eitaa logo
معرفت مهدوی | استاد عبادی
6.5هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
989 ویدیو
444 فایل
🌐آشنایی با مجموعه ی استاد احسان عبادی👇 🆔 @arshiv_link313 ✅کانال سیاسی تاریخی مذهبی استاد👈 @ma_va_o #گروه_پاسخگویی_به_شبهات_مهدوی ⬇️ http://eitaa.com/joinchat/3062890510C73209c4b26 کپی مطالب کانال حلال است✅
مشاهده در ایتا
دانلود
💕هر روز قرائت یک صفحه از @marefatemahdavi
🌼🍃° ای پادشه خوبان داد از غم تنهایی... دل بی تو به جان آمد وقت است که باز آیی... 🤲🏻 @marefatemahdavi
معرفت مهدوی | استاد عبادی
⚔جنگهای مسلمانان با سپاهیان مقوقس مدت دو سال به طول انجامید. در این مدت بسیاری از نقاط فتح شد. نکته
🚩ادامه فتوحات در عراق و فتح ایران 👈خلافت عمر همراه با پیروزی هایی بود که سپاه اسلام در سوریه با فتح دمشق بدست آورد. اکنون باید در عراق نیز اقداماتی اولا برای تثبیت وضعیت آن به نفع مسلمانان و ثانیا برای توسعه فتوحات صورت می گرفت🗺. در این زمان، شهر حیره از دست ایرانیها خارج شده بود و طبعا ایرانیان منتظر فرصتی بودند تا خطر جدید را دفع کنند. 🏇لشکر اعراب در دست مثنی بن حارثه بود، اما خلافت مدینه، همانند زمان ابوبکر، بر آن بود تا از حجاز، آن هم از قبایل شناخته شده آن، فرمانده ای را به عراق، اعزام کند. شخصی که برای این کار انتخاب شد، ابوعبید بن مسعود ثقفی --پدر مختار--👤 از قبیله ثقیف، همپیمان پیشین قریش بود. ابوعبید با سپاهی پنج هزار نفری حرکت کرد و در راه قبایل زیادی را به "جهاد و غنیمت" ترغیب کرد. شمار زیادی با وی همراه شدند. 🔸ایرانیان لشکری به فرماندهی بهمن جادویه در سمت شرقی فرات مستقر کردند. سپاه ابوعبید در سمت غربی فرات مستقر شد. و برای درگیر شدن، از پل روی رودخانه گذشتند و جنگ آغاز شد. منابع متفقند که مسلمانان، به رغم دلیری که از خود نشان دادند، به دلیل حضور فیلهای🐘 قوی هیکل که در سپاه ایران بود، اسبانشان از صحنه گریختند و در نتیجه خود روی به هزیمت نهادند. بنا به اختلاف نقلها، پل روی رودخانه به دست خود اعراب یا دشمنانشان، تخریب شد و راه بازگشت نیز بسته شد. این امر سبب تلفات بیشتر گردید. با این حال پل موقتی زده شد و اعراب با از دست دادن چهارهزار👨‍👩‍👧‍👦 نفر از نیروهای خود، این جنگ را که به نام "یوم الجسر" یا "روز پل" خوانده شد به ایرانیان باختند. 📚ابن اعثم به گونه ای این حادثه را نقل کرده که مسلمانان توانستند عجم را شکست بدهند و به لشکرگاه خود بازگردند. البته همین که ایرانیها مسلمانان را تعقیب نکردند، نشان آن است که در این سوی نیز آمادگی برای چنین اقدامی وجود نداشته است. این واقعه در شعبان یا رمضان سال 13 روی داده است. 💭ابومخنف و دیگران گویند: عمر تا یکسال پس از واقعه جسر نگران و ناراحت بود. در این مدت، مثنی بن حارثه، اعراب را به جهاد فرا می خواند. کم کم عمر در اندیشه ادامه عملیات⚔ افتاد. 🔰سپاه اعراب در منطقه بویب با سپاه دوازده هزار نفری ایران به فرماندهی مهران بن مهربنداد درگیر شدند. مهران در این جنگ کشته شد و سپاه ایران شکست سختی خورد. عده زیادی از ایرانیان به اسارت درآمدند⛓ و غنایم زیادی نصیب مسلمانان شد. 👈به دنبال این پیروزی، جرات مسلمانان رو به فزونی گذاشته و بطور مداوم بر مناطق مختلف عراق که هنوز زیر نفوذ ایرانیان بود هجوم می بردند. از جمله بازار نسبتا مهمی که در کنار بغداد برپا می شد، مورد حمله سپاه🏇 اعراب قرار گرفت. این به معنای آن بود که ایران، قادر به تامین امنیت عراق نبوده و هرچه زودتر باید در این باره چاره ای⁉️ بیندیشد. 📚بنا به نقل دینوری، زمانی که سوید بن قطبه اخبار این جنگها را توسط مثنی بن حارثه شنید👂🏻، از عمر خواست تا درباره منطقه جنوب عراق نیز که موقعیت بسیار ضعیفی دارد فکری کـرده و نیروهـایی اعزام کند. 👈نخستین منطقه ای که مورد حمله قرار گرفت ابله در ناحیه بصره بود. این شهر را مدخل عراق می دانند. عتبه خبر پیروزی را برای خلیفه نوشته و از این شهر چنین یاد کرد که اینجا ⚓️ لنگر گاه کشتی هایی از عمان و بحرین و فارس و هند و چین است. زمانی که خبر این پیروزی به مدینه رسید، مردم از فرستاده عتبه درباره اوضاع منطقه پرسیدند. او برای ایشان توضیح داد که چقدر طلا و نقره💎 در دست مسلمانان است. این خبر سبب سرازیر شدن اعراب به آن ناحیه شد. ابله در چهارفرسنگی بصره بود و گویا تا قرن هفتم نیز وجود داشت. قاعدتا با رشد بصره از اهمیت🏘 این شهر کاسته شده است. 🔰آن گونه که از اخبار دینوری برمی آید، فتح و تأسیس شهر بصره قبل از جنگ قادسیه بوده است. 🔸آنچه اهمیت دارد آن است که در حدود سالهای 15-16 هجری دو جبهه بر ضد ایران گشوده شده است یکی در ناحیه کوفه که نیروها به سمت مدائن پیش رفتند، و جبهه دوم در سمت بصره که اعراب به سمت تسخیر مناطق جنوبی ایران در خوزستان حرکت کردند. این دو جبهه سبب تأسیس دو شهر مهم بصره و کوفه در عراق شد که بعدها به ضمیمه بغداد که در قرن دوم ساخته شد، بنیاد عراق اسلامی را تشکیل داد. ⬇️⬇️⬇️⬇️
🔸گذشت که حادثه بویب، ایرانیان را به وحشت انداخت. این بار سپاهی عظیم تر و با فرماندهی نیرومندتر همچون رستم فرخ زاد، فرمانده نیروهای ایرانی در آذربایجان، برای جلوگیری از تهاجم اعراب، تدارک شد. در برابر، 👳🏻‍♂خلیفه نیز، می بایست فرماندهی نیرومند همراه سپاهی کارآمد تهیه می دید. عمر در ابتدا اندیشید که خود عازم عراق شود. اما بزرگان مدینه او را از این کار بر حذر داشتند. چند نفر برای فرماندهی مطرح شدند. 👈یکی از آنان امام علی (ع) بود. عثمان به توصیه عمر با امام در این باره سخن گفت، اما امام از پذیرفتن آن سر باز زد. پس از آن سعد بن ابی وقاص برای این کار انتخاب شد. 🔰نبردی که منجر به مهمترین شکست ایرانیها شد "قادسیه" نام گرفت. رستم با چهار ماه توقف تلاش کرد تا مساله را به نحوی حل کند. او در پی آن بود تا با مذاکره، اعرابی که گمان می کرد برای رفع گرسنگی🥖 دست به این اقدامات زده بودند راضی کرده از جنگ منصرف کند. افزون بر آن، این چهارماه می‌توانست نیروهای عرب را فرسوده کند. 👈در برابر مسلمانان از سه پیشنهاد: -پذیرفتن اسلام، -پرداخت جزیه -و یا تن دادن به جنگ دست بردار نبودند. قبول دو پیشنهاد نخست برای ایران ابرقدرت، آن هم از سوی اعراب که آنان را به هیچ می‌گرفت، ممکن نبود و بنابراین رستم باید تن به جنگ می داد. جنگ قادسیه آغاز⚔ شد و برای چهار روز ادامه یافت. نبرد به نفع اعراب خاتمه یافت و رستم در طی آن کشته شد. 👥نیروهای ایرانی تا دیر کعب عقب رفتند و در آنجا با کمک نیروهای جدید و بازسازی لشکر خود بار دیگر جلو آمدند. درگیری فراگیر شد و این بار نیز عجم شکست خورد و تا مدائن🏜 گریخت. شکست ایرانیان چندان آسان صورت نگرفت، بلکه اعراب مجبور شدند تلفات زیادی را در این جنگ تحمل کنند. در این جنگ، درفش کاویانی که نشان سپاه دولت ساسانی بود، به دست مسلمانان افتاد. چیزی که می توانست حکایت از زوال دولت ساسانی باشد. 🔹ادامه دارد ... ✍بـرگرفته از کتاب "تـاریخ سیاسی اسلام، ج2، ص117-123"، رسول جعفریان. ۸۴ @marefatemahdavi
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇 چرا امام مهدی به حکم باطن عمل میکند؟ و امامان قبلی اینطور نبودن؟ چرا امام علی تا امام حسن عسکری به حکم باطنی عمل نکردند دلیلش چیه؟ اینطوری که منافقین نمیتوانستن در یارانشون نفوذ کنند. چرا خداوند این موهبت رو نصیب امامان قبلی نکرد؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇 👌🏻خدا براساس حکمت هایی به هر امام یک مأموریتی داده، خُب مأموریت جهانی فقط برای امام زمان (عج) است، امامهای دیگر مأموریت جهانی نداشتند. به هر حال حکمت خداست نمی شود خیلی روی اینها بحث کرد. شاید یکی از دلایلش آزادی عمل منافقین و کفار باشد که بعدا امام زمان ظهور کرد نگویند اگر ما هم قدرت و آزادی داشتیم می توانستیم همین حکومت را برقرار بکنیم. 👈🏻بیشتر برای اتمام حجت کردن با اینهاست که شما یک زمانی آزادی داشتید حتی این قدر آزاد بودید که می توانستید در صفوف مسلمین رخنه و نفوذ کنید، پس آزادی عمل به اندازه کافی داشتید ولی هیچ غلطی هم نکردید. شاید یکی از دلایل اتمام حجت کردن با آنها باشد که بعدا بهانه نیاورند که فرصت نداشتیم و فلان.. به هر حال حکمت خداست و حکمت خدا را نمی‌شود خیلی رویش بحث کرد. دلایلی ممکن است باشد حالا این چیزی که به ذهن من رسید شاید این موضوع باشد، شاید عزیزان نظرات دیگری هم داشته باشند. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 👤پاسخ دهنده: (👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق) ✅پاسخ به تمامی شبهات و سوالات شما🔰 🆔 @marefatemahdavi
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇 یه حرف یا شبهه که اطراف خیلی میشنوم و ناراحت میشم و بدتر از اون نمیتونم جواب بدم اینکه میگن پیامبر ص گفتن: من عربم اما عرب از من نیست واقعا درسته؟ این همه نفرت از عرب بخاطر چیه؟ خب بالاخره امام زمان هم عرب هستند احساس میکنم کم کم این حرف پیامبر رو بسط میدن و همینطوری این نفرت و حس بد پراکنده میشه و حس میکنم داره دامن امامانمون رو هم میگیره.. تا میایم از دینمون یا حجاب حرف بزنیم میگن اینا مال عرباست، حتی این حرف تو مذهبی ها هم رواج داره! بیزحمت شما مارو روشن کنید خیلی ممنون ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇 🔹خُب، شبهه مهمی است پخش می کنند که پیغمبر (ص) می فرمایند «أَنَا مِنْ العَرَبِ وَ لَیْسَ العَرَبَ مِنِّی» من از عرب هستم و عرب هم از من نیست. یک جستجوی ساده ای که در منابع روایی و تاریخی انجام بدهید متوجه می شوید این عبارت اولا در متون اولیه و قابل استناد مهم و معتبر اصلا نیست به هیچ عنوان! 👈🏻این عبارت را اولین بار در کتاب ″تحفة الملوک″ نوشته ی فردی به نام جعفربن ابی اسحاق دارابی متوفی 1267 قمری، حدود دویست سال قبل، اولین بار ایشان این را آورد. خُب کتابی که دویست سال قبل نوشته بشود و اولین بار یک مطلبی را از پیغمبر بیاورد و در هیچ کتاب قدیمی حدیثی نباشد یقینا جای بحث است که سندی ندارد اصلا منبعی ندارد. 👌🏻در ضمن ملاک ما برای قبولی یک حدیث در درجه اول همخوانی آن حدیث با آیات قرآن است. اصل قرآن است و حدیثی که با قرآن همخوانی نداشته باشد اصلا مورد پذیرش نیست. صراحت آیات قرآن گفته ملاک برتری یک قوم یا یک فرد تقواست، نه نژاد، نه تیره، نه رنگ... 📄به همین خاطر این روایت که این طوری دارد یک قومی را رد می کند یقینا مورد پذیرش هم نیست هر چند که گفتم اصلا روایتش هم سند معتبر ندارد. اولین بار دویست سال قبل این روایت در کتاب ها آمده. خُب این چه روایتی است که کتاب های قدیمی این را نیاورده اند و تازه کتاب دویست سال قبل آورده.. 🔹یکی از موارد اعتبارسنجی یک روایت این است که در کتب قدیمی هم باشد.. الان شما فرض کنید بنده ی عبادی بیایم کتابی را در بحث احادیث بنویسم بعد روایتی را بیاورم که هیچ کتابی نیاورده باشد اولین بار خودم این روایت را آورده باشم در هیچ کتاب حدیثی بحار، کافی، کمال الدین نباشد معلوم‌ است روایت سندیتی ندارد. این هم همین طوری است روایت سندیت ندارد. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 👤پاسخ دهنده: (👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق) ✅پاسخ به تمامی شبهات و سوالات شما🔰 🆔 @marefatemahdavi
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇 آیا خراسانی از قزوین قیام میکند؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇 نخیر جایی ننوشته خراسانی از قزوین قیام می کند. اگر هم نوشته باشد روایتش غیر معتبر است. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 👤پاسخ دهنده: (👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق) ✅پاسخ به تمامی شبهات و سوالات شما🔰 🆔 @marefatemahdavi
💕هر روز قرائت یک صفحه از @marefatemahdavi
9.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 | جوان تماشایی 🌻 جوانی که پیامبر برای او دعای خیری فرمودند... 🤗 چگونه از جوانی، بیشترین بهره رو ببریم؟ ➕ عرصه‌های عبادت و اطاعت خدا در زندگی 🦋
👆👆👆 🌀پوستر شماره 8⃣5⃣1⃣ 👈کتاب (خورشید مهدویت در منظومه فکری چهل ساله امام خامنه‌‌ای)، صفحه ۱۶۳ 🗓سخنرانی در دیدار با اقشار مختلف مردم و میهمانان داخلی و خارجی در سالروز میلاد امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف، ۱۳۶۹/۱۲/۱۱ 📒 @marefatemahdavi
معرفت مهدوی | استاد عبادی
🔸گذشت که حادثه بویب، ایرانیان را به وحشت انداخت. این بار سپاهی عظیم تر و با فرماندهی نیرومندتر همچون
🚩...ادامه فتوحات در عراق و فتح ایران 💢مسلمانان پس از قادسیه به تعقیب ایرانیان پرداختند و در کناره غربی دجله در برابر مدائن لشکرگاه زدند. به نقل دینوری، آنان بیست و هشت ماه در آنجا ماندند بطوری که دوبار خرما خوردند! اکنون مسلمانان بر قسمتی از مدائن مسلط شده بودند. مسلمانان با مختصری درگیری، ناحیه غربی را تصرف کرده در بهرسیر مستقر شدند. تخریب پلها توسط🌉 ایرانیها برای مدتی طولانی اعراب را در پشت دجله نگه داشت اما در نهایت آنان موفق شدند تا از دجله گذشته وارد شهر شوند. ورود اعراب به شهر، پیروزی بزرگی برای آنان بود. اکنون پایتخت ساسانی فتح شده و غنایم بیشماری در اختیار اعراب قرار گرفته بود. 👈پیش از آن یزدگرد خانواده سلطنتی را به همراه خزاین و اموال قابل نقل برداشته و به کوهستانهای⛰ غرب ایران گریخته به قصر شیرین و از آنجا به شهر حلوان در نزدیکی سرپل ذهاب فعلی وارد شده بود. خره زاد نیز که نتوانست مدائن را نگه دارد به همان سوی حرکت کرده در جلولا مستقر شد. 👥اعراب برای نگاه داری مدائن چاره ای جز تعقیب این سپاه نداشتند. ایرانیان در جلولا خندقی در اطراف خویش کنده و منتظر رسیدن نیروهای امدادی از طرف یزدگرد و جبال و اصفهان شدند. مسلمانان منتظر رسیدن این نیروها نشده و حمله را آغاز کردند. 🏇 نیروهای ایرانی در نبردی که رخ داد شکست خورده به سمت حلوان عقب نشینی کردند. پس از آن یزدگرد ماندن در حلوان را مصلحت ندانست و به منطقه جبال در قم و کاشان گریخت. اکنون مسلمانان در شرق دجله نیز وارد شده و به فتح 🗺مناطق مختلف آن پرداختند. مسلمانان بر تمامی مناطق اطراف دجله تسلط یافتند. 👤سعد بن ابی وقاص به ادامه جنگ به سمت حلوان تمایل نداشت، و این سبب آزردگی برخی از سپاهیانش شد. او دستور داد که تا حلوان پیش رفتند. سپس به کوفه بازگشت و تا سه سال و اندی حاکم شهر🔐 بود تا آن که عمار بن یاسر جایگزین وی شد. 🌀اکنون مسلمانان در سه جبهه وارد ایران شده بودند. 🔸از یک سو طرف مدائن در تصرف آنان بود. 🔸از سوی دیگر ابوموسی اشعری از ناحیه بصره به سمت اهواز آمده بود. 🔸جبهه سوم که از همان زمان آغاز حکومت عمر در بحرین، بوسیله علاء بن الحضرمی گشوده شد و موفقیتهایی کسب کرد، اکنون تحرک جدیدی را آغاز کرده بود و در برخی نقاط فارس، نفوذی به دست آورده بود. 👈با توجه به این دو جبهه اخیر، منطقه فارس که از مناطق اصلی ایران به شمار می آمد در معرض تهاجم بود. هرمزان از یزدگرد خواست تا وی را برای حفظ خوزستان و فارس به این نواحی اعزام کند تا شاید بتواند سدی در برابر پیشروی اعراب شود. خبر این سپاه به مسلمانان رسید و جنب و جوشی برای تهیه💂‍♀ نیرو برپا شد. عمار موظف شد تا همراه نیمی از مردم کوفه به ابوموسی ملحق شود. سپاه اسلام به سوی تستر (شوشتر) حرکت کرد. 💥در آغاز در بیرون شهر جنگی صورت گرفت که با هزار کشته و ششصد اسیر ایرانی هرمزان را مجبور کرد تا به درون شهر رفته و دروازه ها را مسدود کند. از مسلمانان نیز تعدادی به شهادت رسیدند. شهر مدتی در محاصره بود تا آنکه یکی از اشراف شهر راهی پنهانی را برای ورود به شهر به آنان نشان داد. 🏘شهر فتح شد و هرمزان به قصری پناه برد و تنها با گرفتن امان و به این شرط که به مدینه نزد خلیفه فرستاده شود تسلیم شد. عمر در مدینه از وی درگذشت تا آن که پس از قتل عمر، عبیدالله فرزند عمر، به دلایل واهی و این که هرمزان روز قبل با ابولولو دیده شده، او را🗡 به قتل رساند. پس از پایان این جنگ عمار به کوفه بازگشت و ابوموسی به فتح شهرهای دیگر خوزستان از جمله شوش مشغول شد. 👈در این زمان یزدگرد، به نوشته دینوری در قم بود. او از تمامی مردم ایران خواست تا او را در برابر اعراب کمک کنند. مردمانی از قومس (دامغان) طبرستان، گرگان، ری و اصفهان به کمک وی شتافتند. لشکری عظیم فراهم گردید و عازم جنگ با فاتحان عرب شد. عمار خبر این لشکر را به عمر نوشت✉️ و او نیز بر فراز منبر از مردم خواست تا عازم عراق شوند. ⬇️⬇️⬇️⬇️