eitaa logo
مسیر فقاهت
2.3هزار دنبال‌کننده
216 عکس
11 ویدیو
37 فایل
🔸 کانال مسیر فقاهت محلی برای #تامل پیرامون داده های فقهی _اصولی و ارائه نکات کاربردی در مسیر فقاهت ✍️صادقی/دانش پژوه فقه و اصول مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) قم 💠نقل مطالب فقط با #ذکر_منبع💠 شناسه ادمین ( @Masirefeghahat ) 🌱تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 💢روش اجتهادی شیخ اعظم💢 🔸ان اکثرها لایخلو من منع او قصور لکن المجموع منها لعله یفید القطع او الظن بعدم وجوب الاحتیاط فی الجملة¹ 🔹شیخ اعظم پس از اینکه شش وجه در راستای اثبات عدم وجوب اجتناب در شبهات غیر محصوره بیان میکند متن فوق را به عنوان نتیجه تحقیق خویش بیان میکند ایشان به جز وجه اول (اجماع منقول) را ناتوان از اثبات مقصود می بیند 🔸لکن با قرار دادن آنها کنار یکدیگر و کمک هر یک به دیگری را کافی برای اثبات مدعا میبیند با این بیان که این مجموعه یا مفید قطع است یا مفید ظن و هرکدام باشد قابلیت استناد دارد 🔹مسئله ی شبهه ی غیر محصوره از تبار مسائل فقهی است که میتوان در آن به ظن اعتماد کرد و با ظن قوی به عدم اجتناب حاصل میشود ــــــــــــــــــــــــــ *¹:فرائد الاصول ص۲۶۰ 🆔@masire_feghahat نقل مطلب صرفا با لینک کانال
🔻این چند روز به مناسبت سالگرد وفات شیخ اعظم انصاری(رضوان الله علیه) مطالب مرتبط با ایشان منتشر میشود 🔹ان شاالله از هفته ی بعد سیر مطالب به همان روال قبلی بازمیگردد 🆔@masire_feghahat
🔰صورت اجازه روایت شیخ اعظم انصاری(رحمة الله علیه) به میرزا محمد همدانی 🔹 میرزا محمد بن عبدالوهاب بن محمد بن داود همدانی مقیم کاظمین وملقب به امام الحرمین، دارای تالیفات بسیاری می باشد . 🔸متن اجازه 🔻الحمدلله و سلام علی عباده الذین اصطفی اما بعد فلما کان علی کل شیخ اجازة الروایة لمن یعتمد علیه من تلامذته فی ورعه و دیانته و فضیلته و کان ثمرة فؤادی و محل اعتمادی قدوة العلماء و زبدة الفقهاء قطب الشیعة و معقل الشریعة العالم العامل الاوحد و النحریر الکامل الاعز الامجد المیرزا محمد بن عبدالوهاب الهمدانی اقر الله عیوننا به و کثرالله امثاله مستجیزا منی ذلک و سالکا من العلم احسن المسالک اجزت له ان یروی عنی ما اجاز لی روایته شیخنا الاوحد و العلم المفرد المولی احمد 🆔@masire_feghahat نقل مطلب صرفا با لینک کانال
🔰شیخ اعظم و بزرگان 🟢تا کنون دو جا دیده ام که شیخ اعظم انصاری (ره) کلام بزرگی را نقل کرده و دیگران را دعوت به تامل در آن کلام کرده باشند تا شاید نکته ای غیر از آنچه شیخ اعظم برداشت کرده ، دیگران متوجه شوند : 1⃣مبحث ملاک بودن تسامح عرفی یا دقت عقلی در مفاد تصوری الفاظ و هیئات / / کتاب : عوائد الأيام في بيان قواعد الأحكام ؛ نویسنده : النراقي، المولى احمد ؛ صفحه : ۵۰۳-۵۰۵ 🔸شیخ انصاری بعد از نقل کلام مذکور می نویسد : 🔹.. و عليك بإمعان النظر في كلامه لعلّك تطّلع على ما لم نطّلع عليه ، وهو الموفّق المسدّد الهادي¹ 2⃣مبحث فائده و کارکرد نقل اجماع / / کتاب : کشف القناع عن وجوه حجیه الاجماع ؛ نویسنده : محقق تستری ؛ صفحه : ۴۰۰-۴۰۵ 🔸شیخ انصاری قبل از ذکر کلام مذکور می نویسد : 🔹ثم إنه قد نبه على ما ذكرنا - من فائدة نقل الإجماع - بعض المحققين في كلام طويل له، وما ذكرنا وإن كان محصل كلامه على ما نظرنا فيه، لكن الأولى نقل عبارته بعينها، فإنا قد مررنا على العبارة مرورا، ولا يبعد أن يكون قد اختفى علينا بعض ما له دخل في مطلبه قال (قدس سره) في كشف القناع وفي رسالته التي صنفها في المواسعة والمضايقة، ما هذا لفظه² ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ *¹:مطارح الأنظار،ج۲،ص۳۰۱-۳۰۲ *²:فرائد الاصول،ج۱،ص۲۱۸ 🆔@masire_feghahat نقل مطلب صرفا با لینک کانال
🔰 💢مطایبات💢 🔸اعتماد به نفس بالای عالم اصفهانی و رفتار حکیمانه شیخ انصاری 🔹سیّد بزرگواری از علمای اصفهان به نجف آمد و پسرش که از طلّاب و محصّلین بود نیز همراهش بود. روزی پدر و پسر خدمت شیخ انصاری رسیدند. سید عرض کرد: پسر من به نوشته های شما اعتراضات و شبهاتی دارد. شیخ انصاری فرمود: اگر چند وقتی او را در نجف بگذارید ان شاء الله رفع شبهات او می شود. سیّد گفت: پسر من سخن مرا گوش می دهد و مرا از تمام اهل زمان اعلم میداند و کسی را بهتر از من نمی داند. شیخ انصاری فرمود: هرگاه در نجف بماند این شبهه نیز رفع خواهد شد 📚کشکول ابن العلم ج۲ ص ۱۸۸ 🆔@masire_feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰سلوک شیخ انصاری 🔸آیت الله العظمی شبیری زنجانی : 🔹از مسائلی که راجع به سلوک شیخ است و نشان می‌دهد که جایگاه شیخ انصاری از نظر معارفی در چه پایه‌ای است، این است که در بعضی از کتب، درباره جودی شاعر نوشته‌اند که او میگفته است من در مشهد به صلوات الله علیه متوسّل شدم برای اینکه یک نفر را به من ارائه دهند پیش که با ارشادات آن شخص پیدا کنم 🔸در همان عالم به او القا می‌کنند که مرشد تو در است. او خیال می‌کند که مقصود از این کلام، یکی از صوفی‌های بکتاشی است که در نجف دستگاهی پهن کرده بود. جودی وارد نجف می‌شود و  سحر به حمام می‌رود و غسل می‌کند تا به حرم رفته و بعد پیش مرشد بکتاشی برود تا پیدا کند. 🔹 بین الطلوعین، و کمی بعد از اذان صبح، از مقابل منزل آقا سید علی می‌گذرد؛ در همین حین درب منزل ایشان باز می‌شود و خادم منزل ایشان، در را باز می‌کند و به ایشان می‌گوید شما به داخل بیایید که آقا با شما کار دارند. 🔸 وقتی او به خدمت آقا سیدعلی شوشتری می‌رود، ایشان به او می‌گوید مرشد تو، است. او (در اثر همین کلام ایشان)، می‌رود و به شیخ انصاری اتصال پیدا می‌کند. [فایل پیوست فیلم سخنان آیت الله شبیری میباشد] 🆔@masire_feghahat نقل مطلب صرفا بالینک کانال
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 {بخش اول} 💠طـرح مـسـئـلــه 🔸ازمهمترین مسائلی که در مبحث اجزا مطرح میشود اجزای اعمالی است که مقلد بر طبق فتوای مرجع تقلید عمل نموده و عمل سابق او باطل محسوب میشود و یا براساس عمل سابق تلقی میشود 🔹مثلا سالیانی بر طبق فتوایی غسل میکرده که در غسل ترتیب بین سمت راست و چپ را لازم نمیدانسته یا خروج از آب را در غسل لازم نمیدانسته اما هم اکنون مقلد کسی شده که تمامی غسل های قبلی اورا باطل میدانسته است 🔸 این بحث در معاملات نیز ممکن است رخ دهد معامله ای طبق نظر مرجع تقلیدی صورت گرفت است اما طبق فتوای جدید او یا مرجع کنونی معامله سابق ربوی و باطل است 🔹اجزا و صحت عبادت یا معامله ای که سابقا انجام شده مربوط به پذیرش است و در غیر این صورت باید تمامی عبادات سابق یا معاملات تجدید شوند و آثاری که تا کنون بر آن مترتب بوده نیز ساقط خواهد شد مثلا اجاره ای که این مدت دریافت میکرده یا نماهایی که کسب کرده را مالک نیست 🆔@masire_feghahat نقل مطلب صرفا بالینک کانال
▪️انالله و انا الیه راجعون ▪️ارتحال مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(رضوان الله تعالی علیه) را به محضر حضرت صاحب العصر و الزمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)تسلیت عرص میکنیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مسیر فقاهت
🔰 نکات استظهاری 💢#تضاد_تعلیل_با_تقیه💢 {بخش اول} 🔸در رابطه با نسبت میان #تعلیل و #تقیه گفته شده اس
🔰 ● مترتب بر آنچه گفته شد زیر حاصل می شود : 1⃣انتفاء تقیه ای بودن مفاد روایت معلل : ... الظاهر في أن المستحق للخمس من يكون أهل هذا الأمر - وإن كان منحرفا من بعض الجهات - من باب حرمة أبدانهم على النار، ولعله لحصول التوفيق للتوبة والأنابة كما يساعده الاعتبار ومشاهد في كثير من الموارد، فإن من اهتدى حقيقة إلى الأسلام وإلى مذهب الحق - وهو الاعتقاد بالأئمة الاثنى عشر من عترته - فلا محالة يتوجه إلى ترك الذنوب بعد زوال منابع الشهوات. وبخبر بشر عن أبي الحسن عليه السلام: ما حد المؤمن الذي يعطى من الزكاة؟ قال: (يعطى المؤمن ثلاثة آلاف) ثم قال: (أو عشرة آلاف، ويعطى الفاجر بقدر، لأن المؤمن ينفقها في طاعة الله والفاجر في معصية الله) . والحمل على التقية من باب عدم تحديد المؤمن بالشيعة بعيد، لحصولها بالكلام الأول، فلا يحتاج إلى قوله (ويعطى الفاجر بقدر). وأما من باب ما ذكر ومن جهة ملاحظة فتاوى علماء العامة من عدم الفرق بين العادل والفاجر، فلا يناسب التعليل الموجب لبيان حقيقة الحكم، الموجب لجواز إعطاء الفاجر في ما يصرف في غير معصية الله. 📚کتاب الخمس للشیخ مرتضی حائری،ج۱،ص۶۰۷ 🆔@masire_feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مسیر فقاهت
🔰 تعبیر #ممّا_انفردت_به_الامامیّة {بخش اول} 🔹مرحوم سیّد مرتضی در کتاب #انتصار به وفو
🔰تعبیر {بخش دوم} 🔶دلیل قول اول 🔸وجه قول اول که در آن عبارت مذکور حاکی از اجماع است دلالت عبارت «الامامیة» بر کل امامیه می‌باشد؛ زیرا ظهور لفظ امامیه به همراه ال و لام عهد، کل امامیه می باشد نه بخشی از آن. 🔷دلیل قول دوم 🔹وجه قول دیگر ظهور عبارت «انفردت» می‌باشد که بر منفرد بودن حکم شیعه در میان سایر مذاهب اسلامی دلالت دارد و به حیثیت اتفاق تمام علمای شیعه ناظر نیست بدون اینکه حیثیت اجماع در آن لحاظ شده باشد که در این صورت مدلول «الف و لام» در عبارت «الامامیة» تعین و تشخص در مقابل اهل سنت خواهد بود. 🌀بررسی مقدمه کتاب «الانتصار في انفرادات الإمامية» 🔸در مقام داوری میان این دو دیدگاه، نگاهی به مقدمه کتاب «الانتصار في انفرادات الإمامية» مرحوم سید مرتضی و بررسی غرض ایشان از تألیف این کتاب، می‌تواند راهگشا باشد. مرحوم سید مرتضی در مقدمه کتاب انتصار فرموده است: «اهل سنت به زعم اینکه فتوای فقهای شیعه درباره برخی مسائل نسبت به سایر مذاهب منفرد و خلاف اجماع است، شیعیان را به خاطر آن مسائل تقبیح کرده‌اند و این نکته را به عنوان اشکال مذهب تشیع دانسته‌اند.»¹ 🔹بنا بر این مرحوم سید این کتاب را به غرض پاسخ بدین طعن نگاشته‌اند. ایشان، در این کتاب در صدد بیان این نکته است که بیشتر مواردی که فتوای شیعه منفرد دانسته شده، از سوی فقهای مذاهب دیگر نیز همان فتوا مطرح شده است و مواردی نیز که حقیقتاً شیعه فتوای منفردی دارد؛ ادله کافی بر آن وجود دارد و صرف منفرد بودن اشکالی به تشیع نیست². 🔸با نگاهی اجمالی به مسائل این کتاب، نکته‌ی فوق به روشنی مشهود است و در موارد بسیاری، پس از بیان فتوای شیعه، به فتاوای فقهای دیگر مذاهب -که با شیعه هم نظرند- اشاره می‌شود و در انتهای همه مسائل ادله فتوا ارائه می‌گردد و در مقام استدلال آوردن برای آرا، در بسیاری از موارد، اجماع به عنوان دلیل ذکر می‌شود و هرگاه برای اثبات مساله‌ای که با عنوان «مما انفردت به الإمامیة» شروع شده، به اجماع استدلال گردد، تغایر بین دلیل و مدعا، مقتضی تفاوت مفهومی این عبارت با اجماع است و گرنه عینیت دلیل و مدعا پیش می‌آید. 🔹بنابراین طبیعی است در این کتاب، آرائی از امامیه به عنوان منفردات شیعه مطرح شده باشد که در زمان مرحوم سید در نزد عامّه چنین معروف بوده است و این که دیدگاه تمام فقهای شیعه باشد یا خیر مطرح نیست. علاوه بر این؛ عرف برای صحت استناد تفرد امامیه به فتوایی، اتحاد فتوای فقهای شیعه تا آن زمان را لازم نمی‌داند؛ بلکه حتی با وجود مخالفت برخی از فقهای شیعه نیز عنوان «انفراد امامیه به آن فتوا» صادق است و وجود دیدگاهی در نزد بعض امامیه و طرح آن از سوی مخالفین، مصحح کافی برای استناد انفراد به امامیه می باشد و این عبارت بیشتر از این، ظهور در چیزی ندارد. ✅✅نتیجه نتیجه اینکه می‌توان عبارت «مما انفردت به الامامیة» را بیانگر فتوای معروف و منفرد فقهای شیعه در مقابل مذاهب اهل سنت دانست. اما اتفاق نظر فقهای شیعه در آن مسائل را نمی‌توان از این عبارت استظهار کرد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ *¹:الانتصار في انفرادات الإمامية، ص ۲۱۸ *²: عبارت ایشان در ابتدای مقدمه چنین است: «فإني ممتثل… من بيان المسائل الفقهية التي شنع بها علی الشيعة الإمامية، و ادعي عليهم مخالفة الإجماع، و أكثرها موافق فيه الشيعة غيرهم من العلماء و الفقهاء المتقدمين أو المتأخرين، و ما ليس لهم فيه موافق من غيرهم فعليه من الأدلة الواضحة و الحجج اللائحة ما يغني عن وفاق الموافق، و لا يوحش معه خلاف المخالف»: الانتصار في انفرادات الإمامية؛ ص ۷۵. همچنین بارها عبارت «مما شنع به على الإمامية» در این کتاب به کار رفته است. ر.ک الانتصار في انفرادات الإمامية، ص۸۴، ۲۶۸، ۲۸۱، ۲۹۳ 🆔@masire_feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰حسن بن ابی طالب آبی (۶۷۲ ه. ق) معروف به فاضل آبی(آبی منسوب به «آبه» است مثل ساوه) 🔹گاه از فاضل آبی به «ابن زينب» و یا «تلميذ المحقق» تعبیر می شود. 🔸 اولین شرحی است که به وسیله فقهای دیگر بر مختصر النافع نوشته شده است و دومین شرح بعد از المعتبر بر مختصر النافع است. 🔹 فاضل آبی این شرح را در زمان حیات محقق حلی نوشته و لذا در تمام موارد مؤلف را با جمله «دام ظله » دعا کرده است و گاهی می گوید: آنچه استاد در متن مختصر النافع نوشته، با آن چیزی است که در درس فرموده است. 🔸سخنان فاضل آبی در مقدمه کتاب کشف الرموز 1⃣ هرگاه مصنف گفته است: «» یعنی در میان روایات آن روایتی که شهرت بیشتری دارد، این روایت است 2⃣هرگاه مصنف کلمه «» را به کار می برد مرادش در اصحاب است 3⃣هر گاه محقق حلی فرموده است: «» مراد آن چیزی است که بر آن دلالت دارد یا عقل و اصلی بر آن دلالت می کند. انسب و اصح نیز همانند آن است. 🆔@masire_feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰{بخش دوم} 💢وجوه برای اجزاء 1️⃣اجماع 🔸 این وجه توسط مرحوم نائینی مطرح و پذیرفته شده است 🔴اما به آن اشكال شده است که اولا این اجماع توسط بر مرحوم نائینی نقل نشده و احراز نشده است و ثانيا احتمال بودن اجماع وجود دارد و لذا اعتباری ندارد 2️⃣ لزوم عسر و حرج 🔹گفته شده است که عدم إجزاء و لزوم اعاده و قضاء در موارد کشف خلاف، موجب است و حرج منفی است؛ زیرا حرج منفی در شریعت، است و شواهدی نیز بر آن وجود دارد 🔴مناقشه در استدلال به لزوم حرج مرحوم نایینی به این وجه اشکال کرده اند که منفی در ادله نفی حرج، حرج شخصی است نه حرج نوعی چرا که التزام به نفی حرج نوعی بدعت در دین خواهد بود؛ زیرا حکم شرعی را از افرادی که دارای حرج نیستند نیز مرتفع می کند. مواردی هم که با حرج و ضرر شخصی تلازم ندارند؛ اما برای نفی حکم به نفي حرج یا ضرر استناد شده است، از موارد بیان است. 🔁به نظر می رسد می توان در اشکال به این استدلال گفت اعاده و قضاء در تکالیف شرعی، مستلزم حرج نوعی نیست خصوصا که در برخی موارد بر اساس مثل قاعده «لاتعاد» إجزاء ثابت است و حرجی بودن حکم به عدم کفایت و وجوب اعاده و قضاء در غیر این موارد ثابت نیست 🆔@masire_feghagat
🔰 🔹استاد سیدجواد شبیری از والد معظمشان نقل می کنند زمانی که درس مرحوم آیة الله بروجردی حاضر می شده اند، چند روز مرحوم آقای بروجردی در مورد روایتی بحث کردند و مباحث مختلف و احتمالات عدیده ای در باره ی آن طرح کردند. 🔸 بعد در بحار علامه‌ی مجلسی ملاحظه کردند که بیشتر یا همه‌ی آن احتمالات را علامه مجلسی مطرح نموده اند و البته آقای بروجردی قطعا بحار را در آن قسمت ندیده بودند و این بسیار عجیب بود که احتمالاتی که آقای بروجردی در چند جلسه طرح کرده بودند در بحار علامه مجلسی آمده بود در حالی که علامه مجلسی با کثرت اشتغالاتی که داشته اند، شاید برای آن بحث، بیشتر از پنج دقیقه وقت نگذاشته اند. 🔹گاهی در مورد روایتی علامه‌ی مجلسی در یک صفحه احتمالات متعددی را طرح می کنند و بحث را حلاجی می کنند و در انتها هم می نویسند که این مطالب را «علی الاستعجال» نوشته اند. 🆔@masire_feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 ● مترتب بر آنچه گفته شد زیر حاصل می شود : ــــــــــــــ 2⃣ نفی استظهار مفاد تقیه ای از روایت معلل 💢مبحث صحیحه ثالثه زراره در بحث استصحاب💢 🔸ثم لو سلم ظهور الصحيحة في البناء على الأقل المطابق للاستصحاب، كان هناك صوارف عن هذا الظاهر، مثل : 🔹تعين حملها حينئذ على التقية، وهو مخالف للأصل. ثم ارتكاب الحمل على التقية في مورد الرواية، وحمل القاعدة المستشهد بها لهذا الحكم المخالف للواقع على بيان الواقع - ليكون التقية في إجراء القاعدة في المورد لا في نفسها - مخالفة أخرى للظاهر وإن كان ممكنا في نفسه¹ 3⃣قابل استناد بودن تعلیل روایت تقیه ای 🔹نعم، يظهر من بعض الأخبار الصحيحة: عدم اختصاص الموضوع (در حدیث "رفع عن امتی ...") عن الأمة بخصوص المؤاخذة، فعن المحاسن، عن أبيه، عن صفوان بن يحيى والبزنطي جميعا، عن أبي الحسن (عليه السلام): " في الرجل يستكره على اليمين فحلف بالطلاق والعتاق وصدقة ما يملك، أيلزمه ذلك؟ فقال (عليه السلام): لا، قال رسول الله (صلى الله عليه وآله وسلم): وضع عن أمتي ما أكرهوا عليه، وما لم يطيقوا، وما أخطأوا... الخبر ". 🔸فإن الحلف بالطلاق والعتاق والصدقة وإن كان باطلا عندنا مع الاختيار أيضا، إلا أن استشهاد الإمام (عليه السلام) على عدم لزومها مع الإكراه على الحلف بها بحديث الرفع، شاهد على عدم اختصاصه برفع خصوص المؤاخذة² ــــــــــــــــــــ *¹:فرائد الأصول،ج۳،ص۶۴-۶۵ *²:فرائد الأصول،ج۲،ص۲۹ 🆔@masire_feghahat
🔰دو مطلب قبل این موضوع را از اینجا بخوانید 1⃣https://eitaa.com/masire_feghahat/179 2⃣https://eitaa.com/masire_feghahat/226
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
رجال1 - 16.6.1400_1.mp3
38.73M
🔰استاد (زیدعزه) 🔸کلاس رجال جلسه اول 🔻مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) ۱۶/۶/۱۴۰۰ 🆔@masire_feghahat
🔰استاد (زیدعزه) 🔹 آیت الله عصاره مبانی آیت الله در اصول هستند. ایشان مبانی حوزه نجف را به قم انتقال دادند. 🔸 آنچه به نظر من به جنبه علمی ایشان عظمت داده، اول بحث ، دوم بحث و سوم بحث بودن ایشان است. 🔹 کسی که بیشترین سعی و کوشش را داشت در اینکه مبانی مرحوم اصفهانی، مرحوم نائینی، مرحوم آقا ضیاء الدین عراقی، مرحوم آقای خویی را در قم انتشار دهد و نقادی کند، آیت الله وحید بودند و این امر باعث شد که یک نشاط علمی بین فضلا و حوزه ایجاد شود. 🔸ایشان در مسایل اصول که وارد می‌شوند، نظر بزرگان اصول مثل شیخ انصاری و آخوند خراسانی، مرحوم اصفهانی و نائینی و عراقی را نقل می‌کنند و بیشتر هم بر طبق مبانی استادشان مرحوم آیت الله خویی پیش می‌روند، اگرچه در بسیاری از موارد ایشان با استاد خود اختلاف نظر دارند، ولی تقریباً سبک و سیاق بر همان سبک و سیاق مرحوم آقای خویی است. 🔹در مورد فهم روایات هم ایشان خیلی دقیق هستند البته چندان مگر جایی که نیاز باشد. 🆔@masire_feghahat
🔰آیت الله (رحمه الله) 💢 تفکر سی ساله💢 🔸از موارد و مسائلى كه انصافاً تصوير آن در علم اصول بسيار مشكل است بيان فرق بين «علّت» و «حكمت» است؛ در اين باره نقل مطلبى از مرحوم محقق نائينى (رحمه الله) خالى از لطف نيست، چه اينكه معروف است وقتى از ايشان، در مورد «فرق» بين علّت و حكمت سؤال مى‌شود در پاسخ مى‌فرمايند: 🔹«من سى سال است درباره فرق بين حكمت و علّت، فكر مى‌كنم، امّا به نتيجه‌اى نرسيده‌ام» 📚ارث زوجه،ص۲۱۳ 🆔@masire_feghahat