eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.6هزار عکس
435 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ در جامعه کنونی بسیاری از بیرون رفتن‌ها برای خودنمایی است 🔻 حجت‌الاسلام مهاجرمیلانی در درس گفتار «بررسی ادله حجاب در روایات» تأکید کرد؛ 📒 در جامعه کنونی بسیاری از بیرون رفتن‌ها با هدف تبرج و خودنمایی هست و پدیده بازارگردی هم با این رویکرد از بین خواهد رفت. 📒 روایاتی که نهی از خروج زنان دارند با مشارکت سیاسی و اجتماعی زنان ناسازگارند. 📒 تغییر و تحولات اندیشه‌ای در طی دو قرن اخیر به حدی بوده که بسیاری از مسائل را تغییر داده است. 📒 در زیست جهان امروز دال مرکزی ازدواج را تشریک مساعی و هم افزایی زوجین می‌دانند در حالی که در اسلام واژه خانواده خیلی مطرح نشده و نکاح مطرح است. 📒 دال مرکزی ازدواج از نظر علامه طباطبایی در المیزان بحث مسائل جنسی و تولید نسل حلال است. 📒 این نکته مهمی است که علامه طباطبایی به آن پرداخته‌اند و استقلال اندیشه ایشان را نشان می‌دهد که تحت تاثیر اندیشه غالب و جو فکری حاکم زمانش نبوده است. 📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22342 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ نقدی بر سخنان سروش با عنوان «دین و قدرت» 🔻 آیت‌الله علیدوست در نوشتاری مطرح کرد؛ 📝 فهم اسلام و دین وقف هیچ کس و هیچ صنفی نیست لکن شعار «همه‌کشیشی» سر دادن و بدون هیچ گونه تخصص لازم، اظهار نظر کردن، قطعا صحیح نیست. 📝 البته فهم اسلام، دین و سیره وقف بر کسانی است که بر همه تراث اسلامی واقفند و گرنه برداشتش از دین همچون برداشت دزد انار و نان می‌شود. 📝 اگر از جهاد، سیاست، مبارزه با استبداد و ستیز با بت‌پرستی پیامبر(ص) گفته می‌شود، از تاکید بر عدالت، رعایت حقوق اسیران و همه صاحبان حق، و از تزکیه، آموزش، پرورش و بینش به عنوان هدف از بعثت ایشان نیز گفتگو شود. 📝 زمام کار باید به دست متخصصان داده شود. و الا هر روز در هر مکان با هر حجمی از اطلاعات، مخاطبانی را ـ که به اقتضای رشته مطالعاتشان خیلی از خبط‌ها را تشخیص نمی‌دهند و البته عیبی هم بر ایشان نیست ـ جمع کردن و برای آن‌ها سخن گفتن کار روایی نیست، از هر کس، با هر عنوان، در هر مکان و در هر لباس که باشد. 📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22349 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🚨 فوری 🔰 موسسه استعدادیابی و آموزش آوا برگزار می کند: ✅ پنجمین دوره «نقش آفرینی در علوم انسانی و اجتماعی اسلامی مأوا» 🔸با هدف: کشف استعدادها و توانمندسازی فعالان علوم انسانی و اجتماعی کشور 🔹در رشته‌های: اقتصاد،سیاست،مدیریت، جامعه و فرهنگ، خانواده، علوم تربیتی و حقوق 🔸 قالب‌ها: کارگاه، کلاس، برنامه مطالعاتی و جلسات مشاوره 🔹بصورت حضوری (ظرفیت محدود با رعایت پروتکل های بهداشتی) و غیر حضوری (مجازی) 🔸همراه با اعطای گواهی معتبر و معرفی به مراکز علمی و تحقیقاتی برای جذب ✳️ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر: www.bq-network.ir ┄┅═══••✾••═══┅┄ 🔳 با ما همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ قانون‌گذار با وضع قانون برای حکم فقهی ضمانت اجرا ایجاد می‌کند 💢 آیت‌الله محمدعلی مدرسی یزدی در درس خارج «فقه قانون‌گذاری» تصریح کرد؛ 🔹 وجه سوم(در باب نقش قانون‌گذاری در موردی که موافق حکم فقهی الزامی‌ است) را می‌توان چنین تقریر کرد: قانون‌گذار با وضع قانون، برای حکم فقهی ضمانت اجرا ایجاد می‌کند، به این معنا که آنچه مصوب شده مطلقاً ضمانت اجرا دارد، اما آنچه تصویب نشده تنها با شرایطی ضمانت اجرا دارد. 🔹 احکام فقهی برخی قطعی یا مورد اتفاق(در یک عصر) هستند و برخی دیگر محل اختلاف. در مواردی که اختلاف فتوا وجود دارد از آنجا که نظام اسلامی‌ نمی‌تواند همه فتاوا را مبنای کار خود قرار دارد، باید از میان آن‌‌ها یک فتوا را انتخاب کند و مبنای اجرا قرار دهد. 🔹 از طرف دیگر، برخی احکام(هر چند قطعی) ممکن است در مقام اجرا مبتلا به تزاحم شوند و مفاسدی که در بستر شرایط زمانی و مکانی بر اجرای آن‌‌ها مترتب می‌شود، پیش بیاید که اهم باشد. 🔹 با توجه به این دو نکته، وضع قانون در مورد حکم فقهی می‌تواند به این معنی باشد که اولاً حکم مصوب از احکام قطعی یا موافق فتوای معیار است، ثانیاً اجرای آن مبتلا به مزاحم اهم نیست. 📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22361 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 شناخت، پیاده سازی و پیگیری منشور روحانیت را وظیفه خود می‌دانیم 🔻 آیت‌الله علیرضا اعرافی در نشست صمیمی با طلاب و اساتید تصریح کرد؛ 📒 شناخت، پیاده سازی و پیگیری اندیشه‌های والای امام خمینی(ره) در منشور روحانیت را وظیفه خود دانسته و مفسر این اندیشه‌های ناب را نیز رهبر معظم انقلاب می‌دانیم. 📒 امروز طلاب و اساتید هوشمند و جوانمان باید برای سده بعدی حوزه‌های علمیه راه‌های نو پیدا کرده و قدم‌های جدیدی را بردارند و در این راه از امام خمینی(ره) الگو بگیرند. 📒 هزار ایده و طرح از سوی طلاب به ما رسیده است و ده‌ها مطالبه از سوی بزرگان وجود دارد که به زودی نرم افزار آن آماده می‌شود. 📒 بنده سامانه سفیر را هر روز مشاهده می‌کنم و پیام‌های طلاب را می‌خوانم. بنده روزانه تقریباً صد پیامک جواب می‌دهم و در فضای مجازی حضور دارم و مطالب را می‌بینم. 📒 حوزه انقلابی باید بتواند به نیازهای نظام اسلامی پاسخ دهد؛ ما در طرح‌ها و اسناد خود درصدد آن هستیم خلأهای موجود در این زمینه را برطرف کنیم. 📒 به زودی 7 یا 8 جلد از تقریرات درس خارج فقه معاصر منتشر خواهد شد؛ ما درس‌های خارج جدیدی را راه اندازی کرده‌ایم و برای رسیدن به این موضوع راه پرپیچ و خمی را طی کرده‌ایم. 📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22370 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
✅ مروری بر ابعاد روش شناسی اجتهاد در رادیو معارف 📻 برنامه "فقه پویا" که با هدف تبیین مبانی فقهی و ح
💢 روش‌شناسی استفاده از منبع برای حل مسأله است 🔹 آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست در برنامه فقه پویا عنوان کرد؛ 📝 روش، رفتار عامی است که یک فقیه در کار فقهی خود از آن بهره می‌برد. مثلا وقتی می‌گوییم روش‌شناسی اجتهادی شیخ انصاری، یعنی ایشان چه متد و رفتاری را در اجتهاد احکام به کار می‌برده است. 📝 درست است تبادر اصلی روش‌شناسی اجتهادی در اجتهاد بالمعنی الاخص است، یعنی در فقه کاربرد دارد و ما از این نهاد بیشتر در فقه استفاده می‌کنیم، ولی مسلماً فایده‌ی این بحث در همه علوم که به نوعی با متن سروکار دارد، مطرح می‌شود و جایگاه پیدا می‌کند. 📝 روش‌شناسی در ذیل اصول فقه تعریف نمی‌شود بلکه در ذیل فلسفه فقه تعریف می‌شود. همچنین روش‌شناسی، بحث از کیفیت گفت‌وگو نیست. 📝 روش‌شناسی استفاده از منبع برای حل مسأله است. یعنی فرآیند استنباط یک نقطه‌ی آغازی دارد، یک طی مسیر دارد و یک مقصد دارد. مقصد حل مسأله است، این مسأله ممکن است کلان یا ریز، جدید و قدیم و... باشد. 📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22358 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔔 ششمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی، آبان ۱۴۰۰ در ایران و در محورهای کلی ذیل برگزار می‌گردد: ✳ فراخوان مقاله در محورهای رشته‌ای و میان رشته‌ای ✅ محورهای میان‌رشته‌ای: فلسفه و روش‌شناسی علوم انسانی اسلامی مدیریت تحول علوم انسانی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت قرآن و علوم انسانی سیاست گذاری عمومی و حکمرانی اسلامی ✅ محورهای رشته‌ای: اقتصاد اسلامی تعلیم و تربیت اسلامی ارتباطات و جامعه‌شناسی اسلامی روانشناسی اسلامی علوم سیاسی اسلامی فقه و حقوق اسلامی مدیریت اسلامی شهرسازی و معماری اسلامی هنر اسلامی 🗓 مهلت ارسال چکیده مقالات: ۱۴۰۰/۰۳/۳۱ 🗓 مهلت ارسال مقالات: ۱۴۰۰/۰۵/۳۱ اطلاعات بیشتر در سایت کنگره: www.icih.ir ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ بورس بیع مشروع است، چون عرف برای آن ارزش‌گذاری می‌کند 🔻 آیت‌الله ‌هادی عباسی خراسانی در درس خارج فقه بورس؛ 📖 ما بورس را تحت عنوان مکاسب و تجارت و متاجر می‌دانیم. برای همین روایات مکاسب و تجارت و کسب و فضیلت کسب را در بورس هم ساری و جاری می‌دانیم و بورس را هم از مصادیق این روایات می‌دانیم. 📖 حصر معاملات، در معاملات بیان شده در فقه حصر عقلی نیست بلکه استقرایی است. حصر عقلی قابل کم و زیاد نیست ولی حصر استقرایی قابل کم و زیاد است. 📖 اگر بورس را تحت عنوان بیع دانستیم آیا باید عین را خرید و فروش کنیم؟ اگر طبق مبنای مرحوم شیخ پیش برویم برخی معاملات بورس دارای شبهه می‌شود چون معاملات در اعیان نیستند. 📖 ما ملاک ارزش‌گذاری را سیره عقلا و عرف می‌دانیم. اگر عرف ارزش‌گذاری کرد قابل خرید و فروش است. اعم از این‌که اوراق بهادار باشد یا سهام یا قرضه. به تعبیر اهل بورس ناشر خیلی از چیزها را می‌تواند خرید و فروش کند. 📔 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22374 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ تغذیه عقبه فکری نظام را باید فضلا و متفکرین صاحب صلاحیت بر عهده گیرند 🔻 رهبر معظم انقلاب در دیدار رییس و منتخبان ملت در مجلس خبرگان(99/12/4): 📚 یکی از نیازهای مهم جوامع اسلامی عملیاتی کردن مفاهیم دینی است. در هر برهه‌ای که این مفاهیم عملیاتی شد، برای کشور و ملت و آبروی جمهوری اسلامی، ارزشمند بود و هرجا که غفلت کردیم از برکات آن محروم شدیم. 📚 امام بزرگوار با حضور در صحنه و تبیین مفاهیمی همچون توکل، تکلیف، ایثار، جهاد و شهادت، آنها را در جامعه و زندگی مردم رایج کردند و نتیجه آن، پیروزی ملت ایران در یک جنگ هشت ساله‌ی بین المللی بود. 📚 روزآمد کردن نرم افزارِ نظام اسلامی وظیفه فضلای صاحب نظر است. البته این به‌روزرسانی به معنای دستکاری در منظومه مفاهیم دینی نیست بلکه به معنای کشف حقایق متناسب با نیازهای داخلی و بین المللیِ نظام اسلامی است. 📚 تغذیه عقبه فکری نظام اسلامی و به‌روزرسانی نرم افزار آن را باید فضلا و متفکرین صاحب صلاحیتی به‌عهده بگیرند که از جمود فکری و تحجر، و همچنین از افکار التقاطی به‌دور باشند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 جایگاه دین در عرصه جهانی روبه رشد است 🔻 در گفت‌وگو با دکتر مهدی گلشنی مطرح شد؛ 🔹 پاسخ‌های حضرات علامه جوادی‎آملی، علامه حسن‎زاده‎آملی، علامه سبحانی و علامه مصباح‎یزدی(به پرسش رابطه علم و دین) به‎صورت یک کتاب جداگانه تحت‎عنوان علم و دین از منظر چهار حکیم مسلمان معاصر چاپ شده است. 🔹 پاسخ‌های این اساتید عظام همگی مبتنی‎بر جهان‎بینی اسلامی است و من اختلاف اساسی بین آن‌ها نیافتم. تنها تفاوت آن‌ها در نحوه عرضه مطالب و تاکیدات است. 🔹 بنده تاکیداتم بیشتر بر لزوم اقدامات عملی همراه با روشنگری‌های نظری بوده است، ولی هیچ اختلاف نظری با این حکمای بزرگوار عالیقدر درمورد پاسخ به سوالات مطرح‎شده ندارم. 🔹 من با نظر بعضی پاسخ‎دهندگان غربی درمورد مسائل بین علم و دین، کاملا هم‎عقیده هستم و جهان‎بینی حاکم بر ذهن آن‌ها را متفاوت با جهان‎بینی اسلامی نمی‌بینم. 📔 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22379 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📔 قوامیت به معنای تدبیر و سیاست کردن است ✅ حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌نقی فقیهی در درس گفتار «فقه تربیت جنسی» مطرح کرد؛ 📖 برای بررسی آیه 34 سوره نساء به عنوان یکی از ادله‌ای قائلین به نواقص العقول بودن زنان، نیازمند بررسی مفهوم قوام به وسیله رجوع به اهل لغت هستیم. 🔹 کتاب المصباح المنیر: مردان قیام کننده به امور زنان هستند. 🔹 کتاب التحقیق فی کلمات القرآن الکریم: قیام به امور زنان از توانمندی خدادادی مردان است. 🔹 کتاب قاموس: شوهران براى زنان قيّم و سرپرست‏ هستند. مرد از حيث تفكّر و تدبّر و اداره امور و تحمّل كارهاى سخت به زن برترى دارد و مهريّه و تأمين مخارج زن بر عهده مرد است. 🔸 از مجموع نظرات فوق می‌توان مفهوم آیه ۳۴ سوره نساء را چنین گفت: رجال در آیه محصور به شوهران است به تعبیر دیگر قوامیت به معنای تدبیر و سیاست کردن است. 📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22383 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 جود و کرم امام جواد(ع) تلالوء خورشید رضوی بود 📚 آیت‌الله سید منذر حکیم در گفت‌وگویی تصریح کرد؛ ✅ یکی از ویژگی‌های امام جواد(ع) بذل و بخشش و احسان حتی در حق مخالفان است، به گونه‌ای که ایشان حتی نسبت به محیط زیست و حیوانات نگاهی بخشایش‌گر داشتند. ✅ باید توجه داشت بنابر توصیه اهل‌بیت(ع)، بهتر است به جای پول دادن و عطایای مادی، راه رفع نیاز را به افراد محروم بیاموزیم. چون بهترین هدیه این است که افراد را خودکفا و از نیاز به دیگران مستقل کنیم. ✅ از کلمات امام جواد(ع) به خوبی متوجه می‌شویم که سپاس‌گذاری از نعمت‌ها، صفت کرم و بخشش را در انسان بارور می‌کند. ✅ امام جواد(ع) در کودکی به امامت رسیدند و مدت کمی را در پرتوی عنایت پدرشان امام رضا(ع) بودند اما تعلیمات رضوی برای ایشان بسیار متعالی و برجسته بود و از تلالوء خورشید رضوی بهره‌ها برده‌اند. 📔 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22397 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📕 ساماندهی پایان‌نامه‌های حوزوی و دانشگاهی مرتبط با علوم انسانی اسلامی 📚 گروه اشاعه اطلاعات و دانش پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی با ایجاد کتابخانه دیجیتالی، اقدام به ساماندهی و فهرست نویسی پایان‌نامه‌های حوزوی و دانشگاهی مرتبط با علوم انسانی – اسلامی کرده است. 📚 این کتابخانه مرجعی برای دستیابی به پایان‌نامه‌های حوزوی است و تاکنون ۲۱ هزار پایان‌نامه حوزوی از مراکز آموزشی حوزوی ایران را ساماندهی کرده است. 📚 در این کتابخانه بیش از ۴۱ هزار پایان‌نامه دانشگاهی مرتبط با علوم انسانی اسلامی فهرست نویسی شده است. 📚 علاوه بر استفاده پژوهشی از این پایان‌نامه‌ها، افرادی که در صدد انتخاب موضوع هستند، می‌توانند از این پایگاه استفاده کنند. 💻 آدرس سایت: http://dl.islamicdoc.com ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ رفتارهای جنسی خارج از ازدواج مورد مبغوضیت شارع است 📝 حجت‌الاسلام والمسلمین بستان در درس گفتار «نظریه جنسی اسلام»: 🔹 اصل اول این بود که رفتار جنسی تنها ذیل نهاد ازدواج یا ملک یمین تعریف می‌شود. این اصل یک رویکرد سلبی نیز دارد که عنوان آن را می‌توان عفت به معنی پرهیز از هرگونه رفتار جنسی در خارج از چارچوب ازدواج گذاشت. 🔹 با بررسی آیاتی مانند آیه 30 و 31 سوره نور و چندین روایت این نتیجه حاصل می‌شود که رفتارهای جنسی خارج از ازدواج مورد مبغوضیت شارع است. 🔹 منظور از رفتار جنسی، معنای وسیع آن است و ملاک آن مطلق تلذذ یا تحریک جنسی است. هرچند میزان مبغوضیت دارای شدت و ضعف است. 🔹 فقها معمولاً بین نگاهی که با قصد تلذّذ صورت می‌گیرد و نگاهی که بدون قصد تلذّذ عملاً به تلذّذ منجر می‌شود، تفاوتی قائل نشده و هر دو را حرام دانسته‌اند. 🔹 شیخ انصاری نگاهی که بدون قصد تلذّذ باشد را جایز دانسته است. لیکن به نظر می‌رسد استدلال شیخ قابل دفاع نباشد و اشکالات زیادی به آن وارد شده است. 📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22404 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📔 مشکلات نظام بودجه ریزی در کشور مبنایی است ❇️ دکتر مصطفی سمیعی ‌نسب در گفت‌وگویی بیان داشت؛ 📝 بیانیه گام دوم انقلاب به یک معنا منشوری برای گام دوم خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی ‌است. 📝 برای برداشتن گام در مسیر دوم انقلاب شناخت گام اول بسیار ضروری است چرا که بدون شناخت صحیح از گذشته نمی‌توان حرکتی رو به آینده داشت. 📝 ریشه اصلی رانت و فساد در جامعه مربوط به توزیع‌های ناعادلانه پیشینی، فرآیندی و پسینی امکانات در کشور است. 📝 متاسفانه انقلاب در عرصه اقتصاد ورود پیدا نکرده و همان سیاست‌های دوران رژیم پهلوی و بعضا در برخی موارد به دلیل عملکردهای ضعیف‌تر بدتر در انقلاب اسلامی‌پیموده شده است. 📝 مشکلات نظام بودجه ریزی در کشور مبنایی و همینطور مسئله وابستگی به نفت یک عقبه بیش از ۱۰۰ ساله در ایران دارد. 📖 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22389 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📖 پول‌های رمزینه شده اگر بخواهند مورد بیع قرار گیرند، باید مال باشند 🔻 آیت‌الله محمدرضا مدرسی در درس خارج «فقه استارتاپ‌ها و ارز مجازی» عنوان کرد؛ 📝 تعریف پول: پول مالی است که به طور معمول در یک اجتماع می‌تواند عوض هر کالا و یا خدمت، در هر شرایطی قرار گیرد. 📝 چون مالیت از مقومات پول است و به منزله جنس آن می‌باشد، پس باید تمام ویژگی‌های هشتگانه‌ای که مال دارد، را دارا باشد. علاوه بر آن باید پنج ویژگی را نیز دارا باشد. 1️⃣ پول گرچه نسبت به مطلق مال دارای تعیّنی است، منتها غیر از تعیّن مذکور، هیچ تعّین دیگری ندارد. 2️⃣ پول به طور معمول و متعارف در یک اجتماع، در زمینه ارائه کالا یا خدمات به دیگران در إزای بدل مفهوم می‌یابد. 3️⃣ چیزهایی که به طور غیر معمول و به طور استثناء هنگام مبادله پذیرفته می‌شود، پول نیست. 4️⃣ در یک جامعه پول می‌تواند متعدد باشد. 5️⃣ پول به حسب معنای اولی آن، نیاز به تأیید نیروی حاکم ندارد. 📝 تعریف مال: مال چیزی است که در جامعه‌ای مورد رغبت تعداد قابل توجهی از مردم باشد و به اندازه رغبت به آن در دسترس نباشد و شأنیت و قابلیت انتقال نیز داشته باشد. 📚 در بررسی حکم فقهی پول‌های رمزینه شده مورد توجه قرار گیرد این است که این‌گونه پول‌ها اگر خواسته باشند مورد بیع قرار گیرند، باید مال باشند و در نتیجه باید خصوصیاتی که در تعریف مال گفتیم را دارا باشند. 📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22400 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 نمی‌توانیم با نهادهای لیبرالیستی به الگوی عدالت و پیشرفت برسیم 🔰 گفتاری از پروفسور مسعود درخشان درباره گام دوم انقلاب؛ 🔻 در گام دوم انقلاب نیازمند یک جهش علمی هستیم. جهش علمی چند شرط می‌خواهد؛ 🔹 نکته اول: برای الگوی ایرانی-اسلامی پیشرفت باید الگوی لیبرالیستی را به دقت بشناسیم و شناسایی کنیم. 🔸 ما از نهادهای الگوی پیشرفت لیبرالیستی نمی‌توانیم به الگوی واقعی اسلامی ایرانی پیشرفت برسیم. همین استدلال برای بورس و بانک، بنگاه‌های سرمایه‌داری، نهادهای آموزش عالی، الگوی انتخابات ریاست جمهوری و نمایندگان مجلس و شورای‌های شهر وجود دارد زیرا همه این‌ها بر اساس نظام لیبرالیستی است. 🔹 نکته دوم: برای ساخت الگوی ایرانی-اسلامی پیشرفت باید طرحی نو دراندازیم و برای جهش علمی کار دیگری انجام دهیم. نخستین اقدام در این زمینه این است که خودمان را از تفکرات لیبرالیستی آزاد کنیم. 🔸 جهش علمی در الگوی ایرانی-اسلامی پیشرفت مستلزم جهش در رویکرد علمی کارشناسان و صاحب‌نظران است. یکی از لوازم این کار تغییر در محتوای درسی دانشگاه‌هاست. برای جهش علمی نیازمند طرح سوالات انقلابی و جسورانه هستیم. متن کامل: http://meftaah.com/?p=22410 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 بررسی دیدگاه قائلین به تطابق بیعت با دموکراسی 💢 آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست در درس خارج «فقه سیاسی»: 📚 مستدلین بر این باور هستند که بیعت انشاء عقد ولایت از سوی بیعت کننده است و معصومین در قول و فعل و رفتار خود آن را تایید کرده‌اند. 🔻 دیدگاه قائلین به تطابق بیعت با دموکراسی؛ 🔹 الف: مشروعیت بخشی از دو راه حاصل می‌شود، نصب الهی و رأی مردم که بیعت همان رأی مردم است. نتیجه این رویکرد این است که برای پیامبر(ص) و دوازده امام بیعت لازم نیست. 🔹 ب: به حکم عقل و شرع مردم دارای حق تعیین سرنوشت هستند و بیعت حاکی از تعیین سرنوشت مردم به دست خود است که به امام معصوم(ع) می‌سپارند. نتیجه این‌که اگر شخصی حتی معصوم باشد نمی‌تواند بدون رضایت مردم بر آن‌ها حکومت کند. به تعبیر دیگر در نظام تشریع صلاحیت معصوم تأیید شده ولی برای بالفعل شدن نیازمند بیعت مردم می‌باشد. 📝 نقد دیدگاه‌ها: با توجه به رعایت تناسب دلیل و مدعی به نظر می‌رسد بیعت‌های انجام شده در طول تاریخ دلالت بر مدعی مذکور ندارند زیرا: 1️⃣ عدم حضور اکثریت مردم در بیعت‌ها. در بیعت مسلمانان با امیرالمومنین(ع) همه مسلمانان حاضر نبودند مانند مسلمین ایران، مصر و... 2️⃣ بیعت‌های موجود در تاریخ برای واگذاری امور بیعت کننده به بیعت شونده نبوده است. در قرآن کریم به دو بیعت رضوان و بیعت پیامبر(ص) با نساء اشاره شده است که بیعت نخست برای تحکیم قدرت و نفوذ پیامبر(ص) بود و بیعت دوم بر اساس آیه 12 سوره ممتحنه برای فرمانبرداری و اطاعت بوده است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 محبت‌الله، نخستین بحث در مباحث حب و بغض است/ این محبت در درجات اولیه واجب و مراتب تکمیلی مستحب است 🔻 آیت‌الله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» اظهار کرد؛ 📚 اولین مبحث در ذیل مباحث حب و بغض مسئله محبت‌الله است. به دلایل عقلی و نقلی اصل رجحان محبت الهی در درجاتی وجوب و درجاتی استحباب دارد. 🔹 فرع اول: محبت الله در درجات اولیه آن واجب است اما مراتب تکمیلی آن مستحب است. عمق و ژرفایی و درجات بالا و راقی حب از مستحبات و تأکیدات است و درجاتش هم الی ما لا نهایه است. 🔹 فرع دوم: رجحان محبت الهی نسبت به محبت‌های دیگر فی حد نفسه واجب است یا نه؟ رجحان محبت الهی بر سایر محبت‌ها به‌عنوان امر قلبی مستحب مؤکد است اما وجوبش را خیلی نتوانستیم دلیلی پیدا کنیم. 🔹 فرع سوم: محبت دو قسم است. محبت عامه و خاصه. در عبادات هم ظهور و بروز پیداکرده است. تقسیم عبادات به سه قسم که با دو بیان در روایات آمده و بارها اشاره کردیم اشاره به محبت خاصه دارد. 🔹 فرع چهارم: حکم وجوب محبت در درجات آغازین و استحباب آن در درجات راقی و برتر تعبدی است یا توصلی؟ به نظرم اینجا محبت الله مثل قصد قربت است و ذاتش عبادت است و این‌که بگوییم محبت خدا داشته باش به خاطر او این معقول نیست. 📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22420 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📕 کتاب 6 جلدی فقه نظام سیاسی 📚 مجموعه 6 جلدی فقه نظام سیاسی تألیف آیت‌الله محسن اراکی آغازی بر ارائه چهره کامل و جامع از نظام سیاسی بر پایه نگاه به مکلف کلان در قبال مکلف خرد می‌باشد. 📚 از ویژگی‌های این اثر می‌توان به ابتنای تام آن بر مسأله جهان بینی سیاسی، توجه به چگونگی اعمال قدرت و ارتقای جایگاه مردم از مقبولیت بخشی به حکومت به موجودیت و قدرت بخشی اشاره کرد. 🔹 جلد اول: مربوط به بحث جهان بینی سیاسی است. 🔹 جلد دوم: به دومین پیش نیاز و مبادی فقه نظام سیاسی، یعنی فلسفه سیاسی پرداخته است. 🔹 جلد سوم: به تأسیس حکومت اسلامی و مطالب پیرامونی آن پرداخته است. 🔹 جلد چهارم: نقشه و نظام مسائل فقه نظام سیاسی در چهارگانه رهبری، تشکیلات حکومتی، ملت و سرزمین بیان می‌گردد. 🔹 جلد پنجم: به ادامه بحث از رکن نخستین نظام سیاسی(مسأله رهبری) می‌پردازد. 🔹 جلد ششم: بحث از رکن نخستین نظام سیاسی(مسأله رهبری) ادامه می‌یابد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
💢 دومین جلسه از سلسله جلسات هم اندیشی فقه نظام به همت دبیرخانه علوم انسانی اسلامی مفتاح با همکاری مد
📚 نظام‌مندی فقه شیعه مورد تأیید فقهاست/ هر حکمی که سبب اختلال نظام شود، ملغی است 📝 آیت‌الله علی‌اکبر سیفی مازندرانی در نشست هم‌اندیشی فقه نظام تأکید کرد؛ 🔻 برای نظام می‌توان دو معنا قائل شد؛ 🔹 نظام به معنای نظم داشتن و هماهنگ بودن در احکام فقهی به لحاظ مصادر از نصوص کتاب و سنت و عقل و اجماع است. لذا این یک معنی از نظام مندی فقه است که به فقه نظام تعبیر می‌شود. 🔹 معنی دیگر این است که نظام اجتماعی، نظام حکومی، نظام سیاسی، نظام معاش به نظم و نظام جاری در زندگی بشر باز می‌گردد. 🔹 فقها فرموده‌اند هر حکمی از شریعت که مایه‌ی اختلال نظام شود این حکم ملغی می‌شود و آنچه را که از افعال اختیاری بشر است و مایه‌ی حفظ نظام است بالعرض واجب می‌شود و آنچه که موجب اخلال نظام است حرام می‌شود. 🔹 ما می‌توانیم بیان کنیم پایه‌های فقه نظام، فقه نظریه است؛ یعنی هر کسی که استنباط می‌کند بر اساس مبانی نظری خودش استنباط می‌کند. 🔹 بسیاری از ادله‌ی ما که در فقه نظام دخیل است مخصوصاً در باب معاملات و سیاسیات، بر سیره‌های عقلائی مبتنی است. پس نقش حکمت و عقل مشخص می‌شود. 🔹 هیچ فقیه شیعی که فقیه باشد به حمل شایع وجود ندارد که یکی از این دو نظام و یا هر دو را که ما تفصیل کردیم را نداشته باشد حتی آن فقیهی که قائل به ولایت مطلقه فقیه هم نیست و از باب حسبه هم ولایت فقیه را قبول دارد. 📕 متن کامل:http://meftaah.com/?p=22414 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 کمک دفتر آیت‌الله وحید خراسانی به زلزله زدگان سی‌سخت/ حجت‌الاسلام والمسلمین دیانی سرپرست جامعه الزهرا شد 📌 حوزه‌های علمیه و مراکز دینی در هفته‌ی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهم‌ترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است: 📚 فضائل برجستگانی همچون سیدمرتضی نشان‌دهنده حُسن تربیت اسلام و حوزه‌های اسلامی است 📚 دومین مرحله کمک‌های دفتر حضرت آیت‌الله وحید خراسانی به سی‌سخت رسید 📚 تمدن غرب در مواجهه با رعایت حقوق مردم کارنامه خوبی نداشته است 📚 تبلیغ روح همه نظامات حوزه است 📚 در اعطای مجوز به مراکز پژوهشی حوزه هیچ تسامحی نداریم 📚 فراخوان مقاله ششمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی 📚 مدرسه علمیه مشکوة در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ ثبت نام می‌کند 📚 آمادگی همکاری معاونت پژوهش حوزه قم با حوزه خراسان 📚 حجت‌الاسلام والمسلمین دیانی سرپرست جامعه الزهرا شد 📚 رونمایی از ۲۰۰ عنوان کتاب درباره نقش روحانیت در دفاع مقدس 📚 نسخه جدید مجموعه آثار حضرت آیت‌الله سبحانی منتشر شد 📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22435 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 «حفظ زی طلبگی» و «بصیرت» روح حاکم بر منشور روحانیت 💢 گفتاری از آیت‌الله محمود رجبی درباره منشور روحانیت؛ 📚 یکی از پیام‌های طولانی و بلند امام عزیز منشور روحانیت است و روح اصلی و اساسی حاکم بر این پیام «ساده زیستی روحانیت، حفظ و تقویت زی طلبگی» و «بصیرت و روشن بینی» است. 🔻 محورهای اصلی منشور روحانیت 🔹 هشدار امام نسبت به تغییر زی طلبگی: نقطه کانونی هشدار امام در مورد زی روحانیت، حفظ و پاسداری از آن و زهد و بریدن از دنیا است. 🔹 تاکید بر ساده زیستی روحانیت: روحانیت اگر بخواهد در جامعه اثرگذار باشد، باید ساده زیستی را حفظ کند. 🔹 امین اسلام و مردم بودن: اگر روحانی ساده زیست باشد و دلبسته به دنیا نباشد، مردم او را امین خودشان و امین اسلام می‌دانند. 🔹 توان مقابله با دشمنان: یکی دیگر از آثار ساده زیستی روحانیت، توان مقابله با دشمنان اسلام است. 🔹 حفظ مرجعیت روحانیت برای توده مردم: اگر روحانیت از زی خود جدا شود، دیر یا زود مردم او را از خودشان می‌رانند. 🔹 هشدار نسبت به جدایی دین از سیاست: اگر روحانیت از منش و زی خود خارج بشود، جدایی دین از سیاست و سکولاریسم بر جامعه ما حاکم خواهد شد. 🔹 دفاع جانانه از نظام اسلامی: اگر روحانی می‌خواهد زی روحانیتش حفظ بشود باید از اسلام و نظام اسلامی، جانانه دفاع کند. 📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22440 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 انتسابات فامیلی نباید منشأ امتیاز مثبت و منفی شود 🔻 آیت‌الله محسن اراکی در درس خارج فقه نظام سیاسی تصریح کرد؛ 📝 تفاوت‌های اجتماعی نمی‌تواند منشأ امتیاز خاصی در نظام اسلامی ‌شود و در قرآن کریم و روایات ما این مطلب نهی شده است. 📝 همانطور که وابستگی به خانواده منشأ امتیاز مثبت نیست، منشأ امتیاز منفی نیست؛ یعنی نباید گفت به دلیل این‌که عضو این خانواده است، نباید پست سیاسی بگیرد. 📝 اگر کسی عضو خانواده خاصی باشد، اما شایستگی بیشتری از دیگران داشته باشد، در اینجا مانعی ندارد که مقام سیاسی به او داد. 📝 انتساب فامیلی نه منشأ امتیاز مثبت می‌شود و نه منشأ امتیاز منفی. بنابراین معیار، ارتباط خانوادگی و قبیله‌ای نیست. 📝 از مجموع آیات و روایات این مطلب به طور مسلم به دست می‌آید که تفاوت‌ها و انتسابات اجتماعی و جایگاه اجتماعی خاص، منشأ امتیاز سیاسی نمی‌شود. 📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22456 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 ترم سوم دوره مطالعاتی آثار شهید مطهری(ره) ... 💠 دوره مطالعاتی آثار شهید مطهری(ره) از سوی دبیرخانه علوم انسانی اسلامی مفتاح برگزار می‌شود. 📚 این دوره تحت نظارت حجت‌الاسلام و المسلمین محسن عباسی ولدی خواهد بود. 📆 زمان ثبت‌نام از 2 الی 15 اسفندماه ✅ آغاز سیر هم‌زمان با ثبت‌نام 💯 با ظرفیت محدود 📝 همراه با اعطای گواهی پایان دوره ☎️ تماس: ۰۹۱۰۳۹۴۹۲۹۶ 🔻 لینک ثبت نام 💻 https://b2n.ir/p92767 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com