 شرح کتاب معرفت نفس 👤شارح استاد صمدی آملی http://eitaa.com/joinchat/1795031071C84daa31f54