💢تولید دانش و مهارت متناسب با جامعه، موجب کارآمدی حوزه علمیه است
📌حجتالاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند، عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم: شناسایی رشتههای آموزشی در نظام آموزشی حوزه علمیه بسیار اهمیت دارد، اینکه چه رشتههایی را نیاز داریم و به دنبال آن شاهد چه کاستیهایی هستیم. در این راستا میتوانیم از طریق مهندسی معکوس به نتیجه برسیم؛ یعنی نقاط تماس حوزه با محیط بیرون را شناسایی کرده و پاسخگویی داشته باشیم و متناسب با آن دانش و مهارت فراهم کنیم.
🔹حوزه علمیه در یک مرحله گذار سیر میکند که اگر از وضعیت موجود حوزه علمیه سؤال کنید، عرض میکنم که نسبت به پاسخگویی به نیازمندیهای جمهوری اسلامی عقب هستند و نمیتوانند چه در عرصه ملی و چه در عرصه فراملی، میدانهایی که انقلاب اسلامی برای بسط اسلام فراهم کرده است را به اندازه کافی پوشش دهد.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/6h3XP5
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حجتالاسلام_پیروزمند
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/oDTgwV
💢 از سوی مرکز تحقیقات بسیج دانشگاه امام صادق(ع) برگزار میشود؛
📌 نشست عرضه و نقد «تغییر و تحول اجتماعی در قرآن کریم از منظر شهیدصدر(ره)»
👤 ارائه دهنده: محمدعلی فائضی
👥 ناقدین: دکتر محمدرضا روحانی و دکتر سیدمجید امامی
🕑 زمان برگزاری: چهارشنبه ۱۹ دی ۹۷ ساعت ۱۸
💠 مکان برگزاری: دانشگاه امام صادق(ع)
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢«تفاوت انسانها» در تحقیقات انسانشناسی دینی به فراموشی سپرده شده است
📌حجتالاسلام والمسلمین محمدتقی سهرابیفر در کرسی «انسانشناسی دینی» ضمن برشمردن عوامل پیشینی و پسینی در ایجاد تفاوت میان انسانها گفت: در میان مباحث انسانشناسی دینی، پرداختن به تفاوت انسانها، امری کم و بیش فراموش شده است، در حالی که یکی از پیششرطهای تقویت انسانشناسی دینی به رسمیت شناختنن تفاوت انسانهاست.
🔹فعالیت فرد یکی از عوامل پسینی از نگاه قرآن در تفاوت میان انسانها است؛ گرچه او به هنگام خلقت، انبوهی از امور فطری و وراثتی و اقتضائات طینتی به همراه خود دارد، اما انتخاب او بر سر دوراهیهای زندگی، چگونگی او را رقم میزند و اینگونه، هر فرد با اختیار و انتخاب متفاوت، متفاوت از دیگران میشود. اساس و مبنای همۀ کتب آسمانی و بعثت همۀ پیامبران بر این است که انسان موجودی مختار است و فعل او در چگونه شدن او نقش دارد.
🔹با مطالعۀ آیات قرآن در باب وراثت متوجه میشویم که وراثت فرزند از والدین، عامل کاملاً تعیینکنندهای نیست، بلکه صرفاً عامل اقتضائی است.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/NkwTnu
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_جامعه_و_فرهنگ
#حجتالاسلام_سهرابیفر
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/7KJ16A
💢تأسیس فقه جدید بدون دغدغه حجیت و استناد؛ هراس مخالفان فقه نظام
📌حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا زیبائینژاد، رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده: در استدلال طرفین جدل در بحث فقه نظام، کاستی وجود دارد زیرا به تعریف واحدی از آن نرسیدهاند. خوف مخالفان فقه نظام این است که فقه جدیدی تأسیس شود که دغدغه حجیت و استناد در آن کم باشد. لذا طرفداران فقه نظام اگر تمایز فقه سنتی و فقه نظام را با تبیینی روشن معین کنند در این صورت دغدغه استناد از بین میرود.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/t3oHVN
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#حجتالاسلام_زیبائینژاد
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/abn6r2
animation.gif
2.64M
💠 در حال برگزاری است؛
💢درس گفتار فقهی نظام های اسلامی
📌موضوع: نظام سیاسی در اسلام
👤استاد ذبیح الله نعیمیان
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
animation.gif
2.37M
💢در حال برگزاری است؛
📌دوره تربیت کودک
👤استاد سید علیرضا تراشیون
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢گزارش اجمالی؛
📌دوره تربیت کودک
🔻استاد سیدعلیرضا تراشیون، در دوره تربیت کودک که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد:
📝 یکی از راههای ایجاد هوشمندی در کودکان، فعال کردن حواس پنجگانه است.
📝 دیداری 65 درصد، شنیداری 30 درصد و لامسه 5 درصد در هوشمندی افراد تأثیرگذار است.
📝 برای فعال کردن حواس پنجگانه؛ آموزشهای متناسب از طُرق دیداری، شنیداری و لامسه به افراد آموزش داده شود.
📝 ایجاد زمینههای تجربهاندوزی یکی دیگر از راهکارهای ایجاد هوشمندی در افراد است.
📝 تجربهاندوزی باید در کارهای مثبت باشد نه منفی.
📝 راهکارهای تجربهاندوزی: در میدان عمل باشد، گاهی با سختی و شکست همراه باشد، لذتبخش باشد و...
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢عفاف موضوعی اخلاقی و فقهی است/ فقه عفاف باب مستقلی شود
📌حجتالاسلام والمسلمین حسین بستان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در نشست علمی «فقه عفاف؛ حلقهای مفقوده در تبویب فقه»با بیان اینکه برخی عفاف را اخلاقی و نه فقهی مطرح میکنند افزود: بنده معتقدم که این مسئله دو جنبه دارد زیرا اخلاقیات، صرفا امری درونی نیست بلکه بروز بیرونی و رفتاری هم دارد و مراد ما از فقه عفاف، بروز جنبه بیرونی است همان طور که در واژه «یستعففن» در قرآن آمده است.
🔹به لحاظ منطقی میتوان میان بعد اخلاقی و فقهی یک عمل تفکیک قائل شد. فقها کل فقه را به چهار دسته از جمله معاملات و ... تقسیم کردهاند لذا برخی مباحث جای خود را باز نکرده و وضعیتش، مذبذب است.
🔹منکر اخلاقی بودن عفاف نیستم ولی معقتدم از زاویه فقهی میتوان عفاف را در بابی جداگانه با توجه به اهمیت و جایگاه بحث و به خصوص نیازهای زمانه به آن پرداخت و زوایای مختلف آن از جمله موضوعات جدید را مورد کنکاش فقهی قرار داد.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/ikQpez
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_زنان_و_خانواده
#حجتالاسلام_بستان
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/7hCGGJ
animation.gif
1.23M
💢در حال برگزاری است؛
📌درس گفتار مبانی منطقی استقراء
👤استاد علیرضا قائمی نیا
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
animation.gif
1.29M
💢در حال برگزاری است؛
📌درس گفتار فقهی نظامهای اسلامی
💠موضوع: روشی نو در پاسخگویی دینی به مسائل فرهنگی و اجتماعی
👤استاد علی فرحانی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢65 درصد یادگیریها به وسیله دیدن صورت میگیرد/ تأثیر حواس پنجگانه در هوشمندی
📌استاد سید علیرضا تراشیون، کارشناس مسائل خانواده در دوره تربیت کودک که از سوی دبیرخانه مفتاح در دانشگاه الزهرا(س) برگزار شد، گفت: فعال کردن حواس پنجگانه سبب فهم و تحلیل درست مسائل و در نتیجه یادگیری میشود. البته هر کدام از این حواس تأثیرات خاص خود را دارد. برای نمونه دیداری 65 درصد، شنیداری 30 درصد و لامسه 5 درصد در یادگیری افراد أثر میگذارد.
🔹بخش عمدهای از هوشمندی زمانی آشکار میشود که انسان بتواند در مواجه با سختیها و مشکلات سربلند بیرون آید به همین دلیل بهتر است خانوادهها فرزندان خود را مقداری در معرض مشکلات قرار دهند.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/Fbaizn
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_علوم_تربیتی
#استاد_تراشیون
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/fbWrnH
یوسفی.gif
2.53M
💠در حال برگزاری است؛
💢درس خارج فقه نظامهای اسلامی
📌موضوع: فقه نظام اقتصاد اسلامی
👤استاد احمدعلی یوسفی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢در درس خارج فقه نظامهای اسلامی مطرح شد؛
📌آسیبزا بودن پرداختن به عفاف بدون درنظر داشتن خانواده/ عفاف در تربیت خانوادگی شکل میگیرد
🔹آیت الله سید منذر حکیم، استاد درس خارج حوزه علمیه قم در درس خارج فقه نظام های اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار شد، بیان کرد: قلمرو فقه فراتر از رفتار است لذا هرچند گستره فقه و اخلاق ممکن است یکسان باشد اما زاویه دید آنها و نتایجشان میتواند با هم متفاوت باشد. با توجه به ورود قدما به مباحث اعتقادی، قلمرو فقه هم مسائل اعتقادی، هم عواطف و هم احساسات و هم رفتار را دربر میگیرد.
🔹شهید صدر در آیه «الله نورالسماوات والارض...» بیان میکند که حضور خداوند چگونه میتواند کل معادلات را بهم بزند و انسان را بالاتر از نیاز جنسی به اوج برساند. نور سماوات و ارض که خداوند باشد اگر در خانواده بتابد و حس اخلاقی انسان به رشد مطلوب برسد حیا و تقوا در خانواده در زیر سایه آن شکل میگیرد. در این صورت تامین نیاز جنسی در خانواده با توجه به عالم معنویت و نام خدا صورت میگیرد.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/rDikhv
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_زنان_و_خانواده
#آیتالله_سیدمنذر_حکیم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/ykKtCX
💢گزارش اجمالی؛
📌درسگفتار فقه نظامهای اسلامی
💠موضوع: روشی نو در پاسخگویی دینی به مسائل فرهنگی و اجتماعی
🔻استاد «علی فرحانی»، صبح امروز در درسگفتار فقه نظامهای اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد:
📝 برای شناخت مدالیل روایات، ما نیازمند زبانشناسی و بحث الفاظ هستیم.
📝 تورم ِعلم اصول به علت عدم توجه به محیط عقلائی تشریع است.
📝 یکی از چالشهای علمی مهم، در بحث نسخ و تأسیس است.
📝 به جای ساخت جامع روایات با نگاه پسینی باید با شارع در مسیر تشریع حرکت کرد.
📝 امام (ره) در بحث مراتب حکم، قائل است که محیط تشریع به گونهای است که از حکم بسیط و اصول کلی آغاز میشود و فروع و مخصصات به صورت اجزاء مشکک در ادامه اضافه میگردد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢در نشستی بررسی شد؛
📌از نوآوریهای اصولی محقق حلی تا دگرگونی در مفهوم اجتهاد
🔹حجتالاسلام والمسلمین مهدی زمانیفرد در اولین جلسه از سلسله نشستهای علمی «بررسی اندیشههای فقهی و اصولی محقق حلی (ره)»، گفت: یکی از مسائل مهمی که محقق حلی در علم اصول مطرح نمود و بعد از ایشان تا زمان ما باقی مانده است، بحث تحول مفهومی اجتهاد است. اجتهاد در عصر روایات و در عصر قدما تا زمان محقق مفهومی مذموم و غیرقابل قبول داشت. مرحوم محقق در مفهوم اجتهاد یک تحولی ایجاد کرد که بر اساس آن تحول، مفهوم اجتهاد نه تنها مذموم نیست، ممدوح و بلکه واجب است.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/PGp67R
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#حجتالاسلام_زمانیفرد
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/ykKtCX
💢گزارش اجمالی؛
📌سلسله دروس خارج فقه و درسگفتارهای نظامهای اسلامی
💠موضوع: فقه نظام اقتصاد اسلامی
🔻استاد «احمدعلی یوسفی»، صبح امروز در درس خارج فقه نظامهای اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، به ادامه مباحث مطرح شده در جلسات قبل پرداخت:
📝دلیل سوم قائلین به کفایت عدم مغایرت:
🔹اکتفاء به روش عدم مغایرت با استفاده از اختیارات ولی فقیه با استناد به آیه « أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُم» که اطلاق آیه شامل ولی فقیه هم میشود(علی المبناء)
🔹قوای سه گانه به عنوان بازوان ولی فقیه، مجمع تشخیص مصلحت به عنوان بازوی مشورتی ولی فقیه میتوانند مشمول ادله شوند.
📌نکته: اطلاق این آیه یک مخصص دارد که «لاطاعة لمخلوق فی معصیة الله» اگر در جایی معصیت خالق احراز نشود باید از ولی فقیه اطاعت شود.
🔻اشکالات:
🔹دلیل اخص بر مدعاست و تمسک به عام در شبهه مصداقیه پیش میآید. ولی فقیه بازوی قانونگذاری دارد که به حکم اولیه باید صورت بگیرد. شورای نگهبان تا مادامی که شک دارد نمیتواند به اطلاق ولایت بر تصویب حکم تمسک کند.
🔹عدم اکتفاء به احکام جزئی در استخراج نظام اقتصادی
🔹اصل عمل در مقام احتیاط است نه برائت. چون در این موارد باید احراز مصلحت شود تا خلاف حکم اولیه صورت بگیرد و باید برای مصلحت ضابطه داشته باشند و الا باید به حکم اولی عمل شود. این اشکال در فرض وجود، مغایر با حکم اولی است.
📝دلیل چهارم قائلین به کفایت عدم مغایرت:
🔻روش عدم مغایرت بر مبنای اضطرار
🔹کشف و بررسی نظام اقتصادی اسلام کاری زمانبر و پرزحمت است و اینکه فعالیتهای اقتصادی را تعطیل کنیم تا نظام اقتصادی را کشف کنیم ممکن نیست و اخلال نظام پیش میآید. لذا از باب اضطرار ناچاریم که به نظام موجود اکتفا کنیم و این یعنی شرعی بودن نظام فعلی.
🔻اشکالات:
🔹خودِ دلیلِ اضطرار یک دلیل است و اگر واقعا اضطرار باشد شکی نیست، ولی ما قبول نداریم که از باب اضطرار است چراکه اگر اضطرار بود باید نخبگان از ابتدا برای خروج از اضطرار فکر میکردند و این «الاضطرار بالاختیار لا ینافی الاختیار» است. باید نحلههای فکری تشکیل شود تا از اضطرار خود خارج را کند. خود فقیه که در رأس نظام است میگوید باید نظامسازی اسلامی صورت گیرد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢صبر، رضایت و تسلیم سه ویژگی عقیله بنیهاشم/ شباهت زینب(س) و خدیجه(س)
📌حجتالاسلام والمسلمین انصاریان: صبر حضرت زینب(س) مهمترین امتیاز ایشان نسبت به غیر معصومان است. حضرت نشان داد رضایت و تسلیم در برابر امر الهی برایش از هر چیز مهمتر است.
🔹محمدحسین رجبی دوانی: به جرأت میتوان گفت حضرت زینب علیهاالسلام اگر نبود و اگر اقدامات کوبنده حضرت زینب سلاماللهعلیها وجود نداشت، واقعه کربلا در حادثه روز عاشورا محو و دفن میشد و انعکاسی در سطح تاریخ و سرنوشت ملتها پیدا نمیکرد. از این حیث حضرت زینب علیهاالسلام نقشی بسیار مهم در ارتباط با سعادت و هدایت جامعه اسلامی ایفا فرموده است.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/k59r9Y
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_تاریخ
#حضرت_زینب_سلاماللهعلیها
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢امکانهای روش دادهبنیاد برای نظریهپردازی علوم انسانی اسلامی
📌حجتالاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی، عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) در نشست «بررسی کاربست روش نظریهپردازی داده بنیاد در علوم انسانی اسلامی» با تأکید بر اینکه روش نظریهپردازی داده بنیان از رایجترین روشهایی است که در چهار دهه اخیر مورد استقبال گسترده محققان علوم انسانی و اجتماعی قرار گرفته است، تصریح کرد: استفاده از این روش نه مخصوص پیروان رویکرد کنش متقابل در جامعه شناسی است و نه مخصوص پراگماتیسم در فلسفه است و نه اساسا اختصاصی به جامعه شناسی دارد. بلکه در همه علوم انسانی و تحقیقات کیفی و بر اساس همه رویکردهای موجود در علوم انسانی و علوم اجتماعی و فلسفه قابل استفاده است.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/THgrR1
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#حجتالاسلام_احمدحسین_شریفی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢مهمترین رخدادهای حوزه در هفتهای که گذشت؛
📌حوزههای علمیه در هفتهای که گذشت شاهد رخدادها و حوادث مختلف علمی، پژوهشی، فرهنگی، سیاسی و... بودند؛ با مروری کوتاه به مهمترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است:
📝 پربازدیدترین خبر هفته چه بود؟
📝 «فقیه» روشنفکر واقعی است نه کسی که حرفهای مدرن بزند
📝 دستگاه فقاهت، ستون فقرات حوزه است
📝واکنش پژوهشگاه شهید صدر به اظهارات سروش محلاتی
📝 پستهای کلیدی نظام به افراد انقلابی و متعهد واگذار شود
📝 ماموریتهای حوزه انقلابی و پاسخگو
و ....
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/Bq9mHe
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢عدم پایبندی به فقه رسانه؛ عامل اصلی فساد اخلاقی در جامعه
📌آیت الله محسن اراکی در درس خارج فقه فرهنگ: مسئول اصلی فساد اخلاقی در جامعه، رسانهها هستند و دلیل آن هم عدم پایبندی به فقه رسانه از گروه فقه فرهنگ است. اگر فقه فرهنگ در جامعه رواج داشت و اگر رسانههای ما به فقه فرهنگ عمل میکردند در حال حاضر اخلاق جامعه ما به شکل دیگری بود.
🔹کسی که عمل زشتی را ترویج کند، مثل انجام دهنده آن عمل زشت است. همانطور که عمل زشت، حرام است؛ ترویج آن هم حرام خواهد شد.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/P46FhF
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_جامعه_و_فرهنگ
#آیتالله_اراکی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/M1KDUF
💢در درس خارج فقه نظامهای اسلامی مطرح شد؛
📌نیازمند بازیابی منابع روایی هستیم/ اگر بازیابی صورت نگیرد دستگاه استنباط ناکارآمد میشود
🔹استاد علی فرحانی، در درس خارج فقه نظامهای اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار شد، گفت: ما یک مسألهای داریم به نام بازیابی منابع. بازیابی منابع نیاز به تخصص تدوین منابع دارد. تخصص تدوین منابع را کدام دستگاه استنباطی میتواند برایش حرف بزند؟ دستگاههای استنباطیای که به هر دلیلی اعتقادشان بر این است که منابع یک بار تدوین شدهاند، دیگر نیازی نمیبیند که این کار انجام شود. وقتی نیاز نمیبیند، قواعدی هم برای این کار تدوین نمیکند. وقتی قواعدی تدوین نمیکند، دستگاه استنباطیاش ناکارآمد میشود.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/E9NK5F
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_جامعه_و_فرهنگ
#استاد_فرحانی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/okhnfA
💢گزارش اجمالی؛
📌سلسله دروس خارج فقه و درسگفتارهای نظامهای اسلامی
💠موضوع: بررسی اجتهادی مسائل تعلیم و تربیت
🔻استاد «سید نقی موسوی»، در درس خارج فقه نظامهای اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد:
📝حکم تعلیم استدلالی عقاید چیست؟
🔹ابتدائا باید تفاوت آن با معرفت تعلیمی مشخص گردد، اینکه معرفت تعلیمی است یا استدلالی.
🔹مقدمه اول: تربیت اعتقادی یعنی تلاش برای زمینهسازی اصلاح و تصعید متربی.
🔹علم و معرفت از حیث سطح، عمق و سطح نفسانی به چند دسته: شک، وهم، ظن و یقین تقسیم میگردد.
🔹پس از آن به شرح و تفصیل انواع علم و جهل پرداخته و سطوح معرفت معرفی میگردد.
🔹آنچه در استدلالات در بیان حکم آموزش استدلالی میخواهیم تعیین کنیم این است که چه سطحی از معرفت مدنظر است و چه حکمی را بیان میکند.
🔻استدلال جلسه گذشته به عنوان استدلال دوم بوده و در حال حاضر به بیان استدلال اول میپردازیم.
🔹مقدمه اول: «وجوب کسب الیقین فی العقائد»
🔹مقدمه دوم: « اعانه فی البر واجب و التعلیم الاستدلالی اعانه فی الیقین» در واقع یعنی کمک به دیگران در انجام امور واجب، واجب است.
🔹نتیجه: تعلیم استدلالی در عقاید واجب است.
🔹این استدلال ناظر به سطح و عمق معرفت بوده و ناظر به روش نمیباشد. مراد از عقاید، اصول بنیادی است؛ یعنی اینکه یقین پیدا کنیم که خداوند وجود دارد.
🔹مراد از این وجوب، وجوب عقلی ست و نه وجوب شرعی، عقل میگوید به یقین برسد که « از کجا آمدهام آمدنم بهر چه بود؟»
🔻بررسی استدلال:
🔹در مقدمه اول: دو نظر وجود دارد و ادعا میکند در باب وجود داشتن خدا مؤدای دفع ضرر محتمل این است که باید به یقین برسیم و دیدگاه دوم میگوید یقین کافی نیست و همینکه علمت رسید خدا وجود دارد کافی است.
🔹مقدمه دوم: اعانه بر برّ و نیکی مستحب است؛ بله اگر کسی بگوید تعلیم غیر استدلالی(ضد عام)، اعانه بر اثم و عدوان شود آنموقع دارای مناقشاتی است، اینکه در صدق اعانه و اینکه فعل ارتکابی اثم بوده و حرام است باید دقت کرد.
🔹به عبارتی با این استدلال چگونه باید پی برد که تعلیم غیر استدلالی اعانه بر اثم بوده و حرام است؟ اما اجمالا قبول داریم که آموزش غیر استدلالی ممکن است در برخی از موارد منجر به اثم گردد و حرام است.
🔹نکته بعدی اینکه در استدلال مطروحه بیان شد که یقین واجب است، ممکن است در معرفت غیراستدلالی نیز، یقین حاصل شود.
🔹بررسی صغری: اینکه میگوید اعانه بر تعلیم استدلال یقینی منجر به یقین میگردد، بدین معناست که تمامی تعلیمات استدلالی منجر به معرفت یقینی میشود؟ نه لزوما؛ در واقع نسبت بین تعلیم استدلالی و یقین، عام و خاص من وجه است.
🔹حال آیا تعلیم استدلالی و اینکه اعانه بر برّ بوده مشروط بر شرط متأخر است؟ یعنی باید به نتیجه برسد؟ نظراتی وجود دارد: عدهای میگویند فعل اعانه مشروط بر حصول نتیجه است و عدهای دیگر میگویند خیر صدق اعانه با فعل اعانه کفایت میکند و نیازی به حصول نتیجه نمیباشد و آنچه مدنظر ماست نظر دوم است.
🔹در مورد اعانه نیز باید بگوییم معیار و ملاک عرف بوده و طبق نظر عرف است که اعانه را اعلام میدارد و در صدق اعانه گفته میشود که فلان رفتار، اعانهای برای کسب یقین است فلذا در برخی از جاها تعلیم استدلالی میتواند اعانهای بر برّ و نیکی نباشد.
🔹در نتیجه آنچه از استدلالات بیان گردید مقدمه اول دارای مناقشاتی است که نمیتوان آن را پذیرفت و در واقع استدلال اول کبروی و صغروی دارای نقد است که از آن نمیتوان به حکم وجوب تعلیم استدلالی برسیم.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢آیتالله ملکزاده در گفتوگو با مفتاح، اندیشه سیاسی شهید صدر را تحلیل کرد؛
📌برخی بدون آگاهی، مطالب شهید صدر را نقد میکنند/ برای نقد دیگران نیازی نیست پشت اندیشه فرد بزرگی سنگر بگیرید
🔹آیتالله ملکزاده گفت: اگر کسی در رد یا تأیید یک اندیشه یا صاحب اندیشه دیدگاه خاصی دارد یا میخواهد نقد خاصی نسبت به شخص خاصی وارد کند نیازی نیست که پشت شخصیت و آراء و اندیشههای فرد بزرگی سنگر بگیرد. اگر کسی به هر دلیلی اندیشههای آیتالله هاشمی شاهرودی را نمیپسندد شخصا ورود کند و نقد کند. اما اینکه یک تقابل ساختگی و تصنعی و جعلی میان آیتالله هاشمی شاهرودی و میان استادشان آیتالله شهید صدر ایجاد کند تا از این رهگذر طرفی ببندد و در این دعوایی که ایجاد میکند بتواند دیدگاه خودش را پیش ببرد، این روش هم غیر اخلاقی و هم غیر علمی است.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/WEFkkd
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#آیتالله_ملکزاده
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/oexEEy
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
💢آیتالله ملکزاده در گفتوگو با مفتاح، اندیشه سیاسی شهید صدر را تحلیل کرد؛ 📌برخی بدون آگاهی، مطالب
💢چکیده سخنان آیتالله ملکزاده در گفتوگو با مفتاح:
📝برخی گمان کردهاند که منطقه الفراغ یعنی منطقه خالی از حکم؛ اینگونه نیست. شهید صدر به تصریح در کتابهای خود از جمله حلقات تأکید میکند که هیچ حادثه و واقعهای خالی از حکم نیست.
📝عبارات شهید صدر به قدری در این معنا صراحت دارد که جای هیچ گونه برداشت دیگری نیست و اگر کسی برداشت دیگری را مطرح کند یا این است که اساساً عبارات ایشان را حتی برای یک بار نخوانده است و یا اینکه هدف دیگری دنبال میکند.
📝منطقه الفراغ نظریهای نیست که شهید صدر یکبار آن را مطرح کند و تمام شود. کتاب اقتصادنا آغاز طرح این نظریه است اما پایان این نیست.
📝وقتی درس امام در نجف آغاز شد شهید صدر یکی از عموزادگان خودشان یعنی شهید محمد بن محمدصادق صدر را به شکل خاص امر کرد که به عنوان نماینده و سفیر شهید صدر در درس امام حاضر شود.
📝در این فضا(مبارزه با حکومت بعثی عراق) یکی از طلاب، نظر شهید صدر را در مورد امام خمینی پرسید. شهید صدر پاسخ دادند خط ایشان نزدیکترین خط در جهان به خط ما و شخص ایشان محبوبترین افراد عالم در نزد ما است. این زمانی است که استادِ شهید صدر یعنی آیتالله خوئی زنده است و در نجف حضور دارد.
📝برخی از افراد به امام مراجعه میکردند و میگفتند در فلان مسأله ما از شما تقلید میکنیم اما نظر شما برای ما دردسرساز شده است. ما در این مسأله به چه کسی مراجعه کنیم؟ امام افراد را به شهید صدر ارجاع میدادند.
📝بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شهید صدر به وسیله شاگردان خودش به امام خمینی پیغام میدهد و از امام خمینی کسب تکلیف میکند برای انجام وظایف خودش. این مطلب بهتآور است... مثل یک سربازی که از فرماندهی خودش در مورد وظیفهاش سوال میکند. وقتی برخورد شهید صدر با امام این است انتظار دارید شاگردان ایشان با امام چطور برخورد کنند.
📝شهید صدر در عین اینکه برای مردم جایگاه بسیار بالایی قائل است قائل به ولایت مطلقه فقیه است.
📝امام خمینی قبل از پیروزی انقلاب از اشخاص مختلفی خواستند که نظرها و پیشنهادهای خودشان را درباره قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بنویسند و ارائه کنند. یکی از آن افراد شهید صدر میباشند.
📝اینکه گفته شود ولی فقیه امور را به مردم بسپارد و نظارت کند، اگر به این معنا باشد که ولی فقیه مردم را در ادارهی حکومت مشارکت بدهد، آیا انسان عاقلی پیدا میشود که به جز این فکر کند؟!
📝اینکه برخی میگویند مرحوم هاشمی شاهرودی نقد تندی به استاد خودشان داشتهاند و از اینجا خواستهاند نتیجه بگیرند مرحوم شاهرودی به دیدگاه اشخاصی مثل آیتالله مصباح یزدی نزدیک شدهاند و برای مردم جایگاهی قائل نیستند، اساساً اینگونه نیست. اینجا همان دعوای قدیمی مقبولیت و مشروعیت مطرح است.
📝اگر کسی در رد یا تأیید یک اندیشه یا صاحب اندیشه دیدگاه خاصی دارد یا میخواهد نقد خاصی نسبت به شخص خاصی وارد بکند نیازی نیست که پشت شخصیت و آراء و اندیشههای فرد بزرگی سنگر بگیرد.
📝اگر کسی به هر دلیلی اندیشههای آیتالله هاشمی شاهرودی را نمیپسندد شخصا ورود کند و نقد کند. اما اینکه یک تقابل ساختگی و تصنعی و جعلی میان آیتالله هاشمی شاهرودی و میان استادشان آیتالله شهید صدر ایجاد کند تا از این رهگذر طرفی ببندد و در این دعوایی که ایجاد میکند بتواند دیدگاه خودش را پیش ببرد، این روش هم غیر اخلاقی و هم غیر علمی است و به نظر میآید که باید از شجاعت و صراحت لازم برخوردار باشیم و اخلاق و عِلمیّت را رعایت بکنیم و مطالبی را به بزرگان نسبت ندهیم که آنها به صراحت خلاف آن را گفتهاند و در کتابها و آثارشان هم موجود است.
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢«مفتخور» خواندن حوزه نشانه فتنهای جدید است/ نحوه هزینه بودجه حوزه خواهران
📌حجتالاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجتپور، مدیر حوزه علمیه خواهران، با اشاره به مأموریتهایی که پس از انقلاب برعهده حوزه علمیه نهاده شد، اظهار کرد: با وجود اینکه متوسط دریافتی کارمندان ۷۵۰ هزار و اساتید ۴۵۰ هزار تومان است، مفتخور و بیخاصیت خواندن حوزه علمیه مقدمه فتنهای جدید برای سال ۹۸ است.
🔹وی با اشاره به حواشی ایجادشده در مورد بودجه حوزه گفت: حوزه علمیه هیچ علاقهای به طرح و اخذ بودجه دولتی نداشته و ندارد و اگر میشد این نیاز به سمت دولت کشیده نشود خیلی مطلوبتر بود.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/ugRjAT
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حجتالاسلام_بهجتپور
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/5MjCAh
ملک زاده.gif
2.36M
💠در حال برگزاری است؛
💢درس خارج فقه نظامهای اسلامی
📌موضوع: فقه فضای مجازی
👤آیت الله محمدحسین ملک زاده
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com