eitaa logo
مطالب ویژه
4.7هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
3.2هزار ویدیو
1.5هزار فایل
📚 مطالب ویژه، حول محورمعارف توحیدی و انقلاب اسلامی برگرفته ازاندیشه‌های استاداصغرطاهرزاده 📧 ارتباط‌ با ما: @hasannazari 09136032342 🔹سایت‌ لب‌ المیزان:https://lobolmizan.ir 🔹ایتا:https://eitaa.com/matalebevijeh 🔹روبیکا:https://rubika.ir/matalebev
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 لحظات اشک آلود از روایت یکی از فرمانده‌هان از شهادت ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ من در خانه بودم،اون روز عروسی پسرم بود،خیلی خسته بودم،اون روز در مراسم عروسی شرکت نکردم،چون من لباس نظامی داشتم و خیلی نگران هواپیماهایی که داشتند پرواز میکردند؛من رفتم اتاق طبقه بالایی... ❌یک خبر فوری برایم آمد...که فرودگاه را با موشک کاتیوشا زدند...😔😔😭😭 ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ 🖥 @matalebevijeh
اصلح یا صالح مقبول؟ 🔻 اصلح یعنی چه کسی؟ یعنی کسی که برای ریشه‌کنی فقر و فساد عزم جدی داشته باشد؛ یعنی کسی که به حال قشرهای محروم و مستضعف دل بسوزاند. 🔹اصلح کسی است که هم به ترقی و پیشرفت کشور و توسعه‌ی اقتصادی و غیراقتصادی بیندیشد؛ هم زیر توهمات مربوط به توسعه، آن‌چنان محو و مات نشود که از یاد قشرهای مظلوم و ضعیف غافل بماند. 🔸اصلح کسی است که به فکر معیشت مردم، دین مردم، فرهنگ مردم و دنیا و آخرت مردم باشد. 🔺اصلح کسی است که بتواند این بارِ عظیم را بر دوش بگیرد؛ البته هر کس صلاحیتش در مراکز قانونی تأیید شود، صالح است؛ اما باید در بین صالح‌ها گشت و صالح‌تر را پیدا و او را انتخاب کرد. این، هنر شما مردم است. 🌺بیانات در دیدار مردم شهرستان جیرفت- 1384/2/17 @matalebevijeh
مطالب ویژه
🍃 🌸 ‌ 📖« ازصفحه ۴۶ تا ۵۰ کتاب »زبان قرآن،اصیل ترین زبان 🌐https://eitaa.com/matalebevijeh/6169 🎙محمدعلی حسینی ✨زبان اشارت و افقی که گشوده میشود✨ 🖌نکته ی شماره 1️⃣بخش دوم مشکل ما در اين جا است که وقتي مي‌خواهيم به حقيقتي اشاره کنيم، روحيه‌ي انتزاعي و استدلاليِ ما حجاب ما مي‌شود و سر بر مي‌کشد که دليل شما چيست. ما مي‌توانيم وجود معاد را اثبات کنيم ولي آيا در آن صورت به حالاتي که براي حارثَة بن مالک پيش آمد مي‌رسيديم که به رسول خد(صلی‌الله علیه و آله)،مي‌گويد: من دارم عرشِ خدا را مي‌بينم. اگر از او بپرسيم به چه دليل؟ در واقع اين‌جا آن شخص را دفن کرده‌ايم. يکي از انواع قتل پيامبران به همين صورت بوده است. پيامبران آمدند ما را به ساحاتي متعالي‌تر از اين دنيا و مفاهيم عقلي ببرند و افقي در مقابل ما بگشايند، حالا ما سخن آن‌ها را در استدلال و آنچه استدلال در مقابل ما قرار مي‌دهد، محدود مي‌کنيم. به گفته‌ي مولوي: عقل بند رهروان است ای‌پسر وآن رهاکن‌ره‌عیان‌است‌ای‌پسر مي‌گويد آنچه عقل مي‌گويد غلط نيست، صحيح است ولي کامل نيست. مشکل آن است که تاريخ تفکرِ ما، تاريخ استدلال شده است در حالي که تفکر، محدود به استدلال نيست. به آيه‌ي 44 سوره‌ي نحل که قبلاً مطرح شد نگاه کنيد که مي‌فرمايد: «وَأَنزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ» اي پيامبر اين قرآن را که ذکر است بر تو نازل کرديم. «لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ» تا براي مردم روشن کني آن‌چه را بر آن‌ها نازل شده است. «وَلَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ» به اين اميد که فکر کنند. رابطه‌ي «ذکر» و «تفکر» در اين آيه خيلي عجيب است که اگر مردم متوجه شوند چه مطالبي بر قلب آن‌ها اشراق شده، متفکر مي‌شوند. قانع شدن عقلي غير از آن يقيني است که به کمک آن يقين، حقيقت را مقابل خود احساس مي‌کنيم. در خبر آمده است که در محضر رسول خدا(صلی‌الله علیه و آله)عرض شد: «أنَّ عِيسي ابْنَ مَرْيمَ کَانَ يمْشِي عَلَي الْمَاءِ، فَقَالَ لَوْ زَادَ يقِينُه لَمَشَي فَي الْهَوَاء» (بحارالانوار، ج 67، ص 179) عيسي بن مريم(علیه‌السلام)، بر روي آب راه مي‌رفت، آن حضرت فرمودند: اگر يقين او بيشتر بود مي‌توانست در هوا حرکت کند. بايد روشن شود اهل يقين چه نسبتي با خدا پيدا مي‌کنند؟ آيا تفکر، به معناي درک مفهوميِ حقايق است و يا رؤيت ظرائفِ عالمِ وجود و ارتباط با آن‌ها است؟ يقين يعني اين‌که در قبله‌ي جان خود با خدا به عنوان منشأ همه‌ي کمالات مرتبط‌شدن و يا اين‌که حداقل بتوانيم به آن کمالات و ظرائف اشاره کنيم. به هر حال بايد متوجه باشيم تفکر هميشه به يک معنا نيست. و قرآن راهی است تا ما به تفکری که عین تذکر است و به تذکری که عین تفکر است، برسیم. آيه‌ي فوق يعني آيه‌ي 44 سوره‌ي نحل، حداقل اين نکته را مطرح مي‌کند که رابطه‌اي بين تفکر و تذکر هست و مي‌توانيم بگوئيم تفکر به يک معنا تذکر است؛ قرآن به عنوان «ذِكْرٌ لِلْعالَمينَ» با تذکر، طرف مقابل را به تفکري خاص وارد می‌کند. اين غير از تفکري است که با استدلال حاصل مي‌شود. تفکري که با تذکر حاصل مي‌شود با کوششي همراه است که انسان تا حدي از موانع مادي آزاد شده باشد تا تجليّات خاصي که مخصوص زمانه‌ی خودش می‌باشد بر جان او نقش بندد. 📢 لینک بحث زبان قرآن (تفکرقرآنی) 🌐http://lobolmizan.ir/sound/1311#7872 💞@matalebevijeh‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥(رحمت الله علیه): ملت از ایران عبرت بگیرد، و این فاسدها را- که مردم را به خون و خاک می‌کِشند- به سر جای خودشان بنشانند. ارتش افغانستان به ملت بپیوندد. 🔹سیدبشیر حسینی: تا حالا جنازه‌ی خونیِ دختر نوجوانت رو بغل کردی که بگذاری داخل قبر؟ به چه جرمی کشتنش؟ ✅ @matalebevijeh
فَمَنْ لَمْ يُغْفَرْ لَهُ فِي رَمَضَانَ فَفِي أَيِّ شَهْرٍ يُغْفَرُ لَه‏ كسى كه در رمضان آمرزيده نشود، در كدام ماه آمرزيده خواھد شد؟ امالی(صدوق) ص 53 - ثواب الاعمال و عقاب الاعمال ص 72
51-جاهدتم فی الله حق جهاده.mp3
16.64M
┄ ──┄┅═๑۩✨💐✨💐✨۩๑═┅──┄ 💎 شرح 💬 موضوع : جاهدتم فی الله حق جهاده 💎شماره : جلسه 51 💬 شارح ┄ ─-─-─┄┅═🌾🌻🌾🌻🌾═┅─-─-─┄ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ وَجاهَدْتُمْ فِی اللّهِ حَقَّ جِهادِهِ و جهاد فی الله نمودید، آن گونه که شایسته بود. قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ (ع)‏ إِنَ‏ الْجِهَادَ بَابٌ‏ فَتَحَهُ اللَّهُ لِخَاصَّةِ أَوْلِيَائِهِ وَ سَوَّغَهُمْ كَرَامَةً مِنْهُ لَهُمْ وَ نِعْمَةٌ ذَخَرَهَا وَ الْجِهَادُ لِبَاسُ التَّقْوَى وَ دِرْعُ اللَّهِ الْحَصِينَةُ وَ حِصْنُهُ الْوَثِيقَةُ فَمَنْ تَرَكَهُ رَغْبَةً عَنْهُ أَلْبَسَهُ اللَّهُ ثَوْبَ الْمَذَلَّةِ وَ شَمْلَةَ الْبَلَاءِ وَ فَارَقَ الرَّخَاءَ وَ ضُرِبَ عَلَى قَلْبِهِ بِالْأَشْبَاهِ وَ دُيِّثَ بِالصَّغَارِ وَ الْقَمَاءِ وَ سِيمَ الْخَسْفَ وَ مُنِعَ النَّصَفَ‏ ✅:كار جهادی یعنی از موانع عبور كردن، موانع كوچك را بزرگ ندیدن، آرمانها را فراموش نكردن، جهت را فراموش نكردن، شوق به كار؛ این كار جهادی است.۱۳۹۲/۰۶/۰۶ بیانات مقام معظم رهبری در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت 🍀🌺🍀🌺🍀🌺 🆔 @matalebevijeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 پاسخ حجت‌الاسلام عالی به غربگراها 🔹 اون زمانیکه داعش، پدرانِ عراقی و سوریه رو مجبور می‌کرد که سندِ بردگیِ دخترانِشون رو امضاء کنند، سردار سلیمانی اجازه نداد که آب تویِ دلِ مردم ایران تکان بخوره! ๑►◈ ◄ ๑ ❁│@matalebevijeh
مطالب ویژه
🌸 : ✍️عنوان :خداحافظ ای ماه ِ خوب خدا.. خداحافظ ای لحظه های دعا قسمت سوم 📚شرح: 3 •┈┈••✾☘️🕊☘️✾•••┈ • روزه امانت الهی بود نزد روزه داران تا آن امانت را تا انتهای ماه رمضان حفظ کنند. امانت داریتان مبارکتان باد در نتیجه ای که حاصل تان شد، با نظر به حقایق وحدانی عالم و نظر به ملکوت اشیاء. عبور از کثرت به وحدت و رسیدن به انسی که در آخرین فراز مناجات ابو حمزه اظهار می دارید. اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ إِيمَاناً تُبَاشِرُ بِهِ قَلْبِي وَ يَقِيناً حَتَّى أَعْلَمَ أَنَّهُ لَا يُصِيبُنِي إِلَّا مَا كَتَبْتَ لِي وَ رَضِّنِي بِمَا قَسَمْتَ لِي‏» این همان دعایی است که امام صادق عليه السلام می فرمایند: این دعا را پيغمبران، از آدم عليه السلام به بعد، دست بدست گرفتند تا به رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله رسيد و حضرت آن دعا را ميخواندند. با وداع با ماه رمضان می خواهیم آن را در جان خود حفظ کنیم . زیرا انسان با دوستی و داع می کند که بنا ندارد فراموشش کند. خداحافظ ای آرزوهای خوب خداحافظ ای ربّنای غروب خداحافظ ای رزق و روزی ِپاک خداحافظ ای جمع ِافلاک وخاک خداحافظ ای لحظه های سحر خداحافظ ای ماه چشمان ِ تر خداحافظ ای بغض افطارها خدا حافظ ای ماه ِ دیدار ها خداحافظ ای ختم یاسین ونور خداحافظ ای ماه ِ عشق و سرور خداحافظ ای ماه اشک وسکوت خداحافظ ای سوره ی عنکبوت خداحافظ ای قدر زلفت دراز خداحافظ ای اشتیاق ِ نماز خداحافظ ای لحظه های دعا خداحافظ ای ماه ِارض و سماء خداحافظ ای ماه ِ صبرورضا خداحافظ ای عاشق مرتضی خداحافظ ای نور...ای آفتاب خداحافظ ای خوابهایت ثواب •┈┈••✾☘️🕊☘️✾•••┈ • 🇮🇷@matalebevijeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😔وداع امام سجاد علیه السلام با ماه مبارک رمضان از زبان 😔 •┄┅══┅┄• ✨خداحافظ ای همراه،که ارزشت بالاست✨ و الان که داری میری خیلی منو به درد می اندازی خیلی دردناکه فراق تو خداحافظ ای مونس من که وقتی اومدی من روخوشحال کردی... •┄┅══┅┄• 🌙@matalebevijeh
مطالب ویژه
🍃 🌸 ‌ 📖« ازصفحه ۵۰ تا ۵۲ کتاب »زبان قرآن،اصیل ترین زبان 🌐https://eitaa.com/matalebevijeh/6169 🎙محمدعلی حسینی ✨زبان اشارت و افقی که گشوده میشود✨ 🖌نکته ی شماره 2️⃣ قرآن يک امر اشراقي است و به يک معنا موضوعی است وجودی و لذا حقیقت است که به قالب الفاظ در آمده و از این جهت زبانِ گزارشِ حقیقت است و با آیات متشابه‌ خود «زبان اشاره» را می‌گشاید تا چندين معنا را در مقابل انسان بگشايد. «زبان عبارت» موضوعي را مطرح مي‌کند که يک بُعد بيشتر ندارد و مي‌تواند بگويد همين است و جز اين نيست - مثل آن‌که بگوئيد مثلث سه ضلع دارد- ولي زبان اشارت مي‌تواند به چيزي اشاره کند که چندين معنا را در مقابل انسان بگشايد، به اصطلاح، زبان اشاره، زبان شاعرانه است. زبان اشاره در تبيين يک موضوع، طوري موضوع را مطرح مي‌کند که هم شما مطابق درک خود آن را قبول مي‌کنيد و هم ديگري آن را با درکي متفاوت از شما، قبول مي‌کند. در تفسير قرآن اين را ملاحظه مي‌کنید که در رابطه با يک آيه هم اين تفسير درست است و هم آن تفاسير ديگر، چون زبان قرآن زبان اشاره است و وسعت دارد. در حالي‌که در زبانِ عبارت سخن آن است که اين ساعت يا اين‌جا است يا آن‌جا، در حالي‌که حقيقت مثل اين ساعت نيست که يا اين باشد يا آن. خودِ حضرت حق که حقيقتُ الحقايق است طوري در عالم وجود دارند که مردم با روحيات مختلف همه به حضرت حق رجوع مي‌کنند و همه هم جواب مي‌گيرند، زيرا خدا حقيقت است. 🖌نکته ی شماره 3️⃣ حقيقت را بايد با نگاهي که مخصوصِ نگاه به حقيقت است، مدّ نظر آورد تا براي ما رخ بنماياند. حقیقت طوري است که به يک معنا هم اين است و هم آن، و نه اين که يا اين باشد يا آن. عمده آن است که متوجه باشيم خداوند يک حقيقت است و نه يک مفهوم. فکر مي‌کنيد چطور مي‌شود که در بعضي جوامع، بي‌تفکري به وجود مي‌آيد؟ طرف مي‌گويد آن چه من فهميدم درست است، و آن چه غير از فهم من است، غلط است. ما اين را بي فکري تاريخي مي‌ناميم. ولي اگر تاريخ به جايي رسيد که انسان رابطه‌اش را نسبت به حقيقت درست کرد، بسياري از اين عدم تفاهم‌ها و تقابل‌ها از بين مي‌رود و همه همديگر را مي فهميم. من فکر مي‌کنم اصلي ترين حرفي که می‌توان در مورد قرآن زد همین نکته است که قرآن را مظهر حقایق عالم بنگریم و به زبان آن‌که زبان اشاره و تأویل است، نظر داشته باشیم. 🖌نکته ی شماره 4️⃣ زبانِ گزارشِ حقيقت، زبان اشاره است تا چندين معنا را در مقابل انسان بگشايد و ما را با رازهای عالم آشنا کند. از این جهت زبانِ اشاره زباني است که ما را در مقابل حقایق عالم قرار دهد. حقایق عالم همان اسماء الهی است که به صورت‌های مختلف در مخلوقات ظهور می‌کنند و زبان قرآن به عنوان زبان اشاره به اسماء الهی که بنیان مخلوقات است، اشاره دارد . 📢 لینک بحث زبان قرآن (تفکرقرآنی) 🌐http://lobolmizan.ir/sound/1311#7872 💞@matalebevijeh
جمع آوری زکات فطره ( فطریه)و کفارات جهت تهیه بسته های معیشتی و کمک به نیازمندان شماره کارت جهت جمع آوری فطریه: 5859831099520073 بنام مهدی شاهچراغی 09131697608 شماره کارت جهت کفارات: 5859831040559873 بنام مهدی شاهچراغی علیه السلام 🔶پایگاه بسیج شهید محمد منتظری🔶 @dastgerd_basij
🌾 میزان زکات فطره از نظر مراجع مختلف 🔶پایگاه بسیج شهید محمد منتظری🔶 @dastgerd_basij
14000221_40587_16k.mp3
8.11M
🔺 رهبر انقلاب در دیدار رمضانی تشکل‌های دانشجویی درباره انتخابات ۱۴۰۰ تاکید کردند: 👈 مشارکت بالا برای دولتِ تحول آفرین 🔹ایجاد حرکتی جهشی و جهادی همراه با نوآوری در روش‌ها و کارکردها در همه عرصه‌های حکمرانی و بخش‌هایی از سبک زندگی عمومی کاملا ضروری است. مشارکت بالا در انتخابات 28 خرداد و تبیین آثار مهم این مشارکت در درجه اول اهمیت است. 🔹در درجه دوم باید با انتخابی خوب و مطلوب کسی را روی کار آورد که مؤمن، با کفایت، مردمی، سرشار از امید، معتقد به توانمندی‌های داخلی، معتقد به جوانان، دارای عملکرد انقلابی و حقیقتاً در همه زمینه‌ها عدالت‌خواه باشد. 🌙 ۱۴۰۰/۲/۲۱ ๑►◈ ◄ ๑ ❁│@matalebevijeh
🌸 🌸استاداصغرطاهرزاده 💠سوال شماره 30948 🔺موضوع: بهترین حضور در عهدی که ما با ماه رمضان در خود می‌توانیم نگه داریم ⁉️سلام به استاد گرامی: طاعات و عباداتتون قبول حق باشه. ماه رمضان آرام‌آرام در حال برچیدن دامان مبارک خود است و بنا است ما را تنها بگذارد تا معلوم شود ما چه کاره‌ایم! جناب استاد: حال از این به بعد ما می‌مانیم و خودمان. چگونه با بهره‌ای که نمی‌دانیم از آن ماه مبارک برده‌ایم یا نه، زندگی را ادامه دهیم؟ چه کار کنیم؟ چه بخواهیم و چه بشویم؟ ✅باسمه تعالی: سلام علیکم: همیشه قصه زندگی به همین شکل بوده و هست که حضرت محبوب رُخ می نمایاند و سپس آن را برمی‌گیرد. و لذا خداوند در خطاب به ما می‌فرماید: «لِنَنْظُرَ كَيْفَ تَعْمَلُونَ» تا ببینیم شما چه خواهید کرد. آری! راهی گشوده است که به «خود» آییم و در این بیکرانه زندگی به همان شکل که خداوند با رحمت خود به سوی ما آمد و آغوش خود را برای ما گشود تا مزه رحمت بیکرانه او را بچشیم، باید در ادامه ماه رمضان این ما باشیم و آغوش گشوده محبّت و ایثار به سوی خلق. و این، بهترین حضور در عهدی است که ما با ماه رمضان در خود می‌توانیم نگه داریم. محبت و ایثار و خوش‌بینی و خوش‌خُلقی، یعنی رمضانی‌ماندن. موفق باشید 🔻کانال لب المیزان 📱 @lobolmizan 🔻کانال صدای لب المیزان 📱 @sound_lobolmizan
52-حتی اعلمتم دعوته.mp3
16.71M
┄ ──┄┅═๑۩✨💐✨💐✨۩๑═┅──┄ 💎 شرح 💬 موضوع : حتی اعلمتم دعوته 💎شماره : جلسه 52 💬 شارح ┄ ─-─-─┄┅═🌾🌻🌾🌻🌾═┅─-─-─┄ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ حَتَّی أَعْلَنْتُمْ دَعْوَتَهُ، وَبَینْتُمْ فَرائِضَهُ، وَأَقَمْتُمْ حُدُودَهُ، وَنَشَرْتُمْ شَرائِعَ أَحْکامِهِ، وَسَنَنْتُمْ سُنَّتَهُ، تا دعوتش را آشکار کردید و واجباتش را بیان فرمودید و حدودش را بر پا داشتید و قوانین احکامش را پخش نمودید و روش او را انجام دادید. 🍀🌺🍀🌺🍀🌺 🆔 @matalebevijeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📜: امکان دارد که با دیپلماسی بتوان فلسطین را به فلسطینیان برگرداند؟ یاسر عرفات با خدعه مذاکره‌ای که او را فریب دادند، اسلحه را زمین گذاشت. خب چه شد نتیجه؟... ๑►◈ ◄ ๑ ❁│@matalebevijeh
مطالب ویژه
🍃 🌸 ‌ 📖« ازصفحه ۵۲ تا ۵۴ کتاب »زبان قرآن،اصیل ترین زبان 🌐https://eitaa.com/matalebevijeh/6169 🎙محمدعلی حسینی ✨زبان اشارت و افقی که گشوده میشود✨ 🖌نکته ی شماره 5️⃣ خداوند مي‌فرمايد: «يَسْأَلُهُ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ كُلَّ يَوْمٍ هُوَ فِي شَأْنٍ» (الرحمن/29). در اول آيه مي‌فرمايد که آن چه در زمين و آسمان است از خدا تقاضا مي‌کند و در ادامه مي‌فرمايد «كُلَّ يَوْمٍ هُوَ فِي شَأْنٍ» او در هر روزگار و دوراني در شأني است و به نحوي خاص در آن دوران ظاهر مي‌شود. براي اين که تقاضاي انسان‌ها در آن روزگار نسبت به تقاضاي آن‌ها در روزگاري ديگر، متفاوت است. شما با چه طلبي در اين روزگار با حضرت حق رو به رو شده‌ايد که حاصل آن اشراق انقلاب اسلامي در قلب زعيم اين دوران شد؟ مثلاً شما اگر از او درخواست رزق کنيد، شأني از خداوند که با شما رو‌به‌رو مي‌شود، رزّاقيت است. اگر شما از او بخواهيد که آبروي شما را حفظ کند، خدا هم با نور آيه‌ي «إِنَّ اللَّهَ يُدَافِعُ عَنِ الَّذِينَ آمَنُوا» (حج/38) به ميان مي‌آيد. اما اين‌که در هر دوره و زمانه‌اي جلوه‌اي خاص دارد، نشان مي‌دهد که در هر زماني رازي در ميان است و حضرت حق مطابق آن راز، جلوه‌اي مخصوص دارد که روح آن زمانه است و با رجوع به قرآن خداوند مطابق راز زمانه‌ی ما متذکر ما می‌گردد که حقیقت را در زمانه‌ی خود گم نکنیم. 🖌نکته ی شماره 6️⃣ هميشه «راز» اين‌گونه است که مثل روح، در واقعيات حاضر مي‌باشد. از يک طرف در قرآن داريد: حضرت حق «أَقرَبُ إلَيهِ مِن حَبلِ الوَرِيد»(ق/ 16) و از طرف ديگر داريد: «سُبحَانَ اللهِ عَمَّا يصِفُون» (مؤمنون/ 91) يعني خداوند خيلي بالاتر از اين وصف‌ها است. شما در معارف توحيدي متوجه مي‌شويد که حضرت حق همه جا هست و هم نمي‌توانيد بگوييد که محدود به اين‌جا است. همه‌ي حقايق به حقيقت‌الحقايق ختم مي‌شوند ولي اگر ما بخواهيم از آن‌ها سخن بگوئيم به اشاره مي‌توان سخن گفت، نه به استدلال، چون استدلال مطلب را در حدّ مفهوم محدود مي‌کند. اگر ما توانستيم با زبانِ اشاره‌ی قرآن آشنا شویم، راهِ ما جهت حضور در عالم ملکوت گشوده می‌شود ولي اگر هنوز بر عادت قبلي باشيد و به جاي آن که به کمک اشاره‌‌های قرآن متوجه‌ی وجوه حقيقت در افق جان خود باشیم بپرسيد به چه دليل اين حرف‌ها را مي‌زني؟ عملاً بحث را به بن بست مي‌کشانيد. ما عموماً طوري هستيم که وقتي قانع مي‌شويم که براي اثبات وجودِ هر موضوعي استدلال در ميان باشد، زيرا هنوز متوجه نيستيم چيزهاي بالاتري هم هست که با استدلال براي ما رخ نمي‌نمايند، همان‌طور که در خواب؛ همين‌که خواب مي‌بينيد مي‌خواهيد برويد به جايي که براي‌تان ناآشنا است، زود بيدار مي‌شويد و هيبت آن حضور اجازه نمي‌دهد خواب را ادامه دهيد، اين جا هم چون با استدلال آشنا هستيم، همين‌که مي‌خواهيم با اشاره‌های قرآنی وارد ساحتي شويم که با حقيقتِ موضوعي روبه‌رو شويم، زود برمي‌گرديم و مي‌گوييم به چه دليل؟ نمي دانيم اين به چه دليل گفتن در اين‌جا براي ما ضرر دارد و حجابي مي‌شود تا رجوعِ مستقيم به حقيقت واقع نشود. 📢 لینک بحث زبان قرآن (تفکرقرآنی) 🌐http://lobolmizan.ir/sound/1311#7872 💞@matalebevijeh‌