eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.6هزار عکس
437 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ فقه شیعه فقه نظام ساز است/ اسلام پاسخگوی مسائل مستحدثه عرصه معاملات است 🔻 آیت‌الله هادی عباسی خراسانی در درس خارج «بورس و معاملات» عنوان کرد؛ 🔹 لسان روایات در باب معاملات لسان محدودیت است و نه مشروعیت. به همین دلیل اگر منعی از شارع نباشد از سیره عقلا تبعیت می‌کنیم. 🔹 در مباحث معاملات و مسائل اقتصادی ما اساس را داریم ولی نیاز به انضباط مالی و تنظیم جدید داریم و یکی از کاشف‌های نظر مولا را عرف سیره عقلا می‌دانیم. 🔹 معاملات امروزه روزبه روز و آنلاین هستند و اسلام پاسخگوی نیاز زمان هست و هنر فقیه است که الغای اصول را در استخراج فروع به خوبی بررسی کرده است. 🔹 معاملات در گذشته بسیط بودند، اما امروزه بازار بسیار گسترده و وسیع شده است و وارد بورس، رمز ارزها و استارتاپ‎ها شده است. باید با روش عالمانه و عاقلانه با حفظ خطوط قرمز شرع با عقلای عالم هم مسیر شویم و حدود شارع از جمله ربوی نبودن و غرری نبودن را در نظر داشت. 🔹 فقه ما فقه نظام ساز و مستقل است و گفتمان حقیقیه شرعیه همگام با گفتمان لغویه و عرفیه و عقل هست. 🔹 وظیفه فقها و حوزه این است که نظارت فقه را گسترده سازند و وارد مسائل مستحدثه شده و تحلیل کنند. اگر معاملات ارزش عقلایی داشته باشند شایستگی بررسی فقهی را نیز دارند. 📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22234 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 دیدگاه‌های موجود درباره واژه ترکیبی «فقه نظام»/ فقه نظام به معنای مکتب‌وارگی اسلام است 📝 حجت‌الاسلام والمسلمین مقیمی‌حاجی در نشست «فقه نظام» مطرح کرد؛ 🔻 دیدگاه‌ها درباره واژه ترکیبی «فقه نظام» 🔹 فقه نظام به معنای فقه حکومت: فقهی که ناظر به احکام اداره این نظام و این هیأت حاکمه است. 🔹 فقه نظام به معنای نظام‌وارگی فقه: فقه نظام را به معنای انسجام درونی بگیریم؛ وقتی می‌گوییم فقه ما نظام دارد، یعنی فقه ما مبانی دارد و دارای انسجام است. 🔹 فقه نظام به معنای مکتب‌وارگی اسلام: فقه نظام به معنای این است آن معرفتی که مبتنی بر دیدگاه کلام مستخرج از اسلام است؛ یعنی مبتنی بر یک سری اصول و مکتب‌وارگی اسلام است. 🔹 فقه نظام ناظر به کیفیت اداره جامعه: به نوعی می‌توان آن را در راستای فقه حکومتی دانست که نظریه‌پردازان این دیدگاه هم ابایی از استعمال دیدگاه فقه حکومتی ندارند. 🔹 فقه ناظر به تمدن‌سازی، اجرا و تٱسیس سازمان‌ها و نهادها: دیدگاه دیگری که در بحث فقه نظام مطرح می‌شود، فقه نظام‌ساز و تمدنی است؛ اینجا فقه را به همین معنای معرفت بر احکام و افعال مکلفان و یا مجموعه بذل و جهد فقیه یا تراث هم معنا کرده‌اند. 🔸 واژه ترکیبی فقه نظام در نظر مختار: مبتنی بر دیدگاه نظامات اجتماعی اسلام، و آن نظامات ساختارهای اجتماعی اسلام مبتنی باشد(نظامندی). و مجموعه اجزا و عناصر واحکام مرتبط یک باب ویک ساحت نظام واره و منسجم می‌شود. 📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22238 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می کند: 🔰 همایش ملی «بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و توسعه علوم انسانی» 🎙 با سخنرانی: آیت الله علی اکبر رشاد آیت الله محسن قمی 🔺 برگزاری سه پنل تخصصی در قالب مجموعه نشست های علمی 🔻 رونمایی از دو اثر در زمینه تحول علوم انسانی در گام دوم انقلاب 📅 سه شنبه ۲۸ بهمن ماه ۹۹ ساعت ۱۶ 📣 پخش زنده و مستقیم از آپارات: 🌐 aparat.com/iictchannel/live ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ نگاه اتمی به روایات حجاب سبب آسیب به مجموعه و بافت آن می‌شود 🔻 حجت‌الاسلام مهاجرمیلانی در درس گفتار «بررسی ادله حجاب در روایات» تصریح کرد؛ 📝 دسته سوم روایات مربوط به حجاب، روایاتی است که به صورت غیر مستقیم به مساله حجاب پرداخته‌اند. 📝 امیرالمومنین(ع) در روایتی زنان را از این‌که موهای جلو پیشانی و پشت سرشان را بیرون بریزند، نهی می‌کنند، چون مهیج بودن در این حالت وجود دارد. 📝 برخی از روایت استفاده کرده و اعتقاد دارد که بانوان اگر خمار نداشته باشند، می‌توانند بدون پوشش سر در جمع نامحرمان حاضر شوند. 📝 در جواب باید گفت این روایت درصدد بیان حجاب برتر است، یعنی این‌که علاوه بر چادر، خمار هم اگر باشد حجاب بهتر و کامل‌تر خواهد بود، چون ستر مضاعف می‌شود. 📝 در بحث پوشش باید روایات را در کنار هم دید، چون نگاه اتمی و ذات‌گرایانه و جدا کردن روایت از مجموعه روایات و کانتکس و بافت روایات آسیب ایجاد می‌کند. 📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22241 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 مبنای واگذاری مسئولیت در نظام اسلامی باید شایستگی و توانایی باشد ✅ آیت‌الله محسن اراکی در درس خارج فقه نظام سیاسی بیان داشت؛ 🔹 اقتضای عدل در تقسیم بیت‌المال: خراج مربوط به مسلمین که مربوط به کل جامعه اسلامی است و هزینه خاصی برای آن در فقه اسلامی در نظر گرفته نشده، باید به طور مساوی بین مسلمین تقسیم شود. 🔻 اقتضای عدل در واگذاری مسئولیت‌ها 1️⃣ واگذاری مسئولیت‌ها: قاعده کلی این است که واگذاری کار در نظام باید بر مبنای شایستگی و توانایی باشد. 🔹 یکی از ادله نظارت استصوابی شورای نگهبان براساس همین تشخیص توانایی و شایستگی است که باید احراز شود و جای اصل برائت نیست؛ بلکه اصل عملی در اینجا استصحاب عدم است. 2️⃣ فرصت دادن به استعدادها برای رشد: اگر می‌خواهیم افرادی را تربیت کنیم، این‌که تعدادی را از آموزش محروم کنیم خلاف عدل است. 📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22244 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 طلبه آرمانی و آرمان طلبگی/ شناخت مردم از روحانیت بیشتر از قاب تلویزیون است 💢 حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد نظافت در همایش «طلبه آرمانی آرمان طلبگی» مطرح کرد؛ 🔹 رسالت حوزه‌های علمیه حرکت در مسیر اهداف انبیا است چرا که حوزه‌های علمیه باید به سمتی حرکت کنند که در جامعه ظلم و بی عدالتی نباشد. 🔹 طلبه آرمانی فردی است که بتواند مشکلی از کار مردم بگشاید و فردی است که خودش دین را به درستی شناخته و به جامعیت اسلام و توان اداره زندگی از سوی دین باور دارد. 🔹 طلبه آرمانی هم باید دین را به درستی بشناسد هم راه‌های هجوم دشمن را. زیرا اگر حدود خانه و نقاط حمله دشمن را نداند نمی‌تواند حفاظت کند. 🔹 طلبه آرمانی کسی است که به سمت اهداف حرکت می‌کند، پیوسته در حال کامل شدن بوده و هر روزش بهتر از دیروز است. 🔹 پس از چهل سال از انقلاب اسلامی مردم هنوز با رسالت و آرمان طلبگی آشنا نیستند و بسیاری از پشت صفحه تلویزیون با روحانیت آشنا شده‌اند. در حالی که حقیقیت روحانیت این نیست روحانی که با کمترین امکانات خدمت بی منت می‌کند ناشناخته است. 📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22248 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔷🔸نشست علمی با موضوع: " انقلاب اسلامی و الهیات جنسیتی " ✳️با حضور: 🔸حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا زیبایی نژاد 🔸حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسین بستان 🔸حجت الاسلام والمسلمین دکتر مجید دهقان ⏱ دوشنبه ٢٧ بهمن ١٣٩٩ ساعت ١٣ 🔹مکان: قم، دانشگاه ادیان و مذاهب، سالن امام موسی صدر ✅لینک حضور برخط: 📎http://yun.ir/fqhdaf رمز ورود: 123456 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 تدریس کتاب الجهاد مقام معظم رهبری ♻️ به اطلاع فضلای گرامی می رساند در ادامه دروس خارج فقه استاد معظم آیت الله محمدی قائینی با اتمام مبحث صلاه الجمعه، انشالله از روز دوشنبه 27 بهمن ماه 1399 درس خارج فقه با محوریت کتاب ارزشمند ثلاث رسائل فی الجهاد اثر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای، آغاز خواهد شد. 📌 آغاز بحث از کتاب الصابئه ✅ زمان: از دوشنبه، 25 بهمن. ⏰ ساعت 9 تا 10 صبح. ✅ مکان: مدرسه امام کاظم علیه‌السلام، ساختمان امام رضا علیه‌السلام، طبقه اول، مدرس 124. ┄┅═══••✾••═══┅┄ #درس_خارج_فقه #فقه_الجهاد #مقام_معظم_رهبری #قم 🔳 با ما همراه باشید 🆔 @meftaah_plus
✅ ماهیت شناسی وظایف تربیتی پدر و مادر نسبت به فرزند/ مجعول شرعی حکم است یا حق؟ 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی‌حاجی در درس خارج «فقه تربیت» عنوان کرد؛ 💢 ماهیت‌شناسی وظیفه تربیتی 📝 در ماهیت شناسی وظایف پدر و مادر نسبت به فرزند که آیا این مجعول شرعی از سنخ حق و یا حکم است؟ اگر فقیه در ادامه بررسی ادله، بتواند به تأسیس اصلی برسد، به هنگام شک کارگشا است. 📝 در این بحث، مجعول اولیه محتمل است صرف جواز تصرف و از قبیل حکم تکلیفی باشد و یا منصب ولایت و حکم وضعی غیرحقی و یا از قبیل حق قابل اسقاط که لازمه این دو جواز تصرف می‌باشد. 📝 ثمره تأسیس اصل، بعد از اسقاط مشکوک الحق از سوی صاحب آن، ظاهر می‌شود. 📝 اگر مجعول شرعی، از سنخ حکم تکلیفی و یا وضعی غیر حقی باشد، بعد از اسقاط هم جواز تصرف برای مثل پدر و یا مادر در شوؤن فرزند باقی است. 📝 اما اگر مجعول شرعی از سنخ حق باشد، بعد از اسقاط، جواز تصرف پدر و یا مادر در شوؤن فرزند مثل شوؤن تربیتی فرزند مشکوک بوده و حق تصرف ندارند، مانند این‌که مادر حضانت خود را نسبت به کودک اسقاط کند که اگر ماهیت حق داشته باشد، با اسقاط از میان می‌رود اما اگر ماهیت حضانت، ولایت باشد که در کلام علامه حلی(ره) اشاره‌ی شده با اسقاط از بین نمی‌رود. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ محاسن اجرای مالیات بر عایدی سرمایه/ یکبار برای همیشه باید هزینه‌های کاهش تورم را بپردازیم 🔻 دکتر کامران ندری در گفت‌وگویی بررسی کرد؛ 🔹 مالیات بر عایدی سرمایه یک پایه مالیاتی است که می‌تواند انگیزه‌های سرمایه گذاری بر روی دارایی‌های مختلف را تحت تاثیر قرار دهد. 🔹 جدای از درآمد زایی این پایه مالیاتی برای دولت، مانع از شکل گیری انگیزه‌های سفته بازانه می‌شود و می‌تواند روند فعالیت بازار‌ها را تهی از دلالی و کارآمد‌تر کند. 🔹 در اجرای مالیات بر عایدی سرمایه باید موضوع تورم هم در نظر گرفته شود چرا که همه قیمت‌ها به صورت یکسان دچار تغییر نمی‌شوند، بعضی قیمت‌ها بالاتر و بعضی قیمت‌ها پایین‌تر می‌روند. 🔹 مسوولین باید حتما از کارشناسان خبره کشور‌های دیگر که در امور مالیات ستانی موفق بوده‌اند مشاوره بگیرند. 🔹 یک بار برای همیشه باید هزینه‌های کاهش تورم را بپردازیم و مثل همه کشور‌های دنیا که موضوع تورم در آن‌ها حل شده است این موضوع را در اقتصاد خود تمام کنیم چرا که بسیاری از مصائب اقتصادی کشور زیر سر تورم است. 🔹 باید حواسمان باشد این پایه مالیاتی هم مثل مالیات بر خانه‌های خالی نشود که مشخص نیست به چه شکلی اجرا شده است! 📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22258 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ مروری بر ابعاد روش شناسی اجتهاد در رادیو معارف 📻 برنامه "فقه پویا" که با هدف تبیین مبانی فقهی و حقوقی گفتمان های نظام و مسائل نوپدید طراحی و تولید می شود از دوشنبه ۲۷ بهمن ۹۹ به محوریت موضوع چیستی روش شناسی اجتهاد به روی آنتن می رود. 🎙 کارشناسی: آیت الله ابوالقاسم علیدوست و دکتر محمود حکمت نیا. 📋 برنامه "فقه پویا" به تهیه کنندگی محمد جواد طوسی و مجری کارشناسی سید مرتضی موسوی نژاد دوشنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۴:۵۰ از رادیو معارف موج اف ام ردیف ۹۶ تقدم مخاطبان فرهیخته این رسانه دینی می شود. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ وجوب یا استحباب محبت‌الله/ معرفت و اطاعت از مصادیق محبت‌الله است 📕 آیت‌الله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» عنوان کرد؛ 🔰 وجوب یا استحباب محبت‌الله 📚 درجه اولی که حب‌الله درجه اولش است قطعاً واجب است. دلیلش هم قواعد عقلی مخصوصاً وجوب شکر منعم است. 📚 شکر منعم شکری را واجب می‌کند که اگر نباشد می‌گویند شاکر نیست. محبت پایه و کف محبتی است که اگر نباشد می‌گویند آن را به عمل نیاورد. 📚 وجوب شکر منعم نمی‌گوید همه شکرها و همه مراتب شکر واجب است. شکر در حدی که کف و پایه است به حیثی که اگر انجام ندهد می‌گویند شاکر نیست. آن واجب است. 🔻 در قاعده شکر منعم دو چیز باید دیده شود؛ 1️⃣ شکر در همان درجه‌ای که اگر انجام ندهد ناسپاسی است. 2️⃣ حداقل و پایه را باید با میزان احسان و انعام سنجید. 📚 در مورد خدا آن موازنه را اگر بخواهیم کامل ببینیم باید حداکثر شکر را ببینیم چون تمام هستی او از خداست ولی چون از مذاق شریعت می‌دانیم این سخت‌گیری وجود ندارد پس در مورد خدا هم شکر لازم را باید حمل بر امور متعارف و درجات متعارف کرد. 📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22262 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📕 فقاهت مقارن در کشاکش ضرورت و انکار 📝 گفتاری از آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست؛ 🔹 پرسش این است آیا باید فقاهت ما با تراث اهل سنت مقارنه بشود یا نه؟ عده‌ای به شدت منکر این مقارنه هستند. در حوزه قم، برخی می‌گویند اصولاً پرداختن به اینها پرداختن به باطل و ضایع کردن وقت طلاب است. 🔹 در مقابل، کسانی داریم که معتقدند ما بدون فهم و درک درست از مبانی و از اندیشه‌های اهل سنت نمی‌توانیم فقه موفق داشته باشیم. 🔹 البته برخی خواستند بین این دو نظر نوعی آشتی برقرار کنند؛ به این معنا که بگویند ما نیاز به اطلاع از نظرات اهل سنت داریم، اما تعبیر حاشیه‌ای دانستن فقه شیعه در مقابل فقه اهل سنت، تعبیر درستی نیست. 🔹 می‌دانید که بحث فقه مقارن یا فقاهت مقارن حداقل به نیمه اول قرن اول برمی‌گردد و اصل فقاهت مقارن از نظر تاریخی پدیده جدیدی نیست، با این وجود آیا نزاع بر سر ضرورت فقه مقارن نزاع واقعی است یا خیر. 🔹 آیا این نگاهی که در حوزه قم هست، نزاع واقعی است یا بیشتر در حواشی مطلب نزاع است. ما از کسانی که ضرورت فقه مقارن را انکار می‌کنند، سوال می‌کنیم آیا می‌شود فقیهی از مبانی آنها مطلع نباشد و از فقاهت صحبت کند؟ ✅ متن کامل: http://meftaah.com/?p=22266 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 بدون سواد رسانه‌ای ورود به فضای مجازی همانند ورود به عرصه جنگ بدون آموزش نظامی است 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین رفعتی در درس خارج «فقه فضای مجازی» بیان داشت؛ ❇️ به حکم عقل تحصیل دانش مورد نیاز واجب است. در عصر امروزی بدون فضای مجازی امور زندگی تمشیت نمی‌شود لذا باید سواد آن را فرا گرفت. ❇️ طبق اصل عزت و استقلال جامعه اسلامی و قاعده نفی سبیل باید سواد رسانه را فرا گرفت. ❇️ بدون سواد رسانه، ورود به فضای مجازی، مثل ورود به عرصه جنگ بدون آموزش نظامی است. برای جلوگیری از آسیب‌‌ها باید این سواد را فراگرفت. ❇️ نتیجه این ادله با توجه به قاعده «کلّ ما حکم به العقل حکم به الشرع» وجوب شرعی سواد رسانه است. ❇️ وجوب سواد رسانه‌ای متناسب با نیازهای فردی وجوب عینی و برای انجام فعالیت‌های فرهنگی وجوب کفایی است. 📘 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22272 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ در مسائل زنان می‌توان نوآوری داشت، چرا که نیاز ضروری در جامعه ماست 📕 گزارشی از نشست علمی «انقلاب اسلامی و الهیات جنسیتی»: 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا زیبایی‌نژاد: 🔹 امام(ره) معتقد بودند ارث زن نصف مرد است، اما در بحث شرکت زنان در انقلاب و مقدرات اساسی مملکت سخنانی قاطع دارند و در واقع یک مطالبه برای زن تعیین می‌کنند، اما بحث علمی در مورد آن نداشته‌اند. 🔹 انقلاب گاهی تأثیرات ناخودآگاه داشته و جریان فمینیسم اسلامی را در اصحاب انقلاب شکل داده که نگاه عملگرایانه داشتند و می‌خواستند جامعه را اداره کنند و ناچار شدند فقه را در زمین بازی مدرن، بازی دهند. 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین حسین بستان: 🔹 در عین حال که معتقدیم مباحث اجتهادی باید روزآمد باشد و در مسائل قبلی توقف نکند اما باید به قواعد و کلیات فقه و دین پایبند بود. 🔹 معتقدیم در مسائل زنان می‌توان نوآوری داشت، چراکه نیاز ضروری در جامعه ماست و فقه سنتی نتوانسته است جواب آن را بدهد. 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین دهقان: 🔹 به نظرم اگر فقها و علما در دوران پس از انقلاب به مسائل زنده زنان پرداخته‌اند و فقط به مسائل زنان در متون دینی توجه نکرده‌اند، ناشی از دو عنصر یعنی کارآمدی و اصالت دین در انقلاب اسلامی بوده است. 📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22275 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 راهکار بیع العینه برای فرار از قرض ربوی/ شرطیت «عدم قصدِ تخلص از ربا» در تجویز بیع العینه ❇️ آیت‌الله محمدتقی شهیدی در درس خارج «ربا در معاملات بانکی» تصریح کرد؛ 📝 بررسی قراردادهای بانکی‌ای که به جای قرض ربوی منعقد می‌شود. 🔻 راه حل یازدهم؛ بیع العینه و مصادیق آن 🔹 نمونه اول: متقاضیِ پول به دارنده‌ی آن مراجعه کرده و کالایی نظیر اتومبیل خود را نقدا به مبلغ 200 میلیون به وی فروخته و سپس نفس همان مبیع را نسیتا به مبلغ 250 میلیون یک ساله از طرف مقابل خریداری می‌کند. 🔹 نمونه دوم: دارنده‌یِ پولِ نقد، اتومبیل خود را نسیتا به قیمت 250 میلیونِ یکساله به متقاضی پول می‌فروشد. 🔹 نمونه سوم: مدیون هنگام فرارسیدنِ موعدِ اداء دین، عاجز از پرداخت بدهیِ خود بوده و از این‌رو اتومبیلی را از طلبکار نسیتا و به مبلغ 250 خریداری می‌کند و سپس اقدام به فروش نقدی آن به مبلغ 200 میلیون می‌کند. 🔹 نمونه چهارم: شخصی که فاقد وجه نقد است، به واجدِ آن مراجعه کرده و می گوید: «فلان کالا – به طور مثال اتومبیل- در بازار موجود است به قیمت دویست میلیون؛ آن کالا را نقدا خریداری کرده و سپس نسیتا در قبال دویست و پنجاه میلیون یک ساله به من بفروشید.» 🔹 نمونه پنجم: شخصی آپارتمانی را نقدا به مبلغ یک میلیارد خریداری کرده و با بایع شرط می‌کند سال دیگر بایع، مبیع مذکور را از وی خریداری کند؛ حال به نفس همان مبلغ یا در قبال مبغلی بیشتر. 📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22287 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 تأثیر بازی‌های رایانه‌ای بر فرهنگ و اجتماع ایرانی و اسلامی ✅ نخستین نشست هم‌اندیشی تأثیر بازی‌های رایانه‌ای بر فرهنگ و اجتماع ایرانی و اسلامی برگزار می‌شود. 🎙 سخنرانان: حجت‌الاسلام محمود عبداللهی، مسؤول گروه تبلیغی مدبر(مرکز دانش بازی‌های رایانه‌ای) و حجت‌الاسلام حبیب داستانی بنیسی، مدیرعامل شرکت رسانه گستر بنیسی. 📆 زمان: روز چهارشنبه، ۲۹ بهمن‌ماه ۱۳۹۹، ساعت ۱۵ 💻 این نشست از سوی خبرگزاری رسا و به صورت برخط و حضوری برگزار خواهد شد. ☎️ هماهنگی برای شرکت حضوری: ۰۲۵۳۲۹۳۹۹۶۴ داخلی 117 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 ترم سوم دوره مطالعاتی آثار شهید مطهری(ره) ... 💠 دوره مطالعاتی آثار شهید مطهری(ره) از سوی دبیرخانه علوم انسانی اسلامی مفتاح برگزار می‌شود. 📚 این دوره تحت نظارت حجت‌الاسلام و المسلمین محسن عباسی ولدی خواهد بود. 📆 زمان ثبت‌نام از 2 الی 15 اسفندماه ✅ آغاز سیر هم‌زمان با ثبت‌نام 💯 با ظرفیت محدود 📝 همراه با اعطای گواهی پایان دوره ☎️ تماس: ۰۹۱۰۳۹۴۹۲۹۶ 🔻 لینک ثبت نام 💻 https://b2n.ir/p92767 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 برخی وجوب حاکم برای مردم را از دلایل مشروعیت حکومت به وسیله رأی مردم می‌دانند ✅ آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست در درس خارج فقه سیاسی تأکید کرد؛ 🔻 بررسی دلایل مدعیان مشروعیت حکومت به وسیله رأی مردم 🔹 دلیل: نصوص پراکنده‌ای در متون دینی وجود دارد که با در نظر گرفتن مجموع آن‌ها ادعای وجوب امیر برای مردم و انتخاب آن به وسیله مردم به اثبات می‌رسد، مانند روایتی که در آن پیامبر اکرم(ص) در انتخاب فرمانده لشکر اسلام در جنگ موته می‌فرمایند «... انتخاب الامیر بعد ابن رواحه الی انفسهم فیظهر منه صحه ذلک...» 🔸 نقد دلیل: از ادله مورد استناد چنین برداشت می‌شود که رأی مردم زمانی مشروعیت دارد که نص نباشد از این روی مخالفین این نظریه مدعی وجود نص در زمان غیبت می‌باشند و بر این باور هستند که مجرای دلیل مذکور زمانی است که مردم نیازمند امیر هستند نه این‌که حتما امیر را باید مردم انتخاب کنند. 📝 بر اساس نگاه اتمیک از این دلیل مشروعیت حکومت به رأی مردم و عدم وجود نص در زمان غیبت به اثبات نمی‌رسد؛ بنابراین دلیل مذکور در اثبات مشروعیت رأی مردم ناقص است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ آیین رونمایی و افتتاح کتابخانه تخصصی و نمایشگاه دائمی 💯 گفتمان علمی انقلاب اسلامی 📚 ویژه آثاربرگزیده و منتخب درعرصه علوم انسانی 🔰 با حضور و سخنرانی: 🔹 آیت‌الله علیرضا اعرافی 🔹 حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی 🔹 آیت‌الله علی اکبر رشاد 🔹 آیت‌الله تحریری ⏰ زمان: پنج شنبه 30 بهمن ساعت 15 📌 مکان: تهران، مدرسه علمیه مروی ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 علوم انسانی اسلامی؛ سنگ بنای تمدن سازی ✅ حجت‌الاسلام والمسلمین ایزدهی در همایش «بیانیه گام دوم و توسعه علوم انسانی»: 📚 با عنایت به این‌که بیانیه گام دوم انقلاب رویکرد تمدنی به علوم انسانی دارد، تحقق تمدن را باید در این بستر جست‌وجو کرد. 📚 برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی باید در آغاز مدلی بومی، متناسب و سازگار با مبانی اسلامی از علوم انسانی ارائه دهیم. 📚 باید از علوم انسانی یک بازخوانی، بازنگری و بازسازی داشته باشیم و تمایز علوم انسانی را از علوم انسانی اسلامی در نظر بگیریم. 📚 علوم انسانی اسلامی باید سنگ بنایی برای تمدن نوین اسلامی باشد. 📚 اگر علوم انسانی اسلامی محقق شده و ابزارهای متناسب با آن نیز تعبیه شود، می‌توان آن را در سایر نقاط جهان ارائه و نظام حکمرانی را بر اساس این منطق توصیه کرد و تسری داد. 🔹 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22292 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ کار زمانی که تشکیلاتی پیش برود، نتیجه می‌دهد/ متأسفانه خروجی سیستم آموزشی و پرورشی ما مشکل دارد 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج سیدجواد شهرستانی(نماینده حضرت آیت الله العظمی سیستانی در ایران) در دیدار اعضای دبیرخانه مفتاح: 🔹 خروجی تقریرات باید طوری باشد که مورد استفاده تمام حوزه‌ها قرار گیرد. 🔹 خداوند متعال می‌فرماید «یزکیهم و یعلمهم» یعنی نخست باید پرورش و سپس آموزش داشت. در کشورهای عربی(وزارت تربیت و تعلیم) داریم و سیستم ما در حال حاضر دارای اشکال است. 🔹در باب تقدم و یا تأخر تعهد بر تخصص بنده معتقدم بحث مدیریت مقدم بر این دو است. اگر مدیریت نداشته باشیم ما نمی‌توانیم قدم از قدم برداریم. البته تعهد و تخصص نیز مهم است؛ اما بدون مدیریت چیزی نداریم. 🔹 خلاقیت و نوآوری که بسیاری از جوانان ما دارند، دیگران ندارند؛ اما از بس دشمن به ما گفته شما نمی‌توانید، باور کرده‌ایم. 🔹 تشکیلاتی عمل کردن بسیار مهم است، متاسفانه در میان برخی این‌گونه است که برای بزرگ شدن خودشان یک‌دیگر را تخریب می‌کنند، در حالی که با از بین رفتن یکی، بقیه آسیب پذیرتر می‌شوند. 📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22297 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 تبیین مبانی؛ راه رسیدن به مکتب اقتصادی اسلام/ مشکلات اقتصادی به عملکرد ما باز می‌گردد نه دیدگاه اسلام 💢 آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی در درس خارج فقه «مکتب اقتصادی اسلام» مطرح کرد؛ ❇️ رسیدن به عدالت هدف تمامی مکتب‌های اقتصادی است، تفاوت در تفسیری است که از عدالت صورت می‌گیرد. ❇️ سرمایه‌داری نظری می‌گوید توانایی بیشتر یعنی امکانات بیشتر. در مقابل سوسیالیسم نظری می‌گوید همه باید دارای امکانات یکسان باشند. ❇️ اسلام می‌گوید تمامی آحاد جامعه باید از رفاه عمومی برخوردار باشند. همچنین اسلام فاصله میان فقیر و غنی را قبول دارد ولی می‌گوید این فاصله باید کنترل شده باشد. 🔻 مبانی اقتصاد اسلامی 🔹 نخستین مبنا ارزش است که باید حفظ شود. اقتصاد اسلامی می‌گوید ارزش پول مردم نباید کاهش پیدا کند. 🔹 مبنای دوم، مالیت است. اسلام قائل به اصل و تنوع مالکیت است و می‌گوید هیچ بخشی حق تملک اموال بخش دیگر را ندارد. 🔹 مبنای سوم، آزادی اقتصادی است. یعنی شرایط برای انجام فعالیت‌های سالم اقتصادی باید فراهم شود. 🔹 این را بدانیم اسلام عیب، ایراد و نقص ندارد، اگر نقص و ایرادیست در کارکرد و عملکرد ماست. ما باید کاری کنیم که به اسلام عمل کنیم. متن کامل: http://meftaah.com/?p=22301 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 مفهوم فقه کلان 📹 آیت الله اراکی در جلسه هم اندیشی فقه نظام(بخش اول): 🔷 «آنچه مجموعه انسان‌ها را تبدیل به یک جامعه می‌کند حاکمیت یک اراده واحد بر مجموع اراده ها است». ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com