دعاي عرفه.pdf
189.3K
🤲🏻″اَلْحَمْدُ لله الَّذی لَیْسَ لِقَضآئِهِ
دافِعٌ وَلا لِعَطائِهِ مانِعٌ وَلا کَصُنْعِهِ صُنْعُ صانِعٍ ..″
🌷 متن دعای عرفه
📖 همراه با ترجمه
#عرفه
@marefatemahdavi
🔰رهبر انقلاب:
🔹ما دچار غبارگرفتگی و زنگزدگی در دلهایمان میشویم؛
تضرّع، خشوع، ذکر، توسّل، این زنگها را و این غبارها را میزداید و روزهای مشخّصی، فرصتهای برتری برای این زنگزدایی و رنگزدایی و غبارروبی هست که از جمله برترینِ آنها عرفه است.۱۳۹۴/۶/۲۵🔹
#عرفه
@marefatemahdavi
السَّلامُ عَلَیْکَ یَا سَفِینَةَ النَّجَاةِ..
🍃♥️ #امام_زمان
@marefatemahdavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | مسافر غریب
در زمزمههای #عرفه، ظهورش را از خدا بخواهیم ...
¤أللَّھُمَ؏َـجِّـلْلِوَلیِڪْألْفَـرَج¤
💠💠💠
🍃🌸عید سعید قربان مبارک باد.
✅حضرت آیتالله بهجت
قدسسره:
✨از خدا می خواهیم که عیدی ما را در اعیاد شریفۀ اسلام و ایمان، موفقیت به عزم راسخِ ثابتِ دائم بر ترک معصیت قرار بدهد، که مفتاح(کلید) سعادت دنیویه و اُخرویه است!
📚به سوی محبوب، ص٣۵
@marefatemahdavi
هدایت شده از ما و او ( احسان عبادی )
سرنوشت شیطان بعد ظهور.mp3
5.29M
💠 پاسخ به #شبهات #مهدویت
🔰 آیا بعد #ظهور ، #ابلیس و دیگر شیاطین از بین می روند؟
🔰 آیا بعد ظهور ، میزان گناهان به صفر می رسد ؟
🔰وقتی ظهور می شود و خود امام بر جامعه حکومت می کند، قطعا گناهان کمتر می شود و دین داری آسان تر ، ولی الان هم گناه نکردن سخت تر هست و هم دین داری، این چطور با عدالت خدا سازگار است ؟ خدا چطور بین مردم قبل ظهور و بعد ظهور قضاوت میکند؟
🎤 با توضیحات #استاد_احسان_عبادی از اساتید مهدویت کشور و پژوهشگر و مدرس علوم حدیث و تاریخ
👌در نشر معارف مهدوی کوشا باشیم
@ma_va_o
هدایت شده از ما و او ( احسان عبادی )
وصال مهدوی با صراط غدیر 1.mp3
7.73M
💠 به مناسبت #عید_غدیر
🔰 سلسله صوت های #وصال_مهدی_با_صراط_غدیر 1
🎬 قسمت 1️⃣ از 8️⃣
🎤 #استاد_عبادی از اساتید مهدویت
👌 با نشر این صوت ها، هم برای #غدیر کار کنید هم #مهدویت
@ma_va_o
@marefatemahdavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥جواب کارشناس برنامه به شبهه که اعتقاد به امام مهدی(عج) از خود بیگانگی است
#استاد_طبسی
#گامی_به_سوی_ظهور
🔶🔹🔶
معرفت مهدوی | استاد عبادی
✒️📖✒️📖✒️📖✒️ 💠👈 سلسله سخنرانی های ″دولــت کــریمه″ 🎬 قسمت سیصد و شصت وهفتم (از فایل شماره 90) 🔸جلس
✒️📖✒️📖✒️📖✒️
💠👈 سلسله سخنرانی های
″دولــت کــریمه″
🎬 قسمت سیصد و شصت وهشتم (از فایل شماره 90)
...⬅️-نکته مهم بعدی⚠️ اضطراب در روایت است. (اضطراب در روایت یعنی یک روایت به شکلهای مختلف نقل شده باشد.)
این روایت یکجا می گوید پیغمبر (ص) میگوید اقتدا کنید به کسانی که بعد از من هستند ابوبکر و عمر.
یک روایت می گوید ابی بکر و عمر.
ابوبکر یعنی مرفوع. ابی بکر یعنی مجرور است. ابابکر یعنی منصوب است.
🔸روایت اقتدا فقط در صورتی می تواند صحیح باشد که ابی بکر و عمر باشد یعنی مجرور باشد.
اگر ابابکر باشد یعنی حرف ندا در تقدیر گرفته شده یا ابابکر، یعنی معنی روایت میشود ای ابوبکر و عمر به آن دو یعنی به قرآن 📖 و عترت که بعد از من هستند اقتدا کنید.
اگر مرفوعی تعریف بکنیم یعنی بگویی ابوبکر، معنا می شود ای مردم و ای ابوبکر و عمر، عطف است، بعد از من از کتاب خدا و عترت من پیروی کنید.
☝️پس خود متن روایت به سه جور نقل شده، پس شما اهل سنت نمی توانید با قاطعیت بگویی فقط آن مجرور صحیح است.⛔️
⬅️-نکته بعدی چرا شما آخر روایت را حذف کردی آقای اهل سنت؟! چرا آخر روایت را نمیاری؟
آخر روایت چه می گوید؟ "وَاهْتَدُوا بِهَدْیِ عَمَّارٍ" از روش و سیره عمار تبعیت و پیروی بکنید.
چرا این را آخر روایت نمی آورید؟ سیره عمار که با سیره عثمان و ابوبکر و عمر مخالف بود⁉️ عمار که اتفاقا خیلی با این قضایا مخالفت کرد.
چرا آخر روایت را نمی آورید، آخر روایت که به ضرر شماست!
👌پس کاملا این روایتی که شماها می آورید به هیچ عنوان هیچ ربطی به مباحث شما ندارد. هر چند گفتم خود صحابه هم این روایت را آنچنان قبول نداشتند و به این روایت عمل نکردند.
⬅️-تازه این هم به راحتی اثبات میکند ابوبکر و عمر همزمان خلیفه هستند، در حالی که شما می دانید خود ابوبکر آمد عمر را برای بعد خودش انتخاب کرد. پس اگر پیغمبر (ص)✨ انتخاب کرده بود نیاز نبود که ابوبکر این کار را انجام بده.
⬅️-بعد اگر این روایت آنقدر مهم بود ابوبکر در سقیفه به این روایت استناد میکرد، در حالی که نکرد❗️
⬅️-بعد خلفا هم بارها و بارها در مسائل احکام و اینجور موارد اشتباهاتی داشتند در مسائل مربوط به احکام. پس نمی شود به اینجور افراد اقتدا کرد.
📎ادامه دارد ...
🎤استاد احسان عبادی
#متن_دولت_کریمه 368
#کانال_معرفت_مهدوی
#لطفا_معرف_کانال_باشید
✒️📖✒️📖✒️📖✒️
︽︽︽︽︽︽︽︽︽
@marefatemahdavi
@arshiv_link313
📖📿📖📿📖📿📖
📖 #زیارت_آل_یاسین
✨(بِسْم الله الرحمن الرحيم)
💠سَلاَمٌ عَلَىٰ آلِ يَس
ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا دَاعِيَ اللهِ وَرَبَّانِيَ آيَاتِهِ،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا بَابَ اللهِ وَدَيَّانَ دِينِهِ،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا خَلِيفَةَ اللهِ وَنَاصِرَحَقِّهِ،
💠ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللهِ وَ دَلِيلَ إِرَادَتِهِ ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا تَالِيَ كِتَابِ اللهِ وَتَرْجُمَانَهُ ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ فِي آنَاءِ لَيْلِكَ وَأَطْرَافِ نَهَارِكَ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا بَقِيَّةَ اللهِ فِي أَرْضِهِ،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا مِيثَاقَ اللهِ ٱلَّذِي أَخَذَهُ وَوَكَّدَهُ،
💠ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا وَعْدَ اللهِ ٱلَّذِي ضَمِنَهُ،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَلَمُ الْمَنْصُوبُ وَالْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ وَالْغَوْثُ وَٱلرَّحْمَةُ الْوَاسِعَةُ، وَعْداً غَيْرَ مَكْذُوبٍ،
💠ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَقوُمُ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَقْعُدُ،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَقْرَأُ وَتُبَيِّنُ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تُصَلِّي وَتَقْنُتُ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَرْكَعُ وَتَسْجُدُ،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تُهَلِّلُ وَتُكَبِّرُ،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَحْمَدُ وَتَسْتَغْفِرُ،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تُصْبِحُ وَتُمْسِي،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ فِي ٱللَّيْلِ إِذَا يَغْشَىٰ وَٱلنَّهَارِ إِذَا تَجَلَّىٰ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا ٱلإِمَامُ الْمَأْمُونُ،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْمُقَدَّمُ الْمَأْمُولُ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ بِجَوَامِعِ ٱلسَّلاَمُ،
💠أُشْهِدُكَ يَا مَوْلاَيَ أَنِّي أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَـٰهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَريكَ لَهُ، وَأَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ لاَ حَبِيبَ إِلاَّ هُوَ وَأَهْلُهُ، وَأُشْهِدُكَ يَا مَوْلاَيَ أَنَّ عَلِيّاً أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ حُجَّتُهُ وَالْحَسَنَ حُجَّتُهُ وَالْحُسَيْنَ حُجَّتُهُ وَعَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ حُجَّتُهُ وَمُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ حُجَّتُهُ،وَجَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ حُجَّتُهُ،وَموُسَىٰ بْنَ جَعْفَرٍ حُجَّتُهُ،وَعَلِيَّ بْنَ موُسَىٰ حُجَّتُهُ،وَمُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ حُجَّتُهُ،وَعَلِيَّ بْنَ مُحَمَّدٍ حُجَّتُهُ، وَالْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ حُجَّتُهُ، وَأَشْهَدُ أَنَّكَ حُجَّةُ اللهِ، أَنْتُمُ ٱلأَوَّلُ وَٱلآخِرُ
💠وَأَنَّ رَجْعَتَكُمْ حَقٌّ لاَ رَيْبَ فِيهَا يَوْمَ لاَ يَنْفَعُ نَفْساً إِيمَانُهَا لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ فِي إِيمَانِهَا خَيْراً، وَأَنَّ الْمَوْتَ حَقٌّ، وَأَنَّ نَاكِراً وَنَكِيراً حَقٌّ، وَأَشْهَدُ أَنَّ ٱلنَّشْرَ حَقٌّ،وَالْبَعْثَ حَقٌّ،وَأَنَّ ٱلصِّرَاطَ حَقٌّ،وَالْمِرْصَادَ حَقٌّ، وَالْمِيزَانَ حَقٌّ، وَالْحَشْرَ حَقٌّ، وَالْحِسَابَ حَقٌّ، وَالْجَنَّةَ وَٱلنَّارَ حَقٌّ، وَالْوَعْدَ وَالْوَعِيدَ بِهِمَا حَقٌّ،يَا مَوْلاَيَ شَقِيَ مَنْ خَالَفَكُمْ وَسَعِدَ مَنْ أَطَاعَكُمْ،فَأَشْهَدْ عَلَىٰ مَاأَشْهَدْتُكَ عَلَيْهِ،
💠وَأَنَا وَلِيٌّ لَكَ بَريءٌ مِنْ عَدُوِّكَ، فَالْحَقُّ مَا رَضِيتُمُوهُ، وَالْبَاطِلُ مَا أَسْخَطْتُمُوهُ، وَالْمَعْرُوفُ مَا أَمَرْتُمْ بِهِ، وَالْمُنْكَرُ مَا نَهَيْتُمْ عَنْهُ، فَنَفْسِي مُؤْمِنَةٌ بِاللهِ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ وَبِرَسُولِهِ وَبِأَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ وَبِكُمْ يَا مَوْلاَيَ أَوَّلِكُمْ وَآخِرِكُمْ،وَنُصْرَتِي مُعَدَّةٌ لَكُمْ وَمَوَدَّتِي خَالِصَةٌ لَكُم آمِينَ آمِينَ.
#ادعیه_و_زیارات_مهدوی
📖📿📖📿📖📿📖
︽︽︽︽︽︽︽︽︽
@marefatemahdavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽| #کلیپ_مهدوی
♨️یکی از شرایط ظهور استقبال عمومی است که یعنی از همه کس غیر از خدا ناامید شوند
🎤حجت الاسلام والمسلمین
فوادیان
@marefatemahdavi
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇
استاد لطفا سیری مطالعاتی و منابع برای مطالعه در زمینه تاریخ معاصر و سیر تحولات احزاب و جامعه پس از انقلاب معرفی کنید؟
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇
قبلا عرض کردم بهترین کتاب، کتاب تحلیل سیاسی تاریخ معاصر ایران نوشته آقای موسی فقیه حقانی و موسی نجفی است.
#پرسش_پاسخ
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
👤پاسخ دهنده: #استاد_احسان_عبادی
(👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق)
✅پاسخ به تمامی شبهات و
سوالات شما🔰
🆔 @marefatemahdavi
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇
چه برنامههای فرهنگی در برنامه مخصوص غدیر پیشنهاد میکنید؟
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇
👌🏻در بحث غدیر تا جای ممکن سعی کنید با جملات کوتاه معرفت مردم را بیشتر کنید، اینکه صرفا یک حدیثی در یک برگه ای بنویسید و دست مردم بدهید این شاید معرفت مردم را خیلی زیاد نکند. ولی جملات کوتاه، که با یک خط هم سواد مردم را زیاد کند مثلا؛
- آیا می دانستید تنها کتابی که راجع به دفاع از شیعه نوشته شده و هنوز هیچ کدام از اهل سنت قادر به پاسخ به آن نیستند کتاب الغدیر علامه امینی است، این طور جملات.. چون به حالت استفهام انکاری جمله را مطرح می کنید تأثیر خودش را می گذارد، سواد طرف را هم زیاد می کند که چنین کتابی هست که سنی ها جواب ندادند.
- یا آیا می دانستید با خواندن کتاب شبهای پیشاور متن مناظره بین شیعیان و سنی ها در بحث اثبات ولایت حضرت علی (ع) را خواهید دانست. یعنی با این جمله حداقل یک نفر سمت حضرت می رود.
☝️🏻اینطور کارهای عمیق اما کوتاه و ساده را انجام بدهید، نه مثل کارهای دیگر که فقط گل و شیرینی و شربت پخش بکنید، آنها هم خوب است نمی گویم بد است، اما در کنارش کارهای عمقی اینطوری هم باشد.
#پرسش_پاسخ
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
👤پاسخ دهنده: #استاد_احسان_عبادی
(👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق)
✅پاسخ به تمامی شبهات و
سوالات شما🔰
🆔 @marefatemahdavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥دو نکته مهم در آسیب ها از ارتقاء علمی و معرفتی و داشتن الگو
#استاد_نصوری
#گامی_به_سوی_ظهور
🔶🔹🔶
معرفت مهدوی | استاد عبادی
✒️📖✒️📖✒️📖✒️ 💠👈 سلسله سخنرانی های ″دولــت کــریمه″ 🎬 قسمت سیصد و شصت وهشتم (از فایل شماره 90) ...⬅
✒️📖✒️📖✒️📖✒️
💠👈 سلسله سخنرانی های
″دولــت کــریمه″
🎬 قسمت سیصد و شصت ونهم (از فایل شماره 90)
....⚠️ روایت دوم حدیث مواسات هست.
روایت این را می گوید؛ کجا مثل ابوبکر پیدا می شود در دورانی که مردم من را تکذیب می کردند و باور نمی کردند ابوبکر سخنان من را پذیرفت و من را کمک کرد و...
📓اهل سنت با استناد به این روایت معتقد هستند ابوبکر از همه صحابه برتر بوده.
شریف جرجانی روایت مذکور را یکی از دلایل فضیلت و افضلیت ابوبکر می داند که از همه بالاتر است.
💢روایت را نقد می کنیم:
👈اولا باز هم صحیح بخاری و صحیح مسلم این روایت را نیاوردند و همان بحث هایی که درباره روایت قبلی گفتم برای اینجا هم صادق است. روایتی که در صحیح بخاری و مسلم نیاوردند خود شما سنی ها خیلی به آن روایت اعتماد نمیکنید، چه برسد به ما.
👈نکته بعدی این است که علمای بزرگی مثل سیوطی، ابن جوزی این روایت را روایت جعلی❌ میدانند.
👈 نکته بعدی این است ابوبکر که پیغمبر را تصدیق کرد، خُب پیغمبر (ص) گفت همه مردم من را تکذیب می کردند ابوبکر من را تصدیق کرد.. جواب؛ همه مردم پیغمبر را تکذیب می کردند حتی حضرت علی (ع) و صحابه دیگر؟‼️
اصلا منطقی هست؟ با عقل و منطق به نظر شما جور درمی آید؟ با عقل و منطق جور درمی آید که همه مردم پیغمبر را تکذیب می کردند بعد فقط جناب ابوبکر..!
👈کمک مالی ابوبکر به پیغمبر هم عرض کردیم اینکه چیز اثبات شده ای نیست در جلسات قبل در بحث آیات مفصل این را گفتم.
👈بعد خود ابوبکر اگر واقعا می خواست از پیغمبر (ص) دفاع کند سال های اول اسلام کجا بود؟ سال های آغازین دعوت پیغمبر؟
دورانی که مشرکین و کفار قریش
به آزار پیغمبر (ص) می پرداختند ابوبکر کجا بود⁉️
آیا ابوبکر در مکه و در دورانی که پیغمبر با مسلمین در شعب ابی طالب محاصره شده بودند فداکاری از خودش انجام داد؟ ابوبکر نه تنها فداکاری انجام نداد بلکه هر جا ترسید مثل جنگ احد و جاهای دیگر فرار کرد رفت که!
چه فضیلتی دارد که برای ابوبکر شما دارید اثبات می کنید؟
📎ادامه دارد ...
🎤استاد احسان عبادی
#متن_دولت_کریمه 369
#کانال_معرفت_مهدوی
#لطفا_معرف_کانال_باشید
✒️📖✒️📖✒️📖✒️
︽︽︽︽︽︽︽︽︽
@marefatemahdavi
@arshiv_link313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽| #کلیپ_مهدوی
🔅انتخاب امام حق بدست خداست نه مردم ...
🎤حجت الاسلام والمسلمین
فوادیان
@marefatemahdavi
#جدایی_از_امام (۱)
🔹چرا عدهای با غدير مشكل پيدا كردند، سؤالی كه هميشه ذهن آدمی را به خود مشغول میدارد. مخصوصاً وقتی نگاهت به غدير، نگاهی است كه میخواهی از تعامل مردم زمانی با امام عصر خود برای مردم اين زمان با امام عصرمان درسی بگيری چه شد كه از صدهزار نفری كه در غدير بودند و با علی عليه السلام بيعت كردند، فقط عدهای انگشت شمار ماندند؟
در اين مجال كوتاه قرار به بحث تاريخی نيست، اما تاريخ عجب عبرتهايی است برای ما، از امام جدا شدند، چرا كه؛
1⃣. امام را نشناختند و جايگاه او را ندانستند. و قدر و منزلت او را درنيافتند، فكر میكردند چون با علی، پشت سر علی و يا كنار علی و يا در حلقه و جمعی كه علی عليه السلام كنار پيامبر صلی الله عليه و آله نشسته، نشستهاند، علی يكی مثل خودشان است؛
چنانكه درباره پيامبر صلی الله عليه و آله هم همين اشتباه را كردند. فكر كردند چون پيامبر، محمد امين بود، ابوطالب عمويش و عبدالمطلب پدر بزرگش بود، با او در حِلفُ الفضول (پيمان ياری از محرومان) بودند يا نبودند. يا اگر سر، روی زانوی او میگذاشتند و میگفتند: محمد! با ما سخن بگوی و پيامبر صلی الله عليه و آله با تمام مهربانی بیآنكه از بیادبیشان ناراحت شود، آنان را موعظه میكرد و در مقابل بیادبی و توهينشان محبت مينمود.[1] يا اگر پيامبر صلي الله عليه و آله خطاهای آنان، فرار از جنگهايشان را ناديده میگرفت و يا اگر به دروغ ادعاهايی ميكردند، پيامبر رسوايشان نمیكرد. پس پيامبر صلی الله عليه و آله هم يكی مثل خودشان است.
لذا فكر ميكردند به جای علی عليه السلام جانشين پيامبر صلی الله عليه و آله خود يا كسی از خودشان ميتواند بنشيند و اينگونه بود آنكه از پيامبر صلی الله عليه و آله بود را كنار زدند و يكی مثل خودشان[2] را به جای پيامبر صلی الله عليه و آله و علی عليه السلام نشاندند.
2⃣. خود را نشناختن و قدر و منزلت خود را نفهميدن؛ چون ارزش خود را ندانستند و به خود معرفت نيافتند؛ آنچه بايد بشوند را نفهميدند و از آنچه بودند غافل شده بودند. پنداشتند میتوانند جای رسول خدا صلی الله عليه و آله بنشينند. فكر میكردند چون در نماز جماعت پشت سر پيامبر صلی الله عليه و آله میايستند؛ فكر میكردند چون شانههايشان به شانه علی عليه السلام میخورد؛ چون در جنگها حضور داشتند، زود آمدند يا دير آمدند و زود رفتند، صبر كردند يا گريختند؛[3] بالاخره بودند؛ چون پيشانی شان جای مُهر و سجده داشت. چون در مسير هجرت با پيامبر صلی الله عليه و آله همراه بودند.[4] چون فرماندهی در فلان مأموريت يا جنگ داشتند، ادامه دادند يا عزل شدند،[5] موفق بودند[6] يا ناموفق بودند؛ بالاخره فرمانده بودند پس قدر و منزلت والايی دارند. به حدی رسيدهاند كه جای پيامبر صلی الله عليه و آله بنشينند. به حدی رسيدهاند كه به راحتی همه عهد و پيمانها، غدير و غير غدير را انكار كنند و جای علی عليه السلام قرار گيرند......
---------------------------------------------
[1] . پيامبر صلى اللّه عليه و اله مالى را تقسيم كرد. مردى از انصار گفت: اين تقسيم براى خدا انجام نگرفته است. چون سخن آن مرد را به اطلاع پيامبر رساندند، رنگ صورتش سرخ شد و فرمود: ((خدا برادرم موسى را بيامرزد كه او را بيش از اينها آزردند و او صبر كرد. اين حديث را احمد در مسند و بخارى در صحيح ج۵، ص۲۰۲ از قول ابن مسعود به سند صحيح نقل كرده است.
[2] . ابیبكر پس از آنكه با او بيعت شد گفت: أَقِيلُونِي فَلَسْتُ بِخَيْرِكُمْ وَ عَلِيٌّ فِيكُمْ؛ رهايم كنيد من بهتر از شما نيستم و در حالی كه علی در ميان شماست. اميرالمؤمنين عليه السلام نيز در خطبه شقشقيه به آن اشاره فرمود: تعجب آن است كه در زمان حيات خود خلافت را از خود رد میكند [و میگويد رهايم كنيد] ولی پس از خود ديگری را نصب میكند. فَيَا عَجَباً بَيْنَا هُوَ يَسْتَقِيلُهَا فِي حَيَاتِهِ إِذْ عَقَدَهَا لِآخَرَ بَعْدَ وَفَاتِهِ.. – بحارالأنوار، ج۳۰، ص۵۰۴.
[3] . يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ إِذَا لَقِيتُمُ الَّذِينَ كَفَرُواْ زَحْفًا فَلَا تُوَلُّوهُمُ الْأَدْبَارَ؛ اى آنان كه ايمان آورده ايد هر گاه با تهاجم كافران در ميدان كارزار روبرو شويد مبادا از بيم آنها پشت به دشمن كرده و از جنگ بگريزيد (۱۵انفال). و يا (آيه ۱۵۵آل عمران)
[4] . ...اذ هما في الغار ..(۴۰توبه).
[5] . جريان عزل ابی بكر از بردن آيات برائت به مكه و فرستادن علی عليه السلام به اين ماموريت. و اعلان اين سخن توسط پيامبر كه خدا فرمود «يا خودت يا كسی از خودت» و علی از من است و من از علی؛ اعلام الوری، طبرسی، ص۱۲۵.
[6] . ماجرای هزيمت و شكست و ناممكن خواندن فتح خيبر توسط برخی و خيبر شكنی اميرالمومنين علی عليه السلام؛ امالی مفيد مجلس هفتم، ص۵۴.
✍پدیدآونده: دكتر محمدصابر جعفری
🖨مرکز تخصصی مهدویت
@marefatemahdavi