💠سلسله مباحث : استاد رحیم پور ازغدی
🔴بخش اول: اخلاق پزشکی
✅جلسه: اول
☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘
⭕️در پزشکی باید این ها را آموزش داد یعنی بگویند آقا شما با انسانی که وارد مطبت میشود به عنوان یک کالا و به عنوان یک شی نباید نگاه بکنی
✅ بدن او امانت مقدس خداست
این موجودی است که میتواند خلیفه الله باشد که وقتی خدا آفرید خودش به خودش تبریک گفت.
🔹 این بدن چیزی است که خدا وقتی آن را آفرید و روح خودش را در آن دمید خودش به خودش تبریک گفت
🔸(از) نگاه اسلامی نگاه پزشک اسلامی وقتی یک مریض وارد مطب یا بیمارستان میشود به آن نگاه میکند و میگوید این بدنی که الان مختل شده سیستمش بهم ریخته و درد علامت میده که این سیستم بهم ریخته
🔸این بدن ابزار تکامل است که خداوند به انسان داده است،
این فرد میخواهد با این بدن در این دنیا چهل پنجاه سال رشد کند و به تکامل برسد.
🌐 در روایت میگوید که :
جهان انسان کبیر است و انسان عالم صغیر یا اصغر
میگوید انسان جهان کوچک است و جهان انسان بزرگ است
یعنی بدن انسان را با کل آفرینش تاخت میزند در این تعبیر.
🔰دو شغل مقدس نام برده شده اند که گفتند با اون دوتا شغل تجارت نکنید یکی فقاهت و یکی طبابت که با هر دو تجارت میکنیم
یعنی فقاهت و طبابت یک علمی است که بدن انسان را به عنوان مرکب رشد و تکامل باید درست نگه داریش
🔸این سیستم و این بدن رو که مرکب روح و شخصیت است و یکی هم علم ادیان برای تعلیم و تربیت دینی و آموختن احکام الهی به او.
🔹رساله امام سجاد در باب حقوق اعضا وقتی یک پزشک این رساله را بخواند و بعد بیاید سراغ مریض.
🔅در روایات ما بحث شده که عیادت مریض عیادت خداست.
یعنی وقتی یک نفر میرود بالا سر یک مریض یعنی عیادت پزشک نسبت به مریض به این معنا است که خدا را زیارت کرده است.
🔰بشر حق خداست
کرامت انسان از خداست
درقرآن کریم این آیه را دیده اید که میفرماید :
که هر کسی فقط یک نفر را احیا کند و نجات دهد او همه ی بشریت را احیا کرده است
و فرصتی است که خدا به پزشک و پرستار داده است
🔆 قرآن میگوید:
هرکس یک تن را بکشد گویی همه ی بشیریت را کشته است هرکس یک تن را احیا کند گویی همه ی بشریت را احیا کرده است و لذا اگر وقتی یک پزشک مسلمان بالا سر یک مریض می آید با خودش بگوید من الان با یک تصویر میخواهم کل بشریت را نجات بدهم واین طرز تفکر بیمارستان اسلامی با بیمارستان غیر اسلامی میباشد
✳️ میگویند نقل شده ما فلان عالم را در خواب دیدیم و گفتیم آقا شما این درس هایی که دادید به دردتان خورد؟
ونقل شده که اتفاقا من اون کتابهایی که نوشتم به دردم نخورد بلکه یه شب برفی در کنار خیابون دیدم سگی داره می لرزه عبای خودم را انداختم روی این سگ تا نلرزد به خاطر همین عبایی که روی سگ انداختم این جا چقدر من رو تحویل گرفتند
🔻 فرهنگی که برای یک سگ اینجور ارزش قائل است ،برای جان یک انسان مریضی که دارد درد میکشد روی تخت(تاچه حد ارزش قائل است؟)
💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب ایرانی اسلامی 👇👇👇
http://eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
akhlaq1.pdf
548.7K
👆👆📗 پی دی اف
جلسه(۱)سلسله مباحث دکتر رحیم پورازغدی
(متن جلسه در پیام بالاترقرار داده شده، پی دی اف برای عزیزانی که مایل به دانلود جلسات هستند ارائه میشود)
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
💠نامتدریس: زیستگاه و مسکن از دیدگاه طب سنتی اسلامی
🔴مدرس: مجمع مدرسین موسسه پرتو سبز هستی
✅جلسه : اول
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
💠 انتخاب محل زندگی و ساخت مسکن انسان نقش بسیار زیادی بر کمیت و کیفیت زندگی افراد بازی میکند.
🔸در خصوص مسکن و شرایط آن در قرآن و روایات فرمایشات عرشی و گهرباری وارد گردیده است.
🔸بلطف خدا ما در این سلسله مباحث طولانی علمی و تحقیقاتی که زحمات زیادی برای آن کشیده شده است به مطالب مختلف از جمله:
محل مسکن خوب، نوع مسکن. شرلیط حیاط.حال و پذیرایی. توالت وحمام.پرده.پنجره.نوع معماری. سیستم سرمایشی و گرمایشی. فرش و موکت و... بصورت تخصصی سخن خواهیم گفت.
انتظار آن داریم از عمق وجود برای ما دعا بفرمایید تا توفیق خدمتگذاری بیشتر نصیب ما شود.
🔹کلمه بیت در قرآن 17 بارآمده و در خصوص بیت انسانها وحیوانات بکارگیری شده است
وا...جعل لکم من بیویکم سکنا (...80) ترجمه:
ازخانه های محل سکونت و آرامش برایتان قرار دارد
🔹 از سیاق این آیه برداشت میشود که اولین کارایی محل سکونت، سکینه و آرامش جسم، روح روان در آن می باشد
⭕️اما متأسفانه در انتخاب محل زندگی و چگونگی ساخت آن به درستی مورد توجه قرار نمیگیرد و مردم به جای انتخاب محل زندگی صحیح و مناسب بیشتر به دنبال زندگی در محلهای خاص و در اصطلاح باکلاس هستند و به جای رعایت اصول ساخت و ساز مطابق با سلامت جسم، جان و روان به سمت ساخت و ساز تزئینات و مواردی هستند که جز رنگ و لعابی بیش نیست.
🔰ما در این فصل بر آنیم تا به صورت مختصر و مفید مشخصات یک مسکن خوب و مصالح ساختمانی و عوامل مختلف را بازگو و تشریح نمائیم.
🔴منطقه زندگی و مسکن بر اساس مزاج افراد
🔹برای افراد سالم بهترین محل و منطقه زندگی، منطقهای است که در آن به دنیا آمده و در آن رشد و پرورش پیدا کرده اند
🔹 چه آنکه ساختار مزاجی و بدنی او با آب و هوا و شرایط خاک و عوامل مختلف مانند اثرگذاری اجرام و ستارگان آسمانی، زاویه تابش خورشید به آن منطقه و نطفه ای که در بدن پدر در آن شکل گرفته ، رحم مادری که در آن پرورش یافته... تطابق یافته است.
🔰پس همان محل بهترین محل زندگی برای اوست.
🔺مثلاً فردی که در شمال کشور متولد شده و در آن نشو و نمو پیدا کرده؛ بهترین محل زندگی برای او همان منطقه شمال در کنار جنگل، کوه و رطوبت نسبی دریاست.
🔺چنین فرد سالمی که در یک منطقه آب و هوائی و جغرافیائی سالها اقامت داشته و تمام مزاج و بدن او به آن منطقه خو گرفته است، اگر بخواهد محل اقامت خود را ناگهان عوض نماید عمل صحیحی انجام نداده است و باید این نقل و انتقال محل زندگی با تدابیری توأم باشد تا عوارض آن تغییر محل زندگی به حداقل برسد.
🔺فردی که از اوان کودکی در شمال کشور در کنار دریا و جنگل و رطوبت به دنیا آمده و بعد از سالها زندگی در آن میخواهد به منطقه جغرافیائی مرکزی و گرم و خشک هجرت نماید (منظور مسافرت کوتاه نیست بلکه هجرت و سکونت در مکان جدید است)باید وقتی در منطقه خشک اقامت مییابد مصرف مایعات و خوراکیهای رطوبت زا و میوهجات را بیشتر نماید و گاهاً زود به زود دوش بگیرد و از بخور استفاده کند و بهتر است تا مدتی زود به زود به محل تولد خود که مزاج جیلی و ذاتی او (شمال کشور) با آن خو گرفته بازگردد و بعد از چند روز اقامت مجدداً به محل زندگی جدید برگردد و این رفت و برگشت را طوری تنظیم نماید که آرام آرام زمان اقامت در محل تولد را کم و به روزهای اقامت در محل اقامت جدید بیفزاید تا آرام آرام مزاج جسمی و روحی و گاه مزاج معنوی وی با شرایط جدید سازگاری گردد با آن سازگار شود.
🔹تغییرات ناگهانی محل زندگی بدون در نظر گرفتن برخی اصول مزاج شناسی (منظور مزاج جسمی و روحی است) میتواند موجب تغییرات اخلاقی، روحی، معنوی و جسمی در فرد گردد.
🔸لازم بذکر است مطالب فوق در شرایطی صحیح است که فرد سالم و بدون غلبه اخلاط باشد.
🔹 اما برای فرد بیمار درمان به ضد است.
🔺فیالمثل فردی که دارای بیماریهای خشک مانند مشکلات مفصلی، بیخوابی و کمخوابی، اعصاب تحریکپذیر است آب و هوا و اسکان در شمال کشور به علت دارا بودن رطوبت کمک به درمان او مینماید به همین جهت است افرادی که از مناطق خشک به مناطق شمال کشور میروند خواب آنها سبکتر و اعصاب آنها آرامتر میشود.
🔹همچنین افرادی که به علت غلبه رطوبت دچار مشکلات خاص مانند کسالت . درد کوفتگی .درد اندام ها .سرماخوردگی
میباشند با اسکان و زندگی در مناطق خشک بیماریهای رطوبتی آنها درمان یا تقلیل مییابد.
🔸همچنین است کمک به درمان افرادیکه غلبه سرما دارند در هجرت به مناطق آب و هوائی گرم و کمک به درمان افرادیکه غلبه گرما دارند با هجرت به منطقه خنک و سرد.
❇️ادامه تدریس در صفحه دوم👇👇
💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب ایرانی اسلامی 👇👇👇
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
✅صفحه دوم تدریس 👇👇👇
💠جهت تبیین این امر مهم ابتدا یک مسکن مناسب را به صورت اجمالی برسی میکنیم:
💠تقسیمات کلی:
🔹 مناطق جغرافیایی از لحاظ کلی به چهار دسته کلی تقسیم میشود این چهار مناطق عبارتند از گرم خشک . گرم تر . سرد خشک و سرد تر .
🔹لذا افراد جهت تعیین منطقه زندگی خود باید بررسی شود کدام یک از مناطق مذکور مزاج آنهامطلوب تر هست
🔹بعنوان مثال مناطق کوهستانی که در پشت دریاهستند سردوخشک میباشد مانند منطقه دماوند که سرد و خشک میباشد
🔹 مناطق حاشیه دریا مانند شمال اعم از گیلان مازندران و اکثر مناطق گلستان منطقه تر و مرطوب میباشد
🔹در استان هایی مانند قم اصفهان کاشان خراسان بعلت کمبود رطوبت تابستان ها گرم خشک و زمستان ها سرد خشک تری دارند و غلبه خشکی دراین استانها بیماری های جسمی روی روانی که ناشی از خشکی میشود در این استانها بیشتر خواهد بود
💠بلطف خدا در جلسات بعد به ادامه مباحث خواهیم پرداخت...
🔰عضویت در کانال مرجع تخصصی طب ایرانی اسلامی 👇👇👇👇
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
زیستگاه و مسکن جلسه اول.pdf
421K
👆👆📗 پی دی اف
جلسه(۱)زیستگاه و مسکن از دیدگاه طب سنتی اسلامی
(متن جلسه در پیام بالاترقرار داده شده، پی دی اف برای عزیزانی که مایل به دانلود جلسات هستند ارائه میشود)
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
💠سلسله مباحث استاد رحیم پور ازغدی
🔴بخش اول: اخلاق پزشکی
🔵جلسه سوم
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
اخلاق پزشکی
❇️ما وقتی از ارتباط دین با نظام اجتماعی یا اقتصادی ویا سیاسی صحبت میکنیم و میگن دین،به این اوضاع مربوط است.
🔺 روشن است که از بعد فنی وتجربی آن نمیگویند
🔺 از اون بعدی که اون عمل به جنبه الهی و الهی ارتباط برقرار میکند حرف میزنند
🔹 مثلا در دین طبق آیات و روایات داریم در حوزه ی اقتصاد کسیکه میگوید آقا ما اقتصاد اسلامی داریم منظورش این نیست که فرمول کنترل تورم یا رابطه ی ارزه و تقاضا فرمول ریاضیش در فرهنگ اسلامی و فرهنگ غیر اسلامی با هم فرق میکند
🔹 معنی آن اینست که اقتصاد جدای از اون حوزه ی تجربی و ریاضی خودش به اصطلاح سر وکار پیدا میکند با حقوق مردم حقوق بشر وثانیا با اخلاق بشر دین که در حوزه ی اقتصاد وارد میشود از اون منظری به مسله میپردازد که به حقوق بشر و به رذایل و به اخلاق مربوط است
🔸اینکه قرآن به آن به سبغت الله میگوید یعنی سبغه ی الهی میدهد به هر چیزی نه از بعد فنی ش و فقط در مسال اقتصادی نیست
در همه چیز در پزشکی هم هست
🔺 ببینید راجب به مسله بهداشت و پزشکی یه توصیه های کلی در فرهنگ اسلامی است راجع به اصل ضرورت مسله بهداشت و رسیدگی به بدن و حتی حرمت داشتن به بدن در این موارد گاهی یک توصیه هایی روشی هم در روایات می بینید اون جایی که در باب مسال بهداشتی رسیدیم مثلا چی بخوریم چی نخوریم کی بخوابید کی نخوابید راجب خوراک راجب رژیم غذایی
حتی این مسال هم روایاتی رسیده این روایات که حالا چه در باب طب الرضا یا روایاتی دیگر از این قبیل منابع رسیده
🔹 این رو به شما عرض بکنم که این روایات هم در سندشان هم در دلالت و فهم معناشان وهم اینکه در چه مواردی نازل شده اند در هر سه حوزه اش در این مسال بحث است
🔸 فکر نکنید که هر روایتی که در این جا آمده بدون خصوصیت آمده است اما اون بخش از روایات که بدون خصوصیت آمده است
🔹 این ها توصیه های است که اگر کسی به هر دلیلی عمل نکرد این خروج از دین محسوب نمیشود به این معنا طبق روایتی که خود قرآن از دین کرده است و اون اینکه دین آمده است برای ارتباط دادن همه ی حوزه های زندگی با آن سبغه ی الهی ودینی اش یعنی می خواهد اقتصاد و سیاست و پزشکی راتبدیل کند به یک نردبانی برای تکامل وصعود انسان توصیه هایی که مستقیما به این حوزه مربوط است لزوما این ها حد ومرز شریعت محسوب نمیشوند و لذا در توصیه هایی که در روایات در این باب رسیده است عرض شود شما واجب وحرام هم نمیبینید و بسیاری از توصیه ها روشن است امروز اینکه به پزشکی طبی بگوییم سنتی به داروهای شیمیایی بگن مدرن این تقسیم سنتی و مدرن در ذهن ما داوریی های به وجود می آورد قابل تجدید نظر است وبخصوصا اصل آن است که مسالی که در باب مافیا های دارو در دنیا که نوشته بود که ده تا غول دارویی در دنیا شصت درصدکل داروها را دارند تولید میکنند
🔹 هشتاد وهشت درصد داروهای شیمیایی در دنیا توسط سه حوزه ی تعریف شده ی ثروت در دنیا دارد تولید میشود
🔸اتحادیه اروپا و کدام کشور ها خود آمریکا و ژاپن شش هفت نمونه آورده بود از جنایت هایی که دارد صورت میگیرد و مثال میزد که این مافیاهای دارو در یک شهر یا ایالتی شش هزار پزشک رو دانه به دانه رفته بودند ودیدند وبا آنها قرار داد غیرقانونی بسته بودند که شما مریض هایی که با این بیماری به شما رجوع میکنند داروهای کارخانه ای ما را باید سفارش بدید ُ یعنی تجارت با جان و تن ...
🔸علاوه بر اینکه دارو های آلوده وکثیف در کشورهای ضعیف آفریقا روی آدم ها آزمایش میشود
علاوه بر بیماری های شیمیایی که این داروها به وجود می آورد دوتا بیماری را مهار میکنند ودوتا بیماری دیگر را بوجود می آورند ولی در عین حال که این مسایل به عنوان اعتراض در جهان وجود دارد و گذشته از این مسله که اصلا داروی شیمیایی موفق آن دارویی است که به داروی طبیعی بتوان تطبیق دهد بیشتر یعنی کارکرد طبیعی داشته باشد که نمیتواند معمولا از همه ی این ها گذشته میتوان راجع به دارو های طبیعی یا سنتی بحث شده این ها را استناد قطعی به دین دادنش مورد اشکال است
🔹 در این حال که بیشتر اینها امتحان شده است ولی آن چه که تحت پزشک مدرن بحث میشود آخرین آماری که گزارش شده چیزی نزدیک به دو و نیم میلیون انسان در سال قربانی تجارت در اعضای بدن دو ونیم میلیون برده خرید و فروش میشوند که اعضاشان به دیگران داده میشود
✅به لطف خدا ادامه دارد....
💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب ایرانی اسلامی 👇👇👇
http://eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
akhlaq3.pdf
557.4K
👆👆📗 پی دی اف
جلسه(۳)سلسله مباحث دکتر رحیم پورازغدی
(متن جلسه در پیام بالاترقرار داده شده، پی دی اف برای عزیزانی که مایل به دانلود جلسات هستند ارائه میشود)
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
💠تدریس: زیستگاه و مسکن از دیدگاه طب سنتی اسلامی
🔴مدرس: مجمع مدرسین موسسه پرتو سبز هستی
✅جلسه: دوم
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
💠اثرگذاری مافوق مادی و اثرات باطنی بر انسان پرواضح است
🔹 برخی از مناطق به علل مختلف اثر گذاری مافوق مادی و باطنی و متافیزیک اعم از اثر گذاری های روحی معنوی و... برا انسان دارد
🔹 برخی از سرزمین هامحل پرورش انسانهای زیرک و باهوش میباشد
برخی مناطق چنین ثمری نمی دهد
🔹برخی از سرزمین ها دارای اثرات معنوی مثبت وبرخی دارای اثرات معنوی منفی بر روی انسان میباشد
🔰 لذا اماکن نیزمانند زمانها برای خود سعدو نحسی دارند
البته باید دقت داشت سعد و نحس تکوینی می باشد و قراردادی نیست
🌹 قرآن نیز می فرماید:
وَالْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ ۖ وَالَّذِي خَبُثَ لَا يَخْرُجُ إِلَّا نَكِدًا ۚ كَذَٰلِكَ نُصَرِّفُ الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَشْكُرُونَ
– ایه 58 اعراف
زمین پاک نیکو گیاهش به اذن خدایش (نیکو) بر آید، و از زمین خشنِ ناپاک بیرون نیاید جز گیاه اندک و کمثمر. این گونه ما آیات (قدرت) را به هر بیان توضیح میدهیم برای قومی که شکر خدا به جای آرند.
✴️ لازم به ذکر است برخی بزرگان این رویدنی هاید پاک و برخیر و برکت و عکس آن اندک بی خیربرکت را انسانها و اهالی یک دیار داشته باشد .
🔅 بعنوان مثال شهر های مقدسی مانند کربلا . قم . مشهدو...بعلل مختلف بعنوان مختلف شامل بلد طیب و پربرکت محسوب میشود و برخی دیار ها که کسانی از آن از شرور می باشد و مظهر اسم مضل حق می باشد غیر طیب محسوب میشود.
پس یکی از مصادیق انتخاب مسکن محل خوب از نظر معنوی میباشد
🌐جایگاه یک مسکن خوب در هر منطقهای از نظر طب سنتی
🔸 مسکن خوب باید حتیالامکان آفتابگیر و در معرض باد قرار داشته باشد و از نظر آب و هوائی در معتدلترین منطقه واقع شده باشد.
🔸جائی باشد که باد در آن نه به شدت بوزد نه آنکه باد نوزد و راکد باشد
🔸 وجود باد معتدل موجب ترویج و قوت روان و روحیه بخشی و دور نمودن عوامل بیماریزا خواهد بود.
🔸استفاده از نور آفتاب در سازه باید طوری طراحی گردد که اولین تابش خورشید که پرثمرترین تابش اشعههای خورشید میباشد به درون ساختمان بتابد چه آنکه انوار و اشعههای خورشید موجب برچیده شدن رطوبت و عوامل بیماری و قوت بدن است و مانع از افسردگی و بیماریهای سرد و رطوبتی است.
🔸ساختمان نباید در جلگه و ارتفاع پست که به آن هوا و آفتاب نمیرسد بنا گردد.
🔸داشتن ارتفاع نسبی جهت بهرهوری از آفتاب و هوای خوب مناسب است.
🔸ساختمانها باید به دور از مرداب، فاضلاب شهری، کارخانه جات صنعتی، جادههای پرتردد خودرو، قبرستان و هرگونه سر و صدای مزاحم و اضافی باشد.
🔸ساختمان و مسکن باید در جائی واقع و انتخاب گردد که فرد با ورود به آن محیط در لحظات اولیه احساس خوبی به او دست بدهد وداشتن حس خوب به مکان باید جدی تلقی گردد وحداقل آن است که نسبت به مکان وشرایط حس بدی نداشته باشد.
🔸همچنین انتخاب مسکن در امکان و محیطهای بسیار خلوت یا بسیار شلوغ مناسب نیست.
🔸بهتر است مسکن در نواحی انتخاب گردد که از لحاظ شرایط فرهنگی، اقتصادی، مذهبی با او تطابق داشته باشد.
نزدیک بودن مکان به اماکن مذهبی مساجد ،حسینیه و ... برخلاف آنچه برخی متصورند و بعلت پخش صدای اذان و.... از آن دوری می گریزند، این اماکن موجب نزول خیر برکت های معنوی خواهد بود و نوعی انرژی مثبت خاص ازآن صادر می گردد.
🔸بهتر است از اماکنی که از نظر فسق و فجور شهره می باشد دوری گردد واز آن اماکن انتخاب مسکن نکند.
چه آنکه اماکن طیب و اماکن غیر طیب بلحاظ تکوینی برروی نفوس افراد عادی اثرگذاری یقینی و واضحی دارند.
🔸مردابها و فاضلابهای شهری و کارخانه جات موجب آلودگی هوا و آزار روحی خواهد بود و امکان آلودگی و بیماری در آن دور از ذهن نمیباشد.
🔸 نزدیکی مسکن به قبرستانها و محیطهای بسیار خلوت که در نزدیکی آن کسی سکنی ندارد موجب پریشانی خاطر، فکر و خیال و بازیگری قوه خیال و تصرف قوای باطن بر ظاهر و در نتیجه امکان ایجاد بیماریهای روحی و روانی وجود خواهد داشت.
🔸مسکنی که در مناطق شلوغ و پر رفت و آمد انتخاب شود یا از لحاظ فرهنگی، اقتصادی و مذهبی با فرد و خانواده سنخیت نداشته باشد موجب بر هم خوردن آرامش روحی و روانی و بیماریهای جسمی و روانی خواهد بود.
💠 وسعت مسکن و بنا
🔺در صورت استطاعت بهتر است مسکن وسیع و دلباز باشد.
در مسکنهای وسیع و دلباز حس آرامش، شادمانی و فرح بیشتر حس میشود و هوا و اکسیژن رسانی در خانه های دلبازبیشتر است.
🔺 داشتن حیاط دلباز موجب شادابی خواهد شد.
🔺 احادیث و روایات داشتن مسکن و منزل وسیع و دلباز را در صورت رعایت شئون و توان مالی مورد تایید و تاکید قرار داراند و بخل در این زمینه رابه صلاح ندانسته اند.
🔺در صورت مقدور بودن فراهم کردن وسعت در بنا باید با معماری و طراحی
صحیح از عرصه و زمین به بهترین نحو استفاده نمود تا به توان با حداکثر بهرهوری به مسکن مناسب دستیابیم.
💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب ایرانی اسلامی 👇👇👇
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
zist2.pdf
678.2K
👆👆📗 پی دی اف
جلسه(۲)زیستگاه و مسکن از دیدگاه طب سنتی اسلامی
(متن جلسه در پیام بالاترقرار داده شده، پی دی اف برای عزیزانی که مایل به دانلود جلسات هستند ارائه میشود)
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
💠سلسله مباحث: دکتر رحیم پور ازغدی
🔴بخش اول: اخلاق پزشکی
✅جلسه: چهارم
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🔴(در بحث فروش انسان و اعضای بدن انسان)
دو ونیم تا سه میلیون آدم دارند معامله میشوند الان در سال که این ها را از کشور های آسیایی و خاورمیانه و خاورمیانه دور و آفریقا می خرند و چه زن چه مرد می برند اونجا و قطعاتی از اعضای بدنشان را دارند برای ثروتمندان در بخش شمال به مفهوم اقتصادی مصرف میکنند
✅ ولی دین یک توصیه کلی در مورد مسئله ی بهداشت پزشکی آورده است و هیچ توصیه ای به روش بهداشت و مداوا را باید چه کرد نداشته:
🔸روایتی از امام صادق است که برایتان میخوانم که فرمود:
یکی از پیامبران مریض شد و از باب توکل بر خدا گفت که چون درد از سمت خدا است پس شفا هم از طرف اوست من هیچ مداوایی انجام نمیدم تا آن کسی که مرا مریض کرده است خودش هم شفا دهد،
🔸روایت نقل میکند که خداوند وحی کرد به او که:
خداوند فرمود تو را شفا نمی دهم تا خودت را مداوا کنی و دنبال همین اسباب عادی معالجه بروی و من شفایت نمیدهم تا به پزشک مراجعه کنی.
🌐فرهنگ اسلامی این است؛
یعنی اگر کسی فکر کند طب اسلامی یعنی طب عدم رجوع به پزشک و عدم مصرف دارو، اینها که در ذهن خیلی ها هست اینها دکترین اصلی اسلام در واقع مسئله رجوع به متخصص و مصرف دارو (است).
🔴در باب پیشگیری چند تا روایت است:
🔸از پیامبر اکرم نقل شده که به محض اینکه شروع یک درد را در بدنت احساس کردی و علامت میدهد آن را نادیده نگیر و قبل از اینکه آن درد مستقر شود
چون درد علامت یک بیماری است در بدن،
هیچ علامتی را پیامبر فرموده اند نادیده نگیر
🔸 نمیخواهم بگم که ببینید پیامبر هم توصیه های بهداشتی دارند میخواهم بگویم که دکترین اسلامی در این حوزه همین طور که از اقتصاد حرف میزنیم یعنی تفکیک حوزه های معنوی اخلاقی حقوقی از حوزه های تجربی و فنی در مسئله پزشکی در رشته ی شما هم هست قابل بحث است
این خودش دعوت به متخصص است
🔴راجع به دارو یک روایت است از امام صادق (ع) دقیقا نشان میدهد به ارجاع به این که دارو شناسی رابطه ی بیماری و دارو و کم وکیف دارو بایستی کنترل بشود
تعبیر از امام صادق است که در واقع مصرف بی رویه ی دارو را بدون نیاز و علت که از بیماری های رایج اطباست در جهان
🔸یا روایت از امام رضا در باب نسبت تغذیه وسلامتی بدن که حضرت میگویند موادی که در بدن است و موادی که در عالم طبیعت است این ها با هم تناسب دارند
بعد فرمود رژیم غذایی ات باید جوری باشد که مناسب باشد با عناصری که در بدن توست
و در روایت میگویند که یک معادله ای برقرار است در خود بدن و در عناصری که در طبیعت وجود دارد این معادله را باید درست کشف بکنیم چه عناصری از بدن کم شده چه چیز هایی زیاد شده
و بعد فرمود هر کس اون مواد غذایی را از بیرون به اندازه بگیرد در رژیم غذایی کم وکیف درست رعایت بشود به نفع اوست
🔴 در باب ضرورت غذاشناسی یعنی همین مطالعه در تغذیه و رژیم غذایی از پیامبر اکرم روایت شده که فرمودند به حضرت امیر که دوازده نکته است که مسلمان باید رعایت کنند
در مورد سفره وغذا وتغذیه که فرمودند چهار تا از آن واجب است
یکی از آنهایی که حضرت فرمود این است شناخت آن چه که میخورند که این هم شناخت از حیث معنوی است که غذا همان لقمه ی حلال و حرام است که تاثیر میگذارد در سرنوشت خودت و خانوادت و هم مسله ی شناخت غذا و تغذیه یا بحث هایی که در مورد بهداشت ظاهر وبدن است که از امام صادق نقل شده است خداوند زیبایی و اظهار زیبایی را دوست دارد این تجمل را بعضی ها بد فهمیدن و زمانی هم بد معنی کردند تجمل یعنی اسراف و ریخته پاش و زندگی های اشرافی و ...
تجمل در روایت یعنی اظهار جمال
🔸 فرمود خداوند زیبایی واظهار زیبایی را دوست دارد از ژولیدگی خداوند متنفر است و فرمود خداوند وقتی نعمت هایی به بشر داده است دوست دارد آثارش را در زندگی انسان ها ببیند
وقتی خدا نعمتی داده دوست دارد اون را ببیند آن را اظهار کنی نه اینکه نعمت ها را بپوشانی و غم ها ومشکلات را به دیگران فقط نشان دهی و از پیامبر هست که میگویند اگر مو را میگذارند که بلند شود باید درست مویش را مدیریت کند ولایت یعنی سرپرستی و مدیریت فرمود پیامبر که اگر میگذارید موها بلند شود باید وقت بگذارید برای مو و به آن برسید والا مو هاتون را کوتاه کنید
ببینید یکی از تفاوت هایی که در فرهنگ پزشکی واسلامی گرچه خواستند با سوگند پزشکی مقداری تعدیلش کنند
✴️در همه مشاغل ما سوگند داریم چون با حقوق مردم مواجه هستند همه ی مشاغل سوگند داشته باشند
سوگند پزشکی بدون ریشه های اخلاقی وحقوقی نمیتوانند برای پزشک ایجاد (تعهد)کند
http://eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
💠ادامه تدریس در صفحه دوم👇👇👇👇
💠صفحه دوم تدریس👇👇👇
⭕️ در فرهنگی که با بدن انسان تجارت میشود پزشک به جایی که به او به عنوان امانت خدا چون بدن انسان امانت خداست به عنوان خلیفت الله و یک موجود قدسی به آن نگاه کند به چشم یک شکار نگاه کند که چقدر میتوان این را تیغ بزند
🔺مثلا به جای یک وعده چند وعده (دارو)
از این کارها در جاهای زیادی هست و ما دیده ایم که بدون اینکه هیچ نیازی باشه با آنها اینجور رفتار میکردند
🔺این فرهنگ فرهنگ سوء استفاده از درد یک انسان است
یکی در نقطه ی ضعف قرار دارد و من باید کمکش کنم
✴️ اینها تفاوت اخلاق پزشکی اسلامی است با اونی که تحت پزشکی مدرن در دنیاست
در دنیا کار با بدن انسان مثل کار با شی است یعنی نجار با چوب کار میکنه پزشک با بدن انسان کار میکند
🔸 فرقی ندارد با هم یک مقداری پیچیده تر است والا کوزه گری خودش را دارد و فرق جوهری ندارند باهم اما در فرهنگ اسلام بدن انسان امانت خداست این ها چیز هایی است که در فرهنگ پزشکی اسلامی است
✅به لطف خدا ادامه دارد...
💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب ایرانی اسلامی 👇👇👇
http://eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
akhlaq4.pdf
566.3K
👆👆📗 پی دی اف
جلسه(۴)سلسله مباحث دکتر رحیم پورازغدی
(متن جلسه در پیام بالاترقرار داده شده، پی دی اف برای عزیزانی که مایل به دانلود جلسات هستند ارائه میشود)
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
💠تدریس: زیستگاه و مسکن از دیدگاه طب سنتی اسلامی
🔴مدرس: مجمع مدرسین موسسه پرتو سبز هستی
✅جلسه: سوم
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
✅دراحادیث و روایات حتی به ارتفاع ساختمان و دیوار اتاق ها هم اشاره شده تا جایی که منازلی با ارتفاع زیاد را به صلاح نداشته اند
🔹البته مبحث یک مبحث اجتهادی است که باید پیرامون آن بحث و برای دقیق صورت پذیرد که که این علی معصوم از منازل و نفع بعلت عدم وجود ابرازآن و پیشرفت صنعت ساختمان سازی برای عموم
ومردم جهت ساختمان منازل مرتفع و چند طبقه بوده است چه انکه شاید علم ساخت سازه و ساختمانهای
ونفع در آن زمان برای خواص وجودداشت اما برای عموم مردم چنین امکانی مهیا نبوده است
🔸امروز در زمان رایج نبوده است واین نهی بعلت مبحث ایمن سازی وساختمان برای عموم مردم می باشد یا خیرو این نهی معصوم به ساخت سازه های مرتفع به مباحث تکوینی یا اخلاقی بر می گرددمانند آن که برخی ساختمان ها مرتفع با ساختن سازه های مرتفع وزندگی در آن موجب مسدود شدن مسیرباد.
🔸هواخوری بالاخص در نواحی گرم که باد و هوا مهم است مسدود غوان تابش خورشید بعلت ارتفاع ساختمان و... می شوند و نوعی رااز لحاظ عقلانی از همسایه خود سلب مینماید شاید طرح این مباحث برای اجتماعی که برخی از آن مسائل به طرف اجتماع تبدیل شده است قابل پذیرشی نباشد و افزایش جمعیت وامکان آن نیز از دغدغه مسولین جهت رفع مشکلات مسکن می باشد اما نباید مطالب مذکور نیز نادیده گرفت
✴️در چندين روايت تاکید بر نصب ایه الکرسی بر دیوار منازل مرتفع وارد گردید.
🌹در روايات مىخوانيم كه: «هر كس ارتفاع خانهاش بيش از هشت ذراع باشد، بر سر هشت ذراع، آية الكرسى بنويسد».
🔸در روايتى مىخوانيم كه ابوخديجه مىگويد:
🌹در منزل امام صادق عليه السلام ديدم كه بر دور حجره و در سمت قبله نمازخانه آن حضرت، آية الكرسى نوشته شده بود.
💠بررسی مصالح ساختمانی
🔸جهت ساخت یک مسکن و محل زندگی باید مزاج افراد و مزاج محیط و منطقه دقیقاً بررسی گردد.
🔸به عنوان مثال:
🔺مزاج و طبیعت در شمال سرد و تر است و باید جهت ساخت منزل از مصالح چویی بیشتر استفاده شود.
🔺استفاده سیمان و گچ در شمال موجب پیدایش و تشدید بیماریهای سرد و تر به علت سردی مزاج سیمان و سردی و تری مزاج گچ در شمال کشور گردیده و بیماری هائی مانند روماتیسم، بیحالی و... رو به تزاید است و زیاد میشود.
🔺 بالاخص گچ که جاذب و منتقل کننده رطوبت و حتی بوی آن نیز در دراز مدت موجب سردی مغز وسستی می گردد.
🔺در این شرایط که ساخت منازل چوبی مقدور نمیباشد پیشنهاد میگردد درون منزل و دیوارها با چوبهای نازک به جای گچ به دیوار مانند کاشی و سرامیک به دیوار چسبیده شود که هم عایق خوبی برای سردی و رطوبت ذاتی سیمان و گچ است و هم به عنوان یک طرح زینتی، زیبائی و جلوه خاصی به دیوار میدهد.
🔺 در این حالت شما مختارید با طرحها و رنگهای با نشاط جلوهای زیبا به منزل خود دهید.
🔸اما در مناطق گرم و خشک استفاده از مصالح سیمان، گچ، سنگ و کاهگل مناسب و موجب تعدیل حرارت و خشکی میگردند و شرایط دلپذیری به وجود میآورند.
🔹اگر بخواهیم مسکن و خانههای امروزی را به صورت طبی بررسی کنیم به یک فاجعه میرسیم بلوکهای مصرفی در ساختمانها سرد هستند، آهن که ستون اسکلت اصلی بنا بر آن پایدار است دارای طبع سرد است و دربهای آهنی و پنجرههای آلومینیومی نیز دارای مزاج سرد هستند، همچنین است سردی گچ، سیمان و بلوکهای مورد استفاده در درون ساختمانها.
🔹 در این میان آجرها به علت پختن و حرارت دیدن و نوع خاک سردی زیادی ندارند و برای ایجاد بنا مناسب میباشند.
🔹سرامیکها نیز بسته به جنس مواد به کار رفته در بحث مزاجها دستهبندی میشوند و سنگهای تزئیناتی نیز عمدتاً سرد میباشد.
🔸استفاده از عایق پارکت هائی که از جنس چوب میباشد و بر دیوار و کف نصب میشوند میتواند تا حد زیادی از این مضرات جلوگیری نماید.
🔰با توجه به آنکه عمده مصالح ساختمانی امروزه سرد میباشد اهمیت بهرهوری از نور آفتاب بعنوان نوعی مصلح در ساختمانها جایگاه ویژهای پیدا میکند.
🔸دقت داشته باشید وسایل گرمایشی مانند بخاری و شوفاژ هرگز نمیتوان جایگزین مناسبی برای مزیتهای حضور نور و اشعه خورشید در خانهها باشد و نمیتوان به بهانه وجود حرارت های مصنوعی مانند بخار .شوفاژونورهای مصنوعی مانندلامپ و... به نور خورشید بی توجهی نمود، چه آنکه از لحاظ تاثیرات جسمی .روحی .روانی هیج یک جبران کننده نور خورشید نمی باشد
💠تهویه هوا- (بادخور):
🔸جابجایی هوارا باد گویند
🔸 باد منتقل کننده ذرات معلق در هوا است و جابجایی خود را ایجاد فرح و ترویح می نماید
🌸eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
💠ادامه تدریس در صفحه دوم👇👇👇👇
✅صفحه دوم تدریس جلسه ۳👇👇👇👇
🔸 بهتر است مکان بنا و ساختمان در محیطی انتخاب شود که ازباد و انرژی آن بهترین بهره برداری صورت پذیرد و از آن اماکن و ساخت منزل و ساختمان در مناطق جغرافیایی که هوا در آن راکد است خوداری شود.
🔸هوای گرم بالانشین است و سبک و هوای خنک پائیننشین و سنگین است در قدیمالایام منافذی در سقفها قرار میدادند و پنجره هائی در سطوح پائین و به این صورت جریان هوا از پائین وارد میشد و هوای گرم که تمایل به سمت صعود دارد و در حال حرکت به سمت بالا موجب مکش و ایجاد جریان هوا و ترویح میگردد. اما باید دانست این نسخهها را نمیتوان برای تمامی منازل امروزی با این فرهنگ آپارتماننشینی نوشت.
❇️وسایل تهویه صنعتی مانند: پنکه، فن و... به علت ایجاد باد مصنوعی هیچگاه جایگزین باد و تهویه طبیعی نمیگردد.
✅در این شرایط بهترین روش جهت استفاده از باد و تهویه طبیعی انتخاب صحیح مکان پنجرهها در طراحی منازل میباشد.
🔰به عنوان مثال در شهرها و محیط هائی که بادها از جنوب یا شمال میوزند باید پنجرهها به صورت شمالی و جنوبی انتخاب شود و اگر باد از شرق یا غرب میوزد باید پنجرهها هم در غرب و هم در امتداد آن در شرق طراحی گردد.
🔸هرچند آپارتمان های مرتفع با ایجاد حصاری مانع از رسیدن هوا و باد و نور خورشید بصورا مفید به همسایگان خود می باشد و شاید نهی معصومین در برخی از احادیث و روایات در خصوص ساخت منازل مرتفع بهمین علت باشد ولله اعلم .
🔰به لطف خدا ادامه دارد.....
💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب ایرانی اسلامی 👇👇👇
🌸eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
zist3.pdf
614.6K
👆👆📗 پی دی اف
جلسه(۳)زیستگاه و مسکن از دیدگاه طب سنتی اسلامی
(متن جلسه در پیام بالاترقرار داده شده، پی دی اف برای عزیزانی که مایل به دانلود جلسات هستند ارائه میشود)
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
✅سلسله مباحث دکتر رحیم پور ازغدی
⏩بخش دوم پزشکی مدرن
🔆جلسه اول
🍀
✅در فرهنگ ما معارف وحیانی تجربی همه محترم بودند هر کدام در جای خودش.
🔸 اولا بزرگترین دانشمندان تجربی جهان اسلام که موسسین واقعی علوم جدید هستند؛ موسسین مظلوم فراموش شده ی کتمان شده ی علوم جدید قبل از غرب، که شیمی دان، تجربی دان، فیزیکدان هم هستند
🔹و ثانیا بر خلاف غرب که پیشرفت علم با نفی دین و اخلاق، از روی جنازه ی دین و اخلاق عبور کرد و علم و تمدن و پیشرفت کرد و حتی فلسفه در فرهنگ اسلامی نه فقط پیشرفت علوم جدید بلکه حتی تولد علوم زیر سایه ی دین بود به برکت اسلام و با نام خدا صورت گرفت وبعد به غرب رفت
💠مثال هایی از پزشکی است که برایتان بگویم قطره ای از دریا که اینها در تاریخ و دنیا سانسور شده است و شماها نمیدانید.
🔸من نمیدانم که چرا در دانشگاه غرب تاریخ علمی دارند و همه شان هم دروغ است ولی ما تاریخ علم نداریم.
🔹یک جایی خواندم که استاد رازی فقط حدود چهار صد رساله در مورد بیماری و آسیبب شناسی و دارو در دسترس بوده (داشته است).
🔸غیر از رازی و بوعلی صدها پزشک بزرگ وجود دارد که اسم هایش را هم شما نشنیده اید؛ در حالیکه اینها کتاب ها و رساله هایشان گاهی تا چهار قرن، پنج قرن در دانشگاه های غرب متن اصلی بوده است.
🔹از قرن دوازده ی میلادی در اولین دانشگاه های مدرن دنیا که با کپی برداری از دانشگاه های اسلامی برداشته شده تا قرن هفده و هجده ی میلادی بعضی از اینها حتی بحث درسی بوده است.
🔸 در مراجع پزشکی حتی اسم پزشکانش راهم شما نشنیده اید تا بحال.
🔹میگویند که رازی وقتی در بغداد میخواست بیمارستانی بزرگی بسازد، رازی را باید از پدران علم جدید دانست،
میگویند او دستور داد قطعات مختلف گوشت را در نقاط مختلف بغداد آویزان کردند و گفت هر جای شهر که این گوشت دیر تر متعفن شد بیمارستان را هم آنجا میسازیم
ُیعنی اینکه هوای شهر کجاها آلودگیش بیشتر است و کجاها کمتر است بیمارستان را آنجا بسازیم.
🔴راجع به تحلیل بیماری ها، علائم بیماری ها، روش معالجه ها اولین باری که غرب با معالجه بیمار از طریق تکان های روانی یعنی شوک درمانی آشنا شده است در قرن چهارده میلادی بود از طریق فقط کتاب و نه تجربه!!! از روی آثار پزشکان مسلمان.
(درحالیکه) کتاب سه چهار قرن پیش (از آن تالیف شده) بوده که در آثار پزشکان مسلمان نمونه هایی آوردم که چطور میتوان با شوک درمانی این ها را علاج کرد.
🔸کتاب ها و رساله هایی در کالبد شناسی یا در این که کالبد شناسی حیوانات در بیمارستان های اسلامی از قرن یازده میلادی حداقل انجام میشده نهصد سال پیش و چند قرن بعد در اروپا شروع به کالبد شناسی حیوانات براساس متونی که از زبان عربی ترجمه کرده بود (میکنند).
🔸بعضی آثار پزشکی مسلمانان همین صدوبیست سال قبل تا بعضی هایش نود سال پیش در اروپا تدریس میشد
🔸 و باز در یکی از همین منابع که عمدتا عربی و انگلیسی و ترجمه نشدهای زیادی وجود دارد و بنایشان بر سانسور است .
یک جنگ صلیبی هم در این زمینه هست و خودش میگوید که پزشکی جدید در غرب مثل بسیاری از رشته های علوم جدید علما و متفکران غرب پایشان را روی شانه ی غول ها یعنی پزشکان و متفکران مسلمان گذاشتند و میگوید بعضی هایشان با اینکه کوتوله بودند ولی چون پایشان را روی شانه غولها گذاشتند غول بنظر آمدند.
یکی اعترافی است که خودشان میکنند میگه بعضی از اینها حرف هایی خودشان زدند که تا دو سه قرن مردم فکر میکردند حرف های خودشان است و بعد ها کشف شد که این از فلان رساله عربی اسلامی در کتابخانه آندلس کشف شده است و این نظریه را چهارصد پونصد سال قبل دانشمند مسلمانی یا فیزیکدان مسلمانی این رو داده؛
اشاره به رساله سرخک وآبله و تفاوت های آنها
تا قرن نوزده مهم ترین رساله هایی که در مورد سرخک و آبله بیماری های به این مهمی در دانشگاه های اروپا تدریس میشد همه از متون عربی بوده است که ترجمه شده بود ده ها رساله ی پزشکی که اسم هایشان را هم آورده اند الفاخر یا الواحی رازی که میدانید متن تدریس دانشگاه اروپا بود کم کم غرب امد از اینها اسلام زدایی و جعل تاریخ کرد.
🔸آثار پزشکی بوعلی تا اواخر قرن نوزده تدریس میشده است در حالیکه در جهان اسلام نظرات پزشکی بوعلی چند قرن قبل (توسط) پزشکان دیگر مسلمان نقد شده بود؛ حالا یک نمونه اش را بگویم:
علی بن عباس جراح بزرگ اسلامی است؛ حالا اگر غربی ها یک هزارم کوتوله علی بن عباس داشتند تا بحال دو هزار بیمارستان در آسیا به نامش شده بود؛ باید به همه ی دانشمندان احترام گذاشت باید به خودمان احترام بگذاریم میگه که علی بن عباس چندین نظریه مهم بزرگ بوعلی را نقد وارد کرد چند قرن بعد آثار بوعلی ترجمه شد و تا اواخر قرن نوزده در اروپا تدریس میشد بلکه نقدش را ندیده بودند که این را خود مسلمان هانقد کرده اند
akhlaq1.pdf
626.4K
👆👆📗 پی دی اف
جلسه(۱) از بخش ۲ سلسله مباحث دکتر رحیم پورازغدی
(متن جلسه در پیام بالاترقرار داده شده، پی دی اف برای عزیزانی که مایل به دانلود جلسات هستند ارائه میشود)
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠تدریس تصویری با موضوع:
مفرده شناسی در طب سنتی
✴️مدرس: دکتر مجاهدی
✅جلسه اول:
تاثیرگذاری و عوامل تاثیرگذار در غذا ودارو
🌐عضویت در کانال مرجع موسسه پرتوسبز هستی👇
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
💥علائم عوارض مهم دارویی که بهتر است هر درمانگری بداند💥
♻️برخی از داروها عوارض دارند که بسیار معروف است . این پست بیشتر برای پزشکان کاربرد دارد .وقتی مریض به مطب مراجعه میکند ابتدا درباره مصرف داروها از آنها سوال کنید . هرگاه این علائم را در مریضی دیدید همواره بخاطر داشته باشید:
💠– اين ١٠ عارضه معروف رو هميشه بياد داشته باشيد:👇👇
١. وقتى آقاى ميانسالى بهتون مراجعه كرد و گفت: اخيرا پستانهام دارن بزرگ ميشن! بلافاصله ازش بپرسيد: قرص آلداكتون (اسپيرنولاكتون) ميخورى؟
٢. اگه بيمارى ازينكه اخيرا مُدام سُرفه ميكنه شاكى بود! بلافاصله بپرسيد: قرص كاپتوپريل يا انالاپريل نميخورى؟ (داروهاى ACEI)
٣. اگه مريضتون اومد پيشتون و گفت: مُچ پاهام تازگيا وَرَم ميكنه، بلافاصله ازش بپرسيد: قرص آملوديپين ميخورى؟
٤. مريض قلبى كه مياد پيشتون و مدتيه سردرد داره! درمانهاى مختلف هم كرده و جواب نگرفته! بى درنگ ازش بپرسيد: قرص نيتروكانتين ميخورى؟
٥. مريضى كه آسم داره، اگه اومد پيشتون و از لرزش دست و پا شاكى بود! بايد بپرسيد: اسپرى سالبوتامول استفاده ميكنى؟
٦. اگه مريض قلبيتون اومد و از تهوع و دل درد و گاهى استفراغ شاكى بود! اولين سوال شما بايد اين باشه: قرص ديگوكسين ميخورى؟ (اينا اولين علايم مسموميت با ديگوكسينه!)
٧. بيمارى كه مشكل ريه داره، اگه اومد و از تپش قلب شاكى بود، حتما اول اين ٢ سوال رو بپرسيد: اسپرى سالبوتامول ميزنى؟ قرص تئوفيلين ميخورى؟
٨.خانمى كه مياد مطب و ميگه: مدفوع من اخيرا بشدت سياه رنگ شده! اولين سوالتون اين باشه: قرص آهن ميخورى؟ قرص بيسموت چطور؟
٩. بيمارى كه مدتيه دچار بدن درد شده و ميگه: تمام عضلاتم تازگيا درد ميكنه! بايد بى درنگ بياد قرصهاى كاهش چربى خون بيوفتين و بپرسين: آتورواستاتين ميخورى؟
١٠. اگه مريضتون گفت: گاه گاه قسمتى از بدنم كبود ميشه و خوب ميشه! حتما ازش بپرسيد: وارفارين ميخورى؟
💠کانال تخصصی طب سنتی اسلامی موسسه پرتوسبزهستی👇
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠تدریس تصویری با موضوع:
مفرده شناسی در طب سنتی
✴️مدرس: دکتر مجاهدی
✅جلسه دوم:
تاثیرگذاری آنچه وارد بدن می شود
🌐عضویت در کانال مرجع تخصصی موسسه پرتوسبزهستی👇
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
💠تدریس: زیستگاه و مسکن از دیدگاه طب ایرانی اسلامی
🔵مدرس: مجمع مدرسین موسسه پرتو سبز هستی
🔴جلسه: چهارم
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
💠بررسی مسکن و منازل آپارتمانی
🔸منازل آپارتمانی بالاخص مجتمعهای مسکونی به علت نیاز روز افزون انسان به مسکن و محدودیت زمین به وجود آمده است و هجوم برای شهرنشینی بر این امر دامن زده است و موجب گردیده مسکن و خانهها از حالت ویلائی به آپارتمانی و بدتر از آن به مجتمعهای مسکونی تغییر یابد.
🔸در مجتمعها و آپارتمانها بهره بری از نور، آفتاب، هوا و باد، آزادی و راحتی کم و محدود است و اشتراک فاضلاب، نوع معماری فضای بیرونی و داخلی، آسیبهای جسمی و روحی و ... از نقاط منفی وصعف آن قلمداد میشود.
🔹به لطف خدا در ادامه موارد مذکور را مورد تجزیه و تحلیل بیشتری قرار خواهیم داد.
❇️بررسی حیاط در مسکن:
🔺حیاط یکی از قسمتهای مهم خانه میباشد که متأسفانه با آپارتماننشینی و مجتمعهای مسکونی اجباراً از نقشه حذف میشود و تبدیل به فضا و حیاط عمومی میگردد.
❇️ از جمله خواص حیاط میتوان به موارد ذیل اشاره داشت:
🔸 الف: حیاط حد واسط درب منزل و اندرونی میباشد و افراد به محض ورود به حیاط وارد اندرونی نمیشود و در نتیجه ایجاد نوعی حریم مینماید
🔸 ب: فضای حیاط ایجاد جو سرخوشی و نشاط مینماید، در منازل آپارتمانی به علت عدم وجود حیاط افسردگی و بیماریهای سودایی بیشتر خواهد بود
🔸ج: حیاط با داشتن فضای اضافی امکان داشتن باغچه، حوضچه، را امکانپذیر مینماید که در ایجاد روحیه، نشاط و تغذیه مناسب بسیار ارزشمند میباشد.
🔸 د: پهن کردن البسه و خشک نمودن آن در فضای حیاط جهت بهداشت خانواده بسیار مهم است و طناب سیار و بالکن در آپارتمانها با محدودیتی که دارد هیچگاه جایگزین آن نخواهد شد.
🔸 ه: در منازل دارای حیاط بسته به متراژ و مساحت آن امکان فعالیت بدنی، نرمش و ورزش امکانپذیر است در حالی که در فضای آپارتمانی محدودیتهای بسیار زیادی وجود دارد.
🔸 و: امکان وجود توالت در سازههای حیاط دار به نقاط دورتر از اتاقها و بنا نمودن آن در حیاط از مزیتهای بارز حیاط در مسکنهای ویلائی میباشد.
❇️مشخصات اتاق پذیرائی
🔺اتاق پذیرائی مناسب از دیدگاه سبک اسلامی ایرانی باید دارای مشخصههای زیر باشد:
🔹الف: اتاق پذیرائی تا حد امکان (در حد توان) باید وسیع و دلباز باشد.
🔹ب: باید از اتاقهای دیگر و آشپزخانه تفکیک باشد و حریمها رعایت گردد و میهمان و اهل اندرونی منزل به هم دید نداشته باشند
🔹ج: دارای نور و دکوراسیون مناسب باشد و بهداشت در آن رعایت شده باشد.
🔹د: فرش، موکت و مبل راحتی مناسب و در شأن مهمان (درحد توان وشان صاحبخانه)فراهم شود و در این راستا از افراط و تفریط نیز پرهیز گردد.
🔹ه: گرمایش و سرمایش اتاق پذیرائی باید متناسب با میهمان تنظیم گردد و در هوای سرد و گرما اعتدال بخش باشد.
🔹و: در اتاق پذیرائی و وسایل موجود در آن از رنگهای شاد و مفرح استفاده گردد و از نصب و قرار دادن وسایل و فرش، مبل، راحتی دارای رنگهای تیره خودداری گردد.
چه انکه استفاده از رنگ ها تقویت روحیه و موجب وسیع و دلبازشان داررن مسکن و اتاق میگردد .
🔹ز: گشادهروئی، صمیمیت، پذیرائی مناسب بسته به توان و هرگونه اقدام در خصوص اکرام میهمان از جمله ملزومات معنوی در اتاق پذیرائی میباشد.
❇️مشخصههای حال و نشیمن
🔸در ساختمانهای جدید حال، نشیمن و پذیرائی جهت استفاده حداکثری از فضا و بزرگنمائی و دلباز کردن منزل با اتاق پذیرائی و گاهاً با آشپزخانه یکسره و بدون حائل است.
🔸این نوع معماری از دیدگاه معماری اسلامی و حتی طب اسلامی ایرانی مردود است.
🔸حال و نشیمنگاه محیطی است جهت گذراندن اوقات فراغت و دور همنشینی اعضاء خانواده و امورات دیگر مانند گفتگو، تماشای تلویزیون و... با ضمیمه شدن حال به پذیرائی و برداشتن حائل بین آنها حریم معنوی فیمابین میهمان و اهل منزل بالاخص اندرونی منزل تضعیف میشود و کلیه رفت و آمدها، صداها، حرکات و ... در تیررس میهمان خواهد بود و باید دانست این سبک معماری رهآورد و هدیه نامیمون معماری غرب برای ماست.
🔸در منازلی که به علت کمبود مساحت حال و پذیرائی به صورت یکسره یا بدون حائل میباشد بهتر است در میان آن پرده مناسبی حائل باشد تا با آمدن مهمان پرده کشیده شود و حریمها حفظ گردد و بعد از رفتن مهمان میتوانند آن را مجدد جمع کنند.
در این روش میتوانند پرده های کر کره ای به سبک پرده های پنجره نصب نمایند که به راحتی قابل تحرک و جابجایی میباشد.
این روش جهت گرم کردن هوای منزل در زمستان و سرد کردن هوا در تابستان نیز بهتر است.
🔸چه آنکه با جداسازی حال و پذیرائی با پرده و حائل امکان گرم یا خنک کردن آن نیز تسریع میگردد.
💠به لطف خدا ادامه دارد...
🔰عضویت در کانال مرجع تخصصی طب👇👇👇
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
zist4.pdf
445.4K
👆👆📗 پی دی اف
جلسه(۴)زیستگاه و مسکن از دیدگاه طب سنتی اسلامی
(متن جلسه در پیام بالاترقرار داده شده، پی دی اف برای عزیزانی که مایل به دانلود جلسات هستند ارائه میشود)
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
💠سلسله مباحث استاد رحیم پور ازغدی
🔴بخش دوم
❇️جلسه دوم
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🔸در حوزه ی پزشکی راجع به قلب راجع به ریه سه تا نظریه است
🔹 یکی از نظراتی که پزشکان خیلی روی آن کار کردند ارتباط روانی درمانی و پزشکی بوده است .
🔸اگه امراض روانی جسمانی بهم مر بوط است و در معالجه هم باید مرتبط با هم کار کنیم
یعنی به مسایل روانی بیمار هم باید توجه کنیم و در یک متن دیگر مسلمان میگه که طبیب باید بهبودی و سلامت را در فکر بیمار تزریق و تلقین کنیم
حتی اگر خودش امیدی ندارد به معالجه شدن بیمار، ولی مریض را باید امیدوار کرد زیرا امید روانی در سلامت جسم موثر است
چون جسم تحت تاثیر حالات روانیست .
🔺وقتی بیماری که مطمئن باشد حالش خوب میشود و بیماری که مطمن است حالش خوب نمیشود ازنظر پزشکی و جسمی فرق میکند
زیرا واکنش های روانی که خود فرد میگیرد جسمش را در برابر بیماری فعال میکند یا نمیکند
به بیمار باید بگویید شما مریضید
این هم یک روش است این نظریه چند
سال قبل رویش کار شده است
🔹کتابهایی دارند به نام کتاب روحانی .
طب النفوس .
که روان شناسی و ارتباط روان با جسم است .
در یکی از این کتابها بیست و سه فصل در باب روان درمانی مطلب آمده است مال هشتصد و پنجاه سال قبل است.
این کتاب کجاست ؟
ما نمیدانیم
🔺یک نسخه خطی فلانش در فلان موزه گذاشتند و دارند میبینند و خودشان ترجمه اش کردند نوشتند چهار صد سال پیش اروپا از آن استفاده کرده و ما هنوز خبر نداریم.
❇️ همچین کتاب هایی هستند
🔸 پدر بزرگ ما تعریف میکرد که این انگلیسی ها کیلو کیلو گاری گاری کتاب میخریدند از تو شهر ها وروستاها
🔹خانه ها و ملت ما نمیدانست این ها چیست
🔹میگفت آقا اینها یک احمق خارجی آمده پول میده و این کاغذها و آشغال ها را میبرد
🔹 همه میگفتند عجب خری گیر آوردیم .
نمیدانستند که اتفاقا او درست تشخیص میدهد
بعد ها معلوم شد کی خر بوده کی خر سوار
🔸 یکی نمونه دیگر ابوریحان بیرونی حدود شصت تا کتاب را فقط از یکی از پزشکان مسلمان میاره در باب دارو شناسی و دارو سازی شصت کتاب فقط از یک پزشک در باب دارو شناسی و داروسازی در حوزهی بیماری های تخصصی اطفال کتاب های متعدد در باب تخصص اطفال کتاب های تخصصی در باب سیستم اعصاب ، ارتباط رژیم غذایی با نوع بیماری ها، حتی غذا درمانی فقط از طریق (غذا) در بعضی رساله ها میگوید
🔹ما رساله هایی داریم که در کل کتاب هیچ داروی شیمیایی در آن نبود و هیچ دارو گیاهی توصیه نکرده و نوشته فقط با تغذیه معالجه میکنند
چی بخور ، چی نخور
🔰 با رژیم غذایی فقط
اینها مال هشتصد، نهصد، هفتصد و پنجاه، ششصد وپنجاه و فوقش مال پانصد سال پیش است در جهان اسلام
خیلی هاشان هم ایرانی بودند
🔸 راجع به رازی که بحث های عجیبی هست که ما فقط کشف الکل رو شنیدیم که مال ضد عفونی و گند زدا و استعمال جیوه به عنوان مسهل که در غرب از روی تئوری های رازی اجرا شد
🔸 در کل غرب که به نام سفید رازی در غرب مشهور بود و صد وپنجاه کشف بزرگ و کوچک در عالم دارو وپزشکی ودارو فقط از رازی نقل شده توسط غربی ها، که ما خودمان آنهارا نخوانده ایم!!
⭕️در دانشگاه های ما کسی این ها رو نمیگه
در خود دانشگاه دانشجو پزشکی این ها را نمیداند
چون استادش هم نمیداند
شش قرن تمام دانشگاه ها ی اروپا عمدتا فقط از کتاب های مرجع پزشکی مسلمان استفاده می کردند
🔹 اگر از پزشکی یونان ، روم و ایران هم استفاده میکردند باز از طریق ترجمه های عربی بود که مسلمان ها با اینها آشنا شدند
💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب ایرانی اسلامی 👇👇👇
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
modern2.pdf
522.7K
👆👆📗 پی دی اف
جلسه(۲) از بخش ۲ سلسله مباحث دکتر رحیم پورازغدی
(متن جلسه در پیام بالاترقرار داده شده، پی دی اف برای عزیزانی که مایل به دانلود جلسات هستند ارائه میشود)
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠تدریس تصویری با موضوع:
مفرده شناسی در طب سنتی
✴️مدرس: دکتر مجاهدی
✅جلسه سوم:
درجات ادویه و مراتب آنها
🌐عضویت در کانال مرجع و تخصصی موسسه پرتوسبزهستی👇
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
💠تدریس مسکن و زیستگاه از دیدگاه طب سنتی اسلامی
🔴جلسه: پنجم
🔵مدرس: مجمع مدرسین موسسه پرتو سبز هستی
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
✅مشخصات اتاقخواب
🔸از دیدگاه طب ایرانی اسلامی و اصول سبک زندگی به روش ایرانی اسلامی، اتاقخواب اتاقی مهم جهت دریافت آرامش، استراحت، خلوت و جماع زوجین و عموماً اتاق مطالعه برای فرزندان میباشد.
🔸 با توجه به اهمیت این اتاق به برخی مشخصهها و تذکرات در خصوص این اتاق اشاره میکنیم.
☢الف: اتاقخواب نباید سهلالوصول و خیلی دم دست و در محل رفت و آمد باشد.
مثلاً نباید طوری باشد که میهمان هنگام ورود به منزل سهواً و به اشتباه با یک معماری غلط به سمت آن هدایت شود.
☢ب: چون اتاقخواب در حقیقت محل استراحت و خواب است باید محلی به دور از صداهای اضافی و نور مزاحم باشد.
☢ ج: افراد حساس به صدا میتوانند جهت مهار صدا از پنجرههای دو جداره و عایق مخصوص ضد صدا که بر روی دربها و دیوارها نصب میشود استفاده نمایند که در مهار صدا بسیار مثمر ثمر است.
☢ د: نور اتاقخواب باید طوری طراحی شود که با نصب لامپهای ضعیف و بسیار کمنور هنگام خواب موجب تحریک اعصاب نشود، چه آنکه لامپها و چراغخوابها در اکثر منازل با ایجاد نور غیراستاندارد و زیاد زمانی که فرد در خواب است با اثرگذاری بر روی اعصاب و مغز موجب بیکیفیت شدن خواب و عدم دریافت شارژ و انرژی کافی از مدت زمان خواب خود میشود.
☢ه: اتاقخواب در صورت امکان نباید خیلی کوچک و خفه باشد، همچنین نباید مانند اتاق پذیرائی یا حال و نشیمن وسیع باشد.
آرامش روحی و جسمی که مقدمه یک خواب مطلوب است در اتاقهای متوسط سریعتر به انسان منتقل و القاء میگردد.
متراژ اتاق خواب بسته به شرایط معمولی میتواند حدوداً بین 15- 9 متر تعیین گردد.
☢ و: هوای اتاقخواب باید متعادل و متناسب با مزاج افراد باشد، چه آنکه هرگونه گرمی، سردی، خشکی یا رطوبت بیش از حد میتواند زمانی القاء و فرو رفتن به خواب و همچنین کیفیت و کمیت خواب یعنی طول مدت زمان خواب را دستخوش تغییر و آسیب نماید.
☢ز: جنس بالشت و رخت خواب بهتر است در مناطق مرطوب و نمدار از پشم طبیعی و در مناطق گرم از پنبه استفاده گردد. چه آنکه استفاده از پنبه در مناطق سرد و مرطوب موجب نفوذ سردی و رطوبت در بدن خواهد شد.
همچنین استفاده از الیاف مصنوعی یا مواد پلاستیکی ضمن تولید الکتریسیته ساکن در بدن مضر بوده وتوصیه نمیگردد.
☢ک: در صورتی که از تخت خواب استفاده میکنید باید جنس آن از چوب باشد. استفاده از تخت خوابهای فلزی به هیچ وجه مورد تأیید نمیباشد و وجود هرگونه فلز در اطراف انسان در زمان خواب موجب اثرگذاری منفی بر روی مغز و در نتیجه به هم خوردگی سیگنالهای مغز و اثرگذاری منفی بر خواب خواهد شد.
☢ ه: در اتاقخواب بالاخص اتاقخواب کودکان از قرار دادن تابلو، مجسمه و اشکال توهم وترس آمیز بالاخص اشکالی که بعد از خاموشی چراغ ترسناک و توهم آمیز به نظر میرسند خودداری نمائید.
☢م: کلید قطع و وصل چراغخواب بهتر است نزدیک به رخت خواب یا تخت خواب باشد.
☢ ن: از قرار دادن قرآن، اسماء الهی، تابلوهای مقدس مانند تابلوهای منقوش یا خطاطی به ان یکاد و آیة الکرسی و امثال آن در اتاقخواب به علت خوابیدن در آن و دراز شدن پا به سمت آن یا بعلت تعویض البسه زیر و جماع که معمولاً در اتاقخواب انجام میشود خودداری گردد.
☢ح: اتاقخواب باید طوری طراحی شود که از بیرون از منزل به داخل آن دید و تسلطی نباشد و پنجرههای آن باید با پردههای مناسب مهار گردد.
☢ط: اتاقخواب باید به حمام نزدیک باشد تا در صورت نیاز شبانه، نیاز به غسل بعد از جماع توسط والدین یا نیاز غسل بعد از جنب شدن که معمولاً برای پسران بعد از سن بلوغ اتفاق میافتد دسترسی به آن بدون دغدغه باشد.
☢ی: حتی الامکان در اتاقخواب نباید ابزار و وسایل الکتریکی مانند موبایل، تلویزیون و... وجود داشته باشد، چه آنکه وجود این وسایل به علت ساطع کردن امواج موجب برهم خوردن سیستم مغز و امواج مغزی و اثرگذاری در بحث کمیت و کیفیت خواب میگردد.
بالاخص قرار دادن موبایل در نزدیکی رختخواب اثرگذاری منفی بر مغز و اعصاب خواهد داشت.
💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب ایرانی اسلامی 👇👇👇👇
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
زیستگاه و مسکن جلسه پنجم.pdf
342.8K
👆👆📗 پی دی اف
جلسه(۵)زیستگاه و مسکن از دیدگاه طب سنتی اسلامی
(متن جلسه در پیام بالاترقرار داده شده، پی دی اف برای عزیزانی که مایل به دانلود جلسات هستند ارائه میشود)
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
💠سلسله مباحث دکتر رحیم پور ازغدی
🔴بخش دوم: پزشکی مدرن
🔵جلسه سوم
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🔹حتی با تراز علمی خود غرب که یونان و اینها بوده است بعد اشاره به بحث نهضت ترجمه دارد .
🔸میگوید مترجمان برجسته ای در دوران رسنانس اروپا بوجود آمدند که ترجمه ی تخصصی رساله هایی در باب تقسیم انواع دردهای مفصلی ، درد اعصاب، درد پهلو میکردند .
🔸فقط میگوید هر کدام تیم های ترجمه بودند که فقط پزشکی ترجمه میکردند یک عده فقط در بحث حقوق
یک عده در بحث الاهیات ترجمه میکردند
🔹 شما میدانید این نهضت ترجمه ی از شرق به غرب از جهان اسلام به زبان عربی به زبان لاتین به زبان اروپایی پانصد تا چها رصد سال ادامه داشته درست برعکس الان که باید در همه چیز از زبان انگلیسی ترجمه کنیم
❇️ آن زمان زبان علم در دنیا زبان عربی بود
🔺هرجا میخواستند دانشمند شوند باید عربی یاد میگرفتند
حالا باید انگلیسی یاد بگیریم
🔺اون زمان اگر یک دانشمند زبان اروپایی در خود اروپا میخواست بره پز بده در پاریس و لندن که من دانشمند مدرن و امروزی هستم باید در لا به لای حرف هایش کلمات عربی استفاده میکرد و حالا باید زبان انگلیسی تا معلوم شود ما آدم دانشمندیم امروزی هستیم وکلا با شما فرق داریم
🔺هر اتفاقی که الان دارد میوفتد از تقلید لباس و... این اتفاق پانصد سال پیش معکوس در دنیا می افتاد.
🔰یک تعبیری دارد پرفسور ماکس پیرهوف میگوید که:
🔸زبان اصلی در همه ی علوم جدید چند قرن قبل از زبان عربی بود در همه ی دنیا و ترجمه آثار پزشکی و پزشکان اسلامی شروع پزشکی جدید در غرب بود و تمدن و علم جدید مدیون گروه های تخصصی ترجمه و ویراستاری ماست که اینها کارشان فقط ترجمه های تخصصی بود .
✅رساله هایی در توصیف انواع بیماری ها و دارو ها
مثلا میگوید:
📝ده ها رساله در باب تورم پرده دماغی مننژیت و پرده های مغزی
📝 هفتصد سال پیش میگوید ده ها رساله در باب بیماری های مغز اولین بار توسط مسلمانان مطالعات توصیفی شد و دسته بندی شد
📝رساله هایی در توصیف التهابات پوستی و تفاوت شان با هم
رساله هایی در باب فلج صورت که کدام فلج عظلات صورت مربوط به اختلالات مغزی وسکته است و کدام مربوط به عوامل خارجی است
📝رساله هایی در باب تقسیم:
انواع درد های مفصلی
درد پهلو
درد اعصاب
ما بین درد ها تشخیص انواع درد های کبدی
التهاب سینه
بیماری های ریه
تشخیص انواع سکته های مغزی
تحلیل دقیق سل ریوی
بیماری های مسری
بهداشت محیط آب و خاک برای عدم انتقال بیماری ها
🔴اولین مواجه های علمی با بیماری های ویروسی باز از داخل رساله های اسلامی است که محیط را چگونه نگه میداریم که بیماری منتقل نشود
🔵اولین مطالعات در حوزه ی بیماری های ویروسی توصیف کرمک که میگوید آن را نسبت میدهم به دوبینی(نام فرد) از ایتالیا که میگم او کشف کرد در حالیکه چهارصد سال قبل از او در رساله های پزشکی مسلمان وجود دارد و با تصوری که از آن دارند کشیدند و توصیف کردند که چگونه بوجود می آید و موسسه ی راک فلر در باب مطالعات انگل شناسی که این کشف مربوط به اون نیست
🔴در ایتالیا این حدود چهار قرن قبل در متون عربی وجود دارد رساله هایی در عوارض سنگ مثانه یک پزشک فرانسوی در اوایل قرن بیست مثلا نود وپنج شش سال پیش این را نوشت که میگوید ما چیز زیادی و هیچ چیز اصولی بر کشفیات مسلمانان در باب سنگ مثانه نیفزوده ایم ، در فروع بحث میکنیم
🔹 بیماری های جلدی و تناسلی را میگوید(خود غربی ها میگویند) آنها (یعنی مسلمانان) سالها قبل به دقت توصیف کردند و بسیاری ناراحتی های عصبی را علت یابی کرده اند
🔺حتی ارتباط ترس ، تنبلی، استرس، غم و افسردگی، کودنی (را دانشمندان و اطباء مسلمان در کتب قدیم بیان کردند)
✳️میگوید ارتباط این ها را با بیماری های جسمانی و ترشحات درون بدن(قبلا دانشمندان مسلمان) توصیف کردند که اینها این حالت ها افسردگی ها و... چقدرش منشا جسمانی دارد و چقدرش عوامل خارجی دارد.
🌐به لطف خدا ادامه دارد.....
💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب ایرانی اسلامی 👇👇👇👇
http://eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
جلسه 3 از بخش2دکتر رحیم پور.pdf
423.2K
👆👆📗 پی دی اف
جلسه(۳) از بخش ۲ سلسله مباحث دکتر رحیم پورازغدی
(متن جلسه در پیام بالاترقرار داده شده، پی دی اف برای عزیزانی که مایل به دانلود جلسات هستند ارائه میشود)
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb