eitaa logo
در مسیر آگاهی
264 دنبال‌کننده
996 عکس
700 ویدیو
156 فایل
در جهت روشنگری و پاسخگویی به شبهات پيرامون تاریخ ایران و اسلام با پشتیبانی جمعی از اساتید تاریخ حوزه و دانشگاه
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🛑کوروش در منابع تاریخی ♦️دکتر محمد ابراهیم باستانی پاریزی تاریخ‌دان، نویسنده، پژوهشگر، شاعر، موسیقی‌پژوه و "استاد تمام" دانشگاه تهران(متوفی 1393) 🔺انتشار این پست،گامی ست در مسیر آگاهی. 🌏 @masir_agahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁉️ چندسال پیش برنامه ضدارزشی شبهه ای را مطرح کرده است که: در منابع آمده است که امام (علیه السلام) فرمودند: ➖ ما از تبار هستیم، هواخواهان ما و ما هستند. روشن است که هر عربی از هر ایرانی بهتر و بالاتر و هر ایرانی از بدترین دشمنان ما بدتر است. ایرانیها را باید دستگیر کرد و به آورد، زنانشان را به درآورده و به فروش برسانید و مردانشان را به و بردگی اعراب گماشت. : ➖ این روایت که سند ضعیفی داشته و غلط ترجمه شده، از امام (علیه السلام) است نه امام حسین(علیه السلام)؛ به علاوه وقتی در کتاب سفینه البحار آمده یعنی اصلش نیز در بحار الأنوار نیز آمده. 📚مجلسی، بحار، ج 64،ص176 ✅ : ➖ این روایت از معانی الاخبار شیخ نقل شده و آن است؛ زیرا بن جبله در سند آن است، نیز فرضا که امام صادق(علیه السلام) این کلام را فرموده باشند، علامه مجلسی در ادامه آن می نویسد: بيان : " " أي العرب الممدوح من كان من شيعتنا، وإن كان عجما، والعجم المذموم من كان عدونا، وإن كان عرب. یعنی، منظور این روایت آن است که اگر فرضا عرب، باشد و ، مذموم، است اگرچه عجم باشد و دشمن ما عجم است اگر چه عرب باشد. یعنی به عبارت دیگر: این کلام بر فرض صحت صدور از معصوم(علیه السلام) در مقام با عرب هایی است که دیگران را خوار می شمارند؛ اگر چه اهل بیت(علیهم السلام) باشند و امام(علیه السلام) فرموده است: از نظر ما شما که عرب هستید، اما ما اصلا نیستید و عجم هستید، اما ما عرب هستند حتی اگر خراسانی و اصفهانی و رازی و ... باشند. ✅ : ➖ باید توجه کرد، آن عباراتی که در سفینه البحار در ادامه حدیث آمده، از متن نیست و از است که می خواسته نشان دهد در کنار این فرمایش امام صادق(علیه السلام)، نگاه به ایرانیان چگونه بوده است. بعد می نویسد: گفته است که ایرانیان را باید و زنانشان را به کنیزی به ایران آورد. این قسمت با "و قال " شروع می شود و ثانی یعنی که همان است. ✅ : ➖ مرحوم شیخ علی نمازی شاهرودی (ج۷، ص۱۰۷ – ۱۰۸) در تکمیل نوشته شیخ عباس قمی در کتاب مستدرک سفینه البحار می نویسد: سوای رای دومی(عمر) درباره ایرانیان: ابن شهرآشوب در نقل کرده که وقتی ایرانی را به آوردند و تصمیم گرفتند که را بفروشند و مردان را به درآورند که ناتوانان را در طواف بر پشت خود حمل کنند، اميرمؤمنان (علیه السلام) فرمود: (صلی الله علیه و آله) فرموده است: بزرگ هر قومی را گرامی بدارید اگرچه مخالف شما باشد و این ها هستند که و هستند، با ما از در مسالمت درآمده اند و به رغبت دارند و من برای خدا آنان که به من و بنی هاشم داده اید آزاد کردم ⬅️ و در پایان: رواﯾﺎت ﻓﺮاواﻧﯽ در ﻣﺪح اﯾﺮاﻧﯿﺎن آﻣﺪه است. ﯾﮑﯽ از آن روایات ﮐﻪ در اﺑﺘﺪای اﯾﻦ ﻣﺘﻦ آﻣﺪه اﺳﺖ وﻟﯽ ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ ﻣﻐﺮﺿﺎﻧﻪ شبه افکنان آن را ﺣﺬف ﮐﺮده اﻧﺪ. ➖اﻣﺎم ﺻﺎدق(علیه السلام) ﻣﯽ‌ﻓﺮﻣﺎﯾﺪ:  🔺️«اﮔﺮ ﻗﺮآن ﺑﺮ و ﻏﯿﺮ ﻧﺎزل ﻣﯽ‌ﺷﺪ، ﻋﺮب ﺑﻪ آن اﯾﻤﺎن ﻧﻤﯽ‌آورد،‌ و ﺑﺮ ﻋﺮب ﻧﺎزل ﺷﺪ و ﻋﺠﻢ ﺑﻪ آن اﯾﻤﺎن آوردﻧﺪ و اﯾﻦ ﻓﻀﯿﻠﺘﯽ اﺳﺖ ﺑﺮای ﻋﺠﻢ».🔻 ✔️ نه تنها در ﻫﯿﭻ رواﯾﺘﯽ ﻧﮑﻮﻫﺶ اﯾﺮاﻧﯿﺎن ﻧﯿﺎﻣﺪه است، بلکه ﭼﻨﯿﻦ ﭼﯿﺰی ﺑﺎ و روح ﺗﻌﺎﻟﯿﻢ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ(صلی الله علیه وآله) سازگاری ندارد آنجاکه ﻣﯽ‌ﻓﺮﻣﻮد: «ﻫﯿﭻ ﻋﺮﺑﯽ را ﺑﺮ ﻓﺨﺮ ﻧﻤﯽ‌ﺑﺎﺷﺪ و ﮔﺮاﻣﯽ‌ﺗﺮﯾﻦ ﺷﻤﺎ ﻧﺰد ﺧﺪاوﻧﺪ ﺑﺎ ﺗﻘﻮاﺗﺮﯾﻦ ﺷﻤﺎﺳﺖ» ﺳﺎزﮔﺎر ﻧﯿﺴﺖ. 🔺انتشار این پست،گامی ست در مسیر آگاهی 🌏 @masir_agahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁉️ چرا در زمان شاه در مرزهای ایران و عراق درگیری نشد با وجود اینکه تنش‌هایی بود؟ 👇 https://www.instagram.com/tv/CFh4KbYpUHQ/?igshid=oitbp7jdr3t1 🔺انتشار این پست،گامی ست در مسیر آگاهی 🌏 @masir_agahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸️ 🔺انتشار این پست،گامی ست در مسیر آگاهی 🌏 @masir_agahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🇮🇷دفاع مقدس ⁉️ چرا در زمان شاه در مرزهای ایران و عراق درگیری نشد با وجود اینکه تنش‌های زیادی در خط مرزی بود؟ آیا قدرت نظامی پهلوی مانع جنگ شد؟ در جنگ تحمیلی ادوات جنگی توسعه داده شده محمدرضا پهلوی چقدر تاثیرگذار بود؟ چه کسی قبل از انقلاب مانع جدایی خرمشهر از ایران شد؟ چرا نام خوزستان عربستان بود و...... ⭕دکتر زادبر و دکتر مددلو پاسخ می دهند👇🏻👇🏻👇🏻 https://www.instagram.com/tv/CFh4KbYpUHQ/?igshid=oitbp7jdr3t1 🔺انتشار این پست،گامی ست در مسیر آگاهی 🌏 @masir_agahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁉️ چرا جامعه اسلامی پنجاه سال بعد از رحلت پیامبر(صلی الله علیه و آله) به چنین وضعی رسید که نوه پیامبر(صلی الله علیه و آله) را این گونه به شهادت رساندند؟ 🔻برای پاسخ جامع به این سوال باید به کتاب "پس از پنجاه سال" پژوهشی تازه پیرامون قیام حسین (علیه السلام) اثر علامه فقید دکتر سید جعفر شهیدی رحمة الله علیه مراجعه شود، اما مختصر این که : 1️⃣ با بروز فاجعه سقیفه و دوری مردم و حاکمان از قرآن ناطق و کم توجهی به اهل بیت (علیهم السلام) سبب بروز انواع انحرافات در بین امت پیامبر (صلی الله علیه و آله) شد که در واقع این جامعه را از درون تهی کرد. 2️⃣ فتوحات نیز به این فضا دامن زد زیرا افرادی بدون شناخت درست از اسلام وارد اسلام شدند. 3️⃣ دوره خلیفه سوم هم که باعث بروز نارضایتی عمومی شد، سرانجام سبب قتل خلیفه به دست مسلمانان شد و وقتی قبح خلیفه کشی از بین رفت دیگر افراد بسیاری واهمه ای از کشتن امام علی و امام حسن (علیه السلام) نداشتند که شاهدش جنگ صفین و جنگ امام حسن (علیه السلام) با معاویه است که افراد بسیاری به جنگ این دو بزرگوار آمدند. 4️⃣ خلافت معاویه و یزید هم در بروز فاجعه عاشورا نقش بسیار پررنگی دارد زیرا معاویه دست به اقدامات تبلیغی گسترده علیه اهل بیت (علیهم السلام) زد، چنان که در منابر جهان اسلام امام علی (علیه السلام) را لعن می کردند. وی همچنین با تطمیع برخی صحابه و علماء درباری، اقدام به جعل گسترده حدیث در منقبت خلفا و امویان و مذمت علی(علیه السلام) کرد. ✔️ لذا سپاه یزید در روز عاشورا بر کشتن امام حسین (علیه السلام) و سر بریدن ایشان جسارت یافتند. 🔺انتشار این پست،گامی ست در مسیر آگاهی 🌏 @masir_agahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻اعترافات شنیدنی بختیار : بعضی ها می گویند. داشتیم ژاپن می شديم، داشتیم چنین می شدیم!! اینها همه از اباطیل است بنظر بنده. اغلب اینها که چنین می گویند یا نادانند یا خودشان در آن موضع وضعیت خوبی داشتند از نظر سیاسی و اقتصادی..... 🎥ویدئو بختیار و ادامه سخنانش 👇🏻👇🏻 https://www.instagram.com/p/CDyONgeAkp7/?igshid=5j5402gghvbl 🔺انتشار این پست،گامی ست در مسیر آگاهی 🌏 @masir_agahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁉️ شهادت امام حسین (علیه السلام) و یارانش چه جایگاهی در تاریخ اسلام دارد؟ واقعه کربلا مهم ترین واقعه تاریخ اسلام بوده است و از ابعاد مختلف اهمیت دارد. 1️⃣ اولا چه فاجعه ای از این بالاتر که امتی پنجاه سال بعد از رحلت پیامبر خود (صلی الله علیه وآله) فرزند و یادگار پیامبرش را سر ببرد و خانواده او را به اسارت گرفته و زنان و دختران منتسب به رسول الله (صلی الله علیه و آله) را در شهرها بگرداند. 2️⃣ ثانیا امام حسین (علیه السلام) با قیام خود، هیمنه پوشالی دستگاه خلافت اموی را شکست و اسلامیت آن را نفی کرد؛ چنان که یزید و خلفای بعدی، دیگر جایگاه رهبری دینی برای مردم یعنی اهل تسنن نداشتند و نقش آنان بر خلاف دوره پیش از عاشورا به حاکمیت سیاسی تقلیل یافت. 3️⃣ ثالثا امام حسین (علیه السلام) نام اهل بیت (علیهم السلام) را در جهان اسلام زنده کرد و سبب تداوم مذهب شیعه تا به امروز شد. 💢 نظر به اهمیت فراوان قیام کربلا، از دیرباز مورخان شیعه و سنی مانند قاسم بن اصبغ بن نباته، جابر جعفی، ابومخنف، هشام کلبی، نصربن مزاحم منقری، ابن سعد، بلاذری، طبری، مفید، ابوالفرج اصفهانی، ابن اعثم کوفی و دیگران به ثبت وقایع آن پرداخته اند و در حد وسع خود ابعاد این حرکت عظیم را برای آیندگان ترسیم کرده اند که همچون گنجی تمام نشدنی هنوز هم نه تنها خوانده می شود بلکه انواع تحلیل¬ها درباره این واقعه ارائه شده و عبرت های فراوانی از آن استفاده می شود که خود گواهی است بر این ادعا که واقعه عاشورا مهم ترین واقعه تاریخ اسلام بوده است. 🔺انتشار این پست،گامی ست در مسیر آگاهی 🌏 @masir_agahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁉️ متن شبهه: ➖ جنگ باید سال ۶۱ تمام می‌شد میتوانستیم خسارت بگیریم نباید وارد خاک عراق میشدیم پس ۶سال جنگ اضافی وصدها هزار قربانی مسئولش کیه ؟ ناگفته‌های ناخدا هوشنگ صمدی ✅ پاسخ شبهه: ➖ اگر صلح را مجموعه ای از آتش بس، عقب نشینی، تعیین متجاوز، تامین خسارت های وارده و ... بدانیم، باید بگوییم که در آن زمان، هیچ گونه پیشنهاد صلحی ارائه نشد و شورای امنیت و دیگران، تنها آتش بس و در واقع حالت نه جنگ نه صلح را توصیه می کردند . در آن زمان طرحی که متضمن صلح واقعی باشد و شناسایی متجاوز و پرداخت غرامت را نیز شامل شود و تضمین برای عدم تعرض مجدد داشته باشد، وجود نداشت و پیشنهادهای ارائه شده، تنها در حد آتش بس و مذاکره طرفین بود . این امر با توجه به پشتیبانی یک طرفه و آشکار دولت های بزرگ و نهادهای بین المللی از عراق، هیچ گاه نمی توانست شرایط ایران را برای یک صلح واقعی و شرافت مندانه محقق سازد . به این ترتیب ایران، دلایل منطقی و عقلانی برای ادامه جنگ داشت . این دلایل عبارت بود از: 1⃣ شرایط ایران برای صلح (شناسایی و تنبیه متجاوز و پرداخت غرامت از سوی عراق) . 2⃣ مرزهای ایران تامین نداشت و نقاطی در شلمچه، طلائیه، فکه و قصر شیرین در اشغال عراق بود و نیز شهرهای سومار، نفت شهر و مهران عملا در اشغال دشمن بود و امکان آزادسازی این نقاط از راه مذکور، غیرمعقول به نظر می رسید و راهی جز ادامه جنگ وجود نداشت . 3⃣ در حالی که نیروهای خودی، پیروزی های زیادی کسب می کردند، توقف جنگ و چانه زنی در پشت میز مذاکره، برای آزادی نقاط مرزی آزاد شده، صحیح نبود . 4⃣ شهرهای آزاد شده همچون خرمشهر، به علت حضور دشمن در شلمچه، همچنان مورد تهدید بود . 5⃣ توانایی کمی ارتش عراق ترمیم شده و با کمک های همه جانبه دولت های بزرگ افزایش هم یافته بود . 6⃣ تنها چیزی که ارتش عراق از دست داده بود، روحیه بود که با توجه به روحیه فرماندهی آن (شخص صدام)، این مسئله نیز پس از مدتی قابل ترمیم بود . 7⃣ در حالی که نیروهای جمهوری اسلامی در نوار پیروزی قرار داشتند، آتش بس و صلح ناپایدار در هنگام قدرت و دادن فرصت مجدد به عراق، زیان هایی به بار می آورد . اگر آن روز جنگ متوقف می شد و تجربه ای چون مذاکرات سوریه و اسرائیل، بر سر ارتفاعات جولان، فراروی ما قرار می گرفت و ما ناچار می شدیم بر سر سایر مناطق تحت اشغال، پشت میز مذاکره با عراق چانه زنی بی حاصل کنیم; امروز جامعه، مسئولان وقت را شماتت می کرد . 8⃣ عراق در نظر داشت با برگزاری اجلاس سران جنبش غیر متعهد در بغداد و کسب ریاست دوره ای این جنبش، برای تحقق خواسته های نامشروع خود، به ایران فشار آورد; ولی ایران با حمله به داخل خاک عراق در عملیات رمضان، این امتیاز مهم و حیاتی را از عراق گرفت . 9⃣ به همین منظور در 20 خرداد 1361ش . جلسه ای در حضور امام خمینی در جماران تشکیل گردید و موضوع به شور گذاشته شد . از نظر نظامیان شرکت کننده در آن جلسه، امکان پدافند با توقف روی خط مرزی وجود نداشت; زیرا در اغلب نقاط مرزی هیچ گونه مانع طبیعی وجود نداشت و ایجاد استحکامات جدید نیز یک سال به طول می انجامید و طی این مدت احتمال حمله مجدد عراق جدی بود . مهم تر این که با تکیه بر اصل متعارف نظامی «تعقیب دشمن » هرگونه توقف پس از فتح خرمشهر یک حرکت غیراصولی بود . به همین دلیل امام خمینی (ره) پس از تردید اولیه در مورد تداوم جنگ در خاک عراق با استماع دلایل نظامیان و نا امیدی از پذیرش شرایط ایران توسط دولت عراق، با ادامه جنگ و ورود نیروهای ایران به خاک عراق موافقت نمودند . 🔺انتشار این پست،گامی ست در مسیر آگاهی 🌏 @masir_agahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ آیا میدانید جنگ انرژی و غذا در راه است؟ ⚠️ هشدار قرآن در این زمینه ! ❓چه رابطه ای بین غذا، امنیت و ضعف دینداری مردم است؟🤔🤔🤔 🔺انتشار این پست،گامی ست در مسیر آگاهی 🌏 @masir_agahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔺انتشار این پست،گامی ست در مسیر آگاهی 🌏 @masir_agahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻همراهان عزیز "در مسیر آگاهی" 🔹🔷 به اطلاع می رساند طبق تصمیمات گرفته شده توسط شورای راهبردی، در نظر است ظرف روزهای آینده ارائه‌ی محتوای تاریخی سیر منظمی را (گاها متناسب با ایام) آغاز کند. بدین منظور، در سرفصل تاریخ اسلام :  1) وقایع پس از عاشورا توسط اساتید محترم آقایان ◀️ و و در سرفصل تاریخ ایران : 2) توسط آقای ◀️ ارائه مطلب خواهند داشت. ✔️ تشکر از همراهی شما🙏 ⭕ اساتید پشتیبان : 1⃣ جناب آقای دکتر فیض آبادی (دانشگاه علوم پزشکی و حوزه علمیه مشهد، مدرسه عالی نواب) 2⃣ جناب آقای دکتر مطهری نیا (دانشگاه تهران) 3⃣ جناب آقای دکتر طاووسی (دانشگاه علامه طباطبایی تهران ) 4⃣ جناب آقای دکتر یاوری(دانشگاه باقرالعلوم قم) 5⃣ جناب آقای دکتر واحدی (دانشگاه پیام نور مشهد) 6⃣ جناب آقای حجة الاسلام نیازی (دانشگاه علامه مجلسی و جامعه المصطفی قم) 7⃣ جناب آقای دکتر معینی (دانشگاه آزاد و پیام نور شیراز) 8⃣ سرکار خانم بخشي زاده (دانشگاه علوم پزشکی مشهد) 🔻نظرات، پیشنهادات و سوالات خود پیرامون تاریخ ایران و اسلام را با ادمین مطرح کنید. ⬅️ ارتباط با ادمین @bano_adabi 🌏 @masir_agahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا