‼️ لمس اسماء الهی
🔷س ۵۷۱۹: نوشتن اسم جلاله «الله» به صورت «ا...» مرسوم شده است؛ کسانی که بدون وضو این کلمه را مسّ می کنند، چه حکمی دارند؟
✅ ج: همزه و نقاط، حکم لفظ جلاله را ندارد، و مسّ آن بدون وضو، جایز است.
🆔 @resale_ahkam
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیات 30 تا 33 سوره ص
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
وَوَهَبْنَا لِدَاوُودَ سُلَيْمَانَ نِعْمَ الْعَبْدُ إِنَّهُ أَوَّابٌ (30)
إِذْ عُرِضَ عَلَيْهِ بِالْعَشِيِّ الصَّافِنَاتُ الْجِيَادُ (31)
فَقَالَ إِنِّي أَحْبَبْتُ حُبَّ الْخَيْرِ عَن ذِكْرِ رَبِّي حَتَّي تَوَارَتْ بِالْحِجَابِ (32)
رُدُّوهَا عَلَيَّ فَطَفِقَ مَسْحاً بِالسُّوقِ وَالْأَعْنَاقِ (33)
ترجمه :
و ما به داود سليمان را بخشيديم، او بنده خوبى بود، زيرا كه بسيار به درگاه ما روى مى آورد.
آن گاه كه عصرگاهان اسبان چابك تندرو بر سليمان عرضه شد (و او مشغول سان ديدن بود).
پس سليمان گفت: من اين اسبان را به خاطر پروردگارم (و براى جهاد با كفّار) دوست دارم. (سان ديدن ادامه داشت) تا آنكه اسبان از ديدگان اوپنهان شدند.
(پس دستور داد) اسبان را نزد من بازگردانيد (تا بار ديگر آنها را ببينم) پس شروع كرد (به نوازش كردن اسبان و) تا ساق ها و گردن هاى اسبان را دست مى كشيد.
نکته ها:
«صافنات» جمع «صافنة» به اسبى گفته مى شود كه هنگام ايستادن يكى از دست هاى خود را كمى بلند مى كند و نوك سم را به زمين مى گذارد كه اين امر، نشانه چابكى اوست. «جياد» يا جمع «جواد» به معناى اسب تندرو است يا جمع «جَيّد» يعنى نفيس و ارزشمند.
كلمه «خير» در مورد اموال دنيا نيز به كار مى رود كه در اينجا مراد از آن، اسبان هستند. تركيبِ «حُبّ الخير» به معناى دوست داشتن چيزى است كه به انسان خير مى رساند. چنانكه در جاى ديگر مى فرمايد: «و انه لحب الخير لشديد»(32)
يك توضيح و بررسى
در مورد اين آيات، دو تفسير كاملاً متفاوت بيان شده است كه مطابق آنچه ما گفتيم:
روزى حضرت سليمان به هنگام عصر از اسبان تيزرو كه براى جهاد آماده كرده بود سان مى ديد، نظير سان ديدنى كه در آيه 17 سوره نمل مى خوانيم: «و حشر لسليمان جنوده من الجنّ و الانس» علاقه سليمان به اسبان، جهت اهداف رزمى و براى خدا بود و لذا فرمود: سرچشمه علاقه من ياد خداست. «احببت حب الخير عن ذكر ربّى» نگاه سليمان هم چنان ادامه داشت تا اسب ها از ديدگان سليمان پنهان شدند. او دستور داد بار ديگر اسبان را برگردانيد و رژه را تكرار كنيد. در سان دوم، سليمان دستى بر گردن و ساق اسبان كشيد و بدين وسيله از مربيان نيز قدردانى كرد.
اين تفسير، هم با ظاهر آيه سازگار است و هم فخر رازى و سيد مرتضى آن را نقل كرده اند و از بيان مرحوم علامه مجلسى در بحار (ج 14، ص 104) نيز استفاده مى شود. بر اساس اين تفسير مراد از جمله «توارت بالحجاب» دور شدن اسبان از محل سان و ديدگان حضرت سليمان و مراد از جمله «ردّوها علىّ» تقاضاى تكرار سان است.
امّا در بعضى تفاسير مى خوانيم: سليمان آن چنان در تماشاى اسبان غرق شد كه خورشيد غروب كرد و نماز عصرش از دست رفت. لذا ناراحت شد و دستور داد خورشيد برگردد و مشغول وضو شد و سر و گردن و پاهايش را مسح كرد.
در اين معنا اشكالاتى است، از جمله:
1. نامى از خورشيد در آيه نيست تا مراد از «توارت بالحجاب» غروب آن و مراد از «ردّوها علىّ» بازگشت آن باشد.
2. پيامبرى كه خداوند او را در آيه قبل با جمله «نعم العبد» و «اوّاب» ستايش مى كند، چگونه در آيه بعد فردى غافل از نماز معرّفى مى نمايد!؟
3. دستور برگشتن خورشيد با لحنى آمرانه «ردّوها علىّ» چه توجيهى دارد؟ اگر نمازى كه ترك شده واجب بوده كه با شأن پيامبر سازگار نيست و اگر نماز نافله و مستحبى بوده، برگشت خورشيد براى نماز نافله چه توجيهى دارد؟
اين تفسير در برخى روايات نيز آمده است، امّا روايات ياد شده سند صحيحى ندارند و با اصول عقلى كه مى گويد: بايد انبيا معصوم باشند سازگار نيست، لذا بهتر است فهم اين روايات را به اهلش واگذاريم.(33)
32) عاديات، 8 .
33) تفسير نمونه.
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
پیامهای آیات 30 تا 33 سوره ص
- فرزند، هديه اى الهى است. «وهبنا»
- محور ستايش خداوند از انسان، بندگى اوست. «نعم العبد انّه اوّاب»
- شرايط تلخ و شيرين در اولياى خدا اثرى ندارد. (جمله «نعم العبد» هم براى حضرت داود و سليمان آمده است كه تمام امكانات برايشان فراهم بود و هم براى حضرت ايوب كه تمام حوادث تلخ بر سر راهش قرار گرفته بود.)
- توجّه و رجوع به خداوند بايد دايمى باشد. «اوّاب»
- سان ديدن از امكانات و نيروهاى رزمى، كارى پسنديده است. «عرض عليه...»
- رهبر بايد شخصاً از نيروها سان ببيند و آگاهى از كميّت و كيفيّت نيروها و امكانات، شرط رهبرى است. «عرض عليه»
- بالاترين مقام از حيوانات بازديد مى كند و اين، هم پيام مديريّتى دارد و هم پيام تواضع. «عرض عليه بالصافنات الجياد»
- مراسم رژه و سان ديدن، لازمه نيروهاى رزمنده است. «عرض عليه...» چنانكه در جاى ديگر فرمود: لشگريان سليمان در برابر او رژه رفتند. «جنوده من الجنّ والانس»(34)
- محبت و علاقه به اموال و امكانات اگر هدفدار و متعادل باشد مانعى ندارد. «احببت حبّ الخير عن ذكر ربّى» حضرت سليمان در اين آيه مى فرمايد: علاقه من به اسبان از سر عشق به خداست. (زيرا هر چه لشكر توحيد مجهزتر باشد، سبب عزّت بيشترى است).
- اسبان رزمى، مورد علاقه پيامبران الهى بوده است. «احببت حبّ الخير» چنانكه قرآن نيز به نفس اسبان قسم ياد كرده است. «و العاديات ضبحاً»
- گاهى لازم است بازديد تكرار شود. «ردّوها علىّ»
- حيوانات مسح و دست كشيدن انسان ها را احساس مى كنند. «فطفق مسحاً»
- ترحّم بر حيوانات و نوازش آنها كار انبياست. «فطفق مسحا بالسّوق والاعناق»
- سان ديدن بايد با ملاطفت همراه باشد. «عرض عليه - فطفق مسحاً»34) نمل، 17.
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
هدایت شده از سراج۲
بسیج خواهران پایگاه محدثه برگزار میکند.
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
سومیندورهمسابقات قرآنیویژه ایامدههفجر
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
در بخش های؛
۱_ایده های خلاقانه در حوزه مسائل قرآنی
۲_مشارکت خانوادگی در حوزه قرآنی
۳_مشارکت فردی در رشته های
(حفظ،ترتیل،قرائت)
جهت ثبت نام و کسب اطلاعاتبیشتر
بهآیدی@Entezar95 مراجعه فرمایید.
مهلت ثبت نام ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
#بسیج_خواهران_پایگاه_محدثه
#حوزه_حضرت_زینب_سلاماللهعلیها
هدایت شده از مسجدی ها
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨حرف زمین مانده حاج قاسم...
پ.ن: مسجد سنگر است. سنگر فرمانده میخواهد و فرمانده آموزشی مطابق جنگ روز...
#مسجد_برای_همه
#مسجد_محور_مدیریت_جامعه_اسلامی
@masajed313
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرحیم
مصالح اجتماعی، محبت
حدیث (8) امام صادق علیه السلام :
اَللّهُمَّ اِنّى أَسأَلُكَ الزَّينَ و َالزّينَةَ وَ المَحَبَّةَ وَ أَعوذُ بِكَ مِنَ الشَّينِ و َالشَّنَآنِ و َالمَقتِ؛
خدايا از تو خوبى، آراستگى و محبّت را خواستارم
و از بدى و دشمنى و كينه، به تو پناه مىبرم.
كافى(ط-الاسلامیه) ج6 ، ص 519 و ص520 ، ح6
‼️ برخورد با متنجس
🔷 اگر بدن یا لباس خونی نشود ولی به واسطۀ برخورد با خون، متنجس شود؛ مانند اینکه دست یا لباس نمازگزار که خیس است به خون خشک شدهای، برخورد کند و متنجس شود ولی عین خون منتقل نشود، اگرچه مقداری که نجس شده، کمتر از یک بند انگشت باشد، نمیتوان با آن نماز خواند.
📕 منبع: رساله نماز و روزه، مسأله ۷۱
🆔 @resale_ahkam
‼️ ریختن خون بر آستر لباس
🔷 اگر خون روی لباسی كه آستر دارد بريزد و به آستر آن برسد و يا به آستر بريزد و روی لباس هم خونی شود، اگر مجموع خون روی لباس و آستر کمتر از یک بند انگشت باشد، نماز با آن صحیح و اگر بيشتر باشد، نماز باطل است.
📕 منبع: رساله نماز و روزه، مسأله ۷۳
🆔 @resale_ahkam
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیات 34 و 35 سوره ص
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
وَلَقَدْ فَتَنَّا سُلَيْمَانَ وَأَلْقَيْنَا عَلَي كُرْسِيِّهِ جَسَداً ثُمَّ أَنَابَ (34)
قَالَ رَبِّ اغْفِرْ لِي وَهَبْ لِي مُلْكاً لَّا يَنبَغِي لِأَحَدٍ مِّنْ بَعْدِي إِنَّكَ أَنتَ الْوَهَّابُ (35)
ترجمه :
و به راستى ما سليمان را آزموديم و بر تخت او جسدى افكنديم پس به درگاه خدا انابه و توبه كرد.
و گفت: پروردگارا! مرا بيامرز و به من فرمانروايى و ملكى عطا كن كه پس از من سزاوار هيچ كس نباشد، همانا تو بسيار بخشنده اى.
نکته ها:
در اين آيات سخن از آزمايش سخت حضرت سليمان است. امّا در اينكه اين آزمايش چه بوده، چند نظر است:
الف) سليمان چندين همسر داشت و آرزو داشت فرزندان زياد و برومندى نصيبش شود كه بازوى او در اداره كشور باشند، امّا از خداوند غافل شد و «ان شاء اللّه» نگفت، لذا هيچ فرزندى براى او تولّد نيافت جز فرزندى ناقص الخلقه كه همچون جسدى بى روح آن را بر تخت او افكند.
ب) خداوند، خود سليمان را به بيمارى سختى گرفتار كرد كه همچون جسدى بى روح روى تخت افتاده بود سپس او را به حالت اول برگرداند و شفا داد. (با توجّه به اينكه «اناب» به معناى برگشتن است).
ج) خداوند، جنازه فرزندش را كه بسيار مورد علاقه او بود به روى تختش انداخت.
پیامها :
- همه مردم حتّى انبيا آزمايش مى شوند. «فتنّا سليمان»
- آزمايش وسيله صيقلى شدن روح و قرب به خداست. «فتنّا... ثمّ اناب»
- انحصار قدرت در افراد معصوم و الهى، سبب استبداد و انحراف نمى شود. «هب لى ملكاً لا ينبغى لاحد»
- اول خود را با توبه و انابه پاك كنيم و ظرف روح را شستشو دهيم، سپس از خداوند حكومت و قدرت بخواهيم. «ربّ اغفرلى و هب لى»
- استغفار قبل از دعا، سبب استجابت دعاست. «ربّ اغفرلى و هب لى ملكاً»
- برخى انبيا به سراغ قدرت و حكومت مى رفتند. «هب لى ملكاً»
- قدرت انبيا با زور و كودتا نيست، از طريق الطاف الهى است. «هب لى ملكاً»
- لازمه كسب معنويّت و انابه و تضرّع، انزوا و گوشه گيرى نيست. «ثمّ اناب... هب لى ملكاً»
- عدم دخالت در سياست قداست آفرين است. «هب لى ملكاً»
- از خداوند تنها رفع مشكل و شفاى مرض را نخواهيد بلكه علاوه بر جبران و اصلاح گذشته، كسب قدرت و نجات امّت را نيز درخواست كنيد. «ثمّ اناب... هب لى ملكاً»
- همّت بلند حضرت سليمان، سبب درخواست هاى بلند او از خداوند مى شود. «ملكاً لا ينبغى لاحد»
- در دعا و مناجات، صفات و نام هايى را درباره خداوند ذكر كنيد كه با دعا تناسب داشته باشد. «هب لى - انت الوهّاب»
- بخشش گسترده و پى در پى مخصوص خداوند است. «انّك انت الوهاب»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
‼️قرائت نماز بدون صوت
🔷س ۵۷۲۳: برای قرائت در نماز اگر الفاظ گفته شود، اما صوت آن شنیده نشود، نماز اشکال دارد؟
✅ج: تکبیر و حمد و سوره و ذکر و دعا را باید طوری بخواند که خودش بشنود، و اگر به واسطه سنگینی یا کری گوش یا سر و صدای زیاد نمی شنود، باید طوری بگوید که اگر مانعی نباشد بشنود.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرحیم
مصالح اجتماعی، محبت
حدیث (10) پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم :
و َالّذى نَفسى بِيَدِهِ لا تَدخُلُوا الجَنَّةَ حَتّى تُؤمِنوا وَ لا تُؤمِنوا حَتّى تَحابّوا أ و لا أدُلُّـكُم عَلى شَئىٍ اِذا فَعَلتُموهُ تَحابَبتُم؟ اَفشُوا السَّلامَ بَينَـكُم؛
به خدايى كه جانم در اختيار اوست، وارد بهشت نمى شويد مگر مؤمن شويد
و مؤمن نمى شويد، مگر اينكه يكديگر را دوست بداريد.
آيا مى خواهيد شما را به چيزى راهنمايى كنم كه با انجام آن، يكديگر را دوست بداريد؟
سلام كردن بين يكديگر را رواج دهيد.
مشكاة الانوار فی غرر الاخبار ص 123
‼️ خمس ابزار کسب و کار
🔷 س ۵۷۲۲: آیا یک بار پرداخت خمس ابزار آلات کسب و کار کفایت میکند یا باید هر سال خمس ارزش افزوده آن را پرداخت کنیم؟
✅ ج: پس از پرداخت خمس آن، تا زمانی که فروخته نشده خمس ندارد و پس از فروش، ارزش افزوده آن (پس از کسر تورم )، جزء درآمد سال فروش است و اگر تا سررسید سال خمسی در امور زندگی مصرف نشود، خمس دارد.
#احکام_خمس #خمس_ابزار_کار
🆔 @resale_ahkam