eitaa logo
در مسیر آگاهی
261 دنبال‌کننده
999 عکس
709 ویدیو
160 فایل
در جهت روشنگری و پاسخگویی به شبهات پيرامون تاریخ ایران و اسلام با پشتیبانی جمعی از اساتید تاریخ حوزه و دانشگاه
مشاهده در ایتا
دانلود
1_920130534.pdf
685.4K
🔻واکاوی تاریخ ولادت و سن حضرت علی_اکبر(ع) در منابع تاریخی ✍دکتر سید مسعود عمرانی 🛑نشر حداکثری ⭕کانال در تلگرام : T.me/dar_masire_agahi ⭕کانال در ایتا : Eitaa.com/masir_agahi ⭕کانال در واتساپ : https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP ⭕پیج اینستاگرام : @masir_agahii
نشست تخصصی به مناسبت ولادت امام عصر حضرت مهدی (عج) «اعتبارسنجی نشانه های ظهور» سخنران: دکتر سعید طاووسی مسرور 🕔 زمان: یک‌شنبه ٨ فروردین، ساعت ساعت 17:00 📌 ورود برای عموم آزاد و رایگان است. لینک شرکت در برنامه: https://www.skyroom.online/ch/bsj.atu/elahiatbsj 🟠 لطفاً پس از ورود به لینک بدون وارد کردنِ نام کاربری و گذرواژه، گزینه‌ی "ميهمان" را انتخاب کنید. 🔖@atu_elahiat
File1.zip
919.3K
👆🏻 🔻چاپ کتاب جنجالی ضد شیعی در سال 1322 توسط یک طلبه 📸 11 تصویر گزینش شده از مجموعه استوری در پیج دکتر زادبر (دکتری علوم سیاسی) ✅دانلود رایگان کتاب کشف الاسرار : https://pdf.tarikhema.org/PDF/%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%84%D9%88%D8%AF-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%DA%A9%D8%B4%D9%81-%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%B3%D8%B1%D8%A7%D8%B1/ 🛑نشر حداکثری ⭕کانال در تلگرام : T.me/dar_masire_agahi ⭕کانال در ایتا : Eitaa.com/masir_agahi ⭕کانال در واتساپ : https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP ⭕پیج اینستاگرام : @masir_agahii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁉️چرا شب نیمه شعبان را شب برات(برائت)نامیده اند؟ 🌕شب نیمه شعبان در فرهنگنامه ها و متون کهن، «شب برات یا برائت» نامیده شده و این بدان خاطر است که بنا به روایات، خداوند در این شب «برات آزادی» از دوزخ را به بندگان خود می بخشد و این شب برات در ادب فارسی و متون کهن، بازتاب هایی داشته که به چند مورد آن اشاره می رود: 🌕ابوریحان بیرونی(متوفی ٤٢٧قمری) در کتاب «التفهیم» در این باره چنین آورده: «و شب پانزدهم از ماه شعبان، بزرگوار است و او را «شب برات» خوانند و همی پندارم، این از قبیل آن است که هر که اندرو عبادت کند و نیکی به جای آورد، بیزاری یابد از دوزخ». «غیاث اللغات» شب نیمه شعبان را «شب برات» دانسته و می نویسد: «شب برات شب پانزدهم شعبان است که در آن شب ملائکه به حکم الهی حساب عمر و تقسیم رزق می کنند». حافظ، شب برات را شب قدر دانسته و در غزل معروف خود، شب قدر و «شب برات» را هنرمندانه با هم آورده می سراید: چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی آن «شب قدر» که این تازه «براتم» دادند 🌕اما این که «برات» به چه معناست و بن و ریشه این واژه چیست؟ در «حافظ نامه» این توضیحات آورده شده است: «برات» از «برائت» عربی است و آن: «نوشته ای است که بدان، دولت بر خزانه یا حکام، حواله وجهی دهد». 🌕علامه قزوینی در حواشی خود بر «چهار مقاله» با استناد به ذیل «قوامیس عرب» به نقل از «دُزی» می نویسد: «[برات] را به «بروات» جمع بندند و این کلمه عربی است و در اصل «برائت» بوده و به معنای «بریءالذمّه گردیدن از دَین» است و صواب آن در جمع «براءات» یا براوات است. گویندگان فارسی به اعتبار حواله مکتوب هر حواله یا وارد معنوی را نیز «برات» اصطلاح کرده اند». 🌐کانال و سایت علمی- تخصصی مسائل جهان اسلام (مُسلِمْنا) در ایتا https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e 🛑نشر حداکثری ⭕کانال در تلگرام : T.me/dar_masire_agahi ⭕کانال در ایتا : Eitaa.com/masir_agahi ⭕کانال در واتساپ : https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP ⭕پیج اینستاگرام : @masir_agahii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅بررسی و تحلیل دوران امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف(غیبت صغری) ✅ خروج شیعه از انزوا و پیدایش شهرهای با جمعیت اکثریت شیعه ✅ ثمره دهی سیستم وکالت ✅ وضعیت شناسی شیعه غیبت صغری ✅ درس گفتارهای از دکتر مهدی کریمی 🌸🌸🌸 لینک عضویت: https://chat.whatsapp.com/D8l9X4UwhBwFFlcT6cs3DS 🍃🍂🍃🍂🍃
در مسیر آگاهی
🔰اعتبارسنجی نشانه های ظهور 🎤جناب آقای دکتر سعید طاووسی (دکتری تاریخ اسلام) ⏰ 1 ساعت و 38 دقیقه صوت 👆 🛑نشر حداکثری ⭕کانال در تلگرام : T.me/dar_masire_agahi ⭕کانال در ایتا : Eitaa.com/masir_agahi ⭕کانال در واتساپ : https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP ⭕پیج اینستاگرام : @masir_agahii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻 ماجرای بلوای نان در زمان پهلوی دوم (محمدرضا) ✅ در سال 1321، یک سال پس از تبعید رضاخان توسط انگلیس و روی کار آمدن پسرش محمدرضا، جدی‌ترین کمبود، در راهبردی‌ترین جزء زندگی مصرفی مردم یعنی نان به وجود آمد. در تهران قیمت نان در نیمه اول سال 1321 از شش سنت به یک دلار رسید!! کمبود نان بر کیفیت آن نیز اثر گذاشته بود. در واقع نانی که به زحمت در اختیار مردم قرار داده می‌شد آن‌قدر بی‌کیفیت بود که موجب مرگ چند نفر و شیوع بیماری در میان مردم گردید. در پاییز 1321 کمبود نان بسیار جدی شد. در آذرماه 1321 دانش آموزان مدارس خود را تعطیل و به سمت بهارستان به راه افتادند. مردم نیز به صفوف آنان پیوستند و شعار می‌دادند یا مرگ یا نان. عصر آن روز اعتراض مردمی به کمبود نان شدت گرفت و نیروهای مسلح به تیراندازی روی آوردند. در این ماجرا که به بلوای نان شهرت پیدا کرد دهها نفر کشته و زخمی شدند...... ✅شرح کامل ماجرا 👇🏻 http://www.iichs.ir/News-6062/%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%AA%D8%A7-%D8%A8%D9%84%D9%88%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D8%A7%D9%86/?id=6062 🛑نشر حداکثری ⭕کانال در تلگرام : T.me/dar_masire_agahi ⭕کانال در ایتا : Eitaa.com/masir_agahi ⭕کانال در واتساپ : https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP ⭕پیج اینستاگرام : @masir_agahii
در مسیر آگاهی
#تاریخ_ایران_اسلامی 🔻حمایت و دفاع ایرانیان از اسلام پس از ورود مسلمانان قسمت اول1️⃣ ✅اجباری نبو
🔻حمایت و دفاع ایرانیان از اسلام پس از ورود مسلمانان بخش دوم2️⃣ ✅خواسته ایرانیانی که در انقلاب ها و نهضت ها شرکت داشتند، مبارزه باخلفای اموی و عباسی و تبعیض بود، نه مبارزه با اسلام. می توان ادعا کرد که ایرانیان، هنگامی به فکر استقلال سیاسی افتادند که از حکومت های عربی و اینکه آنها یک حکومت واقعا اسلامی باشند، مأیوس شدند 📚.(مرتضی مطهری، خدمات متقابل اسلام و ایران،ص۷۱ ) ⏪ ایرانیان رفتارهای ناشایست برخی از عرب ها و حاکمان عربی را با اسلام یکی ندانستند. آنها نمی خواستند عدالت اسلامی را با نابرابری های دوره ساسانی معاوضه کنند؛ بنابراین با وجود قدرت، هرگز به گذشته خویش باز نگشتند. ⏪شاهدی که می تواند دلیل خوبی برای این امر باشد، دعوت بني العباس» است. در این دعوت شعاری که قیام کنندگان ایرانی بر ضد خلافت ظالمانه اموی انتخاب کردند و ابومسلم آن را می خواند، 📚(طبری، تاریخ طبری، ج ۷، ص ۲۵۶) 🔰 آیه ای از قرآن کریم بود که به مساوات اسلامی دعوت می کرد: «أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّ اللَّهَ عَلَى نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ »(حج/22) کسانی که چون ستم دیده اند، جنگ می کنند، اجازه دارند و خدا به نصرت دادنشان تواناست. ✅داعیان عباسی با شعار انتقام از غاصبان حق خاندان پیامبر و انتقام از بنی امیه غاصب و قاتل خاندان پیامبر (ص)، توانستند ایرانیان را با خود همراه سازند آنها به منظور جلب حمایت ایرانیان و شیعیان، شعار «الرضا من آل محمد، با شخصیت پسندیده از آل محمد (ص) است را پوششی برای جلب حمایت ایرانیان قرار داده بودند. بعدها با آشکار شدن ماهیت حکومت بنی العباس، باز هم ایرانیان راه خویش را از اسلام جدا نکردند. ♦️در حقیقت، ایرانیان هر چند از عملکرد بنی امیه و بنی عباس ناراضی بودند اما ظلم و جور این حاکمیت ها را بهانه ای برای ارتداد از دین اسلام قرار ندادند. شعوبیه هم که با شعار تسویه و برابری به بیان دیدگاه های خود پرداختند، به آیات قرآن استناد می کردند: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ»(حجرات/13)اى مردم ما شما را از مرد و زنى آفريديم و شما را ملت ملت و قبيله قبيله گردانيديم تا با يكديگر شناسايى متقابل حاصل كنيد در حقيقت ارجمندترين شما نزد خدا پرهيزگارترين شماست بى‏ ترديد خداوند داناى آگاه است 📚برای اطلاع بیشتر به کتاب«تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان در فتوحات اسلامی،صص76-73 و کتاب خدمات متقابل ایران و اسلام استاد مطهری مراجعه بفرمایید. 🛑نشر حداکثری ⭕کانال در تلگرام : T.me/dar_masire_agahi ⭕کانال در ایتا : Eitaa.com/masir_agahi ⭕کانال در واتساپ : https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP ⭕پیج اینستاگرام : @masir_agahii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻کارکردهای جامعه ولایی و حکومت ولایی در زمینه سازی ظهور ✒️ دکتر حامد پوررستمی(هیئت علمی دانشگاه تهران) ✅ چکیده:   روايات اسلامي بر ضرورت زمينه سازي امر ظهور و خوش پيماني با امام عصر تاکيد دارند. از اين رو بايد ديد مهم ترين بايسته هاي نظري و عملي و نافذترين اکسير در سرعت بخشي به فرايند ظهور و رفع موانع آن چيست. مقاله اين فرضيه را پي مي گيرد که نقش و کارکرد جامعه ولايي و حکومت ولايي در اين زمينه سازي بي بديل است، اما کارکرد جامعه ولايي تا حکومت ولايي فاصله بسياري دارد؛ زيرا هر چند در جامعه ولايي آحاد ملت با پذيرش ولايت و مرجعيت ديني براي زمينه سازي گامي لازم برداشته اند، وجود چالشي چون حاکميت طاغوت و تعبيد مردم، نرخ رشد زمينه سازي را کم رنگ مي نمايد، در حالي که وضع در حکومت ولايي (جامعه ولايي واجد حکومت ولايي) به گونه ديگري است؛ چرا که حکومت ولايي با شاخصه ها و ساز و کارهاي دروني و هم چنين قدرت نرم افزاري و سخت افزاري خود، موجبات افزايش نرخ رشد زمينه سازي ظهور را رقم مي زند. به بيان ديگر، دکترين حکومت ولايي مي تواند با رشد و گسترش معرفت، معنويت و بيداري در سطح منطقه اي و فرامنطقه اي و هم چنين به چالش کشاندن استکبار جهاني موعود ستيز، جهان را براي پذيرش موعود آخرالزمان مهيا نمايد. در واقع، رويش حکومت ولايي را مي توان آغازي براي آغاز افول جبهه مستکبر زمينه سوز و پايان مظلوميت جبهه زمينه ساز و در نهايت ظهور منجي معنويت و عدالت دانست. دریافت مقاله 👇🏻 https://www.sid.ir/fa/Journal/ViewPaper.aspx?ID=125684 🛑نشر حداکثری ⭕کانال در تلگرام : T.me/dar_masire_agahi ⭕کانال در ایتا : Eitaa.com/masir_agahi ⭕کانال در واتساپ : https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP ⭕پیج اینستاگرام : @masir_agahii
🔻اعدام به جرم فرار از جنگ و یا اعتراض در زمان ساسانیان هرکس شورش می کرد یا از میدان جنگ فرار می کرد اعدام می شد، و به دستور شاه از طایفه واقوام او بعضی را اعدام می کردند تا دیگران عبرت بگیرند! 📚نامه موبد تنسر به گشنسپ حاکم طبرستان صفحه ۶۲ پ. ن : این نامه را تنسر، هیربدان هیربد در دورهٔ اردشیر بابکان، در پاسخ به گشنسب، پادشاه طبرستان و پَذَشْخوارْگَرْ و گیلان و دیلمان و رویان و دماوند نوشته‌است. دلیل نگارش نامه، نگرانیِ گشنسب نسبت به برخی از فعالیت‌های اردشیر بابکان، پادشاه تازهٔ ایران بود. 🛑نشر حداکثری ⭕کانال در تلگرام : T.me/dar_masire_agahi ⭕کانال در ایتا : Eitaa.com/masir_agahi ⭕کانال در واتساپ : https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP ⭕پیج اینستاگرام : @masir_agahii
🔻 12 فروردین روز عید ◀️ملت ما باید این روز را عید بگیرند و زنده نگه دارند روزی که کنگره های قصر ۲۵۰۰ سال حکومت طاغوتی فرو ریخت و سلطه شیطانی برای همیشه رخت بر بست و حکومت مستضعفین که حکومت خداست به‌جای آن نشست. (امام خمینی ره) ✅در همان ابتدا، برخی معتقد بودند که به‌دلیل علنی و صریح بودن همراهی مردم با جمهوری اسلامی نیازی به رفراندوم و به‌رأی گذاشتن نیست اما حضرت امام به‌عنوان مخالف جدی این طرح، معتقد بود که ادامه انقلاب اسلامی و شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی تنها با اراده و نظر مردم ممکن است و بر همین اساس بود که رأی بیش از 98 درصد به جمهوری اسلامی، این روز را به یکی از روزهای ماندگار در تقویم ایران اسلامی تبدیل کرده است. امام در پیامی که در 4 فروردین 1358 پخش گردید، صراحتاً اعلام کردند که "شما ملت ایران در انتخاب نوع حکومت آزاد هستید، یعنی می‌توانید به هر نظام مورد دلخواه رأی دهید اما خود من به جمهوری اسلامی رأی می‌دهم". ✅رفراندوم 12 فروردین در حالی انجام شد که تنها 50 روز از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته بود و هیچ ساختاری برای حکومت تشکیل و حتی طرح نشده بود. برگزاری رفراندوم بعد از 50 روز در تاریخ هیچ انقلابی ثبت نشده است و بر همین اساس است که برخی مورخان می‌گویند رفراندوم 12 فروردین به‌عنوان نماد مردمی بودن انقلاب اسلامی برای همیشه در تاریخ ثبت شده و هیچ رقیبی ندارد. اصل مسئله برگزاری رفراندوم نیز حائز اهمیت است چرا که برخی می‌گفتند حمایت مردم از جمهوری اسلامی علنی، شفاف و به‌وضوح قابل رؤیت است و نیازی به رفراندوم نیست اما امام راحل اصرار به برگزاری رفراندوم داشت و صرف حمایت‌های خیابانی مردم از نظام جمهوری اسلامی را برای شکل‌گیری جمهوری اسلامی کافی نمی‌دانست. در نگاهی دیگر باید گفت که برگزاری رفراندوم بعد از 50 روز نیز امری استثنائی بود چرا که کمتر کسی تصور می‌کرد بعد از گذشت تنها 50 روز از رژیم پهلوی، بتوان نظام جدید را به رفراندوم و رأی مردم گذاشت. 🛑نشر حداکثری ⭕کانال در تلگرام : T.me/dar_masire_agahi ⭕کانال در ایتا : Eitaa.com/masir_agahi ⭕کانال در واتساپ : https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP ⭕پیج اینستاگرام : @masir_agahii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻کلید پارتی؛ سرگرمی نوین خاندان پهلوی و سران کشور!! ✅فریده دیبا، مادر فرح دیبا همسر محمدرضا شاه در کتاب خاطرات خود خواننده را به پشت پرده‌های دربار می‌برد، او روایت می‌کند که چگونه مقام‌های بلندپایه کشوری در جشن‌های شبانه بر سر شرط‌بندی‌های کلان، جلو چشمان همگان عریان می‌شدند و چگونه مردان متنفذ و سران کشور، همراه با همسران خود در جشن کلید شرکت و به عنوان قرعه‌کشی همسران خود را معاوضه می‌کردند و به شعرخوانی مشغول می‌شدند، چگونه محمدرضا از ساعت ۱۰ شب تمام کارهای خود را تعطیل می‌کرد و به سراغ عیاشی‌های شبانه می‌رفت، چگونه افسران و امرای ارتش و بلندپایگان حکومتی برای ارتقاء درجه و پست، زنان و دختران‌شان را به محمدرضا پیشکش می‌کردند و چگونه محمدرضا در هواپیما به دختری نوجوان، دست‌درازی کرده است. ✅فریده دیبا، مادر فرح در بخشی از این کتاب در صفحه ۱۳۹ از فسادی پرده برداشته که بازخوانی آن نشان‌دهنده ترویج فساد، در دوره پهلوی است، هر چند جدای از این کتاب،، منابع غیر رسمی دیگری نیز برگزاری این نوع پارتی مخصوصا در یکی از مهمانسراهای ژاندارمری را تایید می‌کنند: «یکی از زنان مرتبط با دربار پری اباصلتی نام داشت. این زن با استفاده از موقعیتش مبتکر "کلید پارتی " در ایران بود. وی میهمانی‌های بزرگی در میهمانسراهای معروف تهران برقرار می‌کرد که "هواخواهان فراوان داشت. آخر شب که همه به حد افراط مشروبات الکلی نوشیده بودند، هر یک از خانم‌ها به یکی از اتاق‌های مهمانسرا می‌رفتند و بعد مردان کلید این اتاق‌ها را روی هم ریخته و آنها را به هم می‌زدند سپس با چشمانی که با چشم بند، خوب بسته شده بود هر یک کلیدی را انتخاب می‌کردند و از روی کلیدی که برنده شده بودند به اتاقی که خانم شخص دیگری منتظر بود می‌رفتند!» حسین فردوست، رئیس دفتر ویژه اطلاعات دربار پهلوی در کتاب خاطرات خود به نکته ای اشاره می‌کند که اولین رابطه ناسالم محمدرضا را در سنین نوجوانی و در مدرسه له‌روزه سوئیس با یک مستخدم یاد می‌کند که مبلغ ۵۰۰۰ فرانک برای آن افتضاح و حق السکوت به آن دختر دادند و این اولین اسکناس‌هایی بود که باید برای نفس لجام‌گسیخته پهلوی دوم از خزانه هزینه می‌شد..... ⚠️ادامه مطلب قابل انتشار نیست. مطالعه بیشتر👇🏻👇🏻 https://www.google.com/amp/s/www.dana.ir/news/1293765.html/%25D8%25AE%25D8%25A7%25D9%2586%25D8%25AF%25D8%25A7%25D9%2586-%25D9%25BE%25D9%2587%25D9%2584%25D9%2588%25DB%258C-%25D9%2584%25DA%25A9%25D9%2587-%25D9%2586%25D9%2586%25DA%25AF-%25D9%2581%25D8%25B3%25D8%25A7%25D8%25AF-%25D8%25A7%25D8%25AE%25D9%2584%25D8%25A7%25D9%2582%25DB%258C-%25D8%25AA%25D8%25A7%25D8%25B1%25DB%258C%25D8%25AE-%25D8%25AA%25D9%2585%25D8%25AF%25D9%2586-%25D8%25A7%25DB%258C%25D8%25B1%25D8%25A7%25D9%2586 🛑نشر حداکثری ⭕کانال در تلگرام : T.me/dar_masire_agahi ⭕کانال در ایتا : Eitaa.com/masir_agahi ⭕کانال در واتساپ : https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP ⭕پیج اینستاگرام : @masir_agahii
AUD-20210402-WA0000.opus
1.06M
1️⃣ قسمت اول 🔻سابقه تاریخ نگاری در ایران باستان و نقش منابع یونانی و مستشرقین در تاریخ نویسی ایران 🎤 جناب آقای دکتر مصلح (دکتری ادیان و تاریخ باستان) ⏰ 7 دقیقه و 19 دقیقه صوت 👆🏻 🛑نشر حداکثری ⭕کانال در تلگرام : T.me/dar_masire_agahi ⭕کانال در ایتا : Eitaa.com/masir_agahi ⭕کانال در واتساپ : https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP ⭕پیج اینستاگرام : @masir_agahii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻بازخوانی زمان و علت بیعت امام علی علیه‌السلام با ابوبکر ✒️دکتر محمد جواد یاوری سرتختی (دکتری تاریخ تشیع) ✅سابقه «بیعت» به عنوان پیمانی طرفینی در میان مردم عرب به پیش از اسلام بازمی‏گردد. در اسلام نیز این رسم اجتماعی پذیرفته شد و پیامبر از آن بهره برد. در تاریخ اسلام، همواره حاکمان، بیعت و میثاق وفاداری مردم را موجب استحکام و اقتدار حکومت خویش دانسته و هرگز خود را از بیعت و اعتماد مردم بی‏نیاز نمی‏دانستند. در اسلام رکن اصلی بیعت، اختیاری بودن آن است وگرنه مشروعیت ندارد. پس از وفات پیامبر صلی الله و‏آله در روز سقیفه گروهی با برنامه‌های از پیش تعیین شده ابوبکر را به خلافت رساندند. آن‏ها برای استحکام قدرت او از هر تلاشی فرو گذار نکردند، حتی به زور برای او بیعت گرفتند. در رأس مخالفان خلافت ابوبکر، علی علیه السلام وعده‏ای از بنی‌هاشم قرار داشتند. این نوشتار تلاش دارد تا بیان کند که بیعت گرفتن از علی علیه السلام بعد از وفات پیامبر صلی الله علیه و آله و‏آله به زور و با هجوم به خانه فاطمه«علیهاالسلام» صورت گرفت. البته پذیرش بیعت از سوی آن حضرت بعد از شهادت حضرت زهرا«علیهاالسلام» و بر اساس مصلحت‌اندیشی و حفظ وحدت اسلامی بود؛ یعنی در زمانی که ابوبکر تمام تلاش خود را برای مقابله با مرتدان به کار بسته بود، آن حضرت ناچار بیعت با او را پذیرفت. واژگان کلیدی: بیعت، سقیفه، علی علیه‏السلام، ابوبکر، زمان و علت بیعت. ✅مقدمه گزارش‏های تاریخی از منابع فریقین درباره جریان سقیفه، حاکی از آن است که اولین اقدام ابوبکر و همراهان وی برای به دست گرفتن قدرت سیاسی، گرفتن بیعت از مخالفان جریان حاکم بود. در چند روز اول کسب قدرت، از بسیاری بیعت گرفته شد. اما درباره بیعت گیری از بنی‏هاشم که در رأس آنان امام علی علیه‏السلام قرار داشت، گزارش‏های متفاوتی وجود دارد. برخی مورخان بیعت آن حضرت را پس از گذشت شش ماه، یعنی اندکی پس از شهادت فاطمه «علیهاالسلام» می‏دانند، اما برخی دیگر معتقدند که آن حضرت در همان روز اول تن به بیعت با ابوبکر داد، و برخی دیگر، اصل بیعت آن حضرت را نمی‏پذیرند. در این نوشتار تلاش بر آن است تا درباره زمان و علت بیعت امیرالمؤنین علی علیه‌السلام با خلیفه اول، تحقیق و بررسی شود. و نیز تبیین شود که اگر آن حضرت تن به بیعت دادند در چه شرایطی و بر اساس چه اهدافی بوده است..... ادامه 👇🏻👇🏻 http://ensani.ir/fa/article/46277/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%B9%D9%84%D8%AA-%D8%A8%DB%8C%D8%B9%D8%AA-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D8%B9%D9%84%DB%8C%D9%87-%D8%A7%D9%84%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D8%A8%D9%88%D8%A8%DA%A9%D8%B1 🛑نشر حداکثری ⭕کانال در تلگرام : T.me/dar_masire_agahi ⭕کانال در ایتا : Eitaa.com/masir_agahi ⭕کانال در واتساپ : https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP ⭕پیج اینستاگرام : @masir_agahii
🔻 مقایسه برنامه راهبردی 25 ساله ایران و چین با قراردادهای ترکمن چای، گلستان و 1919 ◀️پیج رسمی دکتر علیرضا زادبر (دکتری علوم سیاسی) https://www.instagram.com/tv/CNKye-MIC55/?igshid=5c37wia3vdgy 🎥 1 ساعت و 7 دقیقه ویدئو 👆🏻 🛑نشر حداکثری ⭕کانال در تلگرام : T.me/dar_masire_agahi ⭕کانال در ایتا : Eitaa.com/masir_agahi ⭕کانال در واتساپ : https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP ⭕پیج اینستاگرام : @masir_agahii
🔻بدون شرح! 🛑نشر حداکثری ⭕کانال در تلگرام : T.me/dar_masire_agahi ⭕کانال در ایتا : Eitaa.com/masir_agahi ⭕کانال در واتساپ : https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP ⭕پیج اینستاگرام : @masir_agahii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻امام مهدی (عج) همان سوشیانت (منجی زرتشتیان) نیست ✅ اطلاعات قابل توجه درباره منجی زرتشتیان طبق اسناد زرتشتی، زرتشت، در پایان زندگی، نطفــه خود را درون دریاچـه (احتمالا دریاچه هامون) ریخـت. سه هزار سال بعد، می‌بایستی یک دختر از نسل وارد این دریاچه شده، نطفه زرتشت در بدن او داخل شود. این دختر از جدّ خود (زرتشت) باردار شده، فرزندی متولد می‌شود که همان موعود است. 📚 ابراهیم پورداود، یشت‌ها ، ج 2، ص 100. ژاله آموزگار، تاریخ اساطیری ایران، ص 87. ✅هنگامی که سوشیانت، به سن جوانی برسد، خورشید سی روز در وسط آسمان متوقف می‌شود و این علامت ظهور زرتشتیان است. در ابتدای سوشیانت، یکی از پیروان او به نام ، از هند به ایران حمله می‌کند و مَزگِت‌ها (مسجدها) را ویران و به جایشان بنا می‌کند. 📚 جاماسب آسانا، متون پهلوی، گزارش سعید عریان، صص 190-191 ✅قرار بود سوشیانت هزار سال پس از سقوط ظهور کند. یعنی چهارصد سال پیش، در زمان ... این وعده، از آب درآمد و ضربه‌ای سخت بر پیکره دین زرتشتی وارد شد. 📚 مری بویس، زرتشتیان باورها و آداب دینی آنها، ص 214-216. Ervad Bamanji Nusserwanji Dhabhar, THE PERSIAN RIVAYATS, Ch 447. ✒️ مهدی رستمی (کارشناس ایران باستان) 🛑نشر حداکثری ⭕کانال در تلگرام : T.me/dar_masire_agahi ⭕کانال در ایتا : Eitaa.com/masir_agahi ⭕کانال در واتساپ : https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP ⭕پیج اینستاگرام : @masir_agahii
AUD-20210404-WA0002.opus
573.9K
2️⃣ قسمت دوم 🔻سابقه تاریخ نگاری در ایران باستان و نقش منابع یونانی و مستشرقین در تاریخ نویسی ایران 🎤 جناب آقای دکتر مصلح (دکتری ادیان و تاریخ باستان) ⏰ 3 دقیقه و 58 ثانیه صوت 👆🏻 🛑نشر حداکثری ⭕کانال در تلگرام : T.me/dar_masire_agahi ⭕کانال در ایتا : Eitaa.com/masir_agahi ⭕کانال در واتساپ : https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP ⭕پیج اینستاگرام : @masir_agahii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻واقعه غدیر خم در نوروز رُخ داد! ✅عید غدیر خم در تقویم قمری از 18 الی 20 ذی الحجة رخ داد. با محاسبات نجومی، این روز مصادف با 28-29 اسفند و 1 فرورین می‌شود. یعنی 11/1/1 خورشیدی. چنان‌که علامه شعرانی (رحمة الله علیه) نیز از زیج محمد شاه هندی، تقارن روز عید غدیر و نوروز را به دست آورده بودند. مهم‌تر از همه این که احادیثی از امام جعفر صادق (علیه‌ السلام) روایت شده که فرمودند: «نوروز، همان روزی است که پیامبر (صلی‌ الله‌ علیه‌ و آله) در غدیر خم برای امیرالمومنین (علیه‌ السلام) عهد [بیعت] گرفت و مسلمانان به ولایت ایشان اقرار کردند و خوشا به حال کسی‌که بر این عهد ثابت قدم ماند و وای بر کسی‌که این عهد را شکست. هیچ نوروزی نیست، جز این‌که ما در این روز انتظار فرج را داریم.» مشاهده اسناد: https://www.adyannet.com/fa/news/33086 🛑نشر حداکثری ⭕کانال در تلگرام : T.me/dar_masire_agahi ⭕کانال در ایتا : Eitaa.com/masir_agahi ⭕کانال در واتساپ : https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP
🔻رمز یک اعدام ⁉️ چرا امیرکبیر طاهره قره العین را اعدام کرد؟ ✒️ استاد ابوالحسنی منذر 💥 قرة العين کیست؟ 1⃣ طاهره قرة العين (زرين تاج قزويني) از پيشگامان بابيت در زمان ناصرالدين شاه است كه عمليات كشف حجاب و رفتن وي با چهره‌ كاملا بزک شده و عريان به ميان مردان بابي و همخواني‌اش با سران بابيه (كه در تاريخ از آن، با عنوان رسوايي بدشت ياد مي‌شود در تاريخ ثبت شده) [1] است و حتي مورخين بابي و بهايي نيز بدان اشاره دارند. [2] 2⃣ احمد كسروي مي‌نويسد: «... داستان قرة العين شگفت‌آور است. ولي دليل از آن به سود كيشهاي بابي و بهايي نتوان درآورد. در كوششها نيز زيان قرةالعين كمتر از سودش نبوده، در جستن [3] او از خانه‌ي شوهر و همراهي‌اش با مردان آن داستان بدشت كه خود بهاييان پوشيده نداشته‌اند، دستاويز دشمنان بيشتر گرديده تا دستاويز دوستان. اين است در كتابها ديده مي‌شود كه خواهر عبدالبهاء كه بهاييان او را [بلندمرتبه] مي‌شمارند در نامه‌ي خود به بهاييان تهران چنين نوشته: «قرة العين يك دفعه بي‌حكمتي كرد و هنوز از كله‌ي مردم نمي‌توانيم به درآوريم.» [4]. 💥 چرا قرة العين می‌خواست ناصرالدین‌شاه را ببیند؟ 3⃣ مرحوم آیت الله شیخ حسین لنكراني معتقد بود: خدمت بزرگ ديگري كه اميركبير به اسلام و ايران كرد، تسريع در اعدام قرة العين، و از بين بردن زمينه‌ي ديدار آن زدن فتانه با ناصرالدين شاه جوان بود كه زمام نفس خويش را در دست نداشت و ممكن بود دلباخته‌ي ناز و غمزه‌ي او شده و اين امر (همراه با سوسه دواني‌هاي دول اجنبي ذي نفع در ماجرا) كار پايان دادن به غائله‌ي ايران سوز بابيان را دچار مشكل سازد. 4⃣ نورالدين چهاردهي، «از افراد ثقه‌ي ازلي‌ها» شنيده است «كه طاهره در زمان زنداني بودن خود تقاضاي ملاقات با ناصرالدين شاه نمود و شاه مايل به ازدواج با او بود. درباريان [بخوانيد: اميركبير] از ملاقات طاهره بيمناك شده و وهم داشتند كه شاه تحت سيطره‌ي طاهره قرار گيرد و زيبايي او موجب شود كه شاه مفتونش گردد، لذا مرگ او را جلو آوردند.» [5]. 📚 منبع: مقاله ﺍﻇﻬﺎﺭﺍﺕ ﻭ ﺧﺎﻃﺮﺍﺕ ﺁﻳﺖﺍﷲ ﻟﻨﻜﺮﺍﻧﻲ ﺩﺭﺑﺎﺭﺓ ﺑﺎﺑﻲﮔﺮﻱ ﻭ ﺑﻬﺎﻳﻲﮔﺮﻱ، فصلنامه مطالعات تاریخی پاورقی [1] براي شرح ماجرا ر. ك: ناسخ‌ا لتواريخ، بخش قاجاريه، لسان‌الملك سپهر 3 / 219، 220 و 239؛ فتنه‌ي باب، اعتضاد السلطنه، تعليقات عبدالحسين نوايي، صص 178 - 187؛ قرةالعين، درآمدي بر تاريخ بي‌حجابي در ايران، سينا واحد، ص 13 به بعد. [2] ر. ك: الكواكب الدريه، آواره، 1 / 127، به بعد؛ طاهره قرةالعين، حسام بقايي (به نقل از: عباس افندي)؛ مطالع الانوار....، عبدالحميد اشراق خاوري، صص 249 و 301؛ حضرت بهاءالله، محمدعلي فيضي، صص 41 - 42. [3] بيرون رفتن. [4] بهايي‌گري، ص 85. در مورد قرةالعين و بهاييها، همچنين ر. ك: فلسفه‌ي نيكو، حسن نيكو،3 / 107 به بعد. [5] باب كيست و سخن او چيست، نورالدين چهاردهي، صص 86 و 87. درباره‌ي خوش آمدن شاه جوان از قرةالعين، ر. ك: قبله‌ي عالم، عباس امانت، ص 296. 🛑نشر حداکثری ⭕کانال در تلگرام : T.me/dar_masire_agahi ⭕کانال در ایتا : Eitaa.com/masir_agahi ⭕کانال در واتساپ : https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP ⭕پیج اینستاگرام : @masir_agahii