eitaa logo
مرجع تخصصی طب ایرانی اسلامی
2.9هزار دنبال‌کننده
242 عکس
336 ویدیو
89 فایل
⛰اولین وتنها کانال تخصصی طب ایرانی اسلامی وآموزشکده مجازی باتدریس اساتیدبرتر کشور جهت گسترش طب ایرانی اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
💥اطلاعیه مهم  همیاری اساتید طب سنتی اسلامی💥 🔴احتراما باتوجه گرمای بسیار بالای هوا در مناطق زلزله زده و گذران زندگی بسیاری از هم میهنان مسلمان در این شرایط سخت، برخی اساتید طب سنتی در پی انجام وظیفه انسانی خود در حال کمک به این عزیزان هموطن میباشند. ✳️لذا یکی از برنامه های در دست اقدام تامین کولر آبی جهت کم کردن فشار گرما در این منطقه میباشد.  📛بعنوان مثال در منطقه سرپل ذهاب گرما تا ۵۵ درجه گزارش شده است که‌ تحمل این دما بدون کولر برای افرادیکه استطاعت مالی فراهم نمودن کولر را ندارند بسیار سخت و دشواراست. 💠کلیه عزیزانی که مایلند در این پویش و همیاری شرکت نمایند به هر مقدار ریالی که در توان دارند، میتوانند کمک های خود را به شماره کارت: 5041721032034085 بنام خانم مهندس یخکشی واریز نمایند. 🔰لازم بذکر است کمک ها پس از جمع آوری به دفتر استاد خیراندیش تحویل داده میشود تا بلطف خدا توسط افرادیکه دفتر ایشان مشخص نموده اند نسبت به خرید کولر و تحویل به افراد مستمند در اسرع وقت اقدام گردد. ⭕️درگرمای شدید به یاری هم میهنان برسیم تا خدا در گرمای قیامت ما را یاری کند. ✅عزیزان توجه داشته باشند این برنامه و پویش از امروز مورخ ۱۲ تیرماه به مدت دو هفته ادامه دارد و عزیزان میتوانند برای کمک به هموطنان خود در مناطق زلزله زده جهت تامین کولر اقدام کنند. ⚜✨بنی ادم اعضای یک پیکرند که در آفرینش ز یک گوهرند چوعضوی به درد اورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار توکز محنت دیگران بی غمی نشایند که نامت نهند ادمی⚜✨ ♻️تا میتوانید نشر دهید👌
💠 به لطف خدا از امروز سلسله مباحث استاد رحیم پور ازغدی در زمینه بررسی طب سنتی اسلامی و طب غربی آغاز خواهد شد. 🔰کانال مرجع تخصصی طب ایرانی اسلامی 👇👇👇 http://eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
💠سلسله مباحث : استاد رحیم پور ازغدی 🔴بخش اول: اخلاق پزشکی ✅جلسه: اول ☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘ ⭕️در پزشکی باید این ها را آموزش داد یعنی بگویند آقا شما با انسانی که وارد مطبت میشود به عنوان یک کالا و به عنوان یک شی نباید نگاه بکنی ✅ بدن او امانت مقدس خداست این موجودی است که میتواند خلیفه الله باشد که وقتی خدا آفرید خودش به خودش تبریک گفت. 🔹 این بدن چیزی است که خدا وقتی آن را آفرید و روح خودش را در آن دمید خودش به خودش تبریک گفت 🔸(از) نگاه اسلامی نگاه پزشک اسلامی وقتی یک مریض وارد مطب یا بیمارستان میشود به آن نگاه میکند و میگوید این بدنی که الان مختل شده سیستمش بهم ریخته و درد علامت میده که این سیستم بهم ریخته 🔸این بدن ابزار تکامل است که خداوند به انسان داده است، این فرد میخواهد با این بدن در این دنیا چهل پنجاه سال رشد کند و به تکامل برسد. 🌐 در روایت میگوید که : جهان انسان کبیر است و انسان عالم صغیر یا اصغر میگوید انسان جهان کوچک است و جهان انسان بزرگ است یعنی بدن انسان را با کل آفرینش تاخت میزند در این تعبیر. 🔰دو شغل مقدس نام برده شده اند که گفتند با اون دوتا شغل تجارت نکنید یکی فقاهت و یکی طبابت که با هر دو تجارت میکنیم یعنی فقاهت و طبابت یک علمی است که بدن انسان را به عنوان مرکب رشد و تکامل باید درست نگه داریش 🔸این سیستم و این بدن رو که مرکب روح و شخصیت است و یکی هم علم ادیان برای تعلیم و تربیت دینی و آموختن احکام الهی به او. 🔹رساله امام سجاد در باب حقوق اعضا وقتی یک پزشک این رساله را بخواند و بعد بیاید سراغ مریض. 🔅در روایات ما بحث شده که عیادت مریض عیادت خداست. یعنی وقتی یک نفر میرود بالا سر یک مریض یعنی عیادت پزشک نسبت به مریض به این معنا است که خدا را زیارت کرده است. 🔰بشر حق خداست کرامت انسان از خداست درقرآن کریم این آیه را دیده اید که میفرماید : که هر کسی فقط یک نفر را احیا کند و نجات دهد او همه ی بشریت را احیا کرده است و فرصتی است که خدا به پزشک و پرستار داده است 🔆 قرآن میگوید: هرکس یک تن را بکشد گویی همه ی بشیریت را کشته است هرکس یک تن را احیا کند گویی همه ی بشریت را احیا کرده است و لذا اگر وقتی یک پزشک مسلمان بالا سر یک مریض می آید با خودش بگوید من الان با یک تصویر میخواهم کل بشریت را نجات بدهم واین طرز تفکر بیمارستان اسلامی با بیمارستان غیر اسلامی میباشد ✳️ میگویند نقل شده ما فلان عالم را در خواب دیدیم و گفتیم آقا شما این درس هایی که دادید به دردتان خورد؟ ونقل شده که اتفاقا من اون کتابهایی که نوشتم به دردم نخورد بلکه یه شب برفی در کنار خیابون دیدم سگی داره می لرزه عبای خودم را انداختم روی این سگ تا نلرزد به خاطر همین عبایی که روی سگ انداختم این جا چقدر من رو تحویل گرفتند 🔻 فرهنگی که برای یک سگ اینجور ارزش قائل است ،برای جان یک انسان مریضی که دارد درد میکشد روی تخت(تاچه حد ارزش قائل است؟) 💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب ایرانی اسلامی 👇👇👇 http://eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
akhlaq1.pdf
548.7K
👆👆📗 پی دی اف جلسه(۱)سلسله مباحث دکتر رحیم پورازغدی (متن جلسه در پیام بالاترقرار داده شده، پی دی اف برای عزیزانی که مایل به دانلود جلسات هستند ارائه میشود) eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
💠نام‌تدریس: زیستگاه و مسکن از دیدگاه طب سنتی اسلامی 🔴مدرس: مجمع مدرسین موسسه پرتو سبز هستی ✅جلسه : اول 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 💠 انتخاب محل زندگی و ساخت مسکن انسان نقش بسیار زیادی بر کمیت و کیفیت زندگی افراد بازی می‌کند. 🔸در خصوص مسکن و شرایط آن در قرآن و روایات فرمایشات عرشی و گهرباری وارد گردیده است. 🔸بلطف خدا ما در این سلسله مباحث طولانی علمی و تحقیقاتی که زحمات زیادی برای آن کشیده شده است به مطالب مختلف از جمله: محل مسکن خوب، نوع مسکن. شرلیط حیاط.حال و پذیرایی. توالت وحمام.پرده.پنجره.نوع معماری. سیستم سرمایشی و گرمایشی. فرش و موکت و... بصورت تخصصی سخن خواهیم گفت. انتظار آن داریم از عمق وجود برای ما دعا بفرمایید تا توفیق خدمتگذاری بیشتر نصیب ما شود. 🔹کلمه بیت در قرآن 17 بارآمده و در خصوص بیت انسانها وحیوانات بکارگیری شده است وا...جعل لکم من بیویکم سکنا (...80) ترجمه: ازخانه های محل سکونت و آرامش برایتان قرار دارد 🔹 از سیاق این آیه برداشت میشود که اولین کارایی محل سکونت، سکینه و آرامش جسم، روح روان در آن می باشد ⭕️اما متأسفانه در انتخاب محل زندگی و چگونگی ساخت آن به درستی مورد توجه قرار نمی‌گیرد و مردم به جای انتخاب محل زندگی صحیح و مناسب بیشتر به دنبال زندگی در محل‌های خاص و در اصطلاح باکلاس هستند و به جای رعایت اصول ساخت و ساز مطابق با سلامت جسم، جان و روان به سمت ساخت و ساز تزئینات و مواردی هستند که جز رنگ و لعابی بیش نیست. 🔰ما در این فصل بر آنیم تا به صورت مختصر و مفید مشخصات یک مسکن خوب و مصالح ساختمانی و عوامل مختلف را بازگو و تشریح نمائیم. 🔴منطقه زندگی و مسکن بر اساس مزاج افراد 🔹برای افراد سالم بهترین محل و منطقه زندگی، منطقه‌ای است که در آن به دنیا آمده و در آن رشد و پرورش پیدا کرده اند 🔹 چه آنکه ساختار مزاجی و بدنی او با آب و هوا و شرایط خاک و عوامل مختلف مانند اثرگذاری اجرام و ستارگان آسمانی، زاویه تابش خورشید به آن منطقه و نطفه ای که در بدن پدر در آن شکل گرفته ، رحم مادری که در آن پرورش یافته... تطابق یافته است. 🔰پس همان محل بهترین محل زندگی برای اوست. 🔺مثلاً فردی که در شمال کشور متولد شده و در آن نشو و نمو پیدا کرده؛ بهترین محل زندگی برای او همان منطقه شمال در کنار جنگل، کوه و رطوبت نسبی دریاست. 🔺چنین فرد سالمی که در یک منطقه آب و هوائی و جغرافیائی سال‌ها اقامت داشته و تمام مزاج و بدن او به آن منطقه خو گرفته است، اگر بخواهد محل اقامت خود را ناگهان عوض نماید عمل صحیحی انجام نداده است و باید این نقل و انتقال محل زندگی با تدابیری توأم باشد تا عوارض آن تغییر محل زندگی به حداقل برسد. 🔺فردی که از اوان کودکی در شمال کشور در کنار دریا و جنگل و رطوبت به دنیا آمده و بعد از سال‌ها زندگی در آن می‌خواهد به منطقه جغرافیائی مرکزی و گرم و خشک هجرت نماید (منظور مسافرت کوتاه نیست بلکه هجرت و سکونت در مکان جدید است)باید وقتی در منطقه خشک اقامت می‌یابد مصرف مایعات و خوراکی‌های رطوبت زا و میوه‌جات را بیشتر نماید و گاهاً زود به زود دوش بگیرد و از بخور استفاده کند و بهتر است تا مدتی زود به زود به محل تولد خود که مزاج جیلی و ذاتی او (شمال کشور) با آن خو گرفته بازگردد و بعد از چند روز اقامت مجدداً به محل زندگی جدید برگردد و این رفت و برگشت را طوری تنظیم نماید که آرام آرام زمان اقامت در محل تولد را کم و به روزهای اقامت در محل اقامت جدید بیفزاید تا آرام آرام مزاج جسمی و روحی و گاه مزاج معنوی وی با شرایط جدید سازگاری گردد با آن سازگار شود. 🔹تغییرات ناگهانی محل زندگی بدون در نظر گرفتن برخی اصول مزاج شناسی (منظور مزاج جسمی و روحی است) می‌تواند موجب تغییرات اخلاقی، روحی، معنوی و جسمی در فرد گردد. 🔸لازم بذکر است مطالب فوق در شرایطی صحیح است که فرد سالم و بدون غلبه اخلاط باشد. 🔹 اما برای فرد بیمار درمان به ضد است. 🔺فی‌المثل فردی که دارای بیماری‌های خشک مانند مشکلات مفصلی، بی‌خوابی و کم‌خوابی، اعصاب تحریک‌پذیر است آب و هوا و اسکان در شمال کشور به علت دارا بودن رطوبت کمک به درمان او می‌نماید به همین جهت است افرادی که از مناطق خشک به مناطق شمال کشور می‌روند خواب آن‌ها سبک‌تر و اعصاب آن‌ها آرام‌تر میشود. 🔹همچنین افرادی که به علت غلبه رطوبت دچار مشکلات خاص مانند کسالت . درد کوفتگی .درد اندام ها .سرماخوردگی می‌باشند با اسکان و زندگی در مناطق خشک بیماری‌های رطوبتی آن‌ها درمان یا تقلیل می‌یابد. 🔸همچنین است کمک به درمان افرادیکه غلبه سرما دارند در هجرت به مناطق آب و هوائی گرم و کمک به درمان افرادیکه غلبه گرما دارند با هجرت به منطقه خنک و سرد. ❇️ادامه تدریس در صفحه دوم👇👇 💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب ایرانی اسلامی 👇👇👇 eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
✅صفحه دوم تدریس 👇👇👇 💠جهت تبیین این امر مهم ابتدا یک مسکن مناسب را به صورت اجمالی برسی میکنیم: 💠تقسیمات کلی: 🔹 مناطق جغرافیایی از لحاظ کلی به چهار دسته کلی تقسیم میشود این چهار مناطق عبارتند از گرم خشک . گرم تر . سرد خشک و سرد تر . 🔹لذا افراد جهت تعیین منطقه زندگی خود باید بررسی شود کدام یک از مناطق مذکور مزاج آنهامطلوب تر هست 🔹بعنوان مثال مناطق کوهستانی که در پشت دریاهستند سردوخشک میباشد مانند منطقه دماوند که سرد و خشک میباشد 🔹 مناطق حاشیه دریا مانند شمال اعم از گیلان مازندران و اکثر مناطق گلستان منطقه تر و مرطوب میباشد 🔹در استان هایی مانند قم اصفهان کاشان خراسان بعلت کمبود رطوبت تابستان ها گرم خشک و زمستان ها سرد خشک تری دارند و غلبه خشکی دراین استانها بیماری های جسمی روی روانی که ناشی از خشکی میشود در این استانها بیشتر خواهد بود 💠بلطف خدا در جلسات بعد به ادامه مباحث خواهیم پرداخت... 🔰عضویت در کانال مرجع تخصصی طب ایرانی اسلامی 👇👇👇👇 eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
زیستگاه و مسکن جلسه اول.pdf
421K
👆👆📗 پی دی اف جلسه(۱)زیستگاه و مسکن از دیدگاه طب سنتی اسلامی (متن جلسه در پیام بالاترقرار داده شده، پی دی اف برای عزیزانی که مایل به دانلود جلسات هستند ارائه میشود) eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
💠سلسله مباحث استاد رحیم پور ازغدی 🔴بخش اول: اخلاق پزشکی 🔵جلسه سوم 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 اخلاق پزشکی ❇️ما وقتی از ارتباط دین با نظام اجتماعی یا اقتصادی ویا سیاسی صحبت میکنیم و میگن دین،به این اوضاع مربوط است. 🔺 روشن است که از بعد فنی وتجربی آن نمیگویند 🔺 از اون بعدی که اون عمل به جنبه الهی و الهی ارتباط برقرار میکند حرف میزنند 🔹 مثلا در دین طبق آیات و روایات داریم در حوزه ی اقتصاد کسیکه میگوید آقا ما اقتصاد اسلامی داریم منظورش این نیست که فرمول کنترل تورم یا رابطه ی ارزه و تقاضا فرمول ریاضیش در فرهنگ اسلامی و فرهنگ غیر اسلامی با هم فرق میکند 🔹 معنی آن اینست که اقتصاد جدای از اون حوزه ی تجربی و ریاضی خودش به اصطلاح سر وکار پیدا میکند با حقوق مردم حقوق بشر وثانیا با اخلاق بشر دین که در حوزه ی اقتصاد وارد میشود از اون منظری به مسله میپردازد که به حقوق بشر و به رذایل و به اخلاق مربوط است 🔸اینکه قرآن به آن به سبغت الله میگوید یعنی سبغه ی الهی میدهد به هر چیزی نه از بعد فنی ش و فقط در مسال اقتصادی نیست در همه چیز در پزشکی هم هست 🔺 ببینید راجب به مسله بهداشت و پزشکی یه توصیه های کلی در فرهنگ اسلامی است راجع به اصل ضرورت مسله بهداشت و رسیدگی به بدن و حتی حرمت داشتن به بدن در این موارد گاهی یک توصیه هایی روشی هم در روایات می بینید اون جایی که در باب مسال بهداشتی رسیدیم مثلا چی بخوریم چی نخوریم کی بخوابید کی نخوابید راجب خوراک راجب رژیم غذایی حتی این مسال هم روایاتی رسیده این روایات که حالا چه در باب طب الرضا یا روایاتی دیگر از این قبیل منابع رسیده 🔹 این رو به شما عرض بکنم که این روایات هم در سندشان هم در دلالت و فهم معناشان وهم اینکه در چه مواردی نازل شده اند در هر سه حوزه اش در این مسال بحث است 🔸 فکر نکنید که هر روایتی که در این جا آمده بدون خصوصیت آمده است اما اون بخش از روایات که بدون خصوصیت آمده است 🔹 این ها توصیه های است که اگر کسی به هر دلیلی عمل نکرد این خروج از دین محسوب نمیشود به این معنا طبق روایتی که خود قرآن از دین کرده است و اون اینکه دین آمده است برای ارتباط دادن همه ی حوزه های زندگی با آن سبغه ی الهی ودینی اش یعنی می خواهد اقتصاد و سیاست و پزشکی راتبدیل کند به یک نردبانی برای تکامل وصعود انسان توصیه هایی که مستقیما به این حوزه مربوط است لزوما این ها حد ومرز شریعت محسوب نمیشوند و لذا در توصیه هایی که در روایات در این باب رسیده است عرض شود شما واجب وحرام هم نمیبینید و بسیاری از توصیه ها روشن است امروز اینکه به پزشکی طبی بگوییم سنتی به داروهای شیمیایی بگن مدرن این تقسیم سنتی و مدرن در ذهن ما داوریی های به وجود می آورد قابل تجدید نظر است وبخصوصا اصل آن است که مسالی که در باب مافیا های دارو در دنیا که نوشته بود که ده تا غول دارویی در دنیا شصت درصدکل داروها را دارند تولید میکنند 🔹 هشتاد وهشت درصد داروهای شیمیایی در دنیا توسط سه حوزه ی تعریف شده ی ثروت در دنیا دارد تولید میشود 🔸اتحادیه اروپا و کدام کشور ها خود آمریکا و ژاپن شش هفت نمونه آورده بود از جنایت هایی که دارد صورت میگیرد و مثال میزد که این مافیاهای دارو در یک شهر یا ایالتی شش هزار پزشک رو دانه به دانه رفته بودند ودیدند وبا آنها قرار داد غیرقانونی بسته بودند که شما مریض هایی که با این بیماری به شما رجوع میکنند داروهای کارخانه ای ما را باید سفارش بدید ُ یعنی تجارت با جان و تن ... 🔸علاوه بر اینکه دارو های آلوده وکثیف در کشورهای ضعیف آفریقا روی آدم ها آزمایش میشود علاوه بر بیماری های شیمیایی که این داروها به وجود می آورد دوتا بیماری را مهار میکنند ودوتا بیماری دیگر را بوجود می آورند ولی در عین حال که این مسایل به عنوان اعتراض در جهان وجود دارد و گذشته از این مسله که اصلا داروی شیمیایی موفق آن دارویی است که به داروی طبیعی بتوان تطبیق دهد بیشتر یعنی کارکرد طبیعی داشته باشد که نمیتواند معمولا از همه ی این ها گذشته میتوان راجع به دارو های طبیعی یا سنتی بحث شده این ها را استناد قطعی به دین دادنش مورد اشکال است 🔹 در این حال که بیشتر اینها امتحان شده است ولی آن چه که تحت پزشک مدرن بحث میشود آخرین آماری که گزارش شده چیزی نزدیک به دو و نیم میلیون انسان در سال قربانی تجارت در اعضای بدن دو ونیم میلیون برده خرید و فروش میشوند که اعضاشان به دیگران داده میشود ✅به لطف خدا ادامه دارد.... 💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب ایرانی اسلامی 👇👇👇 http://eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
akhlaq3.pdf
557.4K
👆👆📗 پی دی اف جلسه(۳)سلسله مباحث دکتر رحیم پورازغدی (متن جلسه در پیام بالاترقرار داده شده، پی دی اف برای عزیزانی که مایل به دانلود جلسات هستند ارائه میشود) eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
💠تدریس: زیستگاه و مسکن از دیدگاه طب سنتی اسلامی 🔴مدرس: مجمع مدرسین موسسه پرتو سبز هستی ✅جلسه: دوم 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 💠اثرگذاری مافوق مادی و اثرات باطنی بر انسان پرواضح است 🔹 برخی از مناطق به علل مختلف اثر گذاری مافوق مادی و باطنی و متافیزیک اعم از اثر گذاری های روحی معنوی و... برا انسان دارد 🔹 برخی از سرزمین هامحل پرورش انسانهای زیرک و باهوش میباشد برخی مناطق چنین ثمری نمی دهد 🔹برخی از سرزمین ها دارای اثرات معنوی مثبت وبرخی دارای اثرات معنوی منفی بر روی انسان میباشد 🔰 لذا اماکن نیزمانند زمانها برای خود سعدو نحسی دارند البته باید دقت داشت سعد و نحس تکوینی می باشد و قراردادی نیست 🌹 قرآن نیز می فرماید: وَالْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ ۖ وَالَّذِي خَبُثَ لَا يَخْرُجُ إِلَّا نَكِدًا ۚ كَذَٰلِكَ نُصَرِّفُ الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَشْكُرُونَ – ایه 58 اعراف زمین پاک نیکو گیاهش به اذن خدایش (نیکو) بر آید، و از زمین خشنِ ناپاک بیرون نیاید جز گیاه اندک و کم‌ثمر. این گونه ما آیات (قدرت) را به هر بیان توضیح می‌دهیم برای قومی که شکر خدا به جای آرند. ✴️ لازم به ذکر است برخی بزرگان این رویدنی هاید پاک و برخیر و برکت و عکس آن اندک بی خیربرکت را انسانها و اهالی یک دیار داشته باشد . 🔅 بعنوان مثال شهر های مقدسی مانند کربلا . قم . مشهدو...بعلل مختلف بعنوان مختلف شامل بلد طیب و پربرکت محسوب میشود و برخی دیار ها که کسانی از آن از شرور می باشد و مظهر اسم مضل حق می باشد غیر طیب محسوب میشود. پس یکی از مصادیق انتخاب مسکن محل خوب از نظر معنوی میباشد 🌐جایگاه یک مسکن خوب در هر منطقه‌ای از نظر طب سنتی 🔸 مسکن خوب باید حتی‌الامکان آفتاب‌گیر و در معرض باد قرار داشته باشد و از نظر آب و هوائی در معتدل‌ترین منطقه واقع شده باشد. 🔸جائی باشد که باد در آن نه به شدت بوزد نه آنکه باد نوزد و راکد باشد 🔸 وجود باد معتدل موجب ترویج و قوت روان و روحیه بخشی و دور نمودن عوامل بیماری‌زا خواهد بود. 🔸استفاده از نور آفتاب در سازه باید طوری طراحی گردد که اولین تابش خورشید که پرثمرترین تابش اشعه‌های خورشید می‌باشد به درون ساختمان بتابد چه آنکه انوار و اشعه‌های خورشید موجب برچیده شدن رطوبت و عوامل بیماری و قوت بدن است و مانع از افسردگی و بیماری‌های سرد و رطوبتی است. 🔸ساختمان نباید در جلگه و ارتفاع پست که به آن هوا و آفتاب نمی‌رسد بنا گردد. 🔸داشتن ارتفاع نسبی جهت بهره‌وری از آفتاب و هوای خوب مناسب است. 🔸ساختمان‌ها باید به دور از مرداب، فاضلاب شهری، کارخانه جات صنعتی، جاده‌های پرتردد خودرو، قبرستان و هرگونه سر و صدای مزاحم و اضافی باشد. 🔸ساختمان و مسکن باید در جائی واقع و انتخاب گردد که فرد با ورود به آن محیط در لحظات اولیه احساس خوبی به او دست بدهد وداشتن حس خوب به مکان باید جدی تلقی گردد وحداقل آن است که نسبت به مکان وشرایط حس بدی نداشته باشد. 🔸همچنین انتخاب مسکن در امکان و محیط‌های بسیار خلوت یا بسیار شلوغ مناسب نیست. 🔸بهتر است مسکن در نواحی انتخاب گردد که از لحاظ شرایط فرهنگی، اقتصادی، مذهبی با او تطابق داشته باشد. نزدیک بودن مکان به اماکن مذهبی مساجد ،حسینیه و ... برخلاف آنچه برخی متصورند و بعلت پخش صدای اذان و.... از آن دوری می گریزند، این اماکن موجب نزول خیر برکت های معنوی خواهد بود و نوعی انرژی مثبت خاص ازآن صادر می گردد. 🔸بهتر است از اماکنی که از نظر فسق و فجور شهره می باشد دوری گردد واز آن اماکن انتخاب مسکن نکند. چه آنکه اماکن طیب و اماکن غیر طیب بلحاظ تکوینی برروی نفوس افراد عادی اثرگذاری یقینی و واضحی دارند. 🔸مرداب‌ها و فاضلاب‌های شهری و کارخانه جات موجب آلودگی هوا و آزار روحی خواهد بود و امکان آلودگی و بیماری در آن دور از ذهن نمی‌باشد. 🔸 نزدیکی مسکن به قبرستان‌ها و محیط‌های بسیار خلوت که در نزدیکی آن کسی سکنی ندارد موجب پریشانی خاطر، فکر و خیال و بازیگری قوه خیال و تصرف قوای باطن بر ظاهر و در نتیجه امکان ایجاد بیماری‌های روحی و روانی وجود خواهد داشت. 🔸مسکنی که در مناطق شلوغ و پر رفت و آمد انتخاب شود یا از لحاظ فرهنگی، اقتصادی و مذهبی با فرد و خانواده سنخیت نداشته باشد موجب بر هم خوردن آرامش روحی و روانی و بیماری‌های جسمی و روانی خواهد بود. 💠 وسعت مسکن و بنا 🔺در صورت استطاعت بهتر است مسکن وسیع و دل‌باز باشد. در مسکن‌های وسیع و دل‌باز حس آرامش، شادمانی و فرح بیشتر حس می‌شود و هوا و اکسیژن رسانی در خانه های دلبازبیشتر است. 🔺 داشتن حیاط دلباز موجب شادابی خواهد شد. 🔺 احادیث و روایات داشتن مسکن و منزل وسیع و دلباز را در صورت رعایت شئون و توان مالی مورد تایید و تاکید قرار داراند و بخل در این زمینه رابه صلاح ندانسته اند. 🔺در صورت مقدور بودن فراهم کردن وسعت در بنا باید با معماری و طراحی
صحیح از عرصه و زمین به بهترین نحو استفاده نمود تا به توان با حداکثر بهره‌وری به مسکن مناسب دست‌یابیم. 💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب ایرانی اسلامی 👇👇👇 eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
zist2.pdf
678.2K
👆👆📗 پی دی اف جلسه(۲)زیستگاه و مسکن از دیدگاه طب سنتی اسلامی (متن جلسه در پیام بالاترقرار داده شده، پی دی اف برای عزیزانی که مایل به دانلود جلسات هستند ارائه میشود) eitaa.com/marjaetakhasosiiteb