#عید_بزرگ_مسلمانان
⁉️ چرا باید عید غدیر اطعام کنیم؟
◀️پاسخ حجه الاسلام پناهیان
⏰ 2 دقیقه ویدئو 👇🏻
https://www.instagram.com/p/CRyK8S6sS5t/?utm_medium=copy_link
🔻ثواب حیرت آور اطعام در غدیر
✅ حجةالاسلام پناهیان
⏰ 3 دقیقه ویدئو 👇🏻
https://www.aparat.com/v/pz3UE/
🛑نشر حداکثری
⭕کانال در تلگرام :
T.me/dar_masire_agahi
⭕کانال در ایتا :
Eitaa.com/masir_agahi
⭕کانال در واتساپ :
https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP
⭕پیج اینستاگرام :
@masir_agahii
فایل1.zip
770K
#مجموعه_پوستر (1)
🔻فرازهایی از خطبه غدیر در قالب پوستر (جهت انتشار)
◀️ 7 عکس نوشته👆🏻
🛑نشر حداکثری
⭕کانال در تلگرام :
T.me/dar_masire_agahi
⭕کانال در ایتا :
Eitaa.com/masir_agahi
⭕کانال در واتساپ :
https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP
⭕پیج اینستاگرام :
@masir_agahii
#تاریخ_اسلام
⁉️ در غدير خم چه گذشت؟
🔻رهبرانقلاب: قضیه غدیر، در سفر حجةالوداع پیامبر اکرم در غدیر خم اتفاق افتاد. از کاروان بزرگ مسلمانان که در این سفر با پیامبر حج گزارده بودند، بعضی جلو رفته بودند. پیامبر پیکهایی را فرستاد تا آنها را به عقب برگردانند و ایستاد تا آنهایی که عقب ماندهاند، برسند. اجتماع عظیمی در آنجا تشکیل شد.
🔹بعضی گفتهاند نود هزار، بعضی گفتهاند صدهزار و بعضی هم گفتهاند صدوبیست هزار نفر در آن اجتماع حضور داشتند. در آن هوای گرم، مردم ساکن جزیرةالعرب - که بسیاری از آنها هم اهل بیابانها و روستاها بودند و به گرما عادت داشتند - طاقت نمیآوردند روی زمین داغ بایستند. لذا عباهایشان را زیر پاهایشان میگذاشتند تا طاقت بیاورند و بایستند.
🔹در چنین شرایطی، پیامبر اکرم از جای برخاست، امیرالمؤمنین علیهالصلاةوالسلام را از زمین بلند کرد و جلوِ چشم خلایق نگه داشت و فرمود: «من کنت مولاه فهذا علی مولاه، اللهم وال من والاه و عاد من عاداه». پیامبر در اینجا مسأله ولایت - یعنی حاکمیت اسلامی - را به طور رسمی و صریح مطرح میکند و امیرالمؤمنین را به عنوان شخص، معین و مطرح مینماید.
🔺بنابراین، این روز، اولاً روز #ولایت است؛ ثانیاً روز ولایت امیرالمؤمنین علیهالصلاةوالسلام است.۱۳۷۹/۰۱/۰۶
💻 KHAMENEI.IR
🛑نشر حداکثری
⭕کانال در تلگرام :
T.me/dar_masire_agahi
⭕کانال در ایتا :
Eitaa.com/masir_agahi
⭕کانال در واتساپ :
https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP
⭕پیج اینستاگرام :
@masir_agahii
1_1112778924.pdf
358.6K
#تاریخ_اسلام
#مقاله 👆🏻
🔻بررسی تاریخی جمعیت حاضر در غدیر خم.
✒️نویسنده:
حجت الاسلام دکتر محمدجواد #یاوری سرتختی
🛑نشر حداکثری
⭕کانال در تلگرام :
T.me/dar_masire_agahi
⭕کانال در ایتا :
Eitaa.com/masir_agahi
⭕کانال در واتساپ :
https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP
⭕پیج اینستاگرام :
@masir_agahii
1_1109640912.pdf
2.53M
تاریخ_اسلام
#معرفی_کتاب
🔻پرتوی از فضائل امیرمومنان #علی(ع)
در ۱۱۰حدیث از کتب اهل سنت
✒️ از آیتالله لطفالله صافی گلپایگانی
📘 پی دی اف کتاب 👆🏻
🛑نشر حداکثری
⭕کانال در تلگرام :
T.me/dar_masire_agahi
⭕کانال در ایتا :
Eitaa.com/masir_agahi
⭕کانال در واتساپ :
https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP
⭕پیج اینستاگرام :
@masir_agahii
#تاریخ_اسلام
🔻سندشناسی خطبه غدیر👇🏻
(سند فرازهای مهم خطبه غدیر در منابع شیعه و سنی)
http://imamali.wiki/content/1946/%D8%B9%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D9%84%D9%86-%D8%AA%D8%B6%D9%84%D9%8F%D9%91%D9%88%D8%A7-%D9%85%D8%A7-%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D9%85%D8%B3%D9%8E%D9%91%D9%83%D8%AA%D9%85-%D8%A8%D9%87%D9%85%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%AE%D8%B7%D8%A8%D9%87-%D8%BA%D8%AF%DB%8C%D8%B1
🛑نشر حداکثری
⭕کانال در تلگرام :
T.me/dar_masire_agahi
⭕کانال در ایتا :
Eitaa.com/masir_agahi
⭕کانال در واتساپ :
https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP
⭕پیج اینستاگرام :
@masir_agahii
#تاریخ_اسلام
#پرسش
⁉️با توجه به اینکه دوران زندانی بودن امام موسی کاظم(ع) ۳۵سال بوده است، چگونه ایشان ۳۷ فرزند داشته اند؟
✅ابتدا باید به عرض برانیم که کلا طبق قول مشهور آن حضرت داراى ۳۷ فرزند پسر و دختر بوده است ( مفید ، ارشاد ، ترجمه سید هاشم رسولى محلاتى ، تهران ، انتشارات علمیه اسلامیه ، چاپ ۲ ، ج ۲ ، ص ۲۳۶ به نقل از نگرشى مختصر بر زندگانى چهارده معصوم ، سید محمد علوى حسین پور ، ص ۴۴۳ ، قم ، انتشارات نغمات ، اول ، . ۱۳۸۵ )
✅ شهادت این امام بزرگوار در ۲۵ رجب سال ۱۸۳ در زندانى واقع در بغداد صورت گرفته است . ( ابن شهر آشوب ، مناقب ، نجف ، مطبعه الحیدریه ، سال ۱۳۷۶ ، ج ۴ ، ص ۳۴۹ ) بنابراین شهادت آن حضرت در سنین جوانى اتفاق نیفتاده ، آن حضرت هنگام شهادت ۵۵ سال از عمر شریفشان مىگذشت . علاوه بر این به این نکته نیز باید توجّه داشت که مدت زندانى بودن آن حضرت بیشتر از ۵ یا ۶ سال نبوده است . بیشتر دوره زندگى آن حضرت مصادف با حکومت عباسیان بوده است . آن حضرت با چند تن از خلفاى عباسى همزمان بود و بیشتر مدت زندانى شدن آن حضرت در دوره هارون الرشید عباسى صورت گرفته است . آن حضرت حدود ۹ سال با منصور عباسى همزمان بود . منصور به ظاهر متعرض آن حضرت نشد . ( مجلسى ، پیشین ، ۸۹۶ ) در دوره مهدى عباسى آن حضرت مدت کوتاهى در زندان به سر برد . مهدى عباسى در آغاز خلافت متعرض امام هفتم نمىشد ، ولى فعالیتهاى آن حضرت را کنترل مىکرد . . . او که در اثر محبوبیت عمیق پیشواى هفتم در جامعه اسلامى ، حکومت خود را در خطر مىدید ، دستور بازداشت امام را صادر کرد . . . پیشواى هفتم مدّت کوتاهى در زندان بغداد بود ، ولى طولى نکشید که مهدى روى پارهاى از ملاحظات سیاسى امام را آزاد ساخت ( مجلسى ، بحارالانوار ، ج ۴۸ ) در دوره هادى عباسى هم آن حضرت آزاد بود ، هر چند حکومت او بیش از یک سال طول نکشید .
بیشترین مدت زندانى شدن امام هفتم علیه السّلام در دروه هارون بوده است . در سال ۱۷۹ ه هارون براى استحکام خلافت خود به منظور دستگیر کردن امام موسى علیه السّلام اراده حج کرد . . . هارون ، فضل بن ربیع را فرستاد و آن حضرت را در اثناى نماز گرفته و دستگیر کردند و سپس حضرت را به بصره برده و زندانى کردند ( مجلسى ، جلاء العیون ، پیشین ۸۹۹ ) با توجّه به اینکه شهادت آن حضرت در سال ۱۸۳ ه ق اتّفاق افتاده است ، بنابراین مدّت حبس آن حضرت در دروه هارون بیش از چهار سال نبوده است ......
✅ادامه مطلب 👇🏻
https://www.google.com/amp/s/www.porseman.com/article/amp/%25D9%2585%25D8%25AF%25D8%25AA-%25D8%25AD%25D8%25A8%25D8%25B3-%25D8%25A7%25D9%2585%25D8%25A7%25D9%2585-%25D9%2583%25D8%25A7%25D8%25B8%25D9%2585(%25D8%25B9)/104522
🛑نشر حداکثری
⭕کانال در تلگرام :
T.me/dar_masire_agahi
⭕کانال در ایتا :
Eitaa.com/masir_agahi
⭕کانال در واتساپ :
https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP
⭕پیج اینستاگرام :
@masir_agahii
#اطلاعیه
🔻سلسله جلسات آنلاین «درس گفتارهای عاشورایی» با ارائه اساتید برتر عاشورا پژوهی کشور برگزار میشود. (نام اساتید در پوستر)
✅همچنین در بخشی از این دوره به جریانات پس از واقعه عاشورا و شبهاتی دراینباره نیز پاسخ داده خواهد شد و در بخش دیگر به شبهات وهابیت درباره مباحث تربت سیدالشهدا (ع) و شبهات عزاداری پاسخ داده خواهد شد.
✅این دوره توسط موسسه آموزش عالی حوزوی امام خمینی تحت اشراف نماینده ولی فقیه در استان فارس برگزار میشود و به پذیرفته شدگان در آزمون نهایی گواهی پایان دوره اعطا میشود.
◀️این دوره از یازدهم مرداد در فضای اسکای روم آغاز میشود و علاقهمندان میتوانند برای اطلاعات بیشتر به آدرس ieks.org مراجعه کنند یا با شماره ٠٩١٩٨١۵۶٣٩٧
تماس بگیرند.
🛑نشر حداکثری
⭕کانال در تلگرام :
T.me/dar_masire_agahi
⭕کانال در ایتا :
Eitaa.com/masir_agahi
⭕کانال در واتساپ :
https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP
⭕پیج اینستاگرام :
@masir_agahii
#تاریخ_اسلام
#شبهه
⁉️آيا مذهب تشيع جعلى و ساخته شده توسط يهوديان از جمله عبد الله بن سبا است؟!
✒️ علی اصغر رضوانی
✅پاسخ اول: راويان افسانه عبدالله بنِ سبا دوازده قرن است كه تاريخ نويسان افسانه «عبدالله بن سبا» را مي نويسند. هرچه از عمر اين افسانه بيشتر مي گذرد، شهرت بيشترى پيدا مي كند، تا آنجا كه امروز كمتر نويسنده اي ديده مي شود كه قلم به دست گرفته، درباره صحابه چيزى بنويسد، و اين افسانه را در نوشته خود فراموش كرده باشد! آرى تفاوتى كه بين نويسندگان پيشين و امروزى هست آن است كه افسانه سراى اوّلى آن را در لباس حديث و روايت درآورده، افسانه خود را در خلال رواياتى كه جعل نموده بيان كرده است، ولى نويسندگان معاصر با رنگ تحقيقات علمى آرايش مخصوصى به آن داده اند. از اين رو، اگر ما بخواهيم با روش علمى به بررسى اين موضوع بپردازيم ناگزيريم به آغاز و پيدايش اين افسانه و زندگى راويان آن از اولين روز تا به امروز رسيدگى نماييم، تا معلوم شود چه كسانى و به چه اَسنادى اين قصه را روايت نموده اند، سپس به اصل داستان پرداخته، نظر خود را درباره آن بيان مي نمائيم.
◀️داستان عبدالله بن سبا در نزد تاريخ نويسان مسلمان 1ـ سيّد رشيد رضا[1]
سيّد رشيد رضا چنين مي گويد: «شيعه گري به نام خليفه چهارم علي بن ابي7 طالب، آغاز تفرقه دينى و سياسى در بين امّت محمّدي بود، و اوّلين كسى كه اصول تشيّع را ساخت يك يهودى به نام عبدالله بن سبا بود كه از راه خدعه و نيرنگ اظهار اسلامى نمود. وى مردم را به غلو درباره على دعوت مي كرد، تا در ميان اين امّت ايجاد تفرقه نموده، دين و دنياى آنان را تباه گرداند.»[2]
سيّد رشيد رضا اين داستان را تا صفحه ششم ادامه داده و به دلخواه خود بر آن حاشيه مي زند؛ و چون مدرك اين داستان خيالى را از او خواستار شويم، مي بينيم كه پس از نقل داستان چنين مي گويد: «اگر كسى به اخبار واقعه جمل،، در جلد سوم از تاريخ ابن اثير صفحه 95ـ103 مراجعه نمايد، خواهد ديد كه «سبائيان» تا چه اندازه در تفرقه افكنى تأثير داشته، چگونه ماهرانه اين نقش را بازى كردند و نگذاشتند كار به صلح انجامد.» بنابراين معلوم مي شود كه سيّد رشيد رضا اين داستان را به اتّكاى «تاريخ ابن اثير» نقل كرده است.......
ادامه مطلب 👇🏻👇🏻
http://www.shiastudy.ir/%D8%B4%DB%8C%D8%B9%D9%87-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C/%D8%B4%D8%A8%D9%87%D9%87-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C/%D8%A2%D9%8A%D8%A7-%D9%85%D8%B0%D9%87%D8%A8-%D8%AA%D8%B4%D9%8A%D8%B9-%D8%AC%D8%B9%D9%84%D9%89-%D9%88-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%87-%D8%B4%D8%AF%D9%87-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B7-%D9%8A%D9%87%D9%88%D8%AF%D9%8A%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D8%AC%D9%85%D9%84%D9%87-%D8%B9%D8%A8%D8%AF-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%A8%D9%86-%D8%B3%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%9F
🛑نشر حداکثری
⭕کانال در تلگرام :
T.me/dar_masire_agahi
⭕کانال در ایتا :
Eitaa.com/masir_agahi
⭕کانال در واتساپ :
https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP
⭕پیج اینستاگرام :
@masir_agahii
#تاریخ_اسلام
🔻مباهله، دلیل افضلیت اهل بیت علیهم السلام و امامت امیرالمؤمنین
1️⃣ پاسخ به چند شبهه درباره مباهله 👇🏻👇🏻
https://iqna.ir/fa/news/3916420/%D9%85%D8%A8%D8%A7%D9%87%D9%84%D9%87-%D9%85%D9%87%D8%B1-%D8%AA%D8%A3%DB%8C%DB%8C%D8%AF-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%A8%D8%B1-%D9%81%D8%B6%DB%8C%D9%84%D8%AA-%D8%A7%D9%87%D9%84%E2%80%8C-%D8%A8%DB%8C%D8%AA%D8%B9-%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AE-%D8%A8%D9%87-%DA%86%D9%86%D8%AF-%D8%B4%D8%A8%D9%87%D9%87-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D9%85%D8%A8%D8%A7%D9%87%D9%84%D9%87
2️⃣ شبهه مأمون به مباهله و پاسخ امام رضا علیه السلام 👇🏻👇🏻
https://www.google.com/amp/s/www.porseman.com/article/amp/%25D8%25B4%25D8%25A8%25D9%2587%25D9%2587-%25D9%2585%25D8%25A7%25D9%2585%25D9%2588%25D9%2586-%25D8%25A8%25D9%2587-%25D9%2585%25D8%25A8%25D8%25A7%25D9%2587%25D9%2584%25D9%2587/28849
3️⃣ پاسخ به شبهات معتزله درباره مباهله👇🏻
https://www.google.com/amp/s/rasekhoon.net/article/amp/show/851531/%25D9%25BE%25D8%25A7%25D8%25B3%25D8%25AE-%25D8%25A8%25D9%2587-%25D8%25B4%25D8%25A8%25D9%2587%25D8%25A7%25D8%25AA-%25D9%25BE%25DB%258C%25D8%25B1%25D8%25A7%25D9%2585%25D9%2588%25D9%2586-%25D8%25A2%25DB%258C%25D9%2587-%25DB%258C-%25D9%2585%25D8%25A8%25D8%25A7%25D9%2587%25D9%2584%25D9%2587-1
🛑نشر حداکثری
⭕کانال در تلگرام :
T.me/dar_masire_agahi
⭕کانال در ایتا :
Eitaa.com/masir_agahi
⭕کانال در واتساپ :
https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP
⭕پیج اینستاگرام :
@masir_agahii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#جستارهایی_در_شیعه_شناسی
✅بررسی و تحلیل کلامی آیه تطهیر
✅ گزارش دیدگاه های فرقین در مورد آیه تطهیر
✅ ارتباط شناسی آیه تطهیر و اهل بیت علیهم السلام
✅ آیه تطهیر و عصمت اهل بیت علیهم السلام
✅ درس گفتارهای از دکتر مهدی کریمی
🌸🌸🌸
eitaa.com/shiastudyir
🍃🍂🍃🍂🍃
📌 وبینار تخصصی بررسی مقتل «نفس المهموم شیخ عباس قمی(ره) »
🔹استاد: حضرت آیت الله علی نظری منفرد
📅 چهارشنبه 13 مردادماه 1400
⏰ شروع کلاس راس ساعت 22(10شب)
🔸توجه مهم
در صورت ورود با لینک اگر پیام آمد
سیستم و موبایل شما این نرم افزار را پشتیبانی نمی کند 👈🏻 مشکل در بروز نبودن گوگل کروم شماست
لطفا ابتدا آن را بروز رسانی نمایید.
📍لینک ورود به کلاس در اسکای روم:
https://c88.ir/maghtal
🌼کلاس به صورت برخط در فضای اسکای روم
▫️کانال آموزشهای آزاد موسسه در ایتا:
https://eitaa.com/azadieks
▪️اینستاگرام:
https://www.instagram.com/ieks.ir
🍃🍃 سایت موسسه:
https://ieks.org
🌸موسسه آموزش عالی حوزوی امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه) استان فارس
تحت اشراف نماینده ولی فقیه در استان
#تاریخ_اسلام
#شبهه
‼️آیا حقیقت دارد که میگویند نام گذاری مذهب شیعه از قرن نخست اسلام نبوده و راویانی هم که اغاز شیعه را در قرن نخست دانسته اند خود در قرن نخست نمی زیسته اند.؟؟؟
✅ پاسخ
1⃣ در مورد پیدایش تاریخى شیعه و ظهور آن نظریات گوناگونى از سوى مورّخان ارائه شده است.
2⃣ شیعه امامیه معتقد است که بذر اولیّه تشیع را خداوند در قرآن کریم نشانده و پیامبر اکرم(ص) در طول دوران رسالتش آنرا آبیارى کرده است.
3⃣ بنابراین شجره طیبه تشیع در زمان حضور نبىّ گرامى اسلام(ص) به ثمر نشسته و به همین جهت عدّهاى در زمان پیامبر به این عنوان معروف بودهاند؛ مثل: سلمان فارسى، ابوذر غفارى، و مقداد بن اسود.
4⃣ گروهى از صحابه در زمان پیامبر اکرم(ص) با شنیدن آیات و روایات در امر امامت و ولایت و خلافت امام على(ع)، بعد از پیامبر خدا، به او اعتقاد پیدا کرده زعامت و امامت او را پذیرفتند و از ارادتمندان آنحضرت قرار گرفتند. این گروه از همان زمان به «شیعه على(ع)» معروف شدند. ابن خلدون در اینباره مینویسد: «جمعى از صحابه، شیعه على بودند و او را سزاوارتر از دیگران به خلافت میدانستند».[3]
5⃣ همچنین گفته شده است: «گروهى از بزرگانِ صحابه، معروف به موالیان على(ع) در عصر رسول خدا(ص) بودند. از آن جمله سلمان فارسى است که میگفت: ما با رسول خدا بیعت کردیم بر خیرخواهى مسلمانان و اقتدا به على بن ابیطالب و موالیان او. و ابى سعید خدرى است که گفت: مردم به پنج کار امر شدند؛ چهار تا را انجام دادند و یکى را ترک نمودند.
6⃣ از او سؤال شد آنچه را که ترک نمودند چه بود؟ او در جواب گفت: ولایت على بن ابیطالب. از او سؤال شد آیا ولایت با چهار عمل دیگر واجب است؟ پاسخ داد: آرى. و ابوذر غفارى، عمار بن یاسر، حذیفة بن یمان، ذیالشهادتین خزیمة بن ثابت، ابیایوب انصارى، خالد بن سعید بن عاص و قیس بن سعد بن عباد».[4]
7⃣ طبق روایات نیز، پیامبر اکرم(ص) لقب «شیعه» را در حال حیاتشان به پیروان امیرمؤمنان علی(ع) عطا فرمودهاند. مانند اینکه با اشاره به حضرت علی بن ابیطالب میفرماید: «وَ الَّذِی نَفْسِی بِیَدِهِ، إِنَّ هَذَا وَ شِیعَتَهُ لَهُمُ الْفَائِزُونَ یَوْمَ الْقِیَامَة»؛[5] به آن خدایى که جان من به دست قدرت او است که این (علی) و شیعه او در روز قیامت رستگارانند.
8⃣ برای آگاهی از این دیدگاهها ر.ک: رضوانى، على اصغر، شیعه شناسى و پاسخ به شبهات، ج 1، ص 39 – 41، تهران، نشر مشعر، چاپ دوم، 1384ش؛«فرقههای اساسی شیعه»، سؤال 922
[2]. طباطبائى، سیدمحمد حسین، الشیعة فی الإسلام، ص 21، بیروت، بیت الکاتب، چاپ اول، 1999م؛ سبحانی، جعفر، الأضواء على عقائد الشیعة الإمامیة، ص: 17 – 18، قم، مؤسسه امام صادق(ع)؛ حکیم، سید محمد باقر، الإمامة و أهل البیت النظریة و الإستدلال، ص 267، قم، المرکز الإسلامی المعاصر، چاپ اول، 1424ق.
[3]. ابن خلدون، عبد الرحمن بن محمد، دیوان المبتدأ و الخبر فى تاریخ العرب و البربر و من عاصرهم من ذوى الشأن الأکبر(تاریخ ابن خلدون)، تحقیق، شحادة، خلیل، ج 3، ص 215، بیروت، دار الفکر، چاپ دوم، 1408ق.
[4]. کُرْد عَلی، خطط الشام، ج 5، ص 251، محمد بن عبد الرزاق، دمشق، مکتبة النوری، چاپ سوم، 1403ق.
[5]. ابن عقده کوفی، احمد بن محمد، فضائل أمیر المؤمنین(ع)، محقق، حرز الدین، عبد الرزاق محمد حسین، ص 219، قم، دلیل ما، چاپ اول، 1424ق؛ شیخ طوسی، محمد بن حسن، الأمالی، ص 251، قم، دار الثقافة، چاپ اول، 1414ق
🛑نشر حداکثری
⭕کانال در تلگرام :
T.me/dar_masire_agahi
⭕کانال در ایتا :
Eitaa.com/masir_agahi
⭕کانال در واتساپ :
https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP
⭕پیج اینستاگرام :
@masir_agahii
#معرفی_کتاب
🔻از عاشورای حسین تا تحریفات عاشورا
✅گزیده ای از کتاب : در این اثر کوشیده ام ابعاد مختلف نهضت امام حسین را بررسی کنم : از #حماسه آن حضرت تا کوشش او برای جلوگیری از جنگ ؛ از #ستم_ستیز بودن امام حسین تا #عقلانی بودنش و پرهیزش از افراطگرایی ؛ از درسهایی که از امام حسین میتوان آموخت ، تا #عبرتهایی که از محالفانش باید فرا گرفت ؛ از این که امام حسین چه میگفت تا اینکه مخالفانش چه میگفتند ؛ و عاشورا نزاعِ چه با چه بود . سرانجام چون بدین نتیجه رسیدم که از آن عاشورا تا عاشورایی که در تصور ماست ، بسی #تفاوت است ، عهده دار تحریف زدایی و راز زدایی از عاشورا و نقد شدم ؛ نقد آفاتی که دامنگیرِ عاشورای شیعه شده و آن را قبض روح و غیر عقلانی کرده است . عذر نویسنده در صریح بودن جز این نیست که کوشیده است صادق باشد و ... #مصلحت خود و خوشامد دیگری را در نظر نگیرد .
◀️ گزیده هایی از کتاب در ایتا، کانال زیر، منتشر می شود 👇🏻
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
⭕مسیر آگاهی در تلگرام :
T.me/dar_masire_agahi
⭕ در واتساپ :
https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP
#تاریخ_اسلام
⁉️ میگویند میثم تمار عرب نبوده عجم بوده و ایرانی!! آیا صحت دارد؟
✅ پاسخ :
میثَم تمّار اَسَدی کوفی، از اصحاب برجستۀ امام علی علیهالسلام بود .
از جزئیات زندگی میثم اطلاعات روشنی در دست نیست.
او و خاندانش در کوفه میزیستند و نسبت کوفی او از اینجاست (ابنحجر عسقلانی، ج 6، ص 317؛ نیز رجوع کنید به سمعانی، ج 6، ص 428).
◀️در پارهای روایات (رجوع کنید به کشی، ص 83) از او با نسبت نهروانی یاد شده است (منسوب به شهر نهروان نزدیک بغداد، میان بغداد و واسط، رجوع کنید به یاقوت حموی، ذیل «نهروان»؛ سیوطی، ص 269) .
◀️با وجود ریشۀ عربی نام میثم، و پدرش یحیی، او اصالتاً عجم و غیرعرب بود و چون بردۀ زنی از بنیاسد بود، به طریق ولاء به این قبیله انتساب یافت (کشی، ص 9؛ مفید، ج 1، ص 323؛ نجاشی، ص 14؛ طوسی، 1415، ص 81، 224). بعداً حضرت علی او را از آن زن خرید و آزاد کرد و چون نامش را پرسید، گفت سالم نام دارم. حضرت به او فرمود پیامبراکرم مرا آگاه کرده است که والدین عجمی ات تو را میثم نامیدهاند. میثم سوگند خورد و سخن خداوند و پیامبر صلی الله علیه و آله و علی علیه السلام را تصدیق کرد. سپس امام از او خواست به نام گذشتهاش، که پیامبر هم او را آن گونه نامیده است، بازگردد. میثم پذیرفت و کنیهاش ابوسالم شد. کنیۀ دیگر او ابوصالح بود (کشی، ص 82؛ مفید، همانجا؛ طبرسی،ج 1،ص 341؛ قس شاذان قمی، ص 2 -3، که کنیۀ او را ابوجعفر ذکر کرده است)......
ادامه مطلب 👇🏻👇🏻👇🏻
http://lib.eshia.ir/23019/1/6842
🛑نشر حداکثری
⭕کانال در تلگرام :
T.me/dar_masire_agahi
⭕کانال در ایتا :
Eitaa.com/masir_agahi
⭕کانال در واتساپ :
https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP
⭕پیج اینستاگرام :
@masir_agahii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تاریخ_جهان
🔻 امروز 6 اوت، مصادف با بمباران اتمی هیروشیما
◀️ 1 دقیقه و 30 ثانیه موشن گرافی 👆🏻👆🏻
پ. ن : بمباران اتمی هیروشیما و ناگاساکی[الف] (به ترتیب ۶ و ۹ اوت ۱۹۴۵ به وقت ژاپن) دو عملیات اتمی بودند که در زمان جنگ جهانی دوم به دستور هری ترومن، رئیسجمهور وقت آمریکا، علیه امپراتوری ژاپن انجام گرفتند. در این دو عملیات، دو بمب اتمی به فاصله ۳ روز روی شهرهای هیروشیما و ناگاساکی انداخته شد که باعث ویرانی و کشتار گسترده شهروندان این دو شهر گردید. حدود ۲۲۰٬۰۰۰ نفر در اثر این دو بمباران اتمی جان باختند که شامل ۲۰٬۰۰۰ نظامی ژاپنی و بقیه را شهروندان غیرنظامی تشکیل میدادند.[۱] بیش از ۱۰۰٬۰۰۰ نفر بلافاصله هنگام بمباران کشته شدند و بقیه تا پایان سال ۱۹۴۵ بر اثر اثرات مخرب تشعشعات رادیو اکتیو جان خود را از دست دادند. (ویکی پدیا)
◀️ استاد رحیم پور ازغدی و گفتگوی ایشان با اساتید دانشگاه ژاپن پیرامون واقعه هیروشیما 👇🏻👇🏻
https://www.aparat.com/v/4Qxhm/
🎥 2 دقیقه ویدئو 👆🏻
🛑نشر حداکثری
⭕کانال در تلگرام :
T.me/dar_masire_agahi
⭕کانال در ایتا :
Eitaa.com/masir_agahi
⭕کانال در واتساپ :
https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP
⭕پیج اینستاگرام :
@masir_agahii
فایل.zip
465.3K
#تاریخ_ایران
#سلسله_استوری
🔻 مشروطه و وقایع پیرامون آن
◀️ پیج رسمی آقای دکتر عليرضا زادبر (دکتری علوم سیاسی)
📸 9 عکس نوشت 👆🏻
✅ادامه تصاویر و ماجرا در 👇🏻
https://www.instagram.com/s/aGlnaGxpZ2h0OjE4MjQ2MDI2MjY5MDM0ODgy?story_media_id=2634182965720027857_1368653874&utm_medium=share_sheet
🛑نشر حداکثری
⭕کانال در تلگرام :
T.me/dar_masire_agahi
⭕کانال در ایتا :
Eitaa.com/masir_agahi
⭕کانال در واتساپ :
https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP
⭕پیج اینستاگرام :
@masir_agahii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تاریخ_اسلام
#محرم
🔻 نوحه و مصیبت خوانی در هزار سال پیش
〽️پژوهشی از دکتر حسن انصاری (دانشگاه پرینستون)
🎥 1 دقیقه ویدئو 👆🏻
🛑نشر حداکثری
⭕کانال در تلگرام :
T.me/dar_masire_agahi
⭕کانال در ایتا :
Eitaa.com/masir_agahi
⭕کانال در واتساپ :
https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP
⭕پیج اینستاگرام :
@masir_agahii
#تاریخ_اسلام
#محرم #پرسش
⁉️ آيا مي توان گفت: واقعه عاشورا معلول تعارضات و دشمنی های قومي و قبيله اي دانست و یا آن واقعه را نتيجه خشونت پيامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) در جنگ هاي بدر و احد و ... تلقی کرد؟
مستند این تحلیل، سخن یزید است در هنگام آمدن كاروان اسيران كربلا به كاخ، که وي گفت: "كاش بزرگان من كه در بدر حاضر شدند و گزند تيرهاي خزرج را ديدند امروز در چنين مجلسي حاضر بودند."
✅پاسخ
ريشه يابى حوادث واقعه عاشورا و تحليل آن نبايد صرفا به شعرى كه يزيد از قول شاعر بنى خندف كه در جاهليت با خزرجيان در گير بودند، خوانده استناد كرد، بلكه بايد آن را در بستر تاريخى خود و با توجه به بررسى اهداف قيام از زبان امام( ع ) و نيز انگيزه هاى رويارويى يزيد با آن تحليل كرد.
◀️در آغاز بايد به اين نكته توجه داشت كه جنگ هاى ميان پيامبر( ص )و مشركان قريش را به هيچ وجه نمى توان جنگ هاى قبيله اى به حساب آورد، زيرا هم پيامبر( ص )و هم مردم مكه هر دو از قبيله بزرگ قريش بودند و در هيچ سند تاريخى اعم از اشعار، گفته ها و نقل ها پيرامون حوادث اين جنگ ها به سخنى كه از آن بوى قبيله گرى استشمام شود، بر خورد نمى كنيم. و اين كه از اين جنگ هاى با عنوان خشونت پيامبر( ص )ياد كنيم، به هيچ وجه از نظر تاريخى صحيح نيست، زيرا اگر تقابل مشركان قريش با پيامبر( ص )را در تاريخ بررسى كنيم، مشاهده مى كنيم كه اين قريشيان بودند كه با قساوت تمام در مقابل پيامبر( ص )ايستاده و با شكنجه ياران آن حضرت( ص )و به شهادت رساندن شخصيت هايى همچون ياسر و سميه و تحت فشار قرار دادن پيامبر( ص )در شعب ابى طالب و بالاخره قصد ترور آن حضرت( ص )، خشونت را به اعلا درجه خود رسانيدند. و كشته شدن تعدادى از بزرگان قريش و از جمله خويشان نزديك معاويه و يزيد در جنگ هاى بدر و احد طبق قوانين جنگ صورت گرفت زيرا آنان به ميدان آمده و مبارز طلبيدند و بالاخره مبارز مسلمانى همچون حضرت على( ع )يا بايد بكشد و يا كشته شود و كشتن در جنگ به هيچ عنوان نام خشونت به خود نمى گيرد.
علاوه بر آن اگر نگاهى به برخورد پيامبر( ص )با قريشيان و از جمله بنى اميه بيفكنيم آن را سر تا سر عطوفت و مهربانى و گذشت و بزرگوارى مى بينيم تا آنجا كه در هنگام فتح مكه، پيامبر( ص )به شدت در مقابل سعد صحابى بزرگوار خود كه آن روز را روز جنگ و خشونت معرفى مى كرد، ايستادگى كرده و آن روز را به عنوان يوم الرحمه روز رحمت و عطوفت معرفى كرد و در هنگام فتح مكه، خانه ابوسفيان دشمن ديرين خود را به عنوان خانه امن معرفى كرد و به دنبال تسخير مكه، همه مكيان را بخشيده و آنها را طلقا يعنى آزاد شدگان ناميد و پس از آن در جنگى كه قريشيان به همراه پيامبر( ص )شركت كرده بودند، براى آنان سهم بيشترى از غنايم قرار داد و بالاخره در سال هاى پايانى عمر خود، ابوسفيان را به عنوان عامل جمع آورى صدقات نجران برگزيده بود.
پس از وفات پيامبر( ص )نيز سخنى از تعارضات قومى نمى بينيم و اين مسأله چنان كم رنگ است كه شاهده آنيم كه ابوسفيان پس از ماجراى سقيفه به نزد حضرت على( ع )آمده و از آن كه ابوبكر كه از قبيله ضعيفى همچون »تميم« است، حكومت را در دست گرفته، ابراز گلايه مى كند و پيشنهاد همكارى به حضرت على( ع )براى سرنگونى ابوبكر را مى دهد، كه البته مورد پذيرش حضرت( ع )قرار نمى گيرد.
◀️اگر بخواهيم نمودى از اين تعارضات را ببينيم، قاعدتا بايد آن را در جنگ صفين مشاهده مى كرديم، در حالى كه كوچكترين اشاره اى به اين تعارضات در اين جنگ كه ميان على بن ابى طالب( ع )قاتل خويشان معاويه و معاويه بن ابو سفيان است، در وقايع تاريخى و حتى در اشعار مبارزان طرفين نشده است.
فشار آوردن يزيد به امام حسين( ع )مبنى بر بيعت كردن، نيز به هيچ وجه رنگ و بوى قبيله اى نداشت، زيرا كه اين فشار همزمان از سوى يزيد بر عبدالله بن زبير( از طايفه بنى اسد )و عبدالله بن عمر( از قبيله بنى عدى )نيز وارد شد. كه بعدها ابن زبير نيز قيام مسلحانه اى عليه يزيد بر پا كرد.
◀️در ميان اهداف امام حسين( ع )از قيام در برابر يزيد كه در لابلاى سخنان آن حضرت( ع )يافت مى شود، نيز هيچ اشاره اى به مسائل قبيله اى نشده است، بلكه آن حضرت( ع )اهداف خود را از قيام، مسائلى همچون امر به معروف و نهى از منكر، اصلاح دين پيامبر( ص )، عمل به سيره پيامبر( ص )و حضرت على( ع )و بالاخره قيام در برابر فساد و تباهى مطرح مى كند. همچنين در رجزهاى واقعه عاشورا كه از سوى طرفين نبرد خوانده شده نيز هيچ اشاره اى به تعارضات قومى ديده نمى شود. و بالاخره به جز اين شعر يزيد در هيچ موردى پس از واقعه عاشورا به شعر يا سخنى كه دلالت بر وقوع واقعه عاشورا در اثر تعارضات قومى بنمايد، مشاهده نمى شود. بنابراين، بسيار سخيفانه است كه اهداف عالى نهضت عاشورا را كه در كلمات امام حسين( ع )و نيز در گزارش هاى تاريخى بيان شده ناديده گرفته شده اند
#تاریخ_ایران
#پهلوی #میگویند
⁉️می گویند رضاخان امنیت را به ایران آورد!!
✅رضاخان، قبل از گذاشتن تاج شاهی بر سر خویش، زمانی که رئیس دیویزیون قزاق بود، از همان ابتدا و در بیانیه خود که در روز دوم کودتا منتشر کرد بر اعدامِ خیانتکارانِ داخلی بهعنوان «منشأ و مبدأ تمام بدبختیهای ایران و ذلت و فلاکت قشون»، ایجاد «حکومتی که تجلیل و تعظیم قشون را از اولین شرایط سعادت مملکت بهشمار آورد، نیرو و راحتی قشون را یگانه راه نجاتِ مملکت بداند» تأکید ورزید.1
او امنیت نسبی را در اوایل پادشاهی خود به ایران بازگرداند، اما همواره تاریخ توسط فاتحان نوشته شده و این عقیده که وی دولت مدرن ساخت از منظر تاریخی و نظری قابل دفاع نمیباشد.
منصفانهتر این است که گفته شود او یک دولت متمرکز ساخت؛2 هرچند که دولت متمرکز وی نیز شکننده بود.
◀️ترتیبات مدرنِ نظامی که رضاشاه آنها را ایجاد کرد اگرچه از اغتشاش و سلبِ امنیتِ محلی که توسط حکام و به سرکردگیِ خوانین(خان ها) انجام میشد ممانعت به عمل آورد، اما در طول سلطنت شانزدهساله رضاشاه پلیس و سازمانهای اطلاعاتی امنیتی مخوف او در نقص صریح حقوق فردی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اقشار و گروههای مختلف مردم کشور گامهای استواری برداشتند و موجبات دستگیری، بازداشت، شکنجه و قتل دهها تن از ایرانیان را فراهم آوردند. از همان آغاز کلِ ترکیب و بافت ارتش جدید حولِ محور وجود شخص رضاخان متمرکز شده بود.3
ارتش، ارتش شاهنشاهی بود!!
◀️نظام اطلاعاتیِ امنیتی که پیش از آن بخش کماهمیتتری از تشکیلات نظمیه و شهربانی بود در دوره رضاخان گسترش بیشتری یافت و گستره عملیاتی آن فعالیت شهربانی را سخت تحتالشعاع قرار داد و آن را قسمتی از سیاستهایِ کلی عملیاتی و اجراییِ خود ساخت. ارتش و نیروهایِ آن از 29 هزار نفر در آغاز راه به 183 هزار نفر در سال 1320 رسید؛4
نظامی از ایجاد رعب و وحشت که بهوسیله دستگاههای شهربانی و نظام اطلاعاتیِ امنیتی آن ایجاد میشد؛ بهطوریکه تعداد نیروهای پلیسی و شهربانی در اواسطِ دوره رضاشاه به هفدههزار نفر رسید. حکومت وی هرگونه مخالفت با روش غیراصولی حکومت را سرکوب و از عرصه سیاسی و اجتماعیِ کشور حذف میکرد. رضاشاه شخصا در 11 آذر 1308 زندان قصر را افتتاح کرد؛5 زندانی که نام آن لرزه بر اندام مخالفان حکومت میانداخت.....
ادامه مطلب و مقاله کامل 👇🏼👇🏼
http://www.iichs.ir/News-18402/%D9%86%D8%A7%D8%A7%D9%85%D9%86%DB%8C-%D9%86%D8%A7%D8%B4%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%DA%AF%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%B4-%D8%A7%D9%85%D9%86%DB%8C%D8%AA!/?id=18402
🛑نشر حداکثری
⭕کانال در تلگرام :
T.me/dar_masire_agahi
⭕کانال در ایتا :
Eitaa.com/masir_agahi
⭕کانال در واتساپ :
https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP
⭕پیج اینستاگرام :
@masir_agahii
فایل2.zip
410K
#تاریخ_ایران
#پهلوی
⁉️ماجرا کنفرانس تهران و عکسی که جنجال ساز شده از چه قرار است ؟
✅کنفرانسی که نشان ضعف و تحقیر ایران بود
◀️آذر سال 1322 رؤسای جمهور سه کشور فاتح جنگ جهانی دوم بدون اطلاع دولت وقت وارد خاک ایران شده و یکی از کنفرانسهای چندگانهشان را در تهران برگزار کردند. در این کنفرانس چهار روزه «فرانکلین روزولت» رئیسجمهو، «وینستون چرچیل» نخستوزیر انگلیس و «ژوزف استالین» رهبر اتحاد جماهیر شوروی درباره وضعیت جهان بعد از جنگ جهانی دوم صحبت کردند.
◀️ایران در آن زمان همچنان در اشغال قوای متفقین بود. نیروهای شوروی در آذربایجان و نظامیان انگلیسی در اطراف تهران حضور داشتند. سوم شهریور 1320، قوای متفقین برای نجات شوروی از پیشروی آلمانها به این بهانه که "ایران در مقابل متفقین و درخواستهای آنان سیاست مبهمی در پیش گرفته و در اخراج عمال آلمان اقدامی نکرده" به خاک این کشور حمله کردند. حرکت آنها در آن زمان به سمت تهران موجب شد تا رضاشاه روز 25 شهریور از سلطنت استعفا دهد.
◀️با استعفای رضاشاه و تلاشهای ذکاءالملک فروغی نخستوزیر وقت، محمدرضای 22 ساله جای پدر بر تخت سلطنت نشست و با حضور در مجلس سوگند یاد کرد. با ورود متفقین به خاک شوروی و عقبراندن آلمانها، سیاست دولت انگلستان در ایران تغییر کرد و از شاه جدید حمایت کردند