افق
💠 دین #پیامبر صلی الله علیه و آله قبل از #بعثت چه بوده است؟ ✍️ برخی تصور میکنند که پیامبر اسلام ت
👈 #سوال:
مطابق اعتقادی که پیامبر صلی الله علیه وآله را قبل از بعثت هم نبی دانسته و ایشان را قبل از بعثت هم عامل به شریعت خود میداند و نه شریعت دیگر انبیاء، باید پذیرفت پیش از بعثت هم بر رسول خدا (صلی الله علیه وآله) وحی میشده است. زیرا عمل نمودن به شریعتی نو (اسلام) مستلزم دریافت وحی از سوی خداوند متعال است، این در حالی است که بر پایه گزارشات موجود، نخستین وحی بر رسول خدا (صلی الله علیه وآله) آیات ابتدایی سوره علق بود که به داستان بعثت آن حضرت اشاره دارد. بنابر این، قول به نزول وحی تا پیش از واقعه بعثت با مشکل مواجه است.
👈 #پاسخ:
منظور از وحی بعد از بعثت، وحی رِسالی و ابلاغی است و این منافاتی ندارد که پیش از بعثت هم بر آن حضرت وحی (غیر رسالی) شده باشد، رسول خدا (صلی الله علیه وآله) پیش از بعثت، آموزههای وحیانی را از عالم بالا دریافت میکرد و خود مأمور به انجام آن بود تا هنگامه بعثت (۲۷ رجب) و با نزول آیات نخستین سوره علق، رسماً به رسالت بر انگیخته شد.
◀️ عبارت علامه مجلسی (رحمه الله):
أنه (صلى الله عليه وآله)كان قبل بعثته نبيا...
#ترجمه: پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) پیش از بعثت، مقام نبوت را دارا بود ... سپس بعد از چهل سال به مقام رسالت نائل شد و قرآن بر او نازل و مأمور به تبلیغ گشت.
📚 بحار الأنوار، جلد ۱۸، صفحه ۲۷۸
✅ کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)👇
✅ @masaf_ofogh
📸 تناقض و دوگانگی عجیب منصور هاشمی (مدعی دروغین) در مورد خواب و رؤیا
#مدعیان_دروغین #مهدویت
✅ کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)👇
🆔 @Masaf_ofogh
افق
📸 تناقض و دوگانگی عجیب منصور هاشمی (مدعی دروغین) در مورد خواب و رؤیا #مدعیان_دروغین #مهدویت ✅ کانا
▪️ تناقض و دوگانگی عجیب منصور هاشمی (مدعی دروغین) در مورد خواب و رؤیا
🔺در بخشی از کتاب «مناهج الرسول» که مجموعه گفتارهای مدعی دروغین، علیرضا بابایی آریا «ملقب به منصور هاشمی» میباشد، چنین آمده است:
📝 پس سخن به این مرد یعنی احمد الحسن - کشید؛ من عرض کردم: فدایت شوم، من با پیروان او گفتگو کردم، پس آنها را از احمقترین مردم یافتم! آنها بر مردم به خوابهایی احتجاج میکنند و چون با آنها درباره آن سخن گفته میشود میگویند: روایتی رسیده که شیطان به چهره پیامبر و خاندانش متمثل نمیشود! آن جناب فرمود: مگر آنها چهره پیامبر و خاندانش را میشناسند؟! عرض کردم: نه! فرمود: پس برای آنها در این روایت حجتی نیست، حجت در آن تنها برای کسانی است که چهره پیامبر و خاندانش را میشناسند -یعنی اصحاب آنها!
📚هاشمی، منصور، مناهج الرسول صلی الله علیه و آله و سلم، ص ۲۱۳ و ۲۱۴.
🔺همانطور که ملاحظه میفرمایید، منصور هاشمی ابتدا ضمن حمله و هجمه علیه احمد بصری (مدعی دروغین - ملقب به احمد الحسن) که خواب و رؤیا را یکی از راههای جذب و گمراه ساختن مردم قرار داده، در مورد فردی که با دیدن پیامبر (صلی الله علیه و آله) در خواب دنباله روی احمد بصری (مدعی دروغین) شده به تکذیب سخن وی و رد ادعایش پرداخته است و به اقرار و اعتراف منصور هاشمی این تنها اصحاب معصومین علیهم السلام هستند که وقتی ایشان را در خواب ببینند میتوانند ادعا کنند معصومین را دیدهاند چون ایشان چهره معصومین را قبلا دیدهاند و آنها را میشناسند.
🔺اما جالب است که در ادامه وقتی پای مدح و ستایش خود وی به میان میآید به سرعت همه چیز را فراموش میکند:
📝 مردی گفت: فدایت شوم، من درباره تو خوابی دیدم که به همراه آن آیتی بینه بود، آیا اجازه میدهید که آن را نقل کنم؟ فرمود: آری، گفت: من پیش از آن که تو را بشناسم پیامبر صلى الله عليه و آله و سلم را در خواب دیدم، پس به من فرمود: همانا مهدی در سرزمین شما ساکن است در حالی که شما از او غافل هستید! عرض کردم: او كجاست؟! فرمود: برو به فلان شهر و فلان خیابان و فلان خانه! پس من به آنجا آمدم و دیدم که خانه توست! منصور فرمود: سپاس میگزارم خداوندی را که من را از مهدیها (یعنی هدایت یافتگان) قرار داد و از گمراهان و گمراه کنندگان قرار نداد!
📚 هاشمی، منصور، مناهج الرسول صلی الله علیه و آله و سلم، ص ۲۱۳ و ۲۱۵.
☑️ همانطور که ملاحظه میفرمایید، منصور هاشمی در مقابل دیدن پیامبر صلی الله و علیه و آله در خواب از سوی یکی از طرفداران خود، نه تنها بر او اشکال وارد نمیکند که «مگر چهره پیامبر و خاندانش را میشناسی؟!» یا مثلا «مگر از اصحاب ایشان بودهای که پیامبر را بشناسی؟!» بلکه ضمن قبول اصل این خواب و رؤياى ادعایی، آن را نوعی مدح و ستایش برای خود قرار داده و خداوند را نیز برای آن شکر و سپاس میگوید. چنین تناقضات و ادعاهای عجیب و خلاف واقع و معیارهای دوگانهای یکی از نشانههای اصلی شناخت مدعیان دروغین است.
✅ کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)👇
🆔 @masaf_ofogh
📸 عذاب شدید و عجیب خدای کتاب مقدس (سفر ارمیا) (خوراندن گوشت انسانها به یکدیگر)
✅ کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)👇
🆔 @masaf_ofogh
افق
📸 عذاب شدید و عجیب خدای کتاب مقدس (سفر ارمیا) (خوراندن گوشت انسانها به یکدیگر) ✅ کانال ادیان، فرق
🔺 عذاب شدید و عجیب خدای کتاب مقدس (سفر ارمیا) (خوراندن گوشت انسانها به یکدیگر)
▪️اهل کتاب و به خصوص مسیحیان همواره ضمن حمله و هجمه علیه دین مبین اسلام و خشونتآمیز خواندن آموزههای آن، خود را افرادی صلح طلب معرفی میکنند حال آن که وقتی که به کتاب مقدس - که تمامی آن چه عهد جدید و چه عهد قدیم بر مسیحیان حجت است و راهی برای انکار و رد آن ندارند - مراجعه میکنیم، خلاف این ادعاهای به ظاهر زیبا را میبینیم. به عنوان نمونه در کتاب ارمیا چنین آمده است:
📝 و بگو: ای پادشاهان یهودا و سکنه اورشلیم کلام خداوند را بشنوید! یهوه صبایوت خدای اسرائیل چنین میگوید: اینک بر این مکان چنان بلایی خواهم آورد که گوش هر کس که آن را بشنود صدا خواهد کرد. زان رو که مرا ترک کردند و این مکان را خوار شمردند و بخور در آن برای خدایان غیر که نه خود ایشان و نه پدران ایشان و نه پادشاهان یهودا آنها را شناخته بودند سوزانیدند و این مکان را از خون بیگناهان مملّو ساختند. و مکانهای بلند برای بعل بنا کردند تا پسران خود را به جای قربانیهای سوختنی برای بعل بسوزانند که من آن را امر نفرموده و نگفته و در دلم نگذشته بود. بنابراین خداوند میگوید: اینک ایامی میآید که این مکان به توفت یا به وادی ابن هنّوم دیگر نامیده نخواهد شد بلکه به وادی قتل. و مشورت یهودا و اورشلیم را در این مکان باطل خواهم گردانید و ایشان را از حضور دشمنان ایشان و به دست آنانی که قصد جان ایشان دارند خواهم انداخت و لاشهای ایشان را خوراک مرغان هوا و حیوانات زمین خواهمساخت. و این شهر را مایه حیرت و سخریه خواهم گردانید به حدّی که هر که از آن عبور کند متحیر شده، به سبب جمیع بلایایش سخریه خواهد نمود. و گوشت پسران ایشان و گوشت دختران ایشان را به ایشان خواهم خورانید و در محاصره و تنگی که دشمنان ایشان و جویندگان جان ایشان بر ایشان خواهند آورد، هر کس گوشت همسایه خود را خواهد خورد.
📚 عهد قدیم، سفر ارمیا، فصل ۱۹، فقره ۳ الی ۹.
✅ کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)👇
🆔 @masaf_ofogh
⭕️ موبد موبدان: #چهارشنبه_سوری رسمی است که از اعراب وارد ایران شده است
دکتر جهانگير اوشيدری:
«شک نیست که افتادن این آتشافروزی به شب آخرین چهارشنبه سال، پس از اسلام است؛ چه ایرانیان باستان شنبه و آدینه نداشتند. چون روز چهارشنبه نزد اعراب روز شوم و نحسی بود لذا برای رفع نحسی اقداماتی میکردند. بنابراین چهارشنبه سوری جزو جشنهای ایران باستان نیست.»
📚 جهانگير اوشيدری، دانشنامه مزدَیَسنا ص ۳۳۳، ذیل عنوان «سوری»
✅ کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)👇
🆔 @masaf_ofogh
افق
⭕️ موبد موبدان: #چهارشنبه_سوری رسمی است که از اعراب وارد ایران شده است دکتر جهانگير اوشيدری: «شک ن
▪️موبد کوروش نیکنام: چهارشنبه سوریِ فعلی ارتباطی با آیین زرتشتی و ایران باستان ندارد و پریدن از روی آتش بی احترامی و اهانت است
🔺موبد کوروش نیکنام در یکی از مصاحبههای سابق خود به نکاتی جالب توجه در مورد چهارشنبه سوری اشاره کرده که آن را در این یادداشت نقل میکنیم:
📝 صاحبنظران بسیاری می گویند مراسم چهارشنبه سوری از دوران پس از ورود اسلام به ایران به شکل فعلی برگزار می شود. این سنت بعدها تبدیل شد به چهارشنبه سوری، در حالی که ما پیش از اسلام عدد چهارشنبه نداشتیم و این جشن تازه تر است. البته آتش افروزی قدمت خود را دارد ولی احتمال دارد به دلیل تعصبی که حکومت های اولیه بعد از اسلام در ایران داشتند اجازه ندادند این جشن به شکل اولیه اش برگزار شود و این شکل جدید، تدبیر افرادی بوده که می خواستند این آئین را انجام دهند و پیش خود گفتند، از آن جایی که بعضی از اقوام عرب چهارشنبه را نحس می دانند، آتشی روشن می کنیم تا نحسی چهارشنبه را از بین ببریم. و به این ترتیب، چهارشنبه سوری جشنی شد برای از بین بردن نحسی چهارشنبه ... آتش در این سرزمین چیز ارزشمندی بوده و از روی آن نمی پریدند بلکه با حرکات موزون آرام به دور آتش، نیایشهایی به زبان اوستایی می خواندند که ای آتش، ای پدیده نیک آفریده اهورا مزدا همواره در این سرزمین جاودانه باش و گرمی و روشنی تو در وجود انسان همواره پایدار باد. در تعصبات، این حرکات زیبا و معنوی به دور آتش، حمل بر آتش پرستی شد و سعی کردند بر روی آتش پای گذارند و از روی آن بپرند که این موضوع در فرهنگ ما درست نیست و بی احترامی به هویت نیک این سرزمین جایز نیست.
تذکر: بازنشر این مصاحبه به معنای تایید تمامی محتوای آن نیست و صرفا با هدف تصریح به عدم ارتباط میان چهارشنبه سوریِ فعلی با ایران باستان و آیین زرتشتی از سوی چهرههای مشهور جامعه زرتشتی آن را نقل کردهایم.
#ایران_باستان #زرتشت #چهارشنبه_سوری
✅ کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)👇
🆔 @masaf_ofogh
📸 برگزاری «چهارشنبه سوری» در چهارشنبه آخر ماه «صفر» در زمان صفویه
#چهارشنبه_سوری
✅ کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)👇
🆔 @masaf_ofogh
افق
📸 برگزاری «چهارشنبه سوری» در چهارشنبه آخر ماه «صفر» در زمان صفویه #چهارشنبه_سوری ✅ کانال ادیان، فر
▪️ برگزاری «چهارشنبهسوری» در چهارشنبه آخر ماه «صفر» در زمان صفویه
🔺«چهارشنبهسوری» از جمله آداب و رسومی میباشد که به تصریح بسیاری از محققان و مورخان ارتباطی با ایران باستان و آیین زرتشتی ندارد و بر اساس برخی گزارشهای موجود حتی در برخی دورههای تاریخی در روزی غیر از چهارشنبه آخر سال برگزار میشده است.
🔺مرحوم آقا جمال الدین محمد خوانساری (از علما و فقهای برجسته شیعه - متوفای ۱۱۲۵ هـ) در کتاب مشهور خود «کلثوم ننه» که آن را به زبان طنز و با هدف مبارزه با خرافات رایج در میان مردم زمان حیاتش نگاشته، یکی از خرافات رایج در زمان حیاتش را چنین توضیح میدهد:
📝بدان که سیزدهم صفر و چهارشنبه آخر صفر که در اصطلاح چهارشنبهسوری گویند واجب است زدن سازها، چون این دو روز بلای بسیار از آسمان نازل میشود، به سبب زدن سازها رفع بلا میشود.
📚خوانساری، آقا جمال الدین محمد (متوفای ۱۱۲۵ هـ)، کلثوم ننه، باب هشتم، ص۷۳، ناشر: انتشارات مروارید.
📝اجماعی علماست که در شب چهارشنبهسوری باید ظرفی مانند سبو و کوزه را پر از آب کرده، وقت غروب آفتاب از بام به کوچه اندازند که رفع بلا میکند. کلثوم ننه گفته که در وقت بردن ظرف به عقب نگاه نکنند که بلا برمیگردد و بعد قدری آتش روی آن ریزند و بعد مقدار کمخی پول سیاه پایین اندازند و آن پول باید باشد تا فقیر بردارد.
📚خوانساری، آقا جمال الدین محمد (متوفای ۱۱۲۵ هـ)، کلثوم ننه، خاتمه، ص۱۲۳، ناشر: انتشارات مروارید.
❗️تذکر: همانطور که گفته شد، مرحوم آقا جمالالدین محمد خوانساری این موارد را به عنوان خرافات و باورهای غلط رایج در میان مردم در زمان خویش و با زبانی طنز و انتقادی و با هدف مبارزه با خرافات و رد آن در این کتاب آورده و ارتباطی با عقیده ایشان و یا قبول داشتن چنین مواردی ندارد.
#چهارشنبه_سوری
✅ کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)👇
🆔 @masaf_ofogh
📸 تصریح ابن الطقطقی (نسب شناس مشهور و مورد اعتماد مخالفین شیعه) به ولادت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف (نسخه خطی)
#اهل_سنت #مهدویت
✅ کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)👇
🆔 @masaf_ofogh
افق
📸 تصریح ابن الطقطقی (نسب شناس مشهور و مورد اعتماد مخالفین شیعه) به ولادت حضرت مهدی عجل الله تعالی فر
📸 تصریح ابن الطقطقی (نسب شناس مشهور و مورد اعتماد مخالفین شیعه) به ولادت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف (نسخه چاپی)
#اهل_سنت #مهدویت
✅ کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)👇
🆔 @masaf_ofogh
افق
📸 تصریح ابن الطقطقی (نسب شناس مشهور و مورد اعتماد مخالفین شیعه) به ولادت حضرت مهدی عجل الله تعالی فر
🔺تصریح ابن الطقطقی (نسب شناس مشهور و مورد اعتماد مخالفین شیعه) به ولادت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
▪️ابن الطقطقی (نسب شناس مشهور) در مورد ولادت فرزند امام حسن عسکری علیه السلام مینویسد:
📝 ابوالقاسم محمد بن الحسن العسکری ... محمد المهدی امام صاحب الزمان [بر اساس عقیده امامیه] که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم از او خبر داده است و او همان شخصی است که شیعیان دوازده امامی معتقدند مهدی است و ظهورش از علامات قیامت است همانطور که در حدیث شریف آمده است و همان کسی است که با عیسی بن مریم علیهما السلام جمع می گردد و اگر این درست باشد که او همان مهدی است، در شب نیمه ی شعبان سال ۲۵۶ هجری قمری متولد شده است و این قول اظهر است و غیر از این نیز گفته شده است.مادرش ام ولد است و نرجس خوانده می شود و گفته شده است صفیه نام دارد و مهدی در سامرا متولد شده است.
📚 ابن الطقطقی، محمد بن علی (المتوفى ۷۰۹ هـ)، مخطوطة الأصیلی فی أنساب الطالبیین (مکتبة الملک عبد العزیز)، ص۶۳.
#اهل_سنت #مهدویت
✅ کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)👇
🆔 @masaf_ofogh