eitaa logo
مرقومات/علی ریاحی پور
1.8هزار دنبال‌کننده
464 عکس
512 ویدیو
60 فایل
📝 مرقوماتی سیاسی و تاریخی... 🔴 کارشناس ارشد علوم سیاسی محقق و پژوهشگر انقلاب اسلامی 📲 ارتباط با ادمین ایتا: @Aliriahipoor
مشاهده در ایتا
دانلود
مرقومات/علی ریاحی پور
⭕️ ۱۲ فروردین: روز #امامت_امت 🔺در این بخش از گفت و گویی که با استاد قنبریان داشتم، ایشان به گزاره ا
⭕️ ۱۲ فروردین: روز 🔸 بررسی مجدد بخش‌هایی از پیام استثنائی حضرت امام در روز ۱۲ فروردین ۵۸، به ملت ایران، برای امروز - و دقیقا همین امروزِ ما - درس‌های فراوانی دارد و عجیب و بسیار عجیب است که متعهدان و علاقه‌مندان به انقلابِ خمینی، این‌قدر نا آشنا و نامانوس‌اند با ادبیات رهبر کبیر انقلاب...؛ این چند برشِ کوتاه، فقط بخشی از این پیام انقلابی است: 🔹 « خداوند تعالی بر ما منت نهاد و رژیم را با دست توانای خود که قدرت است در هم پیچید و ملت عظیم ما را ائمه و پیشوای ملت‌های مستضعف نمود، و با برقراری جمهوری اسلامی، وراثت حقه را بدانان ارزانی داشت. من در این روز مبارک، روز و روز فتح و ظفر ملت، جمهوری اسلامی ایران را اعلام می‌کنم.» 🔹 «مبارک باد بر شما روزی که پس از شهادت جوانان برومند و داغ دل مادران و پدران و رنجهای طاقتفرسا، دشمن غول صفت و فرعون زمان را از پای درآوردید، و با رای قاطع به جمهوری اسلامی، را اعلام نمودید. حکومتی که در آن، جمیع اقشار ملت با یک چشم دیده می‌شوند و نور عدالت الهی بر همه و همه به یک طور می‌تابد، و باران رحمت قرآن و سنت بر همه کس به یکسان می‌بارد. مبارک باد شما را چنین حکومتی که در آن اختلاف نژاد و سیاه و سفید و ترک و فارس و لر و کرد و بلوچ مطرح نیست. همه برادر و برابرند» 🔹 «اینک شمایید که باید خود را به دست بگیرید و مجال به فرصت طلبان ندهید، و با قدرت الهی که مظهر آن است، قدمهای بعدی را بردارید.» 🔹 «صبحگاه ۱۲ فروردین - که روز نخستین است - از بزرگترین اعیاد مذهبی‌ و ملی ماست. ملت ما باید این روز را بگیرند و زنده نگه دارند. روزی که کنگره‌های قصر ۲۵۰۰ سال حکومت طاغوتی فرو ریخت، و سلطه شیطانی برای همیشه رخت بربست و که حکومت خداست به جای آن نشست.» 🔹 «هان! ای ملت عزیز که با خون جوانان خود حق خود را به دست آوردید، این حق را عزیز بشمرید و از آن کنید، و در تحت لوای اسلام و پرچم قرآن، را با پشتیبانی خود اجرا نمایید. من با تمام قوا که خدمت به اسلام است، این چند روز آخر عمر را می‌گذرانم، و از ملت انتظار آن دارم که با تمام قوا از اسلام و جمهوری اسلامی پاسداری کنند.» @marghoomat
10.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕ ای بهتر که ما جاهل ها امر به معروف‌ و نهی از منکر نکنیم 🔺ما که تا حالا همش امر به معروف و نهی از منکر های ما در اطراف دگمه لباس مردم بوده است! در اطراف بند کفش مردم بوده است! در حول و حوش دوخت لباس مردم بوده است! ما اصلا معروف و منکر را نمی شناسیم! 🔺چه منکرها که به نام امر به معروف و نهی از منکر به وجود نیامد! آگاهی می خواهد! بصیرت می خواهد، خبرت و خبرویت می خواهد، دانایی می خواهد، روانشناسی و جامعه شناسی می خواهد که آدم بفهمد چجور امر به معروف و نهی از منکر بکند. 🔺ائمه فرمودن که جاهل بهتر است امر به معروف و نهی از منکر نکند. چرا؟ چون جاهل وقتی می خواهد امر به معروف و نهی از منکر بکند، می خواهد بهتر بکند قضیه را ولی بدتر می کند. 🔺 مگر نمی دانم و نمی فهمم عذر شد در دنیا؟ خدا این مغز و عقل را برای چه آفریده است؟ برای اینکه بروی بفهمی! بروی تحقیق بکنی و بفهمی! @marghoomat
⭕ اصحاب صُفه انقلاب اسلامی! 🔹وقتی خاطرات تهی دستی حسن روحانی در دوران قبل از انقلاب را می خوانم، وقتی عکس مهدی پورحسینی(رئیس اسبق و البته عزل شده سازمان خصوصی سازی که به زندان محکوم شد) را در کنار شهید مهدی باکری می‌بینم، وقتی ماجرای فرزندان ولایتی و ویلای سعد آباد بابای عزیزشان و ویلای لواسان سرلشکر فیروزآبادی را می شنوم، وقتی داستان سفر ترکیه و خرید سیسمونی فرزندان آقایان را مرور می کنم و امروز روزی هم اخبارمربوط به پسر شمخانی و دیروز روزی هم اتفاقات مربوط به داماد شمخانی را از ذهن خود عبور می دهم ودهها مثال دیگر از این جنس، قلبم تکان می خورد و به خدا پناه می برم. 🔹این مصادیق عبرت آمیز بیش از آنکه یک رویداد عاطفی و احساسی از سرنوشت بخشی از السابقون السابقون های انقلاب و جنگ باشد، یک نمای تکراری از تاریخ تحولات انقلاب های اسلامی است. نمایی که نمونه اش در هزار و چند صدسال پیش بسیار بوده است. 🔹وقتی پیامبر با یارانش بخاطر آزار مشرکان مکه، به مدینه هجرت کردند، مهاجرین نتوانسته بودند مال و اموال شان را با خود همراه کنند، کنار اینکه بسیاری شان هم کلا فقیر و تهیدست بودند. اینها وقتی وارد یثرب شدند، در صحن (صفه) مسجدی که پیامبر در نخستین روزهای اقامتشان بنا کردند ساکن شدند چرا که خانه و کاشانه ای نداشتند. 🔹این گروه که جزو پیشگامان نهضت نبوی و اصحاب خاص پیامبر بودند، در چنان فقری زندگی می کردند که تاریخ می گوید از فرط گرسنگی سنگ به شکم می بستند و اگر از سوی مردم مدینه غذایی بهشان نمی رسید، شب در همان صحن مسجد، روی خاک، گرسنه می خوابیدند. 🔹اوضاع اما همیشه آنطور نماند و با پیروزی و استقرار کامل حکومت اسلامی، بخصوص بعد از رحلت نبی اکرم اینها به اصلی ترین مقامات حکومتی تبدیل شدند و طی یکی دو دهه، صاحب ثروتی عجیب و افسانه ای شدند. کاخ ها ساختند، مراتع را تصرف کردند، دست فرزندان و خانواده هایشان را به اموال و نوامیس مسلمین باز کردند و چنان فسادشان فراگیر شد که سبب فوران خشم عمومی و قتل خلیفه سوم توسط شورشیان شد. 🔹حالا انقلاب ما هم نیز به آفت همان اصحاب صحن (صفه) مبتلا شده است. ما با بخشی از مسئولانی روبرو هستیم که پیش از انقلاب فقیر و تهی دست یا در بهترین حالت، دارای وضع مالی متوسطی بوده اند، اما پس از استقرار حکومت، و دسترسی شان به منابع ملی و حکومتی ، به آلاف و اولوفی رسیده اند، صاحب کاخ و برج و زمین های بکر و ماشین های آنچنانی شده اند، البته و قطعا هستند کسانی که هنوز دامن خود را پاک نگاه داشته باشند، که اتفاقا بر خلاف تصور عموم مردم، تعدادشان بسیار زیاد است. 🔹اینها از یک جناح هم نیستند. میانشان از اصلاح طلب و اعتدالی وجود دارد تا اصولگرا و انقلابی، از عبا و عمامه دار تا کراواتی و کت و شلواری. تنها امثال شمخانی و ولایتی و.. نیستند. کافی است یک سرچ ساده انجام دهید تا دریابید چه تعداد از این آقایان در مناطق اعیانی نشین تهران زندگی می کنند، کسانی که با عملکرد خود و فرزندانشان چنان تیشه ای به ریشه ی اعتماد عمومی مردم زدند که به جرأت می توان گفت آمریکا با تحریم ها و فشارهای ظالمانه اش نزد. کسانی که خود، فرزندان و بستگانشان انقلاب خمینی کبیر را ملعبه امیال نفسانی شان کردند و در این بازار دنیاطلبی و شهوترانی، کالای خود را فروختند و مال اندوزی را پیشه خویش کردند. 🔹 اصحاب صفه، نه یک قشر و یک سری افراد مصداقی در گذشته، که طبقه ای اجتماعی و سیاسی، در تمام دوران های پسا انقلاب است. برای همین است در زیارت عاشورا ما با لفظ الی یوم القیامه، آنها و جریان سیاسی و اجتماعی شان را لعن می کنیم. 🔹 طبقه ای که انقلاب را به وجود می آورند و خود آن را تبدیل به پله ای می کنند برای صعود به برهوتی که در ذهن شان چُنان نوک قله ای تصویر می شود. اما دریغ از آنکه اسباب لعن و نفرین برای دنیا و آخرتشان را فراهم آورده اند. نفرینی که از آه جانسوز صاحبان اصلی همان انقلابی صادر می شود که از عاملین آن بوده اند، مستضعفین و پابرهنگانی که خون دادند و هر سختی و مشقتی را تحمل کردند فقط برای رضایت اسلام و امام. همان مستضعفینی که آقایان پا به روی شانه آنان گذاشتند به نان و نوایی رسیدند. 🔹آهی دردناک از سینه سوزناک خانواده شهدا، خانواده هایی که هر روز بر تعدادشان افزوده می شود و از هیچ کس و هیچ جایی نه تنها طلب و ادعایی نداشته بلکه همچنان خود را مدیون و شرمنده خمینی و خامنه ای می دانند. چرا؟ چون جنس معامله شان فرق دارد. خداوند بر درجات دو شهید این ایام بیفزاید، مقداد مهقانی و میلاد حیدری. @marghoomat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕ با هیچ چیزی معامله نکنید! 🔸کاسبان و اهل معامله اند. ذائقه ها را می بینند و زبان می گشایند. تمایلات را نظاره کرده و سکوت و یا فریاد را اختیار می کنند. آنان متناسب با لبخند و اخم این و آن اقدام می کنند. خوشایند خلق و نه خدا را مبنا قرار می دهند و با سیرت و صورتی همان خلق را می فریبند و سواری شان را می گیرند. 🔸 کفتارها و بذر تردید را می پاشند و تضعیف و تخریب سربازان هزینه داده ی جبهه دین خدا را درو می کنند. خود با تفکری فاسد شده به التقاط و انحراف، هرزگی فکری را پیشه خود می کنند و در فراری رو به جلو شاگردان مکتب جعفر بن محمد(ع) را می نامند. همان‌ها که برای برافراشتن نشانه های دین، نه فحشی خورده اند و نه سیلی و ضربتی. 🔸این قماش ، بازی را یاد گرفته اند. گریه برای احمد که هنر نیست! رفاقت با احمد که فضلیت نیست! دلداری دادن قاسم که تضمین نیست! او هر چه بود جز با خدا اهل معامله نبود. او با مواضع دوپهلو و و عدم صدق در گفتار و عمل، خون به دل خانواده های شهدا نمی کرد. 🔸 ای حرافان بدعمل، ای مزوران خوش صورت، ای صاحبان سیرت اموی، ای مدعیان به تن کرده ی لباس شهرت و قدرت؛ چوب این را خواهید خورد. کمااینکه چوب سکوت ها و اقدامات اشتباه دیروزتان را بارها در سنوات مختلف خورده اید و در محضر حزب الله عزیز گشته اید. 🔸این سخنان را هر روز بخوانید و زمزمه کنید بلکه اثر کند:« هیچ وقت دین خدا را، دستور خدا را و وظایف شرعی تان را با هیچ چیزی معامله نکنید». @marghoomat
⭕ رمضانی ماندگار، انقلابی و تاریخی! 🔺 مروری بر سیر مبارزاتی مردم ایران در رمضان 1357 ⬅️ بخش چهارم 🔸روز ۱۹/ ۵/ ۱۳۵۷ شخصی به نام مسعودی از قم با آیت الله خادمی تماس گرفت و گفت: یک ساعت قبل با نجف با آقا تماس گرفته شد، ایشان فرمودند: به حضرت آیت الله خادمی از قولی من دعا و سلام برسانید و بگویبد تا به حال هر چه بوده از تحصن و تعطیلی بازار خیلی خوب بوده، ولی امر فرمودند از این به بعد بازار را باز کنید و مردم هم از تحصن خارج شوند؛ ولی در شب‌های ماه رمضان مخصوصاً شب‌های احیا تمام آنچه که باید اظهار نمایند بگویند. 🔸همانطور که یادداشت های قبلی اشاره شده بود منزل‌ آيت‌الله خادمي‌ به‌ صورت‌ كانون‌ انقلاب‌ در اصفهان‌ درآمد. هر روز بر تعداد متحصنين‌ افزوده‌ مي‌شد. مراسم‌ افطار و سخنراني‌، مجالس‌ ختم‌ سوم‌ و هفتم‌ شهيد علي‌ ذاكري‌، پخش‌ اعلاميه‌، نصب‌ پوستر، عكس‌هاي‌ شهدا، عكس‌هاي‌ انقلابيون‌، كاريكاتورهاي‌ شاه‌، ديوارهاي‌ منزل‌ و كوچه‌ را تزيين‌ كرده‌ بود. 🔸 شديدترين‌ درگيري‌ها پنجشنبه‌ شب‌ (19/5/57) هنگامي‌ بود كه‌ متحصنين‌، منزل‌ آيت‌الله خادمي‌ را ترك‌ مي‌كردند. در حوالی منزل آیت‌الله خادمی، سخنرانی حجت الاسلام رضا محبوبی در حال انجام بود اما ماموران که به شهر چهره نظامی داده بودند به مردمی که در منزل آیت الله خادمی گردهم آمده و تحصن کرده و در حال ترک مکان بودند حمله ور شدند، جنگ و گریز و خون ریزی شهر را دربرگرفت و کشتار مردم توسط رژیم پهلوی منجر به خلق حادثه 5 رمضان شد. 🔸در کتاب چهره انقلاب در اصفهان آمده است: «درپایان شب دهم تحصن در منزل آیت‌الله خادمی در حالی که مردم به منازلشان بر می‌گشتند، به طور ناگهانی و ددمنشانه در اطراف منزل آیت‌الله خادمی آنها را به رگبار مسلسل بستند و به خانه آیت‌الله خادمی حمله‌ور شدند تا درصدد کشتن متحصنین برآیند.» 🔸ساواک نیز در گزارش کوتاهی با اشاره به حمله‌ نیروهای امنیتی به متحصنین بیت آیت‌الله خادمی آورده است: «در نتیجه اقداماتی که برای خاتمه داد به تحصن قشریون مذهبی در منزل آیت‌الله سیدحسین خادمی انجام گرفت، سرانجام متحصنین از منزل وی خارج، لیکن پس از خروج به تظاهرات اخلالگرانه خیابانی مبادرت کردند که در نتیجه تیراندازی، ماموران هشت نفر از آنها کشته و چند تن دیگر مجروح گردیدند.» 🔸 ده‌ها نفر در اين‌ درگيری مورد اصابت‌ گلوله‌ قرار گرفتند. اين‌ تظاهرات‌ فرداي‌ آن‌ شب‌ (جمعه‌) نيز ادامه‌ داشت‌. نيروهاي‌ انتظامی چون‌ نتوانستند شهر را به‌ كنترل‌ خود درآورند از نيروهاي‌ نظامی كمك‌ خواستند و ارتش‌ با تمام‌ تجهيزات‌ وارد صحنه‌ شد و كنترل‌ شهر را به‌ دست‌ گرفت‌. شوراي‌ تأمين‌ استان‌ تشكيل‌ جلسه‌ داد و اعلام‌ حكومت‌ نظامي‌ نمود و اين‌ گونه‌ اولين‌ حكومت‌ نظامي‌ در ماه‌ رمضان‌ در اصفهان‌ برقرار شد. 🔸 حجت‌الاسلام حسن روحانی که در تابستان سال 1357 در انگلستان بود، درباره بازتاب وقایع ماه رمضانِ اصفهان در انگلستان می‌گوید: «حوادث‌ اصفهان‌ آن‌ قدر گسترده‌ و شديد بود كه‌ رژيم‌ ناچار شد در اصفهان‌ در همان‌ اوايل‌ ماه‌ رمضان 57‌، حكومت‌ نظامی اعلام‌ كند كه‌ چند روز بعد حكومت‌ نظامي‌ به‌ شهرهاي‌ اطراف‌ اصفهان‌ مثل‌ نجف‌آباد هم‌ گسترش‌ يافت‌ و امام‌ خميني‌ هم‌ درباره‌‌ حوادث‌ اصفهان‌ اعلاميه‌اي‌ صادر كردند. مسئله‌‌ حكومت‌ نظامی اصفهان‌ به‌ صورت‌ وسيع‌ در روزنامه‌هاي‌ آنجا [انگلستان] به‌ ويژه‌ در روزنامه‌‌ گاردين‌، منعكس‌ شده‌ بود و آن‌ را به‌ عنوان‌ نشانه‌‌ تزلزل‌ رژيم‌ شاه‌ تلقی كردند.» 🔺درود و رضوان خدا بر شهیدان مظلوم و جان بر کف این حادثه تاریخی. سید حسین دوازده امامی، مهدی قیومیان، حسن زارع، محمد حسن منتظری نجف آبادی، رسول باطنی، صفرعلی غلامی قهدریجانی، رسول نم نبات، عباسعلی ذاکر حسین آبادی. @marghoomat
⭕ شب قدر تاریخ بشر! 🔺لحظه ای چشمانتان را ببندید و جهان امروز را منهای تصور کنید. 🔺تک تک کشورها، از یمن و بحرین و عراق و افریقا تا آمریکای لاتین و شمالی تا اروپا و فلسطین همه را منهای انقلاب خمینی تصور کنید. 🔺چه دنیای به مراتب دهشتناک تر، تیره تر، جانی تر و مرگبار تر، غرق در اسارت و بردگی و بندگی و حکومت سراسری طاغوت بر زمین، آن هم بدون هیچ مشکل و مانعی و بدون هیچ روزنه امیدی برای و انسان. 🔺بی شک انقلاب اسلامی، تاریخ بشر امروز است. آیا این شب قدر ارزش آن را ندارد که جان و مال و عزیزانمان و حیثیت و آبرویمان را نثارش کنیم؟ آیا ارزش آن را ندارد که برای رفع آفات و انحرافات و مشکلات و موریانه های درونش، شب و روز نداشته باشیم و قدم در راه مبارزه و شمشیر زدن بگذاریم و در این راه از تهمت و تخریب و تهدید و تزویر و تطمیع و... نهراسیم؟ 🔺امشب برای انقلاب بسیار دعا کنید. انقلابی که نه حاصل مجاهدت های سال 42 به این سو است، بلکه جان مایه و سنگ تراشته خون و بیش از گلگون کفن است. 🔺آیا ما می توانیم در قبال این خون ها کوتاهی کنیم؟ مسامحه به خرج داده و اجازه دهیم شیاطین داخلی و خارجی بر آن چنبره بزنند؟ آیا ما می توانیم در مقابل کسانی که با کرده و نکرده خود، خواسته یا ناخواسته تیشه به ریشه انقلاب خمینی می زنند سکوت کنیم و هر روز شاهد ناامیدی صاحبان اصلی انقلاب باشیم؟! 🔺هیهات! و هیهات که سربازان خمینی صحنه را خالی کنند، مگر... مگر آن روز که دهان ما را پر کرده باشد. @marghoomat
XiaoYing_Video_1589470963486.mp3
5.11M
🔺شَبِ قَدره اومَدَم اِمشَبَ رو رَدَم نَکُن @marghoomat
8.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕ امشب شب قدره، اینارو خاموش کنید 🔺بشنوید دعای شب ۲۱ رمضان شهید ردانی‌پور را که بر دستان او بوسه زد و درباره او می‌گفت: «اگر در قیامت من را به عنوان نوکر آقای ردانی‌پور در محشر حاضر کنند و بگویند به صدقه سر آقای ردانی‌پور تو را آمرزیده‌ایم، افتخار می‌کنم.» 🔺 چقدر این چند دقیقه به دل میشینه‌، چقدر دلمون برای این ناله های خالصانه تنگ شده.. پ.ن: خداونـدا به حق هشت و چهارت ز ما بگذر؛ شــتر ديدی نديدی @marghoomat
⭕ حکومتی الگو برای تمام تاریخ! یک. 🔸قريب به سه دهه امامت حضرت علی(ع) از رحلت پيامبر اكرم(ص) در سال 11 هجری تا شهادت ايشان در سال 40 هجری، نمونه كامل و بی نظيری است برای تأمل در مدل حكومتي و سياسی اسلام كه اگر به دقت انجام شود، راه بسياری از خطاها و كژی ها را مسدود خواهد كرد. 🔸پس از رحلت پیامبر اسلام دوران مظلوميت و تنهایی علی(ع) آغاز می شود آنچنان كه انگار پيامبر(ص) نفرموده بودند و بدان فرموده ها تأكيد نداشتند كه «من كنت مولاه فهذا علی مولاه»، «انا مدينه العلم و علی بابها»، «الحق مع علی و علی مع الحق» و... كار بدانجا كشيد كه جان پيامبر -علی(ع)- خار در چشم و استخوان در گلو جام تلخ حوادث را نوشيد و خشم خويش را فرو خورد هر چند كه لحظه ای از هدايت مردمان غفلت نكرد. 🔸روزگار چرخيد و چرخيد تا همان مردمان دست بيعت به سوی علی(ع) دراز كردند و چون شتران كه به طرف آبشخور هجوم می آورند بر حضرت هجوم بردند، آنچنان كه عبای ايشان از دوششان افتاد، بند كفششان پاره گشت و... انبوه مردم از هر طرف امام را احاطه كرده بودند و در اين ميان نزديك بود حسن و حسين به زير دست و پای آيند و اينچنين بود كه به اصرار و سماجت مردمان، حضرت زمام حكومت را بر دست گرفتند. 🔸اما ديری نپاييد كه بتدريج گروهی ساز ضلالت كوك كردند و از سبيل هدايت فاصله گرفتند؛ جمعی عهد و پيمان شكستند، جمعيتی از تبعيت آيين امام سر باز زدند و خروج از دين را برگزيدند و جماعتی اطاعت از حق و حقيقت را به گوش نگرفته و به نسيان و فراموشی سپردند. اينجا بود كه پيش بينی امام از حال و روز آنان جامه واقعيت بر تن كرده بود آنگاه كه در روز بيعت فرموده بودند: «مرا واگذاريد و ديگری را به دست آريد، زيرا ما به استقبال حوادث و اموری می رويم كه رنگارنگ و فتنه آميز است و چهره های گوناگون دارد و دل ها بر اين بيعت ثابت و عقل ها بر اين پيمان استوار نمی ماند.» 🔸امام هشدار داده بود كه اگر دعوت شما مردمان را برای پذيرش حكومت بپذيرم براساس آنچه كه می دانم با شما رفتار می كنم و به گفتار اين و آن و سرزنش سرزنش كنندگان گوش فرا نمی دهم. حتی به آن جمعيت پرشمار كه سر از پا نمي شناختند و بر پذيرش خلافت از جانب امام بی وقفه بی تابی نشان می دادند تاكيد كرده بودند كه اگر من وزير و مشاورتان باشم بهتر است تا امير و رهبرتان گردم. 🔸آنچه در كارزار عمل اتفاق افتاد حكايت تلخ برنتافتن عدالت علی بود؛ چرا كه دست ويژه خواران و رانت خواران از بيت المال مسلمين كوتاه شده بود، ديگر اشراف و سرمايه داران سهمی ممتاز و خاص دريافت نمی كردند. بردگان و غلامان همان اندازه از بيت المال می ستاندند كه مدعيان و بزرگان دريافت می كردند. عرب را بر عجم برتری نبود و حقوق آنها بالسويه پرداخت می شد. عزل و نصب استانداران و حاكمان تنها بر مبنای شايستگی و كارآمدی پيش می رفت، در مجازات قانون گريزان و اجراي حدود الهی مسامحه ای در كار نبود و هر روز دايره افزون طلبی زياده خواهان تنگ و تنگ تر می شد. 🔸اما مردمان آن ديار و روزگار نه تنها قدر ندانستند بلكه مرور زمان حكايت از آن داشت كه هر روز حاميان امام كمتر و كمتر می شد. سؤال اينجاست كه چه شد مردمانی كه مست و بی تاب خواهان پذيرش حكومت توسط علی بودند عدالت او را برنتافتند؟ بدون ترديد مجموعه ای از عوامل و علت ها را بايد كاويد و به هم ضميمه كرد تا پاسخی جامع داد اما به فراخور اين مقال دو عامل در جستجوي رسيدن به پاسخ حائز اهميت است: 1-استحاله فكري و ايدئولوژيك مردم و جامعه 2- انحراف پررنگ خواص و نخبگان. @marghoomat
⭕ حکومتی الگو برای تمام تاریخ! دو. 🔸از يكسو در جامعه اسلامی انديشه دنيا گرایی و ثروت اندوزی ميان مردم آنچنان اوج گرفته بود كه ارزش ها به ضدارزش ها مبدل گشته بود و ضد ارزش ها رنگ و لعاب ارزش ها را به خود گرفته بود. اينجاست كه علی هشدار می دهد كه مردم آگاه باشيد كه وضعيت امروز شما همانند روزی است كه خداوند پيامبرش را بر شما مبعوث گردانيد. از سوی ديگر؛ خواص و نخبگان كه گروهی از آنها سابقه ای از جنگ و مبارزه، در ركاب با پيامبر به همراه داشتند هر كدام به طريقی بر مسير عدل و عدالت ثابت قدم نماندند و از امام خواسته ای را طلب نمودند و چون به مال و منال مورد انتظارشان نرسيدند يا از تكيه زدن بر فلان منصب و مقام دور ماندند، از اردوگاه امام رخت بربستند. 🔸چهره های سياسی و مشهوری چون عايشه، طلحه، زبير، ابوموسی اشعری، زيدبن ثابت، حسان بن ثابت، ابوهريره، سعدابن ابي وقاص، اشعث بن قيس و دهها نفر ديگر به اپوزيسيون تبديل شدند و از امام جدا گرديدند. تكليف معاويه و حزب اموی نيز معلوم بود. سه جنگ جمل، صفين و نهروان را در مدت كمتر از پنج سال بر امام تحميل كردند، دامنه آشوب ها و اغتشاشات را گسترش دادند و با عدم تمكين در برابر قانون و حدود الهی گستاخانه باطل را بر حقيقت جولان دادند. 🔸امام اما به دور از محافظه كاری های معمول حكام و با نفی مصلحت سنجی های كذایی بر راهبرد مبارزه همه جانبه با فساد سياسي و اقتصادی ادامه دادند و به موازات آن بر زدايش انحرافات فكری و ايدئولوژيك مردم همت گماردند. فقدان قوه تحليل اوضاع سياسی جامعه از سوی عوام و توده مردم و انحراف خواص و نخبگان از اصول بنيادين و ارزشها نگذاشت آرمان های متعالی حكومت علوی به ثمر نشيند هر چند كه اين يك اشتباه استراتژيك است كه حكومت امام را شكست خورده بدانيم. 🔸امروز حكومت علی الگوی مناسب و بی بديلی براي همه حق طلبان و عدالتخواهان است و جمهوري اسلامي پس از گذشت قرن ها همان راه را ادامه می‌دهد، ناكثين، قاسطين و مارقين امروز هم عرض اندام می كنند و در دشمنی با نظام جمهوری اسلامی تمام قوای خودشان را به ميان آورده اند اما تفاوت اينجاست كه نقطه قوت و قدرت ايران اسلامی، بصيرت و هوشياری مردمی است كه در همه بزنگاههای حساس و سرنوشت ساز به بهترين وجه ايفای نقش می كنند. اگرچه اكنون برخی خواص در عبور از شرايط پرپيچ و خم و صعب العبور بازماندند و در آزمون ايستادگی و ثبات قدم در مسير اصول و ارزش ها مردود شدند اما نه تنها مردم را به دنبال خود نتوانستند بكشانند بلكه در چشم تيزبين ملت رسوا و خوار شدند. @marghoomat