eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.7هزار عکس
441 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ ادله بطلان بیع کالی به کالی و اشکالات آن/ این ادله حجیت ندارد 🔰 آیت‌الله علی عندلیبی همدانی در درس خارج «بورس و اوراق بهادار»، تشریح کرد؛ 🔻 ادله‌ی صحت بیع کالی به کالی 1️⃣ عمومات و اطلاقات ادله صحت معاملات 2️⃣ اطلاق بعض روایات باب سلف 🔻 ادله بطلان بيع کالی به کالی 1️⃣ اجماع: ابن زهره و صاحب مسالک و صاحب تذکره ادعای اجماع کرده‌اند که اگر در بیع سلف قبض نسبت به ثمن در جلسه بیع رخ ندهد، این بیع باطل است. 🔹 اشکال اول: صغرویاً این اجماع ثابت نیست. 🔹 اشکال دوم: این اجماع منقول است و به نظر ما چنین اجماعی حجت نیست. 🔹 اشکال سوم: این اجماع مدرکی است. 📚 نتیجه: این دلیل اشکال دارد فلذا این دلیل توان مقابله با ادله صحت بیع کالی به کالی را ندارد. 2️⃣ روایت نهی از بیع دین به دین: مرحوم شیخ و مرحوم کلینی این روایت را نقل کرده‌اند و مرحوم صاحب وسایل در باب 8 از ابواب سلف این روایت را نقل می‌کند. 📚 نتیجه: از جهت دلالی نه موضوع این دلیل ربطی به بیع نسیه به نسیه دارد و نه خود این دلیل دلالتی بر بطلان بیع دارد، فلذا دلیل دوم نیز بر بطلان بیع کالی به کالی تمام نیست. 3️⃣ نهی از بیع کالی به کالی: روایت داریم که ادعا شده است که دلالت بر بطلان بیع کالی به کالی دارد. 📚 نتیجه: این دلیل هم از حیث سند و هم از حیث دلالت مخدوش است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=15863 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 رمضان؛ فرصتی برای خلوت با خالق یکتا/ حضور حداکثری مردم در «رزمایش مواسات» 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین محمد رضایی تهرانی در گفت‌وگویی بیان کرد؛ 💠 در ماه رمضان خواستند به ما بگویند که این مهمانی یک مهمانی خاصی است و به همین علت از یک سری خوردن‌ها و لذت‌های مادی ما را پرهیز می‌دهند که به یک پذیرایی باطنی و معنوی آشنا کنند. 💠 در پذیرایی الهی انسان در یک قرنطینه خاص قرار می‌گیرد و چیزهایی که در وقت‌های دیگر جایز بود و یا بعضاً واجب بود در آن فضا در کنار هم چیده می‌شود تا به یک ادب فوق‌العاده‌ای برسد تا بتواند از ظرفیت‌های کشف نشده خود در این فرصت استفاده کند. 💠 رزمایش مواسات در ماه مبارک رمضان فرصتی برای شکوفایی رسیدن به فقراست. خداوند در پایان ماه رمضان به صورت یک رزمایش فراگیر در قالب زکات فطره فرصت دیگری فراهم می‌کند. در این رزمایش مواسات میدان کار و فرصت برای استفاده کردن از این بهره‌ها فراهم است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=15865 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ توحیدمداری تنها عامل همسبتگی و یکپارچگی جامعه است 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین حسن خیری در درس‌گفتار «نظام هنجاری اسلام» یادآور شد؛ 📚 ظرف خیال ظرف کثرت است و ظرف کثرت به وحدت نمی‌رسد در حالی که اسلام به دنبال انسان موحد است. 📚 در صورتی انسان به وفاق می‌رسد که پایه ادراکات وی عقل بشود وگرنه با اوهام انسان به وحدت نمی‌رسد. 📚 توحیدمداری و نتیجه آن یعنی قلب نشأت گرفته از تقوا، تنها چیزی است که می‌تواند انسان و جامعه انسانی را به همبستگی و یکپارچگی برساند. 📚 تضاد درونی انسان سبب بوجود آمدن حق و باطل و ضرورت تولی در برابر حق و تبری در مقابل باطل خواهد شد. 📚 در جامعه مدرن حداقل وجدان جمعی برای برقراری نظم اجتماعی پذیرفته شده است. 📚 حقوق در جامعه مدرن حقوق ترمیمی و اصلاحی است. 📚 فهم افکار عمومی و وجدان جمعی مقدمه برقراری نظم اجتماعی است و کنکاش در باب چگونگی تفکر افراد نیز در برقراری نظم اجتماعی موضوعیت دارد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌 رهبر انقلاب: ماه رمضان «ماه فرصتهاست» 🔰 ۱۰ توصیه کاربردی رهبر معظم انقلاب برای بهره‌برداری از این فرصت عظیم الهی ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 عرصه‌‌ها و ابعاد تاثیر زیست فناوری بر معرفت و معیشت بشر معاصر 🔻 آیت‌الله رشاد در درس خارج فقه مهندسی ژنتیک و جنگ بیولوژیک تصریح کرد؛ ✍️ امروز بیوتکنولوژی و فناوری زیستی در حوزه علم و دانش علی‌الاطلاق، از اهمیت فوق‌العاد‌ه‌ای برخوردار شده است. این جهت در احکام این فن و فروع فقهی معطوف به فرآیند‌های زیست‌فناورانه می‌تواند بسیار موثر باشد. ✍️ دومین عرصه‌ای که زیست‌فناوری می‌تواند(البته حسب ادعا) بر آن تاثیرگذار باشد ساحت معرفت است. در صورت صحت این ادعا، مهندسی ژنتیک در معرفت‌شناسی و توسعه علوم‌شناختی هم می‌تواند موثر باشد. ✍️ یکی دیگر از ابعاد بسیار پراهمیت و گسترد‌ه‌ای که باید به بحث درباره آن و نیز احکام ناشی از این وجه زیست‌فناوری پرداخت، رابطه زیست فناوری با عقائد دینی است؛ مهندسی ژنتیک مانند برخی علوم نوظهور دیگر که در بدو ظهور و براساس تصورات اولیه از رابطه و تاثیر و تاثر آن با الاهیات، پاره‌ای شبهات کلامی را تولید می‌کند. ✍️ کشف رمز زیستی و حیاتی اختصاصی هر موجود زنده، ضمن این‌که بسترساز یک انقلاب علمی بزرگ در قلمرو علم و دانش است، بسترساز یک انقلاب معرفتی در حوزه دین نیز هست. یعنی مبانی عقیدتی دین را تحکیم می‌بخشد‌. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=15868 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ تمدید مهلت ثبت نام دانشگاه معارف اسلامی/ ویژه طلاب 💢 دانشگاه معارف اسلامی وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها از میان طلاب برادر و خواهر در مقطع دکتری برای سال تحصیلی 99 دانشجو می‌پذیرد. 📆 مهلت ثبت‌نام: 10 خرداد 99 🔻 مدرسی معارف اسلامی در پنج گرایش شامل؛ 🔹 قرآن و متون اسلامی 🔹 تاریخ و تمدن اسلامی 🔹 مبانی نظری اسلام 🔹 انقلاب اسلامی 🔹 اخلاق اسلامی 💻 اطلاعات بیشتر و ثبت نام: www.maaref.ac.ir ☎️ تماس: 32110224-025 و 32902612-025 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌 درس خارج فقه نظام جامع خانواده 📚 درس خارج فقه نظام جامع خانواده با تدریس آیت‌الله سیدمنذر حکیم به صورت آنلاین برگزار می‌شود. 📆 زمان برگزاری: یکشنبه ۷ اردیبهشت، ساعت ۱۸ 💢 برای ورود به کلاس بر روی لینک زیر کلیک کرده سپس با کلیک بر روی «ورود به عنوان مهمان» وارد کلاس شوید. 🌐 https://split.to/x0idrEj ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 آیا به فردی که دچار حیات نباتی شده، ملکیت تعلق می‌گیرد؟ ✅ آیت‌الله محمد قائنی در درس خارج فقه پزشکی تأکید کرد؛ 🔹 یکی از مسائل فقهی بحث ملکیت شخص مبتلا به حیات نباتی است. هم نسبت به آنچه قبلا مالک بوده است و هم نسبت به تملک جدید بر اساس ارث و... . 🔹 فرض این است که حیات عادی از مقومات ملکیت نیست یعنی عقلا و عرفا و عقلائیا مانعی در مالکیت حتی میت مطلق هم وجود ندارد. 🔹 حیات از مقومات ملکیت نیست اما شک در این است که با طرو حیات نباتی، ملکیت شخص زائل می‌شود یا نه؟ بعید نیست در این فرض مقتضای استصحاب بقای اموال او بر ملکیت خودش باشد و به ورثه او منتقل نمی‌شود. 🔹 آنچه ثابت است این است که با موت مطلق، ملکیت زائل می‌شود، اما در فرض شک در موت، اطلاق دلیل ملکیت استمرار ملکیت را اقتضاء می‌کند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=15874 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ برنامه‎های مدرسه رمضانیه «فقه سلامت» اعلام شد 💠 معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان دوره «فقه سلامت» ویژه ماه مبارک رمضان برگزار می‌کند. 1️⃣ درس گفتارهای فقه بیماری‌های واگیردار آیت‌الله محمد قائنی 📆 زمان: از ۶ تا ۱۴ اردیبهشت(۹جلسه) ساعت ۲۲:۳۰ 2️⃣ تحلیل نظام سلامت در اسلام توسط آیت‌الله عندلیب همدانی 📆 زمان: از ۱۵ تا ۲۲ اردیبهشت (۸جلسه) ساعت ۲۲:۳۰ 3️⃣ انتخاب جنسیت از منظر اسلام توسط آیت‌الله حسین شوپائی 📆 زمان: از ۲۸ اردیبهشت تا ۳ خرداد (۷جلسه) ساعت ۲۲:۳۰ 💻 این نشست‎ها هر شب ساعت ۲۲:۳۰ به صورت آنلاین در آدرس اینترنتی: https://b2n.ir/169134 🔰 ورود میهمان به صورت آفلاین از طریق لینک سامانه LMS به نشانی: https://b2n.ir/260013 ☎️ تماس: ۰۹۳۸۱۵۵۳۵۸۶ ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ قاعده ارشاد جاهل در موضوعات 💢 حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی‌حاجی در درس خارج «فقه تربیت» گفت: ✍️ در مسائل تربیتی و مشاوره چه بسا ارشاد و راهنمایی به موضوعات است. دو دیدگاه وجود دارد؛ 1- وجوب ارشاد جاهل در موضوعات و 2- عدم وجوب ارشاد جاهل مگر در موارد مهم. 1️⃣ دیدگاه نخست؛ وجوب ارشاد جاهل در موضوعات ✍️ پیش فرض مسأله این است که ارشاد کننده دخالتی در ابتلای جاهل به مورد تکلیف نداشته وتسبیبی در کار نیست. ✍️ برخی فقیهان از جمله علامه حلی، إعلام نجاست آب وضو، را واجب دانسته‌اند، هر چند قبول آن برای طرف مقابل تابع شرایطی است. ✍️ در بررسی توجه شود که سؤال از اعلام نجاست به جاهل است، نه عالم تا مصداق امر به معروف ونهی از منکر شود. ✍️ نسبت به مثل نجاست لباس نمازگزار مطرح شده که مانعیت نجاست لباس تنها در صورت علم بوده و نماز جاهل در آن صحیح است. ✍️ در این بحث روایاتی وجود دارد که از اعلام نسبت به موضوعات نهی کرده‌اند که در ضمن دیدگاه دوم مطرح می‌شوند. ✍️ ممکن است قول علامه مبتنی بر این باشد که اگر سکوت عالم موجب صدور حرام واقعی از دیگری شود، سکوت جایز نیست، که باید جواب داد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌 چهارمین هم اندیشی علمی «فقه نظام ‌ساز» برگزار می‌شود 💯 چهارمین هم اندیشی علمی فقه نظام ساز با موضوع «کرونا و چالش‌ها» در راستای دغدغه‌مندسازی طلاب نسبت به تولید معرفت در حوزه فقه نظام ‌ساز و نیز گفتمان سازی در حوزه فقه‌های تخصصی، به همت موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) برگزار می‌شود. 🔰 ارائه دهندگان: 🔹 حجت‌الاسلام والمسلمین همتی با موضوع «کرونا و الهیات آخرالزمانی» 🔹 دکتر رفیعی آتانی با موضوع «مدیریت پسا کرونا» 🔹 دکتر ملکی با موضوع «تحلیل فقهی حقوقی حمله بیولوژیکی» 📆 زمان: چهارشنبه 10 اردیبهشت 99، ساعت 16 💻 برگزاری به صورت آنلاین به آدرس https://join.skype.com/oNlw9cAdzfE5 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 رمضان؛ ماه برکت، رحمت و مغفرت 🔰 آیت‌الله محمدباقر تحریری در گفت‌وگویی مطرح کرد: 🔹 نبی مکرم اسلام(ص) در خطبه آخر ماه شعبان می‌فرمایند؛ «ماه رمضان ماهی است که بر شما روی آورده است با برکت و رحمت و مغفرت». 🔹 برکت در امور مادی؛ یعنی یک مالی که انسان به دست آورده است دارای برکت باشد، به این معنا که هر چه از آن استفاده بکند باز هم برای استفاده‌های خوب از این مال جا دارد. آن مالی دارای برکت است که بتوان نیازهای مختلفی را با آن برآورده کرد. 🔹 برکت معنوی این است که انسان در یک امر معنوی قرار بگیرد، درست از این امر معنوی استفاده کند، آنگاه خداوند متعال فواید بسیاری را بر آن امر معنوی مترتب می‌کند. 🔹 خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: اگر اهل شهرها ایمان داشته باشند خداوند برکاتش را از آسمان و زمین بر آنها نازل می‌کند. این برکات، برکات مادی است که در پرتو ایمان به خدا و تقوا، خداوند ظاهر می‌کند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=15880 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 سی و هشتمین جایزه کتاب سال فراخوان داد 💯 سی و هشتمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در بهمن ماه ۱۳۹۹ برگزار می‌شود. 💠 ناشران، پدیدآورندگان، مترجمان و مصححان می‌توانند تا ۳۱ شهریورماه سال جاری کتاب‌های خود را به دبیرخانه کتاب سال ارسال کنند. 📌 نشانی: تهران، خیابان انقلاب اسلامی، خیابان برادران مظفر جنوبی، کوچه خواجه نصیر، شماره ۲، طبقه اول، کد پستی ۱۳۱۵۷۵۳۷۱۵ 💻 کسب اطلاعات بیشتر: www.ketabsal.ir ☎️ تماس: ۶۶۹۶۶۲۱۹ و ۶۶۹۶۶۱۳۹ ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌 بیانیه مؤسسه موضوع‌شناسی احکام فقهی در مورد بازگشایی مساجد و مشاهد مشرفه 🔰 مؤسسه موضوع‌شناسی احکام فقهی، در مورد بازگشایی مساجد و مشاهد مشرفه بیانیه‌ای صاد کرد: 📝 مراعات دستورالعمل‌های ابلاغی از مراجع ذیصلاح برای نحوه بازگشایی مساجد و اماکن مذهبی لازم و ضروری است. 📝 نماز خواندن با ماسک و دستکش اشکال ندارد و خللی به نماز وارد نمی‌کند. 📝 علاوه بر استحباب مراعات حال أضعف مأمومین در نماز، نسبت به تعقیبات نماز هم با توجه به توصیه‌های بهداشتی، به أقلّ مقدار مستحب اکتفا شود. 📝 مراعات فاصله فیزیکی با افراد دیگر در این شرایط هنگام برپایی نماز جماعت، لازم و مورد تأکید است. بنابراین اساس، فاصله نمازگزار از محل سجده نسبت به فردی که در صف جلو ایستاده، تا یک متر اشکال ندارد. فاصله نمازگزار با کسانی که در طرفین وی ایستاده‌اند نیز تا یک متر اشکال ندارد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=15884 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ محوری‌ترین دغدغه دانشمندان علوم انسانی 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین رضا حبیبی در درس‌گفتار «روش‌شناسی فقه التربیه» عنوان کرد؛ 🔹 وجود مشترکات لفظی در مسائل علمی باعث شده توافق نظر در موضوعات علمی برای دانشمندان میسر نباشد و دانشمندان در موضوعات علمی مختلف با یکدیگر اختلاف نظر داشته باشند. 🔹 این موضوع باعث شده در دوران معاصر، تببین مبادی تصوریه به خصوص مفاهیمی که مربوط به تعریف دانش و برخی از فصل‎هایی از یک دانش است، رواج پیدا کرده باشد. 🔹 محوری‎ترین بحثی که دغدغه دانشمندان فلسفه علوم انسانی می‎باشد، بیان روش تحقیق صحیح در علوم انسانی است. 🔹 در اندیشه شک‎گرایان رسیدن به واقعیت و تحقیق و پژوهش امری بیهوده است. اما در نگاه افراد رئالیست واقعیت وجود دارد، می‎توان به آن دست یافت و می‎توان به مردم آن را انتقال داد. 🔹 یکی از افرادی که در برابر شک‎گرائی مبارزه کرد، دکارت بوده است. با مشاهده آثار دکارت می‎توان متوجه شد که از نظر وی یکی از دلائل این شک‎گرائی نقص روشی است و به این دلیل که روشی صحیح برای رسیدن به واقعیت وجود ندارد، شک‎گرائی نیز رواج پیدا کرده است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌 درس‌گفتار «فقه تعزیرات امور اقتصادی و مالی» 📚 درس‌گفتار «فقه تعزیرات امور اقتصادی و مالی» با تدریس حجت‌الاسلام والمسلمین حسین تاج آبادی به صورت آنلاین برگزار می‌شود. 📆 زمان برگزاری: سه‌شنبه ۹ اردیبهشت، ساعت ۱۵:۳۰ 💢 برای ورود به کلاس بر روی لینک زیر کلیک کرده سپس با کلیک بر روی «ورود به عنوان مهمان» وارد کلاس شوید. 🌐 https://split.to/x0idrEj ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ آغاز فراخوان هفتمین جشنواره بانو امین 💠 فراخوان هفتمین جشنواره بانو امین(ره) ویژه بانوان طلبه، اساتید و دانش‌آموختگان جامعه الزهرا(س) آغاز شد. 🔻 محورها؛ 1️⃣ جهش تولید در علوم اسلامی - انسانی؛ ظرفیت‌های حوزه علمیه. 2️⃣ جهش تولید در عرصه‌های آموزشی، فرهنگی، پژوهشی؛ راهکارها و موانع. 3️⃣ جهش تولید محتوا در فضای مجازی؛ اولویت‌ها و راهکارها. 📝 ارسال آثار: banooamin.pajoohesh@jz.ac.ir (در قالب «Word» و «PDF») 📆 مهلت ارسال آثار تا پایان تیرماه ۹۹ است. 💻 دریافت فرم ثبت‌نام: https://pjh.jz.ac.ir 📌 آدرس دبیرخانه: قم، ساختمان پژوهشگاه حضرت معصومه علیهاالسلام، طبقه سوم، دفتر همایش‌ها و جشنواره‌های علمی. ☎️ تماس: ۳۲۱۱۲۴۸۴ ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 ثبت‌نام کارگاه تربیت مربی پژوهشی ✅ تکمیل ظرفیت ثبت‌نام سومین دوره «کارگاه تربیت مربی پژوهش» حوزه علمیه امام کاظم(ع) تا 15 خرداد ماه سال 99 تمدید شد. 💠 ثبت‌نام اولیه کارگاه صرفا به صورت غیر حضوری صورت می‌پذیرد. 📆 زمان شروع کارگاه مهر ماه سال 1399 است. ✍️ برای کسب اطلاعات بیشتر سوالات خود را به آیدی @pheekq ارسال فرمایید. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔹 یکی از مقدمات اطلاق، امکان تقیید است/ زمانی می‎توان اطلاق‌گیری کرد که تقیید برای گوینده ممکن باشد 🔰 آیت‌الله محمدمهدی شب‌زنده‌دار در درس خارج فقه معاصر عنوان کرد؛ 📚 یکی از مقدمات اطلاق، امکان تقیید است. در صورتی ما می‌توانیم اطلاق‌گیری کنیم که تقیید برای گوینده ممکن باشد. 📚 آن وقت با این‌که تقیید ممکن است اگر تقیید نکرد معلوم می‌شود اطلاق مقصودش است. اما اگر جایی تقیید اصلاً نمی‌تواند بکند این جا از عدم تقیید کشف اطلاق نمی‌شود. 📚 در مانحن‌ فیه گفته می‌شود که ائمه(علیهم‌السلام) یا کلاً شارع چه در کتاب و چه در سنت، شارع نسبت به موضوعات مستجده امکان تقیید نداشته و چون امکان تقیید نداشته پس از عدم ذکر قید، اطلاق استفاده نمی‌شود. 📚 شارع نمی‌توانسته بفرماید «إذا سافرتم بغیر هواپیما» یا «اذا سافرتم بغیر سرعت‌های کذا» نمی‌توانسته این جوری بگوید، چون نمی‌توانسته بگوید حالا که نفرموده نمی‌توانیم بگوییم اطلاق دارد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=15887 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 کتاب نصیحت در فقه سیاسی شیعه منتشر شد 🔰 علی شیرخانی، مؤلف کتاب در گفتگویی عنوان کرد: 📘 این اثر چهارمین جلد از مجموعه مجلدات فقه سیاسی است. جلد اول با عنوان بیعت در فقه سیاسی در سال ۱۳۸۷ منتشر شد. در این اثر این بحث که بیعت عهد یا ایقاع است و همچنین در دوره معصومین به چه معناست و در دوره غیبت به چه معناست و… مورد بحث قرار گرفته است. 📘 در جلد دوم زن در فقه سیاسی شیعه نوشته شد. در این اثر جایگاه زنان در جامعه اسلامی و اینکه آیا می‌تواند حاکم بشود یا خیر مورد بحث قرار گرفته است. 📘 در جلد سوم نظارت در حکومت مورد بررسی قرار گرفته است؛ اینکه قالب‌هایی در بحث نظارت وجود دارد یا خیر؟ در این اثر امر به معروف و نهی از منکر مفصل به صورت عقلی و نقلی بررسی شده است. 📘 در جلد چهارم خیرخواهی برای حاکمان با توجه به روایت‌های متعدد مورد بررسی قرار گرفت. در زمان معصوم و غیبت خیرخواهی به چه معناست؟ آیا انواعی دارد یا ندارد؟ در فقه ما دو نوع نصیحت مطرح شده و تکالیف متقابل نصیحت کننده و نصیحت شونده از لحاظ ایجاب و قبول و … چگونه است؟ و وجوب و عدم وجوب با ادله موجود بحث شده است. 📘 کتاب اطلاعات و ضد اطلاعات در فقه سیاسی شیعه هم اثر دیگری است که امیدوارم امسال آماده چاپ شود. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 ماه رمضان؛ فرصت طلایی برای مواجهه با مصائب/ روزه‌داری تجلی خدامحوری و نفی انسان‌محوری است 📌 حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین مختاری در یادداشتی، مطرح کرد: ✍️ حلول ماه مبارک رمضان فرصت طلایی برای تقویت معنویت‌گرایی در جوامع اسلامی و حتی دیگر جوامع بشری است تا جهان حیرت زده از بحران کرونا، بر مدار ارتباطات میان دینی و فطرت به اصل خود بازگردد و اینچنین معنویت‌گرایی و آرامش درونی شکوفا گردد؛ چرا که رمضان به مثابۀ بازگشت به فطرت پاک بشری است. ✍️ روزه‌داری در ایام ماه مبارک رمضان، تجلی خدامحوری و نفی انسان محوری(اومانیسم) به شمار می‌آید؛ وقتی اصالت خدا مطرح گردد، سعی و تلاش عمومی مردم برای کسب رضایت خداوند به بهای نفی منیّت در بالاترین حد ممکن قرار می‌گیرد و از این رهگذر، تسلیم در برابر حدود الهی و تمکین در برابر خدا و حق واحد، حیات دینی جوامع بشری را در جهان پساکرونا جلا می‌بخشد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=15889 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ احتمالات درباره کلمات «کرمنا» و «بنی آدم» در آیه «وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَني‏ آدَم» 🔰 آیت‌الله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» تصریح کرد؛ 🔻 احتمالات درباره آیه «وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَني‏ آدَم» 1️⃣ این‌که در آیه هیچ تشریعی وجود ندارد، فقط می‌گوید ویژگی‌هایی به او دادیم که او را آماده امتحان کنیم. 2️⃣ در نقطه مقابل احتمال بالایی است که می‌گوید کرامت مفهومی دارد که یکی از مصادیقش شأنی است که دارای حقوقی است و دیگران باید آن را رعایت کنند. 3️⃣ بینابین دو نظر بالا، این‌که بگوییم مدلول مطابقی آیه این است که ما انسان را به این ویژگی‌های خلقی و تکوینی مجهز کردیم. 💢 نظر استاد: گرچه ما ابتدا همان احتمالی را ترجیح می‌دادیم که کرمنا فقط امر تکوینی و قانون طبیعی در خلقت بشر را برمی‌شمارد اما احتمال دوم را هم خیلی مستبعد نمی‌دانیم. 🔻 احتمالات در مفهوم بنی آدم؛ 1️⃣ نوع است و نگاهی به افراد ندارد. 2️⃣ این جمله عام یا مطلق مجموعی است. 3️⃣ کرمنا بنی‌آدم یعنی مطلق استغراقی یکایک شما را ما تکریم کردیم. 💢 نظر استاد: در اینجا به نظر می‌آید همین که می‌گوید بنی‌آدم یا ناس یا انسان یا مفاهیمی ‌از این قبیل مقصود همان اطلاق استغراقی ناظر به افراد است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=15891 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 برگزاری یازدهمین دوره تربیت مدرس معارف نماز 💢 حجت‌الاسلام آیتی، مدیر مرکز تخصصی نماز خبر داد؛ ✍️ یازدهمین دوره تربیت مدرس معارف نماز برگزار می‌شود و طلاب درس خارج(اتمام پایه دهم) می‌توانند در این دوره ثبت نام نمایند. ✍️ شروع دوره از اواخر شهریور ماه سال 99 به مدت 9 ماه تحصیلی می‌باشد. 💻 ثبت‌نام: Qunoot.net 📌 مراجعه حضوری: قم، خیابان شهداء، کوچه آمار(22) از ساعت 10 الی 14 با همراه داشتن مدارک(کپی شناسنامه و کارت ملی، ارزیابی تحصیلی و دو قطعه عکس معمم) ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 تأثیر قاعده امر به معروف و نهی از منکر در هدایتگری 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین سیدنقی موسوی در درس‌گفتار «فقه معلمی» بیان داشت؛ 📝 امر به معروف و نهی از منکر واجب است. هدایت‌گری معلم مصداقی از امر به معروف و نهی از منکر است؛ لذا هدایت‌گری بر معلم واجب است. 🔻 در باب نسبت امر به معروف و نهی از منکر با هدایت، دو احتمال وجود دارد؛ 1️⃣ عنوان امر به معروف و نهی از منکر اعم از عنوان هدایت و یا مساوی با آن است که طبق این احتمال، چنین دلیلی تمام است و مرتبط با ما نحن فیه می‌باشد. 2️⃣ احتمال دیگر این است که بگوییم هدایت اعم از امر به معروف و نهی از منکر است و اقسام و اطواری دارد که یکی از اقسامش امر به معروف و نهی از منکر است. 📝 هدایت اعم از امر به معروف و نهی از منکر می‌باشد و هدایت کردن مردم دارای اقسامی است که در پاره‌ای از موارد هنگام تحقق منکر، واجب می‌شود که آن را امر به معروف نامگذاری می‌نماییم. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=15893 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ سه خصلت برای تزویج زوج یا زوجه 🔻 آیت‌الله محسن اراکی در درس خارج «فقه خانواده» مطرح کرد؛ ✍️ براساس احکام اسلامی وظیفه ولی است که برای فرزندش زوج یا زوجه طلب کرده و امکان تشکیل زندگی مشترک را فراهم کند. ✍️ یکی از شرایط برای تزویج فرزند، این است که فرزند(مولی علیه)، صلاحیت لازم را داشته باشد؛ یعنی باید سه خصلت داشته باشد؛ نخست توانایی جنسی، دوم دیندار باشد و سوم اخلاق خوب داشتن است. ✍️ براساس آنچه در مورد شروط وجوب تزویج گفته شد و تأکید آیه ذکر شده، فقر، مانع صلاحیت برای ازدواج نیست. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=15895 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ چهار جلوه از دین‌ورزی معیشت ‌اندیش/ کسب درآمد در تبلیغی که برای دین خدا باشد معیشت اندیشی نیست 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین قاسم ترخان در گفت‌و‌گویی مطرح کرد؛ 🔰 دین‌ورزی را می‌توان دارای سه مرتبه دانست که شامل؛ 📚 دینداران، دین را برای دنیایشان بخواهند. 📚 به دین عمل می‌کنند تا آخرتشان تأمین شود و به پاداش اخروی برسند. 📚 دین‌ورزی آن‌ها از سر عشق به حق تعالی است. 🔹 در قرآن و روایات به این مراتب دین‌ورزی اشاره شده است. ولی با تمام این مطالب حتی سطح عالی دین‌ورزی هم تجارت است. 🔹 اینکه دین عاملی برای گذران زندگی کسی باشد خود به خود ایراد ندارد، ولی اگر انگیزه و هدف دین‌ورزی همین باشد، ایراد دارد. 🔹 کسی که تبلیغ می‌رود اگر هدفش کسب درآمد نباشد، بلکه انگیزه‌اش تبلیغ و ترویج دین و آشناکردن مردم با احکام و دستورات الهی باشد، با اینکه هدایای مردم را برای گذران زندگی می‌پذیرد؛ معیشت‌اندیش نیست و نمی‌توان وی را مذمت کرد. 🔹 اگر مطلقاً و کلی بگوییم که همه این اقسام و مراتب مادون مرتبه عالی عاشقانه نیست و معیشت‌اندیشی و مذموم است، مبنای درستی ندارد و با آیات و روایات هم ناسازگار است. 🔹 اگر هر نوع نگاه دینی را معیشت‌اندیش و آن را مذموم بدانیم، قادر نخواهیم بود برخی از کار‌های پیامبر(ص) را توجیه کنیم. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=15897 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 حقانیت، منطق و استدلال قدرت نرم تشیع است ✅ آیت‌الله احمد عابدی در درس خارج «جهاد» عنوان کرد؛ 📚 گاهی قدرت به صورت معنوی است، برای نمونه مورد احترام بودن یک فرد نوعی از قدرت است و طلاب دارای چنین قدرتی هستند. 📚 برخی از قدرت‌های معنوی فساد آوردند، به همین دلیل قرآن برای جلوگیری از گرفتار شدن در این فساد مسائلی همانند تزکیه را مطرح می‌کند. 📚 جهاد مباحث بسیار مهمی دارد ولی در کتب فقهی وجود ندارد. 📚 یکی از اشکالات مهم کشور آمریکا این است که سابقه تاریخی و پیشینه تمدنی ندارد. نداشتن تمدن سبب ایجاد تشدد می‌شود. 📚 شیعه با وجود این‌که اقلیت است ولی در جهان قدرتمند بوده و از بین نرفته است. دلیلش آن است که حقانیت، منطق و استدلال دارد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=15904 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ روابط زن و شوهر یک رابطه تربیتی است 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌نقی فقیهی در درس‎گفتار «فقه تربیت جنسی» خاطرنشان کرد؛ 🔹 تربیت جنسی عبارت است از این‌که فرد در دوره‎های رشد کودکی، نوجوانی و... به گونه‎ای پرورده شود تا با جنسیت خود آشنا گردد، آن را بپذیرد، قدردان وجود خویش باشد، نقش جنسیت و احکام مربوط به جنس خود و روابط با جنس مخالف را یاد بگیرد. آمادگی روانی جهت ازدواج و تشکیل خانواده را کسب کند و همچنین آداب برخورد با همسر را یاد بگیرد تا در جهت قرب الی الله آن را به کار گیرد. 🔹 روابط زن و شوهر یک رابطه تربیتی است که فقه تربیت جنسی را نیز شامل می‎شود و احکامی که مربوط به روابط زناشویی می‎شود نیز در ذیل آن قرار می‎گیرد. 🔹 روابط زناشویی صرفاً رابطه حقوقی نیست که مثلاً شامل پرداخت نفقه از سوی مرد و تمکین از سوی زن شود، بلکه بسیار فراتر از آن بوده و ازدواج تعهدی است که هرکدام از زن و مرد باید تلاش کنند تا دیگری را به بهشت ببرند که بر این اساس تمامی حقوق در ذیل رابطه تربیتی زن و شوهر قرار خواهد گرفت. 🔹 مبانی تربیت جنسی به معنای هستی‎ها، قابلیت‎ها و ویژگی‎های انسان است که می‎تواند امیال، خواسته‏ها و عملکردهای آدمی را موجب شده و منشأ آن هستند و این هستی‎ها و ویژگی‎ها، از فطرت نشأت می‎گیرند که خدای متعال فطرت انسان را بر اساس خیر پدید آورده است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ دینداری اجباری یا مختارانه؟/ هر مواجهه‌ای با شُرور عالم را نمی‌توان تحلیل آخرالزمانی کرد 🔻 حجت‌الاسلام همتی در نشست «کرونا و چالش‌های الهیاتی، سیاسی و حقوقی» مطرح کرد؛ 💠 هر معنویت و هر گرایش به معنویت و هر گرایش به ما بَعدالطبیعه در مواجهه با شُرور عالم را نمی‌توان تحلیل آخرالزمانی کرد و گرایش به معنویت در نظر گرفت. 💠 دو مدل دینداری وجود دارد؛ 1- مدل دینداری از سرِ اضطرار و اضطراب است و به نوعی یک نوع اجبار است، چه اجبار درونی و چه اجبار اجتماعی و 2- مدل دینداری، دینداری مختارانه است که همراه با معنویت و عقلانیت است. 💠 نمی‌شود هر نوع معنویت و ماوراءالطبیعه‌خواهی و هر نوع گرایش به معنا را نوعی امر مثبت تلقی کرد. 💠 گاهی اوقات وقتی بعضی از دینداران فضای مالی ضعیفی دارند غرق در دین هستند ولی وقتی که از فضای مریضی یا فقر عبور می‌کنند دچار بی‌دینی می‌شوند؛ این نوع دینداری، دینداری در بحران است. 💠 در نگاه شیعه، دین آخرالزمانی یک دین مختارانه است که اساس و بنیان آن را عقلانیت تشکیل می‌دهد. تحقق ظهور هم یک تحقق مختارانه است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=15907 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 حجت‌الاسلام ‌والمسلمین بهرامی رئیس مرکز نور شد 🔰 حجت‌الاسلام ‌والمسلمین محمدحسین بهرامی به ریاست مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی منصوب گردید. ‌📚 حجت‌الاسلام ‌والمسلمین محمدی گلپایگانی، ریاست دفتر مقام معظم رهبری مدظله‌العالی در پاسخ به نامه آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس هیئت امنای مرکز، موافقت مقام معظم رهبری با پیشنهاد هیئت امنا، مبنی بر معرفی حجت‌الاسلام دکتر محمدحسین بهرامی به‌عنوان رئیس مرکز را ابلاغ نمودند. ✍️ در متن این نامه آمده است «معظم‌له موفقیت ایشان را در جهت تحقق مأموریت‌های اساسی مرکز خصوصاً در ارتباط با حوزه‌های علمیه از پروردگار متعال مسئلت نمودند.» ✍️ همچنین در این نامه مراتب قدردانی معظم‌له از حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری که در طول سال‌های مدیریت بر این مجموعه زحمات ارزشمندی را متقبل شدند اعلام گردیده است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com