eitaa logo
دروس معرفت نفس
6.5هزار دنبال‌کننده
38 عکس
1 ویدیو
1 فایل
شرح دروس معرفت نفس به بیان شیوا استاد صمدی آملی 🚩این کانال رسمی #نمی_باشد🚩 ✔️تقدیم به شهید والا مقام سپهبد #علی_صیاد_شیرازی 🔴استفاده از مطلب فقط با لینک کانال🔴 . . . . . . نظرات و پیشنهادات: @ . . . .
مشاهده در ایتا
دانلود
6️⃣7⃣ ✏️👈 در همین رسالۀ انسان در عرف عرفان آقا می فرمایند که: فکر نفرمائید یک هر وقت که تصمیم بگیرد، باید برایش حال دست بدهد ؛ خیر اینطور نیست. ✏️👈 بعد عبارتی را از جنابِ ابنِ عربی نقل می کنند که «حالاتُنا لَیسَ فینا بِدائِم»، که و و ما برای ما همیشه به صورت دائمی نیست که لحظه به لحظه، خروار خروار به ما داده شود؛ فرمود دائمی نیست. ✏️👈 این است که اگر رسالۀ را ببینید ملاحظه می کنید که آقا می فرمایند در فلان شب اینطور شد، در فلان روز اینطور شد، داشتم قرآن می خواندم مثلا سورۀ مبارکۀ واقعه «وَ انَّ الجَحیمَ ...» می خواندم که یک دفعه برای من متمثّل شده است؛ رسیدم به آیۀ «وَ اِذَا الوُحُوشُ حُشِرَت»، تمامِ اسرارِ مردم را به من نشان دادند! اینها دیگر مطابق با حالاتی است که می فرمایند از حقایقِ ملکوتیه به انسان رو می آورد. ✏️👈 خودِ شخص نمی تواند با خواسته و به زور برای خود حال درست کند؛ بلکه باید بدهند، اینها دادنی است که «حالاتُنا لَیسَ فینا بِدائِم»! و آدم باید دائما در کار باشد تا یک دفعه شکاری پیش آید، که اگر پیش آمد و ایشان این شکار شدۀ خودش را تاب نداشت و زود به دیگران گفت، دوباره باز می گردد به ؛ خروج از عادت را از دست می دهد؛ حالا تا کی طول بکشد باز دوباره خروج از عادت دست بدهد. ✏️👈ادامۀ درس: «اینک از عادت بدرآئیم و با همان دیدۀ ، جهان را بنگریم، هر آینه در این نگریستن چیزهائی عائد ما خواهد شد». این (چیزهائی)، خیلی حرف دارد. ✏️👈 گاهی می بینید مطلبی به فکر آدم می رسد که با مطالعۀ هزار تا نمی شد به آن رسید. ✏️👈 گاهی صاحب کتاب یک کتابی را می نویسد، عبارتی را می آورد، آن عبارت را خودش به بعضی از حقایقش عنایت دارد، جنابعالی که این کتاب را مطالعه می کنی یک دفعه می بینی از همین عبارت یک مطلبی برایت روشن شد که اگر از آن صاحب کتاب بپرسی، آقا منظورتان این بوده که من گرفتم، ایشان در عجب است که مطلب خوبی دستگیر شما شده است و برای ایشان هم مکشوف می شود! عبارتِ کتاب این مطلب را می رساند، اما متأسفانه من متوجه این قضیه نبودم، مطلبی بود که خروج از عادت برای شما با به ارمغان آورده است. ✏️👈 ادامۀ درس: «و حالاتی برای ما خواهد بود». در این عبارت حضرت آقا سه ارمغان خروج از عادت را برشمردند که خیلی حرف ها دارد: 1- چیزهائی عاید ما خواهد شد، 2- و به فکر ما خواهد رسید، 3- و حالاتی برای ما خواهد بود. 📔 شرح کتاب معرفت نفس 👤شارح استاد صمدی آملی http://eitaa.com/joinchat/1795031071C84daa31f54
MAREF117.mp3
7.44M
🎵 شرح کتاب معرفت نفس اثرماندگار علامه حسن زاده املی 👤شارح استاد صمدی آملی 🎤جلسه صد و هفدهم🌹 http://eitaa.com/joinchat/1795031071C84daa31f54
MAREF118.mp3
7.4M
🎵 شرح کتاب معرفت نفس اثرماندگار علامه حسن زاده املی 👤شارح استاد صمدی آملی 🎤جلسه صد و هجدهم🌹 http://eitaa.com/joinchat/1795031071C84daa31f54
6⃣8⃣ ⭕️👈 مرحوم میرزا می فرمایند که من تمام و را در خواب می گرفتم. برای ایشان اینطور بوده است. لذا در یکی از کتاب هایشان می فرمایند از بس که در خواب اسرار گرفتم همیشه سعی می کردم بخوابم! حالا این چه شیرین است! این هم حرفی است! ⭕️👈 حتی به قلم هم آوردند که فرمود گاهی اهلِ منزل ما، مرا در خواب به یک حالاتی می دیدند که مثلا جسم من در هیجان است و ... ، و بعد از خواب که بیدار می شدم، از من می پرسیدند که دیشب چرا اینطور بود پیچ و تاب داشتید و ... ، من می گفتم که خدمت فلان امام تشرّف داشتم. ⭕️👈 هست! خواب و بیداری برای همه کس هست! مطابق با هاست ،مزاج ها دخیلند؛ دخیل است؛ نان و آب و غذا دخیل است؛ دوستان انسان دخیلند؛ اجتماع و کوچه و بازار و ... همه دخیلند! حالا حرف ها پیش می آید. در شبی حال بود و بیداری گریه بود و حضوری و اذکاری در خجسته سحرگه آن شب از سرا آمدم برون باری سر به بالا نموده ام ناگاه متحیر ز صنعت باری ⭕️👈 باری اوّل به معنی یک بار و باری دوّم به معنی حق تعالی است. ناگاه در مصرع اوّل بیت سوم به معنی ناآگاه و بی خبر است. ⭕️👈 حالا اینجا در آن شب، یک دفعه با دیدن چهرۀ ستاره ها خروج از عادت پیدا شده و حقایق پیش آمده است که: لشکر بیشمار اِستاره ماه می کردشان علمداری ⭕️👈 همینطور فرمایشاتی دارند تا اینجا: گفتم ای پاک آفریننده هست شاهی ترا سزاواری ⭕️👈 الان این که می فرمایند اگر ما با به جهان و نظام آفرینش و به آمد و شد ستارگان و هیئت و بافتشان و ... ، طبق همان عبارتی که در درس ششم داشتیم، بنگریم، این الان به عنوان یک مورد و یک مصداق است که وقتی سر را بالا کردیم و ستاره ها و چینش و حالات و نظم و ترتیب اینها را دیدیم می بینیم که سبحان الله، چه می کنند، و یک دفعه خروج از عادت پیش می آید. حالا این را می گویند شاهی، که اینطور همه را در تحت تسخیر خود بگیرد. دل ندارد هر آنکه این درگاه شب ندارد حضور و بیداری دست ما گیر و وارهان ما را از گرانجانی و سبکساری ⭕️👈 گرانجانی و سبکساری در اصطلاحِ محلی خودمان می گوئیم لَش؛ که این تعبیر، تعبیر خیلی جالب و شیرینی است ؛ فلان کس لش هست اصلا تکان نمی گیرد. آنوقت خود این لفظ «لش» حرف هایی دارد. دلم آمد به اضطراب آن دم من چه گویم چگونه پنداری؟ ⭕️👈 حالا چه باید بگوییم؟ مگر با اضطراب دل می شود چیزی گفت؟ چطوری باید بگوییم؟ که در ابتدای درس هفتم هم می فرمایند: «که وصف آن به گفتگو محال است»! چگونه آدم حرفش را بزند؟ 📔 شرح کتاب معرفت نفس 👤شارح استاد صمدی آملی http://eitaa.com/joinchat/1795031071C84daa31f54
📣 شروع مجدد کانال اختصاصی علامه طباطبایی برای بررسی شخصیت کم نظیر از زبان شاگردان سلوکی این مرد الهی ✅ لینگ کانال 🔰🔰 https://eitaa.com/joinchat/2523988014C59c02fdb37
MAREF119.mp3
6.66M
🎵 شرح کتاب معرفت نفس اثرماندگار علامه حسن زاده املی 👤شارح استاد صمدی آملی 🎤جلسه صد و نوزدهم🌹 http://eitaa.com/joinchat/1795031071C84daa31f54
MAREF120.mp3
7.37M
🎵 شرح کتاب معرفت نفس اثرماندگار علامه حسن زاده املی 👤شارح استاد صمدی آملی 🎤جلسه صد و بیستم🌹 http://eitaa.com/joinchat/1795031071C84daa31f54
6⃣9⃣ 🍁👈 بعضی از عزیزان نامه ها نوشتند که مثلا گاه در خواب یا بیداری چیزهائی برایمان پیش می آید که در و و مشکل می افتیم که گاهی نزدیک است انسان جان بدهد! 🍁👈 اینجا از آن حرف هاست، و جواب این است که عیبی ندارد! «دلم آمد به اضطراب آندم» حرف از دل است؛ قلب دائما در اضطراب و تقلّب است؛ چرا نفرمود روحم آمد به اضطراب آندم؟ چرا نفرمود عقلم آمد به اضطراب آندم؟ عقل مضطرب نیست، چون عقل برهانی است و حرف هایش سر راست است؛ روح مضطرب نیست چون آن جانبی است؛ سرّ هم مضطرب نیست، اما دل در اضطراب است، چون دل یعنی قلب (معنی عربی دل) از تقلّب و انقلاب و زیرو رو شدن می آید که مدام بالا و پستی دارد که: گهی بر تارک اعلی نشینیم گهی تا پشت پای خود نبینیم 🍁👈 این تقلّب و انقلاب عیبی ندارد و مشکل ایجاد نمی کند؛ منتها خود شخص باید ببیند که اگر تحمّل ندارد و خدای نکرده دارد قالب تهی می کند، مجبور است خود را زود با اینجائی ها اُنس دهد تا آرام آرام با موجوداتِ آنجائی حشر پیدا کند و تحمّل داشته باشد و ان شاءالله مشکل تولید نکند و الّا چه بسا قالب تهی شود. دلم آمد به اضطراب آندم من چه گویم چگونه پنداری؟ 🍁👈 در ذهنتان چطور می خواهی تصورش کنی؟ حالا به یک نحوه بگویم: آنچنانی که زن به درد مخاض گاه شیون کناد و گه زاری 🍁👈 می فرمایند چگونه آن اضطراب دل را برایتان تشریح کنم؟ چگونه راجع به آن فکر می کنید؟ حالا اگر بخواهم تشبیه کنم می شود تا حدی آن را به درد زایمان خانم ها تشبیه کرد (دردی شدید که تحمّلِ آن سخت است). 🍁👈 در الهی نامه می فرمایند: «الهی آن که را درد نیست درمان نیست». به تعبیر شریف ایشان باید خدا درد بدهد تا درمان حاصل شود. آنچنانی که زن به درد مخاض گاه شیون کناد و گه زاری 📔 شرح کتاب معرفت نفس 👤شارح استاد صمدی آملی http://eitaa.com/joinchat/1795031071C84daa31f54
♨️برای دریافت سخنرانی کامل وتقریر به به آدرس زیر مراجعه نمایید⏬⏬ http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
MAREF121.mp3
5.89M
🎵 شرح کتاب معرفت نفس اثرماندگار علامه حسن زاده املی 👤شارح استاد صمدی آملی 🎤جلسه صد و بیست و یک🌹 http://eitaa.com/joinchat/1795031071C84daa31f54
MAREF122.mp3
7.04M
🎵 شرح کتاب معرفت نفس اثرماندگار علامه حسن زاده املی 👤شارح استاد صمدی آملی 🎤جلسه صد و بیستم و دو🌹 http://eitaa.com/joinchat/1795031071C84daa31f54
7⃣0⃣ 🔺👈 در حالات حضرت ملاحظه بفرمائید که خواست برایش خروج از عادت پیش آید و خواست که از این نشئه برخیزد، درد زایمانش گرفت و درد زایمان سخت است. همانطور که ما می خواستیم از مادر ظاهری متولّد شویم، این مادر بندۀ خدا چقدر درد کشیده است که الان متأسفانه با آمپول و ... برداشتیم که بدکردیم و خوب روشی نیست، زیرا نظامِ هستی و طبیعت است و قراردادِ تکوینی و سنّتِ الهیۀ نظامِ عالَم است و روی حساب پیاده شده است که فرمودند آن درد برای زن چقدر کار می رسد و اگر زن اهل باشد و اهل حرف باشد و حرف بشنود، آن درد چه حقایقی را برایش مکشوف می کند. که همیشه می خواهیم بزنیم و دربرویم؛ بچّه را هم متولّد کند و بیندازد در جامعه و هر چه درآمده هم درآمده است همینطور گرفتاری است. 🔺👈 جناب را دردِ گرفت، آنچنان دردی که (سورۀ مبارکۀ مریم را به یک روش خاصت، هر طوری که دلت می خواهد و با هر تن صدائی که از درون خودت برمی خیزد نه تقلیدی از این و آن؛ هرجور که از خودت بر می خیزد قرائت بفرمائید)، حضرت مریم می گوید: ای کاش من مرده بودم آنقدر که این درد سخت است. 🔺👈 این که درد زایمانِ ظاهری است که آن لحظه می گوید ای کاش مرده بودم من این بچه را نمی خواستم بدنیا بیاورم، خروج از عادت، آنچنان دردی می آورد که اگر این دردِ زایمان مادر را به توان میلیاردها بکنی باز به حساب نمی آید. درد دارد و سخت است. آنچنانی که زن به در مخاض گاه شیون کناد و گه زاری اشک از دیدگان من گوئی آب از ناودان شده جاری 🔺👈 آنچنان دردی که دیگر گریه راه نمی دهد؛ مادرِ بیچاره آنهمه درد را بخاطرِ عشقِ به بچه تحمّل می کند و است که مادر را نگه می دارد: عشق دستم گرفت در آن حال همچو مادر بداد دلداری عیبی ندارد الان حقایق مکشوف می شود (تحمّل کن). گفت کای نو رسیده فرزندم وی ز اخلاق ناروا عاری ____________________________ 📔 شرح کتاب معرفت نفس 👤شارح استاد صمدی آملی http://eitaa.com/joinchat/1795031071C84daa31f54