eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.6هزار عکس
435 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 ثبت‌نام کارگاه تربیت مربی پژوهشی ✅ تکمیل ظرفیت ثبت‌نام سومین دوره «کارگاه تربیت مربی پژوهش» حوزه علمیه امام کاظم(ع) تا 15 خرداد ماه سال 99 تمدید شد. 💠 ثبت‌نام اولیه کارگاه صرفا به صورت غیر حضوری صورت می‌پذیرد. 📆 زمان شروع کارگاه مهر ماه سال 1399 است. ✍️ برای کسب اطلاعات بیشتر سوالات خود را به آیدی @pheekq ارسال فرمایید. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔹 یکی از مقدمات اطلاق، امکان تقیید است/ زمانی می‎توان اطلاق‌گیری کرد که تقیید برای گوینده ممکن باشد 🔰 آیت‌الله محمدمهدی شب‌زنده‌دار در درس خارج فقه معاصر عنوان کرد؛ 📚 یکی از مقدمات اطلاق، امکان تقیید است. در صورتی ما می‌توانیم اطلاق‌گیری کنیم که تقیید برای گوینده ممکن باشد. 📚 آن وقت با این‌که تقیید ممکن است اگر تقیید نکرد معلوم می‌شود اطلاق مقصودش است. اما اگر جایی تقیید اصلاً نمی‌تواند بکند این جا از عدم تقیید کشف اطلاق نمی‌شود. 📚 در مانحن‌ فیه گفته می‌شود که ائمه(علیهم‌السلام) یا کلاً شارع چه در کتاب و چه در سنت، شارع نسبت به موضوعات مستجده امکان تقیید نداشته و چون امکان تقیید نداشته پس از عدم ذکر قید، اطلاق استفاده نمی‌شود. 📚 شارع نمی‌توانسته بفرماید «إذا سافرتم بغیر هواپیما» یا «اذا سافرتم بغیر سرعت‌های کذا» نمی‌توانسته این جوری بگوید، چون نمی‌توانسته بگوید حالا که نفرموده نمی‌توانیم بگوییم اطلاق دارد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=15887 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 کتاب نصیحت در فقه سیاسی شیعه منتشر شد 🔰 علی شیرخانی، مؤلف کتاب در گفتگویی عنوان کرد: 📘 این اثر چهارمین جلد از مجموعه مجلدات فقه سیاسی است. جلد اول با عنوان بیعت در فقه سیاسی در سال ۱۳۸۷ منتشر شد. در این اثر این بحث که بیعت عهد یا ایقاع است و همچنین در دوره معصومین به چه معناست و در دوره غیبت به چه معناست و… مورد بحث قرار گرفته است. 📘 در جلد دوم زن در فقه سیاسی شیعه نوشته شد. در این اثر جایگاه زنان در جامعه اسلامی و اینکه آیا می‌تواند حاکم بشود یا خیر مورد بحث قرار گرفته است. 📘 در جلد سوم نظارت در حکومت مورد بررسی قرار گرفته است؛ اینکه قالب‌هایی در بحث نظارت وجود دارد یا خیر؟ در این اثر امر به معروف و نهی از منکر مفصل به صورت عقلی و نقلی بررسی شده است. 📘 در جلد چهارم خیرخواهی برای حاکمان با توجه به روایت‌های متعدد مورد بررسی قرار گرفت. در زمان معصوم و غیبت خیرخواهی به چه معناست؟ آیا انواعی دارد یا ندارد؟ در فقه ما دو نوع نصیحت مطرح شده و تکالیف متقابل نصیحت کننده و نصیحت شونده از لحاظ ایجاب و قبول و … چگونه است؟ و وجوب و عدم وجوب با ادله موجود بحث شده است. 📘 کتاب اطلاعات و ضد اطلاعات در فقه سیاسی شیعه هم اثر دیگری است که امیدوارم امسال آماده چاپ شود. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 ماه رمضان؛ فرصت طلایی برای مواجهه با مصائب/ روزه‌داری تجلی خدامحوری و نفی انسان‌محوری است 📌 حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین مختاری در یادداشتی، مطرح کرد: ✍️ حلول ماه مبارک رمضان فرصت طلایی برای تقویت معنویت‌گرایی در جوامع اسلامی و حتی دیگر جوامع بشری است تا جهان حیرت زده از بحران کرونا، بر مدار ارتباطات میان دینی و فطرت به اصل خود بازگردد و اینچنین معنویت‌گرایی و آرامش درونی شکوفا گردد؛ چرا که رمضان به مثابۀ بازگشت به فطرت پاک بشری است. ✍️ روزه‌داری در ایام ماه مبارک رمضان، تجلی خدامحوری و نفی انسان محوری(اومانیسم) به شمار می‌آید؛ وقتی اصالت خدا مطرح گردد، سعی و تلاش عمومی مردم برای کسب رضایت خداوند به بهای نفی منیّت در بالاترین حد ممکن قرار می‌گیرد و از این رهگذر، تسلیم در برابر حدود الهی و تمکین در برابر خدا و حق واحد، حیات دینی جوامع بشری را در جهان پساکرونا جلا می‌بخشد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=15889 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ احتمالات درباره کلمات «کرمنا» و «بنی آدم» در آیه «وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَني‏ آدَم» 🔰 آیت‌الله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» تصریح کرد؛ 🔻 احتمالات درباره آیه «وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَني‏ آدَم» 1️⃣ این‌که در آیه هیچ تشریعی وجود ندارد، فقط می‌گوید ویژگی‌هایی به او دادیم که او را آماده امتحان کنیم. 2️⃣ در نقطه مقابل احتمال بالایی است که می‌گوید کرامت مفهومی دارد که یکی از مصادیقش شأنی است که دارای حقوقی است و دیگران باید آن را رعایت کنند. 3️⃣ بینابین دو نظر بالا، این‌که بگوییم مدلول مطابقی آیه این است که ما انسان را به این ویژگی‌های خلقی و تکوینی مجهز کردیم. 💢 نظر استاد: گرچه ما ابتدا همان احتمالی را ترجیح می‌دادیم که کرمنا فقط امر تکوینی و قانون طبیعی در خلقت بشر را برمی‌شمارد اما احتمال دوم را هم خیلی مستبعد نمی‌دانیم. 🔻 احتمالات در مفهوم بنی آدم؛ 1️⃣ نوع است و نگاهی به افراد ندارد. 2️⃣ این جمله عام یا مطلق مجموعی است. 3️⃣ کرمنا بنی‌آدم یعنی مطلق استغراقی یکایک شما را ما تکریم کردیم. 💢 نظر استاد: در اینجا به نظر می‌آید همین که می‌گوید بنی‌آدم یا ناس یا انسان یا مفاهیمی ‌از این قبیل مقصود همان اطلاق استغراقی ناظر به افراد است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=15891 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 برگزاری یازدهمین دوره تربیت مدرس معارف نماز 💢 حجت‌الاسلام آیتی، مدیر مرکز تخصصی نماز خبر داد؛ ✍️ یازدهمین دوره تربیت مدرس معارف نماز برگزار می‌شود و طلاب درس خارج(اتمام پایه دهم) می‌توانند در این دوره ثبت نام نمایند. ✍️ شروع دوره از اواخر شهریور ماه سال 99 به مدت 9 ماه تحصیلی می‌باشد. 💻 ثبت‌نام: Qunoot.net 📌 مراجعه حضوری: قم، خیابان شهداء، کوچه آمار(22) از ساعت 10 الی 14 با همراه داشتن مدارک(کپی شناسنامه و کارت ملی، ارزیابی تحصیلی و دو قطعه عکس معمم) ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 تأثیر قاعده امر به معروف و نهی از منکر در هدایتگری 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین سیدنقی موسوی در درس‌گفتار «فقه معلمی» بیان داشت؛ 📝 امر به معروف و نهی از منکر واجب است. هدایت‌گری معلم مصداقی از امر به معروف و نهی از منکر است؛ لذا هدایت‌گری بر معلم واجب است. 🔻 در باب نسبت امر به معروف و نهی از منکر با هدایت، دو احتمال وجود دارد؛ 1️⃣ عنوان امر به معروف و نهی از منکر اعم از عنوان هدایت و یا مساوی با آن است که طبق این احتمال، چنین دلیلی تمام است و مرتبط با ما نحن فیه می‌باشد. 2️⃣ احتمال دیگر این است که بگوییم هدایت اعم از امر به معروف و نهی از منکر است و اقسام و اطواری دارد که یکی از اقسامش امر به معروف و نهی از منکر است. 📝 هدایت اعم از امر به معروف و نهی از منکر می‌باشد و هدایت کردن مردم دارای اقسامی است که در پاره‌ای از موارد هنگام تحقق منکر، واجب می‌شود که آن را امر به معروف نامگذاری می‌نماییم. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=15893 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ سه خصلت برای تزویج زوج یا زوجه 🔻 آیت‌الله محسن اراکی در درس خارج «فقه خانواده» مطرح کرد؛ ✍️ براساس احکام اسلامی وظیفه ولی است که برای فرزندش زوج یا زوجه طلب کرده و امکان تشکیل زندگی مشترک را فراهم کند. ✍️ یکی از شرایط برای تزویج فرزند، این است که فرزند(مولی علیه)، صلاحیت لازم را داشته باشد؛ یعنی باید سه خصلت داشته باشد؛ نخست توانایی جنسی، دوم دیندار باشد و سوم اخلاق خوب داشتن است. ✍️ براساس آنچه در مورد شروط وجوب تزویج گفته شد و تأکید آیه ذکر شده، فقر، مانع صلاحیت برای ازدواج نیست. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=15895 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ چهار جلوه از دین‌ورزی معیشت ‌اندیش/ کسب درآمد در تبلیغی که برای دین خدا باشد معیشت اندیشی نیست 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین قاسم ترخان در گفت‌و‌گویی مطرح کرد؛ 🔰 دین‌ورزی را می‌توان دارای سه مرتبه دانست که شامل؛ 📚 دینداران، دین را برای دنیایشان بخواهند. 📚 به دین عمل می‌کنند تا آخرتشان تأمین شود و به پاداش اخروی برسند. 📚 دین‌ورزی آن‌ها از سر عشق به حق تعالی است. 🔹 در قرآن و روایات به این مراتب دین‌ورزی اشاره شده است. ولی با تمام این مطالب حتی سطح عالی دین‌ورزی هم تجارت است. 🔹 اینکه دین عاملی برای گذران زندگی کسی باشد خود به خود ایراد ندارد، ولی اگر انگیزه و هدف دین‌ورزی همین باشد، ایراد دارد. 🔹 کسی که تبلیغ می‌رود اگر هدفش کسب درآمد نباشد، بلکه انگیزه‌اش تبلیغ و ترویج دین و آشناکردن مردم با احکام و دستورات الهی باشد، با اینکه هدایای مردم را برای گذران زندگی می‌پذیرد؛ معیشت‌اندیش نیست و نمی‌توان وی را مذمت کرد. 🔹 اگر مطلقاً و کلی بگوییم که همه این اقسام و مراتب مادون مرتبه عالی عاشقانه نیست و معیشت‌اندیشی و مذموم است، مبنای درستی ندارد و با آیات و روایات هم ناسازگار است. 🔹 اگر هر نوع نگاه دینی را معیشت‌اندیش و آن را مذموم بدانیم، قادر نخواهیم بود برخی از کار‌های پیامبر(ص) را توجیه کنیم. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=15897 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 حقانیت، منطق و استدلال قدرت نرم تشیع است ✅ آیت‌الله احمد عابدی در درس خارج «جهاد» عنوان کرد؛ 📚 گاهی قدرت به صورت معنوی است، برای نمونه مورد احترام بودن یک فرد نوعی از قدرت است و طلاب دارای چنین قدرتی هستند. 📚 برخی از قدرت‌های معنوی فساد آوردند، به همین دلیل قرآن برای جلوگیری از گرفتار شدن در این فساد مسائلی همانند تزکیه را مطرح می‌کند. 📚 جهاد مباحث بسیار مهمی دارد ولی در کتب فقهی وجود ندارد. 📚 یکی از اشکالات مهم کشور آمریکا این است که سابقه تاریخی و پیشینه تمدنی ندارد. نداشتن تمدن سبب ایجاد تشدد می‌شود. 📚 شیعه با وجود این‌که اقلیت است ولی در جهان قدرتمند بوده و از بین نرفته است. دلیلش آن است که حقانیت، منطق و استدلال دارد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=15904 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ روابط زن و شوهر یک رابطه تربیتی است 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌نقی فقیهی در درس‎گفتار «فقه تربیت جنسی» خاطرنشان کرد؛ 🔹 تربیت جنسی عبارت است از این‌که فرد در دوره‎های رشد کودکی، نوجوانی و... به گونه‎ای پرورده شود تا با جنسیت خود آشنا گردد، آن را بپذیرد، قدردان وجود خویش باشد، نقش جنسیت و احکام مربوط به جنس خود و روابط با جنس مخالف را یاد بگیرد. آمادگی روانی جهت ازدواج و تشکیل خانواده را کسب کند و همچنین آداب برخورد با همسر را یاد بگیرد تا در جهت قرب الی الله آن را به کار گیرد. 🔹 روابط زن و شوهر یک رابطه تربیتی است که فقه تربیت جنسی را نیز شامل می‎شود و احکامی که مربوط به روابط زناشویی می‎شود نیز در ذیل آن قرار می‎گیرد. 🔹 روابط زناشویی صرفاً رابطه حقوقی نیست که مثلاً شامل پرداخت نفقه از سوی مرد و تمکین از سوی زن شود، بلکه بسیار فراتر از آن بوده و ازدواج تعهدی است که هرکدام از زن و مرد باید تلاش کنند تا دیگری را به بهشت ببرند که بر این اساس تمامی حقوق در ذیل رابطه تربیتی زن و شوهر قرار خواهد گرفت. 🔹 مبانی تربیت جنسی به معنای هستی‎ها، قابلیت‎ها و ویژگی‎های انسان است که می‎تواند امیال، خواسته‏ها و عملکردهای آدمی را موجب شده و منشأ آن هستند و این هستی‎ها و ویژگی‎ها، از فطرت نشأت می‎گیرند که خدای متعال فطرت انسان را بر اساس خیر پدید آورده است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ دینداری اجباری یا مختارانه؟/ هر مواجهه‌ای با شُرور عالم را نمی‌توان تحلیل آخرالزمانی کرد 🔻 حجت‌الاسلام همتی در نشست «کرونا و چالش‌های الهیاتی، سیاسی و حقوقی» مطرح کرد؛ 💠 هر معنویت و هر گرایش به معنویت و هر گرایش به ما بَعدالطبیعه در مواجهه با شُرور عالم را نمی‌توان تحلیل آخرالزمانی کرد و گرایش به معنویت در نظر گرفت. 💠 دو مدل دینداری وجود دارد؛ 1- مدل دینداری از سرِ اضطرار و اضطراب است و به نوعی یک نوع اجبار است، چه اجبار درونی و چه اجبار اجتماعی و 2- مدل دینداری، دینداری مختارانه است که همراه با معنویت و عقلانیت است. 💠 نمی‌شود هر نوع معنویت و ماوراءالطبیعه‌خواهی و هر نوع گرایش به معنا را نوعی امر مثبت تلقی کرد. 💠 گاهی اوقات وقتی بعضی از دینداران فضای مالی ضعیفی دارند غرق در دین هستند ولی وقتی که از فضای مریضی یا فقر عبور می‌کنند دچار بی‌دینی می‌شوند؛ این نوع دینداری، دینداری در بحران است. 💠 در نگاه شیعه، دین آخرالزمانی یک دین مختارانه است که اساس و بنیان آن را عقلانیت تشکیل می‌دهد. تحقق ظهور هم یک تحقق مختارانه است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=15907 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 حجت‌الاسلام ‌والمسلمین بهرامی رئیس مرکز نور شد 🔰 حجت‌الاسلام ‌والمسلمین محمدحسین بهرامی به ریاست مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی منصوب گردید. ‌📚 حجت‌الاسلام ‌والمسلمین محمدی گلپایگانی، ریاست دفتر مقام معظم رهبری مدظله‌العالی در پاسخ به نامه آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس هیئت امنای مرکز، موافقت مقام معظم رهبری با پیشنهاد هیئت امنا، مبنی بر معرفی حجت‌الاسلام دکتر محمدحسین بهرامی به‌عنوان رئیس مرکز را ابلاغ نمودند. ✍️ در متن این نامه آمده است «معظم‌له موفقیت ایشان را در جهت تحقق مأموریت‌های اساسی مرکز خصوصاً در ارتباط با حوزه‌های علمیه از پروردگار متعال مسئلت نمودند.» ✍️ همچنین در این نامه مراتب قدردانی معظم‌له از حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری که در طول سال‌های مدیریت بر این مجموعه زحمات ارزشمندی را متقبل شدند اعلام گردیده است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ سه قسم از روزه/ یکی از برنامه‌های کمالی برای انسان روزه گرفتن است 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر بابایی در گفت‌وگویی تصریح کرد؛ ✍️ ماه رمضان تنها ماهی است که خداوند نام آن را در قرآن کریم ذکر کرده و این بهترین نشانه برای بیان عظمت آن نزد خداوند متعال است. ✍️ هرقدر انسان تقوای بیشتری داشته باشد کرامت او هم در نزد خدا بیشتر است. یکی از برنامه‌های کمالی برای انسان روزه گرفتن است. 🔰 برخی بزرگان روزه را سه قسم کرده‌اند؛ روزه عوام، خواص و اخص الخواص. 🔹 روزه عوام: امساک از چیزهایی است که روزه را باطل می‌کند. 🔹 روزه خواص: علاوه بر این‌که از مبطلات پرهیز دارد همه اعضا و جوارحش روزه هستند. 🔹 روزه اخص الخواص: انسان از اذان صبح تا مغرب دلش فقط به یاد خدا باشد که البته کسب این درجه بسیار سخت است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=15912 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌 بررسی فقهی و حقوقی حمله بیولوژیک/ به‌کارگیری سلاح­‌های بیولوژیکی مصداقی از افساد فی الأرض است 🔰 مسلم ملکی در نشست «کرونا و چالش‌های الهیاتی، سیاسی و حقوقی» مطرح کرد؛ 🔹 از دیدگاه قوانین و فقه اسلامی رعایت حقوق انسان­ها و حق حیات و ارزش­های اخلاقی مورد توجه می‌­باشد و استفاده از هر سلاح بیولوژیکی بر هر شکلی که باشد و افراد بی­گناه و غیرنظامی را هدف قرار دهد، حرام است. 🔹 استفاده از سلاح بیولوژیکی مصداقی از افساد فی الأرض است؛ یعنی شما با یک اقدام بیولوژیکی یک فساد گسترده‌ای را در سطح قلمرو یک کشور یا در سطح جهانی انجام می‌دهید. 🔹 حمله بیولوژیک نوعی غدر و خیانت است که در اسلام ممنوع و حرام می‌باشد. از یک سو، علامه حلی در قواعد الاحکام بیان می‌کند: «غدر» حتی با کفار خلاف نظر اسلام است و قبح ذاتی دارد و از سوی دیگر صاحب جواهر معتقد است که همه نصوص دینی بر حرمت آن دلالت دارند. 🔹 در حال حاضر موضوع کرونا به عنوان یک موضوع تهدیدکننده صلح و امنیت و نظم عمومی جامعه جهانی تبدیل شده است؛ انتظاری که از سازمان‌های بین‌المللی می‌رفت این بود که به این موضوع ورود می‌کرد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=15917 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢مهم‌ترین رخدادهای حوزه در هفته‌ای که گذشت؛ 📌حوزه‌های علمیه و مراکز دینی در هفته‌ی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهم‌ترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است: 📝 کار بزرگ معلمان آموزش شکوفاسازی استعداد‌ها برای ارزش‌های متعالی است 📝 مقام معلم در آینۀ قرآن و حدیث 📝 توزیع بسته‌های معیشتی از سوی دفاتر مراجع معظم تقلید 📝 با حرمت شکنی ماه رمضان، فردای قیامت شرمنده اهل بیت(ع) نشویم 📝 حجت‌الاسلام ‌والمسلمین بهرامی ‌رئیس مرکز نور شد 📝 برپایی بیش از ۹۰ کلاس درس مجازی در ایام کرونایی 📝 فراخوان شناسایی حوزویان خلاق و نوآور آغاز شد 📝 حضور بیش از ۹ هزار طلبه جهادی در مقابله با کرونا و بحران سیل اخیر در کشور 📝 فراخوان جذب سازمان عقیدتی سیاسی ارتش از میان طلاب 📝 پذیرش ۱۵ هزار طلبه در بیش از ۴۰۰ مدرسه علمیه خواهران کشور 📝 فراخوان ثبت فعالیت‌‌های تبلیغی طلاب و مبلغان جامعه‌الزهرا(س) 📝 کتابخانه تخصصی عرفان در پایگاه نورلایب منتشر شد و .... 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=15922 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 مشروعیت قراردادآتی در صورتی که بیع در نظر گرفته شود 📚 آیت‌الله علی عندلیبی همدانی در درس خارج «بورس و اوراق بهادار» اظهار داشت؛ 🔹 قراردادآتی را در صورتی که بیع بدانیم، وجهی برای بطلان این بیع نداریم و می‌توان آن را مصداقی برای بیع نسیه به نسیه قرار داد. 🔻 قراردادآتی را در صورتی که بیع بدانیم این مسائل پیش نمی‌آید؛ 1️⃣ شرط وجه تضمین بلا اشکال می‌‌شود و دیگر مصداق اکل مال به باطل نمی‌‌شود و یک شرط ضمن عقد است و اشکالی هم ندارد. 2️⃣ در ضمن عقد شرط می‌‌کند که اتاق پایاپای یا کارگزار وکیل باشد به صورت شرط نتیجه، که قبلاً صحت آن از این ناحیه گذشت. 3️⃣ امکان نقل و انتقال در وسط؛ در ظاهر این معاملات در وسط، اشکالی نداشته باشد، زیرا در این میان هم بیع و هم شرط و هم حواله وجود دارد و پول‌هایی هم که وکیل به طرفین قرض داده است، در نهایت با کسر و انکسار تسویه می‌‌کنند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=15927 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ نباید به انسان و تربیت انسان نگاه مکانیکی داشت 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین محسن عباسی ولدی در کلاس «مبانی رشد و تربیت اسلامی‌؛ با رویکرد قرآنی و روایی»، بیان داشت؛ 🔹 نتیجه خالقیت، عالِمیت است؛ یعنی کسی عالم به نقشه تربیت انسان است که خالق انسان باشد. 🔹 یکی از ابعاد توحید و یکی از اصلی‌ترین زوایای توحید این است که همان کسی‌که خلق می‌کند همان هم تدبیر و هدایت و تشریع می‌کند. 🔹 خالق، رب،‌ هادی و شارع یک نفر است و هر کجا بین اینها فرقی قائل شدیم و خالق کسی غیر از ‌هادی شد و یا خالق یک فرد دیگر غیر از مدبر شد در دامن شرک افتاده‌ایم. 🔹 تربیت بار ارزشی دارد و نباید به انسان و تربیت انسان نگاه مکانیکی داشت، این نگاه مکانیکی در تربیت انسان، همان مبنای تربیت غربی است که به عنوان مثال بیان می‌‌دارد به کودک تا هفت سالگی نباید مفاهیم انتزاعی را آموخت. در حالی که طبق روایات ما اولین چیزی که باید به کودک در مفاهیم دینی یاد بدهیم «لااله الا الله» است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 شهید مطهری؛ معلم اخلاق سیاسی 💠 به مناسبت شهادت آیت‌الله مرتضی مطهری و روز معلم، ابعاد اخلاق سیاسی این شهید والا مقام در یادداشتی مورد بررسی قرار گرفت؛ 1️⃣ آزاد اندیشی و پرهیز از سیاست زدگی: مهم‌ترین شاخصه اخلاق سیاسی این شهید بزرگوار است. 2️⃣ انصاف فکری و رفتاری: رقیبان فکری ایشان در حوزه و بیشتر در دانشگاه دائما از انصاف فکری و رفتاری ایشان یاد می‌کردند. 3️⃣ همکاری تشکیلاتی: از علل اثرگذاری گسترده استاد شهید، اصرار بر فعالیت تشکیلاتی در بستر جریان‌های گوناگون بود. 4️⃣ مطالعه و بررسی محققانه: ایشان بدون مطالعه و بررسی عقاید دست به نقد و تحلیل سیاسی نمی‌زد. 5️⃣ محبت و مدارا: شهید مطهری در اندیشه بسیار دقیق و در تعامل اجتماعی اهل تساهل و مدارا بود. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=15933 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌 برگزاری کرسی آزاد اندیشی با موضوع کرونا 💯 کرسی آزاد اندیشی “جایگاه نظام‌های دموکراسی، اقتدارگرا و مردم سالاری دینی در مواجهه با بحران کرونا” از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می‌شود. 🔰 ارائه دهنده: 🔹 حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی 🔰ناقدان: 🔹 حجت‌الاسلام والمسلمین سیدکاظم سیدباقری 🔹 دکتر منصور میراحمدی 📆 زمان: یکشنبه 14 اردیبهشت 99، ساعت 17 💻 برگزاری به صورت آنلاین به آدرس: 🌐 https://join.skype.com/AbUp3x7dxfq4 📱 تماس: 09104669279 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌 سلسله نشست‌های تخصصی «زن، خانواده و مطالعات فقه» 📚 نشست «حجاب فقهی و فرهنگ جنسیتی؛ معماری خانه‌های شبه جزیره» از سلسله نشست‌های تخصصی «زن، خانواده و مطالعات فقه» با تدریس حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عشایری به صورت آنلاین برگزار می‌شود. 📆 زمان برگزاری: ‌‌شنبه 13 اردیبهشت، ساعت 17 💢 برای ورود به کلاس بر روی لینک زیر کلیک کرده سپس با کلیک بر روی «ورود به عنوان مهمان» وارد کلاس شوید. 🌐 https://split.to/x0idrEj ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 رسالت حوزه‌های علمیه در ایام کرونا و پساکرونا 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی در گفت‌وگویی اظهار کرد؛ 💠 حوزه باید به آسیب‌های اعتقادی و پرسش‌های مذهبی که از پیامدهای شیوع کرونا حاصل شده پاسخ قانع کننده و در میزان فهم مخاطب با ابزارهای مختلف بدهد. 💠 وظیفه اندیشمندان حوزوی تحلیل اوضاع جهان پساکرونا است و این‌که جامعه به چه سمت و سویی حرکت خواهد کرد. 💠 مسئولیت دیگر حوزه علمیه مشاوره به سیاستمداران برای قوانین ابلاغی نسبت به اجرای احکام شرعی و سیاست‌های دینی است. 💠 حوزویان می‌توانند در بیمارستان‌ها با پاسخ به مسائل شرعی بیماران و حتی در صورت نیاز در ارتقای روحیه بیماران کمک برسانند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=15950 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 وجوه اثبات مشروعیت حق فکری/ حق التالیف از نظر عرف، مال است 🔻 آیت‌الله حسین شوپایی در درس خارج «عقود مستحدثه» تصریح کرد؛ 💢 وجوه اثبات مشروعیت حق فکری 🔹 برخی از این وجوه، اثبات مدعی از طریق احکام اولیه و به عنوان حکم اولی شریعت می‌‌کند و برخی وجوه، متکفل اثبات مدعی از طریق احکام ثانویه مثل دلیل لاضرر است. 🔹 قول معروف بین فقهاء امامیه قول به عدم مشروعیت حقوق فکری است و برخی از معاصرین قائل به مشروعیت شده‌اند. 🔹 تمسک به ادله عامه: در برخی کلمات فقهاء امامیه ذکر شده: مهم است که آثار متوقع در موارد حقوق فکریه را بار کنیم و برای اثبات این آثار به عمومات تمسک می‌‌کنیم. 🔹 حق التالیف از نظر عرف، مال است و شارع فرموده تصرف در مال دیگران بدون اذن آن‌ها جائز نیست. 🔹 وجه این‌که از نظر عرف مال است، این است که مقومات مالیت عرفی در آن وجود دارد؛ زیرا مال عرفی چیزی است که دارای منفعتی باشد که به خاطر آن نفع، مورد رغبت عقلاء قرار می‌‌گیرد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=15952 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ برای نسبت دادن کلامی به متکلم باید فحص صورت گیرد 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین محسن پوراکبر در درس‌گفتار «خوانشی نو از اصول فقه» خاطرنشان کرد؛ ✍️ گاهی اوقات متکلم حکم را به شکل تدریجی بیان می‌کند، به همین دلیل باید کلمات قبل و بعد از یک کلام برای‌ صدور حکم بررسی شود. ✍️ صدور احکام توسط معصومین(ع) به شکل تدریجی بوده است و تمام ائمه اطهار(ع) نیز به شکل یک زنجیره می‌باشند که انسان 250 ساله را شکل می‌دهند. ✍️ باید تمام کلام‌های معصومین(ع) را به صورت واحد و به شکل انسان 250 ساله نگاه کرد. ✍️ اگر در شریعت قصد داشته باشیم کلامی را به متکلم نسبت دهیم، حتماً فحص باید شکل گیرد. ✍️ برای صدور حکم باید تمام کلام دیگر متکلم را جست‌وجو کرد تا یأس شکل گیرد و زمانی که یأس شکل گرفت، حکم می‌تواند صادر شود. ✍️ بعضی از کلام‌های متکلم که در فحص پیدا می‌شود، می‌تواند تشدید و تاکید بر کلام متکلم باشد. ✍️ باید دقت ‌شود که در فحص بعضی کلام پیدا می‌شوند که باعث تقطیع و از بین رفتن کلام دیگر از متکلم می‌شوند که اصطلاحاً به این شکل از کلام نسخ می‌گویند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 فراخوان شناسایی حوزویان خلاق و نوآور آغاز شد ✅ حجت‌الاسلام والمسلمین ملک‌دار، رئیس مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه‌های علمیه در گفت‎وگویی مطرح کرد؛ 💠 مرکز رشد امور طلاب و دانش آموختگان حوزه‌های علمیه، جهت شناسایی طلاب خلاق و ایده‌پرداز فراخوان داد. 💠 هدف از برگزاری این فراخوان شناسایی افراد و گروه‌های خلاق و برنامه‌ریزی برای ایجاد زمینه‌های حمایتی از آن‌ها است. 💠 طلاب یا گروه‌های حوزوی دارای محصول دینی یا غیر دینی و یا استعدادهای برتر دارای ایده و همچنین کسانی که حائز رتبه در مسابقات علمی و یا فرهنگی شده‌اند، می‌توانند ثبت نام کنند. 📆 مهلت ثبت‌نام: تا 23 اردیبهشت ماه سال 99 💻 سایت: http://login.ismc.ir ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com