eitaa logo
کانال مطالب تحلیلی محمدرضا قربانی
413 دنبال‌کننده
212 عکس
1.7هزار ویدیو
59 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️ پاسخ به یادداشت حسین قدیانی درباره ی "آقای تحلیلگر" سوال خوبی پرسیدی: چه کسی چپ کرده؟ شاید همسر تاجزاده پاسخی برای این سوال داشته باشد... نوشته بودی باید از مظلومیت آشوبگران کشته شده هم گفت! من از شما می‌پرسم این تیتر یادداشت چه کسی است: "شما پدر یک مجرم هستید نه یک شهید" بخش سوم ۱۴۰۱/۱۰/۲۸ 🔹 امشب متنی توسط حسین قدیانی خطاب به بنده نوشته شد، بخشی از متن را امشب پاسخ خواهم داد. حسین قدیانی چند شب پیش نوشته بود: حکومت به یک هاشمی نیاز دارد! حسین آقا! واقعا به این اعتقاد داری؟ امیدوارم "ح ق" بفهمد که به یک "آقای تحلیلگر" نیاز دارد ... پس؛ «بسم الله الرحمن الرحیم» 🔺 در پاسخ به متن بنده با این تیتر شروع کرده بودی: "کی چپ کرده؟ من یا شما" ؟ راستش برادر پاسخ به این سوال خیلی پیچیده نیست. امروز پدر شما و خیل عظیم شهدای این سرزمین اگر زنده بودند مغضوب چه کسانی می‌شدند؟ جز این است که "منافقین انقلاب" که انصافاً در این سال‌ها حسابی علیه و در دفاع از داعش نوشتند، اگر می‌توانستند بر پدر شما و امثال او می تاختند؟ آنها امروز برای چه کسی هورا می‌کشند؟ اگر می‌خواهی پاسخ را بدانی به پیج اینستاگرام مصطفی تاجزاده سری بزن! خانم فخرالسادات این روزها متن‌های شما را پر مغز تر و بُرَنده تر از متن‌های هر اصلاح‌طلب و غربگرا و ضدِ انقلابی می بیند. به طوری که جای مطالب آنها، نوشته های شما را بازنشر می‌کند 🔺 حسین آقا! کی چپ کرده ؟ من یا شما؟ نگاه کن ببین برای چه کسی هورا می‌کشند... نوشته بودی: چه شد که از بهشتی رسیدیم به علم الهدی و احمد خاتمی ! مفروضاتت درباره ی علم الهدی و احمد خاتمی را ضرب در ده کن؛ حالا بیا برگردیم به دهه شصت. در همان هوایی که بهشتی و مطهری در دهه شصت نفس میکشیدند، خلخالی هم در همان فضا نفس می‌کشیده است... دعوای اصلی ما با سلطنت طلب‌ها همین است؛ که در ذهن خود بهشتی‌ای از دوران پهلوی ساختید، و با همین را به دروغ در ذهن مخاطب گسترش دادید در صورتی که مبتنی بر حقیقت نبوده است. حالا آیا ما اجازه داریم بهشتی و مطهری دهه شصت را ببینیم و خلخالیِ گل درشتِ آن سال‌ها را نه؟! 🔺 حسین آقا! نوشته بودی "حسین ‌قدیانی حرف حق می‌زند و از مظلومیت اسعدزاده‌ها و آدینه‌زاده‌ها هم دم می‌زند" یادم هست در سال ۸۹ درست یک سال بعد از آنکه جناب روح الامینی پدرِ محسن روح الامینی (یکی از کشته شده‌ها) حسابی حال کروبی و دیگران را با راه ندادنشان به مراسم ختم پسرش گرفت، حرفی زد ! بعد از آن، تو نگفتی که این پدرِ داغ دیده با کروبی و دیگر عوامل آشوب چنین و چنان کرده! بلکه تیتر زدی: جناب روح الامینی! شما پدر یک مجرم هستید نه یک شهید!! من متنِ آن یادداشت را برایت بازخوانی نمیکنم، ولی پیشنهاد میکنم خودت بازخوانی کنی و بعد به این سوال که خطاب به من نوشتی فکر کنی: کی چپ کرده؟ من یا شما؟ گفته بودی: شما از این ناراحتید که چرا از مظلومیت ها و ها نمی‌گویم، اما در عوض از مظلومیت کشته‌های آشوب‌های اخیر می‌گویم. این متن را به خاطر داری: " تمام فتنه ۸۸ ، قفل فرمان ماشینم، همان کار باتوم را می‌کرد. این قفل، شب درگیری ۲۵ خرداد بعد از اصابت سنگ به سرم، از دستم افتاد و گم شد. بلوار کاوه یا به عبارتی جنبش سبز، یک قفل فرمان به من بدهکار است. از حلقوم مهندس، روزی این قفل فرمان را بیرون خواهم کشید. " 👇👇👇👇👇
🔺 حسین قدیانی در ۸۸ نه تنها از کشته‌های آشوب نمیگفت، بلکه به قفل فرمانی که در معرکه از دستش افتاد و برایش کار را می‌کرد، افتخار هم میکرد. حسین قدیانی، سربازِ ۸۸ اصلا با ح سین ق دیانی 1401 قابل مقایسه نیست. این را من نمی‌گویم. این را بازنشرمطالبت در صفحه ی مصطفی_تاجزاده توسط فخرالسادات محتشمی پور که روزی دوست داشت سر به تنت نباشد، میگوید. برادر عزیز! نوشته بودی: درد اصلی دوستان این است که چرا این صد روز به روزی مانند ۹ دی ختم نشد. حسین آقا! ما نهم دیِ ۱۴۰۱ را در مهر ماه برگزار کردیم! فیلم ها و تصاویرش به شما نرسید؟ همان مراسمی را می‌گویم که دختران کم‌حجاب در آن حاضر بودند و چند ساعت بعد از بی بی سی تا "عمارهای گردنِ کلفتِ شکم سیرِ بودجه بگیر" تصاویرشان را پخش کرده و حضورشان را قضاوت کرده و تهش هم تیتر زدند: "اگر در روز عادی با این سر و وضع می‌آمدید گشت ارشادِ همین مملکت شما را میگرفت" "فرزندِ قهرمانِ وطن" یادت باشد، ۹ دی ۸۸ حدود ۸ ماه بعد از " گفتنِ جناب علمدار" برگزار شد. دمِ ایرانِ ۱۴۰۱ گرم که ۹ دی خود را یک هفته بعد از آشوب برگزار کرد و نگذاشت رهبرِ ایران لنگِ عمارها بماند .......... خیلی حرف ها دارم، شاید فرداشب درباره "سرباز"ی که _بهنود از ما گرفت... 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 درایتا ( eitaa ) 👇 🆔 eitaa.com/mrgh110 1⃣ درواتساپ 👇 https://chat.whatsapp.com/DrKmdrW9VW25fUqAkkM1yb 2⃣ در واتساپ 👇 https://chat.whatsapp.com/GNgI5RnsmIl5OLW19t64n9 در تلگرام 🆔 https://t.me/mrgh110 ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
هدایت شده از محمدرضا
✳️ چهار نسل نظریه درباره انقلاب ها و دلایل شکل گیری آن ها تاقبل از پدیده بیداری اسلامی موسوم به بهار عربی ، صاحب نظران علوم سیاسی و اجتماعی چهار نسل نظریه درباره نحوه وقوع انقلاب ها را شناسایی کرده‌اند. 1⃣ نسل اول : اساساً از انقلاب‌ها بیزارند. انقلاب را به بیماری یا تب در بدنِ جامعه تشبیه کرده اند که پس از یک دوره هذیان و نقاهت به حالت عادی باز می‌گردد. انقلاب ها را حرکت کردن در درون یک دایره توصیف میکردند که جامعه بعد از طی مراحلی مجدد به وضعیت اول برمیگردد. این عده معتقد بودند که همه انقلاب‌ها از این مراحل عبور می‌کنند، فرضی که البتّه واقعیت تاریخی آن را رد می‌کند. نظریه‌‌پردازان این نسل افرادی مانند سورکین و کرین برینتون و... می باشند. 2⃣ نسل دوم به فرآیندهای نوسازی به مثابة هسته اصلی انقلاب‌ها در کشورهای در حال توسعه اشاره کردند. بر مبنای این دیدگاه همزمان که نوسازی پیش می‌رود و اقتصاد رشد می‌کند، روند نزولی رشد احتمالاً باعث احساس ’محرومیت نسبی‘ می‌شود، شکافی میان آنچه مردم انتظار دارند باشند و داشته باشند و آنچه در واقع هستند و دارند. در این دیدگاه، انقلاب به مثابة نتیجة مجموعه‌ای از رفتارهای فردی ظاهر می‌شود نه پیامد ساختارها و فرایندهای کلان. نظریه‌پردازان این نسل افرادی مانند جیمز دیویس و تد گر و... هستند. ( دوره پساجنگ جهانی دوم) 3⃣ نسل سوم استدلال کردند که عوامل ساختاری سرمایه‌داری، روابط طبقاتی، جنگ‌های بین‌المللی- زمینه را برای افزای نارضایتی عمومی و احساسات انقلابی ایجاد می‌کند. متفکران نسل سوم، که الگوی ساختارگرایانه‎تری را ارائه کردند، نتوانستند توضیح دهند که چرا برخی از انقلاب‌ها در جاهایی با وضعیت نامساعد به وقوع پیوستند و در جوامعی که ظاهراً بستر مساعدی برای انقلاب بودند رخ ندادند. نظریه‌پردازان این نسل به ویژه برینگتون مور، تدا اسکاچپل و اریک وولف هستند. 4⃣ نسل چهارم : نظریه پردازان این نسل، فرانظریه‌های جسورانۀ انقلاب را عمدتاً با مدل‌های چند علّتی و پیچیده جایگزین کردند. آنها عناصری از قبیل هویت، ایدئولوژی، جنسیت، شبکه و رهبری را وارد تحلیل کردند. این محققان عوامل ساختاری، عاملیّت، داخلی، بین‌المللی، سیاسی و اقتصادی را با هم ترکیب کردند تا برآمدن انقلاب‌ها را توضیح دهند. کار آنها، به نوعی، تمرکز را از ’چرایی‘ انقلاب به ’چگونگی‘ آن تغییر داد و بیشتر بر موقعیت‌هایی که انقلاب‌ها در آن رخ می‌دهند معطوف شدند. با این وصف، تحلیلگرانی نظیر جورج لاوسون استدلال کرده‌اند که نظریه‌پردازان نسل چهارم در واقع در تحقق وعده‌هایشان در نظریه‌پردازی عینی شکست خورده‌اند. به بیان دیگر، مباحث آن‌ها بیشتر طرح مدعا است تا پیشرفت واقعی در نظریه. در همین راستا، بنجامین آبرامز نشان می‌دهد که تعداد متغیرهایی که این تحلیل‌گران وارد می‌کنند آنقدر زیاد است که نمی‌توانند به این متغیرها در یک چارچوب نظری منسجم سر و سامان دهند. در نتیجه تحقیقات آن‌ها عاری از نظریه‌پردازی جسورانه باقی می‌ماند. از اینرو، آبرامز همگان را به نسل نو، پنجم، از نظریه انقلابی فرا می‌خواند. نظریه‌پردازان این نسل به طور خاص جان فوران، میثاق پارسا، اریک سیلبین و جک گلدستن که در دهة ۱۹۹۰ و دهة ۲۰۰۰ می‌نوشتند، می باشند خیزش‌های موسوم به بهار عربی در دهة ۲۰۱۰م که شش دیکتاتور(تونس، مصر، لیبی، یمن، الجزایر و سودان) را سرنگون کرد، به بحث‌هایی دربارة سرشت این وقایع سیاسی و پیامدهای‌شان برای نظریة انقلابی دامن زد. یکی از این بحث‌ها ، این است که آیا ما به سمت نسل پنجم نظریة انقلابی می‌رویم؟ در این پارادایم ، مفروض اصلی این است که رکن رهبری و ایدئولوژی نقشی در انقلاب ندارند در تمامی این نظریه پردازی ها، از مقوله اهداف و آفات انقلاب غفلت شده است. حرکت مردمی فاقد رهبر و کادر رهبری ممکن است موجب سرنگونی حکومتی شود( به ظاهر پیروزی آن حرکت) اما در ایجاد حکومتی جدید مطابق با خواسته های مردم ناکام خواهد ماند. همچنین حرکت های انقلابی دجار آفاتی هستند از جمله آن ها گرایش رهبران و پیشتازان انقلاب به تخصیص حوزه های خاص تمتع و امتیازات ویژه برای خود است. این موجب دور شدن از آرمان ها و بالتبع انحراف از مسیر اولیه خواهد بود. 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 درایتا ( eitaa ) 👇 🆔 eitaa.com/mrgh110 1⃣ درواتساپ 👇 https://chat.whatsapp.com/DrKmdrW9VW25fUqAkkM1yb 2⃣ در واتساپ 👇 https://chat.whatsapp.com/GNgI5RnsmIl5OLW19t64n9 در تلگرام 🆔 https://t.me/mrgh110 ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
✳️ انقلاب اسلامی و دیدگاه های مختلف درباره شکل گیری آن 44 سال پیش، ایرانیان انقلاب بزرگی را پدید آوردند که تاریخ را نه در غربِ آسیا که در جهان تغییر داد. این انقلاب اگرچه از اوج‌گیری در مرحله نهایی تا پیروزی آن، بیش از یک سال طول کشید. اما برای صاحب نظران داخلی و بین‌المللی چنان برق آسا بود که بزرگ‌ ترین دستگاه‌های جاسوسی و امنیتی آن زمان ، اعتراف کرده اند که از درک چیستی و چرایی آن و برگزیدن راهی برای مهار این انقلاب عاجز ماندند و آن گاه که پیروز شد همه از خود پرسیدند «چرا چنین شد؟!» برای پاسخ به این پرسش کلان، چهار دهه است که این پدیده بزرگ موضوع مطالعات گسترده ژرف و همه جانبه دانشگاه‌ ها، اتاق‌های فکر و موسسات مختلف پژوهشی و مطالعاتی در سراسر جهان به ویژه غرب است. حاصل این پژوهش‌ ها مقالات، کتاب‌ها ، رساله‌ های متعدد و چارچوب نظری هایی است که در تعدادی از آنها توضیحاتی برای برخی وجوه این جنبش بزرگ یافت می‌شود، هرچند که در نگاهی کلی، شیوه‌هایی که غرب در این سال‌ها برای تعامل با ایرانیان برگزیده است، نشان می‌دهد با گذشت چهل سال هم درک درستی از فرهنگ استوار این مردم ندارند. شاید بدین سبب که اساسا ایران سرزمین متفاوتی است و ایرانیان در طول تاریخ کهن خود همواره برای خروج از دل طوفان‌های سهمگین تاریخی که هریک به تنهایی برای نابودی چند باره یک ملت کافی بوده‌اند راهی مستقل یافته، به راهشان ادامه داده، بیش از گذشته بالیده و استوارتر شده اند. ✳️ نظریه های اقتصادی و اجتماعی انقلاب برخی از صاحب نظران به عامل اقتصادی و اجتماعی به عنوان عامل اصلی وقوع انقلاب اسلامی توجه نشان داده اند مانند: 1⃣ رابرت لونی در کتاب « ریشه های اقتصادی انقلاب ایران » 2⃣ تدا اسکاچبل در مقاله « دولت تحصیلدار و اسلام شیعی در انقلاب ایران» 3⃣ همایون کاتوزیان در کتاب « اقتصاد سیاسی ایران» وافرادی که بر اساس نظریه های مارکسیستی و نظریه نظام جهانی مثل والرشتاین مطلب می نویسند. ✳️ نظریه های روانشناختی انقلاب برخی اندیشمندان برعوامل روانشناختی تاکید کرده اند مانند: 1⃣ ماروین زونیس در کتاب « شکست شاهانه» 2⃣ افرادی که بر اساس روش روانشناسی اجتماعی جیمز دیویس تحلیل می کنند. 3⃣نویسندگانی که بر مبانی نظریه محرومیت نسبی تد رابرت گر مطلب نوشته اند ،مانند فرخ مشیری در کتاب «دولت و انقلاب اجتماعی در ایران» ✳️ عوامل سیاسی انقلاب برخی نویسندگان بر عوامل سیاسی تاکید کرده اند مانند: 1⃣ یرواند آبراهامیان در مقاله « علل ساختاری انقلاب ایران» که بر مبنای نظریه انقلاب هانتینگتون نوشته است ( کتاب ریشه های اجتماعی انقلاب) 2⃣ جرالد گرین در مقاله «ضد بسیج به عنوان یک روش انقلابی» ✳️ عوامل فرهنگی انقلاب برخی از اندیشمندان برعوامل فرهنگی در پیروزی انقلاب اسلامی تاکید کرده اند. مانند: 1⃣ علی دوانی در کتاب «نهضت روحانیون ایران» 2⃣حامد الگار در کتاب «ریشه های انقلاب اسلامی» 3⃣ آصف حسین در کتاب «ایران اسلامی انقلاب وضد آن» 4⃣ گیلزکپل در کتاب «انتقام خداوند» ✳️ نظریه های چند ملیتی انقلاب رهیافت چند علیتی به انقلاب هم رویکرد برخی دیگر از اندیشمندان بوده است.مانند: 1⃣ مایکل فیشر در کتاب «ایران اختلاف مذهبی تا انقلاب» 2⃣ نیکی کدی در کتاب «ریشه های انقلاب ایران» 3⃣ فرد هالیدی در مقاله «انقلاب ایران توسعه ناموزون ومردم گرایی مذهبی» 3⃣ جان فوران در کتاب «مقاومت شکننده» 4⃣ چارلز کرزمن در کتاب «انقلاب نااندیشیدنی در ایران» چالرز کرزمن، استاد جامعه شناسی دانشگاه کارولینای شمالی، نمونه‌ای از آثار قابل اعتنایی است که توانسته از منظر یک پژوهشگر غربی درک کمابیش واقع بینانه‌ای از انقلاب ایرانیان در 1357 به دست دهد. کرزمن در این اثر با طرح نظریات مختلفی که در جامعه شناسی تاریخی برای تبیین انقلاب‌ ها و جنبش‌ های اجتماعی وجود دارد، نشان می‌دهد که این نظریاتِ عموما غربی، اگرچه تا حدی بعضی نکات را توضیح می‌دهد، اما برای تبیین انقلابی که در ایران رخ داده است، ناکافی هستند. کرزمن از این نقطه طرح ایده خود را آغاز می‌کند که ارائه مفهوم ضد تبیین برای توضیح انقلاب ایران لازم است. 👇👇👇👇👇
کرزمن همان گونه که در حوزه نظری سراغ منابع و چهره‌های گوناگون رفته است، برای توصیف و تحلیل رویدادها نیز تقریبا همه منابع ایرانی و غیر ایرانی را که تا هنگام نوشتن این کتاب در دسترس داشته، دیده و شاید بتوان گفت موردی را از قلم نینداخته است. از سند، کتاب و نشریه و مصاحبه با مردم عادی گرفته تا اعلامیه‌های دست نویس و پیام‌های تلفنی مخاطبان عادی یک روزنامه در میان ارجاعات کرزمن دیده می‌شوند. بی‌گمان در تدوین یک اثر استفاده از همه اسناد موجود، به خودی خود امتیازی محسوب نمی‌شود، اما وجه تمایز کرزمن در این اثر نحوه است فاده او از این منابع است که با دقتی واسوس گونه در نقد بیرونی و دروزنی آن‌ها می‌کوشد و با لحاظ کردن نکات ضروری در یک پژوهش تاریخی و جامعه شناختی، جمله یا عبارتی را از آن‌ها نقل می‌کند. منظور نویسنده کتاب از اصطلاح «نا اندیشیدنی» «آنچه که پیش‌بینی نشد و قابل پیش‌بینی هم نبود» می باشد. با توجه به مطالب کتاب می توان گفت عبارت‌های «آنچه در اندیشه نمی‌آمد» یا «آنچه کسی فکرش را نمی‌کرد» به نظر مناسب‌ترین معنا است. به اعتقاد نویسنده، این انقلاب نخستین جمهوری اسلامی عصر اخیر را به قدرت رساند و تنها نمونه انقلاب اسلامی مردمی است. انقلاب ایران یکی از مردمی‌ترین قیام‌های تاریخ جهان محسوب می‌شود. عناوین این کتاب 494 صفحه‌ای شامل «ظهور اعتراض، بسیج شبکه مساجد، جاذبه‌های شیعی، اعتصادب عمومی، شکست مشت آهنین، یک جنبش شدنی و نتیجه‌گیری» است. 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 درایتا ( eitaa ) 👇 🆔 eitaa.com/mrgh110 1⃣ درواتساپ 👇 https://chat.whatsapp.com/DrKmdrW9VW25fUqAkkM1yb 2⃣ در واتساپ 👇 https://chat.whatsapp.com/GNgI5RnsmIl5OLW19t64n9 در تلگرام 🆔 https://t.me/mrgh110 ❤️❤️❤️❤️❤️❤️
🇮🇷 مولود 🎙بخشی از سخنرانی با موضوع (بخش اول) ✍در سال ۱۹۷۹ ؛ سال ۱۳۵۷ انقلاب اسلامی به پیروزی رسید. یک انقلابی متفاوت با تمامی انقلاب های ریز و درشت در تاریخ و جهان. بزرگترین انقلاب های جهان رو‌ که نگاه می کنیم انقلاب کبیر فرانسه است و انقلاب اکتبر ۱۹۱۷ اما یک انقلاب جدیدی شکل میگیره که نفی شرق و غرب میکنه یعنی حضرت در شعائر اصلی انقلاب اسلامی میفرمایند: «نه شرقی نه غربی». یعنی نفی شرق و غرب عالم. لذا برای اولین بار دو قطب ابرقدرت که جهان را به دو بخش تقسیم کرده بودند یعنی ها و جریان ها از اون طرف جریان یا امپریالیسم البته اینها مکاتب و که در جای خودش باید بحث شود و توضیح داده بشه. اما این دو‌ قطب برای اولین بار برای از بین بردن یک پدیده باهم ائتلاف می کنند و اون انقلاب اسلامیست. یک نوزادی که در‌ گهواره است و سنش هنوز به یک ماه هم نرسیده درگیری ها شروع میشه. حضرت امام ۱۲ بهمن تشریف میارن ۲۲ بهمن انقلاب به پیروزی میرسه ولی از ۱۵ بهمن که مهندس بازرگان نخست وزیر میشود از ۱۶ بهمن یعنی حضرت امام ۴ روزه که تشریف اوردند درگیری ها در گنبد و گرگان و سیستان بلوچستان و خوزستان و کردستان و شمال غرب شروع می شود یعنی به تجزیه کشور می پردازند. ما می بینیم که یک واحد ویژه ای توسط حضرت امام تشکیل میشه که در سابقه نداشته. حضرت امام در کنار ارتش یک مجموعه ای را تشکیل می دهند به اسم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی. IRGC گارد جمهوری اسلامی و گارد انقلاب اسلامی می شود، . سپاه سبقش رو در زمان پیغمبر شما می بینید. حضرت امام در کنار ارتش میاد سپاه رو تشکیل میده حتی نگاه به آرم سپاه که می کنیم می بینیم یک اسلحه است یعنی مقاوت مسلحانه یک لا هست یعنی نه شرقی نه غربی که این اسلحه و این مشت یا سلاح روی اون مستقره. در کنارش شما میبینی یک قرآن هست یعنی ماست. در کنارش شما می بینید که یک خوشه زیتون است یعنی ما به دنبال هستیم. شما یک کره زمین رو می بینید یعنی این قیام مسلحانه در کل کره زمین محدود به مرزهای جغرافیایی نیست و نوشته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی. شما جمهوری اسلامی ایران نمی بینید ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران. اما انقلاب اسلامی از خودش یک مولودی رو داره به اسم که این مولودش، این متولد یافته او این فرزند حالا میشود محافظ و پشتیبان پناهگاه و نگهبان مادر خودش که انقلاب اسلامیست. پس سپاه پاسداران تشکیل میشه از بچه ها و جوانانی مثل: ،، ،، ، ، ، معاون عملیات سپاه ارومیه و اینهایی که در جوانی بودند از پشت میزهای دانشگاه بلند میشن میان و سپاه پاسداران رو شکل میدن‌. شما می بینید که در کنار توسعه سازمان رزم سپاه، ، اطلاعات، پشتیبانی و لجستیک، مخابرات، فرماندهی و مجموعه های مختلف، یک واحدی درست میشه تحت عنوان سازمان نهضت های آزادی بخش که پایه ما را تشکیل داد. مجموعه ای بود که حمایت می کرد از نیروهای نیابتی انقلاب اسلامی بر مبنای نظر حضرت . حضرت امام می فرمایند: «من به صراحت اعلام میکنم که جمهوری اسلامی ایران برای همیشه به عنوان یک دژ نظامی تسخیر ناپذیر نیاز را تامین و آنان را با مبانی عقیدتی و اصول و روش مبارزه بر علیه استکبار آشنا می سازد.» پس ما باید حمایت می کردیم. امام روح الله در جای دیگه می فرمایند: «من به صراحت اعلام می کنم که جمهوری اسلامی ایران به عنوان پشتیبان و پناهگاه مستضعفان و محرومان و پابرهنگان جهان می باشد و این از اصول اساسی سیاست خارجی ما است.» پس امام داره میگه هر کجایی که صدای مظلومی بلند شد ما باید ازش حمایت بکنیم. هر کجایی که مظلوم بود ما به عنوان حامی از اون حمایت می کنیم در مقابل ظالم می ایستیم. این . 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 درایتا ( eitaa ) 👇 🆔 eitaa.com/mrgh110 1⃣ درواتساپ 👇 https://chat.whatsapp.com/DrKmdrW9VW25fUqAkkM1yb 2⃣ در واتساپ 👇 https://chat.whatsapp.com/GNgI5RnsmIl5OLW19t64n9 در تلگرام 🆔 https://t.me/mrgh110 ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
🇮🇷اگر نبود؛ کشور هم نبود 🎙بخشی از سخنرانی با موضوع (بخش دوم) ✍ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ۴۳ سال گذشته که خودش هست و ماموریت از مادر خودش رو بر عهده گرفت تحت عنوان (IRGC) ماموریت های خارج از چهارچوب هاییست که شما در ارتش های منظم می بینید. یک در گرانبها رو شما هیچوقت روی طاقچه نمی گذارید. اون رو توسط یک سیستمی حفاظت میکنید. لذا سپاه پاسداران این رو پیدا میکنه براساس ذات و اساس نامه خودش. ماموریتش بر این می شود که هر کجایی که نیازمندی بود در هر بخشی و صحنه ای باید وارد شود. لذا در حوزه های ، و سپاه پاسداران ماموریت خودش رو تا به امروز به نحو احسنت انجام داد و با تقدیم بهترین عناصر خودش مثل شهید سپهبد پاسدار ، مثل و دیگری که وقتی جنگ شروع شد سی هزار داشتیم و وقتی جنگ به پایان رسید سی هزار پاسدار داشتیم و پاسداران همیشه این چهارچوب براشون مشخص شده بود که پاسدارها عمرشون ۶ماه است. خیلی از دوستان اگر از قدیمی ها بپرسید از دوستان و آشنایان که مقطع را درک کردند یادشون میاد که حتی به پاسداران بعضا دختر نمی دادند. میخواستن ازدواج بکنند میگفتن پاسداران که عمرشون ۶ ماه لذا دختر ما هم اگر ازدواج بکنه بعدا بیوه میشه. این رو گفتم که وجهه پاسداران رو ببینید. امروز اگر ما پاسداران تیر و ترکش میخوریم اگر گوله مستقیم میخوریم اگر به ما انواع و‌اقسام تهمت ها رو‌میزنند هیچ اشکالی نداره ما این رو با گوشت و پوست و استخونمون پذیرفتیم. با تک تک سلولهامون پذیرفتیم که باید خودمون رو هزینه بکنیم. ما یاد گرفتیم که که باید زیر شنیهای تانک تهمت روزگار له بشیم. ما این رو یاد گرفتیم که باید در سرمای یخ بزنیم. این رو درک‌ کردیم که باید در سه راهی پشت خاکریزها جا بمونیم و مفقود بشیم و پیکرمون برنگرده. ما این رو یاد گرفتیم که روی میدون مین متنوع دشمن در ۲۱ رده در جنازمون تیکه تیکه بشه و اونجا مفقود بشیم و برنگردیم مثل . اینهایی که برای شما گفتم بخشی از های پاسداران سپاه است. در وجه سپاه پاسداران ورود کرد و بخش هایی که دشمن برای ما ترسیم کرده بود که لایه های مختلفی رو ایجاد بکنه و در حوزه های زیرساختی کشور ما دچار مشکل بشویم و نتونیم این رو نشون بدیم و نهایتا دچار اعتصابها و مشکلات مدنی و کشور رو دچار هرج و مرج بکنه سپاه وارد شد وارد شد و امکانات و تجهیزات و از تجهیزات خودش استفاده کرد و در شرایط برحسب وارد عرصه بازسازی و شد و پل، جاده، نیروگاه، سد، تونل و هر چیزی که شما امروز داری می بینی در بخش زیرساختی کشور رو تولید کرد بدون اینکه هزینه ای بابتش دریافت بکنه. در وجه های که دیگه لازم نیست به توضیحش که اگر نبود به تعبیر کشور هم نبود. 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 درایتا ( eitaa ) 👇 🆔 eitaa.com/mrgh110 1⃣ درواتساپ 👇 https://chat.whatsapp.com/DrKmdrW9VW25fUqAkkM1yb 2⃣ در واتساپ 👇 https://chat.whatsapp.com/GNgI5RnsmIl5OLW19t64n9 در تلگرام 🆔 https://t.me/mrgh110 ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
حمیدرضا ترقی: جهانی‌شدن حمایت ملت‌های دنیا از فلسطین به‌برکت توجه امام راحل به قدس شریف است مرصاد نیوز:کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: حمایت ملت‌های مختلف دنیا از قدس و ملت فلسطین درحال جهانی‌شدن است که این موضوع به‌برکت توجه امام راحل به مسأله فلسطین است.   حمید‌رضا ترقی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد، اظهار داشت: ۲۹ دی ماه مصادف‌با روز غزه است که مردم غزه با یک مبارزه جدی و مسلحانه با رژیم صهیونیستی توانستند ضربات محکمی به این رژیم وارد کنند در واقع این روز، مثل روز جهانی قدس فرصتی برای این است که فریاد مظلومیت و حق‌طلبی مردم مظلوم فلسطین به جهانیان رسانده‌شود. وی افزود: از آنجا که غزه خط مقدم مسلمانان جهان در مقابله‌با اسرائیل است و نزدیک‌ترین مکان برای ضربه‌زدن به رژیم صهیونیستی است برای مسلمان اهمیت استراتژیکی دارد، مجلس شورای اسلامی در شهریور سال ۱۳۸۸ روز ۲۹ دی ماه را به‌نام روز غزه نامگذاری کرد. ترقی تصریح کرد: نوار غزه به‌دلیل نزدیکی به مصر که شاهراه انرژی و امنیت اسرائیل بوده به‌تصرف صهیونیست‌ها درآمده لذا برای اسرائیل از آسیب‌پذیری بسیار بالایی برخوردار است. کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: نوار غزه در جنوب‌غربی سرزمین‌‌های اشغالی فلسطین قرار دارد و ۳۶۰ کیلومتر مربع وسعت دارد همچنین جمعیتی حدود ۱.۵ میلیون نفر در این باریکه زندگی می‌کنند. به‌گفته ترقی مردم این سرزمین در سال ۲۰۰۵ پس از ۳۸ سال تحمل اشغال توأم با مبارزه و مجاهدت و مقاومت در برابر اشغالگران توانستند آنها را از این منطقه خارج کنند و منطقه را در تصرف و تحت کنترل خود درآورند. وی افزود: امروز جبهه مقاومت در غزه به‌همت جمهوری اسلامی ایران و سردار رشید اسلام؛ سردار سلیمانی از یک قدرت و اقتدار بسیار بالایی برخوردار است که به‌طور نمونه توانست در جنگ ۲۲ روزه اسرائیل را شکست دهد و رژیم صهیونیستی را به‌صورت مفتضحانه‌ای مجبور به‌عقب‌نشینی کرد. ترقی خاطرنشان کرد: امروز رزمندگان حماس، مقاومت اسلامی و جهاد اسلامی در آنجا از توان موشکی و پهپادی بسیار بالایی برخوردار هستند و امنیت را از اشغالگران صهیونیستی ربوده‌اند و با وجود اینکه صهیونیست‌ها دیوار بلندی را دور خود کشیده‌اند اما احساس ناامنی می‌کنند. کارشناس مسائل بین‌الملل اذعان کرد: فلسطینی‌ها با مقاومت‌شان توانستند کاری کنند که محاصره همه‌جانبه‌ای که صهیونیست‌ها علیه غزه انجام داده‌بودند، شکست بخورد. ترقی تصریح کرد: به‌نظر می‌رسد همان‌گونه که رهبر انقلاب فرمودند و زمان برای انحلال و نابودی صهیونیست‌ها مشخص کردند با اقداماتی که امروز جبهه مقاومت در ابعاد مختلف اعم‌از عرصه سیاست بین‌المللی، محکومیت‌های متعدد و تصویب قطعنامه‌های گوناگونی علیه صهیونیست‌ها انجام می‌دهد و همچنین باتوجه‌به برقراری مجدد حکومت فعلی گروه‌های تندرو صهیونیستی توسط نتانیاهو، زمان نابودی اسرائیل از ۲۵ سال به ۱۵ تا ۲۰ سال تسریع پیدا کرده و روز‌به‌روز شاهد تضعیف صهیونیست‌ها و آسیب‌پذیری بیشتر آنها در مقابله‌با ملت فلسطین هستیم. وی افزود: امروز فلسطین در بین ملت‌های مختلف جهان، ملت‌های اسلامی و حتی کشورهای مختلف اروپایی از جایگاه بسیار خوبی برخوردار است و حمایت ملت‌های مختلف دنیا از قدس و ملت فلسطین درحال جهانی‌شدن است که این موضوع به‌برکت توجه امام راحل به مسأله فلسطین و تبدیل‌کردن آن به مسأله جهان اسلام است. کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: امیدواریم مسلمانان جهان بتوانند به‌برکت این روز لحظه‌به‌لحظه حیات اسرائیل را کمتر کنند و عمر آن را کاهش دهند. 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 درایتا ( eitaa ) 👇 🆔 eitaa.com/mrgh110 1⃣ درواتساپ 👇 https://chat.whatsapp.com/DrKmdrW9VW25fUqAkkM1yb 2⃣ در واتساپ 👇 https://chat.whatsapp.com/GNgI5RnsmIl5OLW19t64n9 در تلگرام 🆔 https://t.me/mrgh110 ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
✳️ سرمايه‌هاي سياسي غرب در ايران! ✍ محمدكاظم انبارلويي 1⃣ سرمايه هاي سياسي غرب در ايران مدام در حال سوختن است. دوران قاجار و پهلوي دوران سرمايه‌گذاري انساني غرب در ايران بود. با ظهور انقلاب اسلامي، بخشي از اين سرمايه‌ها به غرب كوچ كرد. بخشي از آن در داخل ماند تا زاد و ولد كند. از آغاز پيروزي انقلاب روزي نيست كه جاسوسان ، خودفروختگان و وطن‌فروشان زير تيغ حذف نيروهاي امنيتي و قضائي قرار نگيرند. علي‌رضا اكبري گاندوي انگليسي اولين آن‌ها و آخرين نيز نيست. اين رشته سر دراز دارد. مسئله نفوذي‌ها هميشه يك مسئله اصلي در صيانت از امنيت ملي است. 2⃣ عوامل و عناصر جاسوسي غرب در ايران هميشه «كد» جاسوسي ندارند يا حقوق جاسوسي هم دريافت نمي‌كنند. غرب با سيطره بر عقل و هوش آن‌ها كساني را در اختيار دارد بي‌مزد و منت كه عامل اعمال اراده غرب در ايران هستند. 3⃣ اخيرا خانم كلينتون، وزير خارجه دوران اوباما و رقيب ترامپ، در مورد اغتشاشات اخير در ايران افاضاتي داشتند و اين‌كه؛ « ما بايد تماس‌هاي خود را با دوستانمان در ايران به‌ويژه روحانيون و نخبگان دانشگاه بيشتر كنيم و به آن‌ها تفهيم كنيم؛ الف: نترسيد ما قصدي عليه اسلام نداريم. فقط شما اصرار به اجراي برخي احكام اسلام نكنيد. ب: ما قصد سرنگوني جمهوري اسلامي را نداريم . فقط مي‌خواهيم فضا براي سكولارها قدري باز باشد و به احكام اسلامي ازجمله حجاب موقتا عمل نشود.» 4⃣ هيچ روحاني و هيچ نخبه دانشگاهي اين پيام مزورانه خانم كلينتون را نمي‌پذيرد! اما سؤال اين است چرا اين پيام صادر شده است؟ پاسخ آن است كه سر فشار حداكثري سياسي، اقتصادي ،نظامي و فرهنگي به سنگ خورده است. اراده ملت ايران بر اراده شبكه هاي جاسوسي دشمن وعناصر وطن‌فروش و تجزيه‌طلب و ضدانقلاب پيروز شده است. خانم كلينتون در زميني دارد «دانه» مي‌پاشد كه مستعد همين حرف‌هاي فريب‌آميز است. برخي از به‌اصطلاح روحانيوني كه اخيرا حرف‌هايي زده‌اند الهام از همين حرف‌هاي بي‌ربط خانم كلينتون است. ايضا برخي سياسيون هم همين حرف‌ها را با تفاوت‌هايي نشخوار مي‌كنند. 5⃣ ما اكنون در مرحله «پسافتنه» هستيم. دشمن دارد تلفات خود همراه با هزينه‌هاي بربادرفته را احصا مي‌كند. فاز بعدي فتنه چيست؟ از كجا سر بر خواهد آورد؟ از اين فتنه تا فتنه بعدي چقدر زمان داريم؟ سؤالاتي كه بايد در اتاق جنگ نرم و جنگ شناختي مراكز امنيتي، سياسي، نظامي و قضائي پاسخ آن را يافت. همين سؤالات در احزاب سياسي و رجال سياسي ، مذهبي پاي كار انقلاب بايد مطرح شود و پاسخ شايسته خود راپيدا كند. عقلانيت سياسي حكم مي‌كند ما از يك سوراخ چند بار گزيده نشويم! 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 درایتا ( eitaa ) 👇 🆔 eitaa.com/mrgh110 1⃣ درواتساپ 👇 https://chat.whatsapp.com/DrKmdrW9VW25fUqAkkM1yb 2⃣ در واتساپ 👇 https://chat.whatsapp.com/GNgI5RnsmIl5OLW19t64n9 در تلگرام 🆔 https://t.me/mrgh110 ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
✳️ چهار نسل نظریه درباره انقلاب ها و دلایل شکل گیری آن ها تاقبل از پدیده بیداری اسلامی موسوم به بهار عربی ، صاحب نظران علوم سیاسی و اجتماعی چهار نسل نظریه درباره نحوه وقوع انقلاب ها را شناسایی کرده‌اند. 1⃣ نسل اول : اساساً از انقلاب‌ها بیزارند. انقلاب را به بیماری یا تب در بدنِ جامعه تشبیه کرده اند که پس از یک دوره هذیان و نقاهت به حالت عادی باز می‌گردد. انقلاب ها را حرکت کردن در درون یک دایره توصیف میکردند که جامعه بعد از طی مراحلی مجدد به وضعیت اول برمیگردد. این عده معتقد بودند که همه انقلاب‌ها از این مراحل عبور می‌کنند، فرضی که البتّه واقعیت تاریخی آن را رد می‌کند. نظریه‌‌پردازان این نسل افرادی مانند سورکین و کرین برینتون و... می باشند. 2⃣ نسل دوم به فرآیندهای نوسازی به مثابة هسته اصلی انقلاب‌ها در کشورهای در حال توسعه اشاره کردند. بر مبنای این دیدگاه همزمان که نوسازی پیش می‌رود و اقتصاد رشد می‌کند، روند نزولی رشد احتمالاً باعث احساس ’محرومیت نسبی‘ می‌شود، شکافی میان آنچه مردم انتظار دارند باشند و داشته باشند و آنچه در واقع هستند و دارند. در این دیدگاه، انقلاب به مثابة نتیجة مجموعه‌ای از رفتارهای فردی ظاهر می‌شود نه پیامد ساختارها و فرایندهای کلان. نظریه‌پردازان این نسل افرادی مانند جیمز دیویس و تد گر و... هستند. ( دوره پساجنگ جهانی دوم) 3⃣ نسل سوم استدلال کردند که عوامل ساختاری سرمایه‌داری، روابط طبقاتی، جنگ‌های بین‌المللی- زمینه را برای افزایش نارضایتی عمومی و احساسات انقلابی ایجاد می‌کند. متفکران نسل سوم، که الگوی ساختارگرایانه‎تری را ارائه کردند، نتوانستند توضیح دهند که چرا برخی از انقلاب‌ها در جاهایی با وضعیت نامساعد به وقوع پیوستند و در جوامعی که ظاهراً بستر مساعدی برای انقلاب بودند رخ ندادند. نظریه‌پردازان این نسل به ویژه برینگتون مور، تدا اسکاچپل و اریک وولف هستند. 4⃣ نسل چهارم : نظریه پردازان این نسل، فرانظریه‌های جسورانۀ انقلاب را عمدتاً با مدل‌های چند علّتی و پیچیده جایگزین کردند. آنها عناصری از قبیل هویت، ایدئولوژی، جنسیت، شبکه و رهبری را وارد تحلیل کردند. این محققان عوامل ساختاری، عاملیّت، داخلی، بین‌المللی، سیاسی و اقتصادی را با هم ترکیب کردند تا برآمدن انقلاب‌ها را توضیح دهند. کار آنها، به نوعی، تمرکز را از ’چرایی‘ انقلاب به ’چگونگی‘ آن تغییر داد و بیشتر بر موقعیت‌هایی که انقلاب‌ها در آن رخ می‌دهند معطوف شدند. با این وصف، تحلیلگرانی نظیر جورج لاوسون استدلال کرده‌اند که نظریه‌پردازان نسل چهارم در واقع در تحقق وعده‌هایشان در نظریه‌پردازی عینی شکست خورده‌اند. به بیان دیگر، مباحث آن‌ها بیشتر طرح مدعا است تا پیشرفت واقعی در نظریه. در همین راستا، بنجامین آبرامز نشان می‌دهد که تعداد متغیرهایی که این تحلیل‌گران وارد می‌کنند آنقدر زیاد است که نمی‌توانند به این متغیرها در یک چارچوب نظری منسجم سر و سامان دهند. در نتیجه تحقیقات آن‌ها عاری از نظریه‌پردازی جسورانه باقی می‌ماند. از اینرو، آبرامز همگان را به نسل نو، پنجم، از نظریه انقلابی فرا می‌خواند. نظریه‌پردازان این نسل به طور خاص جان فوران، میثاق پارسا، اریک سیلبین و جک گلدستن که در دهة ۱۹۹۰ و دهة ۲۰۰۰ می‌نوشتند، می باشند خیزش‌های موسوم به بهار عربی در دهة ۲۰۱۰م که شش دیکتاتور(تونس، مصر، لیبی، یمن، الجزایر و سودان) را سرنگون کرد، به بحث‌هایی دربارة سرشت این وقایع سیاسی و پیامدهای‌شان برای نظریة انقلابی دامن زد. یکی از این بحث‌ها ، این است که آیا ما به سمت نسل پنجم نظریة انقلابی می‌رویم؟ در این پارادایم ، مفروض اصلی این است که رکن رهبری و ایدئولوژی نقشی در انقلاب ندارند در تمامی این نظریه پردازی ها، از مقوله اهداف و آفات انقلاب غفلت شده است. حرکت مردمی فاقد رهبر و کادر رهبری ممکن است موجب سرنگونی حکومتی شود( به ظاهر پیروزی آن حرکت) اما در ایجاد حکومتی جدید مطابق با خواسته های مردم ناکام خواهد ماند. همچنین حرکت های انقلابی دجار آفاتی هستند از جمله آن ها گرایش رهبران و پیشتازان انقلاب به تخصیص حوزه های خاص تمتع و امتیازات ویژه برای خود است. این موجب دور شدن از آرمان ها و بالتبع انحراف از مسیر اولیه خواهد بود. 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 درایتا ( eitaa ) 👇 🆔 eitaa.com/mrgh110 1⃣ درواتساپ 👇 https://chat.whatsapp.com/DrKmdrW9VW25fUqAkkM1yb 2⃣ در واتساپ 👇 https://chat.whatsapp.com/GNgI5RnsmIl5OLW19t64n9 در تلگرام 🆔 https://t.me/mrgh110 ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
✳️ انقلاب اسلامی و دیدگاه های مختلف درباره شکل گیری آن 44 سال پیش، ایرانیان انقلاب بزرگی را پدید آوردند که تاریخ را نه در غربِ آسیا که در جهان تغییر داد. این انقلاب اگرچه از اوج‌گیری در مرحله نهایی تا پیروزی آن، بیش از یک سال طول کشید. اما برای صاحب نظران داخلی و بین‌المللی چنان برق آسا بود که بزرگ‌ ترین دستگاه‌های جاسوسی و امنیتی آن زمان ، اعتراف کرده اند که از درک چیستی و چرایی آن و برگزیدن راهی برای مهار این انقلاب عاجز ماندند و آن گاه که پیروز شد همه از خود پرسیدند «چرا چنین شد؟!» برای پاسخ به این پرسش کلان، چهار دهه است که این پدیده بزرگ موضوع مطالعات گسترده ژرف و همه جانبه دانشگاه‌ ها، اتاق‌های فکر و موسسات مختلف پژوهشی و مطالعاتی در سراسر جهان به ویژه غرب است. حاصل این پژوهش‌ ها مقالات، کتاب‌ها ، رساله‌ های متعدد و چارچوب نظری هایی است که در تعدادی از آنها توضیحاتی برای برخی وجوه این جنبش بزرگ یافت می‌شود، هرچند که در نگاهی کلی، شیوه‌هایی که غرب در این سال‌ها برای تعامل با ایرانیان برگزیده است، نشان می‌دهد با گذشت چهل سال هم درک درستی از فرهنگ استوار این مردم ندارند. شاید بدین سبب که اساسا ایران سرزمین متفاوتی است و ایرانیان در طول تاریخ کهن خود همواره برای خروج از دل طوفان‌های سهمگین تاریخی که هریک به تنهایی برای نابودی چند باره یک ملت کافی بوده‌اند راهی مستقل یافته، به راهشان ادامه داده، بیش از گذشته بالیده و استوارتر شده اند. ✳️ نظریه های اقتصادی و اجتماعی انقلاب برخی از صاحب نظران به عامل اقتصادی و اجتماعی به عنوان عامل اصلی وقوع انقلاب اسلامی توجه نشان داده اند مانند: 1⃣ رابرت لونی در کتاب « ریشه های اقتصادی انقلاب ایران » 2⃣ تدا اسکاچبل در مقاله « دولت تحصیلدار و اسلام شیعی در انقلاب ایران» 3⃣ همایون کاتوزیان در کتاب « اقتصاد سیاسی ایران» وافرادی که بر اساس نظریه های مارکسیستی و نظریه نظام جهانی مثل والرشتاین مطلب می نویسند. ✳️ نظریه های روانشناختی انقلاب برخی اندیشمندان برعوامل روانشناختی تاکید کرده اند مانند: 1⃣ ماروین زونیس در کتاب « شکست شاهانه» 2⃣ افرادی که بر اساس روش روانشناسی اجتماعی جیمز دیویس تحلیل می کنند. 3⃣نویسندگانی که بر مبانی نظریه محرومیت نسبی تد رابرت گر مطلب نوشته اند ،مانند فرخ مشیری در کتاب «دولت و انقلاب اجتماعی در ایران» ✳️ عوامل سیاسی انقلاب برخی نویسندگان بر عوامل سیاسی تاکید کرده اند مانند: 1⃣ یرواند آبراهامیان در مقاله « علل ساختاری انقلاب ایران» که بر مبنای نظریه انقلاب هانتینگتون نوشته است ( کتاب ریشه های اجتماعی انقلاب) 2⃣ جرالد گرین در مقاله «ضد بسیج به عنوان یک روش انقلابی» ✳️ عوامل فرهنگی انقلاب برخی از اندیشمندان برعوامل فرهنگی در پیروزی انقلاب اسلامی تاکید کرده اند. مانند: 1⃣ علی دوانی در کتاب «نهضت روحانیون ایران» 2⃣حامد الگار در کتاب «ریشه های انقلاب اسلامی» 3⃣ آصف حسین در کتاب «ایران اسلامی انقلاب وضد آن» 4⃣ گیلزکپل در کتاب «انتقام خداوند» ✳️ نظریه های چند ملیتی انقلاب رهیافت چند علیتی به انقلاب هم رویکرد برخی دیگر از اندیشمندان بوده است.مانند: 1⃣ مایکل فیشر در کتاب «ایران اختلاف مذهبی تا انقلاب» 2⃣ نیکی کدی در کتاب «ریشه های انقلاب ایران» 3⃣ فرد هالیدی در مقاله «انقلاب ایران توسعه ناموزون ومردم گرایی مذهبی» 3⃣ جان فوران در کتاب «مقاومت شکننده» 4⃣ چارلز کرزمن در کتاب «انقلاب نااندیشیدنی در ایران» چالرز کرزمن، استاد جامعه شناسی دانشگاه کارولینای شمالی، نمونه‌ای از آثار قابل اعتنایی است که توانسته از منظر یک پژوهشگر غربی درک کمابیش واقع بینانه‌ای از انقلاب ایرانیان در 1357 به دست دهد. کرزمن در این اثر با طرح نظریات مختلفی که در جامعه شناسی تاریخی برای تبیین انقلاب‌ ها و جنبش‌ های اجتماعی وجود دارد، نشان می‌دهد که این نظریاتِ عموما غربی، اگرچه تا حدی بعضی نکات را توضیح می‌دهد، اما برای تبیین انقلابی که در ایران رخ داده است، ناکافی هستند. کرزمن از این نقطه طرح ایده خود را آغاز می‌کند که ارائه مفهوم ضد تبیین برای توضیح انقلاب ایران لازم است. 👇👇👇👇👇
کرزمن همان گونه که در حوزه نظری سراغ منابع و چهره‌های گوناگون رفته است، برای توصیف و تحلیل رویدادها نیز تقریبا همه منابع ایرانی و غیر ایرانی را که تا هنگام نوشتن این کتاب در دسترس داشته، دیده و شاید بتوان گفت موردی را از قلم نینداخته است. از سند، کتاب و نشریه و مصاحبه با مردم عادی گرفته تا اعلامیه‌های دست نویس و پیام‌های تلفنی مخاطبان عادی یک روزنامه در میان ارجاعات کرزمن دیده می‌شوند. بی‌گمان در تدوین یک اثر استفاده از همه اسناد موجود، به خودی خود امتیازی محسوب نمی‌شود، اما وجه تمایز کرزمن در این اثر نحوه است فاده او از این منابع است که با دقتی واسوس گونه در نقد بیرونی و دروزنی آن‌ها می‌کوشد و با لحاظ کردن نکات ضروری در یک پژوهش تاریخی و جامعه شناختی، جمله یا عبارتی را از آن‌ها نقل می‌کند. منظور نویسنده کتاب از اصطلاح «نا اندیشیدنی» «آنچه که پیش‌بینی نشد و قابل پیش‌بینی هم نبود» می باشد. با توجه به مطالب کتاب می توان گفت عبارت‌های «آنچه در اندیشه نمی‌آمد» یا «آنچه کسی فکرش را نمی‌کرد» به نظر مناسب‌ترین معنا است. به اعتقاد نویسنده، این انقلاب نخستین جمهوری اسلامی عصر اخیر را به قدرت رساند و تنها نمونه انقلاب اسلامی مردمی است. انقلاب ایران یکی از مردمی‌ترین قیام‌های تاریخ جهان محسوب می‌شود. عناوین این کتاب 494 صفحه‌ای شامل «ظهور اعتراض، بسیج شبکه مساجد، جاذبه‌های شیعی، اعتصادب عمومی، شکست مشت آهنین، یک جنبش شدنی و نتیجه‌گیری» است. 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 درایتا ( eitaa ) 👇 🆔 eitaa.com/mrgh110 1⃣ درواتساپ 👇 https://chat.whatsapp.com/DrKmdrW9VW25fUqAkkM1yb 2⃣ در واتساپ 👇 https://chat.whatsapp.com/GNgI5RnsmIl5OLW19t64n9 در تلگرام 🆔 https://t.me/mrgh110 ❤️❤️❤️❤️❤️❤️