6.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ شیعه شدن محقق مغربی!
🔅 امیرالمومنین علیهالسلام شخصیتی است که عدالتخواهان دنیا، عاشقش میشوند و محققان، گنجینه علم او را کشف میکنند!
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh
42.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 توصیف شنیدنی کشیش کاتولیک از حضرت زینب(س)
🌀 پروفسور کریستوفر کلوهسی کشیش کاتولیک، #حضرت_زینب(س) را الگوی جهانی برای همگان می داند و میگوید که حضرت زینب(س) نیز مانند امام حسین(ع) از همهی مرزهای دینی و سیاسی فراتر رفته است.
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh
⚠️دین ابزار سوء استفادۀ حاکمان تمامیت خواه
✍ مقدم بر مسیحیت، این یهودیان بودند که با تحریف کتاب مقدس، برای حاکمان خود قداست قائل میشدند و هر حاکمی را از تبار خودشان که به مسند قدرت میرسید، این را به تقدیر خدا گره میزدند. این نگاه جبر انگارانه برای خلفای صدر اسلام هم جذابیت داشت و آنان نیز با تکیه بر برخی آیات متشابه و دوپهلوی قرآن کریم، به حاکمیت خویش مشروعیت و قداست میبخشیدند و ادعا میکردند: ملک و عزت دست خداست و اوست که ما را به مسند قدرت رسانده است.
💢 مشروعیت دینی آیا معنایش این است؟ این همان تئوکراسی یا بنیادگرایی دینی مذموم در علوم سیاسی است که البته با تعمیم نابهجا آن را به تمام حکومتهای دینی سرایت دادهاند. این سوء برداشت از دین نتیجه عدم تفکیک بین دو مقام تکوین و تشریع است. بالطبع ممکن است خدا برای تنبیه گروه یا جامعهای، حتی اشرار را بر آنها مسلط بگرداند و این تسلط به دنبال ارادۀ تکوینی خداوند ناگزیر است، اما این معنایش این نیست که خداوند حاکمیت اشرار را تأیید یا توصیه کرده است.
👈 در حقیقت حاکمیت اشرار تابعی از فساد و کوتاهی امتهاست و مجوز ظلم حاکمان یا سکوت مردم در برابر آنها نمیشود. إِنَّ اللّهَ لاَ یغَیرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یغَیرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ؛ خداوند (وضعیت) هیچ قومی را تغییر نمىدهد مگر آنکه آنان خودشان (شرایط خویش) را تغییر بدهند! پس آیا مشروعیت الهی معنایش لزوم اطاعت بیچونوچرای مردم نیست؟ باید توجه داشت که مشروعیت الهی برای هیچ حاکمی به نحو مطلق و بی قید و شرط نیست! خدا به حاکمان مشروعیتی نمیدهد که بخواهند از حدود خدا هم پا را فراتر بگذارند!
💠 مشروعیت حاکمان فقط تا زمانی است که از مسیر حق الهی منحرف نشوند. نظارت بر حاکمان نیز در یک سطح به خود مردم و در سطحی مؤثرتر به عالمان دینی محول شده است. حتی خواهیم گفت که حاکم معصوم هم ـ مثل حضرت علی (ع) ـ از پاسخگویی به مردم شانه خالی نمیکرد و تمام تلاش خود را برای اقناع مردم و توجیه صحت عملکرد خویش به کار میبست.
🔶 بر این اساس حکومت دینی حکومتی است که فقط خدا در آن در رأس است و بقیه ـ از حاکمان گرفته تا مردم عادی ـ در چارچوب الزاماتی که او ترسیم کرده قبول مسئولیت میکنند و رسم بندگی را به جا میآورند.
«براى هيچ بشرى سزاوار نيست که خداوند، کتاب آسمانى و حکم و نبوّت به او دهد سپس او به مردم بگويد: غير از خدا، مرا بندگی کنيد!» (آل عمران: ۷۹؛ و ر.ک: انبیاء: ۷۳)
▫️همین آموزههای دینی مانند یک منشور معتبر در پیش روی مردم و حاکمان است و مردم میتوانند با استناد به همین آموزهها از حاکمان مطالبهگری داشته باشند. نتیجه اینکه همبستگی دین و سیاست به معنای وابستگی دین به سیاست نیست بلکه به معنی وابستگی سیاست به دین است (دین و دولت در اندیشه اسلامی، محمد سروش، فصل: متفکران اسلامى و همبستگى دین و دولت).
#شبهات_سکولاریزم
#دین_و_سیاست
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh
11.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 گفتگو با پزشک مسلمانی که یهودی بود
داستان مسلمان شدنش را بازگو میکند و از تلاش نافرجام اسرائیل برای #یهودی کردن مجددش سخن میگوید.
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh
افق
❇️ معنای ولایت مطلقه چیست؟
⁉️ آیا معنای ولایت مطلقه (برای فقیه مثلاً) اطاعت بی چون و چرا از حاکم نیست؟ آیا بازخورد این معنا در جامعه، لااقل پوشش و حصاری به نفع حاکم اسلامی نیست که او را غیر قابل نقد بنمایاند؟
✅ در پاسخ باید گفت: ولایت مطلقه یک اصطلاح درونفقهی است و از ادبیات رایج علوم سیاسی کاملاً فاصله دارد. ولایت مطلقه برای فقیه ولایتی است که اختیاراتی در حد تشکیل حکومت به فقیه بدهد و این در مقابل نظر کسانی است که شئون فقیه را در اختیارات محدودتر ـ همچون امور حسبه و رسیدگی به افراد محجور و بیسرپرست ـ خلاصه کردهاند.
اطلاق در ولایت مطلقه حتی برای معصوم (علیه السلام) همهجانبه نیست و برخی قیود واضح و بدیهی در آن مفروض انگاشته شده است. فقیه فراتر از احکام الهی ولایتی ندارد، همچنان که فراتر از مصلحت مردم ولایتی ندارد. هرچه که باشد باید در چارچوب این دو قید باشد.
🔸 حتی دستور الهی به حاکمان ـ برای اینکه غیرقابل نقد به نظر نیایند ـ این است که فضا را برای انتقاد باز بگذارند و تا حدی که به امنیت و آرامش جامعه خلل وارد نمیکند، جرأت و جسارت مطالبهگری به مردم بدهند.
مجال بحث جای دیگر است و اینجا به ذکر یک نمونۀ عینی بسنده میکنیم.
✍ زنی به نام سوده نزد معاویه به شکایت آمد و با لهجهای صریح از ظلم بسر بن ارطاة ـ عامل معاویه ـ گفت و با تندی سخنی بر زبان آورد که معاویه از آن برداشت تهدید کرد. معاویه تهدید او را بر نتافت و تهدید او را با تهدید پاسخ داد.
سوده هم در برابر معاویه یادی از علی (علیه السلام) کرد و در ضمن شعری گفت: «عدالت با علی (علیه السلام) دفن شد!» معاویه پرسید: از علی چه دیدهای که اینگونه او را به رخ من میکشی؟ گفت: «روزی به قصد شکایت از کارگزار مالیاتی علی (علیه السلام) به نزد آن حضرت آمدم. حضرت نماز میخواند و چون متوجه من شد از نماز منصرف شد. سپس با رأفت و ملاطفت کارم را پرسید. قصهام را برای او بازگو کردم و آن حضرت گریست. سپس دست به مناجات خدا برداشت و گفت: خدایا تو شاهدی که من احدی را به ظلم و ستم دستور ندادم. سپس همانجا سند خلع آن کارگزار را نوشت و به دست من داد».
👈 اینجا معاویه رو به سوده کرد و گفت: (لقَد لَمظَکم ابنُ أبی طالب الجُرأةَ عَلَى السُلطان) به خدا قسم فرزند ابی طالب جرأت به خرج دادن در برابر سلطان را به کام شما شیرین گردانیده است.
این است که انعطافپذیرترین حکومتها را باید حکومت دینی اصیل دانست.
#شبهات_سکولاریزم
#دین_و_سیاست
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh
⚠️آیا اسلام همان داعش است؟
✅ داعش با تفسیرهای غلط از اسلام و اعمال خشونتآمیز، چهره واقعی این دین را مخدوش کرده است. اسلام دین رحمت و مهربانی است و اعمال خشونتآمیز داعش هیچ توجیهی در اسلام ندارد.
#شبهه
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh
افق
🔸ماجرای کنیز زیباروی و #امام_کاظم علیهالسلام
🔰مرحوم علامه مجلسی نقل میکند که عامری نقل کرده، هارون الرشید کنیزی دورگه، زیبا و خوشرو را با پیکی پیش موسی بن جعفر فرستاد تا در زندان به ایشان خدمت کند. حضرت به پیک فرمودند: به هارون بگو: «بَلْ أَنتُم بِهَدِیَّتِکُمْ تَفْرَحُونَ» نمل ۳۶ {بلکه شما به ارمغان خود شادمانی می نمایید}، مرا نیازی به این کنیز و مانند این چیزها نیست. هارون سراسر خشم شد و به پیک گفت: پیش او برگرد و به او بگو: ما تو را با رضایت خودت زندانی نکردهایم و با رضایت خودت دستگیر نکردهایم، کنیز را پیش او بگذار و بازگرد. پیک رفت و برگشت. مدتی بعد هارون خادم را پیش ایشان فرستاد تا از وضع کنیز خبر بیاورد؛ خادم دید کنیز برای پروردگارش به سجده افتاده و سر بلند نمیکند و همی میگوید: قدوس سبحانک سبحانک.
👈 هارون گفت: به خدا قسم موسی بن جعفر او را به سحر خود جادو کرده است، بروید کنیز را بیاورید. او را آوردند، میلرزید و چشمش به طرف آسمان بود. هارون گفت: تو را چه شده است؟ کنیز گفت: حال جدیدی پیدا کردهام؛ ایشان شب و روز نماز میخواندند و من همینطور پیش ایشان ایستاده بودم، وقتی نمازشان تمام شد و مشغول تسبیح و تقدیس شدند، عرض کردم: سرور من! چیزی احتیاجی دارید بیاورم؟ فرمودند: من چه احتیاجی به تو داشته باشم!؟ گفتم: مرا پیش شما آوردهاند تا کارهای شما را انجام دهم. فرمودند: پس اینها چهکارهاند!؟ نگاه کردم و باغی پر از گل دیدم که از هیچ طرف انتهایش دیده نمیشود، و نشیمنهایی مفروش از فرشهای رنگارنگ و دیبا که بر آنها کنیزان و غلامانی حاضرند که در زیبایی مانند آنها را ندیده بودم و لباسی چون لباس آنها را ندیده بودم، حریر سبز بر تنشان بود و تاج و مروارید و یاقوت داشتند، در دستهایشان آفتابه و حوله و هر نوع غذایی دیده میشد. به سجده افتادم تا وقتی که این خادم مرا بلند کرد و دیدم در میان زندان هستم.
🔹 هارون گفت: ای زن خبیث! شاید در سجده خوابت برده و اینها را در خواب دیده ای؟ گفت: نه به خدا ای سرور من! همه اینها را قبل از سجده دیدم و بعد از دیدن آنها به سجده افتادم. رشید به خادم گفت: این خبیث را بگیر و نگهدار تاکسی این حرفها را از او را نشنود. از آن پس کنیز شروع به نماز خواندن کرد؛ وقتی به او گفته میشد: چرا اینقدر نماز میخوانی، میگفت: عبد صالح را در چنین حالی دیدم، منظورش را پرسیدند، گفت: وقتی آن صحنه را میدیدم، حوریان به من گفتند: ای فلانی! از عبد صالح دور شو خدا، تا ما به او خدمت کنیم، ما خدمتگزار او هستیم نه تو. کنیز تا هنگام مرگ پیوسته در همین حال بود. این جریان چند روز قبل از شهادت امام کاظم اتفاق افتاد.
📚 ترجمه بحارالانوار، ج ۴۸، ص ۲۳۹
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh