💢 راهکار خروج از معامله دین به دین، تغییر در مفاد برخی قراردادهای بورس
📖 آیتالله هادی عباسی خراسانی در درس خارج فقه بورس عنوان کرد؛
🔹 کسانی که در بورس فعالیت دارند به خصوص قانونگذاران بورس، دقت در جعل قوانین داشته باشند. گاهی معاملات در تسویه نقدی دین به دین است که بدون شک حرمت دارد؛ ولی گاهی دین به دین نیست؛ از معامله، دینی به وجود آمده و تسویه نقدی هیچ اشکالی ندارد.
🔹 یکی از راه حلها صلح است؛ متخصصین بورس برخی مفاد قراردادها را عوض کنند و تعهدهای طرفین را به هبه معوضه یا صلح به صلح تبدیل کنند؛ چون صلح کالی به کالی، اشکال ندارد؛ آن که اشکال دارد، بیع دین به دین است؛ دین به دین را نگویند معامله میکنیم؛ بگویند مصالحه میکنیم.
🔹 قراردادهای آتی در بورس، سررسید مشخص دارند که معاملات مختلفی به صورت فیزیکی یا غیر فیزیکی بر آن انجام میشود؛ مثلا از شرکتی سهامی میخرد؛ باید تحویل بگیرد، ولی روزانه تسویه حساب میکنند؛ اشکالی ندارد. ولی اگر کالی به کالی باشد، اشکال دارد.
📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23144
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 پیشنیاز حرکت در مسیر تولید علوم انسانی با رویکرد اسلامی
🔰 حجتالاسلام والمسلمین عباسی ولدی در درس گفتار «مبانی رشد و تربیت اسلامی»:
📚 هیچ مکتبی غیر از مکتب توحیدی نمیتواند ادعا کند که نقشهاش را از کسی گرفته که ارادهاش حاکم بر تمام عالم است و در مسیر اجرای اراده او هیچ مانعی وجود ندارد، این ادعا صرفا در اختیار مکتب توحیدی است.
📚 یکی از اصلیترین شگردهای دشمن برای غلبه بر مکتب ناب اهلبیت(ع) شناخت نقاط قوت و تبدیل آنها به نقاط ضعف یا غافل نمودن ما از آنهاست.
📚 ما در مکتبی تنفس میکنیم که طراح نقشه تربیتیاش کسی است که ارادهاش بر اجزای عالم تسلط دارد و نافذ است، نقطه قوت مکتب ما است که نباید از آن غافل باشیم.
📚 ایمان به خداوند و ایمان به وعدههای الهی یک پایه اساسی برای این است که در مسیر تولید علم لغزش نداشته باشیم و صرفا در مسیر الهی مبتنی بر مبانی دینی پیش برویم.
📚 کسی که در مسیر تولید علوم انسانی با رویکرد اسلامی افتاده، اگر قلبش مملو از ایمان به «إن الله بالغ أمره» نباشد، در مسیر تولید علوم انسانی با رویکرد دینی نمیتواند پیش برود.
📖 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22896
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فرهنگ
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✳️سلسه نشست های علمی نظام جامع خانواده✳️
◀️نشست شماره یک
🔶🔹با موضوع: "واکاوی زمینه های تحقق سیاست های ابلاغی خانواده و جمعیت "
🔻ارائه دهندگان:
1️⃣ آیت الله سید منذر حکیم "استاد خارج و نظریه پرداز نظام جامع خانواده اسلامی"
2️⃣ حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا زیبائی نژاد "رئیس پژوهشکده زن و خانواده "
3️⃣ آیت الله احمد احمدی تبار "رئیس گروه فقه خانواده دانشگاه بین المللی المصطفی (صلی الله علیه و آله)"
🔻ناقد و دبیر علمی:
✅ حجت الاسلام والمسلمین مجید کافی امامی"پژوهشگر و استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم "
🏢 مکان: سالن همایش ساختمان انجمنهای علمی
📆 زمان: دوشنبه، ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰
⏰ ساعت: ۱۸
حضور به صورت مجازی از طریق لینک:
🌐https://ac.ismc.ir/anjomanhawzah/
----------------------------------------
#نشست_علمی
#نظام_جامع_خانواده
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📖 قواعد فقه تربیتی وارد بازار شد
📙 جلد سیام از سلسله کتابهای فقه تربیتی با عنوان «قواعد فقه تربیتی» با تألیف آیتالله علیرضا اعرافی و با تحقیق و نگارش سید عنایتالله کاظمی منتشر شد.
📙 کتاب پیشرو، برگرفته از دروس خارج فقه تربیتی آیتالله علیرضا اعرافی است که در چهار بخش «مقدمات و کلیاتی درباره اصل قواعد فقهی، بیان تاریخچه، تبیین دیدگاهها و قواعد فقه تربیتی»، «تبیین قاعده ارشاد جاهل»، «تبیین قاعده هدایت» و «تبیین قاعده امر به معروف و نهی از منکر» تدوین شده است.
💻 لینک مشاهده مشخصات، فهرست و مقدمه: https://b2n.ir/p32294
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#نشر
#آیت_الله_اعرافی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 امیرمؤمنان(ع) حجتی برای همگان به ویژه حکمرانان و سیاست ورزان است
🔰 آیتالله ابوالقاسم علیدوست در گفتوگویی مطرح کرد؛
📝 درباره وجود امیرمومنان(ع) میتوان گفت که آن حضرت مدیریت متضادنماها بود. یعنی کسی که هم سیاست ورزی و حکمرانی داشته باشد و هم عبادت و زهد را پیشه خود کند.
📝 حضرت امیر(ع) حجتی برای همگان به ویژه حکمرانان و سیاست ورزان است. خدا حجت خود را بر سیاست ورزان از یک طرف و بر زاهدان و اهل عبادت از طرف دیگر تمام کرده است.
📝 حضرت علی(ع) مردم را به معنای واقعی کلمه باور داشت. یعنی مردم را یدک نمیکشید یا برای رای نمیخواست و لذا معتقد بود هر گروه و نژادی باید در حکومتش متنعم باشد.
📝 نگاه حضرت علی(ع) به پست و مقام یک نگاه ابزاری بود اما نگاه آن حضرت به مردم یک نگاه اصالتی.
📝 امیرمومنان(ع) مردم را به معنای واقعی باور داشت و مردم را به گروههای مختلف تقسیم نمیکرد و این دست یافتنی است.
📝 حضرت علی(ع) اخلاق را برای اطرافیان مراعات نمیکرد بلکه برای همه درنظر میگرفت و این مساله نیز دست یافتنی است مشروط بر این که انسان بخواهد.
📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23200
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاست
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 فعالیت شهید مطهری در زمینه فقه الخمینی
🔻 آیتالله عبدالکریم فرحانی در درس خارج «مبانی فقه حکومتی»:
📚 شهید مطهری(ره) در زمینه فقه الخمینی چند فعالیت مهم را انجام داده است که میشود یک نگاه مجمل به آنها داشت. ایشان نشان میدهند در زمینه اندیشه، یک ارتباطی بین اسلام و غرب وجود داشته و باعث به وجود آمدن دو مسلک در بین مسلکین گردیده است.
📚 دوره اول ارتباط اندیشه غرب و اسلام که باعث به وجود آمدن اشعری گری شده است را، ایشان با شواهدی تبیین مینمایند و تأثیر و تاثرها را واکاوی مینمایند. در مورد دوره دوم که باعث به وجود آمدن اخباریگری گردیده است کلامی را از زبان آیتالله بروجردی(ره) نقل مینمایند.
📚 به نظر میرسد دلیل اصلی که باعث به وجود آمدن این مسلکها شده این باشد که آن عده از دانشمندان اسلامی که در زمینه فقه اکبر دچار مشکل بودهاند و برایشان حل نشده بوده است در مواجه با غرب متاثر از آنها گردیدهاند و کسانی که دارای مبانی فقه اکبر(فلسفه) قوی بودهاند به سمت عدلیه و توحید رفتهاند و باعث شده است که راه عقل در فهم کتاب و سنت باز گردد.
💢 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23196
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاست
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 ذاتاً علم اقتصاد اسلامی داریم، ولی چون بین نظام و مکتب گیر کرده است، به مرحله اجرا نمیرسد
📝 دکتر سید مهدی زریباف در گفتوگویی تأکید کرد؛
📙 متفکر اقتصاد اسلامی فردی است که در وهله اول، مؤلفههایی شامل شناخت ادبیات نظام رقیب و تسلط داشتن بر ادبیات فقهی و فلسفی اسلامی را داشته باشد و سپس در وهله بعدی مؤلفه سوم که معطوف به خلاقیت و هنر متفکر است را نیز دارا باشد.
📙 یک متفکر اقتصاد اسلامی باید فضای اقتصاد را معماری کند و فرآیندی حکم دهد و تنها باید و نباید نگوید. از این رو درعینحال که بایدها و نبایدهای فقهی، دینی و فلسفی در ذهن متفکر وجود دارد اما وقتی با مسئله مواجه میشود، مبتنیبر یک فرضی راهکار عملی ارائه میدهد که خود این فرض تغییر یافته یک فرض غربی است.
📙 آنچه که امروز اقتصاد اسلامی نامیده میشود، به حوزه کاربرد نمیرسد. این مرحله در حقیقت تازه گام اول یک متفکر اقتصاد اسلامی است. بنابراین ما یک نظام آموزشی میخواهیم که گامها را یک به یک طی کند و وی را برای اینچنین کاری آماده کنیم. آن وقت است که شما میتوانید بگویید که ما داریم به سمت علم اقتصاد اسلامی میرویم. ما ذاتاً علم اقتصاد اسلامی داریم اما چون بین نظام و مکتب گیر کرده است، به مرحله اجرا نمیرسد.
📖 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23203
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#گفتگو
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📒 تأملی در معیارهای رییسجمهوری و مصوبه شورای نگهبان
🔰 ابوالفضل درویشوند در یادداشتی عنوان کرد؛
📝 کسی که رییسجمهوری میشود قرار است پس از رهبری عالیترین مقام رسمی کشور و رییس شورای عالی امنیت ملی بشود که لازمه این امر دارا بودن فهم و جایگاه سیاسی و مذهبی است. هرکسی نمیتواند دارای این اوصاف باشد. باید مدیر و مدبر باشد.
📝 صرف وزارت(با قید اینکه بهترین وزیر در حوزه تخصصی خود بوده باشد) دلیل مدیر یا مدبر بودن در حد ریاست جمهوری نیست. همچنین نمایندگی مجلس و استاد دانشگاه بودن دلالتی بر مدیریت و تدبیر ندارد. فردی که سابقه مدیریتی قابل توجهی نداشته باشد، چگونه مدیریت او قابل احراز است؟
📝 براساس بند 5-10 سیاستهای کلی انتخابات، تعریف و اعلام معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری بر عهده شورای نگهبان است. شورا در این راستا در مقاطع گوناگون از جمله در روزهای اخیر سعی در انجام این صلاحیت قانونی داشته است و مصوبه اخیر شورای نگهبان برای شفافیت بیشتر این معیارها قابل تقدیر و توجه است.
📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23222
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حقوق
#یادداشت
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ انجام واجبات و ترک محرمات نشانگر عدالت است؟
🔻 آیتالله مهدی مروارید در درس خارج «ادله عدالت مرجع تقلید» بررسی کرد؛
🔹 شیخ انصاری و جمعی دیگر قائل بر این هستند که در عدالت ملکه معتبر است؛ یعنی حالت نفسانیای که وادار به فعل واجبات و ترک محرمات نماید.
🔹 برای این مطلب ادلههایی ارائه شده بود، مانند اینکه مقتضای اصل این است که عدالت باید حتما ملکه باشد و در صورت شک به آن نمیتوان چنین اصلی را پذیرفت.
🔹 دلیل دوم اخباری است که در باب امام جماعت وارد شده است، تعبیراتی در این روایت وجود دارد که مناسب با این است که عدالت حیث اعمال نیست؛ بلکه یک حیثیت نفسی و ملکه نفسی در آن معتبر و ملحوظ است.
🔹 وجه استدلال در این روایات این است که وثوق دین زمانی ایجاد میشود که شخصی که تارک محرمات و فاعل واجبات است، محرک وی یک حیثیت نفسی و یک ملکهای باشد و صرف اینکه شخصی از جهت عمل استقامت دارد و فاعل واجبات و تارک محرمات است، وثوق دین ایجاد نمیکند.
🔹 در ارتباط با این استدلال اشکالی که وجود دارد این است، اگر مدتی با یک فرد ارتباط داشته باشیم و متوجه شویم در شریعت تارک محرمات و فاعل واجبات است، این چه ارتباطی دارد به اینکه عدالت را ملکه بدانیم.
📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23184
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 واکنش آیتالله محسن اراکی به جنایات گروههای تروریستی در افغانستان
📚 قطعاً جانیان این جنایت بزرگ به زودی سزای این اقدام کوردلانه را از دستان توانمند جبهه مقاومت دریافت خواهند نمود.
📚 در آن سوی سرزمین پهناور اسلامی، گرگ صفتان صهیون با حمله به نمازگزاران عاشق مسجد الاقصی و فلسطینیان ستمدیده و مظلومِ محله «شیخ جراحِ» قدسِ اشغالی، و با بیرون راندن و دستگیری ساکنان آن منطقه، ظلم را در حق فلسطینیان به حد اعلی رساندند.
📚 اکنون به خواست الهی دیگر صهیونیستهای وحشی و کوردل در هیچ جای سرزمینهای اشغالی از پاسخ کوبنده ی جبهه مقاومت در امان نخواهند بود و تا این غده سرطانی که منطقه را با آتش فتنه و جنایت به آشوب کشیده، بر طرف نگردد نبرد ادامه خواهد یافت.
📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23228
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#بیانیه
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 داشتن گفتمان و بازخوانی مسائل اصول فقه؛ عناصر روششناسی استنباط در فقه نظام
🔻 گزارش تفصیلی نشست «روششناسی استنباط در فقه نظام» آیتالله علیدوست؛
📚 منظور از فقه، شریعت نیست، چون ما یک شریعت داریم و یک فقه و اینها نباید به هیچ عنوان جای یکدیگر به کار بروند. چون میبینیم در بسیاری مواقع افرادی انکار نظام در شریعت میکنند، ولی فقه را مثال میزند و یا اینکه اثبات نظام در شریعت میکنند ولی نظام در فقه را تعبیر میکنند.
📚 در روششناسی استنباط فقه نظام نخستین چیزی که نیاز است، داشتن یک رویکرد است. یعنی نیازمند یک گفتمان هستیم که از داخل آن رویکرد خارج شود. دومین عنصر بازخوانی مسائل اصول فقه است.
📚 بنده معتقدم اصول فقه، دفتر نخستش نوشته شده وگرنه دفتر دوم و سوم اصول فقه مانده است. در این دو دفتر باید صدها مسأله بیاید. بنده معتقدم اصول از حیث بحث و گفتوگو چاق شده و جای قیچی کردن دارد.
📚 اگر اصول فقه نظام تدوین شود بسیار خوب است. ولی اگر تصورتان این باشد بگوییم میان اصول فقه نظام و اصول فقه سنتی یک دیواری وجود داشته باشد و بگوییم اصول فقه نظام برای گروهی و اصول فقه سنتی برای گروه دیگر است، الزاماً این گونه نیست.
📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23232
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#گزارش_تفصیلی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 پیام مراجع معظم تقلید در محکومیت حادثه تروریستی کابل
📌 حوزههای علمیه و مراکز دینی در هفتهی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهمترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است:
📚 پیام مراجع معظم تقلید در محکومیت حادثه تروریستی کابل
📚 سالگرد ارتحال آیتالله بهجت به صورت مجازی برگزار میشود
📚 مدیر حوزههای علمیه با آیتالله خرازی دیدار کرد
📚 نامه جمعی از طلاب و اساتید حوزه علمیه به آیتالله اعرافی درباره انتخابات
📚 فراخوان هشتمین دوره شناسایی طلاب استعداد برتر
📚 رونمایی از نسخه آزمایشی سامانه تبلیغ تخصصی
📚 پویش سراسری عهد و پیمان طلاب و روحانیون با امام عصر(عج) آغاز شد
📚 معاون جدید آموزش مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران منصوب شد
📚 فعالیت روزانه ۶ هزار کاربر در سامانه «سیما»ی مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران
📚 ورود تازههای نشر ناشران حوزوی به همایش کتاب سال حوزه
📚 گردآوری وسیع منابع علوم اسلامی در موتور جستجوی هوشمند «جهد»
📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23244
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#گزارش
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com