May 11
May 11
May 11
📌 #اطلاعیه مهم جنبش مصاف
☪️ واحد ادیان، فرق و قومیت های ( #افق ) موسسه مصاف با توجه به در خواست های مکرر مخاطبان گرامی برای پاسخگویی به #شبهات دینی و تبیین مباحث مرتبط با #ادیان، #مذاهب و #اقوام راه اندازی شد.
📝 آنچه در این واحد مطرح خواهد شد:
🔸معرفی، نقد و بررسی ادیان ابراهیمی و غیر ابراهیمی
🔸بررسی و نقد فرقه های نوپدید
🔸پاسخ به شبهات مطرح شده علیه مکتب تشیع
🔸بررسی آخرالزمان در ادیان دیگر بصورت پرونده ویژه (به دلیل اهمیت و از سویی دیگر رویکردهای موسسه)
🔸مطالعه و ارائه اطلاعات صحیح پیرامون تنوع قومیتی کشور و مطالبه دغدغه های قانونی و مشروع ایشان
🔅آگاهی بخش دوستان غدغه مند برای پیوستن به ما باشد
به امید یاری آخرین منجی بشریت ان شاء الله
🌐 کانال افق در تلگرام 👇
https://t.me/joinchat/AAAAAEnck08WHRXH5kRaGg
🌐 کانال افق در سروش 👇
Sapp.ir/masaf_ofogh
🌐 کانال افق در ایتا 👇
eitaa.com/masaf_ofogh
🌐 کانال افق در گپ 👇
https://gap.im/L7PBFNY0KEsqfbxUgQnvOH8yFeeaisjZeNc3BsrhGgD
🌐 کانال افق در آی گپ 👇
https://iGap.net/join/M1IBs3cFecODFpFu7RU3SmEC3
🌐 کانال افق در بله 👇
Ble.im/masaf_ofogh
⁉️ #سوال
منبع حدیث (بخشش 170سال عذاب از یهود بخاطر گریه و ضجه زدن) از کجاست؟
⤵️ #پاسخ
سلام علیکم ورحمه الله
روایت بخشش 170 ساله برای بنی اسرائیل به دلیل دعا و ضجه و گریه در منابع متعددی ذکر شده است اما اولین مصدر این روایت کتاب تفسیر عیاشی است:
◀️فلما طال على بني إسرائيل العذاب ضجوا وبكوا إلى الله أربعين صباحا فأوحى الله إلى موسى وهارون ان يخلصهم من فرعون فحط عنهم سبعين ومأة سنة ، قال : وقال أبو عبد الله : هكذا أنتم لو فعلتم لفرج الله عنا ، فاما إذا لم تكونوا فان الامر ينتهى إلى منتهاه
📝 ترجمه: زمانی که عذاب بنی اسرائیل طول کشید، آنان چهل صبح به درگاه خداوند گریستند و ضجه کردند. پس خداوند به موسی و هارون وحی نمود که آنان را از فرعون خلاصی بخشد و 170 سال به آنها تخفیف داد. امام صادق علیه السلام فرمودند: اگر شما نیز برای فرج اینگونه رفتار کنید خداوند فرج ما را خواهد رساند وگرنه امر فرج به انتهایش موکول خواهد شد.
📚تفسير العياشي - محمد بن مسعود - ج 2 ص 154 (متوفای 320 ه.ق)
✔️ همچنین این روایت در این منابع نیز ذکر شده و مورد استناد قرار گرفته است: ⬇️
📚 مستدرك الوسائل - ميرزا حسين النوري الطبرسي - ج 5 ص 239
📚 بحار الأنوار - العلامة المجلسي - ج 4 ص 118ج 13 ص 140ج 52 ص 132
📚 جامع أحاديث الشيعة - السيد البروجردي - ج 15 ص 299
📚 التفسير الصافي - الفيض الكاشاني - ج 2 ص 460
📚 البرهان في تفسير القرآن - السيد هاشم البحراني - ج 3 ص 125
📚 تفسير كنز الدقائق وبحر الغرائب - الشيخ محمد بن محمد - ج 6 ص 200
📚 تفسير الميزان - السيد الطباطبائي - ج 10 ص 331
📚 النجم الثاقب - ميرزا حسين النوري الطبرسي - ج 2 ص 553
📚 مجموعة الرسائل - الشيخ لطف الله الصافي الگلپايگاني - ج 2 ص 124
📚 إلزام الناصب في إثبات الحجة الغائب - الشيخ علي اليزدي - ج 1 ص 413
📚 مكيال المكارم - ميرزا محمد تقي الأصفهاني - ج 1 ص 277
✅ واحد ادیان، فرق و قومیت های جنبش مصاف
✅@MASAF_OFOGH
🔸 نام های امیرالمومنین علیه السلام نزد #ادیان ، #اقوام و افراد مختلف به نقل از خود ایشان 🔸
◀️ أنا اسمي في الإنجيل " اليا " وفي التوراة " برئ " وفي الزبور " أري " وعند الهند " كبكر " وعند الروم " بطريسا " وعند الفرس " جبتر " وعند الترك " بثير " وعند الزنج " حيتر " وعند الكهنة " بويئ " وعند الحبشة " بثريك " وعند أمي " حيدرة " وعند ظئري " ميمون " وعند العرب " علي " وعند الأرمن " فريق " وعن أبي " ظهير "
📝 ترجمه: امیرالمومنین علیه السلام: در انجيل نام من « اليا » و در تورات « بريء » و در زبور « أرىّ » و در زبان مردم هندوستان « كبكر » و نزد روميان « بطرسيا » و نزد پارسى نژادان « جبتر » و نزد تركها « بثير » نزد زنگباريان ( نام گروهی است در آفريقا ) « حيتر » و نزد دانشمندان يهود « بويء » و نزد حبشی ها « بثريک » و نزد مادرم « حيدره » و نزد دايه ام « ميمون » و نزد عرب « على » و نزد ارمنيها « فريق » و نزد پدرم « ظهير » می باشد.
📚 معاني الأخبار - الشيخ الصدوق - ص 59
✅ واحد ادیان، فرق و قومیت های جنبش مصاف
✅@MASAF_OFOGH
#شبهه
⁉️ #سوال
در مورد حدیث شماره 25048 کتاب وسائل الشیعه به نقل از حضرت علی میخواستم بدونم منظور حضرت علی از اینکه زناتون رو زندانی کنین چیه؟ محمد بن یعقوب، عن عدة من أصحابنا، عن أحمد بن أبى عبد الله، عن أبیه، عن وهب، عن أبی عبد الله (علیه السلام) قال: قال أمیر المؤمنین (علیه السلام): خلق الرجال من الارض وإنما همهم فی الارض، وخلقت المرأة من الرجال وإنما همها فی الرجال، فاحبسوا نساءکم یا معاشر الرجال. مردان از زمین خلق شدهاند همانا توجهشان به زمین است و زن از مرد خلق شده و همانان توجهش به مردان است، پس ای تودههای مردان، زنانتان را زندانی کنید!
⤵️ #پاسخ
سلام علیکم ورحمه الله
هرچند اگر اصل این روایت با همین تعبیر هم وجود داشته باشد بر اساس عملکرد اهل بیت علیهم السلام مشخص است که معنای حبس در اینجا زندانی کردن زنان نیست بلکه بازداشتن آنها از مراوده با نامحرم است، اما به احتمال زیاد اصل روایت به این شکل است:
◀️ إن المرأة خلقت من الرجل ، وإنما همتها في الرجال ، ((فأحبوا نسائكم))
📝 ترجمه: زنان از مردان خلق شده اند و همانا توجهشان به مردان است پس ((زنان خود را دوست بدارید))
📚 موسوعة أحاديث أهل البيت (ع) - الشيخ هادي النجفي - ج 12 ص 71
#توضیح : اولین مصدر موجود از کتبی که این روایت را نقل کرده است و سایرین نیز از آن نقل کرده اند، کتاب کتاب علل الشرایع شیخ صدوق رضوان الله تعالی علیه است که منبع روایت وسائل الشیعه نیز همین کتاب است در حالی که برخی علمای نامدار شیعه مانند علامه مجلسی رضوان الله تعالی علیه وقتی روایت را از همین کتاب علل الشرایع نقل می کنند، از تعبیر ((فأحبوا نسائكم)) استفاده می کنند.
📚 بحار الأنوار - العلامة المجلسي - ج 100 ص 66 و ج 100 ص 226
و #نکته_دیگر این که حتی شارح کتاب وسائل الشیعه یعنی میرزای نوری نیز همان تعبیر ((فأحبوا نسائكم)) را از کتاب علل شیخ صدوق نقل می کند.
📚مستدرك الوسائل - الميرزا النوري - ج 14 ص 158
پس در نتیجه به احتمال زیاد در نقل این روایت #تصحیف صورت گرفته است و عبارت ((فاحبوا)) در نگارش نسخ به صورت ((فاحبسوا)) ثبت شده است.
#زنان #زندانی
✅ واحد ادیان، فرق و قومیت های جنبش مصاف
✅@MASAF_OFOGH