eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.6هزار عکس
435 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 کتاب اصول فقه نوین مجلد پنجم به زیور طبع آراسته شد 📚 کتاب اصول فقه نوین مجلد پنجم به قلم حضرت آیت الله اراکی توسط انتشارات مجمع الفکر به زیور طبع آراسته شد. 📚 در مباحث «دلیل عقل» به مقدمۀ اول یعنی صغرای استدلال پرداخته می‌شود، و مقدمۀ دوم یعنی کبرای استدلال نیز در مباحث «اثبات دلیلیت دلیل» یا همان مباحث «حجت»، در مجلدات بعدی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. 📚 در توضیح عنوان بحث یعنی «دلیل عقل» باید گفت: مراد از «دلیل»، سببی است که با علم به تحقق آن علم به حکم شرعی حاصل گردد و به عبارت دیگر: مراد از «دلیل»، دلیلی است که حکم شرعی را اثبات کند؛ و مراد از «عقل» نیز بدیهیات عقلی و نتایج منطقی برآمده از آنهاست. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📚 روش شهید صدر در کشف نظام قابل دفاع است 🔻 حجت الاسلم والمسلمین خالد الغفوری مطرح کرد؛ 📝 چهار مسئله چالشی درباره موضوعات فقه نظام وجود دارد. مسئله اول ماهیت نظام و فقه نظام است. دیگر این است که آیا منابع فقهی می تواند فقه نظام را پوشش دهد یا خیر و به اندازه کافی منابع داریم یا نه، مسئله دیگر این است که آیا قواعد اصولی که داریم به ما کمک می کند و به ما اجازه می دهد فقه نظام از منابع استخراج و استنباط کنیم یا نه و مسئله آخر حجیت نظام است به این معنی که نظامی که کشف کرده ایم و از منابع برداشته کرده ایم، آیا حجت دارد یا فقط اثر آن در حد یک اثر فرهنگی برای توسعه افکار مردم و دفاع از اسلام است. 📝 یکی از امتیازات نظام این است که باید ثبات نسبی داشته باشد و تغییرات زیادی را شامل نشود. در گام بعدی باید به این موضوع توجه داشته باشیم که آیا منابع شرعی به اندازه کافی و وافی داریم؟ مسئله نظام و فقه نظام را پوشش می دهد یا خیر. ادله این پاسخ را می توانیم در چند مثال ذکر کنیم. در قرآن و سنت فقط مالکیت تکوینی را نمی بینیم. 📝 اگر ما درصدد کشف نظام سیاسی باشیم، مفهوم مولویت الهی کارایی دارد و نقشی ایفا می کند برای کشف نظام. در قرآن کریم و سنت شریفه مفاهیم زیادی داریم که در کشف نظام نقش مهمی دارند و اگر زاویه نگاه از نگاه فردی به نگاه اجتماعی و عمومی تبدیل شود، توجیه متفاوتی خواهد داشت. 💢 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30592 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
❇️ بر کرانه فقه 💬 نگرشی فقهی بر پیشگیری از بارداری 👤 حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمد مروارید 📆 پنجشنبه ١۴٠١/٠٩/١٠ ساعت ١٠ صبح 🏢مکان: حرم مطهر، بست شیخ حر عاملی، مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد عليه السلام( خیراتخان) 🌐لینک حضور آنلاین: https://www.skyroom.online/ch/feghahat_aqr/feghahat _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ مبانی فقهی اقتصاد دولت 📚 استاد رفیعی آتانی در درس تخصصی «مبانی فقهی اقتصاد دولت» مؤسسه فقه اقتصادی طیبات مطرح کرد: 💢 کلام صریح امام خمینی رحمه الله علیه است که می‌فرماید: «فعالیت‌های اقتصادی را که مردم می‌توانند انجام دهند، اگر دولت انجام دهد، خلاف موازین شرعی است.» درحالی‌که درحال‌حاضر بیش از 40 درصد از فعالیت‌های اقتصادی را که دولت انجام می‌دهد، مردم قادر به انجام آن هستند. 💢 روایات زیادی از زمان پیامبر و امیرالمومنین (علیهماالسلام) وجود دارد که اهتمام به مدیریت بازار اسلامی داشته‌اند، اما حتی یک مورد وجود ندارد که دولت اسلامی تصدی‌گری اقتصادی کرده باشد و در امور بازار دخالت مستقیم داشته باشد. 💢 درنتیجه اصل اولی این است که دولت، در اقتصاد دخالت نکند مگر در جایی که این اصل به‌وسیله ادله دقیق فقهی نقض شود. اصل با مبانی اثبات می‌شود و خلاف اصل نیاز به اثبات با دلایل دقیق فقهی دارد. 💢 حتی بعد از اثبات امکان دخالت دولت در برخی مسائل اقتصادی، این دخالت باید در کمترین سطح خود و به حد نیاز وبه صورت ذومراتب و مشکک انجام شود. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ گزارشی از اولین نشست تخصصی وحدت حوزه و دانشگاه 🔹 حجت الاسلام والمسلمین حسن خیری عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی: در عرصه های مختلف از جمله تولید علوم انسانی اسلامی و وحدت حوزه و دانشگاه باید همت مضاعف داشته باشیم و موفق تر از قبل عمل کنیم. 🔹 نگاه به مقوله وحدت حوزه و دانشگاه باید یک نگاه تمدنی باشد چرا که برخی دانشگاه ها و مراکز آموزشی که می توان گفت یک پدیده وارداتی است مبتنی بر تمدن غربی شکل گرفته است و اولیت بندی و مسئله شناسی آنها نیز مبتنی بر نحو خاصی است. 🔸 دکتر مجید کافی عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه: در طی سال های اخیر مباحث زیادی حول محور وحدت حوزه و دانشگاه مطرح شده است ولی باید دانست که این کارها کافی نبوده است و امروز در نقطه مطلوب قرار نداریم. 🔸 حرکت به سمت وحدت حوزه و دانشگاه متأسفانه یک طرفه بوده و همیشه حوزه به سمت دانشگاه رفته تا با آن همکاری داشته باشد، اما دانشگاه‌ها چندان وقت و هزینه و فرصتی را برای این امر قائل نشده اند. 📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30705 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ ۲۹۸ شبکه فارسی‌زبان علیه جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کنند 🔻 دکتر حسن عابدینی، معاون امور استان های صداوسیما در نشست صمیمی جمعی از نمایندگان طلاب و فضلا: 🔹 اندیشه های حوزه های علمیه در خارج از کشور بسیار نمایان است و سالیانی که در خارج از کشور مشغول خدمت بودم، این مسئله را مشاهده کرده ام. 🔹 تولید فکر در ابتدای پیروزی انقلاب بسیار زیاد بوده و نظریه پردازان بسیاری داشته ایم؛ اما امروز در تولید فکر و اندیشه مناسب برای جامعه، دغدغه داریم و صداوسیما نیز در این زمینه با مشکلاتی مواجه است. 🔹 امروز فشار بر روی جمهوری اسلامی ایران بسیار زیاد است و در حال حاضر، ۲۹۸ شبکه فارسی زبان علیه جمهوری اسلامی ایران فعالیت می کنند. 🔹 ما دست خود را برای تولید فکر به سوی شما دراز می کنیم و امیدواریم نظرات کارشناسی خود را به ما برسانید. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30696 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📚 پایان نامه های حقوقی در حوزه تعاون توسط علی آقاجانی بررسی شد 🔻 پس از تجزیه و تحلیل ۳۶ پایان نامه حقوقی در حوزه تعاون، موارد ذیل به عنوان نتایج تحلیلی از آن ها حاصل آمد که به شرح ذیل بیان می شود: 🔹دانشگاه های مشارکت کننده: از مجموع پایان نامه های حقوقی، ۲۰ مورد (۵۶ درصد) در دانشگاه های سراسری، ۱۳ مورد (۳۶ درصد) در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، ۲ مورد (۵ درصد) در مؤسسات آموزش عالی و ۱ مورد (۳ درصد) هم در دانشگاه پیام نور دفاع شده اند. 🔹 بازه زمانی نگارش: از مجموع پایان نامه های یافت شده، ۲ عدد (۵ درصد) در دهه ی هفتاد، ۲ عدد (۵ درصد) در دهه ی هشتاد و ۳۲ عدد (۹۰ درصد) در دهه نود نگارش یافته است. 🔹 موضوع پایان نامه ها: از مجموع پایان نامه های یافت شده، ۲۴ مورد (۶۷ درصد) به مباحث ساختاری و شکلی تعاونی ها، ۸ مورد (۲۲ درصد) به مبانی و مسائل ماهوی تعاون و ۴ مورد (۱۱ درصد) هم به مباحث کیفری و جنایی تعاونی ها پرداخته اند. 🔸 بررسی ها نشان می دهند که حوزه تعاون در ایران بسیار مغفول مانده و مورد بی مهری محافل دانشگاهی واقع شده است؛ اما باوجود این بی توجهی ها طی سال های اخیر و به خصوص دهه ۹۰ پایان نامه های خوبی در حوزه تعاون نگارش شده اند که نشان دهنده توجه بیشتر دانشگاه ها به این حوزه در سال های اخیر است. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30700 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ دومین همایش بین المللی تفسیر اجتماعی قرآن کریم در جهان اسلام 🔴برگزارکننده: انجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی 📆مهلت ارسال مقالات: 30 بهمن 1401 👈پست الکترونیکی: secondsocialinterpretation@gmail.com _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ گفت‌وگوی اساتید با مدیر حوزه‌های علمیه در باب طرح تحول متون آموزشی 🔹 چندی پیش جمعی از اساتید برجسته سطوح عالی و خارج و اعضای شورای برنامه‌ریزی «نشست دوره‌ای اساتید» با آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه و برخی از معاونین ایشان دیدار کردند و پیرامون طرح جدید «تغییر متون درسی حوزه علمیه» به گفتگو نشستند. 🔹 اساتید در این نشست به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود در محاسن و معایب طرح تحول متون آموزشی و نحوه اجرای آن پرداختند و ضمن تقدیر از زحمات مدیریت محترم از مصوبه شوری عالی حوزه‌ها و اجرای آن با رعایت و ملاحظه منویات مراجع تقلید و استفاده بیشتر از نظرات اساتید و مدیران و گروه‌های متنوع حوزوی و حرکت در جهت ارتقای بیشتر و بهتر و همه‌جانبه مورد تأکید قرار دادند. 🔹 ما نسبت به تحوّل و تغییر و ارتقاء حوزه‌‌های علمیه هیچ مخالفتی نداریم؛ بدون شک، هر مرکز علمی اگر بخواهد تکامل پیدا نکند و به سمت بالا رشد نکند، از بین خواهد رفت؛ قطعاً حوزه هم مستثنی از این قضیه نیست. 🔹 پیشنهاد ما به مدیر محترم حوزه‌‌های علمیه این بوده است که این طرح را که خودتان آن را «آزمایشی» قلمداد کرده‌اید، به‌واسطه مشکلاتی که در محتوا و اجرای آن هست، فعلاً تعطیل نمایید و آن را در روند کارشناسی بگذارید. ما حاضریم گروه‌های مختلفی از اساتید را در اختیار شما قرار دهیم تا آن را بررسی کنند و بعد از بررسی این طرح، در نیم سال دوم یا در سال آینده، با موافقت مراجع عظام اجرا شود. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30690 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ مهمترین راهبردها در الگوی جنگ اقتصادی در بستر هجمه ترکیبی 🔻 دکتر توکلی، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تشریح کرد؛ 🔹 در جنگ فرهنگی «باورها و اعتقادات» مورد هجمه واقع شده، در جنگ سیاسی «حکومت دینی» و در جنگ اقتصادی «معیشت مردم» مورد هدف است. به این ترتیب دشمن به طور مرتب عرصه های جنگ خود را تغییر داده و این امر مقابله با آن ها را سخت کرده و نیازمند تمرکز بالا و سعه صدر است. 🔹 ایجاد خطاهای شناختی و به عبارتی جنگ شناختی، درگیر کردن هیجانات عمومی که همان جنگ هیجانی است و پیچیدن نسخه های نادرست عاریتی که جنگ تجویزی نام دارد، مهم ترین محورهای این الگو می باشد. 🔹 در عرصه جنگ شناختی و با کنار گذاشتن دین از عرصه های اجتماعی در غرب، اقتصاد طبیعی و فنی روی کار می آید. سپس در گذر زمان اقتصاد زیستی آمد، خدا را به طور کلی از صحنه اقتصاد حذف کرده و اقتصاد بازار آزاد را ایجاد می نماید. 🔹 مطالبه اصلاحات ساختاری اقتصاد کشور و عدول از نسخه های عاریتی، نوآوری در ارائه راه حل های بومی و اسلامی، مطالبه اصلاح حکمرانی تصمیم گیری اقتصادی، شفافیت اقتصادی، اصلاح نظام بانکی، اصلاح نظام مالیاتی-حمایتی و اصلاح نظام بودجه ریزی از مهمترین راهکارها برای مطالبه گری صحیح است. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30716 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ فقه شیعه از آغاز پیدایش پویا و تحول‌گرا بوده است 🔻 حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی در مراسم اختتامیه همایش ملی «فلسفه فقه نظام‌ساز»: 🔹 فقه شیعه از سال‌های آغاز تدوین در قرن چهارم همواره رو به رشد بوده و در فرایند تحول روزآمدی داشته است و تا امروز که ما در خوان گسترده فقه زندگی می‌کنیم این تحول و تطور محسوس بوده و هست. 🔹 اگر فقه تحول یافته است مرهون چند عامل از جمله پیدایش مسائل مستحدثه، موضوعات و نیازهای جدید و … است و فقها برای اینکه بتوانند به مسائل جدید پاسخ دهند در روش و مبانی فقهی برای شناخت بهتر موضوعات بازبینی کرده‌اند. 🔹 تحولات فقهی را می‌توان به دو قسمت تقسیم کرد؛ مقطع قبل و بعد از انقلاب. بعد از انقلاب چون نظام فقه‌بنیاد سر کار آمده طبیعا لازم است به اساس حاکمیت و نظام و مسائل اجتماعی از منظر فقهی پرداخته شود و نه اینکه فقط به مسائل فردی توجه کنیم و این نگاه مستلزم بازخوانی مبانی و نگاه درجه دوم به فقه است تا روش و کارکرد و غایات و گستره فقه متحول شود. 🔹 از حدود دو سال گذشته سفارش مقالات انجام شد و نزدیک به ۲۰ مقاله از سوی استادان نوشته شد که در قالب دو جلد کتاب منتشر شده است، بنا بر این بود که مقالات در سطح نازل نباشد و ادبیات فاخری تولید شود و استادان مبرزی چون حضرات آیات رشاد، علیدوست و میرباقری، مقالاتی نگاشتند و ماحصل آن این همایش است. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30541 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ آشنایی با اعضای کمیته علمی و محورهای اختصاصی کمیسیون ارتباطات و جامعه‌شناسی اسلامی 💢 هفتمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی آبان ۱۴۰۲ با مشارکت پژوهشگاه‌ها، دانشگاه‌ها و مؤسسات علمی داخلی و خارجی برگزار خواهد شد. 🔸 محور ویژه: روش‌های تحقیق در علوم اجتماعی 🔻 محورها؛ 🔹 محور اول: فلسفه و روش‌های تحقیق در علوم اجتماعی. 🔹 محور دوم: منطق و نقش آن در روش‌های تحقیق در علوم اجتماعی. 🔹 محور سوم: ملاک صحت و حجیت در روش‌های تحقیق در علوم اجتماعی. 🔹 محور چهارم: روش‌های تحقیق در علوم اجتماعی موجود و ظرفیت آنان برای تحول. 🔹 محور پنجم: روش‌های تحقیق علوم اجتماعی موجود و علوم اجتماعی اسلامی) آسیب‌ها و چالش‌ها). 🔹 محور ششم: روش‌های موجود در علوم اسلامی و ظرفیت آنان در ایجاد علوم اجتماعی اسلامی. 🔹 محور هفتم: انواع رویکردهای علوم اجتماعی اسلامی از نظر روش‌های تحقیق به کار گرفته شده. 🔹 محور هشتم: تکنیک‌های تحقیق در علوم اجتماعی اسلامی. 🔹 محور نهم: نقش فرهنگ و جامعه در پیدایش، تغییرات و تکامل روش‌های تحقیق. 🔹 محور دهم: مطالعه تطبیقی در هر یک از محورهای فوق. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ پیشنهادی برای کنشگری حوزه در فضای کنونی کشور 📝 حجت الاسلام والمسلمین محمد عشایری منفرد در مطلبی نوشت؛ 🔹 براین گمانم که مداد العلماء، چون می‌تواند مانع از شروع جنگ و ریخته شدن خون شهدا شود، بر دماء الشهداء ترجیح داده شده است! اینکه برخی از کنشگران دوماهه اخیر متهم به محاربه و قتل عمد و …. هستند، مورد شک و تردید و سؤال نیست، سؤال این است که حوزه علمیه آیا تنها شأنش این است که از قوه قضائیه تقاضای اجرای حکم محاربه را برای متهمان داشته باشد یا علم نافعِ این نهاد مقدس، کارکرد دیگری نیز دارد؟ 🔹 دوماه اخیر فرصتی بود که دانشگاه‌ها و دبیرستانهای کشور، خودشان آشکارا بانگ برآورَند که چیستند و به کجا فرو افتاده‌اند؟ پیشنهاد صاحب این قلم به شخص آیت‌الله اعرافی، این است که لطف کنند و از امسال هرساله در فاصله شانزدهم آذر (روز دانشجو) تا ۲۷ آذر (روز وحدت حوزه و دانشگاه) یک هفته دروس حوزه را رسما تعطیل و طلاب و استادان بزرگوار را در سطوح مختلف (از طلاب جوان تا مدرسان جوان درس خارج و حتی برخی از اعلام و مشاهیر) را به دانشگاه‌های مختلف کشور گسیل کنید تا شاید جلوی فجایع بعدی گرفته شود. 📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30641 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ نگاهی به کتاب «مسائل سیاسی جهان اسلام» 📝 چکیده کتاب: ظهور اسلام دارای زمینه‌های مادی و معنایی قدرتمندی بود که به زودی منجر به تأسیس دولت مدینه و سپس بنیانگذاری تمدنی نوین و متفاوتی از ایران و روم گردید. از آن زمان تاکنون، سرنوشت همه کسانی که به دین مبین مشرف شدند، به این تمدن گره خورده و حتی دیگر مراکز تمدنی (مسیحیت، هندوئیسم و بودیسم) نیز دور از مسائل اسلام نبوده‌اند. 🔹 از گذشته تاکنون، جهان اسلام درگیر مسائل سیاسی در دو سطح داخلی و بین‌المللی بوده است؛ در سطح داخلی پرداختن به بخش اعظم این مسائل، متوقف بر بررسی‌های تاریخی، عقیدتی، سیاسی و ... است. در سطح بین‌المللی نیز جهان اسلام از سوی غرب با مسیحیت و از سمت شرق با هندوئیسم و بودیسم مسائل چالش‌برانگیزی داشته و در دوره معاصر فترت و افول را به خود دیده است. بسیاری از این مسائل ریشه‌های عمیقی در گذشته و حال دارد؛ بدین‌سان کتاب حاضر مسائل مذکور را در یک سیر تاریخی از ابتدا تاکنون، بررسی و تحلیل نموده است. 📝 مـولف : دکتر محمدرضا دهشیری 🔹 ناشر: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 💻 اطلاعات بیشتر + دانلود رایگان 30 صفحه اول: http://rihu.ac.ir/fa/book/37393 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ گزارش جامع پژوهشی‌ عدم عملکرد صحیح رسانه ملی نسبت به نقش های جنسیتی زنان در خانواده 🔻 هادی غیاثی در مطلبی برای اندیشکده رهیافت نوشت؛ 🔹 تاکید ناخوشایند بر بعد مادر بودن زن، بازنمایی مادران سریال ها به صورت زنانی محصور در خویشتن به همراه انجام رفتارهای هیستریکی، بازنمایی زنان به صورت افراد فاقد قدرت تشخیص و تصمیم گیری در عرصه خانوادگی، نشان دادن کدبانوگری به عنوان راه نجات زنان در برابر خطرات، نمایش زنان بیشتر در فضای خانگی و بازنمایی کم رنگ تصمیم گیری و فعل مستقل زنان از جمله مسائلی هستند که به بازنمایی نامطلوب نقش های خانوادگی زنان دلالت دارند. 🔹 علل و عواملی که زمینه ساز عملکرد نامطلوب رسانه ملی در قبال نقش های خانوادگی زنان هستند را می توان در چهار دسته عوامل درونی معرفتی، عوامل درونی غیرمعرفتی، عوامل بیرونی مشهود و عوامل بیرونی غیرمشهود تقسیم بندی کرد. مهم ترین نکته در تبیین وضعیت بازنمایی نقش های خانوادگی زنان در رسانه ملی توجه به دوگانه هویت سنتی و مدرن زنان در جامعه ایرانی است. 🔹 به نظر می رسد برای حل اساسی مساله باید به طور مشخص تکلیف زن ایرانی با این دو هویت مشخص شود. تاکید رسانه بر مولفه هایی چون قوی بودن، فرهیختگی و با وقار بودن از مهم ترین راهبردهایی است که می تواند پیوند مناسبی بین هویت سنتی و مدرن زن ایرانی برقرار کند و آنان را به هویت مطلوب زن مسلمان در عصر حاضر نزدیک سازد. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30756 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💢 هشتمین همایش ملی حکیم سبزواری، طراحی و آسیب‌شناسی برنامه درسی و متون آموزشی فلسفه اسلامی 🔹 برگزارکننده: دانشگاه حکیم سبزواری 📅 مهلت ارسال مقالات: ۳۰ دی ۱۴۰۱ 💻 تارنمای همایش: http://hakimsabzevari1401.hsu.ac.ir _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
گزارشی از نشست «جنبه های فردی و اجتماعی حجاب در جامعه» 🔹 دکتر فیاض: اگر تقوا باشد کار جامعه به چنین شرایطی نمی‌کشد. تقوای بدون قسط یک تخیل سوسیالیستی است. در کشوری که بحث علمی نمی‌گذارند انجام شود خیلی ذهن نوجوانان را روشن نمی‌توان کرد. 🔹 تمام بحران کشور بر دو محور نظام معرفتی- دانشی و نظام جنسی می چرخد. اگر این دو محور با هم آمیخته می‌شد ما دچار چالش‌هایی از این دست نمی‌شدیم. همه میگویند جنگ شناختی اما همه مشغول عملگی شناختی هستند. در نظام آموزشی معرفتی و نظام جنسی، خودآگاهی جنسی آشکار شده، کسی نمی‌تواند از نخبه دانشگاه شریف توقع رشد علمی داشته باشد ولی در زمینه جنسی آگاهی و رشد او را نپذیرد. 🔸 حجت الاسلام محبی: کم کار ترین مراکز حاکمیتی مراکز افکارسنجی هستند آن هم دقیقاً زمانی که باید بدانیم مردم چگونه فکر می‌کنند. تنها زمان انتخابات است که این مراکز به صورت مستمر فعالیت ویژه دارند. برخی از مراکز افکارسنجی در این مدتی که جامعه دچار چالش شده است هیچ سفارشی برای رصد ذهن جامعه ایرانی نداشتند. 🔸 نظام حقوقی ما نظام ولایت فقیه است و فقیه کسی است که جامعه را می‌شناسد رابطه نظام تصمیمی گیری با علم در حال قطع شدن است. نه علمی که استاد در اروپا و آمریکا خوانده نه آن کسی که فقط حوزه درس خوانده بلکه دانشی که در جامعه بتوان نتایج آنها را نشان داد. امروز ما امام موسی صدری نیاز داریم تا بتواند با جامعه حرف بزند. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30634 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔻 تمدید نهایی همایش بین المللی فقه و تربیت نمایندگی المصطفی در خراسان 💠 به همت مدرسه عالی فقه و قرآن خواهران نمایندگی المصطفی (ص) در خراسان همایش بین المللی فقه و تربیت 11 اسفند ماه سال 1401 در مشهد برگزار می‌گردد. 🔹 محورهای اصلی همایش: 1. پیشینه و سیر تحول مطالعات فقه و تربیت 2. ظرفیت های تربیتی فقه 3. تعامل فقه و تربیت 4. تحلیل تربیتی موضوعات و ابواب فقهی ❇️ محور ویژه همایش: فقه و تربیت؛ فضای مجازی 📆مهلت ارسال چکیده و مقالات تمدید شد: مهلت ارسال چکیده: 1 دی ماه 1401 مهلت ارسال مقالات: 1 بهمن ماه 1401 زبان برگزاری همایش: 11 اسفندماه 1401 📞دبیرخانه همایش : 05133694114 - 05133694110 داخلی 119 لینک کانال همایش : http://eitaa.com/hamayesht1401 ثبت نام و ارسال مقالات: http://hamayesh.miu.ac.ir/tarbiyt/fa J.e.co1400@gmail.com _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ گزارشی از نشست «جایگاه حکمت به مفهوم قرآنی در نقشه راه وصول به علوم انسانی اسلامی» 🔻 استاد محمدحسین ملک‌زاده، استاد دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم: 🔹 حکمت امری است که انسان حکیم را از اینکه به سمت امور قبیح برود باز می‌دارد. علاوه بر این، حکم کردن در حکمت نیز وجود دارد؛ در حقیقت حکم کردن نوعی قضاوت و داوری است و در حکمت نیز چنین امری صورت می‌گیرد، پس حکمت نوعی داوری و قضاوت درباره امور مختلف است. 🔹 در برخی منابع برای حکمت معانی مختلفی اعم از علم همراه با عمل، کلام موافق حق، دست یافتن به حقیقت به کمک علم و عقل، شناخت بهترین امور به‌وسیله بهترین دانش‌ها که مصداق این شناخت خداوند خواهد بود، کلام به دور از حشو، دانشی که انسان به کمک آن می‌تواند افعال و اعمال خودش را از روی تدبیر و اتقان به انجام برساند ذکر شده است. 🔹 به لحاظ ظهور عرفی، حکیم به انسان عاقل، رشید و ملتفت اطلاق می‌شود که براساس محاسبات عقلانی تصمیم می‌گیرد و اقدام می‌کند، در مقابل چنین انسانی، انسان مجنون، سفیه و غیرملتفت قرار می‌گیرد. 🔹 برخی حکمت را از اساس مرادف فلسفه می‌دانند و شخصی مانند ارسطو را حکیم معرفی می‌کنند، کما اینکه نویسندگانی به خصوص قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، حتی برای اشاره به مکاتب فلسفی جدید در مغرب زمین هم از عنوان حکمت استفاده می‌کردند. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30741 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ معاویه‌هایی که عنوان عدالت‌خواهی را غصب کردند 🔻 حجت‌الاسلام سید عبدالمجید اشکوری، استاد حوزه و دانشگاه: 🔹 در حقیقت جریان عدالت‌خواهی اصیل مفهوم غلطی از عدالت نداشته و یک مفهوم دقیقی از عدالت بیان می‌نماید. دو معنا برای عدالت مطرح است که عدالت را به این گونه معنا می‌کنند؛ اولاً هر چیزی را سر جای خود قرار دهند و دوماً اعطای کل ذی حق حقه؛ به‌عبارت دیگر به هر صاحب حقی حق را اعطا کردن. پس معنای درست عدالت هر چیزی را در جایگاه خود قرار دادن است. 🔹 نکته بعدی در حوزه عدالت خواهی صحیح و باطل این است که جریان عدالتخواهی حقیقی غیر از شرایط زمانی و مکانی و مراتب امر به معروف و نهی از منکر، ضد نظام حرکت نمی‌کند. 🔹 عدالت در حوزه فرهنگی به این معناست که آنچه که تولید می‌کنید، باید به کمال انسان‌ها منجر بشود. جامعه انسانی باید به جامعه سالم دسترسی پیدا کند. اگر تولیدات فرهنگی‌ام به شکلی باشد که برخلاف کمال یا برخلاف جامعه سالم باشد، رفتار من منجر به پیشرفت فرهنگی نخواهد شد. 🔹 حوزه انقلابی به این معناست که حوزه‌ای با استفاده از ابزار علم به دنبال این برود که وضعیت موجود را به وضعیت مطلوب تبدیل کند. انقلابی یعنی وضعیت موجود را به وضعیت مطلوب تبدیل کند. ما باید در اینجا تعریف درستی از وضعیت مطلوب داشته باشیم که اصلاً وضعیت مطلوب یعنی چه؟ بعد بگوییم وضعیت موجود چه وضعیتی است و بخواهیم این وضعیت موجود را به وضعیت مطلوب تبدیل کنیم. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30735 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💢 معرفی کتاب المسجد في فقه النظام الإسلامی» 📝 نویسنده: حضرت آیت الله اراکی 🔻 محورهای کتاب؛ 🔹 فصل اول: مفهوم مسجد، تاریخ و موقعیت آن در نظام اسلامی 🔹 فصل دوم: برشمردن مساجد چهارگانه در اسلام و فضلیت آن ها 🔹 فصل سوم: بررسی فقه تأسیس مسجد ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ گزارشی از کرسی علمی ترویجی «الزامات ساختاری حکمرانی خانواده محور 🔻 خانم دکتر شهلا باقری عضو هیئت‌علمی دانشگاه خوارزمی: 🔹 خانواده محوری هم‌زمان نگاه‌کردن به همه اعضای خانواده است و مسائل عضو در نگاه به تمام اجزاء حل‌وفصل می‌شود. در مواجه با مسائل عضو خانواده باید از نگاه فردگرایانه و مشاوره روان‌شناسی و اختلال سنجی عبور نموده، مشکلات مبتنی بر خانواده محوری بررسی گردد. 🔹 خانواده محوری تمام سیاست‌های ابلاغی کشور تأکید و با بیان این که نیاز است تا احصاء بازخورد سیاست‌های خانواده محوری در میان دستگاه‌ها فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی شود. اگر در سیاست‌های خانواده محور، نتوانیم تنظیم‌گری درستی را به کار بگیریم و خدمات عمومی را در جهت خانواده محوری ترسیم کنیم، شکست خواهیم خورد. 🔹 حکمرانی خانواده محور زمانی اتفاق می‌افتد که حضور مردم در عرصه سیاست‌گذاری، تنظیم‌گری و ارائه خدمات را به‌صورت توأمان داشته باشیم؛ نیاز است تا تمام دستگاه‌های دولتی به‌صورت شبکه‌سازی شده نقش‌آفرینی کنند. 🔸 دکتر سیدمرتضی میرتبار، مدیرگروه فرهنگ دینی مرکز پژوهشی مبنا: خانواده تنها نهاد اجتماعی است، جامعه مذهبی و غیرمذهبی بدان پایبند است؛ حتی در جوامع غربی خانواده به موضوعات مهم عرصه اجتماعی و سیاست‌گذاری تبدیل شده است. 🔸 ارتباط بین دولت و خانواده را در چند مدل می‌توان ارائه نمود؛ در بررسی پژوهش‌ها، بهتر بود نظریه مداخله حداقل و حداکثری نیز موردتوجه قرار می‌گرفت. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30745 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🚦نشست تخصصی با موضوع: «نظریه‌ی مبنا در نظام‌سازی اسلامی» 👤 با حضور: دکتر مهدی ناظمی دانشیار دانشگاه جامع امام حسین(ع) ناقدین: دکتر محمد جبارپور دکتر عطاءالله بیگدلی 🕒زمان: سه‌شنبه 15 آذر، ساعت 13:30 لینک مجازی نشست: https://www.skyroom.online/ch/sadr/irhfc _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ مهم‌ترین چالش علوم انسانی مدرن 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین قاسم ترخان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 🔹 اگر بخواهیم از قرآن استفاده کنیم این پرسش اساسی مطرح می‌شود که چه عناصری در قرآن‌بنیان کردن علوم انسانی تأثیرگذار است؟ آیا موضوع و روش و اهداف از قرآن تأثیر می‌پذیرد؟ آیا نظریه‌های علوم نظری از قرآن استخراج می‌شود؟ 🔹 اندیشمندان این حوزه برخی چالش‌های معرفتی و چالش‌های دینی را مطرح کردند؛ علوم انسانی مدرن از دو چالش معرفتی حداقلی و حداکثری رنج می‌برد. 🔹 چالش حداقلی به این معناست که علوم انسانی هم مانند هر علمی یک مبانی متافیزیکی دارد و علوم انسانی موجود در حوزه‌ای اظهار نظر می‌کند که تخصص ندارد و در واقع محل بحث اصلی این است؛ برای مثال علوم انسانی درباره اثبات وجود خدا اظهار نظر می‌کند در حالی که این موضوع تجربی نیست که علوم انسانی به آن ورود کند. 🔹 اندیشمندان این حوزه نباید بیش از اندازه در مبانی بمانند زیرا علوم انسانی قرآن‌بنیان زمانی تولید می‌شود که این مبانی در عرصه مقالات و کتب دانشگاهی جاری و کاربردی باشد. 🔹 علوم انسانی اسلامی ضمن توجه به نظریه‌های اجتماعی بومی، ثابتات انسانی و مسئله فطرت و همچنین سنن الهی را مورد غفلت قرار نمی‌دهد؛ از این‌رو با لحاظ دو دسته از ویژگی‌ها عمومی و اختصاصی جوامع و افراد، روش تلفیقی از صورت‌گرایی و بسترگرایی را ارائه می‌کند. 📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30603 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔸 همایش ملی اجتهاد عقل گرا ❎ توسط پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با همکاری برخی نهادهای علمی کشور برگزار می شود: 🔻 با پیام آیت الله العظمی سبحانی 🎙 با سخنرانی: آیت الله علی اکبر رشاد آیت الله مهدی هادوی تهرانی 📌 همراه با برگزاری مناظره علمی و رونمایی از کتب و آثار ویژه همایش ⏰ چهارشنبه ۲۳ آذرماه، ساعت ۱۸ 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، تالار استاد موسویان(ره) 🔍 اخبار همایش را اینجا بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/ijtihaad _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com