eitaa logo
افق
3.4هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
246 ویدیو
49 فایل
واحد ادیان، فرق و قومیت‌های موسسه مصاف (افق) ارتباط با ما👇 my.masaf.ir/r/eitaa
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 مهم جنبش مصاف ☪️ واحد ادیان، فرق و قومیت های ( ) موسسه مصاف با توجه به در خواست های مکرر مخاطبان گرامی برای پاسخگویی به دینی و تبیین مباحث مرتبط با ، و راه اندازی شد. 📝 آنچه در این واحد مطرح خواهد شد: 🔸معرفی، نقد و بررسی ادیان ابراهیمی و غیر ابراهیمی 🔸بررسی و نقد فرقه های نوپدید 🔸پاسخ به شبهات مطرح شده علیه مکتب تشیع 🔸بررسی آخرالزمان در ادیان دیگر بصورت پرونده ویژه (به دلیل اهمیت و از سویی دیگر رویکردهای موسسه) 🔸مطالعه و ارائه اطلاعات صحیح پیرامون تنوع قومیتی کشور و مطالبه دغدغه های قانونی و مشروع ایشان 🔅آگاهی بخش دوستان غدغه مند برای پیوستن به ما باشد به امید یاری آخرین منجی بشریت ان شاء الله 🌐 کانال افق در تلگرام 👇 https://t.me/joinchat/AAAAAEnck08WHRXH5kRaGg 🌐 کانال افق در سروش 👇 Sapp.ir/masaf_ofogh 🌐 کانال افق در ایتا 👇 eitaa.com/masaf_ofogh 🌐 کانال افق در گپ 👇 https://gap.im/L7PBFNY0KEsqfbxUgQnvOH8yFeeaisjZeNc3BsrhGgD 🌐 کانال افق در آی گپ 👇 https://iGap.net/join/M1IBs3cFecODFpFu7RU3SmEC3 🌐 کانال افق در بله 👇 Ble.im/masaf_ofogh
⁉️ منبع حدیث (بخشش 170سال عذاب از یهود بخاطر گریه و ضجه زدن) از کجاست؟ ⤵️ سلام علیکم ورحمه الله روایت بخشش 170 ساله برای بنی اسرائیل به دلیل دعا و ضجه و گریه در منابع متعددی ذکر شده است اما اولین مصدر این روایت کتاب تفسیر عیاشی است: ◀️فلما طال على بني إسرائيل العذاب ضجوا وبكوا إلى الله أربعين صباحا فأوحى الله إلى موسى وهارون ان يخلصهم من فرعون فحط عنهم سبعين ومأة سنة ، قال : وقال أبو عبد الله : هكذا أنتم لو فعلتم لفرج الله عنا ، فاما إذا لم تكونوا فان الامر ينتهى إلى منتهاه 📝 ترجمه: زمانی که عذاب بنی اسرائیل طول کشید، آنان چهل صبح به درگاه خداوند گریستند و ضجه کردند. پس خداوند به موسی و هارون وحی نمود که آنان را از فرعون خلاصی بخشد و 170 سال به آنها تخفیف داد. امام صادق علیه السلام فرمودند: اگر شما نیز برای فرج اینگونه رفتار کنید خداوند فرج ما را خواهد رساند وگرنه امر فرج به انتهایش موکول خواهد شد. 📚تفسير العياشي - محمد بن مسعود - ج 2 ص 154 (متوفای 320 ه.ق) ✔️ همچنین این روایت در این منابع نیز ذکر شده و مورد استناد قرار گرفته است: ⬇️ 📚 مستدرك الوسائل - ميرزا حسين النوري الطبرسي - ج 5 ص 239 📚 بحار الأنوار - العلامة المجلسي - ج 4 ص 118ج 13 ص 140ج 52 ص 132 📚 جامع أحاديث الشيعة - السيد البروجردي - ج 15 ص 299 📚 التفسير الصافي - الفيض الكاشاني - ج 2 ص 460 📚 البرهان في تفسير القرآن - السيد هاشم البحراني - ج 3 ص 125 📚 تفسير كنز الدقائق وبحر الغرائب - الشيخ محمد بن محمد - ج 6 ص 200 📚 تفسير الميزان - السيد الطباطبائي - ج 10 ص 331 📚 النجم الثاقب - ميرزا حسين النوري الطبرسي - ج 2 ص 553 📚 مجموعة الرسائل - الشيخ لطف الله الصافي الگلپايگاني - ج 2 ص 124 📚 إلزام الناصب في إثبات الحجة الغائب - الشيخ علي اليزدي - ج 1 ص 413 📚 مكيال المكارم - ميرزا محمد تقي الأصفهاني - ج 1 ص 277 ✅ واحد ادیان، فرق و قومیت های جنبش مصاف ✅@MASAF_OFOGH
🔸 نام های امیرالمومنین علیه السلام نزد #ادیان ، #اقوام و افراد مختلف 🔸 ✅@MASAF_OFOGH
🔸 نام های امیرالمومنین علیه السلام نزد ، و افراد مختلف به نقل از خود ایشان 🔸 ◀️ أنا اسمي في الإنجيل " اليا " وفي التوراة " برئ " وفي الزبور " أري " وعند الهند " كبكر " وعند الروم " بطريسا " وعند الفرس " جبتر " وعند الترك " بثير " وعند الزنج " حيتر " وعند الكهنة " بويئ " وعند الحبشة " بثريك " وعند أمي " حيدرة " وعند ظئري " ميمون " وعند العرب " علي " وعند الأرمن " فريق " وعن أبي " ظهير " 📝 ترجمه: امیرالمومنین علیه السلام: در انجيل نام من « اليا » و در تورات « بريء » و در زبور « أرىّ » و در زبان مردم هندوستان « كبكر » و نزد روميان « بطرسيا » و نزد پارسى نژادان « جبتر » و نزد تركها « بثير » نزد زنگباريان ( نام گروهی است در آفريقا ) « حيتر » و نزد دانشمندان يهود « بويء » و نزد حبشی ها « بثريک » و نزد مادرم « حيدره » و نزد دايه ام « ميمون » و نزد عرب « على » و نزد ارمنيها « فريق » و نزد پدرم « ظهير » می باشد. 📚 معاني الأخبار - الشيخ الصدوق - ص 59 ✅ واحد ادیان، فرق و قومیت های جنبش مصاف ✅@MASAF_OFOGH
⁉️ در مورد حدیث شماره 25048 کتاب وسائل الشیعه به نقل از حضرت علی میخواستم بدونم منظور حضرت علی از اینکه زناتون رو زندانی کنین چیه؟ محمد بن یعقوب، عن عدة من أصحابنا، عن أحمد بن أبى عبد الله، عن أبیه، عن وهب، عن أبی عبد الله (علیه السلام) قال: قال أمیر المؤمنین (علیه السلام): خلق الرجال من الارض وإنما همهم فی الارض، وخلقت المرأة من الرجال وإنما همها فی الرجال، فاحبسوا نساءکم یا معاشر الرجال. مردان از زمین خلق شده‌اند همانا توجهشان به زمین است و زن از مرد خلق شده و همانان توجهش به مردان است، پس ای توده‌های مردان، زنانتان را زندانی کنید! ⤵️ سلام علیکم ورحمه الله هرچند اگر اصل این روایت با همین تعبیر هم وجود داشته باشد بر اساس عملکرد اهل بیت علیهم السلام مشخص است که معنای حبس در اینجا زندانی کردن زنان نیست بلکه بازداشتن آنها از مراوده با نامحرم است، اما به احتمال زیاد اصل روایت به این شکل است: ◀️ إن المرأة خلقت من الرجل ، وإنما همتها في الرجال ، ((فأحبوا نسائكم)) 📝 ترجمه: زنان از مردان خلق شده اند و همانا توجهشان به مردان است پس ((زنان خود را دوست بدارید)) 📚 موسوعة أحاديث أهل البيت (ع) - الشيخ هادي النجفي - ج 12 ص 71 : اولین مصدر موجود از کتبی که این روایت را نقل کرده است و سایرین نیز از آن نقل کرده اند، کتاب کتاب علل الشرایع شیخ صدوق رضوان الله تعالی علیه است که منبع روایت وسائل الشیعه نیز همین کتاب است در حالی که برخی علمای نامدار شیعه مانند علامه مجلسی رضوان الله تعالی علیه وقتی روایت را از همین کتاب علل الشرایع نقل می کنند، از تعبیر ((فأحبوا نسائكم)) استفاده می کنند. 📚 بحار الأنوار - العلامة المجلسي - ج 100 ص 66 و ج 100 ص 226 و این که حتی شارح کتاب وسائل الشیعه یعنی میرزای نوری نیز همان تعبیر ((فأحبوا نسائكم)) را از کتاب علل شیخ صدوق نقل می کند. 📚مستدرك الوسائل - الميرزا النوري - ج 14 ص 158 پس در نتیجه به احتمال زیاد در نقل این روایت صورت گرفته است و عبارت ((فاحبوا)) در نگارش نسخ به صورت ((فاحبسوا)) ثبت شده است. ✅ واحد ادیان، فرق و قومیت های جنبش مصاف ✅@MASAF_OFOGH
افق
🔺 سخنان تکان دهنده گوردن داف، از متخصص نظامی آمریکا و مدیر بزرگترین سازمان اطلاعاتی خصوصی جهان در خصوص حمایت و ها از 🌐واحد ادیان، فرق و قومیت های جنبش مصاف ✅ @masaf_ofogh
کلام جالب و عجیب اوژن فلاندن، مستشرق، سیاستمدار و هنرمند مشهور فرانسوی در مورد حضرت معصومه سلام الله علیها 🌐واحد ادیان، فرق و قومیت های جنبش مصاف ✅ @masaf_ofogh
💡یکی از برهان های وجود خداوند، قانون علیّت هست.به زبون خیلی ساده یعنی هر پدیده ای علتی داره و نمیتونه بدون علت باشه، آفرینش هم علتی داره که اون خداوند هست و خدا به عنوان علت العلل عالم و پدید آورنده علت ها هست. 🔴 آتئیست خطاب به مسلمان من یه روش جدید پیدا کردم که قانون علیت رو زیر سوال میبره 🔵😂😂😂 🔴 خنده داره؟گفتم من قانون علیت رو زیر سوال بردم 🔵 آخه همین که میگی من قانون علیت رو زیر سوال بردم همین خودش ثابت کننده قانون و برهان علیته 🔴 توضیح بده ببینم چی میگی 🔵 الان تو خودت رو علت میدونی اگر تونستی بدون علت قانون علیت رو رد کنی، اونوقت موفق شدی 🌐واحد ادیان، فرق و قومیت های جنبش مصاف ✅ @masaf_ofogh
⬅️ عبارتی مشترک در قرآن کریم و سایت ناسا قرآن کریم در آیه 47 سوره مبارکه ذاریات میفرماید: 💠و السَّماءَ بَنَيْناها بِأَيْدٍ وَ إِنَّا لَمُوسِعُونَ💠 ترجمه آیت الله مکارم شیرازی: و ما آسمان را با قدرت بنا کردیم ،و همواره آن را وسعت می بخشیم ✅ یعنی آسمان ها در حال گسترده شدن هستند و آن کسی که چنین کاری را انجام می دهد خداوند است. 🔭 اما به تازگی سایت رسمی ناسا اعلام کرده است بعد از رصد اتفاقات کیهانی متوجه شده آسمان ها در حال گسترده شدن و وسعت پیدا کردن هستند. نکته جالب در این خصوص این است که در ترجمه انگلیسی آیه 47 سوره مبارکه ذاریات از عبارت expander استفاده شده است: https://quran.com/51/47 🚀 در سایت رسمی ناسا نیز از عبارت expanding برای اعلام این خبر استفاده شده: https://www.nasa.gov/feature/goddard/2017/cosmic-lenses-support-findings-on-accelerated-universe-expansion 🛰 یعنی هر دو از عبارت expand که به معنی بسط دادن و گسترده کردن یا وسعت بخشیدن است استفاده کرده اند. https://translate.google.com/#en/fa/expand 🎯 مطلبی را که قرآن کریم، این معجزه الهی چندین قرن قبل مطرح کرده است، تازه در قرن 21 توسط ناسا کشف می شود! 🌐واحد ادیان، فرق و قومیت های جنبش مصاف (افق) ✅ @masaf_ofogh
📝 سخن گفتن امام معصوم به زبان تُرکی ◀️ بر اساس روایات، ائمه معصومین علیهم السلام توانایی سخن گفتن به زبان های دیگر را داشته اند و در خصوص مکالمات آنها به زبان های غیر عربی نیز روایات متعددی به دست ما رسیده است. ✅ اما یکی از جالب ترین این روایات داستان مکالمه امام هادی علیه السلام با یک تُرک زبان است: ✔️ ابوهاشم جعفری می گوید در مدینه بودم زمانی که "بغا" در زمان متوکل عباسی از آنجا می گذشت. امام هادی علیه السلام فرمودند: برویم و گروه "بغا" را ببینیم. پس خارج شدیم و به تماشا ایستادیم. گروه از مقابل ما عبور می کرد و یک تُرک از مقابل ما می گذشت. امام هادی علیه السلام به زبان تُرکی با او صحبت کرد. آن شخص از اسبش پایین آمد و سُم اسب امام را بوسید. ابوهاشم می گوید: آن شخص را قسم دادم که امام به شما چه فرمود؟ پاسخ داد: آیا او پیامبر است؟! گفتم نه پیامبر نیست. مرد تُرک زبان گفت: او من را به نامی صدا زد که در کودکی من را به آن اسم میخواندند و هیچکس از این نام (در اینجا) با خبر نبود! 📚 اعلام الوری بأعلام الهدی شیخ طبرسی ج2 ص117، بحار الانوار ج50 ص 124 و ده ها کتب دیگر علیه السلام 🌐واحد ادیان، فرق و قومیت های جنبش مصاف (افق) ✅ @masaf_ofogh
⭕️#بهاء_الله تمام منکرین فضائل و مراتب خود (غیر #بهائی ها را) حرامزاده دانسته و به کنایه از آنها میخواهد علت را از مادرشان سوال کنند! #بهائیت 🌐واحد ادیان،فرق وقومیت های جنبش مصاف (افق) ✅ @masaf_ofogh
📚 #اعتراف صریح ابن خلدون: مبداء دولت #شیعه زمانی بود که اهل بیت (علیهم السلام) خود را محِق #خلافت می دانستند و بعد از پیامبر (صلی الله علیه و آله) کسی را جز خود سزاوار خلافت نمی دیدند. ✅ @masaf_ofogh
🔺 #آنچه_پنهان_میکنند ◀️ جواز ازدواج با دختر نه ساله ◀️ جواز نزدیکی با او در دوازده سالگی ◀️ جواز قتل دختر 12 ساله به دلیل تن ندادن به همبستری 📚 در آیین #زرتشت 🌐افق مصاف ✅ @masaf_ofogh
⁉️ ◀️ اگر ولی در عربی به معنای سرپرست باشد پس معنای عبارت ((اشهد ان علی ولی الله)) یعنی امیرالمومنین علیه السلام سرپرست بر خداست؟! ✅ برای پاسخ به این ابتدا باید دانست در ادبیات چند نوع اضافه وجود دارد. برای مثال گاهی در زبان فارسی میگوییم ((کیف سعید)) در اینجا منظور این است که سعید مالک آن کیف است اما گاهی میگوییم ((دستبند طلا)) و در اینجا هرچند اضافه وجود دارد اما به این معنا نیست که طلا مالک آن دستبند است بلکه به این معنا است که جنس آن دستبند از طلا است زیرا در اینجا نوع اضافه، اضافه بیانی است. و یا اگر مثلا بگوییم ((پدر من)) به این معنی نیست که من مالک پدرم هستم! در زبان عربی نیز چنین وضعیتی وجود دارد برای روشن شدن موضوع به این دو عبارت توجه کنید: ((محمد رسول الله – علی ولی الله)) در اینجا هر دو عبارت مضاف و مضاف الیه هستند و اگر بنا بر این باشد که ترجمه عبارت علی ولی الله بشود: علی سرپرست ◀️بر▶️ خداست، پس محمد رسول الله نیز باید ترجمه شود: محمد فرستاده ◀️بر▶️ خداست! در حالی که اگر در ترجمه دو عبارت فوق بجای عبارت (بر) از عبارت ◀️از▶️ استفاده شود، معنا صحیح می شود. (پاراگراف بالا را دوباره با تغییر عباراتی که گفته شد بخوانید!) حال دلیل این تغییر در معنا چیست❓ در ادبیات عرب زمانی که از مضاف و مضاف الیه استفاده می شود همیشه یک حرف جر در تقدیر آن وجود دارد مثلا اگر گفته می شود (غلام عمرو) در واقع عبارت آن (غلام لعمرو) هست یعنی غلامی که برای عمرو است و اگر گفته می شود صلاة النهار یعنی (صلاة فی النهار) به این معنا که آن نماز در ظهر خوانده می شود چرا که حرف در تقدیر در این عبارت (فی) است.در عبارت ((اشهد ان علی ولی الله)) نیز بین (ولی) و (الله) حرف جر (من) در تقدیر است پس یعنی ❇️شهادت می دهم که علی سرپرست از جانب خداست❇️ و در نتیجه دقیقا با همین ترجمه ولی به عنوان سرپرست، این عبارت ترجمه کاملا صحیح و دقیقی خواهد داشت. 🌐واحد ادیان،فرق وقومیت های جنبش مصاف (افق) ✅ @masaf_ofogh
تشنه شد. 🔻میدانست در اینجا چقدر مردم دشمن اهل بیت هستند. اینقدر که نام کسی علی و حسن و حسین نبود. نام ها همه معاویه بود و یزید و ولید... دید مردی از اهالی آنجا مقابل منزلش نشسته از او آب طلب کرد مرد فریاد زد: حسن! برایش آب بیاور با تعجب پرسید: نام فرزندت را حسن گذاشته ای؟ پاسخ داد: من نام فرزندانم را حسن و حسین گذاشته ام مرد تشنه با خودش گفت این بهترین انسانی است که در شام زندگی می کند... ♦️ مرد شامی ادامه داد: مردم در اینجا نام خلفای خدا را بر فرزندانشان می گذارند و بعد از آن دیگر نمی توانند به فرزندانشان فحاشی کرده یا آنها را لعن کنند. من هدفم از این که نام آنها را حسن و حسین گذاشتم تنها این بود که وقتی به فرزندانم بد دهنی میکنم، دشمنان خدا را هم لعن کرده باشم... 📚 برگرفته از کتاب معجم الأدباء ج۴ ص۲۲۲ اسامی اهل بیت (علیهم السلام) را بر فرزندانمان بگذاریم و آنها را بیشتر تکریم کنیم 🌐 واحد ادیان، فرق و قومیت های مصاف ✅ @masaf_ofogh
🔸اگر من یکبار بگویم فقط A را دوست دارم بار دیگر بگویم فقط B را دوست دارم 🔻یا دروغ میگویم، یا A همان B است 🔅 خداوند میفرماید اجر پیامبر ((فقط حرکت به سوی خداوند)) است 💠قُلْ مَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِلَّا مَنْ شَاءَ أَنْ يَتَّخِذَ إِلَى رَبِّهِ سَبِيلًا - 📚فرقان57 🔅 بار دیگر میفرماید اجر پیامبر ((فقط مودت به اهل بیت)) است 💠قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى 📚 شوری 23 ✅ خداوند صادق است پس ((حرکت به سوی خداوند)) همان ((مودت به اهل بیت علیهم السلام)) است 🌐 واحد ادیان، فرق و قومیت های جنبش مصاف (افق) ✅ @masaf_ofogh
⭕️ هشدار #امام_صادق علیه السلام به گروهی #ایرانی با #زبان_فارسی #سخن_معصوم_به_زبان_دیگر 🌐 واحد ادیان، فرق و قومیت های جنبش مصاف (افق) ✅ @masaf_ofogh
🔺 تکان دهنده محقق، مورخ و عالم در خصوص ❇️ خوشا بحال شیعیان 🔸 حق دارد در روز قیامت کند و به و (سلام الله علیهما) بگوید: بخاطر محبت شما اذیت شدیم و سختی های فراوان و آوارگی کشیدیم... 🔸آنها در روز بخاطر حب و و دعوت کنندگان به دوزخ شرمسار نمی شوند! هرگز... در کارنامه شیعیان وجود ندارد! اما در قیامت در صحیفه اعمال ما محبت منافقین و ظالمین وجود دارد! 📝حسن فرحان المالکی 📱لینک مطلب مورد نظر در سایت ایشان: https://almaliky.org/subject.php?id=40 🌐 واحد ادیان، فرق و قومیت های جنبش مصاف (افق) ✅ @masaf_ofogh
⁉️ ◀️ آیا این مطلب صحیح است که ها برای توهین به ها اسم را که صدای یک حیوان است بر روی آنها گذاشتند؟ ✅ 1️⃣ اصلا مگر در عربی حرف (پ) وجود دارد که عرب ها بخواهند از آن استفاده کنند؟! 2️⃣ اصلا مگر عرب به صدای سگ، پارس کردن می گوید که بخواهد برای تحقیر دیگران از آن استفاده کند؟! 3️⃣ اصلا عرب ها خودشان به (قوم پارس) میگویند (قوم فارس) پس چگونه ممکن است عبارتی را بدون استعمال توسط خودشان برای دیگران وضع و استفاده کنند!!! 🌐 واحد ادیان، فرق و قومیت های مصاف (افق) ✅ @masaf_ofogh
⁉️ ◀️ چگونه ما میگوییم برخی از افراد در هنگام ظهور به ملاقات امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) مشرف می شوند در حالی که در روایات آمده است هرکسی ادعای مشاهده امام در زمان غیبت را داشته باشد دروغ گو است؟ ✅ روایتی که در این خصوص وجود دارد توقیع حضرت به علی بن محمد سمری، آخرین نائب ایشان در عصر غیبت است که در آن میفرماید: ((وسيأتي شيعتي من يدعي المشاهدة ، ألا فمن ادعى المشاهدة قبل خروج السفياني والصيحة فهو كاذب مفتر)) ترجمه: چه بسا از شیعیان من ادعای مشاهده داشته باشند، آگاه باشید هرکس قبل از خروج سفیانی و صیحه آسمانی چنین ادعایی کند پس او دروغگو و تهمت زننده است 📚 كمال الدين وتمام النعمة - الشيخ الصدوق - ص 516 ، الغيبة - الشيخ الطوسي - ص 395 باید توجه کرد که عبارت استفاده شده در این روایت ادعا بر ◀️مشاهده▶️ می باشد. این عبارت بر وزن (مفاعلة) استفاده شده است که طبق آن دو طرف در امری مشترک هستند. برای مثال زمانی که گفته می شود (مناظره) یعنی دو طرف در ارائه نظر خود مشارکت داشته باشند. پس در نتیجه معنای دقیق این روایت یعنی اگر ◀️کسی ادعا کند که او با امام زمان عجل الله تعالی فرجه توانایی ارتباط برقرار کردن دو طرفه داشته باشد▶️ که این معنا جدای از این است که بگوییم خود امام اراده کند و شخصی را ببیند و یا مطلبی را با او درمیان بگذارد. به عبارت دیگر آنچه در خصوص ملاقات برخی نقل شده است، اراده دیدن با خود امام بوده و شخص مقابل هیچ اراده ای برای زمان و مکان و مدت ملاقات و تعداد دفعات ملاقات و... ندارد و نمی تواند ادعا کند که من فلان روز حضرت را میبینم یا میخواهم فلان روز با او صحبت کنم چرا که این حالت معنای مشاهده را می دهد. پس اگر کسی ادعا کند هر زمان بخواهد می تواند به ملاقات امام در زمان غیبت مشرف شود و یا این که ملاقات خود را میتواند تکرار کند و ... بر اساس این روایت دروغ می گوید زیرا چنین چیزی امکان پذیر نیست. 🌐 واحد ادیان، فرق و قومیت های مصاف (افق) ✅ @masaf_ofogh
⁉️ موضوع ◀️ جواز پوشیدن لباس آستین کوتاه برای زنان در روایات لطفا به این متن پاسخ بدهید: در خبرها آمده که حراستِ یکی از شهرداری‌های کشور، طیّ ابلاغیۀ رسمی، به رانندگان آژانس اخطار کرده که چنان‌چه در محلّ کار خود از لباس آستین کوتاه (که آن را مغایر شئونات اسلامی دانسته) استفاده نمایند از فعالیّت‌شان جلوگیری شده و اخراج خواهند شد. این در حالی است که امام جعفر صادق در یکی از دو روایتی که از وی در تفسیر آیۀ "ولا یبدین زینتهنّ إلا ما ظهر منها" که مربوط به مواضع جایز الکشفِ زنان! است وارد شده، پوشش ذراعان یعنی ساعد را لازم ندانسته و در واقع لباس آستین کوتاه را، حتّی برای زنان نیز روا می‌شمارد: روایت اول- عن أبی‌عبدالله فی قوله جلّ ثناؤه "الا ما ظهر منها" قال: الوجه والذراعان (مستدرک الوسائل ش 16701 ، حجاب شرعی در عصر پیامبر ص 681). t.me/masaf_ofogh ✅ برای این موضوع چند پاسخ وجود دارد که به تفکیک عرض می شود: 1️⃣ این روایت در کتاب ((مستدرک الوسائل)) به نقل از کتاب ((مکارم الاخلاق)) و در آنجا از ((المحاسن برقی)) نقل شده است. فلذا اولین مصدر این روایت کتاب المحاسن برقی است اما در کتاب المحاسن که به دست ما رسیده است اصلا چنین روایتی یافت نشد. البته کتاب المحاسن بصورت کامل به دست ما نرسیده اما عدم وجود این روایت در کتاب فعلی باعث می شود بررسی روایات و سند روایت امکان پذیر نباشد چرا که دو کتاب ناقل از المحاسن نیز سندی برای آن ذکر نکرده اند!* 2️⃣ احدی از فقها و علمای شیعه در طول تاریخ به این روایت برای حکم حجاب و محدوده ان استناد نکرده است! 3️⃣ احتمال تغییر عبارت (الوجه والکفان - یعنی جواز نپوشاندن صورت و دو کف دست) به (الوجه والذراعان - یعنی جواز نپوشاندن صورت و دو ساعد) وجود دارد چنان که آیت الله مکارم شیرازی در درس خود ذیل احکام نظر میفرماید: این روایت مرسل است چرا که نویسنده کتاب المحاسن زمان امام صادق علیه السلام را درک نکرده است... و یقینا عبارت والذراعان یا اشتباه از راوی است و یا نساخ کتاب چرا که احدی از علمای شیعه یا اهل سنت چنین حکمی در مورد حجاب صادر نکرده است و احتمالا عبارت اصلی (الوجه والذراعان) بوده است و در نقل اشتباه رخ داده است. لینک مطلب در سایت ایشان: http://yon.ir/UgTjN 4️⃣ مطلبی که امکان وقوع تصحیف و تغییر عبارت (الوجه والکفان) به (الوجه والذراعان) را اثبات می کند این است که اتفاقا چنین تصحیفی در موضوعی دیگر در کتب روایی صورت گرفته و در کتاب المصنف ابن ابی شیبه با تحقیق محمد عوامه ج2 ص 187 در پاورقی حدیث شماره 1694 در خصوص موضع تیمم، محقق می گوید (الوجه والکفان ... الوجه والذراعان هکذا فی النسخ) که این نشان دهنده امکان تصحیف عبارت (الکفان) به (الذراعان) را نشان می دهد چرا که در نسخ مختلف در موضوع تیمم همین عبارت با اختلاف نقل شده است. * واحد ادیان، فرق و قومیت های جنبش مصاف آماده است در صورت یافتن این روایت در مصدر اصلی که کتاب المحاسن برقی است و یا یافتن سند آن در هر کتابی از کتب شیعه آدرس روایت و یا سند آن را منتشر کند. 🌐 واحد ادیان، فرق و قومیت های مصاف (افق) ✅ @masaf_ofogh