✅ رستگار کردن مردم ادعای هر مکتبِ دارای شعار تربیتی است
🔻 حجتالاسلام والمسلمین محسن عباسی ولدی در کلاس «مبانی رشد و تربیت اسلامی؛ با رویکرد قرآنی و روایی» تصریح کرد؛
✍️ رساندن انسان به رستگاری با هر واژهای که بیان شود(فلاح، فوز، سعادت)، ادّعای هر مکتبی است که شعار تربیتی دارد.
✍️ هیچ مکتبی نیست که به طرفدارانش بگوید که من میخواهم شما را بدبخت کنم.
✍️ باید این سؤال را مطرح کنیم «ربّ، فلاح را در چه چیزی قرار داده است؟» پاسخ به این سؤال از نگاه متون وحیانی تنها پاسخ حق است.
✍️ هر پاسخ دیگری غیر از پاسخ وحی به این سؤال، اگر با متون وحیانی توافق نداشته باشد، باطل و غیر قابل قبول است.
✍️ سراغ قرآن که میرویم، با تعداد زیادی آیه مواجه میشویم که بسیار واضح و روشن درباره عوامل رستگاری سخن گفته است که آیات ابتدایی سوره بقره و آیات ابتدایی سوره مؤمنون از بارزترین این آیات است.
✍️ اگر به جعل ربوبی ایمان داشته باشیم، باید تک تک مؤلّفههای فلاح در قرآن و احادیث را شناسایی کرده و راههای رسیدن به آن مؤلّفهها را نیز به دست بیاوریم.
✍️ در سوره مؤمنون میگوید مؤمنان حتما به رستگاری میرسند و پس از آن به توصیف مؤمنان میپردازد که دومین وصف آنان اعراض از لغو است «وَ الَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ.»
✍️ خدا رستگاری را در اعراض لغو قرار داده است. اگر این گزاره را بپذیریم، اوّل باید به سراغ مفهوم و مصادیق لغو برویم و پس از آن هم به دنبال راهکارهایی باشیم که حس اعراض از لغو را تقویت میکند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#علوم_تربیتی
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ شاخصههای عدالت اقتصادی/ از مهمترین آثار عدالت، قوام و حیات جامعه است
💠 حجتالاسلام والمسلمین احمدرضا صفا در گفتوگویی تصریح کرد؛
📚 هدف اقتصاد نخست تولید و توزیع ثروت است، ولی هدف اقتصاد اسلامی این است که تولید و توزیع ثروت مقید به تحقق عدالت باشد.
🔻 شاخصههای عدالت اقتصادی
🔹 نخستین مورد برای درک عدالت اقتصادی در یک جامعه این است که همه افراد از یک سطح معیشتی همراه با عزت برخوردار باشند.
🔹 نکته دیگر اینکه اختلاف درآمدی ناشی از رانتها و فرصتهای نابرابر نباشد. فرصت برابر، نشانه عدالت اقتصادی و عدم وجود آن نشانه نبودن عدالت اقتصادی است.
🔹 شاخص سوم این است که یک تکافل اجتماعی وجود داشته باشد؛ ثروتمندان جامعه باید حق نیازمندان را بدهند.
📚 یکی از مهمترین آثار عدالت، قوام و حیات جامعه است. اینکه جامعه روز به روز پیشرفت بیشتری به خود خواهد دید. مردم نیز نشاط بیشتری خواهند داشت.
📚 یکی دیگر از آثار عدالت اقتصادی، پیشرفت جامعه است. عدالت باعث آبادانی جامعه میشود. اگر به دنبال الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت هستیم باید شاخصههای عدالت را در جامعه اجرا کنیم.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=18362
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 انعطافپذیری فقه شیعی/ شریعت اسلامی براساس واقعیتها دستور میدهد
💠 حجتالاسلام والمسلمین محمدسعید نجاتی در گفتوگویی خاطرنشان کرد؛
📚 این مسئله(محدود شدن حج امسال و عدم سفر زائران ایرانی) از لحاظ فقهی، نشاندهنده نگاه باز و انعطافپذیری فقه اسلامی و شیعه است.
📚 در برخی روایات بیان شده کسی که توانایی رفتن به حج دارد، ولی نرود مسلمان از دنیا نرفته و یهودی و مسیحی است. حال چنین عبادتی بر اثر یک بیماری تعطیل میشود. این همه انعطاف در فقه مسئله قابل تأملی است.
📚 شریعت اسلامی، چشم و گوش بسته و بدون توجه به واقعیتهای پیرامونی دستوری نمیدهد، احکام فقهی و اسلامی در کنار اینکه توجه به آخرت و معاد انسان دارد، گره از مشکلات دنیوی او هم باز میکند.
📚 کرونا فرصتی برای تصحیح نگاه ما به حج و زیارت است. ما در خیلی از اوقات قالب ظاهری دین و شریعت را میگیریم و با تن به حج و زیارت میرویم و مناسکی مانند عزاداری را برگزار میکنیم، ولی فرسنگها با حقیقت و ادب حج و زیارت و عزاداری فاصله داریم.
📚 حج خیلی مهم است، ولی حاجی نباید در قالب حج بماند و از عمق دین غافل شود؛ حالا که این قالب گرفته شده باید دنبال عمق باشیم و حج واقعی را تجربه کنیم.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=18365
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📕 وظیفه بیمار مبتلا به کرونا و فاقد طهورین
✅ آیتالله هادی عباسی خراسانی در درس خارج «مسأله کرونا» بیان داشت؛
🔹 شخص مریض یا گاهی اشخاص دیگری که با مریض در حکم یکی هستند مانند پرستار یا مداوا کننده، اگر نتوانست وضو بگیرد از او ساقط است؛ حرج، ضرر، خوف یا حبس و مشکلات و دلایل دیگر فرقی ندارد.
🔹 مریضهای مبتلا به بیماریهای مسری مانند کرونا در حکم تکلیفی وضو و نماز همانند سایر بیماران هستند. شاید در برخی احکام وضعی مانند مراقبتها احکام خاصی دارند، ولی در طهارت با مریضهای دیگر، یکی هستند.
🔻 اقوال امامیه در فاقد طهورین؛
1️⃣ باید ادا را فاقداً داشته باشد و قضا را با یکی(وضو یا تیمم) اگر شد، انجام دهد.
2️⃣ تنها ادا واجب است. مرحوم سید مرتضی و برخی بزرگان دیگر مانند مرحوم جزائری چنین نظری دارند.
3️⃣ عدم وجوب ادا و وجوب قضا. طهارت شرط ماهوی است و وجوب ادائی را میبرد. ولی قضا لازم است. مشهور بین امامیه همین است.
4️⃣ نظر علامه حلی در تبصرة و دیگر کتبشان عدم وجوب ادا و قضا است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=18372
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 ایجاد حلقه واسط میان حوزه و قوای مقننه و قضاییه/ آگاهیهای جزئی از روابط اجتماعی برای استخراج قوانین
✅ آیتالله محمد باقر تحریری در گفتوگویی بیان داشت؛
📚 پژوهشهای حوزوی نیز مانند هر فعالیت دیگر نباید از قاعده هدفمندی و روشمندی خارج باشد. عمده رسالت پژوهش حوزوی، علمی است که در مرحله بعد جنبه عملی و کاربردی به خود میگیرد.
📚 قوانین مورد تصویب در مجلس شورای اسلامی نیازمند موضوع شناسی است. باید موضوعات مورد گفتوگو در مجلس شورای اسلامی به حوزه علمیه ارائه شود تا پژوهشگران حوزوی در این زمینه نظر دین را استخراج کنند.
📚 در پژوهشهای حوزوی باید به اصول ثابت و دستورات دینی در حیطههای مختلف زندگی اجتماعی و اقتضائات آن مانند حقوق شهروندی و شهرسازی که کلیات آن در شرع مقدس آمده است، توجه شود.
📚 باید حلقه واسط میان حوزه علمیه، قوه مقننه و قوه قضاییه ایجاد شود. این حلقه واسط باید موضوعات مورد نیاز را به فضلای حوزه برساند. پژوهشگران نیز علاوه بر دانش فقهی خود که بر پایه فقه جواهری است، باید آگاهیهای جزئی از روابط اجتماعی را بیفزایند تا بتوانند قوانین لازم را استخراج نمایند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=18374
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گفتوگو
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💠 انس طلاب با قرآن و نهجالبلاغه/ اهتمام به نهجالبلاغه در درختواره حوزه
🔻 آیتالله علیرضا اعرافی در نشست مجازی «طلبگی در سایهسار نهجالبلاغه» خاطرنشان کرد؛
🔹 نهجالبلاغه کتابی است که در باب آن گفته شده اخوالقرآن و کلامی است که اگرچه فروتر از قرآن ولی فراتر از هر کلام بشری است.
🔹 بزرگان ما توصیه کردهاند که آن را کنار خود داشته و با نهجالبلاغه زیست و زندگی کنید؛ لذا نباید شبانهروزی بگذرد، مگر آنکه طلاب با قرآن و نهجالبلاغه انس بورزند و دمخور باشند.
🔹 بازگشت ما به نهجالبلاغه میتواند برای ما دنیای جدیدی رقم بزند و بشر امروز هم نیازمند افقهای جذاب و زیبا و ارزشمندی است که آن را در این کتاب میتواند بیابد.
🔹 رشتهسازی در مورد این کتاب از اقدامات حوزه است و در درختواره حوزه هم به مقوله حدیث و به ویژه نهجالبلاغه اهتمام شده است.
🔹 مؤسسات و مراکزی در مورد این کتاب پایهریزی شده و چاپها و نسخههای متعدد نهجالبلاغه منتشر شده و برنامههای فرهنگی بر محور این کتاب انجام میشود.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=18378
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 در صورت وجوب کفائی مشاوره، آیا دریافت مزد و أجرت جایز است؟
📝 حجتالاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمیحاجی در درس خارج «فقه تربیت»، تصریح کرد؛
❓در فقه تربیت، اگر قائل به وجوب کفائی مشاوره دادن در صورت درخواست «نصح مستشیر» باشیم، آیا میشود در مقابل آن مزد و أجرت گرفت؟
🔰 در این مساله اختلاف نظر زیادی است. فقهای پیشین قائل به حرمت أخذ أجرت بر واجبات شدهاند.
🔹 برخی مثل مرحوم بهبهانی بین واجب عینی و کفایی تفصیل دادند و در کفایی قائل به جواز هستند.
🔹 برخی مانند فخر در ایضاح بین کفایی توصلی و تعبدی تفصیل دادند.
🔹 برخی هم مانند صاحب جواهر و بیشتر متأخران به ادله حرمت پاسخ داده و اخذ اجرت را منافی با وجوب نمیدانند.
✅ اخذ اجرت در اقدام به واجب کفائی اشکال ندارد. اگر مثل قدما قائل به عدم جواز بصورت مطلق هم شدیم اما در واجبات کفایی نظامیه که اداره جامعه متوقف بر آنهاست، ادعای اجماع بر جواز اخذ اجرت شده است و مشاوره دادن که امروزه به صورت تخصص و شغل درآمده از مصادیق آن میباشد.
✅ دلیل جواز هم این است که جهت وجوب این واجبات حفظ نظام است و عدم اختلال نظام هم متوقف بر مجّانی بودن انجام نیست بلکه فقط متوقف بر انجام این اعمال علی ای نحو کان است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#علوم_تربیتی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 تحقق عدالت نیازمند قانون عادلانه است
🔻 حجتالاسلام والمسلمین غلامرضا مصطفیپور در گفتوگویی بیان کرد؛
📚 عدالت ابعاد گستردهای از جمله عدالت حقوقی، اجتماعی و اقتصادی دارد، در قرآن صرفاً عدالت اقتصادی گفته نشده و معنای گسترده آن مد نظر است.
📚 عدالت به معنای برابری نیست بلکه به معنای دادن حق هر انسانی به او است، لذا یکی از اصول و پایههای الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت هم همین موضوع یعنی تحقق عدالت است.
📚 برنامهریزی برای تحقق عدالت اهمیت زیادی دارد و تحقق آن نیز به قانون عادلانه نیاز دارد. مقتضای قانون عادلانه این است که هر کسی که استحقاق دارد، چه در مقام آموزش، توزیع شغل و... به حق خود برسد.
📚 اگر الگوی اسلامی _ ایرانی پیشرفت را در راستای تحقق عدالت تدوین کنیم، بر این اساس برنامههای اقتصادی، سیاسی، حقوقی و اجتماعی نیز درست خواهد بود.
📚 باید فرمول اجرای عدالت را کشف و معیارها و قوانین را در همه ابعاد در جامعه اجرایی کنیم.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=18381
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#جامعه_و_فرهنگ
#گفتوگو
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 نقش مصلحت در امتثال احکام الهی
💠 آیتالله محمدمهدی شبزندهدار در درس خارج فقه معاصر عنوان کرد؛
✍️ در بحث مخالفت قطعیه در اطراف علم اجمالی غیر محصور آن چه تقویت شد عبارت بود از استناد به ادلهی مرخصه.
✍️ در مواردی که اطراف کثیر باشد در ذهن عقلاء و ارتکاز عقلاء این است که اینجا مبری برای ترخیص بهوجود میآید.
✍️ وقتی اطراف کثیر باشد مولا میبیند اگر بخواهد پای امتثال آن حکمش ایستاده باشد و احتیاط لازم باشد باید مباحهای فراوانی را فدای آن حرام فی البین بکند و بگوید همه این مباحها حکمش کأنّ حکم حرمت است.
✍️ مولا مصلحت میبیند اباحه بودن همه اینها را. مصلحتش چیست؟ مصلحتش این است که آن نشاط را برای امتثال احکام الهی داشته باشد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=18389
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 امام باقر(ع) پایهگذار نهضت بزرگ علمی بودند/ آثار علمی حضرت جامعه اسلامی را متحول کرد
📝 حجتالاسلام والمسلمین غلامحسن محرمی در گفتوگویی خاطرنشان کرد؛
✅ امام باقر(ع) پایهگذار نهضت بزرگ علمی بودند، ایشان در دوران امامت خویش به نشر و اشاعه حقایق معارف الهی پرداختند.
✅ حضرت در علم، زهد، عظمت و فضیلت سرآمد و مقام علمی و اخلاقی ایشان مورد تصدیق دوست و دشمن بود.
✅ آوازه علوم و دانش امام محمدباقر(ع) چنان در جامعه اسلامی پیچیده بود که ایشان را باقرالعلوم یعنی گشاینده دریچههای دانش و شکافنده مشکلات علوم میدانستند.
✅ حضرت شاگردان بزرگی را در زمینههای فقه، حدیث، تفسیر و دیگر علوم اسلامی تربیت کردند که هرکدام از آنها وزنه بزرگی به شمار میرفتند.
✅ آثار درخشان علمی امام محمدباقر(ع) و شاگردان برجسته ایشان جامعه اسلامی را متحول و از انحراف نجات داد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=18401
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#تاریخ_و_سیره
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 پیشگام اسلامیسازی علوم انسانی/ شهید صدر نابغه و تکاور عالم شیعه است
🔻 حجتالاسلام والمسلمین عباسعلی شاملی در برنامه «مصیر» تصریح کرد؛
💠 شهید سید محمدباقر صدر نابغه و تکاور عالم شیعه است و بزرگان شیعه متفق القول گفتهاند او شخصیت علمی، معنوی و تقوایی بینظیری دارد.
💠 ایشان در دروس رایج حوزه سرآمد زمانه خود بوده و در همان دروس و غیر آن نوآوریهایی مطرح میکند.
💠 شهید صدر سالها قبل از جریان تولید علم دینی و علوم انسانی اسلامی که الان مطرح شده به دنبال این مسأله بوده و از پیشگامان است.
💠 نوآوری دیگری ایشان در بحث تمدن اسلامی است. ایشان دیدگاهها و نظریهها و مبانی نظری برای احیا تمدن اسلامی ارائه کردهاند و مبنای این تمدن را تشکیل حکومت اسلامی میداند.
💠 شهید صدر معتقدند که توسعه فرهنگ یا فرهنگ اسلامی توسعه، زمانی اتفاق میفتد که شهروندان از نقطه نظر ارزشی هدایت شوند.
💠 منطقه الفراغ و بار زمین مانده علوم تربیتی ما آشنا نبودن با روش درست درونی سازی ارزشها و برونی سازی ارزشها به صورت استاندارد، آکادمیک و عالمانه است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=18384
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گزارش
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 علوم انسانی موجود؛ رشحهای از علم امام باقر(ع)
✅ آیتالله ابوالقاسم علیدوست در گفتوگویی خاطرنشان کرد؛
✍️ در بحث از امام باقر(ع)، تأسیس دانشگاه و حوزه از سوی ایشان بارز است. دانشگاه و حوزهای که از سوی ایشان تأسیس شده بود اختصاص به شیعیان و حتی مسلمانان نداشت.
✍️ تهذیب معارف دین، نخستین کار امام باقر(ع) بود، یعنی حضرت در نخستین مرحله میان آنچه که معارف دین القا میشد از جمله ابداعیات و مسیحیات؛ تهذیب و تنزیه ایجاد کرد.
✍️ تکمیل معارف دومین فعالیت امام محمدباقر(ع) بود. بسیاری از روایات بیان شده، مربوط به آن حضرت است که زمینههای مختلف اعم از فقه، شریعت و اخلاق را شامل میشود.
✍️ کار سوم امام تأسیس بود، یعنی امام محمدباقر(ع) مطالب زیادی که امروزه به نام علوم انسانی میشناسیم را بیان کردهاند.
✍️ چهارمین فعالیت امام محمدباقر(ع) تدریس و تربیت شاگردان بیشمار است که در دانش رجال از آنها صحبت میشود.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=18419
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#تاریخ_و_سیره
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 بههمریختن منطق فهم هستی، بزرگترین جنایت غرب در حق بشر است
🔰 آیتالله محسن اراکی در سلسله مباحث دولت اسلامی مطرح کرد؛
🔹 تعریف دین همان سیاستی است که خداوند برای اداره جامعه بشری و پیش بردن انسان به سوی اهداف کمالی مقرر فرموده است.
🔹 یکی از جنایاتی که تمدن غرب در حق بشر کرده، آن است که همه بنیادهای آرامش بشری را با ایجاد شکاکیت در اصل جهان، به هم ریختن بنیاد حاکم بر جهان، تشکیک در معرفت و شناخت نظام معرفتی جهان هستی و حتی به هم ریختن نظام شناخت منطق فهم و گفتار ویران کرده است.
🔹 شعار سیاست ما عین دیانت ما هست، صرفاً شعار نیست و مخصوص اسلام هم نیست و در یهودیت، مسیحیت و ادیان صحیح دیگر هم این مسئله وجود داشته و هر دینی آمده تا نهاد عدل را در روی زمین پیاده کند، لذا همه ادیان مبشرین به بعثت پیامبر اسلام بودهاند. کسی که معتقد به نبی اکرم نیست، مسیحی واقعی و یهودی واقعی نیست.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=18435
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#سیاست
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📕 بررسی فقهی سود وام اجاره مسکن
✅ پژوهشگر حوزوی در یادداشتی بررسی کرد؛
💠 آیات متعددی به ربا اشاره کردهاند. واژه ربا در این آیات اطلاق داشته و مقید نیست. مقتضای اطلاق، حرمت هر نوع ربا میباشد.
💠 در روایات صحیحه ربای قرضی ظهور در تحریم داشته و از هرگونه سود و زیاده نهی میکند. یعنی آن را حرام میداند.
💠 حق الزحمهای که وام دهندگان تحت عنوان کارمزد دریافت میکنند تا زمانی حلال است که با خدماتی که ارائه میدهند تناسب داشته و برابر باشد، در غیر این صورت مقدار زیادی و اضافه، تحت عنوان ربا و جر منفعت قرار میگیرد که حرام است.
💠 با توجه به اینکه سود و بهره وام اجاره مسکن پرداختی بیش از خدمات بانکها بوده و تناسبی ندارند جائز نیست.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=18446
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#یادداشت
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 مطالعات زیست فناورانه حسب قواعد نظری، اخلاقی، فقهی، نقلی و عقلی
✍️ آیتالله علی اکبر رشاد در درس خارج «فقه مهندسی ژنتیک و جنگ بیولوژیک» بیان کرد؛
📚 حکم مطالعات زیست فناورانه را باید در هر دو لایحه «ذاتی یا عرضی» و «اولی یا ثانوی» حسب قواعد نظریه، قواعد اخلاقیه، قواعد فقیه و دلالت ادلیه سمعیه(کتاب و سنت) و عقلیه بررسی کرد.
📚 نخست باید سؤالها را مشخص کنیم. یعنی درباره حکم مطالعه زیست فناوری در ذاتی و عرضی و یا اولی و ثانوی سؤال مشخص شود. چه بسا عوامل و عناصر گوناگونی در حکم مطالعه علمی زیست فناوری دخیل باشد.
📚 وقتی گفته میشود مطالعه علمی زیست فناوری جایز است و یا جایز نیست در مقابل اقسام و احتمالاتی مطرح است. اگر جایز است مطلقاً جایز است و یا اینکه در بخشی از خلقت جایز است و اگر جایز نیست مطلقاً جایز نیست و یا در بخشی از خلقت جایز نیست.
📚 ممکن است در برابر اطلاق جواز یا عدم جواز مطالعه علمی زیست فناورانه، شیوه مطالعه علمی آن نیز مطرح شود. یعنی گفته شود فلان شیوه جایز و فلان شیوه جایز نیست.
📚 موضوع دیگر اغراض مطالعه زیست فناورانه است. شاید فردی بگوید اگر این مطالعات برای پی بردن به عظمت خلقت است، جایز میباشد وگرنه جایز نیست.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=18449
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 در هیچ برههای فقه اسلامی تا این اندازه در صحنه اجتماعی تأثیرگذار نبوده است
✍️ حجتالاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی در یادداشتی تصریح کرد؛
🔹 منسوخ شدن احکام فقهی ناظر به موضوعات و مسائل ۶۰ سال پیش به معنای منسوخ شدن فقه نیست.
🔹 قبیح پنداشتن پارهای از احکام فقهی، اختصاصی به دوران معاصر و پارهای از دینستیزان یا فقهستیزان معاصر ندارد.
🔹 اینکه عدهای از افراد جامعه تحت تأثیر شبهات مخالفان اسلام و دین، از تمام دین یا بخشی از دین رویگردان شوند، چیز جدیدی نیست.
🔹 بدون شک در هیچ برههای از تاریخ تا این اندازه فقه اسلامی و شیعی در صحنه اجتماعی و قانونگذاری اثرگذاری نداشته است.
🔹 فقه تنها دستگاه معرفتی و علمی است که کارآمدی و تأثیرگذاری و خدمات سیاسی و اجتماعی خود را در عمدهترین جنبشهای دویست ساله اخیر نشان داده است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=18464
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#یادداشت
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ تأثیرات تربیت اجتماعی غلط در بیدینی افراد/ تربیت اجتماعی مهمتر از تربیت فردی است
🔻 حجتالاسلام والمسلمین ابوالفضل ساجدی تصریح کرد؛
📚 یکی از ساحتهای تربیت، اجتماعی است. تربیت اجتماعی مهمتر از تربیت فردی است، زیرا بیشتر از آن غفلت میشود.
📚 از اشتباهات غالب والدین این است که در طفولیت، کارهای فرزندان را به پای بچگی او مینویسند و وقتی بزرگ شد، باز هم خطاهای او را نادیده میگیرند و به پای همان دوران بچگی میگذارند.
📚 درست است که باید والدین در قبال فرزندان گذشت داشته باشند، ولی بدانند که جامعه انتظارات دیگری از آنها دارد و مانند والدین با آنان رفتار نخواهد کرد.
📚 بسیاری از خانوادهها از سر محبت و دوستی فرزند، خطاهای اجتماعی او را در تعاملات به فراموشی میسپارند و همین بیتوجهی سبب میشود تا فرزند در آینده دچار مشکل شود.
📚 وقتی فرزندسالاری ایجاد شد، تربیت هم فراموش خواهد شد و تربیت غلط اجتماعی تأثیرات منفی زیادی را حتی روی بیدینی دیگران میگذارد.
📚 اگر مهارت لازم را در روابط نیاموخته باشیم، تصویر کاریکاتوری از دین را ترسیم خواهیم کرد؛ رهبران اجتماعی و مسئولان سیاسی اگر تربیت لازم اجتماعی نداشته باشند، مردم را از دین فراری میدهند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=18469
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#علوم_تربیتی
#گزارش
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 تجربه و آزمون، توانایی استخراج نقشه تربیت انسان را ندارد
📝 حجتالاسلام والمسلمین محسن عباسی ولدی در کلاس «مبانی رشد و تربیت اسلامی» تبیین کرد؛
📚 در صورتی میتوان به قواعد بر خاستۀ از علوم انسانی غیر وحیانی در تربیت اعتماد کرد که رب این اختیار را به انسان واگذار کرده باشد. طبق آیات و روایات میتوان گفت که این واگذاری انجام نشده است.
📚 یکی از زیرمجموعههای بحث ربوبیت کلی عالم، سنتهای معنوی است. سنتهای معنوی، قانونهای حقیقی هستند و به صورت مستقیم در تربیت مؤثرند. تنها راه آگاهی از سنتهای معنوی، وحی است.
📚 کسی میتواند نقشۀ تربیت را بکشد که بتواند در میان این بینهایت، رابطههایی را در قانون تربیت بگنجاند که او را به نقطۀ کمال برساند. تجربه و آزمون، توانایی استخراج این نقشه را ندارد.
📚 قرآن تأکید زیادی روی علم وسیع الهی دارد. کسی میتواند نقشۀ تربیت انسان را طراحی کند که به گذشته و حال و آینده و به شرایط روحی تک تک انسانها علم داشته باشد. این علم تنها در اختیار خداست.
📚 با دقت به موضوع ربوبیت به این نتیجه میرسیم که ربّ هم جعلِ نیاز میکند و هم راه پاسخگویی به نیاز را قرار میدهد، هم هدف را جعل میکند و هم راه رسیدن به هدف را معلوم میکند.
📚 حقی فراتر از رب نیست. وظیفۀ علم کشف حقیقت است. علم اگر از حقیقت حرف نزند، علم نیست. در واقع اگر معتقد به جعل شدید، باید بروید ویژگیهایی را که خدا در مخلوقات خودش قرار داده و بیان کرده پیدا کنید. اگر رابطهای را پیدا کردید که خدا آن را نفی کرده، نمیتوانید آن را حقیقت بدانید.
#علوم_تربیتی
#درس_گفتار
#قم
🆔 @meftaah_com
📕 پرسشهای مطرح شده درباره حج در ایام کرونا
✍️ حجتالاسلام والمسلمین محمد رسول آهنگران تأکید کرد؛
📚 حج یک واجب مشروط است، شخص مکلف باید مستطیع باشد تا حج بر وی واجب شود، با شرایط کنونی و وجود یک ویروس فراگیر، آیا حج از ذمه فرد مستطیع ساقط میشود یا خیر؟
📚 استطاعت بر شخص مستقر شده و به هر دلیلی به حج نرفته، حال با وجود چنین خطری این ذمه از وی ساقط میشود یا خیر؟
📚 اگر با وجود احتمال ابتلا به بیماری، کسی حج انجام دهد، آیا حج او از حج اسلامی، مجزی است یا خیر؟ آیا کرونا میتواند حج را حرام کند و یا صرفا مانع وجوب آن میشود و یا...؟
📚 اگر کسی برای حج مستطیع شد ولی بخاطر شرایط کرونا از انجام حج محروم شد و در این بین از دنیا رفت، حج از گردن او ساقط میشود یا باید نائب بگیرد؟
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=18491
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 بلایا لزوماً مکافات گناه فرد مبتلا نیست
📚 آیتالله محمد قائنی در درس خارج فقه پزشکی عنوان کرد؛
✍️ نزول بلاء و ابتلای به بیماریها با ایمان منافات ندارد و بلکه برخی از بلایا مختص به انبیا و ائمه علیهمالسلام هستند و هر چه مراتب ایمان بالاتر باشد ابتلای به بلایا هم بیشتر و سختتر است.
✍️ ابتلای به بیماریها و بلایا نشانه عدم ایمان و کفر و بلکه نشانه گناهکار بودن هم نیست و این طور نیست که بلایا لزوما مکافات گناه فرد مبتلا باشد.
❓ پرسش: آیا میان آیه شریفه «مَا أَصَابَکُمْ مِنْ مُصِیبَةٍ فَبِمَا کَسَبَتْ أَیْدِیکُمْ وَ یَعْفُو عَنْ کَثِیرٍ» با روایات که میفرماید «برخی از بلایا مکافات عمل نیستند، بلکه برخی از بلایا از مختصات معصومین و انبیاء علیهمالسلام است» منافات وجود دارد؟
🔻 پاسخ:
1️⃣ تنافی بین این آیه و آن روایات مبتنی بر این است که مخاطب این آیه شریفه همه انسانها باشند، اما اگر مخاطب خصوص گناهکاران باشند بین این آیه و آن روایات تنافی نیست.
2️⃣ اگر مخاطبِ در آیه شریفه را مجموع امت بدانیم، یعنی مصائبی که به امت میرسد به خاطر گناهانی است که امت مرتکب میشود، تنافی وجود ندارد و این تعبیر هم کاملا عرفی است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=18505
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ عرفه همانند اربعین قلوب را به توحید جذب میکند/ روز عرفه، روز تزکیه است که انسان را احیا میکند
📚 کارشناسان دینی در گفتوگویی بررسی کردند؛
🔻 حجتالاسلام والمسلمین دادسرشت تهرانی:
🔹 نخستین شاخصه مهم روز عرفه مسئله قرار دادن استجابت دعا برای این روز است. مسئله دیگر همراهی با امام در روز عرفه است.
🔹 دعا در این روز اجابت خاص دارد و اگر انسان بخواهد از این روز نهایت بهره را ببرد باید خود را زائر امام حسین(ع) کند.
🔹 ساختار روز عرفه، ساختاری تزکیهای است که انسان را احیا میکند، انسان در این روز تنها باید توجه خود به خدای متعال را بیشتر کند.
🔻 حجتالاسلام والمسلمین عبدالحسین ذاکر:
🔹 روز عرفه روز دعا و نیایش نامگذاری شده است که البته خیلی با این روز و اعمالی که در آن هست مناسبت دارد. از توسل به حضرت سیدالشهدا(ع) نیز نباید غفلت کرد.
🔹 حضرت آقا فرمایشی نسبت به اربعین داشتند که این تعبیر شاید واقعاً بیبدیل باشد که فرمودند مغناطیس حسین بن علی(ع) قلبها را به سمتوسوی خود دارد جذب میکند.
🔹 میشود گفت عرفه، اربعین سوم است. یعنی اول اربعین، بعد عاشورا و بعد عرفه است که اینطور میتواند تمام قلوب را بر مبنای توحید به سمتوسوی خودش جذب کند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=18511
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گفتگو
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 مهجوریت قرآن در عصر بازگشت به معنویت
🔰 حجتالاسلام والمسلمین علی نصیری در یادداشتی مطرح کرد:
✍️ قرآن را باید تنها نامه پاک و پیراسته خداوند به بشریت دانست که خداوند در آن با زبانی دلنشین و جذاب و با پیامی از سر مهر و منطق با بندگان خود به گفتگو پرداخته و روشنی و تاریکی، هدایت و ضلالت را در آن بازشناسانده است.
✍️ اهمیت وجود قرآن در دوران ما زمانی آشکار میشود که دریابیم جهان، گستردهترین تحولات در عرصه علم و دین را تجربه میکند.
✍️ به اذعان عموم صاحبنظران، عصر ما را باید دوران بازگشت به دین و معنویت دانست.
✍️ بهرغم برخورداری قرآن از جایگاه رفیع هدایت آدمیان، این کتاب همانگونه که خود اعلام کرده حتی در میان مسلمانان مهجور است و عموماً از آن به هنگام ازدواج، خرید خانه و بر سر گور مردگان برای تبرّک و تیمن بهره میگیرند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=18526
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#یادداشت
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 برگزاری ۲۰۰ امتحان حوزه به صورت مجازی با شرکت بیش از ۸۹ هزار نفر
✍️ حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمدحسین موسویان، مسئول مرکز آموزشهای غیرحضوری و مجازی حوزه در گفتوگویی خبر داد؛
🔻 بعد از شیوع ویروس منحوس کرونا در کشور برای برگزاری امتحانات حوزه گزینههای متعددی مطرح شد؛
1️⃣ صبر کنیم شرایط کشور عادی شود که معلوم نبود این وضعیت تا کی ادامه پیدا خواهد کرد.
2️⃣ امتحانات حضوری برگزار شود که این گزینه نیز از لحاظ بهداشتی ممنوع بود.
3️⃣ امتحانات به صورت غیر حضوری و مجازی برگزار شود.
📚 آیتالله اعرافی عنایت خاصی به مرکز آموزشهای غیرحضوری و مجازی مرکز مدیریت حوزههای علمیه داشت و در چارت سازمانی مدیریت حوزه ذیل معاونت آموزش حوزه این مرکز را تشکیل داد و در این مدت نیز این مرکز منشأ برکات زیادی بوده است.
📚 ۲۰۰ امتحان حوزه به صورت مجازی با شرکت حدود ۸۹ هزار و ۱۱۸ نفر از طلاب انجام شد و چون این امتحانات در بستر فضای مجازی صورت میگرفت ما در ۵ امتحان به مشکل برخوردیم و حدود یکصد نفر از طلاب نسبت به نتایج خود معترض بودند که در نهایت این ۵ امتحان، مجدد برگزار شد و خوشبختانه برای رفع مشکلات سامانه اقدامات خوبی صورت گرفته است.
📚 به خاطر نیازی که طلاب شاغل و مبلغین به ادامه تحصیل داشتند سال گذشته در ۱۴ استان و مناطق محروم دروس خارج به صورت مجازی برگزار شد که این یک قدم بزرگ در این راه بود.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#آموزش
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ اسرار شب قدر در روز عرفه/ اسرار عرفات با امام حسین(ع) گره خورده است
🔻 عباس تقویان، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در گفتوگویی تأکید کرد؛
📚 اگر بخواهیم معرفت کاملی نسبت به عرفه داشته باشیم باید کل مناسک حج را از نظر بگذرانیم و ببینیم حج خانه خدا اساساً چه خصوصیتی دارد که در درون این مناسک و مشاعر، چنین رازی قرار داده شده است.
📚 هر عبادتی اسرار خاص خود را دارد، اما حج خانه خدا به واسطه اجتماعش به تمام جنبههای عبودی و تکالیف سخت و طاقتفرسایی که در خود دارد، ما را به این مسئله رهنمون میکند که خداوند میخواهد بستری برای بندهپروری فراهم کند.
📚 مسئله نیمه تمام ماندن حج سیدالشهدا(ع) و حرکت ایشان به سمت کربلا از اسرار عرفات است که هر چه بیشتر در آن تفکر کنیم یافتههای معنوی و مفهومی بیشتری کسب خواهیم کرد.
📚 سرّی که در شبهای قدر هست در روز عرفه نیز وجود دارد و خواصی که خداوند برای شب قدر در نظر گرفته برای شب و روز عرفه نیز درنظر گرفته است و این نشاندهنده پیوند عمیقی است که بین عرفه و شب قدر وجود دارد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=18532
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گفتگو
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 دعای عرفه، دعای توحید و خداشناسی
✍️ آیتالله احمد عابدی در افتتاحیه همایش بینالمللی «عرفان و حماسه حسینی» عنوان کرد؛
🔹 عرفان به دو مسأله وابسته است که اگر کسی این دو مسأله را یاد بگیرد، عارف است؛ اول این که توحید چیست و دوم اینکه موحد کیست؟
🔹 هر کس حقیقت توحید را بیابد و معنای ولایت یا انسان کامل را درک کند، عارف است. دعای عرفه که سنبل عرفان است یا دعای ۴۷ صحیفه سجادیه نیز به این مسأله اشاره دارد.
🔹 وقتی گفته میشود مقام عرفانی سیدالشهدا(ع)، یعنی بالاترین خداشناس خود اهلبیت(ع) هستند. دعای عرفه امام حسین(ع) یک دعای توحیدی و خداشناسی است.
🔹 انسان همیشه باید نیاز و وابستگی خودش را به خدای متعال بیان کند، هم دعای عرفه و هم دعای ۴۷ صحیفه سجادیه پر از اینگونه مضامین است.
🔹 عرفان حسینی یعنی انسان نسبت به همه بندگان خدا خیرخواه باشد و خوبی را برای همه عالم بخواهد.
🔹 در شرایط فعلی که جهان درگیر یک ویروس منحوس شده است، فرد عارف کسی است که رفع این بیماری را نه از کشور خودش بلکه از تمام جهان از خدا بخواهد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=18529
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#همایش
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com