eitaa logo
💖🌸مطالب آموزنده🌸💖
2.7هزار دنبال‌کننده
21.5هزار عکس
25هزار ویدیو
124 فایل
محتویات کانال ازهردری میباشد 🌹علمی، مذهبی‌، شعر،داستان،پندواندرز سخنان بزرگان ،طب سنتی،کاردستی، آموزشی،مطالب پزشکی روز دنیا، و خلاصه اینجاهمه چی درهمه🌹 ارتباط با ادمین 👈👈 @Ndashti ارتباط با ادمین 👈👈 @M_Mohammdeean
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ رفتار و گفتار امام علی (ع) پس از ضربت خوردن و در آستانه ی شهادت بخش اول چون اميرمؤمنان على (ع) به دست ابن ملجم ـ شقى‌ترين مردمان ـ ضربت خورد و در آستانه‌ى مرگ و شهادت قرار گرفت، درباره‌ى قاتل خود سفارش فرمود كه از نظر خوراك و نوشاك به او توجّه نمايند و او را اذيّت نكنند؛ و فرمود: اگر زنده بمانم، خود سزاوارتر از هر كس درباره‌ى حقّ خويشم [ كه او را ببخشم يا قصاص نمايم ] ، و اگر مُردم، مبادا او را بيش از يك ضربت بزنيد! کشف الغمّة ، اربلی ، ج ۱ ، ص ۴۳۳ بَلاذُرى نقل كرده است كه آن حضرت درباره‌ى قاتل خويش چنين سفارش فرمود : «إِنَّهُ أَسِيرٌ، فَأَحْسِنُوا نَزْلَهُ، وَ أَكْرِمُوا مَثْوَاهُ؛ فَإِنْ بَقِيتُ قَتَلْتُ أَوْ عَفَوْتُ؛ وَإِنْ مُتُّ فَاقْتُلُوهُ قَتْلَتِي (لاَ تَعْتَدُوا إِنَّ الله لاَ يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ) ( بقره / ۱۹۰ ) .» أنساب الاشراف ، ج ۳ ، ص ۲۶۱ همانا كه او اسيرى است [در دست شما]، پس از نظر جا و مكان و اقامت گرامى‌اش بداريد و به خوبى مهمان نوازى كنيد؛ پس اگر زنده ماندم، خود مى‌دانم كه او را مجازات كنم يا عفو نمايم، و اگر از اين ضربت مُردم، او را بدين جرم مجازات نماييد ]ولى[ «از اندازه در نگذريد، زيرا خداوند تجاوزكاران را دوست نمى‌دارد». پس از اين، نمونه‌ى اعلاى انسان دوستى، على (ع) آخرين وصاياى خود را پيش از پيوستن به رفيق اعلا، به حسن و حسين ـ عليهماالسلام ـ فرمود، و در آن، درباره‌ى پرهيز از انتقام‌جويى و ريختن خون كسى جز قاتل تأكيد نمود و چنين يادآور شد : «يَا بَنِي عَبْدِالْمُطَّلِبِ! لاَ أُلْفِيَنَّكُمْ تَخُوضُونَ دِمَاءَ الْمُسْلِمِينَ خَوْضًا، تَقُولُونَ: قُتِلَ أَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ، قُتِلَ أَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ! أَلاَ لاَ تَقْتُلَنَّ بِي إِلاَّ قَاتِلِي. انْظُرُوا إِذَا أَنَا مُتُّ مِنْ ضَرْبَتِهِ هذِهِ، فَاضْرِبُوهُ ضَرْبَةً بِضَرْبَةٍ، وَ لاَ تُمَثِّلُوا بِالرَّجُلِ، فَإِنِّي سَمِعْتُ رَسُولَ اللهَ ـ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ ـ يَقُولُ : ''إِيَّاكُمْ وَ الْمُثْلَةَ وَ لَوْ بِالْكَلْبِ الْعَقُورِ``.» تاریخ الطبری ، ج ۵ ، ص ۱۴۸ ؛ نهج البلاغه ، نامۀ ۴۷ اى فرزندان عبدالمطّلب! نبينم در خون مسلمانان فرو رفته‌ايد ـ و دست‌ها را بدان آلوده‌ايد ـ و بانگ برآورده‌ايد كه اميرمؤمنان را كشته‌اند! اميرمؤمنان را كشته‌اند! بدانيد كه نبايد به قصاص خون من جز قاتلم كشته شود. بنگريد! اگر از اين ضربتِ او مُردم، او را تنها يك ضربت بزنيد و دست و پا و ديگر اندام او را مبُريد كه من از رسول خدا (ص) شنيدم كه مى‌فرمود: «بپرهيزيد از مُثله كردن، هر چند سگ ديوانه باشد». ادامه مطلب در پست بعدی👇 https://eitaa.com/joinchat/2776694803Cd161204d6d
⭕️ رفتار و گفتار امام علی (ع) پس از ضربت خوردن و در آستانه ی شهادت بخش دوم پیشوای عدالت پیشگان و رحیمان در آخرین سفارش های خود فرمود : «وَصِيَّتِي لَكُمْ أَنْ لاَ تُشْرِكُوا بِاللهِ شَيْئًا؛ وَ مُحَمَّدٌ ـ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ ـ فَلاَ تُضَيِّعُوا سُنَّتَهُ. أَقِيمُوا هذَيْنِ الْعَمُودَيْنِ، وَ خَلاَكُمْ ذَمٌّ. أَنَا بِالاَْمْسِ صَاحِبُكُمْ، وَ الْيَوْمَ عِبْرَةٌ لَكُمْ، وَ غَدًا مُفَارِقُكُمْ. إِنْ أَبْقَ فَأَنَا وَلِيٌّ دَمِي، وَ إِنْ أَفْنَ فَالْفَنَاءُ مِيعَادِي. وَ إِنْ أَعْفُ فَالْعَفْوُ لِي قُرْبَةٌ، وَ هُوَ لَكُمْ حَسَنَةٌ؛ فَاعْفُوا (أَلاَ تُحِبُّونَ أَنْ يَغْفِرَ اللهُ لَكُمْ) ( نور / ۲۲ ) . وَ اللهِ مَا فََجَأَنِي مِنَ الْمَوْتِ وَارِدٌ كَرِهْتُهُ، وَ لاَ طَالِعٌ أَنْكَرْتُهُ؛ وَ مَا كُنْتُ إِلاَّ كَقَارِبٍ وَرَدَ، وَ طَالِبٍ وَجَدَ؛ (وَ مَا عِنْدَاللهِ خَيْرٌ لِلاَْبْرَارِ) ( آل عمران / ۱۹۸ ) .» نهج البلاغه ، نامۀ ۲۳ سفارش من به شما اين است كه چيزى را همتاى خدا مداريد، و سنّت محمد را ـ كه بر او و خاندانش درود باد ـ ضايع مگذاريد. اين دو ستون را برپا داريد و خود را از هر نكوهشى برهانيد! من ديروز يارتان بودم و امروز موجب عبرت شمايم، و فردا از شما جدايم. اگر ماندم، خود صاحب اختيار خون خويشم، و اگر مُردم، مرگ مرا وعدهگاه ديدار است. اگر ببخشم، بخشش موجب نزديكى من است به خداى بارى، و اگر شما هم ببخشيد، براى شما نيكوكارى. پس ببخشيد! «آيا دوست نداريد كه خدا شما را بيامرزد؟». به خدا كه با مردن چيزى به سر وقت من نياد كه آن را نپسندم، و نه چيزى پديد گردد كه آن را نشناسم، بلكه چون جوينده آب به شب هنگام باشم كه ناگهان به آب رسد، يا خواهانى كه آنچه را خواهان است بيابد! «و آنچه نزد خداست، نيكوكاران را بهتر است». على(ع) درباره ضربت زننده خود بخشش را بر قصاص مقدّم مى دانست، ولى شرايط به گونه اى بود كه اگر ابن ملجم، پس از شهادت امام(ع) مجازات نمى شد، به خونخواهى امام(ع) نه فقط ابن ملجم، كه كسانى ديگر نيز كشته مى شدند. از اين رو على(ع) در وصيت خود به حسن و حسين عليهماالسلام سفارش كرد كه جز قاتل او نبايد مجازات شود، و اين كه در ازاى ضربتى كه زده است، يك ضربت بيشتر نبايد به او زده شود. بدين ترتيب امام(ع) از ريخته شدن خون هر كس ديگر جلوگيرى كرد. 📍مصطفی دلشاد تهرانی https://eitaa.com/joinchat/2776694803Cd161204d6d
✅ شب قدر ، شب خود انسان امیر مؤمنان علی (ع) در خطبه ۱۰۳ نهج‌البلاغه می‌فرماید: «عالم کسی است که قدر خود را بشناسد و در جهل انسان همین بس که قدر و اندازه خود را نشناسد.» اتفاق مهمی که می‌تواند در شب قدر رخ دهد، این است که انسان قوت‌ها، اندازه‌ها و استعدادهای درونی و همچنین نقاط ضعف، کاستی‌ها و خطاهای خود را شناخته و همت کند با شناخت قیمت واقعی خود و اصلاح اشتباهات، به سوی خدا برگردد. انسان می تواند در این شب وسعت بی اندازه وجودی خود را با نازل شدن رحمت و برکت بیکران الهی دریابد. در خطبه ۱۴۹ نهج‌البلاغه آمده است: «انسانی که قدر و اندازه خود را نشناسد، هلاک شده است.» شب‌های قدر فرصت خوبی برای تامل، تفکر و خود را یافتن و به خود پرداختن است. شب قدر، شب خود انسان است. انسان کتابی استثنائی است که خداوند در شب قدر به او امکانی بی‌مانند داده که بتواند خود را پاک کند و از نو بنویسد. شب قدر، شب نگارش خود براساس خواست‌های درست، انسانی و ایمانی است.   شب قدر تلاشی اساسی برای این است که انسان دوباره خود را ساماندهی و در زندگی خود بازنگری کند تا از این طریق بستر تحول را فراهم سازد. شب قدر شب تحول انسان است، اگر کسی آن‌ را دریابد، خود را یافته است. این شب مبارک، شب بیداری و خالی کردن خود از بدی‌ها و پایبندی به رحمت، محبت، انسان‌دوستی و وارد شدن به رحمت واسعه خداوند است.   بهتر است انسان در این شب به سه امر بپردازد: ١. دانش‌ورزی ٢.تامل ٣.تفکر این سه عنصر، بستر دریافت حقیقت شب قدر و اصلاح خویش است. انسان هرچه دانش و دارایی کسب کند ولی کمال و ضعف خود را نشناسد و قدر خود  را نداند، به چیزی نرسیده است. https://eitaa.com/joinchat/2776694803Cd161204d6d
⭕️ گوشه ای از موفقیت های شگفت امام علی (ع) در حکومت کوتاه خویش حکومت امیرمؤمنان علی (ع) حکومتی کوتاه به مدت چهار سال و نه ماه بود و هر چند كه امکان نشد حضرت آن‌چه را مى‌خواست در جامعه‌ى خويش تحقق بخشد، ولی در همین مدت کوتاه با وجود موانع و مشکلات بسیار، بر اساس برنامه‌ای عدالت محور به موفقیت‌هایی دست یافت که مایه شگفتی است؛ برنامه‌ای عدالت محور که قابل الگوگیری است. دشمنان وی تا توانستند حقایق زندگی و راه و رسم سراسرعدالت و رحمت امام (ع) را دگرگون جلوه دادند. ابن ابى‌الحديد معتزلى در مقدّمه‌ى شرح نهج‌البلاغه‌ى خويش ( ج۱، ص۱۷ ) در اين باره چنين نوشته است : «بنى‌اميّه در شرق و غرب جهان اسلام قدرت را قبضه كردند و هر حيله‌اى را به كار گرفتند و به هر عملى دست زدند تا نور او را خاموش سازند. حقايق را تحريف كردند و بر ضدّ او روايات دروغين جعل نمودند و بر منبرها زبان به سبّ و لعن او گشودند و هر كس را كه از آن حضرت به نيكى ياد مى‌كرد، با تهديد و حبس و قتل كيفر دادند. آنان از انتشار روايات پيامبر كه متضمن فضيلتى از فضايل آن حضرت يا بالا بردن نام و ياد او بود ممانعت كردند و حتّى از نامگذارى كسى به نام على جلوگيرى كردند، امّا همه‌ى اين اعمال نتيجه‌اى نداشت جز آن‌كه مقام و نام على بالاتر رفت. نام على و ياد او مانند مُشك بود كه هرچه آن را مى‌پوشاندند، باز بوى عطر آن منتشر مى‌شد، و همچون خورشيد تابان بود كه با كف دست پوشيده نمى‌شد، و مانند روز روشن بود كه اگر يك نفر آن را نمى‌ديد ديدگان ديگران مى‌ديد.» گروهی نیز از سر نادانی یا بخشی نگری و تقطیع نادرست یا توجیه ناکارآمدیهای خویش درحکومت، تلاش کرده‌اند تا حسن تدبیر و زیبایی‌های رفتار وی و عملکرد موفق او در اداره حکومت در شرایط بسیار دشوار آن دوران را نادیده بگیرند یا تحریف نمایند و وارونه نشان دهند . ابى‌الحديد معتزلى پس از بيان نمونه هايى از رفتار انسان‌گرايانه، حقوق‌مدارانه، عدالت‌خواهانه و بزرگوارانه‌ى حكومتى على (ع) اظهار مى‌دارد كه اين نمونه‌ها بيانگر صبر عظيم و تحمّل شگفت و توفيق آشكار آن حضرت است، زيرا كسى كه به چنان مردمانى، با آن آراى مختلف، و به چنان لشكرى نافرمان و سركش گرفتار باشد، و با وجود اين بتواند دشمنان خود را شكست دهد، قطعآ هيچ‌كس در حسن سياست و صحت تدبير، همتاى او نخواهد بود و هيچ‌كس به جايگاه وى دست نخواهد يافت، چنان‌كه يكى از متكلمان معتزلى يادآور شده است كه اگر شخص منصف در سياست و روش حكومت على (ع) با دقّت بنگرد و به اوضاع آن دوره، و احوال او با يارانش توجّه نمايد، به خوبى در خواهد يافت كه راهى كه او طى كرد و سياستى كه در پيش گرفت از دشوارى به معجزه شبيه است. ( شرح نهج البلاغة، ج۷،ص۷۳ ) اميرمؤمنان على(ع) در سخنى دردمندانه درباره اوضاعی که وارث آن شده بود چنين گفته است : «وَ قَدْ أَصْبَحْتُمْ فِي زَمَنٍ لاَ يَزْدَادُ الْخَيْرُ فِيهِ إِلاَّ إِدْبَارًا، وَلاَ الشَّرُّ إِلاَّ إِقْبَالاً، وَ لاَ الشَّيْطَانُ فِي هَلاَکِ النَّاسِ إِلاَّ طَمَعًا. فَهذَا أَوَانٌ قَوِيَتْ عُدَّتُهُ، وَ عَمَّتْ مَكِيدَتُهُ، وَ أَمْكَنَتْ فَرِيَسَتَهُ. اِضْرِبْ بِطَرْفِکَ حَيْثُ شِئْتَ مِنَ النَّاسِ، فَهَلْ تُبْصِرُ إِلاَّ فَقِيرًا يُكَابِدُ فَقْرًا، أَوْ غَنِيًّا بَدَّلَ نِعْمَةَ اللهِ كُفْرًا، أَوْ بِخَيلاً اتَّخَذَ الْبُخْلَ بِحَقِّ اللهِ وَفْرًا، أَوْ مُتَمَرِّدًا كَانَ بِأُذُنِهِ عَنْ سَمْعِ الْمَوَاعِظِ وَقْرًا.» ( نهج البلاغه، خطبه ۱۲۹ ) شما در روزگارى هستيد كه خوبى در آن پشت كرده و همچنان مى‌رود، و بدى روى آورده و پيش مى‌دود؛ و طمع شيطان در تباه كردنِ مردمان بيش‌تر مى‌شود. اين روزگارى است كه ساز و برگ شيطان قوى‌تر گرديده، و فريب نيرنگش فراگير گشته است، و شكارش در دسترس او قرار گرفته است. گوشه چشمت را به هر سو كه خواهى به مردم بيفكن! آيا جز مستمندى مى‌بينى كه با فقر دست به گريبان است؛ يا توانگرى كه با نعمتِ خدا در كفران است؟! يا آن كه دستِ بخشش ندارد، و ندادنِ حقِّ خدا را افزونى مال به حساب آرد، يا گردنكشى كه از سخن حق روگردان است، گويى گوش او از شنيدن پندها گران است؟! ادامه مطلب در پست بعدی 👇 https://eitaa.com/joinchat/2776694803Cd161204d6d
💖🌸مطالب آموزنده🌸💖
#نکته_ها ⭕️ گوشه ای از موفقیت های شگفت امام علی (ع) در حکومت کوتاه خویش حکومت امیرمؤمنان علی (ع)
امام على (ع) با وجود مشكلات بسیار در همان دوران كوتاه حكومت خويش مناطقى را كه تحت اداره داشت به جايى رساند كه خود فرمود : «أَلْبَسْتُكُمُ‏ الْعَافِيَةَ مِنْ عَدْلِي‏.» ( همان، خطبه ۸۷ ) از عدالت خود لباس عافیت بر تنتان پوشانیدم. همچنین فرمود: «مَا أَصْبَحَ بِالْكُوفَةِ أَحَدٌ إِلاَّ نَاعِمًا، وَ إِنَّ أَدْنَاهُمْ مَنْزِلَةً مَنْ يَأْكُلُ الْبُرَّ، وَيَجْلِسُ فِي الظُّلِّ وَ يَشْرَبُ مِنْ مَاءِ الْفُرَاتِ.» ( ابن أبی شیبة، المصنّف فی الأحادیث و الآثار، ج ۸، ص۱۵۷ ) كسى در كوفه نيست كه در رفاه به سر نبرد، حتّى پايين‌ترين افراد نان گندم مى‌خورند و سر پناه دارند و از آب فرات ( شیرین و خوشگوار ) مى‌آشامند. و نيز با ديدن صحنه‌ى تكدّى پيرمردى نصرانى چنان برآشفت و عكس‌العمل نشان داد كه مشخص است كه تكدّى در حكومت حضرت وجود نداشته و اين صحنه نادر يا استثنايى بوده است: «مَرَّ شَيْخٌ مَكْفُوفٌ كَبِيرٌ يَسْأَلُ » (پيرمردى از كار افتاده ديده شد كه دست نياز به سوى مردم دراز كرده بود). «فَقَالَ أَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: مَا هذَا؟» (اميرمؤمنان (ع) فرمود: اين چيست؟) «فَقَالُوا: يَا أَمِيرَالْمُؤْمِنِينَ، نَصْرَانِيٌ» (گفتند: اى اميرمؤمنان، مردى نصرانى است). «فَقَالَ أَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: اِسْتَعْمَلْتُمُوهُ حَتَّى إِذَا كَبُرَ وَ عَجَزَ مَنَعْتُمُوهُ! أَنْفِقُوا عَلَيْهِ مِنْ بَيْتِ الْمَالِ » (اميرمؤمنان (ع) فرمود: هنگامى كه جوان و توانا بود از او كار كشيديد و اكنون كه پير و ناتوان شده است رهايش كرده‌ايد! او را از بيت‌المال تأمين كنيد). ( طوسی، تهذیب الأحکام، ج۶ ، ص۲۹۳ ) https://eitaa.com/joinchat/2776694803Cd161204d6d
⭕️ نجات و هدايت انسان در اندیشه و سیرۀ امام علی (ع) اميرمؤمنان على (ع) همه‌ى وجود خود را وقف نجات و هدايت نوع انسان قرار داده بود و حكومت خود را نيز در اين جهت مى‌ديد و در اين راه گام مى‌زد ؛ و از اين روست كه رفتار و سلوك حكومتى آن حضرت، رفتار و سلوكى شاخص و معيارى جاودانه است. تلاش امام على (ع) براى نجات و هدايت مخالفانى كه با همه‌ى وجود در برابر او و حكومتش صف‌آرايى كرده بودند، نشانگر توفيق شگفت آن حضرت در اين جهت است. زمانى كه طلحه و زبير به قصد پيمان شكنى نزد امام على (ع) رفتند و اجازه خواستند تا به عمره روند، امام (ع) خيرخواهانه راهشان نمود و هدايتشان كرد، امّا آن دو چنان سر در هواى قدرت و مُكنت داشتند كه به سخنان نجاتبخش و هدايتگر امام (ع) توجّهى ننمودند، و سپس در كنار امّ المؤمنين عايشه فتنه‌اى بزرگ را سامان دادند. در تمام مدّتى كه آنان در تدارك فتنه و مقابله با امام (ع) و حكومت انسانى او بودند، على (ع) در جست‌وجوى راهى براى نجات و هدايت آنان بود و با همه وجود بر ايشان دلسوزى مى‌نمود. امام على (ع) بسيار تلاش كرد تا ناكثين را از كژراهه‌اى كه با سرعت در آن ره مى‌پيمودند، به راه هدايت و نجات بكشاند، امّا آنان بدين راه پشت نمودند، و آتش جنگ را شعله‌ور ساختند و خود در لهيب آن سوختند. امّا امام على (ع) از پيروزى بر ناكثين شاد نگشت و از كشته شدن دشمنانش اظهار خشنودى نكرد، بلكه كشته‌شدن آنان در حال گمراهى و كجروى سخت او را آزرده نمود و غم و اندوه وجودش را آكنده كرد، به طورى كه پس از شكست ناكثين و فرو نشستن جنگ جمل، چون بر كشته‌ى طلحه گذشت، فرمود : «لَقَدْ أَصْبَحَ أَبُومُحَمَّدٍ بِهذَا الْمَكَانِ غَرِيبًا. أَمَا وَ اللهِ لَقَدْ كُنْتُ أَكْرَهُ أَنْ تَكُونَ قُرَيْشٌ قَتْلَى تَحْتَ بُطُونِ الْكَوَاكِبِ.» نهج البلاغه ، کلام ۲۱۹ ابومحمد در اين‌جا غريب افتاده است. به خدا سوگند، خوش نداشتم قريش، كشته در زير نور ستارگان افتاده باشند. https://eitaa.com/joinchat/2776694803Cd161204d6d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ ۱۱ نکته درباره پلاستیک‌ها، اهمیت توجه به این موضوع و لزوم کاهش مصرف آن را به ما گوشزد می‌کند: ۱- پلاستیک‌ها موادی هستند که تجزیه آن بیش از ۴۵۰ سال تخمین‌زده شده است. ۲- انواع پلاستیک‌ها از جمله کیسه‌های پلاستیکی به دلیل ترکیباتشان تجزیه ناپذیرند و صدها سال بدون آنکه تجزیه شوند در محیط باقی‌ می‌مانند. ۳ـ بر اساس آمارهای جهانی، ایران جزو ۲۰ کشور اول دنیا در تولید زباله‌های ‌پلاستیکی است. ۴ـ ایران سالانه حدود ۴ میلیون تن زباله پلاستیکی تولید می‌کند. ۵ـ هر ایرانی روزانه به‌طور متوسط سه کیسه پلاستیکی مصرف می‌کند که ۹۶ درصد آن مستقیم وارد سطل‌های زباله می‌شود. ۶ـ بلع مواد پلاستیکی بزرگترین عامل تلف شدن موجودات دریایی و ۸۰ گونه جانوری مختلف در دنیا است. ۷ـ پلیمرهای زیست تخریب‌پذیر بر پایه‌ نشاسته‌ ترموپلاستیک و نانوالیاف طبیعی محصولاتی هستند که استفاده از آنها موجب کاهش آلایندگی محیط زیست می‌شود. ۸ـ به همراه داشتن یک ساک خرید پارچه‌ای، استفاده از بطری آب چند بار مصرف، اجتناب از قاشق و چنگال‌های یک بار مصرف از جمله راهکارهای کاهش مصرف و تولید زباله‌های ‌پلاستیکی هستند. ۹ـ با توجه به اینکه این موضوع به یک آیین تبدیل شده بهتر است هم وطنان از کاشت سبزه در داخل ظروف یک‌بار مصرف خودداری کنند. ۱۰ـ مصرف حداقلی از کیسه‌های پلاستیکی  و ظروف و کالاهای پلاستیکی یکبارمصرف و جایگزین کردن محصولات پایدار مثل کیسه‌های پارچه‌ای، سبدهای خرید، سفره‌های پارچه‌ای، لیوان و ظروف غیرپلاستیکی و ... می‌تواند بر کاهش آلودگی محیط زیست و جلوگیری از تخریب مناطق و چشم اندازهای طبیعی کشور بسیار موثر باشد. ۱۱ـ به‌منظور کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی لازم است سیاست‌های بازدارنده‌ای مانند افزایش قیمت کیسه‌های پلاستیکی اعمال و این اقلام تا حدی از دسترس عموم خارج شود. انسان ومحیط زیست https://eitaa.com/joinchat/2776694803Cd161204d6d
حسین پناهی: من روزه ام!!!! تمام سال را روزه ام. ولی بجای دهان و شکم ، اندیشه ام را روزه ام. فکر من حق ندارد به کسی بی حرمتی کند. فکر من حق ندارد به کسی ناسزا بگوید. فکر من حق ندارد به مال کسی دست درازی کند. فکر من حق ندارد با زندگی کسی بازی کند. فکر من حق ندارد به کسی بهتان بزند. فکر من حق ندارد به کسی جفا کند. فکر من حق ندارد با دل کسی بازی کند. فکر من حق ندارد به کسی دروغ بگوید. فکر من حق ندارد به یتیمی بی تفاوت باشد. فکر من حق ندارد زورگو باشد. فکر من حق ندارد بینوایی را ببیند و بی تفاوت از کنارش عبور کند. فکر من .................. آری من روزه ام ، نه روزه نخوردن غذا ، بلکه روزه انسان بودن، روزه مردانه زیستن، روزه جاودانه شدن. آری من تمام سال را روزه ام. تمام ساعتها را روزه ام. تمام دقائق را روزه ام https://eitaa.com/joinchat/2776694803Cd161204d6d
✿‍✵✨🍃🌸<❈﷽❈>🌸🍃✨✵✿‍ 🍃🍂داستــــان‌هـــای                    پنـــــدآمــــــوز🍃🍂 ┄┅═✼✿‍✵✿‍✵✿‍✼═┅┄ اواخر شب بود و على علیه‌السلام همراه فرزندش حسن علیه‌السلام كنار كعبه براى مناجات و عبادت آمده بودند ناگاه امیرالمؤمنین صداى جانگدازى شنيد دريافت كه شخص دردمندى با سوز و گداز در كنار كعبه دعا می‌كند و با گريه و زارى خواسته‌اش را از خدا می‌طلبد حضرت على علیه‌السلام به امام حسن علیه‌السلام فرمود: نزد اين مناجات كننده برو و ببين كيست و او را نزد من بياور امام حسن علیه‌السلام نزد او رفت ديد جوانى بسيار غمگين با آهى پرسوز و جانكاه مشغول مناجات است فرمود: اى جوان، اميرالمؤمنين علیه‌السلام تو را می‌خواهد ببيند دعوتش را اجابت كن جوان لنگان لنگان با اشتياق وافر به حضور امیرالمؤمنین آمد حضرت على علیه‌السلام فرمود: چه حاجت دارى؟ جوان گفت: حقيقت اين است كه من به پدرم آزار می‌رساندم و او مرا نفرين كرده و اكنون نصف بدنم فلج شده است امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمود: چه آزارى به پدرت رسانده‌اى؟ جوان عرض كرد: من جوانى عياش و گنهكار بودم پدرم مرا از گناه نهى می‌كرد من به حرف او گوش نمی‌دادم بلكه بيشتر گناه می‌كردم تا اينکه روزى مرا در حال گناه ديد باز مرا نهى كرد، سرانجام من ناراحت شدم چوبى برداشتم و طورى به او زدم كه بر زمين افتاد پس با دلى شكسته برخاست و گفت: اكنون كنار كعبه می‌روم و براى تو نفرين می‌كنم كنار كعبه رفت و نفرين كرد نفرين او باعث شد نصف بدنم فلج گرديد در اين هنگام آن قسمت از بدنش را به امام نشان داد بسيار پشيمان شدم نزد پدرم آمدم و با خواهش و زارى از او معذرت خواهى كردم و گفتم: مرا ببخش و برايم دعا كن پدرم مرا بخشيد و حتى حاضر شد كه با هم به كنار كعبه بيائيم و در همان نقطه‌ای كه نفرين كرده بود دعا كند تا سلامتى خود را بازيابم با هم به طرف مكه رهسپار شديم پدرم سوار بر شتر بود در بيابان ناگاه مرغى از پشت سر سنگى پراند، شترم رم كرد و پدرم از بالاى شتر به زمين افتاد بر بالينش رفتم ديدم از دنيا رفته است همانجا او را دفن كردم و اكنون خودم با حالى جگر سوز به اينجا براى دعا آمده‌ام حضرت على علیه‌السلام فرمود: از اينكه پدرت با تو به طرف كعبه براى دعا در حق تو می‌آمد معلوم می‌شود كه پدرت از تو راضى است اكنون من در حق تو دعا می‌كنم امام بزرگوار در حق او دعا كرد سپس دست‌های مباركش را به بدن آن جوان ماليد، همان دم جوان سلامتى خود را باز يافت سپس امام على علیه‌السلام نزد پسرانش آمد و به آنها فرمود: بر شما باد نيكى به پدر و مادر ↲جامع النورين، صفحه۱۸۵ ↲داستان دوستان، جلد۵، صفحه۱۷۶،۱۷۷ https://eitaa.com/joinchat/2776694803Cd161204d6d ✧✾════✾✰✾════✾✧
✿‍✵✨🍃🌸<❈﷽❈>🌸🍃✨✵✿‍ 🍃🍂داستــــان‌هـــای                    پنـــــدآمــــــوز🍃🍂 ┄┅═✼✿‍✵✿‍✵✿‍✼═┅┄ رفته بودم میوه فروشى پیرمردی که از دست‌های پینه بسته‌اش به نظر می‌آمد کارگر است یک کیسه پر از زردآلوی درشت و مرغوب روی ترازو گذاشت فروشنده گفت: 27500 تومن پیرمرد که به نظر می‌رسید شوکه شده پرسید: مگه چند کیلو هست؟!!؟ فروشنده گفت: یه کم از دو کیلو بیشتر پیرمرد با دهانی که از تعجب باز مانده بود گفت: مگه کیلو چنده؟!؟ و فروشنده گفت: 12500 تومن!! بیچاره پیرمرد با خجالت گفت: من فکر کردم کیلویی 1250 تومن هست! نه آقا ببخشید، نمیخوام و کیسه رو همانجا گذاشت و رفت فروشنده با پوزخند به شاگردش گفت: بیا این زردآلوی 1250 تومنی رو بریز سر جاش و قهقهه هر دو به آسمان رفت برگشت و با قیافه‌ای حق بجانب بمن گفت: عجب دیوونه هائی پیدا میشن جواب دادم: به گمانم دیوونه نبود احتمالاً سال‌هاست میوه نوبرانه تابستون نخریده و نمیدونه قیمت این میوه‌ها حدوداً چقدره شاید هم فکر کرده شما حراج کردید و اون خیلی خوش شانس بوده که میتونه یک بار از این میوه ها برای خانواده‌ش ببره چیزهائی که لازم داشتم خریدم و از میوه فروشی بیرون اومدم دلم به درد اومده بود افکار مختلفی ناگهان به ذهنم هجوم آوردند و من مانده بودم به کدام یکی فکر کنم به یاد هرم "آبراهام مازلو" افتادم که چطور عزت و کرامت انسان‌ها در گرو نیازهای اولیه و مادی آنها قرار دارد چه خوبند مردمانی که ماه رمضان در کنار مؤمن‌ شدن مهربان‌ هم می‌شوند و بيشتر به نيازمندان کمک كنند و چه بزرگوارند دستانی که کمک می‌کنند مثل لب‌هایی که دعا می‌کنند https://eitaa.com/joinchat/2776694803Cd161204d6d ✧✾════✾✰✾════✾✧
💖🌸مطالب آموزنده🌸💖
‏فیلم از طرف ن.دشتی
آفرین ماشاءالله، ودست این خیرین دردنکنه که اینچنین برای این بچه‌ها سنگ تمام گذاشتند،اجرشون باامیرالمومنین 👌👌👌👌👌 پاینده بادوطن وفرزندان جان نثاروطن 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 https://eitaa.com/joinchat/2776694803Cd161204d6d
💢↶ ↷💢 در کلام معصومین علیهم‌السلام ⬅️ پیامبر اکرم ﷺ فرمود: ◽️خداوند از روزها روز جمعه ◽️و از ماه‌ها ماه رمضان ◽️و از شب‌ها شب قدر را برگزید ↲بحارالانوار، جلد۹۷، صفحه۷،۸ ✧✾════✾✰✾════✾✧ ⬅️ پیامبر اکرم ﷺ فرمود: هر کس شب قدر از روی ایمان و حساب نماز بگزارد خداوند گناهان گذشته‌اش را می‌بخشد ↲امالی طوسی، جلد۱، صفحه۱۴۹ ↲بحارالانوار، جلد۹۷، صفحه۱۷ ✧✾════✾✰✾════✾✧ ⬅️ امام محمد باقر علیه‌السلام فرمود: ◽️هر کس شب قدر را دریابد ◽️و آن را زنده بدارد ◽️و در آن به عبادت ایستد خداوند گناهان گذشته و آینده‌اش را بیامرزد ↲بحارالانوار، جلد۹۷، صفحه۹ ✧✾════✾✰✾════✾✧ ⬅️ امام صادق علیه‌السلام فرمود: شب قدر قلب ماه‌ رمضان است ↲بحارالانوار، جلد۹۷، صفحه۱۱ ↲امالی شیخ صدوق، صفحه۳۸ ✧✾════✾✰✾════✾✧ ⬅️ حضرت فاطمه سلام الله علیها نمی‌گذاشت هیچکس از اهل بیت در شب قدر بخوابد و از روز قبل آنان را برای شب قدر مهیا می‌کرد و می‌فرمود: هر کس از خیر شب قدر محروم شود محروم واقعی است ↲بحارالانوار، جلد۹۷، صفحه۱۰ https://eitaa.com/joinchat/2776694803Cd161204d6d °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢↶ وقایع شب قدر ↷💢 ✵بِسْمِ ٱللهِ ٱلْرَّحْمٰنِ الْرَّحیمْ✵ اِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ ﴿١﴾ وَ مَا أَدْرَاکَ مَا لَیْلَةُ الْقَدْرِ ﴿٢﴾ لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ ﴿٣﴾ تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَالرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ ﴿٤﴾ سَلامٌ هِیَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ ﴿٥﴾ 1⃣ نزول قرآن در شب قدر قرآن کریم به دو گونه نازل شده است ◽️نزول یکباره در یک شب معین ◽️نزول تدریجى در طول ۲۳ سال نبوت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله 2⃣ تقدیر امور در شب قدر خداوند متعال در شب قدر حوادث یک سال آینده را از قبیل مرگ و زندگى، وسعت ‏یا تنگى روزى سعادت و شقاوت، خیر و شر طاعت و معصیت و ... تقدیر می‌کند 3⃣ نزول ملائکه و روح در شب قدر 4⃣ سلام و امنیت در شب قدر اشاره به این مطلب دارد که عنایت الهى تعلق گرفته است‏ به اینکه رحمتش شامل همه آن بندگان بشود که بسوى او روى می‌آورند و نیز به اینکه در خصوص شب قدر باب عذابش بسته باشد به این معنا که عذابى جدید نفرستد و لازمه این معنا این است که در این شب کید شیطان‌ها هم مؤثر واقع نشود چنانکه در بعضى از روایات نیز به این معنا اشاره شده است https://eitaa.com/joinchat/2776694803Cd161204d6d °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
*🌹روبه شش گوشه ترین قبله ی عالم هر صبح* *🌹بردن نام حسین بن علی میچسبد* 🌹اَلسلام علَی الْحسَیْن 🌹وعلی علی بْن الْحسین 🌹وعلی اولادالحسین 🌹وعلی اصحاب الحسین 🌹و علی اخ الحسین ابوالفضل العباس و علی اخت الحسین زینب الکبری 🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻سلام بر سحرخیزان... سلام صبح بخیر امروز برایتان اینگونه آرزو میکنم ان شاءالله خدا در خونه تک تک تون بزنه بگه امروز نوبت خواسته ها و آرزوهای شماست و توشه ای پرازخیر و برکت شوق زندگی حس خوشبختی روزگار آرام و عاقبت بخیری براتون هدیه بیاره🌹🌹 https://eitaa.com/joinchat/2776694803Cd161204d6d
💖🌸مطالب آموزنده🌸💖
Ya.mahdi: وقتے ڪه مجیر خواندم و جوشن و قرآن بـر سر وقتے ڪه زدم ناله و از اشڪ دو چشمم شد تر یڪ خواسته از درگه تو فقط تـمنــّا ڪـردمــ یڪ نیم نگاهے و رسان صاحب ما را دیگر https://eitaa.com/joinchat/2776694803Cd161204d6d
💖🌸مطالب آموزنده🌸💖
📌 ارکان هدایت درهم ریخت... 🌪 زمین می‌لرزید. دریاها و امواجشان متزلزل بودند. درهای مسجد به‌هم می‌خورد. نالهٔ فرشتگان به گوش می‌رسید. باد سیاهی می‌وزید. جهان تاریک و تاریک‌تر می‌شد. ▪️ ضربان قلب دختری بلند و بلندتر می‌شد. در شهری که همه دَم از یاری حجت خدا می‌زدند، فرقی شکافته و خون سرازیر شد... به یک‌باره دنیا یتیم شد... و ارکان هدایت درهم شکست... ⏰ دیگر عقربه‌های ساعت، میلی به حرکت نداشتند. خورشید دلش طلوع نمی‌خواست... و زمین از غربت او و دردهای دلش با خاری در چشم و استخوانی در گلو یادش آمد... و برای همیشه نفس‌کشیدن را فراموش کرد. 🏴 سالروز شهادت حضرت علی علیه السلام تسلیت باد.🖤🖤 https://eitaa.com/joinchat/2776694803Cd161204d6d
💖🌸مطالب آموزنده🌸💖
🔘 ویژهٔ 📌 الهی العفو 🤲 دستانم را بنگر، خالی و شرمسار برای آشتی‌کنان، آسمانی شده‌اند. اشک‌هایم را پیشکش آورده‌ام: «الهی العفو» 🔸 گناه بین من و امامم، جدایی افکنده. اشک‌های حجتت برای آمرزش من، شرمسارم کرده است: «الهی العفو» 🗓 ۱۲ قرن می‌گذرد و من برای تحقق ظهور منجی‌ات، هیچ‌کاری نکرده‌ام، دنیا مرا با خود بُرده است: «الهی العفو» 🌅 یک سال و اندی است، تنبیه شده‌ام. امیدمان فقط تویی. حال فهمیده‌ام حالِ زمین، فقط با آمدن منجی خوب می‌شود، با اضطرار به استغاثه آمده‌ام:‌ «الهی العفو» 🔆 تنها دعایمان در شب تقدیر سرنوشت فقط همین یک دعاست: «اللهم عجل لولیک الفرج بحق زینب» https://eitaa.com/joinchat/2776694803Cd161204d6d
🌹🕊🌹🕊 🕊🌹🕊 🌹🕊 ﷽ ⭕️ و مقام امام زمان - قسمت اول 📖 خداوند در آيات سورهٔ قدر پس از بيان عظمت اين شب كه آن را برابر با هزار ماه و يا هشتاد سال می‌شمارد، به اين نكته اشاره می‌کند كه عظمت اين شب براي مردم قابل درک و فهم نيست: «و ما ادراك ما ليله القدر» زيرا در اين شب اموری اتفاق می‌افتد كه بيرون از درک ماست. 🌌 از جمله اين اتفاقاتی كه قرآن آن را بيان می‌كند، نزول همهٔ فرشتگان و روح به زمين است: «تنزل الملائكه والروح فيها باذن ربهم من كل امر» 💠 شب قدر، شبی در طول سال است كه در آن تمام مقدرات عالَم تا شب قدر سال بعد، تقدير و امضا می‌شود. خداوند در اين‌باره می‌فرمايد: «فيها يفرق كل امر حكيم.» (دخان، آیه ۴) بنابراين، نزول فرشتگان و روح در اين شب، می‌بايست ارتباط تنگاتنگی با مسئلهٔ مقدرات هستی داشته باشد. به همین دلیل خداوند در آیهٔ ۴ سورهٔ قدر از هر امر سخن به ميان آورده كه با نزول فرشتگان و روح مرتبط است. 👈 پس فرشتگان و روح در ارتباط با امور هستی، در شب قدر نزول می‌كنند و این اتفاق تنها در زمان پیامبر نمی‌افتد بلكه هر سال اتفاق می‌افتد و اختصاص به زمانی خاص ندارد. 🔹 خداوند در اشاره به تكرار اين رخداد در هر سال می‌فرمايد: «تنزل الملائكه و الروح فيها باذن ربهم من كل امر.» در تفسير نمونه در اين‌باره آمده است: «با توجه به اينكه «تنزل» فعل مضارع است، و دلالت بر استمرار دارد (در اصل «تتنزل» بوده) روشن می‌شود كه شب قدر مخصوص به زمان پيغمبر و نزول قرآن مجيد نبوده بلكه امری است مستمر و شبی است مداوم كه هر سال تكرار می‌شود. (تفسير نمونه، ج ۲۷، ص ۱۸۴) 🔻 پس می‌توان گفت كه هر سال، نزول فرشتگان و روح در ارتباط با مقدرات هستی در شب قدر تكرار می‌شود. اما اين نزول بر چه كسی است؟ براساس روايات، اين نزول بر خليفه‌الله است و فرشتگان و روح به محضر ولیّ زندهٔ خدا می‌رسند و مقدرات عالَم را با او هماهنگ می‌كنند. 🕊✨اللهم عجل لولیک الفرج✨🕊 https://eitaa.com/joinchat/2776694803Cd161204d6d