eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.6هزار عکس
435 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 شش گروهی که قرآن بر محبت آن‌ها تأکید کرده است 🔰 آیت‌الله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» بیان داشت؛ 📕 احب اهل العلم اختصاص به جاهل ندارد. مراد از عالم کیست؟ مطلق عالم است یا عالم خاصی؟ یک احتمال این است که مقصود از علما در اینجا اهل‌بیت‌اند و احتمال دوم این‌که اطلاق دارد و غیر ائمه(ع) را هم می‌گیرد ولی مقصود علماء سوء نیستند و علمای صالح‌اند. 📕 محبت ناصحین و خیرخواهان مورد تأکید قرار گرفته است. آیه 79 سوره اعراف هم هست. مقصود کسانی است که هدایتگر و راهنمایند. «فتَوَلَّى عَنْهُمْ وَ قالَ يا َوْمِ لَقَدْ أَبْلَغْتُكُمْ رِسالَةَ رَبِّي وَ نَصَحْتُ لَكُمْ وَ لكِنْ لا تُحِبُّونَ النَّاصِحينَ.» 📕 گروه بعدی که باید نسبت به آن‌ها محبت داشت ابرار، نیکان و صالحان هستند. بنابراین پس از محبت خدا، انبیا، ائمه(ع)، علما و ناصحان، محبت صالحان مورد تأکید قرار می‌گیرد. 📕 این تأکیدات دیگر استحبابی است و هیچ‌کدام الزامی در آن نیست. محبت عامه میان مسلمانان و مؤمنان در حد متعارف واجب است و این‌ها تأکید بر رجحان و استحباب می‌شود. 📕 گروه ششم مساکین و فقرا هستند. مقصود کمک کردن و نشستن با آن‌ها نیست بلکه جدا تأکید شده فقیر و نیازمند را دوست بدار. البته رجحانی است. 📖 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22684 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
❇️ نقدی بر سخنان سروش با عنوان «دین و قدرت» 🔻 آیت‌الله علیدوست در نوشتاری مطرح کرد؛ 📝 فهم اسلام و
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 پاسخ آیت‌الله علیدوست به دکتر سروش 🔹 آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در یادداشتی به دکتر سروش پاسخ داده است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 راهکار حل مشکلات؛ وضع، اجرا و کنترل صحیح قوانین 🔰 آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی در درس خارج «مکتب اقتصادی اسلام»: 🔹 لازمه شناسایی نهادهای دولتی شناخت مسئولیت‌ها و امکانات دولت در حوزه اقتصاد است. 🔹 نخستین وظیفه دولت اسلامی نسبت تحقق اهداف اقتصادی اسلام است. وظیفه دوم، زمینه سازی برای تحقق عینی مبانی اقتصادی اسلام است و وظیفه سوم، تحقق نظام اقتصادی است. 🔹 دولت باید میان تولید داخلی و واردات تعادل ایجاد کند. حمایت از تولید داخلی یک واقعیت اسلامی است ولی گسترش و حمایت از تولید داخلی باید با راهکارهای عقلایی و شرعی باشد. 🔹 حمایت از پول ملی از دیگر وظایف دولت است که متأسفانه ما در این قسمت به شدت آسیب پذیر بوده و هستیم. 🔹 رفع مشکلات بستگی به وضع قوانین مناسب از سوی قوه مقننه، اجرای مناسب قوانین از سوی قوه مجریه و کنترل صحیح قوانین از سوی قوه قضاییه دارد. 📒 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22662 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 اجازه به شرط تملیک؛ جایگزین قرض ربوی 🔻 آیت‌الله محمدتقی شهیدی در درس خارج «ربا در معاملات بانکی» عنوان کرد؛ 📚 اجاره به شرط تملیک: بانک می‌‌تواند به جای اعطاء قرض ربوی، به طور مثال خانه‌ای را خریداری کرده و آن را به دیگری اجاره داده و به مستأجر این حق را بدهد که پس از پایان یافتن اقساط، خانه‌ی مذکور را تملّک کند. 📚 هر چند اصل این راه صحیح است لکن بانک می‌بایست به شخص مذکور و یا ورثه‌ی او وکالت دهد که بتوانند به وکالت از بانک خانه‌ی مذکور را به خودشان فروخته و یا هبه کنند و الا دلیلی بر صحت تملّک خانه به شکل شرط النتیجه وجود ندارد. 📚 از منظر قواعد فقهی فروش کالای کلی فی الذمه نظیر حریر که مؤجل نیست تا ‌بیع سلف باشد، لکه حالّ است خالی از اشکال است و دیده نشده فقهاء به فروش چنین مبیعی اشکال کرده باشند. 📚 البته جواز بیع کلی فی الذمه که تحت تملّک بایع نیست، مسلم بوده و به صراحت در روایات معتبره آمده است، لکن قدرمتیقن روایات مذکور بیع نقدی است. 📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22655 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 پیشگامی حوزه در هوش مصنوعی آفاق روشنی را پیش روی تمام نخبگان کشور باز می‌کند 🔰 آیت‌الله اعرافی در دیدار اعضای شورای راهبری کلان پروژه هوش مصنوعی(نجف) مطرح کرد؛ 🔹 ورود هوش مصنوعی در دانش‌هایی که از لایه‌های پیچیده و در هم تنیده‌ای برخوردار است، باروری حوزه دانشی هوش مصنوعی را نیز به دنبال خواهد داشت. 🔹 همیاری هوش مصنوعی و فقه و ورود این مقوله در حوزه فقه را می‌توان به خدمات متقابل قلمروها تعبیر نمود. 🔹 کاربست هوش مصنوعی در عرصه اجتهاد تنها یکی از ابعاد بهره‌گیری از هوش مصنوعی است. 🔹 هوش مصنوعی به عنوان یک سوژه و موضوع، می‌تواند با رشته‌های علوم اسلامی رابطه برقرار نموده، گزاره‌های دانشی مختلفی را ناظر بدان ترسیم نمود. 🔹 ورود قوی به هوش مصنوعی می‌تواند ما را در رهنمون‌سازی تدوین اسناد درست و عمیق ملی و بین المللی کمک کند. 🔹 در دو سال آینده باید خروجی‌های جدی و قوی از این کلان پروژه را به جامعه علمی و حوزوی کشور ارائه نماییم. 🔹 امیدواریم پیشگامی حوزه در هوش مصنوعی و ورود به قلمروهای جدید، آفاق روشنی را پیش روی تمام نخبگان کشور باز نماید. 📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22692 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 فراخوان ارسال مقاله به ششمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی 📚 کمیسیون «قرآن و علوم انسانی» ششمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی و با موضوع ویژه «نظام سازی قرآنی» فراخوان مقاله داد. 🔰 ششمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی با فراخوان محورهای میان رشته‌ای و رشته‌ای برگزار می‌شود. 📕 محورهای میان‌رشته‌ای این کنگره شامل فلسفه و روش‌شناسی علوم انسانی اسلامی، مدیریت تحول علوم انسانی، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، قرآن و علوم انسانی و سیاست گذاری عمومی و حکمرانی اسلامی است و محورهای رشته‌ای این کنگره را اقتصاد اسلامی، تعلیم و تربیت اسلامی، ارتباطات و جامعه‌شناسی اسلامی، روانشناسی اسلامی، علوم سیاسی اسلامی، فقه و حقوق اسلامی، مدیریت اسلامی، شهرسازی و معماری اسلامی و هنر اسلامی تشکیل می‌دهد. 📆 مهلت ارسال چکیده مقالات به دبیرخانه کنگره تا ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ و اصل مقالات تا ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ است. همچنین زمان برگزاری کنگره، آبان ۱۴۰۰ خواهد بود. 💻 علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را به نشانی الکترونیکی nezamsazi@quran.ac.ir ارسال کنند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ امروز هیچ مساله‌ای در مملکت ما مهم‌تر از بانک‌ها نیست 💢 پروفسور مسعود درخشان در نشست بن‌بست تکرار تأکید کرد؛ 📚 شناخت دشمن شرط لازم برای تدوین الگوی ایرانی- اسلامی پیشرفت است، در غیر این صورت سازمان برنامه و بودجه 72 سال است که برنامه توسعه می‌نویسد. این چارچوب برنامه‌نویسی سازمان برنامه ارتباطی به الگوی ایرانی - اسلامی پیشرفت ندارد. ارتباطی به اقتصاد مقاومتی ندارد. 📚 وقتی حضرت آقا فرمودند اقتصاد مقاومتی، عده‌ای از همکاران ما گفتند: این اقتصاد مقاومتی یعنی چه؟ این را در دو جمله بگو. گفتم اقتصاد مقاومتی یعنی مدیریت ریسک. اقتصاد اسلامی و اقتصاد مقاومتی در این سه عبارت خلاصه می‌شود، روحیه انقلابی، تفکر انقلابی و عمل جهادی. 📚 نرخ بهره به شرطی از بین می‌رود که ما تعدد بانک نداشته باشیم. همه این بانک‌ها در بانک ملی ادغام شوند. کسی را هم بیرون نکنید. ما نمی‌خواهیم کسی بیکار شود. تا زمانی‌که نظام بانکی کشور اصلاح نشود، جریان اقتصادی مملکت درست نمی‌شود. 📚 گام دوم بازار سرمایه است. باید گام به گام و به این شکل است که می‌توانیم جلو برویم. آقا می‌فرمایند تصمیمات بزرگ. این مستلزم شناخت از مسائل بزرگ است و امروز هیچ مساله‌ای در مملکت ما مهم‌تر از بانک‌ها نیست. این معضل باید حل شود تا مشکلات صنعت هم حل شود. 📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22702 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ ولایت فقیه تنها با رویکرد تمدنی قابلیت ارائه جهانی دارد 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین ایزدهی در نشست علمی «نظریه سیاسی رهبر معظم انقلاب»: 📖 اگر در قرون گذشته احکام به صورت روزمره تلقی می‌شد، امام راحل روح دین را در محتوای جدید یعنی انقلاب و جمهوری اسلامی ارائه کردند. 📖 هنر رهبر انقلاب این بود که آموزه‌های امام را به عرصه عملی و عینی تبدیل و از حجیت انقلاب دفاع کردند. 📖 نگرش کلان ایشان آن است که ما فقط جمهوری اسلامی نیستیم و همان طور که پیامبر تمدن در تراز جهانی دارد انقلاب هم باید بتواند تمدنی در تراز جهانی ارائه دهد، بنابراین باید جهانی فکر کنیم. 📖 ادبیات رهبر معظم انقلاب ضمن پایبندی به مبانی اصیل کاملاً متحول شده است، فقه را در تراز حکومتی می‌بینند، فقه‌های مضاف و تلاش برای ایجاد فقه حکومتی و تمدنی در این راستا قابل تحلیل است. 📖 از دید ایشان فقه به معنای عام آن و مبتنی بر آیه نفر باید ساری و جاری شود و بنیادهای آن فقیهانه استنباط شود؛ یعنی فقهی باید کشور را اداره کند که شامل اخلاق، کلام و فقه سیاسی باشد. 📗 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22699 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ برای شناخت دقیق بیانیه گام دوم نخست باید مبانی معرفتی و علمی و خطوط فکری مقام معظم رهبری را بشناسیم 🔻 گفتاری از آیت‌الله عبدالکریم فرحانی: 📚 نخستین پیوست بیانیه گام دوم این است که ذهنمان را نسبت به نگارنده‌ی این سند درست کنیم و این ذهن زمانی درست می‌شود که با ابعاد علمی و معنوی نگارنده‌ی این سند بیشتر مرتبط کنیم. 📚 امروزه بیشترین نیاز ما برای رشد حوزه‌ی انقلابی، ارتباط و تماس تنگاتنگ با شخصیت و اندیشه‌های مقام معظم رهبری می‌باشد. 🔻 سند و بیانیه گام دوم انقلاب دارای سه بخش می‌باشد؛ 🔹 بخش اول سند، تحلیل گام اول انقلاب می‌باشد. 🔹 بخش دوم سند، تصویر و چشم انداز فضای گام دوم انقلاب می‌باشد. 🔹 بخش سوم سند، توصیه‌های رهبری می‌باشد. 📚 اگر به شخصیت رهبری باور پیدا کردیم همانند امام راحل با نگاهشان و با دعایشان ما را حرکت خواهد داد و با هر قدمی که بر می‌داریم رشد خواهیم کرد. 📚 مظلومیت امام بخاطر این بود که انقلاب اسلامی حجاب شخصیتیشان شد و بخاطر این‌که از یک شجاعت بسیار قوی و مدیریت در اجراء برخوردار بودند او را وارد عرصه‌ی اجرا و اداره کشور کرد و یک معجزه‌ای را در عصر غیبت رقم زد باعث مستور ماندن ارزش‌های علمی امام شد. 📚 بنده به دوستان تاکید می‌کنم حتی اگر عناوین رساله‌های پایان نامه را بتوانیم بر اساس مباحث و مبانی فقهی و فلسفی و خطوط فکری مقام معظم رهبری ترویج دهیم در اینصورت ارتباط علمی ما با مقام معظم رهبری بیشتر خواهد شد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 اسلام مربی اصلی انسان را خدا می‌داند 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی ولدی در درس گفتار «مبانی رشد و تربیت اسلامی»: 📚 از نگاه اسلام مربی اصلی انسان خداوند است؛ پس نوع نگاه به مربی، دنیایی از تغییرات و تحولات را در تربیت به وجود می‌آورد. خداوند انسان را خلق نموده و می‌داند به چه چیزی نیاز دارد، می‌داند چه چیزی عامل رشد وی است و هدف از خلقت انسان را، جعل می‌کند. 📚 در تربیت انسان، صرفا کسی می‌تواند نقشه تربیتی طراحی نماید که بتواند در بین تمامی روابط هر انسانی به صورت مجزا، رابطه‌ای که او را به کمال می‌رساند، پیدا کند و این کار غیر از خداوند که خالق و ربّ انسان است، شخص دیگری نمی‌تواند چنین نقشه‌ای را طراحی نماید. 📚 یکی از مواردی که غرب به بن بست می‌رسد، بحث علم مطلق الهی است؛ علمی که امکان ندارد در انسانی که به وحی متصل نیست به وجود بیاید و علم الهی، همان چیزی است که می‌توانیم به آن اعتماد نماییم و بر اساس آن نقشه تربیتی طراحی نماییم. 📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22428 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 بخشی از صحبت های پرفسور درخشان در برنامه مصیر: 🔹(فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد حکم حکومتی و مصداق عینی اقتصاد اسلامی‌ست. تقابل دوگانه اسلام و استکبار باید در تمام عرصه ها ظاهر شود که‌ یکی از مصادیق آن اقتصاد اسلامی است). ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📕 وجوب آشنایی به فقه برای ورود به بازار سرمایه 🔰 آیت‌الله هادی عباسی خراسانی در درس خارج «بورس» عنوان کرد؛ 📖 هر چند بورس آداب خاصی در تجارت و بازرگانی دارد ولی مورد تأیید شارع مقدس است و در شرع مقدس نفی‌ای برایش ثابت نشده است. 📖 باید آداب تجارت را با توجه به مسائل روز که اصل تجارت قدیمی است و احوالش جدید است الغای خصوصیت کنیم. 📖 به افراد باید بگوییم نخست فقه یاد بگیرید بعد تجارت. امیدواریم روزی حوزه فقاهتی و حوزه نظریه‌پردازی ما ناظر بر کارهای بورس باشد. 📖 ما دستمان به بورس جهانی نمی‌رسد. فقط باید نظر بدهیم. اما نسبت به بورس داخل عرض می‌کنیم حداقل یک فقیه جوان را ناظر بر مسائل بورس بگذارند و نظرش چیزی باشد که قابل اجرا باشد. یعنی نظر ولی‌فقیه و مراجع را بگیرد و حداقل فقیه بورس‌شناسی باشد که نظریه‌های احتیاطی‌ را بداند و عمل کند. 📖 تجارت و بورس نیاز به فقاهت دارد. به حوزه‌ها عرض می‌کنیم بیایید بورس را بسازیم. بگوییم کدام معامله جایز است و کدام نیست. هنر حوزه‌ها این باشد که معاملات ربوی را از غیر آن جدا کنند. حوزه هم مانند پزشک متخصص باید نظر بدهد و نظرش باید برای مجامع تجاری قابل پسند و اجرا باشد. 📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22710 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 هر گاه در اصل جعل حق تربیتی شک شود، اصل عدم جعل حق است 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی‌حاجی در درس خارج «فقه تربیت» بیان داشت؛ 📖 هر گاه در اصل جعل حق تربیتی شک شود که آیا برای مکلف جعل شده است یا خیر؟ آیا شخص حق دخالت در تربیت دیگران دارد یا خیر؟ در چنین مواردی گفته شده اصل عدم جعل حق است که دو فرض دارد؛ 1️⃣ اصل عدم جعل حق، نسبت به خود مجعول حق: یعنی چنین حقی جعل نشده است. اگر چنین اصلی جاری شود دیگر نوبت به جریان اصل در شک در تکلیف نمی‌رسد، زیرا شک در تکلیف مسبب از شک در جعل حق است و با جریان اصل در سبب، نوبت به جریان اصل در مسبّب نمی‌رسد. 2️⃣ اصل عدم جعل حق، نسبت به احکام تکلیفی مترتب بر حق: مانند جواز تصرف اگر حق ثابت شود جواز تصرف دارد. در واقع شک در جعل حق به لحاظ ترتب آثار بر حق است. در صورت قول به جریان استصحاب در حکم، در بعض فروض که مسبوق به عدم هستند، اصل عدم آن‌ها جاری می‌شود، در غیر این صورت دیگر اصول عملیه نسبت به سایر تکالیف مشکوک جاری می‌گردد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📕 حمایت از کالای ایرانی؛ چرایی، چیستی و چگونگی 📚 یکی از مشخصات دهه اخیر تشدید تحریم‌های اقتصادی بر علیه ایران است. این تحریم‌ها از سال 1390 در قالب تحریم نفتی و بانکی ابعاد تازه‌تری گرفت و فشارها را بر اقتصاد ایران افزایش داد. 📚 در این شرایط مقام معظم رهبری ایده اقتصاد مقاومتی را به عنوان راهبردی برای مقابله با جنگ اقتصادی تمام عیار شکل گرفته بر علیه ایران اسلامی مطرح نمودند. 📚 در این راستا اقتصاد مقاومتی به عنوان شعار سال‌های 1395 و 1396 معرفی شد. در سال 1397 حمایت از کالای ایرانی به عنوان یکی از مولفه‌های محوری اقتصاد مقاومتی به عنوان شعار سال اعلام گردید. 📚 کتاب پیش رو به بررسی دقیق و علمی چیستی، چرایی و چگونگی حمایت از کالای ایرانی می پردازد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 وصف «انقلابی» وصف ذاتی حوزه است و اگر حوزه انقلابی نباشد، حوزه نیست 🔰 آیت‌الله اراکی در همایش «سالگرد مطالبه رهبر انقلاب درباره تحقق حوزه انقلابی»: 📚 یکی از شاخص‌های انقلابی‌گری این است که اعتقاد به حاکمیت و فرمانروایی خدا داشته باشیم. 📚 وصف «انقلابی» وصف ذاتی حوزه است و اگر حوزه انقلابی نباشد، حوزه نیست؛ کتاب و سنت و تجربه از جمله دلایل ما برای انقلابی بودنِ ذات حوزه است. 📚 علم فقه علمی است که این نظام سیاست الهی را برای ما بیان می‌کند پس شاخص دوم حوزه انقلابی، اعتماد به فقه به عنوان اساس سیاست الهی است. 📚 سومین شاخصه حوزه انقلابی، تلاش حوزه در راستای مأموریت خودش است. مأموریت حوزه انقلابی، تبیین نظام امر و نهی الهی و اجرای آن بر روی زمین است و حوزه در این راه از هیچ تلاش و هزینه‌ای نباید دریغ کند. 📚 چهارمین شاخصه حوزه انقلابی این است که حوزه نباید اهل دنیا باشد و عالمی که اهل دنیا باشد، شایسته تبعیت نیست. 📚 فضلای انقلابی باید تلاش کنند تا نامزدی که بیشترین و بالاترین شاخص‌های انقلابی‌گری، تدین، تعهد و پیروی از مقام معظم رهبری را داراست، معرفی نمایند و در این راستا تلاش کنند. 🔹 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22695 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 مراد از حبل‌الله در «واعتصموا بحبل الله» فقیه جامع الشرایط است 🔻 آیت‌الله علی‌اکبر سیفی مازندرانی در درس مسائل مستحدثه تأکید کرد؛ 🔹 آیه «أَنْ أَقيمُوا الدِّينَ وَ لا تَتَفَرَّقُوا فيهِ» بر وجوب حمایت از ولی امر دلالت دارد و این اقامه‌ی دین الهی بر همگان واجب است. 🔹 مردم چگونه تمکن دارند که دین الهی را اقامه کنند؟ با اطاعت کردن از ولی‌فقیه. فقهای دیگر هم باید همکاری کنند تا دین اقامه شود و مخالفتشان به هیچ وجه جایز نیست. 🔹 بر خود فقیه حاکم هم مخالفت با دیگر فقها جایز نیست. چون او هم اگر بخواهد با بقیه‌ی فقهاء راه مخالفت را پیش بگیرد مشمول نهی از تفرق می‌شود، در آیه‌ی شریفه «جمیعاً» آمده که شامل فقیه حاکم هم می‌شود. 🔹 مراد از حبل الله در «واعتصموا بحبل الله» فقیه جامع الشرایط است، زیرا کسی که شارع راضی هست ولو از باب حسبه، حکومت را بدست بگیرد همین فقیه است، این فقیه مصداق تنزل یافته‌ی حبل الله است. چرا که دین به وسیله او و با رضایت الله تعالی اقامه می‌شود و مردم باید از او اطاعت کند. 🔹 مردم باید به این فقیه جامع الشرایط حاکم چنگ بزنند که دین خدا را اقامه می‌کند و قطعا مرضی خداست که دین را در این فرض حسبه اقامه کند. 📖 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22713 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 بخش‌هایی از چکیده مقاله: 📕 یکی از منابع مهمّ تفسیر قرآن، روایات معصومان است. با توجّه به وقوع جعل در میان برخی روایات، درباره لزوم اعتبارسنجی روایات منقول از ایشان اختلافی نیست، اما در اعتبارسنجی آن روایات و نتایج آن ناهمسانی فاحشی است. 📕 این مقاله در صدد آسیب‏شناسی مبانی اعتبارسنجی روایات تفسیری برآمده و به تبیین آن‏ها پرداخته است که عبارت‏اند از: 1. قطعی‏الصدور پنداری همه روایات منقول از منابع پیشین، 2. انگاره تنافی غلوّ و وثاقت، 3. انگاره تلازم غلوّ راوی و برساختگی روایاتش، ۴. مشروط دانستن صحّت روایات تفسیری به بودن مضمون آن‏ها در قرآن، ۵. انحصارپنداری اعتبار خبر واحد به وثاقت مخبری، ۶. مشروط دانستن صحّت روایات تأویلی به مطابقت با سیاق. 📕 مشاهده متن کامل: http://hadith.riqh.ac.ir/article_13154.html ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 برای استکشاف اندیشه تمدنی، فقه ما باید فقه اصیل اما معاصر شود 🔻 آیت‌الله علیرضا اعرافی در پیامی به شانزدهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت: 🔹 موتور محرک تمدن اسلامی، اندیشه اسلامی و تبیین حقایق دین است. معتقدیم اندیشه اسلامی، یک اندیشه کلان، کلی و درختواره‌ای است که به همه قلمروهای بشر جان و جهت می‌دهد. 🔹 مهم‌ترین شاخصه اندیشه تمدنی، فرازمانی، فرامکانی، فراساحتی و فراجناحی بودن است و از معارف متنوع و چندساحتی و قلمرویی برخوردار است. 🔹 تحقق و پیاده سازی اندیشه تمدنی توحیدی و اسلام به صورت گام به گام و مرحله به مرحله است و اوج این اندیشه جامع و الهی در عصر مهدوی خواهد بود. 🔹 در پرتو انقلاب اسلامی باید گام‌های بزرگی به سمت آن جامعه مهدوی برداریم. جامعه منتظر از الگوی مهدوی الهام می‌گیرد و تلاش می‌کند به آن نزدیک شود. 🔹 باید بکوشیم اندیشه تمدنی را در فلسفه و کلام و فقه و دانش‌های اسلامی خود استکشاف کنیم و برای این مسئله باید فقه ما فقه اصیل اما معاصر شود و در کنار ابعاد فردی، بُعد اجتماعی اسلام را استکشاف کند و به نظامات کلان فقهی دست یابد. 🔹 اندیشه عقلی و فلسفی ما باید بتواند آن نظامات جامع اسلام را استنباط، استخراج، استکشاف و ترویج و تبلیغ کند. 💢 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22722 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ وظیفه حاکمیت مطالبه‌گری نظام اقتصادی اسلام از فقها و حوزه است 💢 آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی در درس خارج «مکتب اقتصادی اسلام» تأکید کرد؛ 📖 یکی از وظایف دولت در تمامی حوزه‌ها به ویژه اقتصادی، ساماندهی نهادهای موقعیتی است، البته نخست فقها باید نهادهای جهان شمول را استنباط و استخراج کنند، سپس در اختیار دولت قرار دهند تا دولت براساس نهادهای جهان شمول، نهادهای موقعیتی را سامان دهد. 📖 هماهنگ سازی نهادهای جهان شمول و موقعیتی بر عهده دولت است. چون در این کار از یک سوء فقها نقش اساسی دارند و باید مکتب و نظام اقتصادی را استنباط کرده و در اختیار دولت قرار دهند و از سوی دیگر دولت برای ساماندهی آن‌ها باید از کارشناسان بهره ببرد. 📖 دولت وظیفه دارد از فقها، مکتب و نظام اقتصادی اسلام را مطالبه کند. چون دولت هم مسئول سرمایه‌گذاری برای استنباط مکتب و نظام است و هم مسئول ساماندهی مبانی مکتب در جامعه و شکل دادن به نظام اقتصادی با کمک کارشناسان است. 📖 این‌که ما کار، سرمایه‌گذاری و حمایتی نداشته باشیم چگونه می‌توانیم به اقتصاد اسلامی برسیم؟ ما بیشتر درباره اقتصاد اسلامی صحبت می‌کنیم ولی کار چندانی در جهت تحقق آن انجام نمی‌دهیم. 📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22719 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📕 در صورت شک در جعل ولایت، اصل عدم جعل آن است، چرا که ولایت ذاتی برای خداوند است 💢 حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی‌حاجی در درس خارج «فقه تربیت» یادآور شد؛ ❇️ در صورت شک در حکم وضعی ولایت اصل چیست؟ آیا برای مادر ولایت جعل شده است یا حق جعل شده است یا صرفاً استحباب حضانت تا دو سالگی برای او جعل شده است؟ ❇️ در صورتی که شک در ولایت باشد باید توجه داشت که ولایت ذاتی مخصوص خداوند متعال است که خالق همه عالم هستی و رازق و مالک حقیقی و علی الإطلاق است، بر همه مخلوقات از جمله انسان ولایت دارد چنانچه در سوره مبارکه شوری می‌فرماید «فَاللَّهُ هُوَ الْوَلِي‏» ❇️ خداوند می‌تواند برای غیر، جعل ولایت کند. بر اساس آیات قرآن در طول ولایت خداوند، نسبت به نبی مکرم اسلام ولایت جعل شده است «النَّبِيُّ أَوْلى‏ بِالْمُؤْمِنينَ مِنْ أَنْفُسِهِم‏» در طول ولایت پیامبر(ص) ولایت برای ائمه(ع) هم ثابت است. ❇️ حال اگر در ولایت پدر یا مادر یا عدول مؤمنین شک شود؟ در صورت شک در جعل ولایت، اصل عدم جعل ولایت است زیرا ولایت ذاتی برای خداوند است و همه در مخلوقات در این جهت مساوی هستند و اگر کسی بخواهد ولایت داشته باشد باید از جانب خداوند برای او جعل ولایت شده باشد و قلمرو ولایت هم به اندازه مستفاد از مجعول است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 اطاعت و نصرت ولی خدا امری ضروری است 📝 آیت‌الله محسن اراکی تأکید کرد؛ 📚 یکی از اصول غالب حاکم بر جامعه بشر از آغاز تا انجام، اصل جانشین کردن انسان بر کره زمین برای اجرای فرمان خداست. 📚 استخلاف بشر می‌تواند به صورت فردی هم باشد. در این صورت نخستین مأموریت این خلیفه خدا آن است که یک هسته مرکزی برای شکل‌گیری خلافت جمعی و اجتماعی تشکیل دهد. 📚 اصل دیگر در قوانین و اصول غالب حاکم بر جامعه بشر از آغاز تا انجام میراث داری صالحان در روی زمین است. 📚 اصل سوم در این موضوع آن است که پیدایش این جامعه مُستخلَف در حدی که بتواند این وعده الهی را جامه عمل بپوشاند، مشروط به آن است که جامعه به دو میثاق بزرگ الهی یعنی میثاق اطاعت از فرمان رسول الهی و همچنین میثاق نصرت و یاری او عمل کند. 📖 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22726 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📕 به نظر ما تطبیق استخراج بیت کوین بر جعاله، اشکال شرعی ندارد ❇️ آیت‌الله جواد مروی در درس خارج «بیت کوین و رمز ارز‌‌ها» اظهار داشت؛ 📚 عرض ما این است که ابهام در عملیه استخراج کمّاً و کیفاً موجب بطلان جعاله نمی‌شود، عدم معلومیت جُعل مانع از صحت جعاله نمی‌شود چنانچه شرائط متعاقدین هم در عامل لازم نیست چون جعاله عقد نیست و ایقاع است. با این توضیحات تطبیق استخراج بیت کوین به نظر ما بر جعاله اشکال شرعی ندارد. 📚 در مرحله اول که استخراج بیت کوین بود نتیجه گرفتیم مقتضی برای صحت استخراج موجود و مانع مفقود است، لذا تطبیق عنوان جعاله بر استخراج بیت کوین اشکال شرعی ندارد. 📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22729 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 اهداف و برنامه‌های مدارس در راستای کادرسازی برای نظام باشد/ ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه راه‌اندازی شد 📌 حوزه‌های علمیه و مراکز دینی در هفته‌ی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهم‌ترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است: ✅ تمام امت اسلام باید مهدوی شود و در راستای اقامه‌ شعائر مهدویت باشد ✅ قدر انقلاب و نظام را بدانیم مبادا در دام اختلاس و دروغ بیفتیم ✅ مردم فتنه‌ها را به خوبی بشناسند ✅ حضور دانشجویان و طلاب در کنار کادر درمان برگ زرینی در تاریخ انقلاب است ✅ دولت در پشتیبانی و مانع زدایی از تولید بالاترین نقش را دارد ✅ اهداف و برنامه‌های مدارس در راستای کادرسازی برای نظام باشد ✅ شانزدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت در مسجد مقدس جمکران برگزار شد ✅ ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه راه‌اندازی شد ✅ پذیرش سطح سه تخصصی در مرکز تخصصی آخوند خراسانی مشهد ✅ کتاب «رویکرد شناختی پاسخ علمای اهل سنت به مخالفان مهدویت» برگزیده شد 📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22734 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📣 توجه ‼️اطلاع رسانی 💢 سلسله دروس خارج تفسیر نظام‌های اسلامی 📚 موضوع: تفسیر اجتماعی قرآن 🔹 استاد: آیت الله محمود رجبی(ریاست محترم موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره) 📆 زمان: شنبه‌ها، ساعت 22 ✅ مکان: قم، بلوار محمدامین(ص)، بلوار جمهوری اسلامی، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) 📌 به منظور شرکت حضوری در جلسه نام و نام‌خانوادگی و مقطع تحصیلی خود را به شماره 3000646400 پیامک نمایید. 💻 لینک حضور مجازی در جلسه: http://split.to/x0idrEj ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌های علمی رسالت حوزه در تحقق شعار تولید 🔻 آیت‌الله شب زنده‌دار در درس خارج خود مطرح کرد؛ 🔹 همانجور که در مسأله اقتصاد ما نیاز به تولید و پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها داریم، در ترقیات علمی و معنوی حوزه‌های علمیه هم به همین نیاز داریم. 🔹 پشتیبانی در باب حوزه‌ها این است که برنامه‌ها، برنامه‌های سالمی باشد، برنامه‌هایی باشد که دانش‌افزایی همراه داشته باشد، دقت افزایی همراه داشته باشد، زمینه را برای ابداعات، ابتکارات فراهم بکند. یکی از پشتیبانی‌ها این است که این طریق[علم‌آموزی] را هموار بکنند، حوزه‌های علمیه به این طرف گام بردارند. 🔹 موانع گاهی سر راه تحصیل فراوان است، گاهی در حوزه‌های علمیه. یکی همین نهال‌کشی‌هایی است که بالاخره در حوزه دارد می‌شود و می‌بینیم طلبه جوان مستعد با استعداد قابل برای ترقی، این نهاد، آن نهاد، آنجا و آنجا می‌آیند سراغ‌شان و اینها را بالاخره برای مناصبی که در نظر دارند می‌برند. 🔹 این پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها ولو نظر مبارک رهبر دام ظله العالی نسبت به امور اقتصادی بود، اما در امور غیراقتصادی هم حقیقت این است که مثل پیشرفت‌های علمی چه در حوزه و چه در مراکز علمی آخر، آنجا هم نیاز به همین دارد، تولید؛ چه تولید امور مادی، چه تولید علم... 📖 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22750 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com