eitaa logo
مطرا
11.8هزار دنبال‌کننده
484 عکس
171 ویدیو
16 فایل
⚜️مطرا؛ مرکز طراحی راهیان نور انقلاب اسلامی ‌ 🔰 مجموعه‌ای دانش‌بنیان در حوزه راهیان نور، به همت جوانان انقلاب اسلامی 🇮🇷 مطرا برای تحقق راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی به میدان آمده است. 🔹راه ارتباطی: @matra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
•| بسم رب الشهدا و الصدیقین |• 🔰 کانال رسمی اطلاع رسانی مطرا (مرکز طراحی راهیان نور انقلاب اسلامی) فعالیت خود را آغاز نمود. 🌐 این کانال با هدف ارائه اخبار و محصولات معرفتی، محتوایی و اجرایی مطرا برای علاقه‌مندان به موضوعات دفاع مقدس و راهیان‌نور و همچنین مرتبطین و برگزارکنندگان اردوهای راهیان‌نور، در نظر گرفته شده است. 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
بخش اول : مطرا، مسیری که باهم آمدیم ... 🔰 مطرا مجموعه‌ای است متشکل از جوانان فعال در عرصه راهیان نور که در راستای تحقق مطالبات رهبر انقلاب مبنی بر ضرورت حفظ و ارتقای راهیان نور، از سال ۱۳۹۵ تا به‌ حال به احصاء مسائل و ارائه الگوی اعتلای این فناوری نرم انقلاب اسلامی با نگاه زیارت‌بنیان پرداخته است. 🔍 پژوهش و مطالعات در ابتدای مسیر پژوهش، با توجه به ضرورت ارزیابی میدانی و فهم عملیاتی از وضعیت فعلی راهیان‌‌نور، پژوهشگران مطرا طی سال‌های ۹۵، ۹۶ و ۹۷ اقدام به مصاحبه با ۲۵۰ نفر از مسئولین کاروان‌های دانشجویی و تعدادی از مسئولین ستادهای استانی، راویان و مسئولین و خادمان یادمان‌ها نمودند. در ادامه پس از شناسایی موثرین و مجموعه‌های مردمی و حاکمیتی فعال در راهیان نور با بیش از ۱۰۰ نفر از کارشناسان و متخصصین حوزه فناوری‌های نرم، دفاع مقدس و راهیان نور، مصاحبه و تبادل نظر صورت گرفت. همزمان اسناد بالادستی، پژوهش‌های پیشین و ۲۳ ساختار متکفل امر راهیان‌نور مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت که حاصل مجموع این پژوهش‌ها منجر به تدوین نظام مسائل راهیان نور(11 مسئله اصلی) در قالب نظامات پنج‌گانه راهیان‌نور و الگوی ارتقای آن در قالب گزارش راهبردی راهیان نور گردید. 🗂 تولید محتوا بر همین اساس و با توجه به ضعف محتوای موجود و ضرورت تولید محتوای مبتنی بر الگوی ارتقای راهیان نور، مطرا اقدام به تولید محتوای آموزشی در خصوص نظام معرفتی(افق‌نمایی و هندسه شناختی راهیان نور)، نظام محتوایی(روایت سوم و اسوه‌های حیات) و نظام اجرایی (کالک نور) و الگوی طراحی نقشه عملیات راهیان نور زیارت‌بنیان نمود. 📚 دوره‌های آموزشی با هدف نمونه‌سازی الگوی ارتقا و همچنین توانمندسازی مسئولان راهیان نور مطرا با همکاری و حمایت سازمان بسیج دانشجویی در سال ۹۸ اقدام به طراحی و برگزاری طرح اعتلای راهیان نور دانشجویی به صورت دوره‌های آموزشی غیر متمرکز(۱۸ دانشگاه اصلی تهران و استان های اصفهان و سیستان و بلوچستان) و همچنین دوره آموزشی متمرکز صراط نور در سال ۱۴۰۰ (۳۰۰ نفر برادر و خواهر) در قالب ارائه ۲۰ واحد آموزشی، طراحی، برنامه‌ریزی و اجرای راهیان‌نور فناورانه زیارت‌بنیان نمود. 📍مسیر پیش‌رو مطرا در ادامه مسیر خود به فضل الهی و عنایت خاصه شهدا، در نظر دارد به جهت تحقق تحول در امر راهیان نوردر سطوح مختلف این فناوری زیارت بنیان اقدامات اساسی و جدی خود را گسترش داده و تا نقطه مطلوب استوار در این مسیر باقی بماند. 🖋 فرهاد حیدری - کارشناس نظام برنامه‌ریزی و اجرای راهیان نور گام دوم 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
بخش دوم : مطرا و نظامات ۵ گانه تحولی راهیان نور مبتنی بر گام دوم انقلاب اسلامی ⚜ دیدار مقام معظم رهبری با مسئولین و دست اندرکاران راهیان‌نور در ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ را می‌توان به عنوان نقطه عطفی برای راهیان‌نور نامگذاری کرد. در این دیدار، مقام و جایگاه راهیان‌نور به عنوان یک فناوری برای استفاده از گنجینه عظیم ارزش‌های دفاع مقدس بسیار محترم و رفیع تعریف و تبیین گردید. استفاده از عنوان «فناوری» برای راهیان‌نور و مطالبه «نو به نو» شدن راهیان‌نور توسط مقام معظم رهبری موضوعی بود که گروهی از جمع خادمین راهیان‌نور دانشجویی آن را به عنوان تکلیف برای خود دانست تا بتواند بیش از پیش به ابعاد و عمق راهیان‌نور به عنوان یک حرکت گفتمان‌ساز بیاندیشد. 🔰 این گروه (مطرا) پس از انجام مطالعات مبنایی، ارزیابی‌های میدانی و نمونه‌سازی عملیاتی راهیان‌نور دانشجویی در فاصله سال های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰، به این نتیجه رسید آن‌چیزی که از راهیان‌نور تراز بعد از دو دهه برگزاری انتظار می‌رود بصورت کامل اتفاق نیفتاده است و عمق بخشیدن به محتوا و برنامه‌ریزی راهیان‌نور بیش از پیش مورد نیاز است. ♦️ نتایج مطالعات و نمونه‌سازی‌هایی که مطرا در ۶ سال فعالیت خود تا بحال کسب کرده است نشان می‌دهد که برای ارتقای سطح عملکردی، تحول و نوبه‌نو شدن راهیان‌نور در ۵ حوزه باید کارویژه صورت پذیرد، لذا حرکت خود را بر اساس یک شتاب مشخص به نظامات ۵‌گانه‌ای به شرح ذیل استوار ساخته است: 1⃣ نظام معرفتی راهیان‌نور؛ عمق بخشیدن به معنا و ماهیت راهیان‌نور و تعریف راهیان‌نور به عنوان یک فناوری زیارت‌بنیان و ترسیم مسیر رشد راهیان‌نور مبتنی بر مسیر تمدنی انقلاب اسلامی. 2⃣ نظام معنایی و محتوایی راهیان‌نور؛ تعریف عناصر معنایی و محتوایی راهیان‌نور و تولید روایت گفتمانی از دفاع‌مقدس به عنوان روایت سوم در تکمیل، امتداد و تعالی روایت های اول(جغرافیایی – نظامی) و دوم (سیره و خاطرات شهدا). 3⃣ نظام حکمرانی راهیان‌نور؛ شناخت و بازتعریف سیاست های کلان حوزه راهیان‌نور و نهادها و ساختارهای متولی و جریانات مردمی. 4⃣ نظام برنامه‌ریزی و اجرائی راهیان‌نور؛ شناخت و بازتعریف عناصر برنامه‌ریزی و اجرای راهیان‌نور و ارتقاء آن مبتنی بر نگاه زیارت‌بنیان به راهیان‌نور. 5⃣ نظام ارزیابی و نظارت راهیان‌نور؛ تعریف شاخص‌های ارزیابی راهیان‌نور و رصد نظامات ۴ گانه مذکور و عناصر پیش‌برنده راهیان‌نور. 💠 امید می‌رود با عنایت شهدا و تلاش‌های خادمین، این جهاد بزرگ فرهنگی در کشور تقویت شود و با بروزرسانی این فناوری در گام دوم انقلاب اسلامی نقش ویژه آن بیش از پیش مشخص شود. ان شاءالله. 🖋روح الله میری – کارشناس نظام معرفتی راهیان نور گام دوم 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
🇮🇷حاج قاسم، الگوی نسل پیشرونده و پیشبرنده انقلاب اسلامی 🔰بخش اول؛ سپاه پاسداران پیشرونده و پیشبرنده انقلاب اسلامی  🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
🇮🇷حاج قاسم، الگوی نسل پیشرونده و پیشبرنده انقلاب اسلامی 🔰بخش اول؛ سپاه پاسداران پیشرونده و پیشبرنده انقلاب اسلامی  🔹بی‌تردید فهم ابعاد نقش و باید مبتنی بر مبنایی باشد که از دل مبانی انقلاب اسلامی تعریف شود؛ چرا که مبنای حرکت حاج قاسم سلیمانی چیزی جز مبنای انقلاب اسلامی و جهت حرکت آن نیست. مبتنی بر بیانات مقام معظم رهبری یکی از موضوعات اصلی در این حوزه موضوع «پیشروندگی و پیشبرندگی» ذاتی انقلاب اسلامی است. 🔸در نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی«انقلاب در ذات خود یک حرکت پیشرونده است، آن هم پیشرفت پرشتاب به سمت هدف‌های ترسیم شده هدف‌هایی که عوض نمی‌شوند؛ هدف نهائی، تعالی و تکامل و قرب الهی است؛ هدف پائین‌تر از آن، انسان‌سازی است؛ هدف پائین‌تر از آن، ایجاد جامعه‌ی اسلامی است؛ در این جهت، انقلاب پیشرونده و پیش‌برنده است». 🔹حضرت آقا دوگانه پیشروندگی و پیشبرندگی را وظیفه اصلی سپاه پاسداران دانسته و تاکید دارند «دو حرکت در سپاه باید انجام بگیرد: یک حرکت، حرکت درونی سپاه است؛ در درون خود، یعنی خود را تکامل ببخشد. یک حرکت، حرکت به معنای یک جزء پیش‌برنده‌ی مجموعه‌ی کل نظام و انقلاب است، یعنی تأثیرگذاری در بیرون. این دو تا حرکت به موازات هم باید پیش برود. اگر ما از آن حرکت اول غافل بودیم، در درون مجموعه‌ی سپاه و خانواده‌ی سپاه آن حرکت پیشرونده و ترقی‌بخش و تعالی‌بخش را انجام ندادیم، حرکت دوم، یعنی تأثیر سپاه در پیشبرد مجموعه‌ی انقلاب، ناکام خواهد ماند» . 🔸 در فهم بهتر حرکت درونی(پیشروندگی) ایشان می‌فرمایند «این حرکت درونی یک بعد مادی و یک بعد معنوی دارد. بعد معنوی همین پرداختن به ارزش‌ها به معنای حقیقی کلمه، یعنی مشخص کردن شاخص‌های ارزشی پاسداری و عرضه کردن خود و دیگران بر این شاخص‌ها به قصد پیشرفت، به قصد سیرورت صحیح و کامل به سمت آن هدف‌ها است. این بعد معنوی‌اش است، بعد مادی‌اش هم همین کارهای خوبی است که در سپاه دارد انجام می‌گیرد؛ بعد تشکیلات، بعد علمی و تحقیقاتی، بعد ساخت‌وساز و تولید، بعد آموزش‌های نظامی و نظامی‌گری و از این قبیل. این‌ها همه باید در کنار هم انجام بگیرد. یک مجموعه‌ی زنده‌ی پرنشاطِ همیشه‌جوان که فرسودگی و پیری در آن راه ندارد، آن‌وقت از سپاه به وجود خواهد آمد که خوشبختانه امروز زمینه‌هایش آماده است، زیرساختهایش آماده است، تجربیاتش موجود است، انگیزه‌هایش بحمدالله هست. این می‌شود حرکت درونی». 🔹 در تبیین موضوع پیشبرندگی نیز حضرت آقا می‌فرمایند: «بعد نوبت به تأثیر این حرکت در حرکت مجموعه‌ی انقلاب می‌رسد. این هم به خودی خود حاصل خواهد شد. وقتی یک مجموعه‌ی زنده، پرنشاط، باطراوت، پیشرونده، بشدت پایبند به مبانی و اصول و ارزش‌ها در نظام وجود دارد و حرکت می‌کند و زنده است و همه جا را می‌بیند و آگاهی دارد و بصیرت دارد و تأثیر می‌گذارد، این قهراً در پیشبرد مجموعه اثر تعیین‌کننده خواهد داشت ـ البته این مخصوص سپاه هم نیست؛ من این حرف را عیناً برای حوزه‌های علمیه هم می‌گویم، برای نهادهای دولتی هم میگویم، منتها اندازه‌ها و وزن این‌ها با هم یکسان نیست؛ هر کدام جایگاهی دارند، وزنی دارند. حالا فعلاً درباره‌ی سپاه صحبت می‌کنیم ـ و ما به این حرکت سازنده و پیشرونده و متکامل احتیاج مبرم داریم. یعنی اسلام، امروز نیازمند به این حرکت است». ♦️ از مجموع بیانات اینطور استنتاج می‌شود که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نهاد پیشرونده و پیشبرنده و پاسداران عناصر پیشرونده و پیشبرنده انقلاب اسلامی هستند و این موضوع به شدت باعث تقابل دشمن با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از اول انقلاب بوده است. ادامه در بخش دوم 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
🇮🇷حاج قاسم، الگوی نسل پیشرونده و پیشبرنده انقلاب اسلامی 🔰بخش دوم؛ سپاه پاسداران پیشرونده و پیشبرنده انقلاب اسلامی    🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
🇮🇷حاج قاسم، الگوی نسل پیشرونده و پیشبرنده انقلاب اسلامی 🔰بخش دوم؛ سپاه پاسداران پیشرونده و پیشبرنده انقلاب اسلامی  🔹 دشمن با الگو شدن انقلاب اسلامی که توانسته با ساخت درونی خود حرکت پیشرونده ای ایجاد نماید و بر اساس اصل پیشروندگی، پیشبرندگی خود را نیز در سطوح مختلف بین‌المللی رقم بزند، مشکل اساسی دارد و این موضوع را خط قرمز خود می داند و هنگامی که فردی خود ساخته که توانسته اصل پیشروندگی را رقم بزند و بر اساس این پیشروندگی، موجبات پیشبرندگی انقلاب اسلامی را در منطقه بر اساس نظریه مقاومت ایجاد نماید، در مواجه با او قطعا راهی جز حذف او  و شهادتش پیدا نمی‌کند. 🔸 حال سؤال اساسی این است که «حاج قاسم سلیمانی» چگونه توانسته عنصری «پیشرونده و پیشبرنده» در انقلاب اسلامی بشود و با «پیشروندگی و پیشبرندگی» خود افتخارها بیافریند و در صدر شهدای مقاومت بدرخشد؟ مبتنی بر بیانات مقام معظم رهبری؛ موضوع «پیشروندگی» مقدم بر «پیشبرندگی» است. یکی از مفاهیم اصلی در شبکه مفاهیم «پیشروندگی» مؤلفه «مصادیق پیشروندگی» است. رهبر معظم انقلاب مصادیق پیشروندگی را «امام» و «شهدا» معرفی کرده و در بیانی اینگونه از خداوند متعال مسئلت می نمایند که: "...پروردگارا! ارواح مطهره‌ی شهدای عزیزمان و روح مطهر امام (رضوان اللَّه علیه) را با اولیائشان محشور بفرما؛ ما را در راه آن‌ها رونده و پیش‌رونده قرار بده؛ قلب مقدس ولیعصر را از ما راضی و خشنود بگردان... " این بیان رهبر انقلاب نشان از آن است که حرکت بر اساس مکتب امام و شهدای این مکتب می تواند عناصر پیشرونده را تربیت نماید. 🔹 حاج قاسم سلیمانی که از خرمشهرهای دیروز تا خرمشهرهای امروز را دیده است و در زیست شهادت‌گونه خود هموار غبطه کاظمی‌ها و باقری‌ها را می‌خورده است می‌تواند تبدیل به عنصری پیشرونده و پیشبرنده برای انقلاب اسلامی شود و موجبات حفظ حالت پیشروندگی و پیشبرندگی انقلاب اسلامی را رقم بزند. 🔸 حاج قاسم همان کسی است که حسن باقری را درک کرده و درباره او می‌گوید: "رشد دهنده همه ما حسن باقری بود. او بهشتی جنگ بود. او. باعث شد در جبهه بمانم". او زیست و را که «معجزه انقلاب» هستند را دیده است و بارها با مسائل دوران طلایی ۸ سال دفاع مقدس روبرو شده است تا بتواند در انتهای عملیات رمضان ۵ پیشنهاد جنگیدن در هور  را مطرح نمایند و در والفجر ۸ همچون ستاره‌ای در شب‌های اروند بدرخشد. او گذشته با برکت دفاع مقدس را به خوبی درک کرده است و آن را به درستی شناخته است تا توانسته گام‌های استوار را در دوران بعد از دفاع مقدس بردارد، چرا که رهبرش در بیانیه گام دوم فرمود: برای برداشتن گام‌های استوار در آینده باید گذشته را به درستی شناخت. ♦️ اگر بخواهیم حاج قاسم سلیمانی و علت شهادتش را خلاصه بیان کنیم این گونه باید بنویسیم: «حاج قاسم سلیمانی، عنصر پیشرونده و پیشبرنده انقلاب اسلامی است، دشمن با همین پیشروندگی و پیشبرندگی او مشکل دارند و از این کارهای او خسته شده است و چون راهی برای مقابله با او نمی یابد، عملیات ترور و حذف او را رقم می‌زند، زهی خیال باطل، چرا که همانطور که از خرمشهرهای دیروز تا خرمشهر امروز، بر اساس مصادیق پیشروندگی یعنی «امام و شهدا» می‌زیسته است، ما نیز او را الگویی برای خود قرار داده‌ایم تا با زیستی شهداگونه بر اساس مکتب امام، رسالت خود را همچنان «حفظ حالت پیشروندگی و پیشبرندگی» انقلاب اسلامی قرار دهیم و لذا باید بگوییم : قاسم زنده است ... همانطور که حسن باقری زنده است... و این جمله را بر سر در گام دوم انقلاب اسلامی منقش نماییم: "؛ الگوی نسل پیشرونده و پیشبرنده انقلاب اسلامی"   🖋محمد علیان - کارشناس نظام محتوایی راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
31.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 ⚜️مکتب سلیمانی⚜️ 🔰شهید سلیمانی یک مکتب شد. 🔹اگر بخواهیم این مکتب را تبیین کنیم، این مکتب عبارت است از صدق و اخلاص؛ این دو کلمه عنوان، نماد و نمایه مکتب سلیمانی است. 🔸 شهید سلیمانی الگو شد، امروز شهید سلیمانی در منطقه ما نماد امید و اعتماد به نفس است، نماد رشادت است، رمز استقامت و پیروزی است. 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
⚜ حسین علم‌الهدی؛ الگوی مبارزه همه جانبه، از مسائل نظامی تا مسائل اجتماعی 🔰 یکی از موضوعاتی که در پرداخت به شخصیت شهدا، در همه عصرها، مورد غفلت قرار می‌گیرد، تبیین شخصیت آن‌ها به عنوان الگوی مبارزه و استمرار آن‌ها در زمان‌های مختلف است. 🔹 ، یکی از آن شخصیت‌هایی است که اصلی‌ترین مولفه زندگی‌اش "مبارزه همه جانبه" است. معنای را هم باید در دو بخش اساسی دنبال کرد: اولا، خط مبارزه او همیشگی است و همواره در سیر زمان متجلی است، از آنجا که سیدحسین برای احیای مراسم عاشورا طراحی و عملیات می‌کند، این خط سیر را از مشهد تا اهواز دنبال می کند، در کرمان بسراغ رئیس شهربانی می‌رود تا دوران انقلاب و دفاع مقدس و او خسته نمی‌ماند. دوما، الگوی مبارزه او دارای جامعیت است، یعنی مثلا فقط به بخش نظامی، یا سیاسی یا فرهنگی و... توجه نمی کند، اساساً سیدحسین تک بعدی نیست، چرا که او به دنبال تحقق "اسلام حقیقی"است، لذا از تربیت انسان ها مبتنی بر نهج البلاغه تا حل مسئله‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حضور در میدان نبرد نظامی را هم طراحی و دنبال می‌کند. 🔸 حال، با توجه به آنچه بیان شد، اگر بخواهیم برای امروزمان از الگوی مبارزه سیدحسین بهره ببریم، به تناسب مسائل امروز جامعه خودمان، می‌توانیم به الگوی حل مسئله اجتماعی او رجوع کنیم. در همان روزهای آغازین جنگ، رژیم بعث برای پیشبرد اهداف خود، شروع به ایجاد تفرقه و اختلاف در بین مردم خوزستان، مخصوصا مردم عرب‌زبان منطقه نمود و از این مسیر به دنبال این بود تا به گونه‌ای جلوه نمایی کند که گویا مردم خوزستان و مخصوصا اعراب منطقه به دنبال جدایی خوزستان از ایران و اتصال آن به عراق هستند. این بار دشمن برای پیشبرد اهداف خود، دست روی مسائل قومیتی ذیل عرصه اجتماعی گذاشته بود و حالا وقت آن بود تا سیدحسین با نگاه همه جانبه وارد میدان شود. سیدحسین علم‌الهدی به میدان می‌آید، از یک سو با سران قبایل عرب منطقه گفتگو می‌کند، از سوی دیگر با بیت امام رضوان‌الله‌علیه، هماهنگ می‌کند، از سوی دیگر اسباب اعزام به تهران و حضور در جماران را برای سران قبایل مهیا می‌کند و همین جاست که صادق آهنگران، برای اولین بار نغمه‌سرایی می‌کند که "شهیدان به خون خفته خوزستان سلام"، بعد امام امت صحبت می‌کند، سران قبایل و همراهانشان با امام بیعت تازه‌ای می‌کنند، بعد به زیارت حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها مشرف می‌شوند و بازگشتشان به خوزستان فقط بازگشت به دیارشان نیست، بلکه از مسیر طراحی شده توسط دشمن نیز بازمی‌گردند و حالا این سیدحسین است که توانسته مسئله‌ای مهم از انقلاب و جنگ را حل کند. 🔹 و امروز سوال اساسی ما این است، اگر مبتنی بر الگوی مبارزه به تبیین شخصیت و عملکرد شهدایمان بپردازیم، آیا نمی‌توانیم برای حل مسائلمان از آن‌ها بهره ببریم؟ آیا حل مسئله‌هایی چون اتفاقات اخیر، مخصوصا در جوامع قومیتی مانند کردستان، سیستان و بلوچستان، خوزستان و... بر اساس این الگوهای عینی تاریخی امکان‌پذیر نیست؟ بله ما به بروزرسانی هم نیاز داریم اما نباید از دانش و تجربه زیسته تاریخی‌مان هم غافل شویم و مصداق این صحبت را می‌توان در عملکرد شهید نورعلی شوشتری با رویکرد امت واحده در استمرار حرکت شهید علم الهدی مشاهده کرد و حالا امروز نوبت ماست. 🖋 محمد علیان- کارشناس نظام محتوایی راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی 📆 ۱۶ دی ماه، سالگرد شهادت شهید حسین علم الهدی و همرزمان وی در هویزه و روز شهدای دانشجو 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
⚜ ۱۳جمادی‌الثانی؛ سالروز وفات حضرت ام‌البنین سلام‌الله‌علیها 🔰‌ روز گرامی‌داشت همسران و مادران شهدا 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
⚜ نقش‌آفرینی حضرت‌ ام‌البنین سلام‌الله‌علیها 🔰 نقش‌آفرینی حضرت‌ ام‌البنین سلام‌الله‌علیها را باید در دو بازه‌ی پیش و پس از شهادت پسرانش مورد بررسی قرار داد. پیش از شهادت را باید در تربیت فرزندانی دید که از دل آن، حضرت اباالفضل‌العباس علیه‌السلام رشد یافته و علمدار می‌شود و سه پسر دیگر که در جایگاه والای شهدای ۷۲ تن قرار می‌گیرند؛ اما پس از شهادت را در نقش "آگاهی‌بخشی" ایشان باید جستجو کرد. 🔹 حال باید بگوییم که این نقش آگاهی بخشی حضرت ام‌البنین سلام‌الله‌علیها پس از شهادت پسرانش، نسبت به حادثه عاشورا چگونه بوده است؟ مادر پسران در این واقعه حضوراً همراه کاروان نبوده، اما اگر حمایت و ارزش‌آفرینی ایشان نسبت به قیام لله و تبعیت از ولی برای پسران را در نظر بگیریم، تاثیر ویژه‌ی ایشان را حتی در صورت عدم حضور فیزیکی نیز دریافت خواهیم کرد. بعد از واقعه، در مدینه به او خبر می‌رسد که هر چهار پسرش که تمام زندگی‌اش بوده‌اند، در رکاب برادر و مولایشان به شهادت رسیده‌اند. حضرت ام‌البنین سلام‌الله‌علیها پس از شنیدن این خبر، خود یک عامل تبلیغ علیه بنی‌امیه می‌شود؛ گاهی در مسیر کوفه به مدینه می‌نشیند و برای فرزندانش نوحه‌سرائی می‌کنند. شهید مطهری در وصف این نوحه‌ها می‌گویند: 《هرکس می‌آمد از آنجا عبور کند، متوقف می‌شد و اشک می‌ریخت. مروان حکم که یک وقتی حاکم مدینه بوده و از آن دشمنان عجیب اهل بیت علیهم‌السلام است، هروقت می‌آمد از آنجا عبور کند، بی‌اختیار می‌نشست و با این زن می‌گریست.》 این گفتار نشان از قدرت ویژه‌ی ایشان در تاثیر بر افکار مردم داشته و این که حتی در گریستن هم تلاش کرده‌اند تا اهداف و مظلومیت شهدای کربلا را به گوش همگان برسانند. 🔸 حضرت ام‌البنین علیها‌السلام اسوه‌ای از زنان تاریخ اسلام است که مادران شهدای معاصری که زندگی آنان را روایت می‌کنیم، انگیزه‌ی تربیت فرزند و گذشت از فرزند را از ایشان دریافت کرده و در حال انتقال به نسل‌های بعدی هستند. نقش آگاهی‌بخشی این بانوی جلیل‌القدر را در سخنرانی‌ها و اقدامات مادران شهدای انقلاب، دفاع مقدس، مدافع حرم و مدافع امنیت بارها شاهد بوده‌ایم و می‌دانیم راهی که از مسیر الگوهای دینی نشات گرفته باشد، جز به سعادت، مقصدی ندارد. 🔹امید است که زنان مجاهد مسلمان ایرانی در نسل حاضر نیز، ارزش و رسالت وجودی خویش را همانند حضرت ام البنین سلام‌الله‌علیها بشناسند و بدانند که در سرنوشت جامعه و در رساندن عَلَم انقلاب اسلامی به دست حضرت حجت عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف نقشی زمینه‌ساز دارند و باید مستمرا محیط مجاهدت را احیا و حفظ نمایند. 🖋فاطمه زنگنه - کارشناس نظام محتوایی راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی 📆 به بهانه‌ی سالروز وفات حضرت ام‌البنین سلام‌الله‌علیها و روز گرامی‌داشت همسران و مادران شهدا و به امیدِ گوشه‌نگاهی... 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
⚜️ ضرورت پرداخت معرفت‌شناسی به راهیان‌نور 🔰 بخش اول؛ تبیین دفاع مقدس به عنوان کلید درهای بسته انقلاب اسلامی 🔹 انقلاب اسلامی؛ این پدیده مقدس و مبارک، زمانی به وقوع پیوست که ابرقدرت‌های شرق و غرب بر عالم سایه افکنده و تمام حکومت‌ها و ملت‌های جهان ذیل این دو قدرت تعریف می‌شدند. انقلاب اسلامی در چنین فضایی به‌ عنوان یک ملتی آزاد، علیه این نظام حاکم به پا خواسته و حرف بدیعی در عرصه حکمرانی مبتنی بر معارف الهی و متصل به شریعت محمدی صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم را پایه‌گذاری نمود. بی‌تردید بعد از گذشت ۴ دهه از این انقلاب شکوهمند، وظیفه جبهه فرهنگی انقلاب و تمامی رهروان مسیر امام خمینی رضوان‌الله‌علیه و امام خامنه‌ای مدظله‌العالی، تبیین خواست و اراده الهی در وقوع چنین حادثه عظیم در طول تاریخ این مرزوبوم است. 🔸 فرمان جهاد تبیین، فرمان جهاد در جنگ بی‌امانی است که امروز در گام دوم انقلاب اسلامی نه‌ تنها کمتر نشده بلکه بیشتر و بسیار پیچیده‌تر از گذشته نیز گشته است. همان‌طور که امام رضوان‌الله‌علیه با تبیین حقایق دین و وضعیت کشور و جهان، با نفس مسیحایی خود بر مردم در دوران استبداد و خفقان دمیده و رشد و تعالی بدان‌ها بخشید، در گام دوم انقلاب اسلامی نیز وظیفه تعالی و رشد جامعه در طریق جهاد تبیین رخ خواهد داد. در این میان، تبیین؛ معیار و میزان جدایی راه پیشرفت و تعالی از بیراهه‌ها و کج‌راهه‌هاست. با این نگاه تبیین نه‌ تنها توقف و عقب‌گرد نیست بلکه مقدمه‌ی اصلاح، تحول و مطالبه‌گری است. مطالبه‌گری پیشرفت و تعالی کشور، مطالبه‌گری آرمان‌ها و اهداف انقلاب‌اسلامی و تحول در چالش‌ها و مسئله‌های کنونی ایران اسلامی. لازمه تبیین در گام دوم انقلاب اسلامی فهم دقیق از مسیر تعالی و رشد جامعه در گام نخست حکمرانی انقلاب اسلامی است. هر دغدغه‌مند و کنشگر انقلاب اسلامی در مقام نخست باید بتواند شناخت درستی از آن چیزی که امام رضوان‌الله‌علیه و نائب بر حق ایشان از انقلاب اسلامی ترسیم و طراحی کرده‌اند، داشته باشد تا بتواند با پشتوانه دقیق و مستحکم در این جنگ بی‌امان نقش‌آفرینی کند. 🔹 بی‌تردید، یکی از قله‌های رفیع و متعالی در مسیر پیشرفت و سیر تمدنی انقلاب اسلامی، وقوع یک حادثه الهی و مهم به نام «دفاع مقدس» در ابتدای مسیر انقلاب اسلامی است. دفاع مقدس نشان داد که دشمنی ابرقدرت‌های عالم در برابر خواست و اراده الهی و مشارکت و همراهی مردم راه به‌ جایی نبرده و محکوم ‌به شکست است. در واقع دفاع‌ مقدس نشان‌دهنده اوج تعالی اراده و همت ملتی است که ارزش‌های الهی را در خود بارور ساخته و نمو بخشیده است. دفاع مقدس نشان داد مقاومت و استقامت در مسیر الهی نتیجه‌ای جز پیروزی نداشته و این پیروزی همراه با رشد و پیشرفت انسان‌هایی است که راه صدساله اولیاء و اوصیای الهی را در مدت کوتاهی طی کرده‌اند. دفاع مقدس از این منظر آزمایشگاه عظیمی است برای تحقق مؤلفه‌ها و شاخص‌های دینی که امام رضوان‌الله‌علیه با آن‌ها مردم را بیدار و همراه ساخته بود و از همین منظر دفاع مقدس، محل ظهور و بروز ارزش‌ها و مفاهیمی است که انقلاب اسلامی با آن‌ها خود را ساخته و رشد داده است. دفاع مقدس تجربه و میراثی است گران‌قدر، برای تمام دوره‌های زیستی از نسل امروز جامعه تا آیندگان؛ با این تأکید که چه‌بسا آیندگان بیشتر از امروزیان به ابعاد و گستره دفاع مقدس پی خواهند برد. دفاع مقدس کلیدی است بر تمامی درهای بسته وضع امروز جامعه که به هر میزان بدان رجوع شود به همان میزان نیز پیشرفت و ترقی در جامعه اتفاق خواهد افتاد. 🖋روح الله میری – کارشناس نظام معرفتی راهیان نور گام دوم 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
⚜ گذشته آینده‌ساز ۱؛ 🔰دفاع مقدس و گام دوم انقلاب اسلامی 🔹 اگر بیانیه گام دوم را به عنوان بروزترین نقشه راه انقلاب اسلامی در نظر بگیریم و به این نکته توجه داشته باشیم که «بیانیه گام دوم» به دنبال معماری مجدد و بازتنظیم حرکت انقلاب اسلامی در عصر جدید عالم است، حال سوال اساسی این است که با کدام نگاه باید به آن بپردازیم؟ 🔸 انتخاب رویکرد فرآیندی برای پرداخت به بیانیه گام دوم، ما را با چهار نقطه گلوگاهی  به‌ترتیب زیر مواجه می کند: الف. انقلاب اسلامی موجودی زنده، هدفمند و دارای جهت حرکت مشخص ب.گام اول؛ مؤلفه‌های اصلی و برکات ٧ گانه آن ج. گام دوم؛ مؤلفه‌های اصلی و نیازهای ٧ گانه آن د. جوانان، عناصر نقش‌آفرین اصلی و متصل‌کنندگان گام اول به گام دوم 🔹 در این بین چهارمین نقطه گلوگاهی را می‌توان حساس‌ترین گلوگاه دانست و مبتنی بر بیانیه، ٣ مأموریت اساسی برای آن در نظر گرفت : الف. شناخت درست گذشته ب. شناخت ظرفیت‌ها و منابع کشور و فعال‌سازی آن‌ها ج. مراقبت از نهال امید در جامعه و حراست همیشگی از آن برای ساخت آینده جوانان در گام دوم برای تحقق این ۳ وظیفه، مبتنی بر سیاق تدوینی بیانیه، اولین لازمه حرکتشان برای ساخت آینده، «شناخت درست گذشته» است، چرا که معمار حکیم بیانیه اینگونه مرقوم نموده است: "سخن اول درباره گذشته است ... برای برداشتن گامهای استوار در آینده، باید گذشته را درست شناخت و از تجربه‌ها درس گرفت؛ اگر از این راهبرد غفلت شود، دروغ‌ها به جای حقیقت خواهند نشست و آینده مورد تهدیدهای ناشناخته قرار خواهد گرفت" 🔸 بر اساس آنچه بیان شد، اولین وظیفه جوانان شناخت درست گذشته است و در این بین یکی از نقاط مهم تاریخ گذشته ما دوران «دفاع مقدس» است؛ دورانی که می‌توان از آن با عنوان «آزمایشگاه عظیم تجربه‌ها» یاد نمود و حرف اساسی همین است که اگر بخواهیم مبتنی بر بیانیه گام دوم به موضوع دفاع مقدس بپردازیم، باید بدانیم که در صورت پرداخت درست به دفاع‌مقدس می‌توان برای ساخت آینده از آن استفاده صددرصدی نمود. لذا می‌توان آن را «گذشته آینده ساز» به نسل‌های مختلف انقلاب اسلامی در جوامع گوناگون معرفی کرد. 🖋 محمد علیان – کارشناس نظام محتوایی راهیان نور گام دوم 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
⚜️ طراحی عملیات راهیان نور؛ رویکردها 🔹 طراحی عملیات مبتنی بر مبانی مشخص، یکی از الزامات اساسی برای دستیابی به اهداف نهایی در هر عملیاتی است و راهیان نور نیز به‌عنوان فناوری زیارت‌بنیان و پدیده‌ای فرهنگی نه‌تنها از این قاعده مستثنی نیست بلکه به علت پیچیدگی‌های عرصه فرهنگ از جمله کنش‌گران متعدد با مبانی، روش‌ها و برداشت‌های گوناگون، نیازمند دقت وافر در طراحی و برنامه‌ریزی است. 🔸 طراحی عملیات زیارت راهیان‌نور با تنظیم تمام فرآیندهای برنامه‌ریزی و اجرایی مبتنی بر مؤلفه‌های نظام معرفتی و محتوایی و با در نظر گرفتن متغیرهای میانجی‌گری همچون رویکردهای کلان و نقاط توازنی، انجام می‌پذیرد. به عبارت دیگر در مقام عملیات، به جهت طراحی دقیق و برنامه‌ریزی متناسب با میدان عملیات و مخاطبین، نیاز به رویکردهای کلانی است که با توجه به اقتضائات آن، اولویت‌های برنامه‌ریزی را در نسبت با نقاط توازنی مشخص ‌کند. 🔹رویکردهای کلان: در واقع ملاحظات اساسی است که جهت تعدیل برنامه‌ریزی بر مبنای نظامات بر طراحی عملیات تأثیر می‌گذارند و با توجه به این موضوع، می‌توان سه رویکرد کلان در طراحی زیارت‌بنیان راهیان‌نور را به شرح ذیل بیان نمود: 1️⃣ رویکرد تربیت‌محور: مبتنی بر بیانات امامین انقلاب، فتح‌الفتوح انقلاب اسلامی، نه صرفا پیروزی در میدان جنگ نظامی، که تربیت جوان مؤمن انقلابی است و این بدین معناست که تربیت نیرو مهمترین رویکرد در پیشبرد تمام برنامه‌های انقلاب اسلامی به ویژه برنامه‌های فرهنگی از جمله راهیان‌نور است و در تمام شئون از طراحی تا اجرا، مهمترین هدف باید تحقق تربیت نسل مؤمن و معتقد و نیروی کارآمد در خدمت انقلاب اسلامی به جهت پیشبرد اهداف متعالی آن باشد. 2️⃣ رویکرد امنیت‌محور: در سال‌های اخیر، پس از شکوفایی حرکت عظیم راهیان نور و تأثیرات فرهنگی شگرف آن، فعالیت‌های رسانه‌ای دشمنان داخلی و خارجی نیز در تخریب چهره راهیان نور آغاز شده و در عین حال حوادثی که به واسطه حجم گسترده این سفرها و کم‌توجهی به برخی نکات در تأمین شرایط، امکانات و زیرساخت‌های اساسی جهت حفظ امنیت و سلامت زائرین اتفاق افتاده، موجب نگرانی‌های در این خصوص شده که با توجه به تأکیدات رهبر انقلاب در تأمین سلامت و امنیت زائرین، این رویکرد نیز باید در طراحی عملیات راهیان‌نور لحاظ گردد. 3️⃣ رویکرد تقویت منطقه: یکی از مهمترین چالش‌های راهیان نور، بی‌توجهی همه جانبه(اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی) این حرکت فرهنگی به مردم و بوم مناطق هدف راهیان‌نور(استان‌های نوار مرزی غرب کشور) است. با توجه به توصیه‌های رهبر انقلاب و محرومیت‌های فرهنگی و اقتصادی موجود ناشی از جنگ تحمیلی و عدم توجه کافی به پیشرفت این استان‌ها بعد از جنگ، راهیان‌نور و متولیان و دست‌اندرکاران آن باید یکی از رویکردهای اصلی خود را، تلاش برای حل مسائل این مناطق و مردم آن قرار دهند. ♦️ادامه دارد ... 🖋فرهاد حیدری - کارشناش نظام برنامه‌ریزی و اجرایی راهیان نور گام دوم 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
⚜️یکی از میان ما؛ معرفی یک خرمشهری در عصر جدید 🔸 شاید از آن روزی که موضوع «خرمشهرها در پیش است» مطرح شد، خیلی‌ها سوال برایشان پیش آمد که یعنی چه؟ چرا اصلا «خرمشهر»؟ حتی اگر به‌دنبال ضریب‌دهی به موضوع دفاع مقدس هم باشیم، آیا نقاط دیگری چون «طلائیه، شلمچه، هویزه و ...» امکان مطرح شدن ندارد؟ 🔹 برای پاسخ به سوالاتی از این قبیل باید جایگاه خرمشهر را در دفاع مقدس مشخص نمود؛ چرا که به قول شهید حسن باقری «خرمشهر حیات دشمن است و ما باید ریشه‌های حیات صدام را بخشکانیم». 🔸 اگر براساس همین منطق پیش برویم، می‌توان گفت «خرمشهرهای پیش‌رو» چه‌ در زمان حاضر و چه‌ در آینده، مبتنی بر مکتب دفاع مقدس، آن نقاطی است که وقتی درگیری در آن‌ها به‌ صورت جدی شروع می‌شود، «حیات دشمن» به خطر می‌افتد تا آنجا که راهی برای نفس کشیدنش ندارد. 🔹 بر اساس آنچه بیان شد؛ می‌توان گفت در این دوران و همین سال‌های نزدیک به ما، افرادی چون شهید «مصطفی احمدی‌روشن»، مسیر شهادتشان را مانند شهدای دفاع مقدس، در مجاهدت و مبارزه با دشمن در نقطه حیاتی‌اش، جستجو کرده‌اند. با یک مثال از شیوه عملکردی شهید مصطفی احمدی‌روشن برای نجات و ارتقای خرمشهر «هسته‌ای» می‌توان به عمق این موضوع پی‌برد: شهید احمدی‌روشن با انتخاب خرمشهر هسته‌ای و با الهام از الگوی آزادسازی خرمشهر، به این جمع‌بندی می‌رسد که برای فتح خرمشهر هسته‌ای، باید یک فتح‌المبین طراحی کند و این فتح‌المبین را در شناسایی، گزینش و آموزش تخصصی ۳۰۰ نفر از بین ۳۰۰۰ نفر نخبه در مرحله اول و ۱۰۰۰ نفر نخبه در مرحله دوم دنبال می‌کند. در حقیقت باید اینگونه بیان نمود که مصطفی یک دانشمند و نخبه هسته‌ای نیست، بلکه یک نخبه مدیریتی–تشکیلاتی است، که ابتدا خرمشهر خود را خوب تشخیص می‌دهد و در گام بعدی برای فتح آن، فتح‌المبین طراحی می‌کند. 🔸 آری شهید احمدی‌روشن، یکی از میان ماست، فقط یک تفاوت جدی با ما، برای خودش ایجاد کرده است و آن هم اینکه اول خرمشهری شده و سپس برای فتح آن، فتح‌المبینی شده است و به طور قطع می‌توان گفت راز مجاهدت و شهادت در این روزگار از همان منطق خرمشهرهای دیروز می گذرد، هرچند میدان خرمشهرهای امروز عوض شده باشد. 🖋محمد علیان – کارشناس نظام محتوایی راهیان نور گام دوم 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
⚜میلاد بانوی دو عالم حضرت زهرا (سلام الله علیها)، روز زن و روز مادر مبارکباد. 🔰مقام معظم رهبری: «هیچ کس در دوران دفاع مقدس به رزمندگان نگفت که رمز «یا زهرا» برای حملاتتان بگذارید یا سربند «یا زهرا» ببندید؛ اما در دوران دفاع مقدس، اسم مبارک حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها و حضرت بقیة‌الله عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف از همه نام‌های مطهر دیگر بیشتر مطرح است... این نشانه‌ی توجه آن بانوی دو عالم است.» 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
⚜️ تحول راهیان نور در کدام بستر؟! 🔹 تعریف و تحول یک پدیده فرهنگی در تراز انقلاب اسلامی نیازمند درک درست از توصیف آن پدیده و شناخت نسبت آن با بستر وقوع آن است. راهیان‌ نور به عنوان یک حرکت عمومی و خودجوش، مبتنی بر بیانات مقام معظم رهبری باید از حالت رکود خارج و مطابق با زمان نو به نو گردد. شناخت راهیان نور به عنوان یک حرکت گفتمان‌ساز در جامعه این الزام را به وجود می آورد تا مبتنی بر بیانات مقام معظم رهبری چند عنصر اساسی به دقت مورد توجه و برنامه‌ریزی قرار گیرد: 1️⃣ عنصر نخست عبارت است از فهم دقیق از صحنه تحولات و شناخت دقیق از جبهه‌گیری دوست و دشمن؛ عنصر نخست باعث فهم دقیق از شبیخون‌های فرهنگی دشمن خواهد شد که فرصت طراحی عملیات پیشبرنده را خواهد داد. 2️⃣ عنصر دوم؛ جهت‌گیری آن پدیده نسبت به جامعه اسلامی و تمدن اسلامی است؛ هر حرکت فرهنگی و عمومی در جامعه باید بتواند نسبت مشخص و دقیقی با مراحل تمدنی انقلاب اسلامی تعریف کند. 3️⃣ عنصر سوم؛ امیدبخشی و امیدآفرینی است؛ اساساً مفهوم امید در جامعه توحیدی اساس اصلاح و پیشرفت به سمت آرمان‌های توحیدی است و ریشه انتظار در مقوله ظهور را نیز در این حوزه می‌توان بررسی کرد. 4️⃣ عنصر چهارم؛ برنامه‌ریزی دقیق عملیاتی است؛ نداشتن برنامه دقیق عملیاتی و عدم ارائه راهکارهای عملی باعث رکود در حوزه‌های نظری شده و باعث عقب ماندن از تحولات جامعه خواهد شد. 🔸 در بین عناصر فوق عنصر دوم، یعنی داشتن جهت گیری مناسب، تمامی عناصر دیگر را تنظیم و اصلاح می‌نماید. بدین صورت که عنصر دوم غایت مسیری را به نمایش درمی‌آورد که تمامی ابزار و لوازم رسیدن به آن نیز مبتنی بر آن تعریف می‌شود. این غایت در ادبیات مطرا تحت عنوان افق مطرح می‌شود؛ لذا زمانی که از افق‌نمایی راهیان نور صحبت می‌کنیم منظور ما نمایش آن غایت و مسیری است که راهیان نور در بستر آن تحقق یافته و نسبت راهیان نور با آن تعریف می‌شود. 🔹 به عبارت دیگر، اگر قرار است تحول و پیشرفتی در راهیان نور حادث شود باید جهت‌گیری این پیشرفت مشخص گردد. جهتی که در انقلاب اسلامی توسط جریان اسلام ناب تعریف شده، حرکت و جهت‌گیری به سمت‌وسوی جامعه اسلامی و تمدن نوین اسلامی است. در واقع این عنصر است که تفاوت بین پیشرفت مدنظر انقلاب اسلامی و توسعه غربی را مشخص می‌سازد و بدون فهم جهت انقلاب هر توسعه‌ای باعث تباهی و از بین رفتن هویت ملی و دینی خواهد شد. 🔸 ترجمه و فهم نسبت راهیان نور با جهت انقلاب اسلامی و به تعبیر دقیق‌تر فهم جایگاه راهیان نور در مرحله دولت اسلامی و نقش ویژه‌ای که راهیان نور در مرحله سوم ایفا می‌کند موضوع اصلی بسته «افق نمایی راهیان نور» است که تلاش می‌شود در یادداشت‌های بعدی به مرور بدان بپردازیم. 🖋روح الله میری – کارشناس نظام معرفتی راهیان نور گام دوم 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
⚜️ حیات تمدن‌ساز 🔸سبک زندگی به عنوان نرم‌افزار تمدن اسلامی، در دیدگاه رهبر حکیم انقلاب، از اهمیت بالایی برخوردار است و به نظر ایشان بخش اصلی و اساسی تمدن اسلامی را سبک زندگی تشکیل می‌دهد. حال باید ببینیم در موضوع سبک زندگی، زنان دارای چه جایگاهی می‌باشند؟ 🔹برای طراحی و تبیین الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت که موضوع محوری مرحله دولت اسلامی است، ما جریان اسلام ناب را که تحقق شاخص‌های هویت دینی را هدف خود می‌داند، به جهت محقق شدن این الگو برمی‌گزینیم. در گام بعد با در نظر گرفتن جریان اسلام ناب وارد مقوله‌ی مهم دیگری از مرحله دولت اسلامی می‌شویم که "امت‌سازی" نام دارد و الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت در راستای این مفهوم معنا می‌یابد. امت‌سازی به معنای تربیت انسان‌هایی است که افق نگاهشان را بر اساس افق حرکت انقلاب اسلامی تنظیم کرده باشند. 🔸 در این‌جا باید پرسید که نهادهای امت‌ساز جامعه کدام‌اند؟ نهاد مکتب (مدرسه و دانشگاه) با محوریت معلم، نهاد مسجد با محوریت روحانی و نهاد خانواده با محوریت زن، سه نهاد امت‌ساز هستند اما محوری‌ترین و اصلی‌ترین نهاد در زمینه امت‌سازی، خانواده است که "زن" با محوریت نقش مادری و همسری، در مرکزیت این نهاد قرار دارد. به عبارتی می‌توان جایگاه زن را در خانواده همانند ستون وسط خیمه در نظر گرفت که هم نهاد خانواده را پایدار نگه می‌دارد و هم اعضای خانواده را حول محور خود سامان می‌دهد. با توجه به اینکه بیش از نیمی از افراد جامعه امروزی ما را جمعیت زنان تشکیل می‌دهند و همچنان در جامعه ایرانی- اسلامی وظیفه اصلی مقوله‌های مدیریت خانه و تربیت فرزندان به عهده زنان است و با توجه به جایگاه زنان در تفکر اسلامی، پرداختن به این موضوع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. 🔹ما برای ساخت دولت اسلامی نیازمند تبیین جایگاه خانواده و ارائه یک الگوی مناسب برای زنان جامعه ایرانی اسلامی خود هستیم. اما برای آنکه بتوانیم الگوی معاصری را برای سبک زندگی زنان مسلمان ایرانی به تصویر بکشیم، باید الگوهایی را بیابیم که علاوه بر نشات گرفتن از سبک زندگی الگوهای دینی، در مسیر پیشرفت انقلاب اسلامی نقشی موثر داشته باشند. در یادداشت بعدی به دنبال یافتن این الگوها رفته و با "اسوه‌های حیات" آشنا خواهیم شد. 🖋فاطمه زنگنه - کارشناس نظام محتوایی راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
⚜ ۲۷دی‌ماه، سالروز شهادت سیدمجتبی نواب صفوی 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
⚜️در مسیر زینب سلام‌الله‌علیها 🔅سال ۱۳۱۲، دختر سید علی احتشام رضوی، رهبر انقلاب خراسان، چشم به جهان می‌گشاید. پدرش همان فردی است که کلاه پهلوی را در مسجد گوهرشاد پاره می‌کند و خطاب به مردم می‌گوید: امروز این کلاه بی‌غیرتی را بر سر شما گذاشته‌اند و فردا است که پرده‌ی عفاف و حجاب را از سر نوامیس شما بردارند. ما شهادت را از اجدادمان و اسارت را از عمه‌مان به ارث برده‌ایم و از شهادت نمی‌ترسیم. 🔸 دختر این پدر، در خانواده‌ای با چنین روحیه‌‌ی انقلابی، رشد می‌کند و سال‌ها بعد، نیره احتشام، با پذیرش سختی‌های زندگی با یک مجاهد انقلابی، به عنوان همسر در کنار شهید نواب صفوی قرار می‌گیرد‌. بانو احتشام رضوی، علی‌رغم این که وجود خطرات دائمی در اطراف همسرش را درک می‌کند، اما در زندگی ۸ ساله‌شان هرگز به او گله نمی‌کند و حتی می‌گوید من هم دوست داشتم سرباز مسلحی باشم و در کنار شما حرکت کنم. 🔹 اخلاص سید مجتبی نواب صفوی و همراهی‌های مجاهدانه‌ی همسرش، در درگاه الهی مقبول می‌شود و ایشان اجر مبارزات خود را با شهادت می‌گیرند. اما اینجا نقطه‌ی پایان برای نیره احتشام نیست! او نقش حمایتی خود را به نقش اجتماعی گره می‌زند و این بار به عنوان همسر یک شهید مبارز شروع به نقش‌آفرینی می‌کند. اوج این روحیه آن جا به منصه ظهور می‌رسد که بر مزار شهید نواب، با بی‌احترامی رو به رو می‌شود و با صلابت می‌ایستد و از جایگاه شهید دفاع می‌کند: آری خاندان آل محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم را هم بنی‌امیه همین گونه تسلیت دادند، ‌ای پسر پهلوی، یزید؛ چه خوب ثابت کردی از چه قوم و سلسه‌ای هستی. نیمه شب فرزندان آل پیغمبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم را به جرم حق‌گویی و دین‌داری می‌کشی و تصور می‌کنی همیشه می‌توانی جابرانه حکومت کنی. هیهات ‌ای پسر پهلوی یزید! آیا ندیدی پدر جنایت کارت با آن همه جنایت و ذلت و بدبختی و نکبت به درک واصل شد؟ ای پسر پهلوی یزید! از شهادت و اسارت ما را می‌ترسانی در حالی که شهادت از اجداد ما و اسارت از عمه زینب سلام‌الله‌علیها به ما ارث رسیده. به خدا سوگند اگر تمام مردان ما را بکشی، ما زن‌ها حاضریم در مقابل شما دشمنان اسلام بایستیم. 🔸 این سخنرانی بانو احتشام، یک ساعت و نیم به طول می‌انجامد و نقش ‌آگاهی‌بخشی ایشان چنان پررنگ می‌شود که در روزنامه‌ها می‌نویسند: "سخنرانی‌های همسر نواب صفوی مردم را آماده انقلاب کرده و شوری به پا کرده که ممکن است مردم انقلاب کنند." و این تاثیری است که آگاهی زنان بر انقلاب اسلامی داشته‌ است. گویی شهید نواب صفوی پس از شهادت، مسیر تبیین را به دست همسرش می‌سپارد تا او زینب‌وار و استوار برای آگاهی‌بخشی گام بردارد. 🌷صلواتی هدیه بدهیم به روح مطهر شهید سید مجتبی نواب صفوی و مرحومه نیره سادات احتشام رضوی 🖋فاطمه زنگنه - کارشناس نظام محتوایی راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚜️ گنج جنگ 🔰 گجینه عظیم 🔹 هشت سال دفاع مقدس یک برهه زمانی نیست؛ یک گنجینه عظیمی است که تا مدت های طولانی ملت ما می تواند از آن استفاده کند، استخراج کند و سرمایه گذاری کند. 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
•| بسم رب الشهدا و الصدیقین |• ⚜مقام معظم رهبری : "راهیان نور فناوری استفاده از ثروت عظیم دفاع مقدس" 🔰مطرا؛ مرکز طراحی راهیان نور انقلاب اسلامی، مجموعه‌ای دانش‌بنیان در حوزه راهیان نور، به همت جوانان انقلاب اسلامی 🌐 کانال رسمی اطلاع رسانی مطرا، در پیام رسان ایتا 🔸 https://eitaa.com/matra_ir 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می‌اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
🌷 شهید اسماعیل دقایقی ⚜️ بنیانگذار و فرمانده لشگر ۹بدر 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می‌اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir