رجال8 4.4.1400.mp3
19.15M
🔰استاد #حسینی_شیرازی(زیدعزه)
🔸کلاس رجال / جلسه هشتم
🔻مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام)
📆 ۴/آبانماه/۱۴۰۰
🆔@masire_feghahat
رجال 9 9.8.1400.mp3
19.49M
🔰استاد #حسینی_شیرازی(زیدعزه)
🔸کلاس رجال / جلسه نهم
🔻مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام)
📆 ۹/آبانماه/۱۴۰۰
🆔@masire_feghahat
رجال 10 11.8.1400.mp3
19.87M
🔰استاد #حسینی_شیرازی(زیدعزه)
🔸کلاس رجال / جلسه دهم
🔻مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام)
📆 ۱۱/آبانماه/۱۴۰۰
🆔@masire_feghahat
🔰#مناشی_انصراف{بخش دوم}
💢تطبیق القواعد💢
🔸انصراف به حسب #منشاء آن به شش نوع تقسیم میشود که به هریک از آنها به همراه حکم آن اشاره میشود :
2️⃣نوع دوم: #انصراف_بدوی
🔻این انصراف موجب می شود در اراده معنای منصرف اليه از لفظ مطلق #شک ایجاد شود لکن با #تأمل زائل می شود
🔅منشأ این انصراف بدوی، #غلبه_استعمال مطلق در منصرف اليه است که موجب می شود ذهن به آن انس بگیرد
🌀حکم این انصراف
🔻این نوع از انصراف هم موجب تقیید مطلق #نمی شود
🔻فرق بين انصراف بدوی و انصراف خطوری این است که انصراف بدوی موجب شك در اراده منصرف اليه از مطلق می شود و با تأمل هم زائل می شود ولی انصراف خطوری موجب شك بدوی در اراده منصرف الیه نمی شود بلکه از همان ابتدا قطع وجود دارد که اراده نشده است و همچنین این خطور ذهنی با تأمل زائل نمی شود
☑️در نتیجه این دو انصراف از جهت عدم تقیید مطلق مشترك و از جهت استقرار و عدم استقرار، مفترق می باشند
🆔@masire_feghahat
🔰استظهار سید یزدی از روایت «اخوک دینک»
🟢إنَّ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ (صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِ) قَالَ لِکُمَیْلِ بْنِ زِیَادٍ فِیمَا قَالَ: یَا کُمَیْلُ، أَخُوکَ دِینُکَ، فَاحْتَطْ لِدِینِکَ بِمَا شِئْتَ.
🔸سید یزدی در حاشیه ای که بر رسائل دارد بر استظهار شیخ اعظم حاشیه ای اشکالی زده و نظر خود را اینگونه تبیین میکند :
🔹ظاهر کلام شیخ رضوان الله علیه این است که در این روایت به #دین توصیه شده است، اما این خلاف ظاهر است و ظاهر این حدیث توصیه به #برادر است، و برادر را به منزله دین قرار داده است نه اینکه دین را به منزله برادر قرار داده باشد.
🔸و اینکه گفته شود خبر مقدم و مبتدا مؤخر شده است و (اخوک) خبر مقدم و (دینک) مبتدای مؤخر است و درنتیجه معنای روایت #حصر أخ در دین شده است به این معنا که تنها برادر ما دین ماست، خلاف ظاهر است و اصل بر عدم تقدیم خبر و تأخیر مبتداست و قرینه ای بر این خلاف ظاهر وجود ندارد.
🔄ممکن است گفته شود #ذیل حدیث قرینه بر تقدیم خبر و تأخیر مبتداست، زیرا در ذیل امر به احتیاط در مورد #دین شده است و اگر توصیه به برادر مراد بود باید امر به احتیاط در مورد برادر میشد نه دین
✳️در جواب میگوییم: این معنا با عبارت «فاحتط لدینک»نیز منافات ندارد، زیرا این نظیر این است که گفته شود: زید اسد فاحفظ نفسک من السد که مراد حفظ از زید است نه اسد
🆔@masire_feghahat
🔰شرائع الاسلام #محقق_حلی(رضوان الله علیه)
🔸آیت الله شبیری زنجانی نقل میکنند:
🔹والد مرحوم آقای فاضل میگفت: من به آقای بروجردی عرض کردم: شما میتوانید مثل شرایع بنویسید؟ فرمود: من يک صفحهاش را هم نمیتوانم!
📚 جرعهای از دریا ؛ ج ۱ ص ۵۸۶
🆔@masire_feghahat
🔰ظهور «علی» در حکم تکلیفی یا وضعی ؟!
💢بحث استظهاری💢
🔸 در بحث های فقهی گفته اند هر چند «علی» دلالت بر استعلاء می کند، اما هر جادرمورد
#عنوان_مالی به کار رفته باشد از آن #ملکیت استفاده می شود، و هر جا درمورد #عنوان_فعل به کار رفته باشد استفاده #تکلیف می شود نه ملکیت.
🔻ثـمـره
🔹 فرق بین #نفقه_زوجه و نفقه #سائر اقارب،
این است که در نفقه زوجه تعبیر شده است به«علی الزوج الطعام والکسوة و..»در اینجا متعلق علی مال است ، و معنایش این است که اين اموال در ذمه زوج است و او #مدیون است، اما در مورد نفقه پدر و مادر عنوان انفاق به کار رفته(عليه الانفاق علی الوالدين و..)و انفاق فعل است لذا فقط وجوب اداء دارد.
🔸بنابراین، اصل این قاعده مورد قبول است که هرجا متعلق «علی» فعلی از افعال مکلفین باشد، ظهور در حکم تکلیفی دارد و اگر متعلق آن امر مالی باشد، مصداق حکم وضعی است. هرچند ممکن است از نظر مصداقی در مصادیق خاص بین اعلام اختلاف وجود داشته باشد.
🆔@masire_feghahat
نقلمطلبصرفابالینککانال
🔰اقسام قیود{بخش اول}
🔘 قیودی که در کلام ذکر میشوند به شش قسم تقسیم میشوند :
1️⃣ #قید_زائد :مانند انسان ضاحک ناطق
🔻زیرا انسان علی ای حال ناطق است چه ضاحک باشد چه نباشد
2️⃣ #قید_توضیحی : قیدی است که کلام بر این قید دلالت دارد ولو اینکه ذکر نشود
🔻مانند کریمه :«و لا تكرهوا فتياتكم على البغاء إن أردن تحصنا¹» قید «ان اردن تحصنا» قید توضیحی است چرا که اکراه معنا ندارد مگر با این قید و لفظ اکراه بر این مطلب صدق میکند
🔻غرض از آوردن قید توضیحی ابراز نکته ی خاصی است کمااینکه بلغاء بر همین روش سلوک میکنند
3️⃣ #قید_غالبی : قیدی است که در غالب موارد مشاهده میشود و مدخلیتی در حکم ندارد
🔻مانند کریمه :«و ربائبكم اللاتي في حجوركم من نسائكم اللاتي دخلتم بهن²» قید «فی حجورکم» قید غالبی است
🔻چراکه غالب موارد اینگونه است که در صورت ازدواج دوم ربیبه در خانه زوج زندگی میکند
ـــــــــــــــــــــــــــ
*¹:سوره نور/آیه۳۳
*²:سوره نساء/آیه۲۳
🆔@masire_feghahat
🔰اقسام قیود{بخش دوم}
🔘 قیودی که در کلام ذکر میشوند به شش قسم تقسیم میشوند :
4️⃣#قید_محقق_موضوع مانند ان رزقت ولدا فاختنه
5️⃣#قید_احترازی : قیدی است که در حکم مدخلیت دارد و بر موضوع هیچ حکمی بار نمیشود مگر با این قید
6️⃣#قید_مفهومی (قید ذات مفهوم) : قیدی است که دلالت میکند بر ثبوت حکم زمانی که وجود دارد و عدم حکم وقتی متنفی میشود
🔻فرق قید احترازی و قید مفهومی این است که قید احترازی جنبه ایجابی دارد به این معنا که وقتی وجود دارد حکم برای موضوع اثبات میشود اما نسبت به ذهاب حکم مع ذهاب القید ساکت است اما قید مفهومی هم جنبه ی ایجابی دارد و هم جنبه سلبی
🆔@masire_feghahat
🔰#تازه_های_نشر
📗الحجة الباهرة في خطبتي فاطمة الطاهرة(سلام الله علیها)
💠برای نخستین بار در این کتاب پژوهشی در رابطه با دو خطبه ی نورانی و بسیار مهم و حساس که از عصمت کبری فاطمه زهرا(س) بعد از پدر بزرگوارشان پیامبر اکرم (ص) ایراد شده ، صورت گرفته
🔆مهمترین موارد پرداخته شده در این پژوهش به شرح ذیل است :
🔸از بیش از ۲۰۰ نسخه خطی کتاب احتجاج موجود در کتابخانه های معتبر داخلی و خارجی ، حدود ۴۰ نسخه ای که دارای امتیازات ویژه ای بوده گزینش شده
🔹لغات مشکل متن و نسخه بدل ها از کتب لغوی تبیین شده است
🔸در مواردی که نیاز به تحلیل و ترجیح بین نسخه ها بوده دقت لازم به عمل آمده و با بیان دلیل وجه ترجیح تذکر داده شده است
🔹اعراب گذاری متن به طور دقیق انجام شده است
🔸در مواردی که نیاز به توضیحات ادبی بوده با دقت بررسی شده و تبیین گردیده است
♻️اهمیت این کتاب بر اهل علم و تحقیق پوشیده نیست (توضیحات تکمیلی در تصویر)
🌐این کتاب در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در انتشارات #دلیل_ما عرضه می شود
🆔@masire_feghahat
🔰اقسام ظهور
🔆ظهور تصوری و تصدیقی
🔹 ظهور در یک تقسیم به ظهور ناشی از #دلالت_تصوری و ظهور ناشی از #دلالت_تصدیقی تقسیم می شود
🔸شهید صدر در مقام تعریف آن دو می فرماید: «در کلام دو ظهور به کار می آید: اولین مورد، ظهور لفظ در مرحله دلالت تصوری در معنای معین است و معنای ظهور در این مرحله این است که آن معنا، هنگام #شنیدن_لفظ، سریع تر به #ذهن_سامع می رسد
🔻به عبارت دیگر، آن معنا، #اقرب_معانی به آن لفظ از حیث لغت است
🔹دومین مورد، #ظهور_حال_متکلم است در اینکه اراده اش #مطابق مدلول تصوری کلام است
🔻این ظهور، ظهور تطابق بين مقام اثبات و ثبوت نامیده می شود و آن ظهور که در علم اصول موضوع حجیت است، همین ظهور است¹
ـــــــــــــــــــــــ
*¹:دروس فی علم الاصول،ج۱،ص۱۰۱
🆔@masire_feghahat
🔰مرحوم آیت الله العظمی سیدمحمودحسینی شاهرودی(ره)
💢مقایسه رسائل و کفایه💢
🔸والکفایة و ان کان متینا دقیقا الا انه بمنزلة #حاشیة_علی_الرسائل فلابد من ان یُدَرَّس الرسائل بدقة و تلاحظ الکفایة بعد ذلک
📚مناهج الاصول (تقریرات بحوث آیت الله العظمی سیدمحمودحسینی شاهرودی)،ج۳،ص۴
🆔@masire_feghahat
🔰شیخ صدوق ( رضوان الله علیه)
💢بعضی از فتاوای ایشان💢
🔸و از جمله غرایب فتاوای صدوق این که اگر کسی عمامه دارد، جایز نیست که بدون تحت الحنک نماز کند
🔹و ایضا اول وقت مغرب را، استتار قرص دانسته و این مذهب شیخ طوسی است در کتاب مبسوط
🔸و ايضأ صدوق قنوت را در نماز پنجگانه واجب می داند و به ترک آن، نماز را باطل می داند و ابن ابی عقیل، قنوت را در نماز جهريه واجب می داند
🔹و از جمله فتاوای او این که صلوات را جزء تشهد نمی داند و در کتاب من لا يحضره الفقیه، دعای تشهد و صورت آن را بدون صلوات نوشته
📚قصص العلماء ( تنکابنی) ، ص510
🆔@masire_feghahat
حدیث7 استاد حسيني شيرا زي 17.2.1401.mp3
7.09M
🔰 استاد #حسینی_شیرازی(زیدعزه)
🔸کارگاه حدیث / جلسه هفتم
🔹فواید مقدمه خوانی
🔻مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام)
📆 ۱۷/اردیبهشت ماه/۱۴۰۱
🆔@masire_feghahat
رجال 11 16.8.1400.mp3
20.14M
🔰استاد #حسینی_شیرازی(زیدعزه)
🔸کلاس رجال / جلسه یازدهم
🔻مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام)
📆 ۱۶/آبانماه/۱۴۰۰
🆔@masire_feghahat
رجال12 18.8.1400.mp3
21.13M
🔰استاد #حسینی_شیرازی(زیدعزه)
🔸کلاس رجال / جلسه دوازدهم
🔻مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام)
📆 ۱۸/آبانماه/۱۴۰۰
🆔@masire_feghahat
رجال13 23.8.1400.mp3
20.7M
🔰استاد #حسینی_شیرازی(زیدعزه)
🔸کلاس رجال / جلسه سیزدهم
🔻مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام)
📆 ۲۳/آبانماه/۱۴۰۰
🆔@masire_feghahat
رجال14 25.8.1400.mp3
19.38M
🔰استاد #حسینی_شیرازی(زیدعزه)
🔸کلاس رجال / جلسه چهاردهم
🔻مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام)
📆 ۲۵/آبانماه/۱۴۰۰
🆔@masire_feghahat
رجال15 30.8.1400.mp3
21.59M
🔰استاد #حسینی_شیرازی(زیدعزه)
🔸کلاس رجال / جلسه پانزدهم
🔻مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام)
📆 ۳۰/آبانماه/۱۴۰۰
🆔@masire_feghahat
🔰مغیا به «حتی»
🔸در مواردی که «حتی» ظهور در غایت دارد بحثی مطرح است مبنی بر اینکه در صورتی که حصول غایت #محال باشد آیا میتوان حکم را برای مغیا ثابت دانست یا خیر ؟
🔹برخی از فقهاء مانند شیخ اعظم انصاری اثبات حکم برای مغیا به حتی را اختصاص داده اند به مواردی حصول غایت #ممکن باشد اما در صورتی که حصول غایت محال باشد اثبات حکم برای مغیا نیز بالتبع خدشه دار میشود
💠ثمره
🔸دلیل میگوید «البیعان بالخیار حتی یفترقا» خیار مجلس برای بایع و مشتری تا زمانی ثابت است که افتراقی صورت نگرفته باشد
🔹حال اگر بایع و مشتری یک نفر بود مانند صورتی که شخصی وکالت از طرفین داشته باشد برای بیع این بحث مطرح است که آیا حق خیار ثابت است یا خیر
🔸شیخ اعظم میفرماید از آنجا که غایت دلیل «یفترقا» در حق این شخص صدق نمیکند مغیا «ثبوت حق خیار» نیز برای او ثابت نیست¹
ـــــــــــــــــــــــ
*¹:کتاب المکاسب،ج۵،ص۳۶
🆔@masire_feghahat
🔰الاستثناء المتعقب الجمل
🔸صور استثناء بعد از عام
🔹صورت اول :اینکه هر یک از جمله هایی که در پس آن استثناء ذکر شده است، دارای موضوعات و محمولات مستقل باشند
🔻 مثل اینکه مولی بگوید: "أكرم العلماء و جالس الحكماء و اعنق الفقراء الا الفساق منهم"
🔸صورت دوم:جمله های مذکوره، تنها دارای یک محمول باشد که بر موضوعات متعدد بار شود
🔺مثل اینکه مولی بگوید: "كرم العلماء و الفقرا و الحكماء الا الفساق منهم"
🔹صورت سوم:عکس سابق است یعنی بر یک موضوع محمولهای متعدد ثابت باشد
🔻مثل اینکه مولی بگوید: "أكرم العلماء و جالسهم و اعنقهم الا الفساق منهم"
🔸صورت چهارم: موضوعی که در صدر این جملها ذکر شده، در بعضی دیگر تکرار شود
🔺 مثل اینکه مولی بگوید: "أكرم العلماء و قلدهم و العلماء اضفهم الا الفساق منهم "
🆔@masire_feghahat
🔰آیت الله سیدمحمدسعید حکیم(رحمه الله)
🔸ضابطه ی الغاء خصوصیت از رجل
🔹مرحوم آیت الله حکیم، الغای خصوصیت از «رجل» و تمسّک به قاعدهی «اشتراک احکام بین مردان و زنان» برای تعمیم حکم نسبت به زنان را مختص جایی دانسته که حکم متوجه «رجل» باشد و «رجل» #مورد_خطاب حکم باشد
🔸 اما اگر «رجل» #قید برای #موضوع حکم باشد، حکم از «رجل» تسرّی پیدا نمیکند
🆔@masire_feghahat
🔰مرحوم آیت الله العظمی #خویی(رحمة الله علیه)
💢ضابطه ی شرط محقق موضوع💢
🔸در بین علمای اصول، مشهور است که جمله شرطیه ای که مسوق است برای بیان موضوع، #فاقد_مفهوم است مانند : إن رزقت ولدا فاختنه
🔹محقق خویی (ره) برای #تشخیص قضایای محقق موضوع ضابطه ای بیان میکنند ، ایشان میگویند #جزاء در جملات شرطیه دو گونه است:
1⃣گاه #توقف جزاء بر شرط #عقلی است و در این توقف، شارع دخالتی ندارد یعنی توقف، تعبدی نیست مانند «إن رزقتَ ولدا فاختنه»، که به حکم عقل ختان متوقف بر وجود ولد است و اگر شارع هم چنین قضایایی را بیان کند، ارشاد به حکم عقل است، چنین قضایایی محقق موضوع هستند و مفهوم ندارند
2⃣گاهی #توقف جزاء بر شرط عقلی نیست؛ بلکه به #تعبد_مولوی است. مانند اینکه مولی بگوید: «إن جائک زید، فأکرمه» در این مثال، اکرام کردن عقلاً متوقف بر مجیء نیست زیرا بدون اینکه «زید» نزد اکرام کننده بیاید قابل اکرام است بلکه این توقف را مولی ایجاد کرده است این قضایای شرطیه مفهوم دارند
🔹 و در نهایت میگوید: «و هذا هو الميزان في كون القضية الشرطية مسوقة لبيان الموضوع و عدمه.»
📚مصباح الاصول (طبع موسسة احیاء آثار السید الخوئی)، ج ۱، ص ۱۸۵
🆔@masire_feghahat