eitaa logo
واحد معماری و شهرسازی مصاف
7.7هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2.4هزار ویدیو
106 فایل
وَ اعْمُرِ اللَّهُمَّ بِهِ بِلادَكَ... درخواست طراحی @E_Masaf_Memari ارتباط با ما: my.masaf.ir/r/eitaa کتابخانه T.me/Masaf_ArchLibrary مدرسه معماری و شهرسازی مصاف @Masaf_Memari_School تلفن تماس: ۰۲۱۷۵۰۹۸۰۰۰
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 روشی جالب برای تخلیه اجسامی که خطر شکستگی دارند. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
واحد معماری و شهرسازی مصاف
🔶 کدام کشور برای اولین بار فضای مربع را به دایره تبدیل کرد 🔸یکی از مسائل مهم ساختمانی در تاریخ معماری جهان، انتقال سطح مربع به دایره در فضا بوده است. این مسئله برای اولین بار به دست معماران ایرانی حل شد. زمان اختراع این گوشه‌سازی را متعلق به اواخر دوره اشکانی می‌دانند که در دوره ساسانی به خصوص در دوران اسلامی تکامل می‌یابد. 🔸معماران ایرانی عصر اشکانی، برای نخستین بار به دنبال راه‌حل مسئله قرارگیری دایره‌ی گنبد بر روی مربع «بِشَن» (1) بودند. در معماری ساسانی جهت تبدیل زمینه مربع به هشت ضلعی، راه‌حل‌های متکامل‌تری جایگزین شد و‌ چندین فن گوشه‌سازی مختلف مانند فیلپوش و سِکُنج به‌کار رفت. 🔸در این میان به نظر میرسد، آنچه می‌تواند زمینۀ ایجاد پَتکانه (2) باشد، گوشه‌سازی «سِکُنج» (3) است. سکنج متشکل از دو تاق اریب است که همدیگر را در یک نقطه [و به عبارت دقیق‌تر در یک خط] قطع کرده باشند. تقاطع دو تاق، این نوع گوشه‌سازی را به وجود می‌آورد»(پیر نیا 1370،ص 22) 📚 معماری ایرانی نیارش، غلامحسین معماریان و هادی صفایی پور،ص291-292 پ.ن 1: گنبدخانه از سه قسمت گنبد، بِشَن و چَپیره تشکیل شده است. گنبد خانه همان زمینه گنبد است و بِشَن یا هیکل قسمتی است که روی تهرنگ به صورت مکعب (یا دیگر اشکال منتظم) بالا می‌آید و یک یا دو طرف آن باز است و بالاخره چپیره (جمع شده) بخشی است که تهرنگ مربع یا مستطیل را به دایره تبدیل کرده و گنبد را روی بِشَن سوار می‌کند. پ.ن 2: تاق بندی، تاقچه بندی، تاقهای کوچکی روی هم سوار می شوند. پ.ن 3: گوشواره یا فیلگوش، یکی از روش‌های «گوشه سازی» برای تغییر مقطع "چارگوش" دیوارها به "گِرد" برای ساخت طاق یا گنبد بر روی دیوار است که از گذشته در معماری ایرانی کاربرد فراوانی داشته است. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🎬 هفته دوم از کارگاه «روند خلق فضای مُذکِّر» با حضور استاد نقره کار 📝 با موضوع «هویت اسلامی ایرانی در معماری و شهرسازی» 📆 ٩ بهمن ماه ١٣٩٩ - تهران 📥 لینک دانلود با کیفیت‌های مختلف 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 با این وسیله میخ ها را راحت تر بکوبید. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
سرچشمهٔ «‌فین‌» بین که در آن آب روانست نه آب روانست که جان است و روان است گویی بشمر موج زند گوهر سیال یا آن که به هر جدول‌، سیماب روانست آن آب قوی بین که بجوشد ز تک حوض گویی که مگر روح زمین در غلیانست فوارهٔ کاشی رده بسته به جداول چون ساقی پیروزه سلب در فورانست وان آب روان از بر فواره پریشان چون موی پریشان به رخ سیمبرانست ✍️ ملک الشعرای بهار 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 معرفی 10نرم افزار کاربردی گوشی برای معماران و‌ طراحان. 💠واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
📌 اصطلاحات معماری سنتی ایرانی 📝 نهور:پرسپکتیو 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 چسباندن مکانیزه ایزوگام در پشت بام 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
واحد معماری و شهرسازی مصاف
📌 نماد شناسی | نماد اشکال 📝 دایره⚪️ 🔸کاندینسکی می‌نویسد: " نقطه، زندگی است. تصویرِ اصلیِ بیان است. دایره‌ای که به غایت کوچک شده است. خُرد ترین شکل زمان است". 🔶 نمادشناسی دایره: دایره نشان‌دهنده حرکتی (حرکت و زمان) بدون آغاز و پایان است. از آنجا که این شکل هیچ شروع و پایانی ندارد و اساسا بدون مبدا و مقصد است، از آن به زمان تعبیر می‌شود. 🔸با توجه به تعریف خداوند به این که همه جا هست و در مرکز هر چیزی قرار دارد، از او به دایره تعبیر می‌شود زیرا مرکزش همه‌جا و محیطش هیچ کجاست. 🔸دایره نشان‌دهنده وحدت است به همین جهت ابدیت را القا می‌کند. 🔸دایره در مقابل سکون قرار دارد که مجموعه‌ای زنجیروار از حرکت را پی‌درپی، بدون تغییر و شبیه به یکدیگر نشان می‌دهد. دایره به دلیل مفهومی که القا می‌کند و شکل خود، گاهی به آسمان یا جهان معنوی تعبیر می‌شود. 🔶نماد دایره در صنعت: یکی از مفاهیمی که دایره القا می‌کند، صنعتگری و تجارت است که به دلیل شباهت دایره با چرخ⚙️است. چرخ ابزاری بسیار مهم برای انسان است. دایره گاهی نماد حرکت اقتصادی و تولید نیز می‌باشد. با پیدایش چرخ در زندگی بشر بسیاری از پیشرفت‌های مهم زندگی انسان به وجود آمد. اختراع چرخ سرآغاز تحول زندگی بشر و شروع مرحله تازه تولیدها و مصنوعات است که باعث پیشرفت انسان‌ در عرصه‌های مختلف شده است. چرخ، حرکت را نیز نشان می‌دهد. 🔸در روانشناسی، دایره نشان‌دهنده انسان‌های امنیت گراست. به این صورت که شخص خود را در مرکز دایره‌ای احساس می‌کند که فاصله مرکز با محیط دایره در تمامی نقاط یکسان است. دایره با رنگ قرمز نشان‌دهنده ممنوعیت ورود⛔️است. 🔸دایره با توجه به شکلی که دارد، مزاج دموی است. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔶 باغ فتح‌ آباد | کرمان 🔸 باغ عمارت فتح‌ آباد (بیگلر بیگی) مربوط به دوره قاجار است که در ۲۵ کیلومتری مرکز کرمان، شهر اختیارآباد قرار دارد. این باغ الگوی احداث باغ شاهزاده ماهان است. 🔸این باغ از یادگارهای فضلعلی‌خان بیگلربیگی است به همین دلیل آن را باغ بیگلربیگی نیز می‌گویند. عبور آب فتح‌ آباد از میان این باغ به آن صفا و طراوت بخشیده‌ است. زمان احداث این باغ تقریبا به سال‌های ۱۲۵۵ هجری قمری می‌رسد. از خشت خام برای ساخت و از گچ برای تزئین این بنا استفاده شده است. در مقابل سردر باغ حوضی به ابعاد ۶۰ در ۵۰ متر با فواره‌های زیبا طراحی شده است. این عمارت دارای سردر دو طبقه و طاق نماهایی در طرفین ساختمان است. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
📌 اصطلاحات معماری سنتی ایرانی 📝نگین:در گره سازی آجری قطعاتی از کاشی را بصورت نگین و بصورت ساده استفاده می کرده اند که نمونه ای بسیار زیبا از آن در میل اَخنجان دیده می شود. 📸میل اَخَنجان | مشهد 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 طراحی جالب راه پله برای استفاده بهینه از فضا 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
این حوض که دل هلاک نَظّارهٔ اوست صد آیهٔ فیض بیش دربارهٔ اوست در دعوی اعجاز زبانیست بلیغ آبی که زبانه کش ز فوارهٔ اوست ✍️ محتشم کاشانی 📸 کاروانسرای مشیر | یزد 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠@masaf_memari
واحد معماری و شهرسازی مصاف
📌 دروس خارج فقه آیت الله اراکی | نمادها 📝 رنگ‌های مطلوب از نظر مذاق شرعی | رنگ‌های منفی ◽️رنگ سرخ تند: از برخی روایات وارده معصومین کراهت رنگ سرخ تُند مگر برای عروسان استفاده می‌شود: 🔶کلینی به سند معتبر از امام صادق علیه‌السلام روایت میکند، فرمود: «يُکرْهُ الْمُفْدَمُ إِلا لِلْعَرُوس» رنگ سرخ تند، کراهت دارد، مگر برای عروس. 📚(وسائل الشیعة؛ ابواب احکام الملابس، باب 17، ح 2) ✍️ برای معنای «مُفدَم» در لسان العرب چنین آمده: «المُفَدَّمُ المُشْبَع حُمرة»؛ یعنی همان سرخ تند رنگ . از این روایات کراهت این رنگ به طور کلی، مگر برای عروسان استفاده می‌شود؛ لکن از روایتی دیگر استفاده می‌شود که نهی استفاده از رنگ مفدم در لباس است، آن هم در آنجا که لباس شهرت باشد، نه به طور مطلق. 🔶کلینی به سندش از امام صادق(ع) روایت میکند: قَالَ: قَالَ أمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ علیه‌السلام: «نَهَانيِ رَسُول اللَّهِ صلیَ اللهُ علَیهِ وآله عَنْ لُبْسِ ثِيَابِ الشُّهْرَةِ وَ لَا أقُولُ: نَهَاکمُ عَنْ لُبْسِ الْمُعَصْفَرِ الْمُفْدَم» امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمود: رسول خدا صلی الله علیه وآله مرا از پوشیدن لباس شهرت نهی فرمود و نمیگویم از پوشیدن لباس قرمز پر رنگ یا روشن نهی فرمود. 📚 وسائل الشیعة؛ ابواب احکام الملابس، باب 17، ح 5. ✍️ از این روایات استفاده می‌شود که رنگ سرخ تند به طور مطلق مکروه نیست؛ بلکه آنچه مکروه است، لباس سرخ رنگ با سرخی تند به دلیل لباس شهرت بودن آن است آن هم ظاهراً تنها برای مردان. به دلیل استثنای عروسان و رنگ سرخ خواه پُر رنگ باشد يا کم رنگ، شرعاً مکروه نیست. ✍️ بنابراین نتیجه می‌گیریم در شرع هیچ رنگی بجز رنگ سیاه مکروه نیست و مکروه بودن رنگ سیاه نیز در عمامه، پاپوش و عبا استثناء شده است و کراهت رنگ سرخ تند، تنها در مورد لباس شهرت است؛ يعنی در آنجا که لباس با چنین رنگی، لباس شهرت باشد. 📚 درس خارج فقه نظام عمران شهری | جلسه 7 (نمادها6)| 95/11/14 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف گپ | سروش | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🔶 اشکال اجرایی 🔸کاهش ارتفاع مقطع تیر در چشمه اتصال ستون بتنی به دلیل قالب بندی نادرست 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
📌 اصطلاحات معماری سنتی ایرانی 📝 شش بند:ستاره تزئینی (نوع معروف آن شش بند شیرازی)در گره سازی معمول است. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari