eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.7هزار عکس
439 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ ولایت فقیه تنها با رویکرد تمدنی قابلیت ارائه جهانی دارد 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین ایزدهی در نشست علمی «نظریه سیاسی رهبر معظم انقلاب»: 📖 اگر در قرون گذشته احکام به صورت روزمره تلقی می‌شد، امام راحل روح دین را در محتوای جدید یعنی انقلاب و جمهوری اسلامی ارائه کردند. 📖 هنر رهبر انقلاب این بود که آموزه‌های امام را به عرصه عملی و عینی تبدیل و از حجیت انقلاب دفاع کردند. 📖 نگرش کلان ایشان آن است که ما فقط جمهوری اسلامی نیستیم و همان طور که پیامبر تمدن در تراز جهانی دارد انقلاب هم باید بتواند تمدنی در تراز جهانی ارائه دهد، بنابراین باید جهانی فکر کنیم. 📖 ادبیات رهبر معظم انقلاب ضمن پایبندی به مبانی اصیل کاملاً متحول شده است، فقه را در تراز حکومتی می‌بینند، فقه‌های مضاف و تلاش برای ایجاد فقه حکومتی و تمدنی در این راستا قابل تحلیل است. 📖 از دید ایشان فقه به معنای عام آن و مبتنی بر آیه نفر باید ساری و جاری شود و بنیادهای آن فقیهانه استنباط شود؛ یعنی فقهی باید کشور را اداره کند که شامل اخلاق، کلام و فقه سیاسی باشد. 📗 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22699 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ برای شناخت دقیق بیانیه گام دوم نخست باید مبانی معرفتی و علمی و خطوط فکری مقام معظم رهبری را بشناسیم 🔻 گفتاری از آیت‌الله عبدالکریم فرحانی: 📚 نخستین پیوست بیانیه گام دوم این است که ذهنمان را نسبت به نگارنده‌ی این سند درست کنیم و این ذهن زمانی درست می‌شود که با ابعاد علمی و معنوی نگارنده‌ی این سند بیشتر مرتبط کنیم. 📚 امروزه بیشترین نیاز ما برای رشد حوزه‌ی انقلابی، ارتباط و تماس تنگاتنگ با شخصیت و اندیشه‌های مقام معظم رهبری می‌باشد. 🔻 سند و بیانیه گام دوم انقلاب دارای سه بخش می‌باشد؛ 🔹 بخش اول سند، تحلیل گام اول انقلاب می‌باشد. 🔹 بخش دوم سند، تصویر و چشم انداز فضای گام دوم انقلاب می‌باشد. 🔹 بخش سوم سند، توصیه‌های رهبری می‌باشد. 📚 اگر به شخصیت رهبری باور پیدا کردیم همانند امام راحل با نگاهشان و با دعایشان ما را حرکت خواهد داد و با هر قدمی که بر می‌داریم رشد خواهیم کرد. 📚 مظلومیت امام بخاطر این بود که انقلاب اسلامی حجاب شخصیتیشان شد و بخاطر این‌که از یک شجاعت بسیار قوی و مدیریت در اجراء برخوردار بودند او را وارد عرصه‌ی اجرا و اداره کشور کرد و یک معجزه‌ای را در عصر غیبت رقم زد باعث مستور ماندن ارزش‌های علمی امام شد. 📚 بنده به دوستان تاکید می‌کنم حتی اگر عناوین رساله‌های پایان نامه را بتوانیم بر اساس مباحث و مبانی فقهی و فلسفی و خطوط فکری مقام معظم رهبری ترویج دهیم در اینصورت ارتباط علمی ما با مقام معظم رهبری بیشتر خواهد شد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 اسلام مربی اصلی انسان را خدا می‌داند 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی ولدی در درس گفتار «مبانی رشد و تربیت اسلامی»: 📚 از نگاه اسلام مربی اصلی انسان خداوند است؛ پس نوع نگاه به مربی، دنیایی از تغییرات و تحولات را در تربیت به وجود می‌آورد. خداوند انسان را خلق نموده و می‌داند به چه چیزی نیاز دارد، می‌داند چه چیزی عامل رشد وی است و هدف از خلقت انسان را، جعل می‌کند. 📚 در تربیت انسان، صرفا کسی می‌تواند نقشه تربیتی طراحی نماید که بتواند در بین تمامی روابط هر انسانی به صورت مجزا، رابطه‌ای که او را به کمال می‌رساند، پیدا کند و این کار غیر از خداوند که خالق و ربّ انسان است، شخص دیگری نمی‌تواند چنین نقشه‌ای را طراحی نماید. 📚 یکی از مواردی که غرب به بن بست می‌رسد، بحث علم مطلق الهی است؛ علمی که امکان ندارد در انسانی که به وحی متصل نیست به وجود بیاید و علم الهی، همان چیزی است که می‌توانیم به آن اعتماد نماییم و بر اساس آن نقشه تربیتی طراحی نماییم. 📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22428 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 بخشی از صحبت های پرفسور درخشان در برنامه مصیر: 🔹(فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد حکم حکومتی و مصداق عینی اقتصاد اسلامی‌ست. تقابل دوگانه اسلام و استکبار باید در تمام عرصه ها ظاهر شود که‌ یکی از مصادیق آن اقتصاد اسلامی است). ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📕 وجوب آشنایی به فقه برای ورود به بازار سرمایه 🔰 آیت‌الله هادی عباسی خراسانی در درس خارج «بورس» عنوان کرد؛ 📖 هر چند بورس آداب خاصی در تجارت و بازرگانی دارد ولی مورد تأیید شارع مقدس است و در شرع مقدس نفی‌ای برایش ثابت نشده است. 📖 باید آداب تجارت را با توجه به مسائل روز که اصل تجارت قدیمی است و احوالش جدید است الغای خصوصیت کنیم. 📖 به افراد باید بگوییم نخست فقه یاد بگیرید بعد تجارت. امیدواریم روزی حوزه فقاهتی و حوزه نظریه‌پردازی ما ناظر بر کارهای بورس باشد. 📖 ما دستمان به بورس جهانی نمی‌رسد. فقط باید نظر بدهیم. اما نسبت به بورس داخل عرض می‌کنیم حداقل یک فقیه جوان را ناظر بر مسائل بورس بگذارند و نظرش چیزی باشد که قابل اجرا باشد. یعنی نظر ولی‌فقیه و مراجع را بگیرد و حداقل فقیه بورس‌شناسی باشد که نظریه‌های احتیاطی‌ را بداند و عمل کند. 📖 تجارت و بورس نیاز به فقاهت دارد. به حوزه‌ها عرض می‌کنیم بیایید بورس را بسازیم. بگوییم کدام معامله جایز است و کدام نیست. هنر حوزه‌ها این باشد که معاملات ربوی را از غیر آن جدا کنند. حوزه هم مانند پزشک متخصص باید نظر بدهد و نظرش باید برای مجامع تجاری قابل پسند و اجرا باشد. 📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22710 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 هر گاه در اصل جعل حق تربیتی شک شود، اصل عدم جعل حق است 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی‌حاجی در درس خارج «فقه تربیت» بیان داشت؛ 📖 هر گاه در اصل جعل حق تربیتی شک شود که آیا برای مکلف جعل شده است یا خیر؟ آیا شخص حق دخالت در تربیت دیگران دارد یا خیر؟ در چنین مواردی گفته شده اصل عدم جعل حق است که دو فرض دارد؛ 1️⃣ اصل عدم جعل حق، نسبت به خود مجعول حق: یعنی چنین حقی جعل نشده است. اگر چنین اصلی جاری شود دیگر نوبت به جریان اصل در شک در تکلیف نمی‌رسد، زیرا شک در تکلیف مسبب از شک در جعل حق است و با جریان اصل در سبب، نوبت به جریان اصل در مسبّب نمی‌رسد. 2️⃣ اصل عدم جعل حق، نسبت به احکام تکلیفی مترتب بر حق: مانند جواز تصرف اگر حق ثابت شود جواز تصرف دارد. در واقع شک در جعل حق به لحاظ ترتب آثار بر حق است. در صورت قول به جریان استصحاب در حکم، در بعض فروض که مسبوق به عدم هستند، اصل عدم آن‌ها جاری می‌شود، در غیر این صورت دیگر اصول عملیه نسبت به سایر تکالیف مشکوک جاری می‌گردد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📕 حمایت از کالای ایرانی؛ چرایی، چیستی و چگونگی 📚 یکی از مشخصات دهه اخیر تشدید تحریم‌های اقتصادی بر علیه ایران است. این تحریم‌ها از سال 1390 در قالب تحریم نفتی و بانکی ابعاد تازه‌تری گرفت و فشارها را بر اقتصاد ایران افزایش داد. 📚 در این شرایط مقام معظم رهبری ایده اقتصاد مقاومتی را به عنوان راهبردی برای مقابله با جنگ اقتصادی تمام عیار شکل گرفته بر علیه ایران اسلامی مطرح نمودند. 📚 در این راستا اقتصاد مقاومتی به عنوان شعار سال‌های 1395 و 1396 معرفی شد. در سال 1397 حمایت از کالای ایرانی به عنوان یکی از مولفه‌های محوری اقتصاد مقاومتی به عنوان شعار سال اعلام گردید. 📚 کتاب پیش رو به بررسی دقیق و علمی چیستی، چرایی و چگونگی حمایت از کالای ایرانی می پردازد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 وصف «انقلابی» وصف ذاتی حوزه است و اگر حوزه انقلابی نباشد، حوزه نیست 🔰 آیت‌الله اراکی در همایش «سالگرد مطالبه رهبر انقلاب درباره تحقق حوزه انقلابی»: 📚 یکی از شاخص‌های انقلابی‌گری این است که اعتقاد به حاکمیت و فرمانروایی خدا داشته باشیم. 📚 وصف «انقلابی» وصف ذاتی حوزه است و اگر حوزه انقلابی نباشد، حوزه نیست؛ کتاب و سنت و تجربه از جمله دلایل ما برای انقلابی بودنِ ذات حوزه است. 📚 علم فقه علمی است که این نظام سیاست الهی را برای ما بیان می‌کند پس شاخص دوم حوزه انقلابی، اعتماد به فقه به عنوان اساس سیاست الهی است. 📚 سومین شاخصه حوزه انقلابی، تلاش حوزه در راستای مأموریت خودش است. مأموریت حوزه انقلابی، تبیین نظام امر و نهی الهی و اجرای آن بر روی زمین است و حوزه در این راه از هیچ تلاش و هزینه‌ای نباید دریغ کند. 📚 چهارمین شاخصه حوزه انقلابی این است که حوزه نباید اهل دنیا باشد و عالمی که اهل دنیا باشد، شایسته تبعیت نیست. 📚 فضلای انقلابی باید تلاش کنند تا نامزدی که بیشترین و بالاترین شاخص‌های انقلابی‌گری، تدین، تعهد و پیروی از مقام معظم رهبری را داراست، معرفی نمایند و در این راستا تلاش کنند. 🔹 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22695 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 مراد از حبل‌الله در «واعتصموا بحبل الله» فقیه جامع الشرایط است 🔻 آیت‌الله علی‌اکبر سیفی مازندرانی در درس مسائل مستحدثه تأکید کرد؛ 🔹 آیه «أَنْ أَقيمُوا الدِّينَ وَ لا تَتَفَرَّقُوا فيهِ» بر وجوب حمایت از ولی امر دلالت دارد و این اقامه‌ی دین الهی بر همگان واجب است. 🔹 مردم چگونه تمکن دارند که دین الهی را اقامه کنند؟ با اطاعت کردن از ولی‌فقیه. فقهای دیگر هم باید همکاری کنند تا دین اقامه شود و مخالفتشان به هیچ وجه جایز نیست. 🔹 بر خود فقیه حاکم هم مخالفت با دیگر فقها جایز نیست. چون او هم اگر بخواهد با بقیه‌ی فقهاء راه مخالفت را پیش بگیرد مشمول نهی از تفرق می‌شود، در آیه‌ی شریفه «جمیعاً» آمده که شامل فقیه حاکم هم می‌شود. 🔹 مراد از حبل الله در «واعتصموا بحبل الله» فقیه جامع الشرایط است، زیرا کسی که شارع راضی هست ولو از باب حسبه، حکومت را بدست بگیرد همین فقیه است، این فقیه مصداق تنزل یافته‌ی حبل الله است. چرا که دین به وسیله او و با رضایت الله تعالی اقامه می‌شود و مردم باید از او اطاعت کند. 🔹 مردم باید به این فقیه جامع الشرایط حاکم چنگ بزنند که دین خدا را اقامه می‌کند و قطعا مرضی خداست که دین را در این فرض حسبه اقامه کند. 📖 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22713 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 بخش‌هایی از چکیده مقاله: 📕 یکی از منابع مهمّ تفسیر قرآن، روایات معصومان است. با توجّه به وقوع جعل در میان برخی روایات، درباره لزوم اعتبارسنجی روایات منقول از ایشان اختلافی نیست، اما در اعتبارسنجی آن روایات و نتایج آن ناهمسانی فاحشی است. 📕 این مقاله در صدد آسیب‏شناسی مبانی اعتبارسنجی روایات تفسیری برآمده و به تبیین آن‏ها پرداخته است که عبارت‏اند از: 1. قطعی‏الصدور پنداری همه روایات منقول از منابع پیشین، 2. انگاره تنافی غلوّ و وثاقت، 3. انگاره تلازم غلوّ راوی و برساختگی روایاتش، ۴. مشروط دانستن صحّت روایات تفسیری به بودن مضمون آن‏ها در قرآن، ۵. انحصارپنداری اعتبار خبر واحد به وثاقت مخبری، ۶. مشروط دانستن صحّت روایات تأویلی به مطابقت با سیاق. 📕 مشاهده متن کامل: http://hadith.riqh.ac.ir/article_13154.html ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 برای استکشاف اندیشه تمدنی، فقه ما باید فقه اصیل اما معاصر شود 🔻 آیت‌الله علیرضا اعرافی در پیامی به شانزدهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت: 🔹 موتور محرک تمدن اسلامی، اندیشه اسلامی و تبیین حقایق دین است. معتقدیم اندیشه اسلامی، یک اندیشه کلان، کلی و درختواره‌ای است که به همه قلمروهای بشر جان و جهت می‌دهد. 🔹 مهم‌ترین شاخصه اندیشه تمدنی، فرازمانی، فرامکانی، فراساحتی و فراجناحی بودن است و از معارف متنوع و چندساحتی و قلمرویی برخوردار است. 🔹 تحقق و پیاده سازی اندیشه تمدنی توحیدی و اسلام به صورت گام به گام و مرحله به مرحله است و اوج این اندیشه جامع و الهی در عصر مهدوی خواهد بود. 🔹 در پرتو انقلاب اسلامی باید گام‌های بزرگی به سمت آن جامعه مهدوی برداریم. جامعه منتظر از الگوی مهدوی الهام می‌گیرد و تلاش می‌کند به آن نزدیک شود. 🔹 باید بکوشیم اندیشه تمدنی را در فلسفه و کلام و فقه و دانش‌های اسلامی خود استکشاف کنیم و برای این مسئله باید فقه ما فقه اصیل اما معاصر شود و در کنار ابعاد فردی، بُعد اجتماعی اسلام را استکشاف کند و به نظامات کلان فقهی دست یابد. 🔹 اندیشه عقلی و فلسفی ما باید بتواند آن نظامات جامع اسلام را استنباط، استخراج، استکشاف و ترویج و تبلیغ کند. 💢 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22722 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ وظیفه حاکمیت مطالبه‌گری نظام اقتصادی اسلام از فقها و حوزه است 💢 آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی در درس خارج «مکتب اقتصادی اسلام» تأکید کرد؛ 📖 یکی از وظایف دولت در تمامی حوزه‌ها به ویژه اقتصادی، ساماندهی نهادهای موقعیتی است، البته نخست فقها باید نهادهای جهان شمول را استنباط و استخراج کنند، سپس در اختیار دولت قرار دهند تا دولت براساس نهادهای جهان شمول، نهادهای موقعیتی را سامان دهد. 📖 هماهنگ سازی نهادهای جهان شمول و موقعیتی بر عهده دولت است. چون در این کار از یک سوء فقها نقش اساسی دارند و باید مکتب و نظام اقتصادی را استنباط کرده و در اختیار دولت قرار دهند و از سوی دیگر دولت برای ساماندهی آن‌ها باید از کارشناسان بهره ببرد. 📖 دولت وظیفه دارد از فقها، مکتب و نظام اقتصادی اسلام را مطالبه کند. چون دولت هم مسئول سرمایه‌گذاری برای استنباط مکتب و نظام است و هم مسئول ساماندهی مبانی مکتب در جامعه و شکل دادن به نظام اقتصادی با کمک کارشناسان است. 📖 این‌که ما کار، سرمایه‌گذاری و حمایتی نداشته باشیم چگونه می‌توانیم به اقتصاد اسلامی برسیم؟ ما بیشتر درباره اقتصاد اسلامی صحبت می‌کنیم ولی کار چندانی در جهت تحقق آن انجام نمی‌دهیم. 📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22719 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📕 در صورت شک در جعل ولایت، اصل عدم جعل آن است، چرا که ولایت ذاتی برای خداوند است 💢 حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی‌حاجی در درس خارج «فقه تربیت» یادآور شد؛ ❇️ در صورت شک در حکم وضعی ولایت اصل چیست؟ آیا برای مادر ولایت جعل شده است یا حق جعل شده است یا صرفاً استحباب حضانت تا دو سالگی برای او جعل شده است؟ ❇️ در صورتی که شک در ولایت باشد باید توجه داشت که ولایت ذاتی مخصوص خداوند متعال است که خالق همه عالم هستی و رازق و مالک حقیقی و علی الإطلاق است، بر همه مخلوقات از جمله انسان ولایت دارد چنانچه در سوره مبارکه شوری می‌فرماید «فَاللَّهُ هُوَ الْوَلِي‏» ❇️ خداوند می‌تواند برای غیر، جعل ولایت کند. بر اساس آیات قرآن در طول ولایت خداوند، نسبت به نبی مکرم اسلام ولایت جعل شده است «النَّبِيُّ أَوْلى‏ بِالْمُؤْمِنينَ مِنْ أَنْفُسِهِم‏» در طول ولایت پیامبر(ص) ولایت برای ائمه(ع) هم ثابت است. ❇️ حال اگر در ولایت پدر یا مادر یا عدول مؤمنین شک شود؟ در صورت شک در جعل ولایت، اصل عدم جعل ولایت است زیرا ولایت ذاتی برای خداوند است و همه در مخلوقات در این جهت مساوی هستند و اگر کسی بخواهد ولایت داشته باشد باید از جانب خداوند برای او جعل ولایت شده باشد و قلمرو ولایت هم به اندازه مستفاد از مجعول است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 اطاعت و نصرت ولی خدا امری ضروری است 📝 آیت‌الله محسن اراکی تأکید کرد؛ 📚 یکی از اصول غالب حاکم بر جامعه بشر از آغاز تا انجام، اصل جانشین کردن انسان بر کره زمین برای اجرای فرمان خداست. 📚 استخلاف بشر می‌تواند به صورت فردی هم باشد. در این صورت نخستین مأموریت این خلیفه خدا آن است که یک هسته مرکزی برای شکل‌گیری خلافت جمعی و اجتماعی تشکیل دهد. 📚 اصل دیگر در قوانین و اصول غالب حاکم بر جامعه بشر از آغاز تا انجام میراث داری صالحان در روی زمین است. 📚 اصل سوم در این موضوع آن است که پیدایش این جامعه مُستخلَف در حدی که بتواند این وعده الهی را جامه عمل بپوشاند، مشروط به آن است که جامعه به دو میثاق بزرگ الهی یعنی میثاق اطاعت از فرمان رسول الهی و همچنین میثاق نصرت و یاری او عمل کند. 📖 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22726 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📕 به نظر ما تطبیق استخراج بیت کوین بر جعاله، اشکال شرعی ندارد ❇️ آیت‌الله جواد مروی در درس خارج «بیت کوین و رمز ارز‌‌ها» اظهار داشت؛ 📚 عرض ما این است که ابهام در عملیه استخراج کمّاً و کیفاً موجب بطلان جعاله نمی‌شود، عدم معلومیت جُعل مانع از صحت جعاله نمی‌شود چنانچه شرائط متعاقدین هم در عامل لازم نیست چون جعاله عقد نیست و ایقاع است. با این توضیحات تطبیق استخراج بیت کوین به نظر ما بر جعاله اشکال شرعی ندارد. 📚 در مرحله اول که استخراج بیت کوین بود نتیجه گرفتیم مقتضی برای صحت استخراج موجود و مانع مفقود است، لذا تطبیق عنوان جعاله بر استخراج بیت کوین اشکال شرعی ندارد. 📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22729 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 اهداف و برنامه‌های مدارس در راستای کادرسازی برای نظام باشد/ ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه راه‌اندازی شد 📌 حوزه‌های علمیه و مراکز دینی در هفته‌ی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهم‌ترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است: ✅ تمام امت اسلام باید مهدوی شود و در راستای اقامه‌ شعائر مهدویت باشد ✅ قدر انقلاب و نظام را بدانیم مبادا در دام اختلاس و دروغ بیفتیم ✅ مردم فتنه‌ها را به خوبی بشناسند ✅ حضور دانشجویان و طلاب در کنار کادر درمان برگ زرینی در تاریخ انقلاب است ✅ دولت در پشتیبانی و مانع زدایی از تولید بالاترین نقش را دارد ✅ اهداف و برنامه‌های مدارس در راستای کادرسازی برای نظام باشد ✅ شانزدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت در مسجد مقدس جمکران برگزار شد ✅ ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه راه‌اندازی شد ✅ پذیرش سطح سه تخصصی در مرکز تخصصی آخوند خراسانی مشهد ✅ کتاب «رویکرد شناختی پاسخ علمای اهل سنت به مخالفان مهدویت» برگزیده شد 📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22734 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📣 توجه ‼️اطلاع رسانی 💢 سلسله دروس خارج تفسیر نظام‌های اسلامی 📚 موضوع: تفسیر اجتماعی قرآن 🔹 استاد: آیت الله محمود رجبی(ریاست محترم موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره) 📆 زمان: شنبه‌ها، ساعت 22 ✅ مکان: قم، بلوار محمدامین(ص)، بلوار جمهوری اسلامی، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) 📌 به منظور شرکت حضوری در جلسه نام و نام‌خانوادگی و مقطع تحصیلی خود را به شماره 3000646400 پیامک نمایید. 💻 لینک حضور مجازی در جلسه: http://split.to/x0idrEj ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌های علمی رسالت حوزه در تحقق شعار تولید 🔻 آیت‌الله شب زنده‌دار در درس خارج خود مطرح کرد؛ 🔹 همانجور که در مسأله اقتصاد ما نیاز به تولید و پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها داریم، در ترقیات علمی و معنوی حوزه‌های علمیه هم به همین نیاز داریم. 🔹 پشتیبانی در باب حوزه‌ها این است که برنامه‌ها، برنامه‌های سالمی باشد، برنامه‌هایی باشد که دانش‌افزایی همراه داشته باشد، دقت افزایی همراه داشته باشد، زمینه را برای ابداعات، ابتکارات فراهم بکند. یکی از پشتیبانی‌ها این است که این طریق[علم‌آموزی] را هموار بکنند، حوزه‌های علمیه به این طرف گام بردارند. 🔹 موانع گاهی سر راه تحصیل فراوان است، گاهی در حوزه‌های علمیه. یکی همین نهال‌کشی‌هایی است که بالاخره در حوزه دارد می‌شود و می‌بینیم طلبه جوان مستعد با استعداد قابل برای ترقی، این نهاد، آن نهاد، آنجا و آنجا می‌آیند سراغ‌شان و اینها را بالاخره برای مناصبی که در نظر دارند می‌برند. 🔹 این پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها ولو نظر مبارک رهبر دام ظله العالی نسبت به امور اقتصادی بود، اما در امور غیراقتصادی هم حقیقت این است که مثل پیشرفت‌های علمی چه در حوزه و چه در مراکز علمی آخر، آنجا هم نیاز به همین دارد، تولید؛ چه تولید امور مادی، چه تولید علم... 📖 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22750 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ هراس دشمن از اقامه تمدن اسلامی براساس نظامات دین 🔻 آیت‌الله عباس کعبی بیان کرد؛ 📝 رأی ملت به جمهوری اسلامی به معنای برپایی دستورات اسلام و نظامات دین بر پایه اراده عمومی ملت ایران در جهت تحقق استقلال آزادی و کرامت اسلامی بوده است. 📝 در سایه برپایی اقامه دین در جامعه می‌توانیم به استقلال، آزادی و استبداد ستیزی بر پایه توحید و معاد برسیم و همچنین پیوند مستحکم میان ملت و ولی فقیه را تضمین کنیم. 📝 هر زمانی که حرکت در مسیر اقامه دین در جامعه حرکت کردیم به دستاوردهای بزرگ علمی، معنوی و مادی دست یافته‌ایم. 📝 دشمنان از اقامه تمدن اسلامی براساس اقامه نظامات دین در جمهوری اسلامی ایران در هراسند. 📝 عامل بدبختی و بسیاری از مشکلات و پسرفت‌های جامعه عدم پایبندی مسؤولان به دستورات دینی و عمل نکردن به احکام اسلامی بوده است. 📝 باید همواره آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی را یادآوری کنیم، همچنین نظامات دین را به درستی بشناسیم و این مسائل را در مدیریت‌های دولت اسلامی اجرایی کنیم. 📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22759 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ محبت میان زوج و زوجه از تأکیدات اسلام است 🔻 آیت‌الله علیرضا اعرافی در درس خارج روابط اجتماعی تأکید کرد؛ 📝 غیر مودت عامه‌ای که بین مؤمنان تأکید شده، به‌طور خاص محبت میان زوج و زوجه و در فضای خانواده مورد تأکید قرار گرفته است. 📝 به آیه «... أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً...» نیز باید نگاهی داشته باشیم. یعنی براساس «و جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً» می‌شود حکمی فقهی استفاده کرد یا نه؟ 🔹 احتمال اولی که به ذهن می‌آید این است که جنبه تشریعی در این آیه نیست و قانون تکوینی را بیان می‌کند که «خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً» و بعد هم می‌گوید «وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً.» 🔹 احتمال دوم این‌که بگوییم نخیر در این آیه یک احتمال تشریعی هم وجود دارد. نگاه تشریعی که در احتمال دوم است دو تقریر می‌تواند داشته باشد. 1️⃣ یک تقریر این‌که «جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً» خبریه در مقام انشاء است؛ یعنی شما را فرمان به این امر داده تا خوب این را جا بیندازد. 2️⃣ تقریب دوم این‌که قانون تکوینی را می‌گوید ولی مستلزم قانون تشریعی است. یعنی مودت و رحمت قانون تکوینی است ولی خدا می‌خواهد در مقام عمل محقق شود. 📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22739 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 اداره حکومت اسلامی باید براساس مصلحت باشد یا بنای عقلاء؟ 🔰 آیت‌الله محمدعلی مدرسی یزدی در درس خارج فقه قانون‌گذاری بیان داشت؛ 📝 گفته شد یکی از دلایلی که می‌توان برای این ادعا بیان کرد «اطلاق مقامی» است. اطلاق مقامی هم از آنجا شکل گرفته که شارع اصل ولایت فقیه را بیان کرده لکن نسبت به خصوصیات آن سکوت اختیار کرده است و این یعنی موکول شدن به مصلحت که توسط حاکم اسلامی تشخیص داده می‌شود. 📝 اشکال این است از کجا شارع تعیین خصوصیات نظام سیاسی را موکول به مصلحت کرده، این احتمال هم وجود دارد که آن‌ها را به بناء عقلا موکول کرده است به این معنا که خصوصیات نظام حکومتی را از بناء عقلا أخذ کرد. گویا برخی از فقیهان معاصر نیز همین مبنا را در خصوص دایره اختیارات ولی فقیه اتخاذ کرده‌اند. 📝 با این توضیح حتی اگر مبنای اطلاق مقامی را بپذیریم، نتیجه آن صرفا این نخواهد بود که جزئیات نظام حکمرانی به مصلحت و تشخیص حاکم سپرده شده باشد. بلکه محتمل است که به سیره‌ی عقلا ارجاع داده شده باشد. 🔸 دیدگاه دیگر در تصویر قوه‌ی مقننه دیدگاه کتاب الحاکمیة فی الاسلام است. این دیدگاه قائل است در نظام اسلامی باید مجلس به صورت انتخابی تشکیل شود و بر اساس اکثریت آراء تصمیم گیری کند. دلیل این ادعا بر دو پایه استوار است: یکی حقوق مالی مردم و دیگری اصل شورا. 📖 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22773 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📕 در صورت تبانی کارگزار با صاحبان سهام یا بورس، معاملات غیر شرعی می‌شود ✅ آیت‌الله هادی عباسی خراسانی در درس خارج بورس عنوان کرد؛ 📚 بورس را همان‌طور که کارگزاران و شرکت بورس و معامله‌گران مطرح می‌کنند، بدون کارگزار تحقق نمی‌یابد. کارگزار در بورس شخصیت حقیقی و یا حقوقی است؛ همان‌طور که خود بورس هم همین‌طور است. 📚 کارگزاران معمولا افراد اقتصادشناس و معامله‌شناس هستند و حتی افرادی حقوقی هستند؛ معمولا این طور است که باید حقوق‌دان و وارد باشند. 📚 لازم الوفاء بودن قرارداد و وکالت در بورس: نفس این کار، امر جایزی است؛ اما پس از انجام چنین وکالت نامه‌ای و قراردادی واجب الوفا است. 📚 حرمت تبانی کارگزار با بعضی از اشخاص حقیقی یا حقوقی در بورس: یکی از اموری که گاهی معاملات غیر شرعی می‌شود، این است که کارگزار که نماینده چند نفر است، با صاحبان سهام یا بورس یا شرکت‌هایی تبانی کند. 📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22744 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
هدایت شده از استاد سید منذر حکیم
✅ ویژگی‌های طلبه موفق 📝 به طلبه‌ای طلبه موفق می‌توان اطلاق کرد که دائما در کلاس‌ها از استاد خود سوال بپرسد و در درس و بحث، بسیار جدی پیگیر باشد و در صورتی که این ویژگی‌ها در یک دانش آموز حوزه مشاهده نشود، برای او ضرر و خسران خواهد بود. 📝 یک طلبه باید دقت و عمق علمی خود را افزایش دهد، چون در این هنگام آن طلبه‌ای که اهل مطالعه باشد، نسبت به مطالبی که استاد سرکلاس درس بیان می‌کند، فهم درست و دقیق تری خواهد داشت. 📝 یک ضرورت بسیار مهم برای یک طلبه، مطالعه فراوان است و تا وقتی که در مدرسه علمیه در حال تحصیل می‌باشد باید پژوهش خود را تقویت کند که نتیجه این امر آن است که می‌تواند مدارج علمی خود را افزایش دهد. 📕 متن کامل: https://b2n.ir/b26145 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🆔 @seyedmonzerhakim
❇️ حق مردم در انتخاب حکومت مطلق نیست/ مقبولیت مردمی و مشروعیت الهی انقلاب 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی در گفت‌وگویی تصریح کرد؛ 🔹 مشروعیت در اصطلاح به معنای شرعیت نیست بلکه مراد، حکومتی است که مردم بر اساس منطق به آن حکومت تمکین و اوامر آن را رعایت کرده، مالیات دهند و پشت چراغ قرمز بایستند. 🔹 اصل مشروعیت چون مبتنی بر باور و پذیرش مردم است محفوظ است ولی این‌که آیا مردم به صورت خودبنیاد از این حق برخوردار هستند یا خیر مسئله دیگری است. 🔹 در نظریه شیعه حاکمیت از آن خداست و خداوند آن را به شایستگان واگذار می‌کند تا مردم را به سمت خداوند بکشانند و هدایت کنند، برخلاف نظامات غربی که بحث راهبری و هدایت مطرح نیست. 🔹 در تفکر شیعه، شایستگی همراه با مقبولیت مطرح است که همان نظریه مردم‌سالاری دینی تعبیر شده است؛ این شایستگی مراحلی دارد. 🔹 حاکمیت شایستگان و کارگزاری شایستگان و تمکیل رای مردم، مردمسالاری دینی است که باعث استمرار و پایایی نظام شده است. 🔹 بحث مردمی بودن سبب شده تا نظام پویا باشد و هم پایا شود یعنی عملا با وجود همه مشکلات تا زمانی که رای مردم وجود داشته باشد پایایی و پویایی نظام به صورت همزمان تامین خواهد شد. 📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22777 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ ارزهای مجازی با هدف جلوگیری از محدودیت‌های طلا و نقره و ولنگاری پول‌های اعتباری کاغذی خلق شد 📝 آیت‌الله محمدرضا مدرسی در درس خارج «فقه استارتاپ‌ها و ارز مجازی» بیان داشت؛ 🔹 پول مالیست که به طور معمول می‌تواند در هر اجتماعی عوض هر کالا و یا خدمتی در هر شرایطی قرار گیرد. 🔹 افراد خیال نکنند پول‌های کاغذی و پول‌هایی که ارزش ذاتی ندارند حتما باید پشتوانه طلا و نقره داشته باشند و یا از آن‌ها نمایندگی کنند. چون پول به مرحله‌ای رسیده که رابطه آن می‌تواند کاملا با طلا، نقره و هر چیز دیگری قطع شود. 🔹 اگر سرنوشت پول‌های اعتباری را بدانیم، می‌توانیم حکم پول‌های رمزی را نیز بدانیم. یعنی مشخص کنیم حکم شرعی پول‌های رمزی همانند بیت کوین چیست. 🔹 امروزه به سبب پیشرفته‌های بشر حجم طلا و نقره با حجم تولیدات اعم از کالا و خدمات تناسب ندارد. به همین دلیل باید یک چیزی باشد که بتواند این نیازها را برطرف کند و بشر به این نتیجه رسید که می‌تواند اعتبار خلق کند. 🔹 خلق پول‌های رمزی از آنجایی بسته شد که برخی گفتند پولی اعتباری داشته باشیم ولی در عین حال محدودیت‌های پول طلا و نقره و همچنین ولنگاری پول‌های اعتباری کاغذی را نداشته باشد. 📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22763 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ حکم صوری بودن بیع در وام‌های بانکی برای خرید خودرو و خرید مسکن 🔻 آیت‌الله محمدتقی شهیدی در درس خارج ربا در معاملات بانکی: 📚 ماشین که می‌‌خرید بعد می‌‌روید وام می‌‌گیرید شرعیش چیست؟ شرعیش این است که ماشین را برای بانک بخرید، بعد، از بانک نسیه بفروشی به خودت، و الا نمی‌توانی که ماشین را برای خودت بخری به پنجاه میلیونی که بانک وام می‌‌دهد بعد به بانک باید هفتاد میلیون بدهی این‌که می‌‌شود ربا. 📚 کلام در این است که این بانک اگر بخواهد بگوید شما بدهکاری به این فروشند آپارتمان؟‌ بیا این صد میلیون را به شما می‌‌دهیم برو بدهیت را اداء کن دویست میلیون به ما بده. این می‌‌شود قرض ربوی، این کار را نمی‌کنند. 📚 راه متعارفش این است که بانک می‌‌گوید برای من بخر این آپارتمان را بعد به خودت نسیه بفروش. این‌که صوری است. برای این‌که من که قبلا خریدم اگر بخواهم اقاله کنم با بایع بعد بایع به این بانک بفروشد اصلا این کاملا صوری است. 📚 پس قدرمتیقن این است که روایات می‌‌خواهد بگوید بیع صوری نشود، واقعا برای خودت بخری، بعد بفروشی نسیه گران‌تر به آن متقاضی نه این‌که برای او بخری بعد همه این‌ها صوری باشد. 📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22767 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 از محورهای مهم مردم در رونق تولید، مصرف کالای ایرانی است/ تولید، مشارکت مردم را می‌طلبد 🔰 دکتر عادل پیغامی در نشست «تحلیل شعار سال و سخنان نوروزی مقام معظم رهبری»: 🔹 تولید، اقتدار اقتصادی را تضمین و مشارکت مردم را می‌طلبد و رفاه اجتماعی را توسعه می‌دهد. تولید معادل اشتغال و معیشت است و می‌تواند قدرت خرید مردم را افزایش دهد. 🔹 در بلندمدت باید اقتصاد درون‌زا مدنظر قرار بگیرد. یعنی حلقه‌هایی از زنجیره تولید که در کشور نیست، باید فعال شود، البته با رعایت شرط مزیت راهبردی. 🔹 همه باید تلاش کنیم مولد باشیم؛ ممکن است زنی خانه‌دار باشد، او هم نقش بزرگی در اقتصاد بر عهده دارد و آن تربیت فرزندان کارآفرین برای نسل آینده است. 🔹 یکی از محورهای مهم مردم در رونق تولید، مصرف بهینه و درست آن هم کالای ایرانی است. همچنین از دیگر محورهایی که در تولید ملی مهم است، تولید خدمت است. 🔹 یکی از نقش‌های مهم مردم پرداختن به همین مسائل و توسعه و رونق وقف و خیریه‌ها است. در جریان کرونا در بحث مواسات، حضور مردم تولید خدمات بزرگی بود و منجر به رفع نیازهای زیادی از دیگران شد. 🔹 امروز بسیاری از مشکلات کشور آسیب‌های اجتماعی ناشی از عدم تربیت صحیح فرزند است. مثلاً فردی به کشور خدمت کرده، اما آقازاده او درست تربیت نشده و منشأ مشکل برای کشور است. 📒 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22782 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 اصالت عدم حکم الزامی در امور جوانحی 🔻 آیت‌الله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» مطرح کرد؛ ❇️ ممکن است کسی ادعا کند افعال قلبی از قبیل محبت‌ها یا بغض‌ها مشمول احکام الزامی نمی‌شود. قبلاً گفتیم افعال قلبی می‌تواند محکوم به احکام شرعیه شود، حتی می‌تواند محکوم به احکام الزامی شود و وجوب و حرمت می‌آید. ❇️ به دلایلی ممکن است کسی بگوید حب و بغض‌ها که امور درونی است مشمول احکام الزامی نمی‌شود. یعنی حب الطاعه واجب نیست و حب المعصیه حرام نیست یا حب به چیزهایی که مرتبط با معصیت است متعلق الزام نمی‌تواند شود. ❇️ دلیل دیگر این است که کسی ممکن است بگوید از مجموعه روایاتی که در رفع قلم یا جاهای مختلف آمده از جمله در این لم تکتب علیه استفاده می‌کنیم که امور قلبی معفو عنه است الا جای خاصی. ❇️ تا الآن گفتیم افعال جوانحی اختیاری که شده‌اند محکوم به احکام خمسه از جمله الزامی می‌شوند. الآن می‌گوییم محکوم به احکام می‌شوند اما الزام در آن‌ها نیست. این حرف جدیدی است. 📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22793 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 ممنوعیت واردات و صادرات باید در راستای اهداف اقتصاد اسلامی باشد 🔰 آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی در درس خارج فقه «مکتب اقتصادی اسلام»: 📝 سیاست‌گذاری پایه برنامه‌ریزی است که از اختیارات دولت اسلامی است. غیر از دولت و حکومت اسلامی کسی نمی‌تواند برای جامعه اسلامی استراتژی، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کند. قانون‌گذاری نیز از اختیارات دولت اسلامی است. 📝 دولت می‌تواند جلوی واردات یک کالا یا صادرات یک کالا را براساس شرایطی که به وجود می‌آید، بگیرد؛ ولی در صورتی این کار را می‌تواند انجام دهد که اقدامش نهایتا در راستای اهداف و مبانی مکتب اقتصادی اسلام باشد. 📝 دولت می‌تواند برای کالاها براساس شرایط، قیمت تعیین کند و بگوید کسی حق ندارد بالاتر از این قیمت بفروشد ولی قیمت‌گذاری که دولت انجام می‌دهد باید ناظر به واقعیت‌های عینی باشد. 📝 دولت نباید همیشه قیمت‌گذاری کند بلکه تا جایی که می‌شود باید اجازه دهد قیمت را بازار براساس عرضه و تقاضا تعیین کند. قیمت‌گذاری کالا نباید به گونه‌ای باشد که یا تولید ملی متوقف شود یا تولید به سمت کالای تقلبی و یا قاچاق برود. 📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22786 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ اصول کلی ناظر به فهم آیات 💢 آیت‌الله محمود رجبی در درس خارج تفسیر اجتماعی قرآن: 🔰 اصول کلی ناظر به فهم آیات عبارت‌اند از: 1️⃣ غرض سوره: به این معنا که باید مجموع آیات به گونه‌ای تفسیر شود که با غرض سوره همسان باشد. 2️⃣ سوره لغوی: یعنی مقصودی که ورای مفاد آیات قرار گرفته است مانند مقصودی که خداوند در مجموعه آیات بیان کننده نعمت‌ها، در نظر گرفته است. 3️⃣ تناسب آیات سوره: یعنی میان آیات یک سوره ارتباط وجود دارد. 📝 دلیل انتخاب سوره حشر به عنوان اولین سوره تفسیر اجتماعی این است که در این سوره انواع کنش‌های اجتماعی وجود دارد و همچنین مورد عنایت خاص بزرگان نیز می‌باشد. 📝 تفسیر آیه یک سوره حشر: آیه بیانگر نوعی کنش اجتماعی است به این معنا که لازمه تسبیح گفتن آسمان‌ها و زمین درک آن‌ها است که موجب پذیرش شعور برای جهان می‌شود، حال اگر فرد موحدی افعال خود را با توجه به این نکته انجام بدهد فعل او در همه حالات اجتماعی خواهد بود. 🔻 این نوع نگاه دارای آثاری است؛ 🔹 داشتن این نگاه در فهم و تحلیل پدیدهای جهان مؤثر است، به تعبیر دیگر تحلیل رفتار فرد موحد با فرد غیر موحد متفاوت خواهد بود. 🔹 از این دید می‌توان در برنامه ریزی‌های فرهنگی و اجتماعی استفاده کرد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com