eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
10هزار عکس
459 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ توصیه‌های تبلیغی مدیر حوزه به مبلغان/ مبلغی می‌تواند اثرگذار باشد که فرهنگ غرب را بشناسد 🔻 در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی قم صورت گرفت؛ 📝 فصل مقوم حوزه، این است که یک رسانه است و فصل ممیز حوزه این است که اهل تبلیغ و بلاغ و ابلاغ است. این هویت و ذات حوزه است. 📝 اگر روزی حوزه از این بلاغ و ابلاغ و رسانندگی پیام دین و ارزش‌های متعالی اخلاقی و دینی تهی شد دیگر حوزه نیست. 📝 حوزه قم همچنان باید حوزه تمدن‌ساز، اثر‌گذار و تأثیرگذار و موج آفرین و تحول بخش باشد و همه این‌ها به نحوی با مقوله تبلیغ پیوند و گره خورده‌اند. 📝 تبلیغ ما نیازمند نگاهی کلان، تمدنی، راهبردی، علمی و عمیق است. اگر مبلغان ما و جریانات تبلیغی ما دارای یک نگاه کلان و نقشه جامع نباشند کارشان محدود باقی خواهند ماند. 📝 حوزه مبلغ سست و کم پایه نمی‌خواهد و حوزه باید مبلغانی را تربیت کند که عمیق، دقیق، صاحب فکر و اندیشه باشند. 📝 مبلغانی می‌توانند اثرگذار باشند که فرهنگ غرب را بشناسند و آسیب‌های آن را بدانند و ما در یک رویارویی کلان تمدنی قرار داریم. 📖 متن کامل پیام: ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ مشارکت بیش از 2 هزار نفر از اساتید حوزه و دانشگاه در برگزاری پنج دوره کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی 🔻 عطاالله رفیعی: 🔹 امروز یک شبکه سه هزار نفره علمی داریم که با ما مرتبط هستند و حدود ۵۰ جلد کتاب به چاپ رسیده است و جریان اجتماعی برای تولید علوم انسانی اسلامی ایجاد کرده است. 🔹 در ایران با علوم اجتماعی ترجمه شده از غرب حداقل دو مشکل اساسی داریم؛ یکی اینکه چون این علوم درباره انسان غربی است، برای زندگی دیگر جوامع مفید و کاربردی نیست. از طرفی از منظر میانی و چارچوب کلی تولید دانش با مبانی فلسفه اسلامی سازگار نیست. 🔻 فرزاد جهان‌بین: 🔸 چاپ ۵۷ شماره مجله علمی پژوهشی، ۸۷ جلد کتاب و ۴۰ جلد مجموعه مقالات بخشی از اقدامات پنج دوره کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی است. 🔸 دو هزار و ۱۴۳ نفر از اساتید حوزه و ‌دانشگاه، طلاب و دانشجویان در این پنج‌دوره مشارکت داشتند و ۵۳۰ مقاله نیز پس از بررسی مورد تایید قرار گرفته است. 📖 متن کامل پیام: http://meftaah.com/?p=21911 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 پذیرش مرکز تخصصی امام خامنه‌ای ✅ پذیریش تکمیل ظرفیت رشته «تبلیغ فرهنگ جهاد» سطح سه 📆 ثبت‌نام حداکثر تا تاریخ 30/10/1399 می‌باشد. 💯 تمدید زمان ثبت نام مقدور نیست ❇️ اطلاعیه و دفترچه پذیریش در سایت سنجش و پذیریش paziresh.ismc.ir بخش مراکز تخصصی ایجاد شده و در دسترس می باشد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
گروه پژوهشی فقه تربیتی مؤسسه اشراق و عرفان برگزار می‌کند: نشست علمی «فقه تربیتی و افق‌های پیش رو» سخنران: حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید نقی موسوی زمان: 5 شنبه 25 دیماه 1399 ساعت 10:30 تا 11 مکان: سالن اجتماعات موسسه اشراق و عرفان «جلسه با رعایت توصیه‌های بهداشتی برگزار می‌گردد» لینک ورود به وبینار https://croom.ir/b/zfr-bqy-lh4-no9 کد دسترسی: 749090 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 گزارش خبر ساعت 21 سیما ✅ از دروس خارج فقه معاصر حوزه‌های علمیه ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ آغاز ثبت‌نام تکمیل ظرفیت مراکز تخصصی حوزه 📚 ثبت‌نام تکمیل ظرفیت مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزوی برای نیمسال دوم تحصیلی 1399-1400 آغاز شد. 📆 مهلت ثبت‌نام تا 30 دی ماه 1399 می‌باشد. 💻 کسب اطلاعات بیشتر: https://b2n.ir/694549 📝 دفترچه راهنما: https://b2n.ir/292029 🌐 ثبت‌نام: https://b2n.ir/348747 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ آسیب‌شناسی فقهی نظام بانکی/ نگاهی به قرارداد فروش اقساطی 💢 حجت‌الاسلام والمسلمین جواد عبادی در درس‌گفتار «آسیب‌شناسی فقهی نظام بانکی» مطرح کرد؛ 📝 ماده(11) قرارداد فروش اقساطی در مورد عقد صلح و اسقاط خیارات است. به دلیل این‌که قرارداد فروش اقساطی در بانک به صورت وکالتی انجام می‌شود، از عقد صلح به عنوان عقد خارج استفاده شده و در ضمن آن شروطی قرار داده می‌شود. 📝 با توجه به این‌که وکالت عقدی جایز است، مشتری می‌تواند آن را فسخ نماید، از این‌رو برای جلوگیری از این فسخ، بانک مبلغی به مشتری صلح می‌کند و در ضمن این عقد صلح که اصطلاحاً عقد صلح خارج لازم نامیده می‌شود، مشتری حق فسخ وکالت را از خود سلب می‌نماید و باید وکالت خرید و فروش موضوع قرارداد را به انجام رساند. 📝 مطابق با ماده ۲۴۶ قانون مدنی در صورتی که معامله به واسطه اقاله یا فسخ بهم بخورد، شرطی که در ضمن آن شده است باطل می‌شود و اگر کسی که ملزم به انجام‌ شرط بوده است عمل به شرط کرده باشد می‌تواند عوض او را از مشروط ‌له بگیرد. به همین دلیل است که از عقد خارج لازم استفاده می‌گردد. 📝 ماده(12) به رسمیت و لازم‌الاجرا بودن قرارداد بین بانک و مشتری می‌پردازد تا تا لزومی به ثبت آن در دفترخانه‌های رسمی نباشد. 📝 با توجه به این‌که طرح دعوی در دادگاه‌ها فرآیند طولانی دارد، قانون اجازه داده است طرفین با هم توافق نمایند که برای طرح هرگونه دعاوی ناشی از قرارداد به شورای حل اختلاف مراجعه نموده و شورای مذکور به عنوان داور به اختلافات رسیدگی می‌نماید. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 سلسله یادداشت های بررسی و تحلیل نظریات فقه نظام 📝 بخش نخست: فقه با انگاره‌های قبول نظامات شرعی و انکار آن 🔹 گروه نخست: مقصود از «نظام» مجموعه گزاره‌های شرعی و فقهی که فقیه در استنباط‌های سلولی و خرد به آن‌ها می‌رسد، نیست بلکه امری است ورای این مجموعه، که مورد نظر قانون‌گذار است و جعل این مجموعه به قصد رسیدن به آن صورت گرفته است. 🔹 گروه دوم: این گروه به دو دسته داخلی تقسیم می‌شود: 1 - گروهی معتقد به هیچ نظامی در متن واقع(شریعت) نیست؛ 2 - گروهی که معتقد است بر فرض که چنین نظامی در واقع وجود داشته باشد، فقیه با استنباط‌های اتمیک به آن می‌رسد و نیازمند اقدامی دیگر از سوی وی نیست. در واقع این گروه وجود «نظام و سیستم شرعی» را منکر نیست و آن چه را انکار می‌کند وجود «نظام و سیستم فقهی» است که در صحن فقاهت مطرح است. 📚 نظام را نباید با مجعولات عام و قواعد کلان فقهی(یا مجمع چند قاعده)، یکی دانست؛ چرا که اولی از سنخ مجعولات و قانون نیست و دومی چیزی جز حکم عام یا جمع چند حکم عام در یک ذیل نیست؛ مثلا قاعده استصحاب، ابر قاعده‌ای است که حکم هزاران واقعه را پوشش می‌دهد، بدون این‌که بتوان بر آن نام نظام نهاد. نظام به معنای نفس انسجام گزاره‌ها با یک دیگر هم، نیست. 📘 متن کامل: http://meftaah.com/?p=21919 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ کتاب «آزادی سیاسی از منظر قرآن کریم» منتشر شد 📚 کتاب آزادی سیاسی از منظر قرآن کریم اثر حجت‌الاسلام والمسلمین سیدکاظم سیدباقری روانه بازار نشر شد. 📚 این کتاب در جستجوی آن است تا به چیستی نظریه آزادی سیاسی از دیدگاه قرآن کریم بپردازد. 📚 هدف از تحقیق حاضر عبارت است از تبیین، فهم و تحلیل نظریه آزادی سیاسی از منظر قرآن، تمایزبخشی نظریه آزادی قرآن از نظریه‌‌‌های رقیب برای رسیدن به طرح الگوی ایرانی ـ اسلامی پیشرفت و... است. 📚 این کتاب بر اساس رویکرد تفسیر موضوعی و روش تفسیر اجتهادی سامان یافته است. 📚 کتاب «آزادی سیاسی از منظر قرآن کریم» در قطع رقعی، ۴۴۰ صفحه به همت سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است. 📘 متن کامل: http://meftaah.com/?p=21926 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ نخستین جلسه درس خارج «فقه حقوق مالکیت فکری» برگزار می‌شود 📝 به همت موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)، نخستین جلسه درس خارج «فقه حقوق مالکیت فکری» همزمان با ایام الله دهه فجر برگزار می‌شود. 📚 این جلسه از روز یکشنبه ۱۲ بهمن ساعت ۹ صبح با تدریس حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین مختاری آغاز می‌شود. 💢 نشانی: قم، میدان سعیدی، خ هفت تیر، کوچه دوازدهم - موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع). 💻 ثبت‌نام: شماره ۰۹۳۸۱۵۰۴۲۷۷ در پیام رسان ایتا و یا با شماره تلفن ۰۲۱۳۳۱۳۱۸۶۱ ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✳️ السلام علیک یا علی بن موسی الرضا ✅ اولین کنفرانس ملی امام رضا علیه السلام و علوم روز(با مجوز isc) 🔺 مهلت ارسال مقالات: پایان بهمن ماه ۱۳۹۹ 🔺 علاقمندان جهت ارسال مقالات به پایگاه اینترنتی science.imamreza.ac.ir مراجعه و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۰۵۱۳۸۰۴۱ داخلی ۳۲۰۶ تماس بگیرند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 سلسله یادداشت های بررسی و تحلیل نظریات فقه نظام 📝 بخش دوم: ارزیابی منهج فقهی نظام‌پذیر و منکر نظام 🔹 فقاهتی است که فقیه آن معتقد است، در محیط شریعت، خرده نظام‌هایی (بلکه و اَبَرنظام یا اَبَرنظام‌هایی) غیر از احکام شرعی، وجود دارد و فقیه باید به کشف آن نظام‌ها نیز بپردازد؛ بنابراین در مقابل این فقیه، منکران این نوع از نظام‌ها یا معتقدان به آن، لکن با اعتقاد به این که فقیه از طریق استنباط احکام به آن می‌رسد و نیاز به فعالیت اجتهادی دوباره نیست، قرار دارند. 🔹در بیانی که در راستای انکار نظام گذشت دو ادعا وجود دارد: ادعای اول انکار نظام در فقه؛ و ادعای دوم انکار نظام در اسلام است. پر واضح است که بین این دو ادعا تفاوت اساسی است و اثبات یا نفی هر یک ملازمه با اثبات و نفی دیگری ندارد. فقه به معنای دانش یا نفس عملیات استنباط یا حاصل استنباط فقیهان است که هر کدام باشد داعیه دار کشف احکام از اسناد شناخته شده‌ای چون ادله چهارگانه (قرآن، سنت، اجماع و عقل) است؛ در حالی که مراد از اسلام، مجموعه دین یا بخش شریعت آن است که به واسطه فقه مکشوف می‌گردد. 📘 متن کامل: http://meftaah.com/?p=21935 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com