eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.7هزار عکس
439 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
معرفی کتاب 📌عنوان: «کلام اجتماعی اسلام؛ چیستی، گستره و روش» 👤مولف: مرضیه عبدلی 🖊ناشر: دفتر نشر معارف 📆تاریخ نشر: 1396 📔قطع: وزیری 📖تعداد صفحات: 240 📌قیمت روی جلد: 11500 تومان 📝در این اثر آمده است: 🔹کلام اجتماعی یکی از حوزه‌های مطالعاتی اندیشه اجتماعی اسلام می‌باشد که به عنوان شاخه‌ای از الهیات اجتماعی ـ اسلامی به تبیین و توضیح آموزه‌های ایمانی و دیدگاههای دینی در باب مسائل اجتماعی پرداخته و از آنها در قبال دیدگاهها و آموزه‌های رقیب دفاع می‌کند. 🔹محدوده کلام اجتماعی گزاره‌ها و مسائلی از علم کلام است که مرتبط با جامعه و نهادهای اجتماعی آن می‌باشد که به نحو مستقیم یا غیرمستقیم بر نوع منش، رفتار و حیات اجتماعی انسانها اثرگذار می‌باشد. از این رو می‌تواند با پیوند به مسائل اجتماعی بشر و در سایه تعاملات مثبت با اندیشمندان علوم اجتماعی به تحلیل‌هایی کارآمد و مبتنی بر دین در مورد جامعه دست یازد و راهکارهایی مناسب نسبت به مسائل جامعه و معضلات آن ارائه دهد. 📌کتاب «کلام اجتماعی اسلام» در راستای بیان چیستی، قلمرو و روش کلام اجتماعی در قالب یک مقدمه و چهار بخش تنظیم شده است: 🔹در بخش نخست، طی دو فصل به کلیات پژوهش، مفهوم‌شناسی و مبادی بحث پرداخته شده است. 🔹در بخش دوم، مبانی نظری و تئوریک بحث در ضمن سه فصل مورد بررسی قرار گرفته که فصل اول به خاستگاه و پیشینیه کلام اجتماعی، فصل دوم به رویکردهای مختلف نسبت به آموزه‌های اجتماعی کلام و فصل آخر آن به نسبت سنجی کلام اجتماعی و جامعه‌شناسی دین اختصاص پیدا کرده است. 🔹در بخش سوم در ضمن دو فصل، قلمرو کلام اجتماعی در آراء اندیشمندان متقدم، متأخر و معاصر مورد بررسی قرار گرفته است. 🔹در بخش چهارم نیز روش‌شناسی کلام اجتماعی با سه فصلِ درآمدی بر روش‌شناسی کلام اجتماعی، روش نقلی و روش عقلی مورد مداقه و بررسی واقع شده است. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com 📷 goo.gl/9fWXBu
💫شرایط و ملاک‌های حکومت دینی چیست؟ 📌حجت‌الاسلام والمسلمین احمد عابدی: چیزی که دینی بودن حکومت را تشکیل می‌دهد محتوای حکومت است نه شکل حکومت. 🔹اگر یک موقع یک مجتهد عادل در رأس حکومت بود و گفت که من کاری به آخرت ندارم من فقط دنیا را آباد می‌کنم و کشور داری می‌‌کنم و امنیت ایجاد می‌کنم این حکومت غیر دینی است. 📷 goo.gl/Q5Wger 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/8S5c43 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💫حوزه، علوم انسانی و نظام تحول 📌حجت‌الاسلام قاسم ترخان عضو هیئت‌ علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: پیش‌نیاز بحث تولید علوم انسانی اسلامی، این است که ابتدا شاخص اسلامیت علوم را تبیین کنیم. 🔹ایجاد تمدن مبتنی بر علوم انسانی است؛ یعنی شما نمی‌توانید علوم انسانی نداشته باشید و تمدن ایجاد کنید. دستیابی به تمدن اسلامی با علوم انسانی سکولار، شدنی نیست. 🔹علوم انسانی موجود، علوم سکولار است. طبیعتاً نباید از آن انتظار داشته باشیم که تحقق‌بخش تمدن اسلامی باشد. 📷 goo.gl/Z8vkCg 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/Kwnt6g ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢سومین همایش ملّی 💫مطالعات و تحقیقات علوم انسانی و اسلامی ⏱زمان برگزاری: 31 اردیبهشت ماه 1397 🌐اطلاعات بیشتر: hi.ikharazmi.com 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💫جنگ علم و دین ریشه در غرب دارد/ بازخوانی معنای علم دینی 📌حجت‌الاسلام و المسلمین سیداسحاق حسینی‌کوهساری، عضو هیئت علمی پردیس قم دانشگاه تهران: تضاد و درگیری علم و دین در فلسفه و تاریخ غرب ریشه دارد و چنین جنگ و تضادی بین علم و دین در اسلام وجود ندارد. 🔹تمایز علم و دین و علم و فلسفه، از فلسفه غرب آمده است و متعلق به قرن هفتم میلادی است. بحثی که در آن دوره وجود داشت این بود که دین حاکم بر همه چیز من جمله علم است. کسی که می‌خواست تحقیق علمی کند، باید در چارچوب دین این کار را می‌کرد. 📷 goo.gl/nEa3gb 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/Mv8hC8 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💫آثار «حمایت از کالای ایرانی» در ساخت تمدن نوین اسلامی 📌حجت الاسلام والمسلمین حمید فاضل قانع، پژوهشگر و مؤلف در حوزه سبک زندگی اسلامی: فرايند واردات کالا و فناوری و بسنده کردن به آن‌ها به‌ عنوان راه پيشرفت، شبيه به رفتار کسی است که تلاش می‌کند تا به ‌جای درمان علل اصلی و ريشه‌های درونی بيماری، علائم ظاهری آن را درمان کند، در حالی که بیماری همچنان تهدیدش می‌کند. 🔹تا زمانی که جامعه مسلمان نتواند فناوری و دستاوردهای جایگزین و مناسب با واقعیت‌های خود و باورهای خویش را تولید کند، این جامعه از عقب‌ ماندگی و وابستگی رنج خواهد برد و هرگز نمی‌تواند اندیشه‌های خود را به قله‌های پیشرفت، و فراز تمدنی ارتقا دهد. 📷 goo.gl/3vEuWR 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/wwsQcw ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💫حرمت تعرض به حریم خصوصی مردم، مورد اتفاق همه علمای اسلام است 📌آیت الله ابوالقاسم علیدوست رئیس انجمن فقه و حقوق حوزه علمیه قم با بیان اینکه حرمت ورود به حریم خصوصی توسط هر نهاد یا شخصی قبل از اینکه شرعی باشد، عقلی است، گفت: این حکم مورد اتفاق همه علمای اسلام است. 🔹هم عقلا و هم آیات قرآن و هم روایاتی که از ائمه معصومین رسیده و هم ضرورت فقه و اتفاق علما بر این است که هیچ کس یا هیچ نهادی نمی‌تواند به حریم خصوصی مردم ورود پیدا کند، مگر در موارد استثنا که باید تحت قانون این اتفاق رخ دهد و یک استثنا به حساب می‌آید. 🔹فتوایی که توسط رهبری معظم انقلاب داده شد، مورد تأیید همه فقهای اسلام از صدر تا ذیل است و باید به عنوان باور نهادها و حاکمیت باشد. اینطور نباید باشد که حرفی زده شود ولی هر نهادی کار خود را انجام دهد و بعد هم دلخوش به توجیهی که انجام می‌دهد باشد. 📷 goo.gl/dZX42e 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/fnTMeG ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💫ناپوششی در جامعه دینی ضدارزش و ملازم با کنش‌های منفی است 📌حجت الاسلام مهدوی‌زادگان در نشست «مسأله اجتماعی؛ پوشش یا ناپوششی»: ناپوششی بر هم زننده نظم و آسایش اجتماعی و تهدیدکننده است و نگرانی اجتماعی تولید می‌کند. ناپوششی در جامعه دینی ضدارزش است و ملازم با کنش‌های منفی بزهکاری و جرم‌های دیگر است. 🔹پوشش مفهوم و مطلوب اجتماعی است و در جوامع دینی ارزش و قانون اخلاقی و ملازم با کنش‌های مثبت اجتماعی می‌باشد. 📷 goo.gl/HJE3hq 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/R9m9YW ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢معرفی نشریه 💫عنوان: پژوهش‌های سیاست اسلامی 💫رتبه علمی: دوفصلنامه علمی - پژوهشی 📌شناسنامه نشریه: ▪️صاحب امتیاز: پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) ▪️مدیر مسئول: عزت اله معتمد ▪️سر دبیر: مرتضی شیرودی ▪️مدیر اجرایی: روح الله عباس‌زاده 📌اهداف و چشم‌انداز: 🔻 اهداف(کوتاه مدت) 🔹تولید علم سیاست با رویکرد بنیادی مبتنی بر آموزه‌های دینی؛ 🔹پاسخ به نیازهای پژوهشی کشور در زمینه سیاست و اسلام؛ 🔹زمینه‌سازی مناسب برای ارتقاء فعالیت‌های بنیادی پژوهشی در چارچوب اهداف انقلاب اسلامی؛ 🔹مشارکت در تحول بنیادی علوم انسانی بر پایه الگوی ایرانی- اسلامی پیشرفت؛ 🔹تلاش در جهت تحقق سند چشم انداز و نقشه علمی کشور؛ 🔹ارائه نظریه یا روش جدید در پاسخ به مسائل حوزه اندیشه‌های بنیادی با هدف تأمین و بسط بنیادهای تئوریک انقلاب اسلامی؛ 🔹زمینه‌سازی برای دفاع علمی و پاسداری هوشمندانه از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن، از طریق ایجاد زیربناهای فکری و پشتوانه‌های علمی بنیادی؛ و ... 🔻 چشم انداز(اهداف بلند مدت) 🔹دستیابی به اجرای منویات و ایده‌های امام و رهبری؛ 🔹تحقق اهداف سند چشم انداز و سایر اسناد بالادستی نظام؛ 🔹بالندگی علمی انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی؛ 🔹دستیابی به مرجعیت علمی در عرصه‌های سیاست و اسلام؛ 🔹ماندگاری انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران؛ و ... 🌐 آدرس اینترنتی: ipr.isri.ac.ir ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com 📷 goo.gl/wXEFzC
📌به مناسبت شهادت حضرت موسی بن جعفر(ع)؛ 💫فرهنگ‌سازی امام کاظم(ع) برای تشکیل حکومت/ مبارزه منفی در منطق امام 🔹فرزاد جهان بین: امام کاظم (ع) از راه‌های مختلف سعی می‌کردند فرهنگ تشکیل حکومت اسلامی در جامعه نهادینه شود. این امر بسیار مهم بود، زیرا این اندیشه به وجود می‌آمد که حکومت از آنِ خاندان پیامبر (ص) است و بنی عباس، آن را غصب کرده‌اند. این خطی بود که ائمه دیگر نیز بر آن تاکید داشتند. 📷 goo.gl/s7ksWe 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/GJvmfV ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🌺🌺 سالروز بعثت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بر همگان تبریک و تهنیت باد. 🔳 دبیرخانه #مفتاح 🆔 @meftaah_com
💫هدف بعثت برپایی حکومت الهی است/ زمینه اجتماعی بعثت انبیاء 📌آیت الله جوادی آملی معتقد است هدف بعثت انبیا که خود به نوعی مقدمه اهداف دیگر مثل اقامه عدل و نهایتا اخلاص در عبادت خدای متعال است، برپایی حکومت الهی است. در این حکومت، خواسته‌ها و مصالح فردی یا گروهی، حکومت نمیکند؛ آنچه حکومت میکند، امر و نهی الهی و دستورها و قوانین خداست. 🔹هدف غایی فرستادن پیامبران بدون تشکیل حکومت به نتیجه نمی‌رسد چرا که اگر اسلام، راه را به انسان نشان می‌دهد و در کنارش از او مسؤولیت می‌طلبد و اگر اسلام آمده است تا جلوی همه مکتب‌های باطل را بگیرد و تجاوز و طغیان طواغیت را در هم کوبد، چنین انگیزه‌ای، بدون حکومت و چنین هدفی بدون سیاست، هرگز ممکن نیست. 📷 goo.gl/JrdNMk 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/b2Ns7U ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢دهمین کنفرانس بین‌المللی زنان، صلح و امنیت ⏱زمان: ۱۷ تا ۱۸ دسامبر ۲۰۱۸ 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/ywEoJP #حوزه_رشته_زنان_و_خانواده 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢کرسی ترویجی «نقش امامان معصوم در فرهنگ و تمدن اسلامی» ⏱زمان: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ 📖 اطلاعات بیشتر: https://goo.gl/3wepMp #حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💫امروز علم با جامعه بیگانه است/ با یک نوع آشوب فکری مواجه هستیم 📌نشست نقد و بررسی کتاب «ارزیابی انتقادی نهاد علم در ایران» نوشته عماد افروغ روز گذشته با حضور نویسنده کتاب و مهدی گلشنی و اسماعیل خلیلی در خبرگزاری ایکنا برگزار شد. 🔹دکتر عماد افروغ گفت: به نظر من برداشت کنونی از اینکه علم چیست؟ یک برداشت انحرافی است. یونانیان قدیم هدفشان از علم فهمیدن طبیعت بود. در جهان اسلام هدف از علم فهمیدن طبیعت به عنوان فهم آثار الهی و همچنین استفاده از امکاناتی بود که خدا برای انسان فراهم کرده است. در قرون وسطی و علوم جدید نیز همین دیدگاه حاکم است. 📷 goo.gl/TGzisA 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/8Spm22 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💫مدیریت رحمانی بهترین الگوی مدیریت است 📌حجت‌الاسلام قوامی، استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه مدیریت رحمانی بهترین الگوی مدیریت است، گفت: تفسیر مدیریتی قرآن دانستن روش مدیریت خداوند و پیامبران و صالحان و فرشتگان از آیات قرآن کریم است. 🔹ساختار تشریعی مدیریت خداوند، تشریع قوانین و مقررات و برنامه‌های اداره هستی به ویژه انسان است. سازمان انسانی خداوند متعال بر اساس این ساختار شکل یافته و مبتنی بر دو رکن «امامت» و «مسجد» است. 📷 goo.gl/LtHVDi 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/irhchd ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢کرسی ترویجی «شاخصه‌های اجتهاد تمدن‌ساز» ⏱زمان: ۲۸ فروردین ۱۳۹۷ 📖 اطلاعات بیشتر: https://goo.gl/NfkTPe #حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💫حفظ حقوق شهروندان در پیام رسان‌ها مهمترین بحث فقه رسانه است 📌حجت الاسلام علیرضا پیروزمند، عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی: رهبری، صراحتاً با حکم حرمت تعرض به حریم خصوصی افراد، سوء برداشت معاندین و دسیسه چینان را چه در داخل و چه در خارج، نسبت به استفاده از پیام رسان‌های داخلی، خنثی نمودند. 🔹رویکرد ورود فقه به عرصه فضای مجازی می‌بایست بیش از حقوق افراد و تعیین مواجهات در عرصه رسانه‌ای مورد توجه قرار گیرد. اینکه آیا قرار دادن اطلاعات افراد در مظان بهره‌برداری سایر افراد آن هم در اقصی نقاط جهان، مناسب است یا خیر؟ و یا اصولاً هرگونه اطلاعاتی قابل پردازش هستند یا خیر؟ مهمترین مقولاتی هستند که می‌تواند مورد توجه فقه رسانه قرار گیرند. 📷 goo.gl/Ddjumd 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/Gc3GfX ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💫چیستی فقه حکومتی و اقتضائات آن در حوزه علمیه 📌آیت الله ابوالقاسم علیدوست: حوزه علمیه برای تدوین علمی بحث فقه حکومتی باید کمیته‌ای متشکل از نخبگان و نظریه‌پردازان تشکیل دهد و آن کمیته مشخص کند که چه نهاد یا نهادهایی عهده‌دار این کار شوند و چگونه عمل کنند. 🔹ورود مصلحت در فقه به معنی بدون منطق بودن فرایند استنباط نیست، بلکه به معنی انعطاف در برایند استنباط است. نباید بین برایند و فرایند خلط کنیم. برایند استنباط ممکن است منعطف باشد که نتیجه‌ی آن ولایت مطلقه و باز بودن دست فقیه در عرصه‌ی اجرا است. 📷 goo.gl/UymfWG 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/Zrh4S2 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🚨فوری 💢دبیرخانه مفتاح برگزار می‌کند: 💫دوره مطالعاتی «تربیت اسلامی» زیر نظر «حجت الاسلام والمسلمین عباسی ولدی» (باظرفیت محدود و گزینش) اطلاعات بیشتر و ثبت نام: goo.gl/f5JMPi پاسخگویی: 09107660356
💫علم در ایران به دکان تبدیل شده است/ مخالفان علم دینی نظرات جدید را بخوانند 📌مهدی گلشنی: امروز علم در ایران تنها یک دکان برای درآمد است؛ یعنی شغلی است برای رفع نیازهای شخصی فرد، نه اینکه طبیعت را بشناسد. مخالفان امروز علم دینی اگر حرف بزرگان علم امروز را بخوانند، سخن از جدایی علم و دین به میان نمی‌آورند. 🔹برداشت اسلامی از علم می‌خواهد بفهمد عالم خلقت چطور است و نیازهای‌مان را چگونه برطرف کنیم؛ متاسفانه علم برای ما جهت‌دار نبوده است. علم ما باید در جهت رفع نیازها، تولید علم جدید، شرکت در علم جدید باشد که این مسائل برای ما مطرح نبوده و نیازمند یک انقلاب عمیق هستیم که فهم ما از علم متفاوت شود. 📷 goo.gl/YBdx5w 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/GZ5sSh ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💫نسبت عقلانیت و انقلاب در اندیشه شیعه/ انقلابی که مقابل ظلم می‌ایستد، انقلاب عقلانی است 📌دکتر جلال درخشه، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در نشست «کارکرد نظریه عقلانیت سیاسی در انقلاب اسلامی ایران» با اشاره به اینکه نسبت عقلانیت و انقلاب در اندیشه شیعه پشتوانه محکمی دارد، گفت: انقلابی که مقابل ظلم می‌ایستد، انقلاب عقلانی است. 🔹آن‌ها که مخالف انقلاب اسلامی هستند می‌گویند «انقلاب ذاتا افراطی‌گری» است. انقلاب اسلامی مقابل استبداد می‌ایستد و آنجا که مقابل ظلم و استبداد می‌ایستد دقیقا عقلانی است و ملازم و همپا با عقلانیت است. ظلم و استبداد مقوله‌ای است که مورد اشمئزاز نوع بشر است. 🔹تمام انقلاب‌های بزرگ دنیا را زیر و رو کردم، هیچ انقلابی در این سطح سعی نکرده خود را در قالب نهاد‌های قانونی توضیح و توسعه دهد، امام (ره) بلافاصله پس از انقلاب رفراندوم برگزار می‌کنند، در حالی که تمام انقلاب‌های دنیا از آغاز تا انتها همیشه با حالت اضطراری اداره شدند، انقلاب اسلامی ایران از این حیث که توانست خود را اثبات کند استثنا است. 📷 goo.gl/8TKiGd 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/7y5M8p ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💫نقش حوزه در تمدن‌سازی اثبات منفعت حوزه و فقه برای بشریت است 📌حجت‌الاسلام و المسلمین صمصام‌الدین قوامی، رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی با بیان اینکه مردم دنیا و به‌ویژه مسیحیان خاطره تلخی از کلیسا دارند گفت: حوزه علمیه وظیفه دارد این خاطره تلخ را که منجر به جدایی دین از سیاست شده از اذهان بزداید و با بازتعریف انسان و تبیین مبانی نظری تمدن اسلامی ثابت کند حوزه و فقه به نفع بشریت است. 🔹انسان اگر اومانیسم و مستقل از آسمان خود را ببیند این تفکر در مقابل تفکری است که انسان خود را متصل به وحی و عصمت و ملکوت و غیب می‌بیند و این دو نوع انسان، بینش و رفتار و تفکر متفاوت خواهند داشت و نتیجه آن نیز ایجاد جوامع و تمدن‌های متفاوت است. 📷 goo.gl/Gqcsbs 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/msQZp2 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💫چالش‌های عقلانیت اسلامی با اومانیسم و سکولاریسم 📌حجت‌الاسلام خسروپناه، رئیس موسسه پژوهشی حکمت فلسفه ایران با بیان اینکه جریان عقلانیت اسلامی معتقد است هر جا با عقل و تجربه پیشرفت حاصل شود، باید از آن استفاده کرد، گفت: در این مسیر نباید سنت و فرهنگ هویت‌ساز خود را از دست داد، ما نباید گذشته خوب خود را فراموش کنیم، البته باید از گذشته بد بپرهیزیم. 🔹از زمان مشروطه تاکنون عده‌ای هستند که می‌گویند ما روشنفکر هستیم. حرف اصلی این افراد این است که باید دنیای غرب را بپذیریم و از فرق سر تا نوک پا غربی شویم؛ بدین معنی که دین را کنار گذاشته و اومانیسم و سکولاریسم را بپذیریم. 📷 goo.gl/Nos1Em 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/BsbM27 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢معرفی نشریه 💫عنوان: تربیت اسلامی 💫رتبه علمی: دو فصلنامه علمی - پژوهشی 📌شناسنامه نشریه: ▪️صاحب امتیاز: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ▪️سردبیر: دکتر محمد جعفر پاک‌سرشت ▪️جانشین سردبیر: دکتر محمد داودی ▪️دبیر اجرایی: حیدر فروزان 📌اهداف و چشم انداز: 🔹هدف اصلی دوفصلنامه علمی-پژوهشی «تربیت اسلامی»، انتشار تحقیقات انجام‌شده در زمینه‌ تربیت اسلامی، اطلاع‌رسانی علمی، فراهم آوردن زمینه برای تبادل نظر و تضارب آرای متفکران و محققان این رشته، فراهم آوردن زمینه برای تولید علم و اندیشه و نظریه‌پردازی در این زمینه و آماده کردن زمینه مناسب برای رشد و ارتقای هرچه بیشتر آموزش و پرورش رسمی کشور در راستای تطابق بیشتر با تعلیم و تربیت اسلامی است. 📌موضوعات مورد توجه دوفصلنامه علمی-پژوهشی «تربیت اسلامی»، به شرح زیر است: 🔹فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی 🔹مکتب‌ها و رویکردها در تعلیم و تربیت اسلامی 🔹فقه تربیتی 🔹مبانی، اصول و روش‌های تعلیم و تربیت اسلامی 🔹تاریخ تعلیم و تربیت اسلامی 🔹آرا و اندیشه‌های تربیتی متفکران مسلمان 🔹علوم تربیتی مانند مدیریت آموزشی، برنامه‌ریزی درسی و آموزشی، روان‌شناسی تربیتی با نگاه اسلامی 🔹مباحث تطبیقی 🔹حیطه‌ها و ابعاد تعلیم و تربیت در اسلام که تربیت اعتقادی، تربیت عبادی، تربیت اخلاقی، تربیت جنسی، تربیت سیاسی و غیره را شامل می‌شود. 🔹روش‌شناسی تحقیق در تربیت اسلامی 🔹بررسی جنبه‌های مختلف آموزش و پرورش رسمی با دیدگاه اسلامی 🌐 آدرس اینترنتی: islamicedu.rihu.ac.ir 📧پست الکترونیک: islamicedu@rihu.ac.ir 📪 آدرس: قم، ابتدای پردیسان،بلوار دانشگاه، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، دفتر مجله تربیت اسلامی ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com 📷 goo.gl/ZftHgS
💫لزوم ارتقاء ظرفیت نظریه‌پردازی و نقد نظریه‌ها در کشور 📌حجت‌الاسلام سعید بهمنی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در نشست "روش نظریه پردازی در علوم اجتماعی از دیدگاه شهید صدر" که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، بیان کرد: در نظریه‌پردازی و نقد آن باید روش‌های خود را نوسازی کنیم، دانشجوی متدین ما تنها با علوم زیستی سروکار ندارد بلکه با اوامر و نواهی خداوند نیز در ارتباط است. 🔹امروزه قدرت نرم تنها راه اثرگذاری گسترده و جهان‌شمول است. قدرت نرم، دشمن را به دوست تبدیل می‌کند. 📷 goo.gl/XZ6jqm 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/uyCPRd ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🌸🌸 خجسته میلاد با سعادت ابا عبدالله الحسین علیه‌السلام بر همگان تبریک و تهنیت باد. 🔳 دبیرخانه #مفتاح 🆔 @meftaah_com
💫فقه موجود ناظر به نظام سازی نیست/ شاخصه‌های اجتهاد تمدن ساز 📌حجت الاسلام رهدار در کرسی ترویجی «شاخصه‌های اجتهاد تمدن ساز»گفت: یکی از استلزامات فقه تمدن ساز، نظامات فقهی است. فقه موجود ما اساسا ناظر به نظام سازی نیست بلکه ناظر به احکام خرد است. 🔹اجتهادی می‌تواند تمدن ساز باشد که فقیه امتداد اجتماعی فتوای خودش را هم در نظر داشته باشد و خودش به استلزامات عملی فقه خودش فکر کند. 🔹اجتهاد تمدن ساز مقتضی این است که بگوید مثلا امروز به دلیل اینکه آینده نظام اسلامی به خرید کالای ایرانی گره خورده است، فتوای به تحریم کالاهای بیگانه می‌توانیم داشته باشیم. 📷 goo.gl/UkFSzL 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/1xVZMB ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢همایش «سینما و دین» ⏱زمان: دوم اردیبهشت ۱۳۹۷ 📖 اطلاعات بیشتر: https://goo.gl/ecC9CU #حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💫حضرت عباس محو در مقام اطاعت است/ سلوک دینی قمر بنی هاشم(ع) 📌حجت الاسلام بی آزار تهرانی گفت: ممکن است خیلی‌ها یک عمر عبادت کنند ولی در یک لحظه نافرمانی و عدم اطاعت، از حیطه بندگی و عبودیت خارج شوند. همه وجود حضرت عباس محو در ولایت است. 🔹اگر می‌بینید عبودیتی وجود دارد به خاطر این است که حضرت عباس محو در مقام اطاعت است. اگر کسی به مقام اطاعت رسید بنده خدا خواهد شد. شیطان با همه عبادت‌هایی که داشت یک لحظه تمرّد کرد و اطاعت خدا را کنار گذاشت و شیطان شد. 📷 goo.gl/n2Scqs 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/282tna ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com