eitaa logo
معرفت مهدوی | استاد عبادی
6.6هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
961 ویدیو
443 فایل
🌐آشنایی با مجموعه ی استاد احسان عبادی👇 🆔 @arshiv_link313 ✅کانال سیاسی تاریخی مذهبی استاد👈 @ma_va_o #گروه_پاسخگویی_به_شبهات_مهدوی ⬇️ http://eitaa.com/joinchat/3062890510C73209c4b26 کپی مطالب کانال حلال است✅
مشاهده در ایتا
دانلود
عَزِيزٌ عَلَيَّ أَنْ أَرَى الْخَلْقَ وَلَا تُرىٰ.. 🍁بر من سخت است که 🍁مردم را می‌بینم، ولی تو دیده 🍁نمی‌شوی.. @marefatemahdavi
📖🔹📖🔹📖🔹📖 ⛅️ (عج) در روز جمعـہ✨ 💠السَّلامُ عَلَیْكَ یَا حُجَّةَ اللَّهِ فِی أَرْضِهِ السَّلامُ عَلَیْكَ یَا عَیْنَ اللَّهِ فِی خَلْقِهِ السَّلامُ عَلَیْكَ یَا نُورَ اللَّهِ الَّذِی یَهْتَدِی بِهِ الْمُهْتَدُونَ وَ یُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنِینَ السَّلامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخَائِفُ السَّلامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا الْوَلِیُّ النَّاصِحُ السَّلامُ عَلَیْكَ یَا سَفِینَةَ النَّجَاةِ السَّلامُ عَلَیْكَ یَا عَیْنَ الْحَیَاةِ السَّلامُ عَلَیْكَ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْكَ وَ عَلَى آلِ بَیْتِكَ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ السَّلامُ عَلَیْكَ عَجَّلَ اللَّهُ لَكَ مَا وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَ ظُهُورِ الْأَمْرِ السَّلامُ عَلَیْكَ یَا مَوْلایَ أَنَا مَوْلاكَ عَارِفٌ بِأُولاكَ وَ أُخْرَاكَ أَتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى بِكَ وَ بِآلِ بَیْتِكَ وَ أَنْتَظِرُ ظُهُورَكَ وَ ظُهُورَ الْحَقِّ عَلَى یَدَیْكَ. 🔰وَ أَسْأَلُ اللَّهَ أَنْ یُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ یَجْعَلَنِی مِنَ الْمُنْتَظِرِینَ لَكَ وَ التَّابِعِینَ وَ النَّاصِرِینَ لَكَ عَلَى أَعْدَائِكَ وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْكَ فِی جُمْلَةِ أَوْلِیَائِكَ یَا مَوْلایَ یَا صَاحِبَ الزَّمَانِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْكَ وَ عَلَى آلِ بَیْتِكَ هَذَا یَوْمُ الْجُمُعَةِ وَ هُوَ یَوْمُكَ الْمُتَوَقَّعُ فِیهِ ظُهُورُكَ وَ الْفَرَجُ فِیهِ لِلْمُؤْمِنِینَ عَلَى یَدَیْكَ وَ قَتْلُ الْكَافِرِینَ بِسَیْفِكَ وَ أَنَا یَا مَوْلایَ فِیهِ ضَیْفُكَ وَ جَارُكَ وَ أَنْتَ یَا مَوْلایَ كَرِیمٌ مِنْ أَوْلادِ الْكِرَامِ وَ مَأْمُورٌ بِالضِّیَافَةِ وَ الْإِجَارَةِ فَأَضِفْنِی وَ أَجِرْنِی صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْكَ وَ عَلَى أَهْلِ بَیْتِكَ الطَّاهِرِینَ. 📖🔹📖🔹📖🔹📖 ︽︽︽︽︽︽︽︽︽ @marefatemahdavi
1_74613612(1)_5942596439568812385.mp3
3.47M
🎧آروم جونم، میشه بدونم کی و کجا به سر میاد چشم انتظاری؟ با حال زارم دلهره دارم یه وقت صدات کنم، منو به جا نیاری .. 🎤کربلایی جواد مقدم @marefatemahdavi
شرح دعــــــــ📖ــای ندبه - فراز سی و‌ پنجم (۱) 🔷«أَیْنَ الطَّالِبُ بِذُحُولِ الْأَنْبِیَاءِ وَ أَبْنَاءِ الْأَنْبِیَاءِ أَیْنَ الطَّالِبُ بِدَمِ الْمَقْتُولِ بِكَرْبَلاءَ؛ کجاست کسی که خون انبیا و فرزندان انبیا و شهید کربلا را مطالبه کرده و انتقام بگیرد؟»🥀 📗در این فراز بخش دیگری از اقدامات حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف نشان داده شده است که آن انتقام و قصاص از دشمنان جبهه حق و قاتلان انسان های حق طلب است که در رأس آنها انبیای گرامی و وجود مقدس سیدالشهدا است. درباره این جملات آیاتی وجود دارد که به توضیح آنها کمک می کند و ما برخی از آنها را با نکاتش می آوریم. 👈باید دوباره به این نکته اشاره کرد که امام زمان عليه‌السلام جلوه مهر و لطف خداوند بر اهل زمین است و اگر شمشیر کشیدن و جنگی⚔ نیز وجود دارد، در برابر ستمگران و مستکبرانی خواهد بود که مانع بارش رحمت الهی بر مردم هستند. در حقیقت شمشیر امام زمان عليه‌السلام برای کسانی کشیده خواهد شد که جز منطق زور، چیز دیگری نمی فهمند؛ مانند اسرائیلی های امروز. آیا این صهیونیسم قابل نصیحت است؟! آیا سازمان ملل می تواند او را مهار کند⁉️ آیا آمریکا می تواند آن را کنترل کند؟! اصلاً چه قدرتی می تواند اسرائیل را در جای خود بنشاند؟ این اسرائیل است که جز منطق زور چیزی نمی فهمد، وگرنه امام زمان عليه‌السلام سر تا پا مهر و عطوفت است. 📖 آیه اول ⚜«وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِیِّهِ سُلْطاناً؛ وهر کس مظلوم کشته شود، قطعاً برای ولیّ او تسلّط (و اختیار دیه یا قصاص) قرار داده ایم». 📌 نکته ها ⤵️ 1⃣. در روایات یکی از مصادیق «ولی»، حضرت مهدی عليه‌السلام شمرده شده که انتقام جدّ عزیزش امام حسین عليه‌السلام را خواهد گرفت. 🔆امام محمد باقر عليه‌السلام در تفسیر آیه «وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً» فرمود: منظور این آیه، امام حسین عليه‌السلام است؛ زیرا آن بزرگوار مظلومانه شهید شد و ما امامان خون­خواه آن حضرت هستیم. هنگامی که قائم ما خاندان قیام کند، خون امام حسین عليه‌السلام را طلب خواهد کرد. 2⃣. بنابر روایات حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف انتقام گیرنده دشمنان اسلام است. 🔅رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: قال الله: و به أنتقم من أعدائی؛ خداوند فرموده است که به وسیله او (مهدی) از دشمنانم انتقام خواهم گرفت. 🔅همچنین امام صادق عليه‌السلام فرمود: إذا قام قائمنا انتقم لله و لرسوله و لنا أجمعین؛ وقتی قائم ما قیام کند، انتقام خدا و رسولش و همه ما را خواهد گرفت. 3⃣. حمایت خداوند از مظلوم و سپردن حق قصاص به ولیّ دم، هم عامل بازدارنده از آدم کشی و هم بازدارنده از اسراف در قصاص است: «جَعَلْنا لِوَلِیِّهِ سُلْطاناً». 4⃣. قرار دادن حقّ قصاص، برای حمایت از مظلوم است: «جَعَلْنا لِوَلِیِّهِ سُلْطاناً». 5⃣. اولیای مقتول دارای حق قصاص و کشتن قاتل هستند: «جَعَلْنا لِوَلِیِّهِ سُلْطاناً». 6⃣. «انتقام خدا» در قرآن به معنای مجازات و کیفر است، نه کینه توزی؛ مانند آیه: ✨«فَانْتَقَمْنا مِنْهُمْ فَأَغْرَقْناهُمْ فِی الْیَمِّ بِأَنَّهُمْ كَذَّبُوا بِآیاتِنا وَ کانُوا عَنْها غافِلِینَ؛ سرانجام از آنان انتقام گرفته و در دریا غرقشان ساختیم، زیرا آیات ما را تکذیب کردند و از آنها غافل بودند». 🔗منبع: شرح قرآنی دعای ندبه - 👤محسن قرائتی @marefatemahdavi
معرفت مهدوی | استاد عبادی
✒️📖✒️📖✒️📖✒️ 💠👈 سلسله سخنرانی های ″دولــت کــریمه″ 🎬 قسمت سیصد و سیزدهم (از فایل شماره 78) ⬅️..سوا
✒️📖✒️📖✒️📖✒️ 💠👈 سلسله سخنرانی های ″دولــت کــریمه″ 🎬 قسمت سیصد و چهاردهم (از فایل شماره 78) ♨️.. حالا آیت الله طبسی سوالاتی را از عمر مطرح می کند، از عمر سوالاتی را می‌پرسد می گوید؛ ⬅️آقای عمر شما که شاخصه قریشی بودن و فامیل پیامبر بودن را مطرح می کنی آیا اهل بیت پیامبر (ص) این شاخصه ها را نداشتند..⁉️ این حرف های شما فقط یک شعار بود! در جایی که به نفع تو بود از این شعار استفاده کردی، در جایی که قصد حذف اهل بیت را داشتید شعار خودتان را هم عوض کردید! گفتید نبوت و امامت در یک جا جمع نمی شود! این حرف شما بود علنا!❌ نبوت و امامت در یک جا جمع نمی‌شود یعنی نبوت از قریش بود پس امامت دیگر از قریش نیست. خُب شما الان برعکسش را عمل کردی، شما خودت از قریش هستی که؟!! ⬅️نکته بعدی شما که می گویید خلافت باید دست قریشی ها باشد، مگر بعد از شماها خلافت دست اموی ها نیفتاد، حالا اموی ها از قریشی ها بودند؟؟ ☝️خود این مشاجره ای که بین حباب بن منذر و عمر در می افتد، (حباب از بین انصار، عمر از بین مهاجرین) نشان می دهد این حرفی را که آقایان ادعا می کنند اکثریت به عمر رأی دادن، به ابوبکر رأی دادن واقعا حرف غلطی بود. متأسفانه نمی‌دانیم 💭چطور شده یک حرف غلطی بین مردم باب شده همه به ابوبکر رأی دادند. اصلا اینطوری نبود. ⁉️چند سوال هم از حباب بن منذر پرسیده می شود؛ ⬅️حباب به مردم مدینه گفته بود اگر اینها می خواهند برای خودشان خلیفه انتخاب بکنند، شما اینها را از مدینه بیرون بیندازید مدینه برای شما انصار است نه آقایان قریشی. حالا سوال از حباب بن منذر پیش می‌آید شما مسلمان های مهاجر را تهدید به تبعید می کنی و گفتی اگر قبول نکردن که خلیفه از انصار باشد آنها را از مدینه بیرون می کنی، خُب این با روحیه وحدت آیا سازگار است❓ ⬅️سوال دوم شما به جبهه گیری انصار در برابر مهاجرین دامن زدید، اعلان جنگ کردید، این هم با وحدت سازگار نیست آقای حباب بن منذر! ⬅️سوم اینکه شما با افتخارات جاهلی که برگشتی گفتی من آدم خردمندی هستم و فلانم و.. سعی کردید انصار را بر مهاجرین برتری بدهید، خُب اینها هم چیز غلطی بود. 👆ما نمی خواهیم اینجا از انصار دفاع بکنیم، جلسات قبل بحث سعدبن عباده را مطرح کردیم و نقدهای به او را هم گفتیم، ما قصد نداریم اینجا بگوییم انصار کار خوبی کردند. ❌هر دو کار اشتباهی کردند! هر انصار کار اشتباهی کردند، هم قریش کار اشتباهی کردند. اگر انصار همان جا می آمدند و از امیرالمؤمنین (ع)✨دفاع می کردند کار به اینجاها نمی رسید! 📚البته آقای طبسی هم اینجا نظر طبری را می آورد که قبیله اوس آمدند، چون قبیله اوس با قبیله خزرج مشکلاتی داشتند به همین خاطر آمدند و به طرفداری از جناب ابوبکر و با ابوبکر بیعت کردند، این بحث را مطرح می کند. 👌باز روی این بحث تأکید دارم و واقعا جای سوال است.. به هرحال قبیله اوس درست است با قبیله خزرج مشکل داشت اما چی شد پشت سر مهاجرین مکه رفت؟ درست است بین اوس و خزرج دعوا بود ولی بالاخره عرق تعصب جاهلی خودشان را داشتند، بحث من سر این است اینها چطور آمدند به راحتی با ابوبکر و عمر و اینها بیعت کردند⁉️ این نکته ای است که ای کاش جوابی برایش پیدا بشود. اینکه بگوییم فقط با خزرجی ها مشکل داشتند این دلیل نمی‌شود! خُب خود اوسی ها می توانستند کسی از خودشان انتخاب بکنند چرا زیر بار اهل مکه رفتند با آن تعصب جاهلی که داشتند! 📎ادامه دارد ... 🎤استاد احسان عبادی 314 ✒️📖✒️📖✒️📖✒️ ︽︽︽︽︽︽︽︽︽ @marefatemahdavi @arshiv_link313
💕هر روز قرائت یک صفحه از @marefatemahdavi
🌻پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : 💠«بادِرْ بِأربَعٍ قَبلَ أربَعٍ : بِشَبابِكَ قَبلَ هَرَمِكَ ، و صِحَّتِكَ قَبلَ سُقمِكَ ، و غِناكَ قَبلَ فَقرِكَ ، و حَياتِكَ قَبلَ مَماتِكَ.» 👌چهار چيز را پيش از چهار چيز غنيمت شمار: 🔹جوانيت را پيش از پيرى خود، 🔹تندرستيت را پيش از بيماريت، 🔹توانگريت را پيش از نيازمنديت 🔹و زندگيت را پيش از مرگت. 📚الخصال، ج1، ص239 @marefatemahdavi
⭕️انتظار یعنی عدم یأس ملت‌ها نسبت به گشایش در کارها 🔰رهبـــر انقــــــلاب : 🔸انتظار فرج یک مفهوم بسیار وسیع و گسترده‌یی است. یک انتظار، انتظارِ فرجِ نهایی است؛ یعنی این‌که بشریت اگر می‌بیند که طواغیت عالم ترک‌تازی می‌کنند و چپاولگری می‌کنند و افسارگسیخته به حق انسانها تعدی می‌کنند، نباید خیال کند که سرنوشت دنیا همین است؛ نباید تصور کند که بالاخره چاره‌یی نیست و بایستی به همین وضعیت تن داد؛ نه، بداند که این وضعیت یک وضعیت گذراست - «للباطل جولة» - و آن چیزی که متعلق به این عالم و طبیعت این عالم است، عبارت است از استقرار حکومت عدل؛ و او خواهد آمد. 🔷انتظار فرج و گشایش، در نهایت دورانی که ما در آن قرار داریم و بشریت دچار ستم‌ها و آزارهاست، یک مصداق از انتظار فرج است، لیکن انتظار فرج مصداق‌های دیگر هم دارد. وقتی به ما می‌گویند منتظر فرج باشید، فقط این نیست که منتظر فرج نهایی باشید، بلکه معنایش این است که هر بن‌بستی قابل گشوده شدن است. فرج، یعنی این؛ فرج، یعنی گشایش. مسلمان با درسِ انتظار، فرج می‌آموزد و تعلیم می‌گیرد که هیچ بن‌بستی در زندگی بشر وجود ندارد که نشود آن را باز کرد و لازم باشد که انسان ناامید دست روی دست بگذارد و بنشیند و بگوید دیگر کاری نمی‌شود کرد؛ نه، وقتی در نهایتِ زندگیِ انسان، در مقابله‌ی با این‌همه حرکت ظالمانه و ستمگرانه، خورشیدِ فرج ظهور خواهد کرد، پس در بن‌بست‌های جاری زندگی هم همین فرج متوقَّع و مورد انتظار است. این، درس امید به همه‌ی انسانهاست؛ این، درس انتظار واقعی به همه‌ی انسانهاست؛ لذا انتظار فرج را افضل اعمال دانسته‌اند؛ 🔸معلوم می‌شود انتظار، یک عمل است، بی‌عملی نیست. نباید اشتباه کرد، خیال کرد که انتظار یعنی این‌که دست روی دست بگذاریم و منتظر بمانیم تا یک کاری بشود. انتظار یک عمل است، یک آماده‌سازی است، یک تقویت انگیزه در دل و درون است، یک نشاط و تحرک و پویایی است در همه‌ی زمینه‌ها. این، در واقع تفسیر این آیات کریمه‌ی قرآنی است که: «وَنُريدُ أَن نَمُنَّ عَلَى الَّذينَ استُضعِفوا فِي الأَرضِ وَنَجعَلَهُم أَئِمَّةً وَنَجعَلَهُمُ الوارِثينَ» یا «إِنَّ الأَرضَ لِلَّهِ يورِثُها مَن يَشاءُ مِن عِبادِهِ ۖ وَالعاقِبَةُ لِلمُتَّقينَ». یعنی هیچ‌وقت ملت‌ها و امت‌ها نباید از گشایش مأیوس شوند. 📍‌‌بیانات‌ در دیدار اقشار مختلف مردم به ‌مناسبت نیمه‌‌ی شعبان، ۱۳۸۴/۰۶/۲۹  @marefatemahdavi
شرح دعــــــــ📖ــای ندبه - فراز سی و‌ پنجم (۲) 📖آیه دوم ⚜«وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ رُسُلًا إِلی قَوْمِهِمْ فَجاؤُهُمْ بِالْبَیِّناتِ فَانْتَقَمْنا مِنَ الَّذِینَ أَجْرَمُوا وَ کانَ حَقًّا عَلَیْنا نَصْرُ الْمُؤْمِنِینَ؛ و البتّه ما پیش از تو پیامبرانی را به سوی قومشان فرستادیم، پس آنان دلایل روشن برای مردم آوردند، (برخی ایمان آوردند و بعضی کفر ورزیدند) پس، از کسانی که مرتکب جرم شدند انتقام گرفتیم، و (مؤمنان را یاری کردیم که) یاری مؤمنان حقّی است بر عهده ی ما». 📌 نکته ها ⤵️ 1⃣.در این آیه چهار برنامه و سنّت الهی مطرح شده است: الف) سنّت فرستادن پیامبر؛ ب) سنّت معجزه داشتن انبیا؛ ج) کیفر مجرمان؛ د) نصرت مؤمنان. 2⃣. مسأله نصرت مؤمنان در قرآن چندین بار مطرح شده است؛ از جمله: الف) اگر شما خدا را یاری کنید، او نیز شما را یاری می کند: «إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْكُمْ». ب) کسانی که در راه ما تلاش و مجاهده کنند، ما راه های خود را به آنان نشان خواهیم داد: «وَ الَّذِینَ جاهَدُوا فِینا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنا». ج) ما قطعاً پیامبران و مؤمنان را یاری خواهیم کرد: «إِنَّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنا وَ الَّذِینَ آمَنُوا». د) عاقبت و سرانجام نیک از آنِ متّقین و پرهیزکاران است: «وَ الْعاقِبَهُ لِلْمُتَّقِینَ». 3⃣. آشنایی با تاریخ، عامل تسلّی است: «مِنْ قَبْلِكَ رُسُلًا- فَانْتَقَمْنا- نَصْرُ الْمُؤْمِنِینَ». 4⃣. ابتدا کار فرهنگی و ارشاد، سپس برخورد با مجرمان: «فَجاؤُهُمْ بِالْبَیِّناتِ فَانْتَقَمْنا». 5⃣. مخالفان انبیا، مجرمانی محکوم و مغلوب هستند: «فَانْتَقَمْنا- أَجْرَمُوا». 6⃣. انتقام از مجرم، یکی از مصادیق نصرت مؤمنان است: «فَانْتَقَمْنا مِنَ الَّذِینَ أَجْرَمُوا- نَصْرُ الْمُؤْمِنِینَ». 7⃣. پیروزی مؤمنان، وعده ی قطعی خداوند است (گرچه در ظاهر شهید شوند ولی به هدفشان می رسند): «کانَ حَقًّا عَلَیْنا». 8⃣. هرچند انسان از خدا طلبی ندارد؛ ولی خداوند یاری مؤمنان را بر خود لازم کرده است: «حَقًّا عَلَیْنا». 📖آیه سوم ⚜«وَ لَكُمْ فِی الْقِصاصِ حَیاهٌ یا أُولِی الْأَلْبابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ؛ ای صاحبان خرد! برای شما در قصاص، حیات (و زندگی نهفته) است. باشد که شما تقوا پیشه کنید». 📌 نکته ها ⤵️ 1⃣. گویا آیه در مقام پاسخ به یک دسته ایرادهایی است که به حکم قصاص، به ویژه از سوی روشنفکر نمایان مطرح می‌شود. قرآن می فرماید: حکم قصاص برای جامعه انسانی تأمین کننده حیات و زندگی است. قصاص یک برخورد و انتقام شخصی نیست، بلکه تأمین کننده امنیّت اجتماعی است. در جامعه ای که متجاوز قصاص نشود، عدالت و امنیت از بین می‌رود، آنچنان که گویا آن جامعه مرده است. چنانکه در پزشکی، کشاورزی و دامداری، لازمه حیات و سلامت انسان، گیاه و حیوان از بین بردن میکروب ها و آفات است. 2⃣. اگر به بهانه اینکه قاتل هیجان روانی پیدا کرده، او را رها کنیم، هیچ ضمانتی نخواهد بود که در جنایت های دیگر این بهانه مطرح نشود، چون تمام جنایتکاران در سلامت، آرامش روحی و فکری دست به جنایت نمی زنند. بنابراین، تمام خلافکاران باید آزاد باشند و جامعه سالم نیز باید به جنگل تبدیل شود تا هرکس بر اثر هیجان و دگرگونی های روحی و روانی بتواند هرکاری را انجام دهد. گمان نکنیم که دنیای امروز، دنیای عاطفه و نوع دوستی است و قانون قصاص، قانونی خشن و ناسازگار با فرهنگ حقوق بشر دنیاست. اسلام در کنار حکم قصاص، اجازه عفو و اخذ خون بها داده تا به مصلحت اقدام شود. 3⃣. توجیهاتی مانند اینکه از مجرمان و قاتلان در زندان با کار اجباری به نفع پیشرفت اقتصادی بهره گیری می کنیم، قابل قبول نیست. چون این برنامه ها، تضمین کننده امنیت عمومی نیستند. اصل، مقام انسانیت و جامعه عدالت پرور است، نه دنیای پرخطر همراه با تولید بیشتر، آن هم به دست جنایتکاران و قاتلان! 4⃣. از آنجا که قانون قصاص، ضامن عدالت، امنیت و رمز حیات جامعه است، در پایان این آیه می فرماید: «لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» یعنی اجرای این قانون، موجب خودداری و جلوگیـری از بروز قتل های دیگر است. 5⃣. اجرای عدالت، تضمین کننده حیات جامعه است: «لَكُمْ فِی الْقِصاصِ حَیاهٌ». 6⃣. تعادل میان رأفت و خشونت لازم است. خدایی که رحمن و رحیم است، قصاص را رمز حیات می داند: «لَكُمْ فِی الْقِصاصِ حَیاهٌ». 7⃣. حذف عنصر خطرناک، یک اصل عقلانی است: «یا أُولِی الْأَلْبابِ». 8⃣. زود قضاوت نکنید. ممکن است در برخورد سطحی، قصاص را امر خوبی ندانید ولی با خرد و اندیشه در می یابید که قصاص رمز حیات است: «یا أُولِی الْأَلْبابِ». 9⃣. تقوا و دوری از گناه، فلسفه احکام دین است. چه احکام عبادی و چه قضایی: «لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ». 🔟. قصاص، سبب بازداری مردم از تکرار قتل است: «لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ». 🔗منبع: شرح قرآنی دعای ندبه - 👤محسن قرائتی @marefatemahdavi
💕هر روز قرائت یک صفحه از @marefatemahdavi
🥀اَلسَّلاٰمُ عَلَيْكِ يٰا أُمَّ الْبَنِينَ.. 🥀سالروز وفات بانوی فداکار اسلام حضرت (س) و روز تکریم مادران و همسران شهدا گرامی باد. @marefatemahdavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | روضه‌خوانی تکان‌دهنده‌ی و قدیمی رهبر انقلاب در مصیبت حضرت ام‌البنین (س) ▫️▪️▫️
👆👆👆 🌀پوستر شماره 7⃣5⃣1⃣ 👈کتاب (خورشید مهدویت در منظومه فکری چهل ساله امام خامنه‌‌ای)، صفحه ۱۶۱ 🗓سخنرانی در دیدار با اقشار مختلف مردم و میهمانان داخلی و خارجی در سالروز میلاد امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف، ۱۳۶۹/۱۲/۱۱ 📒 @marefatemahdavi
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇 سلاح مورد استفاده امام و یاران؟؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇 👈🏻در رابطه با سلاح امام زمان (عج) و یارانش قبلا توضیح دادم، نمی شود قطعی نظر داد. اگر بگوییم سلاح امروز است، سلاح امروز ناعادلانه است، کشتار جمعی است. خوب و بد را با هم می کشد. اگر بگوییم شمشیر است با سلاح های روز جور در نمی آید! به همین خاطر نمی شود اظهار نظر قطعی کرد. 👈🏻ولی بعضی از آن آقایانی که می گویند سلاح منظور علم است، این حرف خیلی خنده دار و غیر علمی است. این حرف همان حرفی است که مدعیان دروغینی مثل سید علی محمد باب شیرازی و احمدالحسن به آن استناد می کنند. هیچ استاد مهدویتی این حرف را قبول ندارد که منظور از سلاح امام زمان علمش است. یقینا جنگ هایی رخ خواهد داد و هیچ شکی هم در آن نیست. یکسری افرادی که می گویند سلاح علم است این البته از حرف های انحرافی است و جریان های انحرافی از این استفاده می کنند، این را حواستان فقط باشد. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 👤پاسخ دهنده: (👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق) ✅پاسخ به تمامی شبهات و سوالات شما🔰 🆔 @marefatemahdavi
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇 اینکه بگوییم در زمان غیبت به علما رجوع کنیم، آیا با حدیث ثقلین منافات ندارد که در آن تمسک به قرآن و عترت آمده است؟ شبهه یک برادر اهل تسنن بود خواستم از شما جواب کامل رو بگیرم. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇 ☝️🏻اولا این اهل سنتی که این شبهه را مطرح کرده، ما از ایشان سوال می کنیم شما که لالایی بلد هستی چرا خوابت نمی‌برد! شما که بر می گردی می گویی باید به قرآن و عترت رجوع کرد خُب، شما خودتان چرا به عترت رجوع نمی کنید؟ ✌️🏻اگر اینکه ما می گوییم در زمان غیبت به علما رجوع بکنید این هم حرف عترت است. حرف ما نیست که! حرف امام عصر (عج) است که در زمان غیبت «فَارْجِعُوا فِیهَا إِلَی رُوَاةِ حَدِیثِنا..» به روات حدیث ما که همان فقها هستند به اینها رجوع بکنید. این حرف خود عترت است. عترت این را به ما گفتند. 📄روایت از امام هادی (ع) یا رسول الله (ص) فکر کنم باشد، که اگر نبودند در زمان غیبت علما، مردم به خاطر این شبهات بی دین می شدند. پیغمبر می گویند در زمانی که شبهات می آید، بدعت ها می آید، عالم دینی واجب است که علم خودش را آشکار کند تا جلوی انحرافات را بگیرد. اینها خود حرف عترت است که به علما رجوع بکنید، از خودمان اینها را که در نیاورده ایم. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 👤پاسخ دهنده: (👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق) ✅پاسخ به تمامی شبهات و سوالات شما🔰 🆔 @marefatemahdavi
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇 راستش سوالی که من خیلی تو سرم هست اینه بعد از ظهور آقا و بعد از به شهادت رسیدنشون سریع قیامت میشه؟! یعنی چطور بگم آقا که ظهور کردن و عدل.. همه جا برقرار کردن و شهید شدن بعدش قیامت میشه!؟ و اینکه مگه آقا دنیارو پره عدالت و خوبی نمیکنه مگه همه نجات پیدا نمی کنیم و ظلم و بدی از بین نمیره پس چطور هنوز آدم بدی هست که آقارو شهید کنه؟ و اینکه درسته که میگن ظهور نزدیکه وقت دقیقشو که کسی نمیتونه بگه ولی آخه قبل از اومدن دجال تفکرش میاد تفکرشو که قشنگ داریم می بینیم مخصوصا تو شیعه ها میشه گفت نزدیکه؟؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇 🔸راجع به اینکه پس از ظهور امام زمان (عج) شهید می شوند، بارها عرض کردیم طبق نظر اساتید مرکز تخصصی مهدویت آنها اعتقادی به شهادت حضرت ندارند و امام زمان به مرگ طبیعی می میرند. همان دلیلی که شما فرمودید، یعنی دلیل ما برای شهادت امام زمان (عج) دقیقا همین است که جهان پر از عدالت می‌شود، پر از امنیت می شود. حتی اگر انسان خلافکار هم باشد خلافش در آن حد سنگین به اندازه کشتن یک امام دیگر نمی رسد! در این حد گنهکار ما دیگر در جهان پس از ظهور نداریم و امام زمان (عج) به مرگ طبیعی می میرد. ✌️🏻نکته بعدی چه شهادت بگیریم، چه رحلت.. کاری با اینش فعلا نداریم. چون اصلا مهم هم نیست عزیزان! من گاهاً می بینم در گروه ها یک ساعت، دو ساعت نشسته اند بحث می کنند آیا امام زمان شهید می شوند یا به مرگ طبیعی، خُب، می خواهید چه کار مثلا! چه دردی از من و شما دوا می کند؟ می خواهیم چه کار؟ مهم این است که امام را بشناسیم پس از ظهور یاری اش بکنیم، پس از ظهور از دشمنان حضرت نباشیم، مهم این هاست. 👈🏻من بخواهم بدانم امام زمان (عج) زن و بچه دارد، ندارد سه، چهار ساعت با همدیگر بحث بکنیم خُب، که چی مثلا!! این ها از مکرهای شیطان است می‌دانستید؟ شیطان همیشه به گناه که فرمان نمی دهد، برای آدم های مذهبی مثل ماها.. شیطان ما را سرگرم یکسری کارهای مستحبی می کند تا از واجب بیفتیم. 👥آدم های مذهبی خُب، شیطان می داند این ها شرابخور نیستند، ربا خور مثلا نیستند می گوید اینها را چه طور فریب بدهم! اینها را سرگرم مستحبات می کنم تا به واجباتشان نرسند! واجب ما ″زمینه سازی برای ظهور″ است، واجب ما ″شناخت امام زمان (عج) ″ است. ☝️🏻ما این ها را رها می کنیم و سه، چهار ساعت بحث می کنیم آقا امام شهید می شود یانه.. امام زن و فرزند دارد یانه؟ رها کنید این ها را؟؟ می خواهیم چه کار مثلا؟ پس اصل این موضوع اصلا به درد نمی خورد. اما پس از حالا یا موت یا رحلت یا شهادت امام زمان (عج) نه قیامت نمی ‌شود و بحث رجعت ائمه ما داریم و جهان به پایان نمی رسد و ائمه بزرگوار می آیند و رجعت می کنند و حکومت ادامه دارد. 🔸اما اینکه زمان ظهور فرمودید نزدیک است و این حرف ها.. قبلا هم عرض کردیم می توانیم بگوییم زمان ظهور نزدیک است، ولی اینکه بگوییم خیلی نزدیک است و حتما امسال سال بعد ظهور هست این ها دیگر حرف منطقی و درستی نیست! شاید همین فردا هم ظهور باشد ان شاءالله و شاید چندین سال بعد خدای نکرده ظهور نباشد، همیشه باید منتظر بود. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 👤پاسخ دهنده: (👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق) ✅پاسخ به تمامی شبهات و سوالات شما🔰 🆔 @marefatemahdavi
✒️📖✒️📖✒️📖✒️ 💠👈 سلسله سخنرانی های ″دولــت کــریمه″ 🎬 قسمت سیصد و پانزدهم (از فایل شماره 78) 📕کتاب تاریخ سیاسی اسلام، قسمت تاریخ خلفایش که جلد دوم کتاب تاریخ سیاسی اسلام هست اثر استاد رسول جعفریان از قوی ترین کتابهاست در این زمینه بحث سقیفه، که واقعا کتاب فوق العاده‌ای است ✔️. کلا در بحث تاریخ خلفا این جلد دوم کتاب تاریخ سیاسی اسلام کتاب خوبی است. ایشان با رویکرد تحلیلی بحث می‌کند منابع مختلف را می آورد و آنها را تحلیل و بررسی می‌کند. 👈مثلا می گوید؛ تاریخ یعقوبی می گوید عبدالرحمن بن عوف هم در سقیفه بود. که جناب آقای رسول جعفریان می گوید نخیر نبود، طبق اسناد معتبر عبدالرحمن بن عوف در سقیفه نبود، فردایش بلکه در مسجد سخنرانی می ‌کردند🕌 و صحبت می‌‌کردند آنجا بود. 📌در سقیفه ما عرض کردیم از مهاجرین مکه ابوبکر بود، عمر بود، ابوعبیده جراح بود، حالا سالم که برده ابوحذیفه بود آن هم بود، ولی عبدالرحمن بن عوف نبود، که حرف آقای رسول جعفریان در این قضیه درست است. 👈یکی از نکات مهمی که آقای رسول جعفریان به آن اشاره‌ می کند می گوید؛ حتی آن زمان اینطور نبود کل افراد طرفدار ابوبکر و عمر بوده باشند، حتی صحابی های 👥 بزرگی همچون طلحه و زبیر هم در آن لحظه ابوبکر را بر حق نمی‌دانستند، خود آنها در ابتدای کار با ابوبکر بیعت نکردند. 📌ما عرض کردیم زبیر آن زمان از طرفداران خاص حضرت علی (ع)✨ بود، و به هیچ عنوان ابتدای کار با ابوبکر بیعت نکرد اینها را خوب است اهل سنت بدانند. اگر اهل سنت ادعا می کنند که زبیر یک صحابی بزرگ است و صحابی هم عدالت دارند، خوب است اینها را هم به ما جواب بدهند⁉️ که چطور می شود یک صحابی بزرگ بیاید و ابوبکر را قبول نداشته باشد؟ پس هیچ شیوه و شرایط شناخته شده ای برای انتخاب ابوبکر نبود جز معیارهای قبیله‌ای که ما قریش هستیم و... که این موارد آنجا مطرح شد والا چیز دیگری آنچنان نبود. 👈و ‌نکته بعدی که آقای جعفریان نقل می‌کند، از کتاب مصنف ابن ابی شیبه، ج7، ص432، که خود ابی شیبه نقل می کند وقتی اینها از سقیفه بیرون می آیند در کوچه ها راه می افتند دست هر کسی را که پیدا می کردند دستش🤝 را به دست ابوبکر می مالیدند و در حقیقت به نوعی بیعت می گرفتند از آن فرد نسبت به ابوبکر. هر چند آن فرد ناراضی هم بود. 🗣بعد ابی شیبه می گوید من رفتم خانه اهل بیت و گفتم آنها خلافت شما را غصب کردند. و می گوید آنقدر یک عده اهتمام داشتند به بیعت گرفتن از مردم نسبت به ابوبکر، اینقدر روی این قضیه اینها اهتمام داشتند، این اهتمام را نسبت به دفن پیامبر و تشییع 🥀جنازه پیامبر (ص) نداشتند و بعد از دفن پیامبر بود که تازه اینها برگشتند و آمدند سر قبر شریف آقا رسول الله. یعنی اصل کاری ها را رها کردند و سراغ اینطور چیزهای فرعی رفتند.‌ 📎ادامه دارد ... 🎤استاد احسان عبادی 315 ✒️📖✒️📖✒️📖✒️ ︽︽︽︽︽︽︽︽︽ @marefatemahdavi @arshiv_link313
💕هر روز قرائت یک صفحه از @marefatemahdavi
📖📿📖📿📖📿📖 📖 ✨(بِسْم الله الرحمن الرحيم) 💠سَلاَمٌ عَلَىٰ آلِ يَس ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا دَاعِيَ اللهِ وَرَبَّانِيَ آيَاتِهِ،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا بَابَ اللهِ وَدَيَّانَ دِينِهِ،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا خَلِيفَةَ اللهِ وَنَاصِرَحَقِّهِ، 💠ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللهِ وَ دَلِيلَ إِرَادَتِهِ ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا تَالِيَ كِتَابِ اللهِ وَتَرْجُمَانَهُ ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ فِي آنَاءِ لَيْلِكَ وَأَطْرَافِ نَهَارِكَ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا بَقِيَّةَ اللهِ فِي أَرْضِهِ،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا مِيثَاقَ اللهِ ٱلَّذِي أَخَذَهُ وَوَكَّدَهُ، 💠ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا وَعْدَ اللهِ ٱلَّذِي ضَمِنَهُ،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَلَمُ الْمَنْصُوبُ وَالْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ وَالْغَوْثُ وَٱلرَّحْمَةُ الْوَاسِعَةُ، وَعْداً غَيْرَ مَكْذُوبٍ، 💠ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَقوُمُ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَقْعُدُ،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَقْرَأُ وَتُبَيِّنُ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تُصَلِّي وَتَقْنُتُ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَرْكَعُ وَتَسْجُدُ،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تُهَلِّلُ وَتُكَبِّرُ،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَحْمَدُ وَتَسْتَغْفِرُ،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تُصْبِحُ وَتُمْسِي،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ فِي ٱللَّيْلِ إِذَا يَغْشَىٰ وَٱلنَّهَارِ إِذَا تَجَلَّىٰ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا ٱلإِمَامُ الْمَأْمُونُ،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْمُقَدَّمُ الْمَأْمُولُ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ بِجَوَامِعِ ٱلسَّلاَمُ، 💠أُشْهِدُكَ يَا مَوْلاَيَ أَنِّي أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَـٰهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَريكَ لَهُ، وَأَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ لاَ حَبِيبَ إِلاَّ هُوَ وَأَهْلُهُ، وَأُشْهِدُكَ يَا مَوْلاَيَ أَنَّ عَلِيّاً أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ حُجَّتُهُ وَالْحَسَنَ حُجَّتُهُ وَالْحُسَيْنَ حُجَّتُهُ وَعَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ حُجَّتُهُ وَمُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ حُجَّتُهُ،وَجَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ حُجَّتُهُ،وَموُسَىٰ بْنَ جَعْفَرٍ حُجَّتُهُ،وَعَلِيَّ بْنَ موُسَىٰ حُجَّتُهُ،وَمُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ حُجَّتُهُ،وَعَلِيَّ بْنَ مُحَمَّدٍ حُجَّتُهُ، وَالْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ حُجَّتُهُ، وَأَشْهَدُ أَنَّكَ حُجَّةُ اللهِ، أَنْتُمُ ٱلأَوَّلُ وَٱلآخِرُ 💠وَأَنَّ رَجْعَتَكُمْ حَقٌّ لاَ رَيْبَ فِيهَا يَوْمَ لاَ يَنْفَعُ نَفْساً إِيمَانُهَا لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ فِي إِيمَانِهَا خَيْراً، وَأَنَّ الْمَوْتَ حَقٌّ، وَأَنَّ نَاكِراً وَنَكِيراً حَقٌّ، وَأَشْهَدُ أَنَّ ٱلنَّشْرَ حَقٌّ،وَالْبَعْثَ حَقٌّ،وَأَنَّ ٱلصِّرَاطَ حَقٌّ،وَالْمِرْصَادَ حَقٌّ، وَالْمِيزَانَ حَقٌّ، وَالْحَشْرَ حَقٌّ، وَالْحِسَابَ حَقٌّ، وَالْجَنَّةَ وَٱلنَّارَ حَقٌّ، وَالْوَعْدَ وَالْوَعِيدَ بِهِمَا حَقٌّ،يَا مَوْلاَيَ شَقِيَ مَنْ خَالَفَكُمْ وَسَعِدَ مَنْ أَطَاعَكُمْ،فَأَشْهَدْ عَلَىٰ مَاأَشْهَدْتُكَ عَلَيْهِ، 💠وَأَنَا وَلِيٌّ لَكَ بَريءٌ مِنْ عَدُوِّكَ، فَالْحَقُّ مَا رَضِيتُمُوهُ، وَالْبَاطِلُ مَا أَسْخَطْتُمُوهُ، وَالْمَعْرُوفُ مَا أَمَرْتُمْ بِهِ، وَالْمُنْكَرُ مَا نَهَيْتُمْ عَنْهُ، فَنَفْسِي مُؤْمِنَةٌ بِاللهِ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ وَبِرَسُولِهِ وَبِأَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ وَبِكُمْ يَا مَوْلاَيَ أَوَّلِكُمْ وَآخِرِكُمْ،وَنُصْرَتِي مُعَدَّةٌ لَكُمْ وَمَوَدَّتِي خَالِصَةٌ لَكُم آمِينَ آمِينَ. 📖📿📖📿📖📿📖 ︽︽︽︽︽︽︽︽︽ @marefatemahdavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥| چه کنیم تا حضرت حجت(عج) سراغ ما را بگیرد؟ 🎤حجت الاسلام حسن محمودی @marefatemahdavi
شرح دعــــــــ📖ــای ندبه - فراز سی و‌ ششم 🔶«أَیْنَ الْمَنْصُورُ عَلَی مَنِ اعْتَدَی عَلَیْهِ وَ افْتَرَی أَیْنَ الْمُضْطَرُّ الَّذِی یُجَابُ إِذَا دَعَا أَیْنَ صَدْرُ الْخَلائِقِ ذُو الْبِرِّ وَ التَّقْوَی؛ کجاست آنکه خدا بر ستمکاران و تهمت زنندگان، او را پیروز می گرداند؟ کجاست آنکه دعای خلق پریشان را اجابت می کند؟ کجاست آن بالاترین خلایق و صاحب نیکوکاری و تقوا؟»✨ 🔻این فراز ادامه شناخت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و جلوه های شخصی و حکومتی اوست و به ویژگی های دیگری از امام اشاره می کند. 👈👈یکی از خصوصیات حضرت مهدی آن است که امام مورد نصرت الهی به وسیله ایجاد رعب است؛ چنانچه امام باقر عليه‌السلام فرمود: «الْقَائِمُ مِنَّا مَنْصُورٌ بِالرُّعْبِ؛ قائم ما منصور به رعب است». 📖یکی از آیاتی که با این مطلب متناسب است، آیه دوازده سوره انفال است که می‌فرماید: «سَأُلْقِی فِی قُلُوبِ الَّذِینَ كَفَرُوا الرُّعْبَ؛ من نیز به زودی در دل­های کافران، رعب و ترس💥 خواهم افکند». ❇️ نکته ها : 1⃣. ابوحمزه ثمالی از امام باقر عليه‌السلام روایت کرده است: هر گاه قائم آل ­محمد خروج کند، خداوند✨ او را با ملائکه مُسوِّمین، مُردِفین، مُنزِلین و کرّوبین یاری خواهد فرمود. جبرئیل پیش روی او، میکائیل در سمت راست او و اسرافیل در سمت چپ او قرار دارند و رعب و هیبت او به فاصله یک ماه راه، پیشاپیش و پشت سر و از راست و چپ او حرکت می کند (یعنی شعاع💫 هیبتش تا بعد یک ماه راه را زیر پوشش می گیرد) و فرشتگان مقرّب در برابر او خواهند بود. 2⃣. گاهی امداد غیبی به این است که در دل دشمنان ترس بیفتد. شاه، امام خمینی را زندانی کرده بود، اما باز هم از او می‌ترسید. شاید معنای «المؤمن کالجبل» این باشد که حتی اگر دشمنان بر سر مؤمن پا بگذارند، باز هم از او می ترسند. 3⃣. خداوند بر اهل ایمان، آرامش و سکینه نازل می کند و بر کافران، دلهره و وحشت را مستولی⚡️می سازد: «فَثَبِّتُوا الَّذِینَ آمَنُوا سَأُلْقِی فِی قُلُوبِ الَّذِینَ كَفَرُوا الرُّعْبَ». 4⃣. گرایش ها و انگیزه های انسان، در سرنوشت او و نیز در دریافت رحمت یا عذاب الهی، تأثیر به سزایی دارد. «فَثَبِّتُوا الَّذِینَ آمَنُوا ... فِی قُلُوبِ الَّذِینَ كَفَرُوا الرُّعْب». 5⃣. امام صادق عليه‌السلام فرمود: ✨عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عليه‌السلام فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ- أَتی أَمْرُ اللَّهِ فَلا تَسْتَعْجِلُوهُ قَالَ هُوَ أَمْرُنَا أَمَرَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ أَنْ لَا تَسْتَعْجِلَ بِهِ حَتَّی یُؤَیِّدَهُ اللَّهُ بِثَلَاثَهِ أَجْنَادٍ الْمَلَائِكَهِ وَ الْمُؤْمِنِینَ وَ الرُّعْبِ؛ امر خدا همان امر ما است که خدای عزّوجلّ امر فرموده است که در آن باره شتاب نشود تا آنکه خداوند او را به سه لشکر یاری فرماید: فرشتگان🕊، مؤمنین و رعب. 6⃣. اصولاً ایجاد نمایش قدرت و القای رعب یکی از روش های تربیتی است و برای آن نمونه های زیادی در معارف دینی وجود دارد که نشان می دهد ایجاد رعب در دل دشمن با هر وسیله ای حتّی با ظاهرسازی لازم است تا جایی که از سوی امامان معصوم✨ حتی خضـاب کردن ریش ها و سیاه کردن آن برای هیبت اسلام جزئی از مصادیق آیه «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّهٍ» شمرده شده است. 👈👈ویژگی دیگری که در این فراز به آن اشاره شده، مضطر بودن حضرت حجت بن الحسن عجل الله تعالی فرجه الشریف است. 📖یکی از آیات متناسب با این موضوع آیه ۶۲ سوره نمل است که می‌فرماید: ✨«أَمَّنْ یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ یَکْشِفُ السُّوءَ وَ یَجْعَلُكُمْ خُلَفاءَ الْأَرْضِ أَإِلهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِیلًا ما تَذَکَّرُونَ؛ کیست که هرگاه درمانده ای او را بخواند، اجابت نماید و بدی و ناخوشی را برطرف کند و شما را جانشینان [خود در] زمین قرار دهد؟ آیا با خداوند معبودی است؟ چه کم پند می‌پذیرید». ⬇️⬇️⬇️
❇️ نکته ها : 1⃣. در روایات می خوانیم که نمونه مضطرّ واقعی، امام زمان عليه‌السلام است. 👌از حضرت امام صادق عليه‌السلام درباره این آیه روایت شده است: نَزَلَتْ فِی الْقَائِمِ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ، هُوَ وَ اللَّهِ الْمُضْطَرُّ إِذَا صَلَّی فِی الْمَقَامِ رَکْعَتَیْنِ وَ دَعَا اللَّهَ فَأَجَابَهُ وَ یَکْشِفُ السُّوءَ وَ یَجْعَلُهُ خَلِیفَهً فِی الْأَرْض؛ این آیه درباره ✨قائم آل محمد نازل شده است. به خدا قسم، مضطر اوست که وقتی دو رکعت نماز در مقام حضرت ابراهیم بگذارد و خدا را بخواند، پروردگار نیز او را اجابت کند و گرفتاری او را برطرف سازد و وی را در زمین خلیفه خود گرداند.🌏 🔸بدترین «السُّوء» هم سلطه کفار است که در زمان آن حضرت برطرف می شود و نمونه «یَجْعَلُكُمْ خُلَفاءَ» نیز حکومت صالحان در آن زمان خواهد بود. 2⃣. در روایات و تفاسیر، مطلبی ندیدم که ثابت کند تلاوت این آیه در استجابت دعا نقشی داشته باشد؛ ولی مردم به خاطر محتوای آیه، آن را تبرّکاً می خوانند و مانعی هم ندارد. مناجات با خدای سبحان و راز و نیاز با او 📿، کاری پسندیده و لازم است. دعا به درگاه خدا برای حل مشکلات، خصوصاً در هنگام درماندگی، برای همگان ضروری است. 3⃣. از راه های شناخت خدا و یکتایی او، توجه به یک قدرت نجات بخش و بریدن از قدرت ها و وسایل دیگر در هنگام اضطرار است: «أَمَّنْ یُجِیبُ». 4⃣. شرط استجابت دعا، قطع امید از دیگران و اخلاص در دعاست: «یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ». 5⃣. اگر کسی در سکوت از خداوند حاجتی بخواهد، خداوند از خواسته اش باخبر خواهد بود، ولی او دوست دارد که بندگانش حاجت 🤲 خود را به زبان آورند: «إِذا دَعاهُ». 6⃣. اجابت مضطرّ، کاری الهی است؛ ولی سنت های الهی را تغییر نمی دهد. مثلاً یکی از سنت های خداوند آن است که مردم به نحوی باید از دنیا بروند. از سویی، همه انسان ها در لحظه احتضار، مضطرّ می‌شوند. پس اگر خداوند بخواهد به همه، پاسخ مثبت دهد، باید قانون مرگ را لغو کند! 🔗منبع: شرح قرآنی دعای ندبه - 👤محسن قرائتی @marefatemahdavi
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇 ببخشین استاد ما میگفت امام زمان که بیاد روسر همه دست میزنه و به همه علم کامل داده میشه راستش این دست کشیدن به سر همه برای من یکم عجیب بود اگه میشه یه کم توضیح بدین چجوری علم کامل میشه بعد ظهور؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇 🔸کشیدن دست به سر کنایه است، یعنی امام زمان (عج) مسیری را هموار می کند که علم بشری زیاد بشود، نه اینکه روی سر تک تک مردم دست می کشد. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 👤پاسخ دهنده: (👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق) ✅پاسخ به تمامی شبهات و سوالات شما🔰 🆔 @marefatemahdavi
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇 خدا ستارالعیوب هست، و عیب ها رو میپوشونه و آبروی بنده ش رو نمیبره حتی گناهکار... عقل میگه خصلت های خدا باید هم در این دنیا باشه هم اون دنیا، یعنی اگر خدا رحیمه بخشنده س عادله و.. هم این دنیاست هم اون دنیا پس وقتی خدا ستارالعیوبه باید تو اون دنیا هم باشه پس چطور میگن خدا بعضی گناهکارها رو روز قیامت یا اون دنیا رسوا میکنه؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇 👌🏻سوال خوبی پرسیدید اینکه خدا ستارالعیوب است.. بله ستارالعیوب بودن از صفات خداست از صفات ذات خداست، یا به قول بعضی ها از صفات فعلی خداست، همیشه هست فردای قیامت هم قرار نیست همه گنهکاران را رسوا بکند. 👈🏻مومنی که اهل خدا بود حالا دستش در رفت گناهانی انجام داد خدا یقینا این فرد را رسوا نمی کند. آن رسوایی برای آن گنهکارانی است که خودشان این قدر گناه کردند که پرده حیای خودشان را دریده کردند و پاره کردند. هر انسانی پرده حیایی دارد، خود ما با گناهانمان داریم این پرده حیا را پاره می کنم. 📃این شعر خیلی زیباست، این شعر را بگویم خیلی پاسخ ها داده می شود؛ لطف حق با تو مداراها کند چون که از حد بگذرد رسوا کند 👌🏻بله، تا یک جایی خدا یقینا ستارالعیوب است حتی برای کافری که کافر است اما کارهای خیر انجام می دهد، خدا برای او هم ستارالعیوب است چون درست است عقیدتی کافر است ولی اعمالش اعمال خوبی است. ما خودمان با گناهان خودمان یکسری گناهانی عظیم و سنگین را انجام می دهیم که پرده حیا و ستارالعیوب بودن خدا را پاره می کنیم خودمان انجام می‌دهیم، پس خودمان مقصر هستیم. والا آن مومنی که گناه انجام بدهد واقعا پشیمان بشود و توبه بکند خدا یقینا گناه این فرد را رسوا نمی کند. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 👤پاسخ دهنده: (👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق) ✅پاسخ به تمامی شبهات و سوالات شما🔰 🆔 @marefatemahdavi