eitaa logo
مسیر فقاهت
2.3هزار دنبال‌کننده
216 عکس
11 ویدیو
37 فایل
🔸 کانال مسیر فقاهت محلی برای #تامل پیرامون داده های فقهی _اصولی و ارائه نکات کاربردی در مسیر فقاهت ✍️صادقی/دانش پژوه فقه و اصول مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) قم 💠نقل مطالب فقط با #ذکر_منبع💠 شناسه ادمین ( @Masirefeghahat ) 🌱تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰الهجر بين المؤمنين 🔹عنْ مُحَمَّدِ بْنِ حُمْرَانَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع أَنَّهُ قَالَ: مَا مِنْ مُؤْمِنَيْنِ اهْتَجَرَا فَوْقَ ثَلَاثٍ إِلَّا وَ بَرِئْتُ مِنْهُمَا فِي الثَّالِثَةِ قِيلَ هَذَا حَالُ الظَّالِمِ فَمَا بَالُ الْمَظْلُومِ فَقَالَ مَا بَالُ الْمَظْلُومِ لَا يَصِيرُ إِلَى الظَّالِمِ فَيَقُولُ أَنَا الظَّالِمُ حَتَّى يَصْطَلِحَا¹ 💠مرحوم آیت الله خویی(رضوان الله علیه) در بحث مسوِّغات کذب به روایت فوق استدلال کرده است برای اینکه در فرقی نیست که شخص ثالثی غیر از متخاصمین باشد یا احد المتخاصمین باشد 🔹لکن ایشان قائل به عدم الزامی بودن این حکم شده و صدر روایت را به قرینه ذیل؛ حمل بر میکنند (مستحب است بعد از سه روز سازش کنند) ؛ ایشان میفرماید باتوجه به اینکه ، مظلوم در مقام اصلاح به ظالم بگوید ، من ظالم بودم میباشد و حضرت ترک این گفتار را مذمت کردند؛ این روایت حمل بر مستحب موکد میشود 🌀و من الواضح جدّا أنّ‌ قول المظلوم «أنا الظالم» ، و قد ذمّه الإمام (عليه السّلام) على تركه، فيكون مستحبّا مؤكّد² ـــــــــــــــــــــــــــــــ *¹:📚وسائل الشيعة، ج‏12، ص: 263 *²:📚موسوعه ایت الله خویی،ج35،ص632 🆔@masire_feghahat نقل‌مطلب‌صرفابالینک‌کانال
🔰کانال مسیر فقاهت 🔸سلام و عرض ادب خدمت فرهیختگان گرامی و اعضای محترم کانال "مسیر فقاهت" 🔹چناچه نقد ، پیشنهاد یا نکته ی خاصی نسبت به مطالب مطروحه داشتید میتوانید از طریق آیدی ذیل آنرا به ادمین کانال منتقل کنید 🆔 @masire_feghahat1 ارتباط‌باادمین
هدایت شده از مسیر فقاهت
🔰مرحوم آیت الله العظمی تبریزی(رضوان الله علیه) 🔸مرحوم آیت‌الله العظمی میرزا جواد آقای تبریزی معمولاِ جهت تدریس، دو کتاب (وسائل الشیعه)و (عروة الوثقی) را با خود به درس می‌آوردند. 🔹یک روز صبح قبل از درس به دفتر آمدم. ایشان هنوز به جلسه درس تشریف نبرده بودند. با ایشان همراه شدم. وقتی می‌خواستند درِ اتاق را ببندند، دیدم به جهت حمل کتاب‌ها به سختی می‌توانند قفل را ببندند. کتاب‌ها را از آقا گرفتم و ایشان در را بستند. 🔸در این هنگام آقا فرمودند: کتاب‌ها را به من برگردانید! عرض کردم: کتاب‌ها را من می‌آورم، سنگین هستند. 🔹فرمودند: این دو کتاب، یکی فقه آل محمد (ص) است و دیگری احادیث اهل بیت (ع)، آن‌ها را می‌خواهم با دست‌های خودم حمل کنم که فردای قیامت، دست‌هایم از آتش جهنم در امان باشند! 📚درس هایی از فقیه مقدس آیت‌الله العظمی میرزا جواد آقای تبریزی، ص۱۴۷، نشر دارالصدیقه 🆔@masire_feghahat
🔰قطع در اصول دین 🔸در اینکه اصول دین میبایست قطع از روی باشد یا اینکه ولو از کفایت میکند میان محققین اختلاف است اما روایتی در کافی شریف هست که میتواند در این مسئله راهگشا باشد و ظهور آن « کما صرّح به صاحب القوانین» در این است که و در این موارد کافی است و تحصیل لزومی ندارد . 🌀عنْ أَبِي الْحَسَنِ مُوسَى (علیه السلام) قَالَ: يُقَالُ لِلْمُؤْمِنِ فِي قَبْرِهِ مَنْ رَبُّكَ قَالَ فَيَقُولُ اللَّهُ فَيُقَالُ لَهُ مَا دِينُكَ فَيَقُولُ الْإِسْلَامُ فَيُقَالُ لَهُ مَنْ نَبِيُّكَ فَيَقُولُ مُحَمَّدٌ فَيُقَالُ مَنْ إِمَامُكَ فَيَقُولُ فُلَانٌ فَيُقَالُ كَيْفَ عَلِمْتَ بِذَلِكَ فَيَقُولُ أَمْرٌ هَدَانِي اللَّهُ لَهُ وَ ثَبَّتَنِي عَلَيْهِ فَيُقَالُ لَهُ نَمْ نَوْمَةً لَا حُلُمَ فِيهَا نَوْمَةَ الْعَرُوسِ ثُمَّ يُفْتَحُ لَهُ بَابٌ إِلَى الْجَنَّةِ فَيَدْخُلُ عَلَيْهِ مِنْ رَوْحِهَا وَ رَيْحَانِهَا فَيَقُولُ يَا رَبِّ عَجِّلْ قِيَامَ السَّاعَةِ لَعَلِّي أَرْجِعُ إِلَى أَهْلِي وَ مَالِي وَ يُقَالُ لِلْكَافِرِ مَنْ رَبُّكَ فَيَقُولُ اللَّهُ فَيُقَالُ مَنْ نَبِيُّكَ فَيَقُولُ مُحَمَّدٌ فَيُقَالُ مَا دِينُكَ‏ فَيَقُولُ الْإِسْلَامُ فَيُقَالُ مِنْ أَيْنَ عَلِمْتَ ذَلِكَ فَيَقُولُ سَمِعْتُ النَّاسَ يَقُولُونَ فَقُلْتُهُ‏ فَيَضْرِبَانِهِ بِمِرْزَبَةٍ لَوِ اجْتَمَعَ عَلَيْهَا الثَّقَلَانِ الْإِنْسُ وَ الْجِنُّ لَمْ يُطِيقُوهَا قَالَ فَيَذُوبُ كَمَا يَذُوبُ الرَّصَاصُ ثُمَّ يُعِيدَانِ فِيهِ الرُّوحَ فَيُوضَعُ قَلْبُهُ بَيْنَ لَوْحَيْنِ مِنْ نَارٍ فَيَقُولُ يَا رَبِّ أَخِّرْ قِيَامَ السَّاعَةِ¹ 📝میرزای قمی میفرماید : و لا يدلّ ذلك على أكثر من اعتبار الجزم و السّكون و الاطمئنان و الاعتناء و الاعتماد. و أمّا كونه ناشئا عن دليل تفصيليّ و برهان مصطلح، فلا² ــــــــــــــــــــــــ *¹:الكافي؛ ج‏3 ؛ ص238 *²:القوانين المحكمة في الأصول؛ ج‏4 ؛ ص387 🆔@masire_feghahat نقل‌مطلب‌صرفابالینک‌کانال
کانال #مسیر_فقاهت.mp3
5.47M
🔰آیت الله شبیری زنجانی 🔸تبیین اشکال تعارض ماده و هیئت 🔹حل اشکال با دو بیان و 🌀برشی از درس خارج خمس ۱۳۷۶/۰۹/۱۶ 🆔@masire_feghahat نقل‌مطلب‌صرفابالینک‌کانال
🔰دیدگاه آیت الله سیستانی در رابطه با کتاب بصائر الدرجات 🔸و قد ناقش بعض في كتاب بصائر الدرجات بأنّه لا سند لنا إليه، فإنّ الشيخ بعد ما ذكر سنده الصحيح إلى كتب الصفار - و هو سند محمد بن الحسن بن الوليد - يستثني منه كتاب بصائر الدرجات. هذا و إن كان للشيخ سند آخر إليه، إلاّ أنّ فيه أحمد بن محمد بن يحيى، و هو لم يوثق. و هذه المناقشة لا يمكن مساعدتها؛ لأنّ استثناءه لهذا الكتاب ليس من جهة أنّه ليس للصفار، بل من جهة أنّهم كانوا لا يروون مثل هذه الروايات الواردة في مقامات الأئمة من جهة الغلو، كما استثنوا من كتاب نوادر الحكمة و كتاب شرائع علي بن إبراهيم، كما في رواية تحريم لحم الإبل، فإنّ المفيد و أضرابه إنما يستثنون ذلك و لم يروونه من جهة أنّهم إذا رووه ربما استظهر أنّهم كانوا يقولون بذلك و ملتزمين به. 🔹و التحقيق كما تقدم أنّ هذا الكتاب له نسخة كبرى و نسخة صغرى كما في الذريعة، و من لاحظ أسانيد هذا الكتاب يرى أنّ عدة من الروايات مروية عن طبقة متأخرة عنه و كأنّه زيد في هذا الكتاب، و لا يمكن الاطمئنان بأنّ جميع ما في الكتاب للصفار. 📚القواعد الفقهیه،ص۳۷۳ 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
کانال #مسیر_فقاهت.mp3
1.16M
🔰استاد شهیدی 🔸تبیین دیدگاه آیت الله سیستانی در رابطه با الغاء حجیت از و تفصیل میان موارد 🔹بیان آیت الله سیستانی در رابطه با اصطلاح در کتاب و سنت و تفاوت آن با فلسفه ترجمه شده از یونان 🌀برشی از درس خارج اصول ۱۴۰۲/۰۷/۱۷ 🆔@masire_feghahat نقل‌مطلب‌صرفابالینک‌کانال
هدایت شده از مسیر فقاهت
کانال مسیر فقاهت.mp3
1.08M
🔰 آیت الله العظمی (رضوان الله تعالی علیه) 🔶 های ایشان در ابتدای درس خارج به طلاب به زبان فارسی 🆔 @masire_feghahat
کانال #مسیر_فقاهت.mp3
2.12M
🔰استاد 🔸انقلاب نسبت
▪️نکته ی پذیرش انقلاب نسبت بر اساس مبنای میرزای نائینی 
▪️نکته ی عدم پذیرش انقلاب نسبت بر اساس مبنای شهید صدر 
▪️عرفی بودن انقلاب نسبت در نظر آیت الله زنجانی
🌀درس خارج فقه 1402/08/23 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
ذكرى رحيل أستاذ الفقهاء و المجتهدين، المرجع الكبير سماحة آية الله العظمى المیرزا جواد التبریزي(قدس سره) 🆔@masire_feghahat
هدایت شده از مسیر فقاهت
🔰وصیت نامه مرجع راحل مرحوم آیت الله میرزا جواد تبریزی ( رضوان الله علیه) 🌀بسمه تعالی اللهم صل على محمّد وآل محمّد وعجل فرجهم وأهلك أعدائهم 🔹حال که پیکر اینجانب بر دستان شماست؛ بر دستان شاگردان عزیزم که سالها برای موفقیت آنان تلاش کردم و هیچگاه تعطیلی را احساس نکردم و یا در قبر آرمیده است این ناقابل نصیحتی دارم که در طول حیاتم سعی کرده ام قبل از آنکه نصیحتی متوجه کسی کنم، خود بدان عمل کرده باشم 🔸بر تمام مؤمنین است که با دل و جان از مسلمات مذهب حق دفاع کنند و هیچ گاه اجازه ندهند بعضی با القای شبهه، عوام از مؤمنین را فریب دهند به خصوص در مسائل شعائر حسینیه که تشیع به واسطه ی آن زنده است ، حفظ شعائر اهل بیت حفظ مذهب برحق تشیع است در آن کوتاهی نکنید که مسئول هستید 🔹 به طلاب عزیز نصیحت میکنم که با جدیت و تلاش تقوای الهی را پیشه خود کنند و در امر تحصیل تلاش کنند و همواره رضای خدا را مد نظر داشته باشند. اینجانب در طول دوران عمرم طلبه ای بیش نبودم و مثل یک طلبه ی جوان شب و روز در امر تحصیل تلاش میکردم تا بتوانم خدمتی ناچیز داشته باشم و اثری از خود بر جای بگذارم که طلاب عزیز از آن استفاده کنند 🔸 عزیزانم سکان هدایت مردم به دست شماست. کاری نکنید که دل امام زمان به درد آید. او به اذن خدا ناظر بر اعمال ماست و در همین جا از پیشگاه مبارکشان میخواهم که اگر کوتاهی از سوی اینجانب سر زده بر من ببخشند عزیزانم به دعای خیر شما نیاز دارم من چه در میان شما باشم یا نباشم دلی به دنیا نبسته ام که در ادای وظیفه ی خود تردید کرده باشم 🔹 هنگامی که در میان شما بودم، خود را یک خادم کوچک حساب میکردم و امیدوارم این خدمت ناچیز مورد رضایت اهل بیت واقع شده باشد که رضای آنان رضای خداست. حال که در میان شما نیستم به دعای خیر شما عزیزان محتاجم. در پایان بر حفظ شعائر تأکید میکنم و ضمن طلب دعای خیر شما عزیزان را به خدای بزرگ می سپارم. وَالسَّلامُ عَلَيْكُم جَمِيعاً وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكاتُه. جواد تبریزی 🆔@masire_feghahat
کانال #مسیر_فقاهت.mp3
3.46M
🔰استاد گنجی 🔹تبیین منشاء حصول علم از خبر متواتر بر اساس مبنای ▪️مواردی که علیت، محرز است و وجود علت مشکوک است ▪️حصول علم اجمالی و تشکیل قضیه«العله اما ذاک الشیء و اما شی آخر» 🌀برشی از درس خارج اصول ۱۴۰۲/۸/۲۱ 🆔@masire_feghahat نقل‌مطلب‌صرفابالینک‌کانال
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
1.49M
🔰استادشهیدی 🔹تبیین دیدگاه آیت الله سیستانی در رابطه با ظهور واژه «کراهت و مشتقات آن» در در لسان آیات و روایات 🔅کان علی علیه السلام ان یستبدل وسق من تمر المدینة بوسقین من تمر الخیبر، لان التمر المدینة افضلهما 🔸محل بحث بودن این ظهور 🔅تطبیق در صحیحه ابی بصیر«عَنِ النَّضْرِ بْنِ سُوَيْدٍ عَنْ عَاصِمِ بْنِ حُمَيْدٍ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام عَنِ الرَّجُلِ يَرْفَعُ مَوْضِعَ جَبْهَتِهِ فِي الْمَسْجِدِ فَقَالَ إِنِّي أُحِبُّ أَنْ أَضَعَ وَجْهِي فِي مَوْضِعِ قَدَمِي وَ » 🌀برشی از درس خارج فقه 1402/08/23 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
کانال#مسیر_فقاهت (online-audio-converter.com).mp3
2.38M
🔰استاد گنجی 🔸...از ما سؤال می کنند چکار بکنیم بریم دنبالش یا نه؟ می گیم نه، دنبال رجال لازم نیست برید... 🔹اگر انسان را بتواند درست هضمش بکنه احساسش بکنه، در ضمنش هم درست میشه؛ اگر درست نشد، به چه کار آید؟ 🌀برشی از درس خارج فقه ۱۴۰۱/۰۶/۰۶ 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
3.7M
🔰استاد شهیدی 🔸آیا احتیاط مطلوب است ؟ ▪️عنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع الْحَمَّامُ يَغْتَسِلُ فِيهِ الْجُنُبُ وَ غَيْرُهُ أَغْتَسِلُ مِنْ مَائِهِ قَالَ نَعَمْ لَا بَأْسَ أَنْ يَغْتَسِلَ مِنْهُ الْجُنُبُ وَ لَقَدِ اغْتَسَلْتُ فِيهِ ثُمَّ جِئْتُ فَغَسَلْتُ رِجْلَيَّ وَ مِنَ التُّرَابِ.(وسائل الشيعة،ج۱،ص۱۴۸) ٍ ▪️عنْ أَبِي الْجَارُودِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع عَنِ الْجُبُنِّ فَقُلْتُ لَهُ أَخْبَرَنِي مَنْ رَأَى أَنَّهُ يُجْعَلُ فِيهِ الْمَيْتَةُ فَقَالَ أَ مِنْ أَجْلِ مَكَانٍ وَاحِدٍ يُجْعَلُ فِيهِ الْمَيْتَةُ حُرِّمَ فِي جَمِيعِ الْأَرَضِينَ إِذَا عَلِمْتَ أَنَّهُ مَيْتَةٌ فَلَا تَأْكُلْهُ «3» وَ إِنْ لَمْ تَعْلَمْ فَاشْتَرِ وَ بِعْ وَ كُلْ وَ اللَّهِ إِنِّي لَأَعْتَرِضُ السُّوقَ فَأَشْتَرِي بِهَا اللَّحْمَ وَ السَّمْنَ وَ الْجُبُنَّ وَ اللَّهِ مَا أَظُنُّ كُلَّهُمْ يُسَمُّونَ .(وسائل الشيعة،ج۲۵،ص۱۱۹)
🌀برشی از درس خارج اصول ۱۴۰۲/۰۷/۴
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
1.08M
🔰استاد شبیری ▪️استثناء مس بر اسم جلاله در بعضی روایات ▪️اسم جلاله بر روی دراهم 🌀برشی از درس خارج فقه 1402/08/28 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
685.7K
🔰استاد قائینی نجفی 🔸اشتباهی رایج نسبت به 🔹قید غالبی موجب نسبت به اطلاق دلیل دیگر نمی شود نه اینکه دلیل مشتمل بر مطلق باشد
🌀برشی از درس خارج فقه ۱۴۰۲/۰۹/۱۴

🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
2.69M
🔰استاد شبیری 🔸قاموس الرجال هر اطلاعاتی که در مورد تشیع جالب توجه بوده آورده است 🔹 عدم تشیّع مامون عباسی 🔸مخالفت سادات با بنی العباس 🔹ارث الامامة یکی از نکات مهم در تبیین بحث امامت
🌀برشی از درس خارج فقه۱٤۰۲/۰۷/۳۰

🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰استاد آملی لاریجانی 🔸پرهیز از تفاسیر شتاب‌زده ▪️در استفاده از آیات و روایات نباید خیلی متسرع باشیم. واقعاً تسرع در استفاده از آیه و روایت خصوصاً برای اهل منبر درست نیست. ▪️در تلویزیون یا جای دیگر، به راحتی آیه و روایت می‌گویند و یک مطلب استفاده می‌کنند! پس شیوه فقها چه می‌شود؟ قدر متقین آیه و روایت را باید مطرح کرد. 🌀برشی از درس خارج اصول ۱۴۰۰/۷/۲۶ 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
🔰آیت الله میرزا جواد تبریزی(رضوان الله علیه) 🌀هل قضية الزهرا(سلام الله علیها) قضیة تاريخية ام عقدیة؟ 🔸بسمه تعالى: إنّ ما ثبت من الظلامات الكثيرة التي جرت على الصدّيقة الزهراء فاطمة (عليها السلام) لها مساس تام بالولاية التي هي الركن الخامس من أركان الإسلام، وهو صريح عدة من النصوص المعتبرة منها صحيح زرارة عن أبي‏ جعفر (عليه السلام): «بُني الإسلام على خمسة أشياء: على الصلاة والزكاة والحج والصوم والولاية» ويظهر مساس هذه الظلامات بالولاية لمن تأمل وتمعّن في ملابسات هذه الحوادث ودوافعها، واللّه العالم. 📚الأنوار الإلهية في المسائل العقائدية، ص: 154 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat نقل‌مطلب‌بالینک‌کانال
هدایت شده از مسیر فقاهت
4_5953961876516768694.pdf
370.6K
🔰استاد سیدمحمدجواد (زید عزه) 💢فاطمیه💢 🔸 مدخل شهادت حضرت فاطمه (سلام الله علیها) کتاب دانشنامه فاطمی (سلام الله علیها)،جلد اوّل، صفحات ۳۳۶-۳۶۰ 🔶مدخلی خواندنی پیرامون: 1⃣ مظلومیت اهل بیت علیهم السلام از دیدگاه پیامبر صلّی الله علیه و آله 2⃣بررسی سه هجوم به بیت وحی و کیفیت آن 3⃣گزارشهای مستند پیرامون احراق بیت و صدمات و لطمات وارده بر حضرت زهرا سلام الله علیها 4⃣بررسی وقایع هجوم تا شهادت 5⃣بررسی گزارشهای مختلف روز شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها و ترجیح روز سوم جُمادی الثانی به عنوان قول مختار نویسنده 6⃣بازتاب شهادت حضرت در اشعار 7⃣اشاره به برخی شبهات درباره شهادت حضرت و جوابهای اجمالی آن 🆔@masire_feghahat
🔰فَأَقْبَلَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ مُسْرِعاً حَتَّى دَخَلَ عَلَيْهَا وَ إِذَا بِهَا مُلْقَاةٌ عَلَى فِرَاشِهَا وَ هُوَ مِنْ قَبَاطِيِّ مِصْرَ وَ هِيَ تَقْبِضُ يَمِيناً وَ تَمُدُّ شِمَالاً فَأَلْقَى اَلرِّدَاءَ عَنْ عَاتِقِهِ وَ اَلْعِمَامَةَ عَنْ رَأْسِهِ وَ حَلَّ أَزْرَارَهُ وَ أَقْبَلَ حَتَّى أَخَذَ رَأْسَهَا و تَرَكَهُ فِي حَجْرِهِ وَ نَادَاهَا يَا زَهْرَاءُ فَلَمْ تُكَلِّمْهُ فَنَادَاهَا يَا بِنْتَ مُحَمَّدٍ اَلْمُصْطَفَى فَلَمْ تُكَلِّمْهُ فَنَادَاهَا يَا بِنْتَ مَنْ حَمَلَ اَلزَّكَاةَ فِي طَرَفِ رِدَائِهِ وَ بَذَلَهَا عَلَى اَلْفُقَرَاءِ فَلَمْ تُكَلِّمْهُ فَنَادَاهَا يَا اِبْنَةَ مَنْ صَلَّى بِالْمَلاَئِكَةِ فِي اَلسَّمَاءِ مَثْنَى مَثْنَى فَلَمْ تُكَلِّمْهُ فَنَادَاهَا يَا فَاطِمَةُ كَلِّمِينِي فَأَنَا اِبْنُ عَمِّكَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ قَالَ فَفَتَحَتْ عَيْنَيْهَا فِي وَجْهِهِ وَ نَظَرَتْ إِلَيْهِ وَ بَكَتْ وَ بَكَى 📚 بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۴۳، ص ۱۷۴ 🆔@masire_feghahat
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
4.37M
🔰استاد شهیدی ▪️دو مبنای عمده در تشخیص مدعی و منکر ▪️ ؛ ▪️تبیین تهافت فکری بر اساس مبنای مصب الدعوی 🌀
برشی از درس خارج اصول ۱٤۰۲/۰۷/۳۰
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
🔰 نسبت دو عنوان «قضیة في واقعة» و «قضیه خارجیه» 🔸قضية في واقعة حکمی است جزئی و با اصول شرعی که به موضوعی جزئی و مجمل بستگی یافته است به دیگر سخن، اگر در واقعه ای جزئی که چگونگی واقعه برای ما به طور کامل معلوم نباشد، حکمی از سوی معصوم در این مورد صادر شود به گونه ای که حکم نیز نامعلوم باشد این گونه صادر شدن حکم را قضية فى واقعة مینامند 🔹محقق نائینی در مقام تبیین قضیه خارجی در مقابل قضایای حقیقی چنین میفرماید : القضايا الخارجيّة عبارة عن قضايا جزئيّة شخصيّة خارجيّة، كقوله: يا زيد أكرم عمراً، و يا عمرو حجّ‌، و يا بكر صلّ‌، و غير ذلك من القضايا المتوجّهة إلى من دون ان يجمعها (فوائد الاصول،ج۱،ص۲۷۶) 🌀باتوجه به فرمایش میرزای نائینی شاید بتوان گفت رابطه عنوان «قضیة فی واقعة» با «قضایای خارجیه»از حیث مصداقی، عام و خاص مطلق است؛ بدین بیان که هر «قضیة فی واقعه ای» قضیه خارجیه هست اما هر قضیه خارجیه ای؛ قضیه فی واقعه نیست 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat